Helmikuiset 2021

Enpä olekkaan tänne pitkään aikaan kirjoitellut, nt ultra meni hyvin vauvalta löytyi jotain epämääräistä ja kävin sitten lisä ultrassa KYSillä ja munuaisen luota löytyi laajentunut munuaisten allas ja vähän vauvan vatsa turvoksissa, mikä voisi viitata Down vauvaan mutta nenäluu näkyi hyvin joten en sitten tiiä, lääkärikin sitä mietti voiko olla Down Vauveli välttämättä. Niskaturvotus ekalla mittauksella 1.2 ja toisella 2.4 että normaali molemmat tulokset siis. Vauva hyvin liikkuvainen ja pirteä ❤ pituus pienellä taisi olla pääperä mitta 56.7mm ja vauva vastasi 3päivää isommalle, Laskettu aika pysyy samana 10.2.
Vauvan liikkeet tuntuu päivittäin ❤❤
Rakenneultra aika 23.9 tasan 20rv

Dille & sintti 14+2
 
Täälläkin on vihdoin käyty nt-ultrasss ja kaikki oli hyvin on nii huojentunut olo että kaikki alun pelot on kyllä hälventynyt kokonaan hirmu pitkä aika vielä ennekuin pääsee rakenneultraan! ei malttais yhtään oottaa!

mulla ois muutaman viikon päästä sokerirasitus, onko täällä muita ketkä alkuraskaudesta siihen joutuvat?

olo on kyllä tosi hyvä nyt, närästää vieläkin kovin ja nukun huonosti mutta muuten ei moitteita

12+2 <3
mä jouduin ja edellisen päivän huonojen syömisten takia 1h arvo pomppas ylös ja tuli RDdg. Mutta kotimittauksissa kaikki arvot on olleet kohillaan, joten en stressaa ja teen kaikkeni etten joudu pistämään insuliinia.

Tuntuu ettei mulla maha kasva mihinkään. Oikeasti se on vaan kovettunut tavallisen pehmeyden sijaan ja sen vuoksi tavalliset housut ei enää kunnolla pysy :/
En vielä viitsisi mammahousujakaan alkaa käyttämään kun on niin pieni raskausmaha.
Liikkeet on tuntuneet välillä ja kerran lapsen kuunnellessa mun mahaa, tunsin kuinka toinen tönäs isompaa sisarustaan täysillä ja lapsikin huomas sen iloisena
 
mä jouduin ja edellisen päivän huonojen syömisten takia 1h arvo pomppas ylös ja tuli RDdg. Mutta kotimittauksissa kaikki arvot on olleet kohillaan, joten en stressaa ja teen kaikkeni etten joudu pistämään insuliinia.

Tuntuu ettei mulla maha kasva mihinkään. Oikeasti se on vaan kovettunut tavallisen pehmeyden sijaan ja sen vuoksi tavalliset housut ei enää kunnolla pysy :/
En vielä viitsisi mammahousujakaan alkaa käyttämään kun on niin pieni raskausmaha.
Liikkeet on tuntuneet välillä ja kerran lapsen kuunnellessa mun mahaa, tunsin kuinka toinen tönäs isompaa sisarustaan täysillä ja lapsikin huomas sen iloisena
Voi vitsi, Toivottavasti sokerit pysyy kurissa, eipä siinä sitten mitään :) Ruokavalio vaan kuntoon, kaikki ylimääräiset hiilihydraatit pois, ettei heittele verensokeri.

Mullakaan ei oo hirveenä vatsa kasvanut, tai on, mut näyttää vaan turvotukselta vielä eikä raskausvatsalta:( vielä siis mennään löysillä paidolla. Rv 15+5 nyt. Erehdyin keskiviikkona laittamaan vielä farkut jalkaan ja oli iso virhe. Eli nyt ovat kaikki mun normihousut käyttökiellossa. Onneksi legginssit on keksitty. Legginssit ja tunika on kiva ja mukava yhdistelmä!
 
vierailija
@Jeppisjee Suvussa on diabetesta, joten seulotaan aiemmin, tai aiemmassa raskaudessa on ollut raskausdiabetes :) Kuulun itse niihin, jotka saavat sukurasitusetuna kaksi sokerirasitusta. Wohoo! Mikään ei ole vastenmielisempää kuin sokerilitku.

