Helmikuun 2012 pienokaiset!

Hei taasen :)

Nyt on meilläkin takana puolivuotis neuvola ja mitoiksi saatiin 8900g ja 69cm tasaista kasvua, hoikistumaan päin mutta johtunee siitä että on alkanut liikkumaan enempi ja pituutta oli tullut nyt taas enempi ku viimeksi oli tullut painoa, vuoro kuukausin on menty pituuden ja painon kanssa :)

Vauvanvaatteista sen verta et ei ole kyllä kauheasti tullut osteltua uusia, kun kaikki tuon meidän 3v pojan vaatteet oli säilössä ni ne menee nyt vauvalle vuorostaan, jotain pientä silloin tällöin täytyy ostaa, mut enempi kirpputoreilta on tullu ostettua kun ihan uutena :)

hotovapaalle meinaan jäädä, johan tässä on kotona oltukin kolme vuotta, mutta kyllä tuo oma pää meinaa sanoa että en ihan hirveen pitkään kyllä ole kotona, jos nyt vuoden vielä että ensi syksynä alottais työn haun.. Mies kun sano että olet niin pitkään kun haluat, mutta ehkä mä vuoden päästä olen jo ihan valmis johonkin muuhunkin kuin kotona olemiseen :) ja onhan tuo poikanenkin sitten jo puolentoista.

mutta nyt täytyy lähteä ruuan laittoon..


nipsu & poikanen 6kk
 
Meidän rytmiä en ollutkaan tänne kirjoitellut, niin kopsasin tämän tuolta toisesta ketjusta, jonne laittelin meidän rytmiä ylös. Saa kyllä kuulostamaan meidän päivän tosin rytmiseltä vaikka aina ei kyllä itsestä siltä tunnu :D

Poika 6kk ja rytmi jotakuinkin tälläinen (ei tosin mennä millään minuuttiaikataululla mutta suuntaa antavaa):

Klo 7 herätään yöunilta ja tehdään aamutoimet
Klo 8 aamupuuro ja rintamaitoa
Klo 9 unille noin 1h (jos tarvetta kauppaan tai muille asioille niin tätä uniaikaa äiti yleensä hyödyntää kauppareissuun)
Klo 10-11 puuhastelua sisällä
Klo 11 lounaaksi kasvissosetta ja rintamaitoa
Klo 12 lyhyet tirsat n. 20-30min
Klo 13-14 leikkiä yms
Klo 14 (joskus jo klo 13) välipalaksi hedelmää/marjaa ja rintamaitoa
Klo 14.30 tirsoille n. 30 min ja usein koiran kanssa ulos ja poika nukkuu siis vaunuissa
Klo 16.30 lihasosetta ja rintamaitoa
Klo 17-18 mahdolliset tirsat ja ehkä taas ulkoilua, leikkiä tms
Klo 19 iltapuuro ja iltatoimet
Klo 19.30 tissiä ja nukkumaan

Yöllä syö kerran ja usein molemmat tissit.

Rytmi on pysynyt illan nukkumaanmenon ja aamuheräämisen kanssa suht samanlaisena jo monta kuukautta. Päivien muu rakenne on muuttunut, koskaan poika ei ole ollut pitkien päiväunien nukkuja yhtä vaihetta lukuunottamatta, mikä kesti n. 1,5 viikkoa
 
Tässä myös meidän rytmistä! Ei myöskään minuuttiaikataululla mennä, mutta noin suunnilleen.
Tämä rytmi on meillä pysynytkin jo muutaman kuukauden.

Klo 8 suunnilleen herää ensimmäisen kerran, syö maidon ja nukahtaa vielä
Klo 9 herätään
Klo 10 aamupuuro
10-12 leikkiä ja muuta puuhaa, saattaa ottaa myös n. 15 min torkut
Klo 12 lounaaksi lihaa+maitoa
N. klo 13 ottaa päiväunet 2-3 tuntia
N. klo 15-16 välipalaksi hedelmää/marjoja + maitoa
Klo 18 vaihdellen lihaa/hedelmää/marjoja
N. klo 19 ottaa puolen tunnin torkut
Klo 20-21 iltapuuro
Klo 21.30 yövellit ja nukkumaan

Noissa väleissä me touhutaan kaikenlaista, leikkiä, kyläilyä, shoppailua, ulkoilua yms:)

Innolla odotan ensi viikkoa kun aloitetaan muskari!
 
huh hei :)

Meillä ollaan viimeisen kolmen päivän aikana opittu vihdoin kääntymään
mahallee-selälleen-mahalleen, ryömimään ja kaiken päälle vielä noustu kontilleen :D ja ku olin jo ihan varma et tuo ei liiku tuosta ikinä yhtään mihinkään. Toki ne neuvolassakin sano et se on vaan vähän hitaampi ehkä ja se on tyytyväinen oloonsa lattialla pötkötellessä ja seuraillessa vanhempia sisaruksia..

Eilen ku se sit viimein esitteli ryömimis taitojaan ni aikansa tuijotteli tuttia lattialla ja muut lapset oli jo iltapuuhissa, aikansa yritti komentaa tuttia tulemaan luokseen ja sit sen ilmeestä näki kuin se huokas et kai tässä on sitten muka itse tehtävä jotain jos meinaa tuon saada :D :D :D normaalisti ku nuo muut lapset kantaa sille leluja minkä kerkee koko ajan, vaikka sanoiskin että antaa sen itsekin vähän yrittää :D
edelleen toki kaikista mieluiten vaan pötköttelee ja naureskelee noille isommille sisaruksille :)

Hampaita ei vieläkään näy, mutta ne kerkiää kyllä tulla sieltä aikanaan.. Ikeniä se hieroo ja on ne pikkusen turvoksissa, mutta läpi ei ole vielä yksikään tullu. Nokkamukia ollaan alettu harjottelee, jos tuota imetystä alkais lopetella pikku hiljaa ja kun tuttipullo ei kelpaa minkäänlaisissa tilanteissa sitten millään.

