Helmikuiset 2021

Täällä on tänään käyty nt-ultrassa. Kaikki hyvin pienellä ja itsellekin tuli tosi huojentunut olo, kun näki ekaa kertaa vauvan
Niskaturvotusta oli normaalisti, ja kaikki asiat mitkä pitikin löytää, löytyi ja oli kunnossa. LA siirtyi 2 pv eteenpäin ja on nyt sitten 1.2.

Nyt on sitten kerrottu lapsille, isovanhemmille ja muutamille muille ystäville asiasta. Kaikki otti asian tosi hyvin.

vaimo85 & ei-enään-niin-salainen-matkustaja rv 11+4
ihana kuulla En tiennytkään, että noin pienen heiton takia LA muutetaan. Olin jostain lukevinani, että 4 päivän heitto vasta muuttaisi laskettua aikaa :censored:
 
Mä jotenkin luotan tohon ultrausten kokoon enemmän kuin neuvolan laskemaan. Mulla ultra näyttää 3 päivää enemmän kuin neuvolan LA, joka on laskettu menkkojen alusta. Oon alusta asti tietänyt oviksenkin ajankohdankin,niin tiiän että ultran mitta on paikkaansa pitävämpi :) Täälläpäin ei muuteta, jos on alle 5pv heitto. Katsotaan mitä näyttää np-ultrassa reilun viikon päästä. Mun laskujen mukaan nyt siis 11+4

Mä voin muuten sit muokkailla listaan, jos LA jollain teistä muuttuu.
 
Parsis_
Täälläkin turvottaa ihan hirveästi, alkaa olla tukalaa yrittää peitellä, onneksi torstaina ultra niin sen jälkeen kerrotaan ainakin lähisukulaisille.
Etova olo loppunut lähes kokonaan, mutta tilalle tullut lievää närästystä, onko kellään muulla näin aikaisin alkanut närästys? Esikoisesta ei vielä näin aikaisin ollut.
 
  • Tykkää
Reactions: pcosilainen
Täälläkin turvottaa ihan hirveästi, alkaa olla tukalaa yrittää peitellä, onneksi torstaina ultra niin sen jälkeen kerrotaan ainakin lähisukulaisille.
Etova olo loppunut lähes kokonaan, mutta tilalle tullut lievää närästystä, onko kellään muulla näin aikaisin alkanut närästys? Esikoisesta ei vielä näin aikaisin ollut.
Mulla ollut närästystä viikolta 6 asti :D Mulla on ihan sama syötkö tulista vai mietoa kaurapuuroa, niin närästys iskee. Tää on ollut kyllä yks ikävämmistä oireista
 
  • Tykkää
Reactions: pcosilainen
Pitäskö tännekin päivittää jotain pitkästä aikaa. Me varattiin nyt varhaisultraan aika ens tiistaille ja neuvola onkin sitten heti keskiviikkona. Tänään rv 8+0. Oireina voimattomuutta, väsymystä ja jäätävä turvotus. En ois uskonu et maha näkyis vielä tässä vaiheessa!! Apua
 
  • Tykkää
Reactions: Äityliini@@85
Täälläkin turvottaa ihan hirveästi, alkaa olla tukalaa yrittää peitellä, onneksi torstaina ultra niin sen jälkeen kerrotaan ainakin lähisukulaisille.
Etova olo loppunut lähes kokonaan, mutta tilalle tullut lievää närästystä, onko kellään muulla näin aikaisin alkanut närästys? Esikoisesta ei vielä näin aikaisin ollut.
Mua kans närästää sillon tällöin! Mua toki on aikasemminkin närästäny, mut nyt ehkä vielä pahemmin.. Muuten aika vähän oireita tällä hetkellä, vähän ehkä jopa huolettaa vaikka se vissiin onki normaalia :)
 
  • Tykkää
Reactions: pcosilainen
Täälläkin turvottaa ihan hirveästi, alkaa olla tukalaa yrittää peitellä, onneksi torstaina ultra niin sen jälkeen kerrotaan ainakin lähisukulaisille.
Etova olo loppunut lähes kokonaan, mutta tilalle tullut lievää närästystä, onko kellään muulla näin aikaisin alkanut närästys? Esikoisesta ei vielä näin aikaisin ollut.