Huomenna nt-ultra. Jos siellä on kaikki kunnossa, uskallan kirjoittaa nimimerkillä. Lienen viimeisten joukossa, kun ultra on mennyt 13. viikolle ja laskettu aika on loppukuussa.
 
  • Tykkää
Reactions: pcosilainen
Miten niin monella on jo nyt ollut sokerirasitukset? Meille sanottiin neuvolakäynnillä et tehdään sit puolivälin jälkeen ja mietin et onpa myöhään kun moni tuntuu jo nyt käyneen
Mulla esim pcos ja ylipainoa ja suvussa diabetesta joten riskit oli korkeammat ja tästä syystä rasitus tehtiin jo aiemmin :)

Onneks tulokset oli normaalit. Olokin on normaali taas, vatsa ei kasva yhtään :( Taas iskee epätoivo että onkohan kaikki sittenkään hyvin.. :(

14+4
 
Meillä oli tänään nt-ultra ja oli päivän isompi ja la muuttui sitten 23.2. Turvotus oli ekalla mittauksella 0.9 ja toisella 1.1 eli ei juuri mitää. Istukka tällä kertaa takaseinässä. Tänään oli siis rv 13+1 ja kaikki tuntuisi olevan kunnossa. Meillä varmistus ultra 9.9 jolloin olisi sitten 16+2. Kätilö jopa hieman pystyis veikkaamaan sukupuolta ja lääkärikin oli samoilla linjoilla. Enemmän näyttää kuulemma tytöltä mutta kyllä se myöhemmin sitten selkenee kun meidän kaikki pojat on aina ollu jalat levällää ultrassa eikä epäselvyyksiä ole ollut.

Olen enemmän pyörinyt tuolle facen puolella mutta yritän tännekkin päästä infoamaan jos kaikki ei sielä ole.

Tiukuliina89 ja viuhti 13+1
 
Nonni, parin päivän takainen vierailija. Meillä oli siis nt-ultrassa kaikki kunnossa, vaikka saatiinkin melkein kolme varttia yrittää kaivella esille jalkoja. Aktiiviseksi heilujaksi erittäin hyvä istumaan asennossa, jossa jalkoja ei nähnyt lainkaan. Riskiluvut matalat. Itkettiin molemmat :) Laskettu aika siirtyi vielä myöhemmäksi, joten tällä tietoa ehdin juuri ja juuri tälle kuulle. LA 27.2.

Olisi kiva, kun keskustelu pysyisi täälläkin yllä :) En halua kirjoittaa omalla nimellä sosiaaliseen mediaan näin henkilökohtaisesta asiasta. Toinen painava syy on, että alallani on valitettavan tavallista, että meitä vainotaan ja häiritään niin somessa kuin sitten arjessakin. Kun useampi työkaveri elää suojatun osoitteen ja puhelinnumeron kanssa, yritän minimoida riskit sille, että näin herkässä elämäntilanteessa tapahtuisi jotain kamalaa tai stressaavaa. Ymmärrän toki sen, että toisaalta monelle tämä on julkisempi keskustelu eikä tarjoa samaa yksityisyyttä ja rauhaa kuin suljettu ryhmä, mutta minulle suljettu ryhmä omalla nimellä on turvallisuusriski. Esikoisen odottajana muiden suunnilleen samassa vaiheessa olevien kokemukset myös kiinnostavat ihan kamalasti! En endometrioositaustan takia uskaltanut yritysaikana lukea odottajien keskusteluja, kun ne tuntuivat sekä utopistisilta että kamalan kipeiltä, kun itselle lapsen saaminen ei ollut selvää.