Nipsu & poikanen
 
Heippadei piiiiitkästä aikaa ja tervetuloa kaikille uusillekin kirjoittelijoille! :) Olipas mukava tulla (vihdoin ja viimein, murr!) tänne lueskelemaan kun oli paljon uutta juttua tullut sitten viime käynnin.

Täällä ylitettiin juuri 7kk:n rajapyykki ja elo menee oikein hyvin sekä pikku-ukolla että vanhemmilla. :D 7-kuukautissynttäripäivänä ukkeli siirtyi omaan huoneeseen nukkumaan ja sekös muutti meidän yöt ihan erilaisiksi kuin aiemmin: Edelleen sen yhden kerran tisukkaa yöllä luputtelee (ei tarviis, kunhan äitiään "hätyyttelee", heh.. ;) ) mutta muuten nukkuu lähes tulkoon kellon ympäri (19.30/20-06.30/07). Minä en enää heräile kaikkiin pieraisuihin ja kyljen kääntöihin eikä ukkeli säpsähdä esim. isänsä kuorsausta, heh! Eli suosittelen omaan huoneeseen siirtoa erittäin lämpimästi jos jolla kulla on samankaltaisia ongelmia nukkumisen suhteen ollut. Helposti se kävi, vaikka tätä äippää aluks jopa hieman suretti kun ukkeli on jo niin iso... :')

Painoa on nyt 8,5-9 kg, pituutta ehket joku 70cm. Nyt syyskuussa ei ole neuvolaa ollenkaan, sitten 8kk-lääkärineuvola seuraavaksi. Ei mikään järjetön pullero ole tämä poitsu mutta käyrillä mennään joten nou hätä. :)

Taitoja on sen verran että ryömitään eteen ja taakse, istutaan tuetta ja yritetään nousta seisomaan tukea vasten (!!!). Kontaus-/punnerrusasennossa taiteillaan mutta siitä ei vielä minnekään mennä. :) Hampaita ilmestyi vajaa viikko sitten ensimmäinen alarivistöön, nyt niitä sitten rupee tulemaan..tissiparkani! :D

Rytmistä sen verran että tämä ukko ei ole ollut missään vaiheessa kovin kova päiväunien nukkuja, max 1,5h kerrallaan ja sekin on jo ihan lottovoitto. Yöt on nukkunut alusta asti tosi hyvin, havahtuu vain hieman syömään. Nyt tietysti kun tulee uusia taitoja paljon ja myös niitä hampaita niin valvottaa ja yöllä saattaa alkaa äppäpäppäpöppö-juttuja esim. tuossa 03-04 välillä....kivaa. :attn: :D

Syöpötellään kiinteitä 5X/päivässä + tissittelyt päälle. Lempiruokaa on ehdottomasti kana-porkkana-sose tai possu-peruna. :) Olen tehnyt soseita sekä itse että ostanut kaupasta. Myös velliä ja NANnia käytellään iltaisin jotta se pidempi unijakso takaantuis. Allergioita ei onneksi ole vielä ilmaantunut mitään, sehän se minua alkuun pelotti kun itse olen niin allerginen ollut... :p

Mutta kaiken kaikkiaan menee tosi mukavasti ja kieltämättä UUTTA VAUVAKUUMETTA JO PUKKAA!!!! :D :heart: Kohtalotovereita???! ;)

Nyt mekin täällä ryhdistäydytään kirjoittelemaan! Ruetaan nyt välipalan ottoon ja hilpaistaan tuonne ulos. :)

- Lilu ja L 7kk - :heart:

ps. Joku kysyi vaattefriikkeydestä...Juuh, tuo Me&I on aika "paha", en edes kehtaa kirjoittaa paljonko meni tilauksiin mammonaa viime kutsuilla... :O Puuh. Joten on vaatetta, ihan liikaakin! ;)
 
Pikaisesti vähän meidänkin kuulumisia :)

Meillä 7kk tulee mittariin vasta tulevana lauantaina. Poika ei ryömi, kierii vaan edelleen ja tehtailee lisää hampaita. Nyt siis tuloillaan hammas nro 7. Ja sen mukaisesti on taas nukuttu ja oltu myös syömättä kiinteitä. Mutta muuten onkin reipas syöjä vaikka ei mun mielestä syökään isoja annoksia, mutta kaikki tarjottu kelpaa. Tosin mieluiten söisi itse sormiruokaa mutta silti ollaan pitkälti syöty soseita ja puuroja. Vellejä me ei ollakaan koskaan edes kokeiltu. Ja tissi kelpaa edelleen paremmin kuin hyvin :)

Rytmi meillä on sikäli muuttunut, että nukkuu nyt tällä hetkellä päivässä yhdet pitemmät unet eli n. 1,5h. Ja jaksaa nykyään olla pitempiä aikoja hereillä.

Jonkinlainen vierastuskausi oli taas jokin aika sitten, mutta nyt tuntuu, että olisi taas menossa ohitse. Tuntuu nuo pojan vierastamiset menevän vähän jaksottaisesta ja välillä vierastetaan enemmän ja välillä vaan ihmetellään vieraita ihmisiä kovasti.

Ja mulla olisi vauvakuumetta kyllä ilmassa, mutta järki (ja mies :D ) sanoo, että jos sitä toista vauvaa katseltaisiin sitten vähän myöhemmin kuitenkin.
 