Mulla ei oo missään vaiheessa oksennus lentänyt, pahaa oloa on ollu mutta suurempana on kyllä ollu jäätävä närästys :D alko hyvin aikaisessa vaiheessa. Ja vieläkin tulee, vaikka jossain vaiheessa helpotti niin nyt alkoi taas.

Kävin vkl ultrassa ja siellä oli kaikki todella hyvin <3 on kyllä todella huojentunut olo, onneksi kävin niin sain mielenrauhaa :) Mulla on siis ollut tosi oireeton olo jne joten helpotti tietää ettei se aina meinaa mitään pahaa.

oliko täällä muita hoitojen kautta raskautuneita muuten? :)

10+2 <3
 
Terkkuja ekasta neuvolasta. 9+3. Ei mitään ihmeellistä, kuin juttelua. Tunti vierähti ja oli taapero vielä mukana. Hyvin hänkin jaksoi kesäaikana vaikeampaa saada hoitoa. Nyt varattu labra ja huomenna saa varata jo ekan ultra ajan hurjaa tämä on, kun aika menee niin nopeaa.
Mä kävin viime ke neuvolassa ja tänään kans posti toi kutsun np-ultraan. Huomenna verikokeisiin. Nopeaa menee, varsinkin, kun ei oo sisäistänyt koko touhua vielä.
 
Täällä 10+5 enkä vieläkään onnistu bongaamaan sydänääniä, raivostuttavaa
voi ei! No onneks np-ultra lähenee :) Koska sulla olikaan se ? Mulla olis ens viikon tiistaina :) Tänään oli tullut verikokeiden tulokset ja ei niistä kyllä mitään ymmärrä :D

Kerroin myös esimiehelle tänään ja ihan turhaan jännitin :D huomenna saa loput työporukasta kuulla!
 
voi ei! No onneks np-ultra lähenee Koska sulla olikaan se ? Mulla olis ens viikon tiistaina Tänään oli tullut verikokeiden tulokset ja ei niistä kyllä mitään ymmärrä

Kerroin myös esimiehelle tänään ja ihan turhaan jännitin huomenna saa loput työporukasta kuulla!
Mulla on "vasta" 2 viikon päästä.. Tuntuu että siihen on vielä ikuisuus. Jossain kohtaa harkitsin että soitan ja kysyn saisko jo ens viikolle, mutta en keksinyt hyvää tekosyytä, haha! :D Mulla ku oireita sen verran vähän on, niin ois ihana löytää edes ne sydänäänet täällä kotona :) Mulla on aika vähän ollu mitään vatsa/selkäkipujakaan, luulis että niitä edes olis?! Toki sillon tällöin, mutta aika lieviä :)

Oi, onpa kiva ku sait kerrottua! Mäki jännitin kans ennenku kerroin, mutta myös turhaan! :X3:
 
Mulla on "vasta" 2 viikon päästä.. Tuntuu että siihen on vielä ikuisuus. Jossain kohtaa harkitsin että soitan ja kysyn saisko jo ens viikolle, mutta en keksinyt hyvää tekosyytä, haha! Mulla ku oireita sen verran vähän on, niin ois ihana löytää edes ne sydänäänet täällä kotona Mulla on aika vähän ollu mitään vatsa/selkäkipujakaan, luulis että niitä edes olis?! Toki sillon tällöin, mutta aika lieviä

Oi, onpa kiva ku sait kerrottua! Mäki jännitin kans ennenku kerroin, mutta myös turhaan!
Mulla ei oo ollut mitään suurempia vatsa tai selkäkipuja. Silloin tällöin vatsasta nipistää, mut ei kyl mitään sen kummempia :)

Tänään soitin neuvolaan ja yritin kysellä mahdollisuutta rauta-arvojen mittaukseen. Mua edelleen huimaa useasti päivässä, oon ihan väsynyt ja hengästyn ihan pienestäkin. Vähän nihkeeltä kuulosti, et en usko et neuvolan kautta pääsen :( onneks Helsingissä pääsee parilla kympillä mittaamaan ne yksityiselle.
 