Meille on siis tulossa kovasti toivottu esikoinen, joten jos listoja vielä ylläpidetään:

27.2. / Vaikutelma / 1. lapsi / KSSHP
 
Ihanaa, kun täälläkin tulee vielä uusia ja pysyy keskustelu yllä. Itsekin yritän muistaa kirjoittaa molempiin paikkoihin jotain silloin tällöin. Tänään on 15+2 menossa ja hirveä stressi päällä kaiken kanssa, mutta yritän pystyä nauttimaan tästä ajasta ja rentoutumaan välillä. Tällä hetkellä stressiä aiheuttaa eniten erinäiset mahakivut joita ei edellisessä raskaudessa ollut ja neuvolanhoitaja oli sitä mieltä että herkästi soittaa neuvolaan aikaa, jos pahenee yhtään. Onko muilla ollut kipuja ihan levossakin? Erityisesti mulla tuntuu navan vieressä välillä kuin puukolla iskisi vatsaa :unsure:
 
  • Tykkää
Reactions: pcosilainen
Ihanaa, kun täälläkin tulee vielä uusia ja pysyy keskustelu yllä. Itsekin yritän muistaa kirjoittaa molempiin paikkoihin jotain silloin tällöin. Tänään on 15+2 menossa ja hirveä stressi päällä kaiken kanssa, mutta yritän pystyä nauttimaan tästä ajasta ja rentoutumaan välillä. Tällä hetkellä stressiä aiheuttaa eniten erinäiset mahakivut joita ei edellisessä raskaudessa ollut ja neuvolanhoitaja oli sitä mieltä että herkästi soittaa neuvolaan aikaa, jos pahenee yhtään. Onko muilla ollut kipuja ihan levossakin? Erityisesti mulla tuntuu navan vieressä välillä kuin puukolla iskisi vatsaa

Mulla lähinnä alavatsalla sellaista ns. polttelun tunnetta!
 
K
Meillä laskettu aika muuttui muuten ekassa uä:ssä, onkin 4.2.
Lauantaina oli sokerirasitus koe. Tänään tuli raskausdiabetes diagnoosi
Okei! Ruokavaliohoito ilmeisesti?
Ylimääräiset hiilarit pois (peruna, pasta, riisi, leivät, makeat hedelmät, sokeroidut jogurtit jne). Joitain hitaita, kuitupitoisia hiilareita varmaan voi jopa syödä, esim. kaura, marjat. Toivottavasti menee sillä, ettei tarvi insuliinia. Itse suosittelisin nimenomaan vähähiilihydraattista ruokavaliota, siitä on hyviä kokemuksia verensokerin hallinnassa.
 
  • Tykkää
Reactions: skorpioni-79
Aamu meni sokerirasituksessa. Mulla on vaikeat suonet, ja vaikka näytteenottaja oli tuttu ja taitava, mun ainoa näytekelpoinen suoni on nyt reikiä täynnä ja törkeän kipeä. Toivottavasti ei napsahda radi-diagnoosia! Keljuttaa tosin jo etukäteen, että pääsen uusimaan tämän sitten rakenneultran aikoihin.

Myös täällä on yllättäviä vihlaisuja! Aika kipeitä :< Ekat stressasi ihan urakalla, mutta kun niitä tulee noin kaksi päivässä ja ihan identtisinä, yritän suhtautua niihin luonnollisena osana raskautta. Vatsahan ei kasva, mutta ehkä en tästäkään stressaa, kun ei teillä pidemmälläkään olevilla näy mitään. (Salaa kyllä odotan kovasti.)

13+3
 
Mua stressaa kyllä ihan äärettömästi tämä mahan kasvamattomuus.. :( oon siis hieman ylipainoinen joten ymmärtää toki ettei tästä olisikaan helposti näkyvissä mutta silti.. Ja en kylläkään mitään muita oireita tällä hetkellä omaa.. Onpa ahdistavaa :(

Huomenna onneks neuvola lääkäri että kait sielläkä kuunnellaan sydänäänet tai jotai että onko tuolla enään ketään elossa.. Miten tää pelko on näin suuri ja läsnä koko ajan..