Täällä ollaan toipumassa juuri ekasta flunssasta.. :| reilu 2 viikkoa tuo nuha kestikin. Reladropseja rupesin antamaan ja tuntuu helpottavan. Ulkona ollaan käyty kovasti tuulettamassa hengitysteitä nyt kun ei enää yski ja on hyväntuulinen oma itsensä. Korvatulehdusta pelkäsin mutta ei tunnu ainakaan että olis sellainen päällä. Onko muut säilyneet terveinä?

Poikasen 6kk neuvolamittoja: 8425g 67,2cm pitkä ja py 46,2cm. Painoa enää tullut n. 400g 5kk neuvolan jälkeen että kuulemma oikeeseen aikaan ollaan ruvettu alotteleen kiinteitä :) Tällä hetkellä syödään aamuisin puuroa tai hedelmää, iltapäivällä liha-ateria ja illalla vielä puuroa. Isoin ongelma puuron kanssa, ettei itsetehdyt kelpaa mitenkään päin hedelmäsoseella tai tissimaidolla/korvikkeella höystettynä. Kaupan valmispuurot menee kyllä ihan kaikki viljasta riippumatta.. :kieh: Ei nyt muuten haittaa mutta hirveissä hinnoissa nuo kaupan puurot on.. Hedelmäannokset meillä syödään pääasiassa purkista, mutta marjat, kasvis- ja liha-ateriat omatekoisina pakkasesta. Tuon puuron kanssa nyt on sahattu vähän suuntaan jos toiseen :D Miten muilla, ootteko jaksanut tehdä omia sörsseleitä?

Kantoliinailetteko vauvojenne kanssa? Meillä liina usein käytössä, ei nyt välttämättä päivittäin mutta viikoittain ainakin. Imurointi hoidetaan aina kantoliinan kanssa, poikanen kun tykkää niin kovin tuosta imurista. :D Joskus käydään pihalla lenkkeilemässä liinassa, nyt on ollut parempi jo käydä kun vähemmän itikoita kimpussa. Onko muut jo laittaneet vauvaa rattaisiin? Poikanen joitakin kertoja päässyt rattailemaan ja kyllä viihtyy hyvin.

Täällä ei vieläkään ryömitä. On ottanut konttausasentoja välillä erikseen etu- ja takapäällä jo monen kuukauden ajan, liekö lähtee suoraan konttaamaan. Ympäri kieritään kovasti ja navan ympäri pyöritään, peruuttaa myös käsillään jonkun verran. Kovasti kiinnostaisi pöydillä ja muilla korkeammilla paikoilla olevat jutut, sinne kurkotellaan mutta ei vielä yritä nousta. Meille tulossa jo 7 hammas.. Kovaa kyytiä tulee kun kaikki puhjennut parin kuukauden sisään. Ollaan kans mietitty vaavelille omaa huonetta, mutta ei taida itse vielä raaskia =) Täällä vierastetaan väsyneenä, ja jos oma väki kaikkoaa muualle. Silloin tulee huuto. Muutoin vieraat ihmiset on aivan supermielenkiintoisia ja niitä tirkistellään ja tuijotellaan haltioituneena ja naureskellaan ja kiherretään. Päiväunet kaikkosi meidän ukolta kokonaan.. Nyt nukkuu parin tunnin välein puolentunnin tirsat. Vaikka miten koittaisi venyttää valveillaoloaikaa, ei nuku pidempään. Yöt nukkuu mainiosti vieläkin, onneksi *koputtaa puuta* (nyt parina yönä ollut noiden hampaiden kanssa hirveät kutinat kun on keskellä yötä ruvennut yhtäkkiä järsimään tuttiaan armottomien riemunkiljahduksien kera). Täällä on myös kova vauvakuume päällä! Kaikille tuntuu tulevan vauva ja olishan se ihana itsellekin sellainen aivan minikäärö taas. :heart: Toki toiveissa on alunperinkin ollut ettei lapsilla olisi tosi suuria ikäeroja.

Menkat on tuntuneet tekevän paluutaan nyt kun on päästy vähän vauhtiin kiinteiden kanssa. Että ei kun vain seuraavaa tilaukseen :D hahah. Ja lapsiahan ei tehdä, niitä saadaan lahjaksi.. :heart:

alvel ja Poikanen n. 7kk
 
Eipä taas ole ehtinyt kirjoitella, kuukausi mennyt ihan hujauksessa...

Meillä on vielä pysytty terveinä, ihan pienen pieni nuha taisi olla kesällä, mutta meni ohi lähes huomaamatta.

Ruuista olen pyrkinyt alunperin tekemään kaikki itse, mutta toisin on käynyt... :ashamed: Eniten vaikeuttaa pojan vaatimus saada tosi hienoa ja pehmeätä sosetta, ei siis suostu juurikaan syömään itsetehtyä perunasosetta, kun on niin karkeaa... Tällä hetkellä ehkä puolet itsetehtyä ja loput valmisruokaa. Puurot alkaa olemaan itsetehtyjä nyt kaikki, usein lisään kyllä riisipuurohiutaleita joukkoon, jotta tulis pehmeämpi lopputulos.

Löysä vatsa aiheutti vähän ongelmaa ja ruokien lisääminen hidastui, kun oli selvitettävä mistä se johtuu. Ekana yhdistin kauraan, mutta johtuiki kesäkuritsasta. Olin hieman innostunut antaman pojalle isoja määriä ite tehtyä kesäkurpitsaa, kun stiä kerta omalla maalla kasvaa ja peruna ei alas mene. Mutta eihän kurpitsa perunan korvikkeeksi kelpaa, vatsa ei tykänny... Viljoista siis vasta kaura ja ohra maisteltu ja lihoista pelkkä possu, tällä viikolla päästäänki maistelemaan kalaa ja ruista. :)

Kanoliina oli muutaman kerran käytössä n. 2-3kk iässä, mutta se vaan jäi käyttämttä, olis pitänyt tehä se liina jo aiemmin, niin ehkä siitä olis tullut paremmin tapa. Nyt kun poika painaa jo varmasti lähemmäs 11kg, niin ei kovin enää houkuta kokeilla, eikä poika siinä varmaan enää viihtyiskään, kun ei ole tottunut...

