Helmikuiset 2023

Näköjään voi pahoinvointi pahentua vasta 9+ viikolla.. koronaoireet aikalailla väistyneet mut pari päivää ollut pahaa pahoinvointia. Kakoa on saanut muutaman kerran ja mikään ruoka ei maistuisi ja ajatus syömisestä ällöttää vaikka saan kyllä onneksi syötyä silti. Hampaiden harjaus on lähes mahdotonta ainakaan hyvin toteuttaa.. voi olla että tässä puusta oloa se että rööreissä on vielä limaa mutta jatkuva etova olo tuskin siitä on..

Ylihuomenna olis vihdoin labrat ja neuvola sitä odottaessa😍
Tänään 9+5

Kuis muiden oireet joko alkaa helpottaa?
 
Näköjään voi pahoinvointi pahentua vasta 9+ viikolla.. koronaoireet aikalailla väistyneet mut pari päivää ollut pahaa pahoinvointia. Kakoa on saanut muutaman kerran ja mikään ruoka ei maistuisi ja ajatus syömisestä ällöttää vaikka saan kyllä onneksi syötyä silti. Hampaiden harjaus on lähes mahdotonta ainakaan hyvin toteuttaa.. voi olla että tässä puusta oloa se että rööreissä on vielä limaa mutta jatkuva etova olo tuskin siitä on..

Ylihuomenna olis vihdoin labrat ja neuvola sitä odottaessa
Tänään 9+5

Kuis muiden oireet joko alkaa helpottaa?
Mulla kävi just noin, pahoinvointi paheni yhtäkkiä, tais olla just 9+ viikolla. Nyt alkanut pikkuhiljaa helpottamaan (10+1 tänään). Päikkäreitö vetelen ja väsyn helposti, närästykseen syön lääkettä. Kai se tästä ✌
 
  • Tykkää
Reactions: Taikaakin
Närästys/refluksi alkoi. Ennemmin tää kun pahoinvointi. Tosin, ei pysty olla yhtään makuuasennossa, kun tulee paha olo ja oksennus. Toivottavasti lääkärin määräämä Somac auttaa

Tulin tänne lukemaan onko muillakin turvotusongelmia Mä en enää pysty peittelemään tätä turvonnutta ilmapalloa, alkaa heti rintojen alta ja kestää koko päivän. Iltaisin todella pinkeä olo.

Oliko se niin, että ensimmäisen jälkeen vatsa näkyy paljon aiemmin?

Ja ilmeisesti tää ilmapalloturvotus on myös tyypillisempää ensimmäisen jälkeen?

Kyllä mun mielestä tokan kohdalla näki aiemmin ja nyt kolmannen kohdalla vielä ennemmin. :s Varmaan vaikuttaa toki ruumiin rakenne, ja varmaan vatsan seudun lihakset pitää mahan kasassa pitempään ensimmäisessä (?) Mulla vielä sellainen työnantaja, joka ei todella tule suhtautumaan tähän uutiseen hyvin ja varmasti suhtautuminen muuttuu minuun työntekijänä, joten siksi haluaisin kertoa mahdollisimman myöhään. Juuri palasi pakko olla lähityössä 1 pv/viikko, niin ei voi etätyön avulla piilottella tilannetta. :/
 
Kävin heti aamutuimaan labrassa, ja siellä selviskin, että oli laitettu lähete näihin pakollisiin kokeisiin, mutta trisomniaseulaa ei sitten ollenkaan. Taas jouduin jättämään soittopyyntöä neuvolaan. Viime viikolla jouduin pyytämään uudestaan verikokeiden lähetteet, kun terkka oli tehnyt vain ultraan lähetteen.

Pieni juttuhan tämä on, mutta ai persus kun ärsyttää. 🙄
 
Kävin heti aamutuimaan labrassa, ja siellä selviskin, että oli laitettu lähete näihin pakollisiin kokeisiin, mutta trisomniaseulaa ei sitten ollenkaan. Taas jouduin jättämään soittopyyntöä neuvolaan. Viime viikolla jouduin pyytämään uudestaan verikokeiden lähetteet, kun terkka oli tehnyt vain ultraan lähetteen.

Pieni juttuhan tämä on, mutta ai persus kun ärsyttää.
Ei ihme, että ärsyttää! Ei kai kukaan halua huvikseen ravata labrassa jatkuvasti? Ja vähän alkaisi itsellä tulla tuossa vaiheessa jo huoli, että mitä muuta th unohtaa 😕

Kävin itsekin tänään aamulla labrassa ja sainkin jo tulokset perusverenkuvasta, siinä ainakin kaikki ok. Nyt sitten odotellaan ultraa, joka on parin viikon päästä.
 