Onko muilla samanlaisia ajatuksia..?
 
Mua stressaa kyllä ihan äärettömästi tämä mahan kasvamattomuus.. oon siis hieman ylipainoinen joten ymmärtää toki ettei tästä olisikaan helposti näkyvissä mutta silti.. Ja en kylläkään mitään muita oireita tällä hetkellä omaa.. Onpa ahdistavaa

Huomenna onneks neuvola lääkäri että kait sielläkä kuunnellaan sydänäänet tai jotai että onko tuolla enään ketään elossa.. Miten tää pelko on näin suuri ja läsnä koko ajan..

Onko muilla samanlaisia ajatuksia..?
Hypin tuolta toisesta ketjusta. Halusin vain lohduttaa sinua @pcosilainen , että mie olen tosi ylipainoinen ja uudesti synnyttäjä. Maha alko näyttää raskaus mahalta vasta rv 17 jälkeen ja edelleen mulla on pieni ylimääräinen makkara tuossa alamahalla, joka ei onneksi vaatteet päällä näy. Lisäksi minun raskaus on ollu alusta saakka lähes oireeton. Ymmärrän, että huolettaa, varsinkin kun hoito tausta (meillä molemmilla) olemassa ja muutenkin, mutta uskon että siellä on kaikki kunnossa. Koita nauttia (tiän, helpommin sanottu ko tehty)!

T. Jonxu rv 26+1
 
  • Tykkää
Reactions: pcosilainen
Hypin tuolta toisesta ketjusta. Halusin vain lohduttaa sinua @pcosilainen , että mie olen tosi ylipainoinen ja uudesti synnyttäjä. Maha alko näyttää raskaus mahalta vasta rv 17 jälkeen ja edelleen mulla on pieni ylimääräinen makkara tuossa alamahalla, joka ei onneksi vaatteet päällä näy. Lisäksi minun raskaus on ollu alusta saakka lähes oireeton. Ymmärrän, että huolettaa, varsinkin kun hoito tausta (meillä molemmilla) olemassa ja muutenkin, mutta uskon että siellä on kaikki kunnossa. Koita nauttia (tiän, helpommin sanottu ko tehty)!

T. Jonxu rv 26+1
Voi kiitos ihana! <3 tämä kyllä helpottaa! varmasti oma tausta vaikuttaa niin paljon tähän että vaikea uskoa todeksi koko hommaa.. Ois ihanaa ku vois vaan nauttia ja miettiä mitä kivaa voikaan pian ostaa.. Toivottavasti tulee tyyneys pian tännekin! :)

kiitos paljon tsempistä <3
 
  • Tykkää
Reactions: jonxu
Arkajalka
Kesästä asti olen seuraillut tätä viestiketjua ja nyt vihdoin uskaltaudun itsekin viestiä laittamaan. Täällä siis esikoista odotellaan (rv 13+4 ja la 26.2.) ja mukaan on kyllä mahtunut paljon jännitystä ja pelkoa, vaikka ultrassa ja neuvolassa kaikki onkin ollut kunnossa. Taustalla keskeytynyt keskenmeno (rv 11) viime syksyltä ja kaksi biokemiallista raskautta tänä keväänä.

Harmittaa, kun aikaisemmat kokemukset vielä kummittelevat taustalla ja pelkoja on vaikea sivuuttaa. Varsinkin nyt kun aamupahoinvoinnit ovat alkaneet helpottaa, tuntuu että oireita on välillä hälyyttävänkin vähän. Lohduttaa kuitenkin huomata, että siellä on muitakin huolehtijoita keskusteluissa mukana.