Meillä opittiin ryömimään pari viikkoa sitten ja nyt mennään jo melko matkaa ihan kivalla vauhdilla, varsinkin kaiken uuden ja mielenkiintoisen perässä. #juuri nyt on johdot kohteena# :D Kontausasentoa alkoi harjoitella samalla, mutta vielä ei pysy kovin kauan, eikä asento ole ihan vielä "täysi"

Nyt pitääkin jo lopetella, puuros syöttöön... =)

Undine ja poika 7,5kk
 
Heips!

Täällä on 7 kk ikäinen 6 kk asti täysimetty tyttövauva (ja äiti) :) Meillä syödään tissin lisäksi päivässä vain kaksi ateriaa, eli lounas/päivällinen ja iltapuuro. Mitens muilla täysimetetyillä? Imetystuen sivuilta luin, että 2-3 ateriaa riittää 8 kk ikään asti.

Ja tosiaankin teen itse kaikki soseet. Oon ajatellu, että velvollisuuteni yhden vauvan kotiäitinä on ehtiä tekemään vauvalleni vain parasta mahdollista ruokaa :)
 
Iltaa vaan!

Nyt kun tähän kirjotteluun taas intouduin niin kirjoitellaanpas nyt lisää heti... :)

Syömisestä sen verran että saatiin 6kk-neuvolassa sellainen 6kk-> vauvan päivärytmilappu jossa oli kirjattu että pitäs ruokailla 5 (!!!) kertaa päivässä (aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala) + tissittelyt siihen päälle. Noh, mehän ruettiin sitä silleen rennosti noudattelemaan vaikka nuo kerrat tuntui todella hurjalta määrältä noin pienelle. Mutta, niinpä vaan on käynyt että ruokaa menee juurikin tuon verran (mitä nyt välipala on usein vaan paljon paljon tisukkaa, heh!) eikä tuo meidän ukkeli ole mikään pullero. :O Vauvan pyöreyttä on mutta liekkö sitten touhottaa koko valveilla oloajan niin paljon että kuluttaakin. Ja suolikin tuntuu toimivan, huhhuh mitä hajupommeja ja ihan jo ns. oikeaa kakkaa tuolta vaipasta löytyykään! :D
Itse teen ruuista nuo ns. tukevammat ruuat (lounas ja päivällinen: keitän lihat, porkkanan, perunan tms. ja soseutan), muuten syödään välipalaa ja puuroa purkista/kaupan puuroja ja vellejä. Hedelmistä menee banaani ja viinirypäle sormiruokana, samoin leivänmuruset. En jaksa kantaa huonoa omaatuntoa siitä etten tee kaikkea itse. Jää enemmän aikaa touhuta tuon pienen ihanuuden kanssa kun ei tarvitse koko ajan kattiloita kytätä! :heart: :LOL:

Liikkuminen on meilläkin vielä aika pientä: Navan ympäri pyöritään ja pakitetaan. Konttausasennossa hympytetään ees ja taas mutta liikkeelle lähtö näköjään vielä jännittää. :) Uutuutena on asento missä naama on kiinni lattiassa ja pylly ihan kohti kattoa ja jalat suorina. Seisoa törötetäänkin mielummin kuin harjoitellaan konttausta...Eipähän ne kaikki toki menekään ihan sen "peruskaavan" mukaan. ;)

Rattaissa tai siis vaunuissa viihdytään nykyään vain istuvassa tai puoli-istuvassa asennossa...Hermot menee välittömästi jos herran laittaa makuuasentoon! ;) Harkinnassa onkin että myisin nuo yhdistelmät pois ja ostaisin (matka)rattaat tilalle...hommais sitten ne "kaksosten"rattaat jos toinen vaavi ilmoittaisi tulostaan. ;) :heart:

Terveinä ollaan muuten oltu mutta sairastettiin lievänä enterorokko (muutama "molluska" ja flunssa) jonka tajusin vasta jälkeenpäin kun oltiin tartutettu se veljen muksuihin. :O Jos olisin tiennyt että sellainen on päällä, olisin ollut ihan helisemässä varmasti mutta nyt kun en tiennyt niin menipähän vaan helposti. :D Huhhuijjaa...


Joo mää olinkii noista syömis- ja liikkumisasioista kirjotellut jo aiemminkin, sori sori. Sama pää kesät talvet joten tätä toistoa saattaa useinkin sattua, töttöröö! :kieh::LOL:

Kauniita unia ja kirjoitellaanhan ahkerasti! :flower:
 
Taas vähän kuulumisia.

Meillä pojalla on nyt flunssa meneillään ja räkää riittää, lisäksi yskii :( Muutama viikko sitten oli myös pieni nuha, mutta se lienee oli kuitenkin MPR-rokotteen sivuoireita, koska alkoi muutama päivä rokotteen saamisen jälkeen. Lisäksi äitikin on nuhassa, mutta taidetaan olla molemmat onneksi jo voiton puolella :)