Ei ihme, että ärsyttää! Ei kai kukaan halua huvikseen ravata labrassa jatkuvasti? Ja vähän alkaisi itsellä tulla tuossa vaiheessa jo huoli, että mitä muuta th unohtaa

Kävin itsekin tänään aamulla labrassa ja sainkin jo tulokset perusverenkuvasta, siinä ainakin kaikki ok. Nyt sitten odotellaan ultraa, joka on parin viikon päästä.
Mulle jäi muutenkin vähän hassu fiilis siitä terkasta, kenellä käytiin. Meillä kun pohjalla oli Letrozol-hoito, niin monta kertaa käynnillä varmisteli, ettenhän sitä enää syö... Ja aina kerroin, että sitä syötiin kuurina kiertopäivät 3-7... Mukava siis noin muuten kyllä, mutta toivottavasti meidän oma terkka olisi enemmän ajantasalla, tää oli sijainen kenellä ensikäynti oli. Tai ei ainakaan unohtaisi lähetteitä.

Ja onneks tuo selvis labrassa, ei ois ollu mukava huomata ultrassa ettei niitä kokeita edes ole otettu. Keskiviikkona sitten uusiks 😅
 
  • Tykkää
Reactions: taatelinen
vierailija
Kävin heti aamutuimaan labrassa, ja siellä selviskin, että oli laitettu lähete näihin pakollisiin kokeisiin, mutta trisomniaseulaa ei sitten ollenkaan. Taas jouduin jättämään soittopyyntöä neuvolaan. Viime viikolla jouduin pyytämään uudestaan verikokeiden lähetteet, kun terkka oli tehnyt vain ultraan lähetteen.

Pieni juttuhan tämä on, mutta ai persus kun ärsyttää.
Onpa ärsyttävää, onneksi olivat labrassa skarppina. Tän sun viestin perusteella aloin katsoa omia labratuloksia ja huomasin, että niistä puuttui vielä ainakin b-hCG ja PAPP-A. Kysyin heti neuvolasta ja sanoivat, että tulokset niiden osalta on viivästytetty, enkä pääse näkemään niitä itse. Tietääkö joku onko tämä yleinen toimintatapa vai pitääkö tässä huolestua? 😔 vai saako tulokset noiden osalta ultrassa?

/Helmi
 
Joo, mulle ne tuli näkyviin just ennen ultraa mutta paljon myöhemmin kuun muut tulokset.
Ja niitä tuloksia ei voi itse tulkita. Vaikka moni yrittää. Ja moni sitten myös huolestuu ihan turhaan.
Näin mäkin oon ymmärtänyt, että itse ei pysty päättelemään mitään. Tän takia en edes viitsi käydä katsomassa, kun ei siitä ole mitään hyötyä. Tänään labraan jeih!
 
Mulle jäi muutenkin vähän hassu fiilis siitä terkasta, kenellä käytiin. Meillä kun pohjalla oli Letrozol-hoito, niin monta kertaa käynnillä varmisteli, ettenhän sitä enää syö... Ja aina kerroin, että sitä syötiin kuurina kiertopäivät 3-7... Mukava siis noin muuten kyllä, mutta toivottavasti meidän oma terkka olisi enemmän ajantasalla, tää oli sijainen kenellä ensikäynti oli. Tai ei ainakaan unohtaisi lähetteitä.

Ja onneks tuo selvis labrassa, ei ois ollu mukava huomata ultrassa ettei niitä kokeita edes ole otettu. Keskiviikkona sitten uusiks
Kai laitoit palautetta?
 
Kai laitoit palautetta?
Annoin kyllä, pahoittelivat kyllä miten ollutkin sekavaa. No huomenna trisomnialabra sitten 👍🏻

Eilen helpotti pahoinvointi yllättäen, alitajunnassa jyskyttää pelko keskenmenosta. Vointi on kaikinpuolin hyvä ja ruoka maistunut eilen vähän paremmin.
Kaikki ylimääräiset vuodot kuitenkin loppunut, vihdoin. Jos olisi hematooma kuivunut pois.

Ja eikös tuo ole ihan normaalia, että pahoinvointi helpottelee, kun nyt 10+4 🙈
 
Annoin kyllä, pahoittelivat kyllä miten ollutkin sekavaa. No huomenna trisomnialabra sitten

Eilen helpotti pahoinvointi yllättäen, alitajunnassa jyskyttää pelko keskenmenosta. Vointi on kaikinpuolin hyvä ja ruoka maistunut eilen vähän paremmin.
Kaikki ylimääräiset vuodot kuitenkin loppunut, vihdoin. Jos olisi hematooma kuivunut pois.