Vielä en halua omalla nimellä Fb-ryhmään liittyä, mutta ehkä vähän myöhemmin (jos se siis sopii?). Tsemppiä ja vertaistukea täältä lähettelen kaikille muille kaltaisilleni huolehtijoille! Toivotaan kaikille parasta ❤
 
Mä meen huomenna yksityiseen kurkkaamaan näkyskö vauvan sukupuoli sillon 16+0rv jaksaa sitten odottaa rakenneultraan

Vauva liikkuu päivittäin tietää että on kaikki hyvin pienellä ♡
Huomenna tuun kertoo ultra kuulumisia

Dille ja sintti 15+6
Mä en oo vielä tuntenut liikkeitä! Ootan malttamattomana kyllä! Monet on sanonut, että se on alkuun sellaista kuplintaa, mitä voi olla haastava hoksata liikkeiksi!
 
Kesästä asti olen seuraillut tätä viestiketjua ja nyt vihdoin uskaltaudun itsekin viestiä laittamaan. Täällä siis esikoista odotellaan (rv 13+4 ja la 26.2.) ja mukaan on kyllä mahtunut paljon jännitystä ja pelkoa, vaikka ultrassa ja neuvolassa kaikki onkin ollut kunnossa. Taustalla keskeytynyt keskenmeno (rv 11) viime syksyltä ja kaksi biokemiallista raskautta tänä keväänä.

Harmittaa, kun aikaisemmat kokemukset vielä kummittelevat taustalla ja pelkoja on vaikea sivuuttaa. Varsinkin nyt kun aamupahoinvoinnit ovat alkaneet helpottaa, tuntuu että oireita on välillä hälyyttävänkin vähän. Lohduttaa kuitenkin huomata, että siellä on muitakin huolehtijoita keskusteluissa mukana.

Vielä en halua omalla nimellä Fb-ryhmään liittyä, mutta ehkä vähän myöhemmin (jos se siis sopii?). Tsemppiä ja vertaistukea täältä lähettelen kaikille muille kaltaisilleni huolehtijoille! Toivotaan kaikille parasta
Mulla oli ja on kanssa ollut alkuraskaus aika vuoristorataa ja varsinkin alussa pelotti hurjasti. Takana kohdunulkoinen tammikuulta, oli hankala luottaa siihen, että kaikki voisi mennä hyvin!

Taitaa olla fb-ryhmässä vielä tilaa :)
 
Sokerirasituskoe oli tänään, meni ihan ok, mutta onneksi pahimmat pahoinvoinnit on jo ohi, muuten ois kyllä ollu tuskasempaa.. Neuvolasta sanottiin että tällä alueella kaikki yli 25v ensisynnyttäjät joutuu tähän ja ikää on 29v niin testiin vain mukisematta! Muuten olo on kyllä viime viikkoina jo "normalisoitunut" eli kun mahaa ei vielä juurikaan ole (ehkä pieni kumpu juuri ja juuri) niin meinaa hetkittäin jopa "unohtaa" että raskaana ollaan..
Viime viikolla neuvolassa pieni sydän kuitenkin jumpsutti lujaa❤

14+3❤
 
Moikka pitkästä aikaa :)

Täällä 16+3 meneillään ja nyt taas kova väsymys ja huimaus palannut kehiin. Huomenna pitäis mennä ferritiini mittauksiin, niin saa nähdä tuleeko sieltä vastaus näihin oireisiin. Rautaa oon kyllä jo kuukauden syönyt.

Eilen oli neuvolalääkäri ja teki sisätutkimuksen, kaikki ok. Tänään aamulla vessan jälkeen pyyhiessä jäi paperiin hieman rusehtavaa verta ja nyt joka kerta sama homma tämän päivän aikana. Määrä on niin pieni, etten oo siitä vielä neuvolaan soitellut. Ajattelin et voisi johtua siitä sisätutkimuksesta?

Mä jännittelen myös sukupuolta, mutta sovittiin miehen kanssa nyt, et odotellaan 22.9 rakenneultraan asti. Enemmän lähinnä jännittää, että kaikki rakenteet kunnossa, ja niihinhän ei yksityiseltä ilmeisesti vastauksia saa. Mikäli Raskaus etenee toivotusti, niin mennään sitten myöhemmin 4D ultraan moikkaamaan kaveria :)

Toivottavasti kaikki voinut hyvin ja raskaus on edennyt onnistuneesti <3
 

Yhteistyössä