Meillä on kyllä kantoliina mutta sitä tuli jokusen kerran käytettyä kun poika oli pienempi. Nykyisin sitten enemmän on käytössä Tulan kantoreppu. Kantoreppu on eritoten miehen mielestä helpompi käyttää kuin liina. Tosin liinassa mies ei koskaan poikaa ole edes kantanut, mutta repun kanssa tykkää esimerkiksi ulkoilla pojan kera. Ja nyt kun ollaan lokakuun alussa lähdössä Skotlantiin niin reppu lähtee mukaan sinne. Poikakin viihtyy siinä hyvin, koska saa katsella ympärilleen paremmin kuin rattaissa. Rattaista joku oli täällä myös kysellyt muistaakseni... Meillä on käytössä Brion yhdistelmät ja vaunukopasta jouduttiin luopumaan jo pojan ollessa 3kk. Ei yhtään viihtynyt vauvukopassa hereillä ollessaan, koska sieltä ei nähnyt mihinkään. Ongelma poistui kun otettiin vaunukoppa pois käytöstä. Matkarattaita meillä ei ole. Meillä ei myöskään ole omaa autoa, niin ollaan pärjätty pelkillä yhdistelmillä toistaiseksi kun ei rattaita tarvitse autossa kuljetella jne. Tosin tuonne Skotlannin reissuun saadaan matkarattaat lainaan, jotta ei olla pelkän kantorepun varassa.

Ruokia olen tosiaan jonkin verran tehnyt itse mutta ollaan myös syöty kaupan ruokaa. Meillä on tavoitteena ollut, että poika oppisi syömään sekä itsetehtyjä ruokia sekä kaupan ruokaa. Puurot on hyvin pitkälti kyllä tehty suoraan hiutaleisiin, mutta muutaman kerran ollaan kaupan tetrassa olevia puurojakin maisteltu.

Mites teillä muilla imetys? Ainakin Nipsu87 sanoi, että aikoo hiljalleen lopetella imetystä ja ainakin yksi kavereistanikin lopetti imetyksen kun siirtyivät kiinteisiin. Mä haluaisin itse jatkaa imetystä siihen saakka kunnes poika voi siirtyä ihan tavalliseen maitoon/piimään. Meillä poika ei ole myöskään koskaan saanut korviketta, niin en tiedä miten hän sitten siihen suhtautuisi... Tuttipulloja me ei olla koko vauva-aikana käytetty kuin muutamia kertoja ja niistä ei syöminen aina kovinkaan tehokkaasti onnistunut. Nykyään juodaankin sitten vesi ja pumpattu maito nokkamukista ja itse tietenkin pitää saada juoda :heart:
 
Iltaa vaan!

Minulla oli haaveena imettää ukkelia myöskin tuonne ainakin vuoden ikään asti mutta taitaapi käydä niin että imetys loppuu tähän syksyyn ja herrahan tulee siis parin viikon päästä 8kk... Alkaa jo olemaan niin "iso" mies että vetelee nokkamukista ruualla veden ja tuttipullosta menee vellejä ja korviketta. Tissillä ollaan lähinnä öisin (Zzz... ;) ) ja haetaan sitä turvaa ja äidin läheisyyttä. :) Mutta sehän kyllä minulle passaakin, en taida itse olla vielä ihan valmis luopumaan imetyksestä! :D :heart: Kova paikka kun nuo mussukat kasvaa niin vauhdilla isoiksi, niisk... :')
 
Hei kaikille pitkästä aikaa! On hieman unohtunut tämä kirjoittelu, vaikka lukemassa olenki käynyt useasti miten muilla menee.

Täällä imetyksessä ei loppua näy:D Poika ku ei syö tuttia, ei tuttipulloa, ei edes nokkamuki kelpaa. Eikä siis mikään muu ku rintamaito rinnasta annettuna kelpaa. Kauheat raivarit saa jos muuta juomista yrittää antaa:D

Ruoka uppoaa tällähetkellä todella vaihtelevasti, hampaiden tullessa/ kipeenä aina ei söisi mitään, joisi vain rintamaitoa. Hampaita meillä 4 yhteensä.

Tällähetkellä taas flunssan kourissa ollaan. Mites muiden pienokaiset, onko paljon sairastelleet? Meillä tää nuorempi poika on sairastanu kaikki flunssat mitä isoveljelle on tarttunut ja sit aina seuraavana päivänä pienenpiki poika flunssassa. Elämäsä aikana varmasti 6-8 kunnon flunssaa jo ollu.. Esikoinen ku aikanaa sairasti ekan nuhasa vasta ku imetyksen lopetin. Mut tän nuoremman kohdalla imetyksestä ei ole ollu hyötyä terveyden suhteen:D

Mites muilla lapset ääntelee/höpöttelee? Meillä ainoastaa nauraa ja joskus jotaki önisee:)

Vauvakuumeesta, sitä kyllä on itsellä ollut, mut just asennutin hormonikierukan eli ei iha hetkeen:D
 
Meille sitten iski kuitenkin flunssan päätteeksi korvatulehdus. Heräili öisin lähes tunnin välein, ei juuri muuta havaittavaa oiretta :/ Nyt ab-kuurin jälkeen on taas nukkunut hyvin, herää enää kerran yössä ja silloinkin koitan tarjota tuttia.. Yleensä kelpaa hetkeksi mutta pitää silti päästä pikku hömssyille mamman viekkuun :heart:

Ite alan olla tosi väsynyt tuohon yöimetykseen jo, vaikka sitä nyt ei tuon useammin enää olekkaan. Kun vain paikat kestäisi vauvan vieressä nukkumista niin ei yöimetys haittaisi yhtään kun ei siihen itse tarvitsisi herätä. Tahtoo vain joka paikka mennä niin jumiin vauvan kanssa nukkuessa kun ei pääse itse yhtään liikuskelemaan :/

Meillä tissitellään aikalailla entiseen malliin. Ei ehkä ihan yhtä pitkään syö eli varmaan menee määrältään vähemmän. Öisin nyt enää kerran ja kohtapuoliin toivottavasti senkin saisi jätettyä pois.. Päiväimetystä aion jatkaa siihen asti kun tissi kelpaa. Töihin mennessä aion kyllä radikaalisti vähentää, jos nyt ei ihan lopettaa. En jaksa ressata maitotulvahteluista töissä..