Ja eikös tuo ole ihan normaalia, että pahoinvointi helpottelee, kun nyt 10+4
On normaalia. Mullakin helpottaa jo pahoinvointi. Tosin närästys lisää sitä, joten närästyslääkkeillä mennään. Koska sulla on ultra? Mulla 8.8, jaiks!
 
On normaalia. Mullakin helpottaa jo pahoinvointi. Tosin närästys lisää sitä, joten närästyslääkkeillä mennään. Koska sulla on ultra? Mulla 8.8, jaiks!
Itseasiassa mullakin on taas närästystä ollut parina päivänä. Ei onneks yhtä pahana, mitä ekoilla viikoilla.
Mulla ultra 10.8, hitto että se jännittää. Saatiin päivän viiminen aika iltapäivälle että pääsee tuleva isikin kurkkaamaan tyyppiä 🤭
 
  • Rakkaus
Reactions: Mini-Myy
vierailija
Joo, mulle ne tuli näkyviin just ennen ultraa mutta paljon myöhemmin kuun muut tulokset.
Ja niitä tuloksia ei voi itse tulkita. Vaikka moni yrittää. Ja moni sitten myös huolestuu ihan turhaan.
Mulla ainakin herättää paljon enemmän huolta, jos en saa tuloksia nähtäville ja itse tutkittavaksi, mutta ihmiset on niin erilaisia tässäkin. Mulla se vähentää huolta, jos pystyn itse vähän tutkimaan jo etukäteen kuin että odottaisin epätietoisena tekemättä mitään. Silloin pystyn myös paremmin valmistautumaan keskustelemaan lääkärin kanssa ja kysymään kysymyksiä, vaikka mitään poikkeavaa ei löytyisikään, kun ymmärrän edes vähän jotain.

Oon myös ymmärtänyt, että sen riskiluvun laskemiseen tarvitsisi ihan jonkinlaisen ohjelman, mutta toki itse pystyisi katsomaan etukäteen onko arvot edes viitteissä.
 
Oletteko käyneet/aiotteko käydä yksityisellä NIPT-testissä ja jos kyllä niin minkälaisia syitä/pohdintoja on päätöksen taustalla?
Riippuu siitä, minkälaiset riskiluvut saadaan yhdistelmäseulonnan perusteella. Viimeksi oli niin matala riski, että todettiin ettei tarvita NIPT-testiä. Mutta jos olisi esim 1:500 haluaisin lisäksi NIPT-testin (viimeksi oli muistaakseni joku 1:6500 down-riski, muut vielä matalampia).

Meillä kävi tänään esikoiselle pieni haaveri ja piti käydä röntgenissä. Onneksi isi pystyi lähtemään töistä ja pääsi mukaan. Tuntui vaan niin pahalta, kun en itse voinut olla esikoisen mukana 😭 Onneksi mitään ei lopulta ollut murtunut ❤
 
Oletteko käyneet/aiotteko käydä yksityisellä NIPT-testissä ja jos kyllä niin minkälaisia syitä/pohdintoja on päätöksen taustalla?
Mulla samanlaisia ajatuksia kuin Vierailijalla ja @taatelinen, riskilukujen perusteella oltais varmaan sitten menty NIPT-testiin. Vielä aikaisemmin ajattelin, että olisihan se kiva käydä siellä varmuuden vuoksi, mutta sen verran kuitenkin maksaa, että taidetaan säästää ne rahat hankintoihin.

Tänään oli NT-ultra! Jännitin sitä niin paljon (sunnuntaina alkoi tulla vähäistä ruskeaa valkovuodon seassa, menin taas ”järkevänä” googlettamaan ja sen jälkeen peläten odotin ultraa, ihan kuin tämä ultra ei muutenkin jo olisi jännittävä). Todella ihana hoitaja oli vastassa! Näytölle ilmestyi vilkkaasti liikkuva pieni, kaikki oli hyvin! Riskiluvutkin saatiin, oli jotain 1:52000 ja 1:100000 eli senkään puolesta tuskin tosiaan NIPT-testissä tulee käytyä. Saatiin pienet varpaatkin näkyviin ❤ Hoitaja sanoi, että mittojen puolesta olisi meneillään 13+1 eli muutama päivä enemmän kuin mitä luultiin.

Hieman oireista. Mulla on ollut aika vähän oksentamista loppujen lopuksi (etovaa oloa kylläkin aika paljon) mutta varmaan parin viime viikon aikana on selkeästi pahentunut ja pönttöä on halailtu. Nyt taas ehkä hieman helpottanut. Ruokaväli ei saa venyä liian pitkäksi, muuten tulee tosi huono olo. Rinnat ei ole enää niin arat, lähinnä iltaisin huomaa, kun rintsikat ottaa pois. Nännit lähinnä arat. Jänniä pistosmaisia kipuja tuntuu kummallakin puolella alavatsalla aina välillä. Väsyttää edelleen tosi paljon!
 
Huomenna pyörähtäisi vk 11 käyntiin. Olo ja vointi tasaantunut aika paljon, välillä unohtaa olevansa raskaana. Ja sen jälkeen pelko, jos tässä ei vauvaa olekaan tulossa.
Etova olo saattaa hetkellisesti iskeä syönnin jälkeen tai vaihtoehtoisesti kun on liian pitkä väli syömisestä.
Välillä kyllä itkettää ihan mitättömistä syistä.

Kaksi viikkoa nt-ultraan ❤
 
  • Tykkää
Reactions: Mardolly
Mulla ainakin herättää paljon enemmän huolta, jos en saa tuloksia nähtäville ja itse tutkittavaksi, mutta ihmiset on niin erilaisia tässäkin. Mulla se vähentää huolta, jos pystyn itse vähän tutkimaan jo etukäteen kuin että odottaisin epätietoisena tekemättä mitään. Silloin pystyn myös paremmin valmistautumaan keskustelemaan lääkärin kanssa ja kysymään kysymyksiä, vaikka mitään poikkeavaa ei löytyisikään, kun ymmärrän edes vähän jotain.

Oon myös ymmärtänyt, että sen riskiluvun laskemiseen tarvitsisi ihan jonkinlaisen ohjelman, mutta toki itse pystyisi katsomaan etukäteen onko arvot edes viitteissä.
Hcg arvoa verrataan pappa arvoon ja niistä ei pysty itse katsomaan onko ne viitteissä.

Jälkeenpäin katsoin mielenkiinnosta ja mulla olis esim ollut hcg liian alhainen viikkoihin nähden jos olisin vertaillut. Silti kaikki oli meillä hyvin, koska pappa arvo oli siihen sopiva ja muuhunkin tätä arvoa suhteutetaan, en edes tiedä mihin. Siksi siitä maallikon itse katsomisesta ei ole mitään hyötyä.
 
Huh, oon kanssa miettinyt että milä niissä labrakokeissaon vikana kun jokaisessa arvo 0,muttailmeiseti vain piilottelevat tuloksia sinne ultraan asti. Mulla ultra 5.8. Pe ja ihan kauheeta, kun terkka ei suostunut kuunteleen sydän ääniä vk 9 neuvolassa, koska ei halua "huolestuttaa" jos ei löydykään. Katsoin aikaisempiem lasten neuvolakortit ja molemmista kuunneltu viikolla 7-8 jo. Olikos teillä muilla kuunneltu ekalla neuvolakäynnillä? Nyt pelottaa, kun ei tiedä tosiaan mitään ja aika tuntuu ikuisuudelta oottaa sitä ultraa..
 
Huh, oon kanssa miettinyt että milä niissä labrakokeissaon vikana kun jokaisessa arvo 0,muttailmeiseti vain piilottelevat tuloksia sinne ultraan asti. Mulla ultra 5.8. Pe ja ihan kauheeta, kun terkka ei suostunut kuunteleen sydän ääniä vk 9 neuvolassa, koska ei halua "huolestuttaa" jos ei löydykään. Katsoin aikaisempiem lasten neuvolakortit ja molemmista kuunneltu viikolla 7-8 jo. Olikos teillä muilla kuunneltu ekalla neuvolakäynnillä? Nyt pelottaa, kun ei tiedä tosiaan mitään ja aika tuntuu ikuisuudelta oottaa sitä ultraa..
Mulla ei ainakaan kuunneltu ensimmäisellä käynnillä. Kuunneltiin sitten rv 11+6 (todellisuudessa ilmeisesti 12+2), kun oli epävarmuutta oliko päivystyksessä lääkäri löytänyt sykettä. Mulle neuvolassa sanoi tuolloin terveydenhoitaja, että laitevalmistaja lupaa vasta rv 12 lähtien kuuluvuuden, joten en saisi säikähtää mikäli ei löydettäisi sykettä. Odottaminen on kyllä raastavaa, tsemppiä! Täytyy vaan yrittää luottaa siihen, että kaikki on hyvin ❤
 

Yhteistyössä