Meillä höpötellään jäjäjäätä ja väväväätä kovasti :D ja tietty pärinät, murinat, naksutukset, maiskauttelut ja vinkumiset.. Ja ihan perus ininät :D skaalaa on. Välillä kuulostaa kuin sanoisi jotain sanoja mutta tuskin tulee tarkoituksella.

Hohhoh, täällä taitaa olla jo 9. hammas tulossa. Kaikki etuhampaat on puhjennut ja hirveästi kutisee ikenet. Varmaan jokin poskihammas sieltä kohta pullahtaa.. Kulmahampaatkin jo pullistelee mutta ne on pullistelleet jo monta kuukautta. Saas nähdä.

Mites muut on pukeneet vauvoja syksyisiin säihin? Meillä ollut ulkona ihan perus sisävaatetus (body+puolpotkarit) ja päällä kevytvanuhaalari. Lämpötilat täällä olleet +10-+15 paikkeilla ja jonkun verran tuullut joka kerta. Poikanen on ollut aivan hiestä märkä nyt monella kertaa :( jotenkin pelottaa pukea vauvaa niin hirvittävän vähän ulos. Tuo tosin on ollut herkästi hikoavaa sorttia alusta saakka, mutta tuntuu että jatkuvasti saisi vain entistä vähemmän pukea.. varmaan talvella mennään sitten vaippasillaan pulkkamäkeen ;) Tietysti rattaissa on vähän lämpimämpi istuskella, mutta vauva ei kuitenkaan liiku mihinkään..

alvel ja Poikanen 7kk
 
alvel, meillä puetaan pojalle joko nallepuku, tumput+kypärämyssy ja hattu ulos tai sit välikausipuku ja alle fleesehaalari ja jalkatumput ja käsitumput ja hattu. On ollu ihan sopiva molemmin puettuna. Meillä ku pojat kulkee tuplarattaide kyydissä, niin ei ole sit koppa enää pienemmälläkää tuplarattaissa. Nukkuu pelkällä äp pakkauksen pussukan sisällä tuplarattaissa eli ei ole todellakaa kovin suojaisa:) Saa siis pukea hieman enemmän päällekki ulos:) Ulkovaatetuksen alla meillä aina body+housu yhdistelmä.
 
Huh huh, pää väsymyksestä sumea, mutta jospa jotain saisin kirjoitettua...

Meillä on tosiaan valvottu ja herätelty öisin nyt taas vaihteeksi enempi. Eikä yhtään uutta hammasta vieläkään!!! :stick: 3-4 kertaa yössä herää ja yleensä kerran valvottaa sen tunnin putkeen, kunnes annan periksi ja otan loppu yöksi viereen nukkumaan... Päivisin ei juurikaan saa itse nukuttua, joten väsymys painaa kovasti...

Syömisestä Meillä on jo jonkin aikaa mennyt 8 soseateriaa päivässä ja imetykset päälle! Eiköhän tämän ikäinen jo tarvitse kunnon ruuat, että jaksaa touhuta , kehittyä ja kasvaa! Aamulla ja illalla siis puurot, lounaaksi ja päivälliseksi kasvis/liha/kalasose ja välipalaksi hedelmä/marjasosetta. Millaisia määriä teillä menee sosetta kerralla?? Meillä varmaan 1 1/2-2dl, paitsi välipalan olen pitänyt 1 dl:ssä...

Ääntä meiltä löytyy ja ihan kaikenlaista melua! Perus ölinät ja kiljumiset, lisäksi tavuja, ätätät, mamamma, paabababa, eieiei,aiaiai, etetet, tititit, jne. jne. Välillä sanoo ihan ku äiti, mutta tuskinpa tarkoittaa sitä vielä...

Imetystä aijon jatkaa sinne vuoden ikään, että vaihdetaan normi maitoon suoraan. Nyt imetän vieläkin lähes 8 kertaa päivässä, päivisin tosin maidon määrät jo vähentyneet selvästi!

Pukeminen on meillä vähän vaikeaa, kun poika aina ihan kuuma ja hikoilee. Perus-sisävaatteet ja pipo/kypärämyssy, ohut takki/gollege tms., ehkä pitkät villasukat tai vaikka sukkikset ja poika makuupussiin vaunuihin. Ei voi enempää päälle laittaa, usein jää tumputkin laittamatta ja silti on sormet tosi lämpöiset.

Terveinä ollaan oltu ja toivottavasti näin jatkuu.

Undine ja poika ihan just 8kk! :heart:
 
8kk-neuvolassa käyty. Yövalvomiset vaan jatkuu, luulin jo korvissa olevan tulehdusta, mutta eipä ollut. Vaikea vaihe vaan just nyt...

Sitten niitä mittoja: (6,5kk)
10730g (10500g)
74,5cm (71,7cm)
47cm

Painoa ei siis ole juuri tullut, mutta ohan tuo selkeästi hoikistunut, kun kulkee ympäri kämppää! =) Perässä täytyy välillä kulkea, kun ei tiedä mitä löytää... Pituutta tullut ihan kivasti, kasukäyrä alkaa näyttämään melko tasaista viivaa, kasvuvauhti siis tasaantunut. Iso poika jo. :heart:

Nyt ei muuta uutta eikä ihmeellistä, muutenkin tässä aika loppuu...
Paitsi, että meillä osataan vilkuttaa! Käsi tosin heiluu sivuttain. :p
Undine ja poika 8kk :)
 
Mulla taitaa olla kuumaverinen lapsi :D ihan siis on ohuella fleecehaalarilla (+kypäräpipo ja myssy tietysti, ja villasukat) pärjännyt pihalla tähän asti, rattaissa vain jalkapeite ettei edes tuota äp pussukkaa. Tumppuja meillä ei ole käytetty muistaakseni toukokuun jälkeen kertaakaan, on aina ihan hikiset kädet muutenkin.
Nyt joinakin päivinä on ollut lämpötila 5 asteen kieppeillä, on ollut ohut vanuhaalari ja se on ollut sopivasti. Vieläkin ehkä hikoilee hieman mutta tuon vähempää en uskalla laittaa.

Meillä opittiin tänään ryömimään :D tai en nyt ihan ryömimiseksi tuota kutsuisi.. Hinaa käsillään ja työntää sitten suorilla jaloilla peppu ilmassa. Jonkinmoista möngerrystä kuitenkin ja eteenpäin pääsee :) :heart:

En tiedä vaivaako meillä korvat vieläkin. Käytiin tarkistuttamassa ab kuurin jälkeen kun omasta mielestä tuntui ettei kuuri purrut mutta lääkäri sanoi että hyvin on paranemaan päin. Ei ihan hysteerisenä viitsisi terveyskeskuksella hypätä, varsinkin kun hampaat vaivaa ja vaivat on aika samanmoisia pitkälti kuin korvatulehduksessa. Ensi viikolla meillä 8 kk neuvola että siellä viimeistään selviää, ellei tarvi jo ennen käydä näytillä..

Poikaselle tuli tässä joitakin päiviä sitten armoton ummetus mustikasta. Ei edes saanut mitenkään suurta määrää, mutta panttasi pari päivää ja sitten olikin kivuliasta kakkantaminen :( Onneksi meni ohi ja on pysynyt poissa runsailla luumu- ja ruusunmarjapäärynäsoseilla sekä kovalla veden juottamisella. Mustikkaa en kyllä ihan hetkeen uskalla antaa..

alvel ja Poikanen 7,5kk
 
Alvel, tumpuilla tarkotin lapasia/rukkasia:) Ei meilläkää vauvatumppuja käytetä:) Nimitän vaa kaikki hanskat lapaset jne tumpuiks:D

Ootteko ostanu lapsillenne talvikenkiä? Itse ostin tepsut merkkiset nahkakengät 21 kokoa:D reilut joo:) Mut mahtuu villasukat ja jalkaki ja rattaissa niissä istuu kuitenki.

Laitelkaaha lastenne 8kk neuvola kuulumisia. Meillä se huomenna. Saa nähdä onko kasvettu, kun nii vaihteleva toi ruokahalu ollu pikku miehellä.
 
riikkunen, niin minäkin tarkoitin tumpuilla ylipäänsä mitään hanskoja :D meillä on kädet aivan hikiset muutenkin, joten ei ole toukokuun jälkeen ollut tarvetta hanskoille ollenkaan. Nyt käytössä olevassa ohutvanuhaalarissa käännettävät käsitumput ja nekin on ollut auki. Silti hikoaa :)

Meillä lahjaksi saadut syys-/talvikengät Poikasella. En ole vielä käyttänyt mutta varmaan kohta käyttöön, äitiyspakkauksessa olleet toppajalkineet jää pian pieneksi. Koko näyttäis olevan 22. Reilut, mutta mahtuu tosiaan hyvin sukkaa alle, eivät kuitenkaan ole kunnon toppakengät vaan H&M:lta tuollaiset muotisaapikkaat :D

Meillä neuvola torstaina. Saapa nähdä miten on painoa kertynyt. Täälläkin välillä menee hirmu määriä ruokaa ja välillä muutama lusikallinen.

Tänään käytiin yksityisellä lääkäriasemalla. Tulehdus oli vieläkin korvassa. Toivottavasti ei nyt tule liimakorvaa kun on niin pitkittynyt :( antoi tehokkaana pidettyä antibiottia että toivottavasti nyt päästäis tästä kiusasta erilleen ja sais pidettyä nuhan loitolla ettei tule uutta tulehdusta.

Jaahas tuola taas möngitään kohti kolttosia. Täytyy rientää perään :heart:


alvel ja Poikanen 7,5kk
 
Meillä on 8kk neuvola vasta ensi viikolla, niin päivittelen sitten uusia neuvolakuulumisia :)

Mutta muhin kuulumisiin... Korvatulehdus oli meidänkin pojalla ja söi siihen 5 päivän antibioottikuurin. Tulehdusta ei muusta huomannut kuin siitä, että öisin rupesi heräilemään vähän väliä. Marraskuun alkuun on sitten varattu kontrolliaika, että varmasti korvat on parantuneet. Ainakin yöt on parantuneet valtavasti eli nykyisellään kerran yössä yleensä herätään + aamulla poika herää n. tunti ennen varsinaista heräämistä, koska taitaa tietää, että äiti nostaa viereen nukkumaan viimeikseksi tunniksi :D

Käytiin myös viime viikolla piipahtamassa Skotlannissa ja reissu meni oikein hyvin. Lennot sujui ongelmitta vaikka vähän hirvitti, että miten pojan korvat reagoi kun antibioottikuuri oli juuri loppunut. Mutta eipä tuo näyttänyt välittävän nousuista ja laskuista tuon taivaallista. Ja muutenkin poika oli tosi reipas reissussa :) Nyt matkan jälkeen on vaan nukkunut aivan kamalan paljon päiväunia, mitä ollaan miehen kanssa hämmästelty...

Mutta mukava/helpottavaa kuulla, että kaikilla muillakaan ei ruokaa mene aina kerralla sama määrä tai siis, että määrät saattavat vaihdella rajustikin. Meillä poika taitaa muutenkin olla pieniruokainen. Mutta yritin tuossa viikonloppuna itse punnita poikaa, niin olisi kuitenkin painoa tullut n. 400g/1,5kk, mutta tarkat mitat tosiaan saadaan ensi viikolla.

Mä ostin pojalla yhdet talvikengät koossa 20 ja niissäkin on kasvunvaraa. Lisäksi saatiin kassillinen kenkiä pojan serkuilta. Muuten ulkona ollaan nyt käytetty vettä hylkivää välikausihaalaria ja kylmimpinä päivinä laitettu alle fleecehaalari lisäksi. Lapasia ulkona ei kyllä käytetä kun ei ne millään pysy kädessä kun eihän ne kädessä voimitään räpeltää :D Ja hattu tietenkin päässä.

Ryömimään meillä opittiin n. 1,5 viikkoa sitten. Konttausasentoon ei edes yritä vielä.
 
Noniin meillä 8kk neuvola takana. Hyvin oli tullut painoa vaikka väliin on ollut tiukkaa soseiden kanssa. Viikossa n. 170g painonlisäystä että ihan samaan tapaan kuin ennenkin, ennen tuota pientä hiipumista 6kk iässä kun ei selvästi enää oma maito riittänyt.. Mitat siis nyt 9765g ja 70,8cm, py 48cm. Korvat oli kuulemma jo tosi hyvän näköiset vaikka eilen vasta oli viimenen päivä ab-kuurista. Onneksi näin :) Pitää varata kuukauden päähän kontrolli että tsekkaavat vielä.


alvel ja Poikanen n. 8kk
 
Viimeksi muokattu:
Meilläkin oli 8kk neuvola alkuviikosta ja kaikki oli ok. Pinsettiotteenkin poika osaa, kun terkka sitä katsoi ja itse en ollut edes tajunnut moista, koska harvoin on mitään niin pientä pojalle antaa, että voisi pinsettiotetta hyödyntää :ashamed:

Painoa oli vain 9540g mutta en taas tiedä kuinka luotettava tulos tuo on kun kahdesti se paino nytkin otettiin, ekalla mittauksella tuli vähemmän. Meillä poika ei meinaa pysyä yhtään paikallaan siinä vaa'assa ja nyt saikin ekaa kertaa sitten lopulta istua vaa'assa vaikka terkka ensin oli sitä mieltä, että vielä voi olla makuultaan.

Pituutta oli 72cm ja kuulemma menee pituus juuri odotuspituuden mukaisella käyrällä. Ja kuulemma on energinen ja aktiivinen tapaus meidän poika. Ja kieltämättä tykkää koko ajan puuhastella jotain eikä ole sylissä viihtyvää sorttia. Paitsi silloin kun itse haluaa tulla syliin :)
 
Meillä valvotaan edelleen öisin ihan liikaa, vaikka parempaan suuntaan ollaan jo menossa. Ei jaksais enää, kun univelkaa on ihan hirmuisesti, tosi harvoin saan nukuttua päivällä... :stick: Öisin herää yleensä 4 kertaa, joskus enempikin, välillä valvoo kerrallaan tunninkin, aamuöisin suostuu nukkumaan vaan vieressä ja ilman imetystä ei nukahda lainkaan... : /
Tällä viikolla on puhjenneet ekat kaksi etuhammasta ylös ja alas tuli kolmas hammas, sen lisäksi ylös on selkeesti tulossa varmaan ens viikon aikana kaksi hammasta! :O Ja alaskin varmaan sitte vielä se neljäs... Että eipä ihme, kun on pari kuukautta kiukuteltu ja nukuttu tosi huonosti. Ylähampaiden puhkeaminen on ollut vissiin pojalle aika vaikeeta, ikenet ollut sen pari kuukautta turvoksissa. :'(

Särkylääkettä onkin noiden hampaiden takia mennyt jo kolmatta pulloa. Vähän jo hirvittää tuo määrä, vaikka annan vaan kerran päivässä, ennen nukkumaan menoa. Joskus harvoin toisen kerran joko yöllä tai ennen päikkäreitä. Muuten poika on ollut tosi terve! (koputtaa puuta) Yks pienen pieni nuha oli vähän aikaa sitten.

Poika pääsi eilen tutustumaan lumeen! Voi mikä ihmetys oli menossa ja mitä ilmeitä! :heart::D Toki oli tosi lyhyen aikaa maassa, ettei vaan tule kylmä. Ei vielä konttaa eikä nouse itse istumaan, niin on muutenkin ulkona maassa olo ollut vähäistä, kun täytyy olla lähinnä vaan vatsallaan... Kenkiä ei vielä ole meillä käytössä, äitiyspakkauksen toppatossut ollu jalassa, mutta ne alkaa jo olla pienet. Yhdet kengät löytyy, mut ne on lähinnä ens kevättä ajatellen hankittu ja jotain kauppareissuja, vaunuiluja jne. varten, kun ei poika ole maassa.
Mitenkäs te muuten vauvojen kanssa ootte pihalla?? Mulle eka lapsi ja ei oikein näin jo kylmillä ilmoilla noin pientä raaski maassa kauan pitää, vaikka tuntuu viihtyvän. Toisaalta on ne vahemmatkin lapset sielä lumihangessa jne. vaikka miten päin mönkimässä. Isoäiditkin tuntuu olevan sitä mieltä, että ei kai sinne voi lasta laittaa... :headwall:
Nyt olen pitänyt poikaa muovitetulla viltillä, jotta ei olis märkää alla, mutta eihän se siinä pitkään pysy. Sitten ollaan kuopimassa soraa tai ihmettelemässä lunta/nurmikkoa tms... :D Sittenkin liikkuminen lisääntyy, niin tuntuu varmaan luonnollisemmalta laittaa lasta sinne maahankin...

Nyt nukkumaan, jotta saan itsekkin unta.
Undine ja poika viikon vajaa 9kk! :heart:
 

Yhteistyössä