  • Tykkää
Reactions: Enerisa3
En oo vähään aikaan kirjoitellut. Ollut aika lievät raskausoireet ja näin. Mutta nyt tänään illalla kävi silleen että kun olin koiria lenkittämässä niin tunsin yhtäkkiä että nyt tulee vuotoa. Lähin sitten aika suoraan kotiin mutta silti oli tullu alkkarit ja sukkikset läpimäräksi kirkkaasta verestä. Ei oo sen jälkeen tullu hulluna verta, mutta nyt on semmosia menkkakipumaisia kipuja ja ahistaa todella että onko tää menossa kesken. Onneksi sain tehtyä netissä varauksen ultraan huomiselle. Oon vielä eri paikkakunnalla kuin mun mies, mutta pitää toivoa että pääsis joku kaveri mukaan huomenna. Nyt pitäs jotenkin saaha tää yö nukuttua yksin, vaikka pelottaa pirusti.
 
En oo vähään aikaan kirjoitellut. Ollut aika lievät raskausoireet ja näin. Mutta nyt tänään illalla kävi silleen että kun olin koiria lenkittämässä niin tunsin yhtäkkiä että nyt tulee vuotoa. Lähin sitten aika suoraan kotiin mutta silti oli tullu alkkarit ja sukkikset läpimäräksi kirkkaasta verestä. Ei oo sen jälkeen tullu hulluna verta, mutta nyt on semmosia menkkakipumaisia kipuja ja ahistaa todella että onko tää menossa kesken. Onneksi sain tehtyä netissä varauksen ultraan huomiselle. Oon vielä eri paikkakunnalla kuin mun mies, mutta pitää toivoa että pääsis joku kaveri mukaan huomenna. Nyt pitäs jotenkin saaha tää yö nukuttua yksin, vaikka pelottaa pirusti.
Voi ei, tsemppiä sinne ❤
 
Mulla ei oo ollut mitään suurempia vatsa tai selkäkipuja. Silloin tällöin vatsasta nipistää, mut ei kyl mitään sen kummempia

Tänään soitin neuvolaan ja yritin kysellä mahdollisuutta rauta-arvojen mittaukseen. Mua edelleen huimaa useasti päivässä, oon ihan väsynyt ja hengästyn ihan pienestäkin. Vähän nihkeeltä kuulosti, et en usko et neuvolan kautta pääsen onneks Helsingissä pääsee parilla kympillä mittaamaan ne yksityiselle.
Suosittelen menemään pikaisesti!

Tässä suomalainen tutkimus (suppea, mutta kuitenkin) aiheeseen liittyen. Kaikkien raskaana olevien tulisi syödä rautaa 200mg 16. raskausviikosta lähtien, jotta pystyttäisiin estämään raudanpuute. Suomessa ollaan tosi jäljessä tässä asiassa. Mm. Norjassa kaikilta raskaana olevilta mitataan ferritiini ja sen perusteella määrätään rautaa.
 
En oo vähään aikaan kirjoitellut. Ollut aika lievät raskausoireet ja näin. Mutta nyt tänään illalla kävi silleen että kun olin koiria lenkittämässä niin tunsin yhtäkkiä että nyt tulee vuotoa. Lähin sitten aika suoraan kotiin mutta silti oli tullu alkkarit ja sukkikset läpimäräksi kirkkaasta verestä. Ei oo sen jälkeen tullu hulluna verta, mutta nyt on semmosia menkkakipumaisia kipuja ja ahistaa todella että onko tää menossa kesken. Onneksi sain tehtyä netissä varauksen ultraan huomiselle. Oon vielä eri paikkakunnalla kuin mun mies, mutta pitää toivoa että pääsis joku kaveri mukaan huomenna. Nyt pitäs jotenkin saaha tää yö nukuttua yksin, vaikka pelottaa pirusti.
Eikä...tsemppiä ja toivotaan parasta!
 
Suosittelen menemään pikaisesti!

Tässä suomalainen tutkimus (suppea, mutta kuitenkin) aiheeseen liittyen. Kaikkien raskaana olevien tulisi syödä rautaa 200mg 16. raskausviikosta lähtien, jotta pystyttäisiin estämään raudanpuute. Suomessa ollaan tosi jäljessä tässä asiassa. Mm. Norjassa kaikilta raskaana olevilta mitataan ferritiini ja sen perusteella määrätään rautaa.
Neuvolasta soitettiin nyt ja ohjattiin varaamaan aikaa päivystykseen,jotta saadaan selvitettyä asia :)Sanoi et verenpaine yks mahdollisuus, mut pitää sulkea just ne muut vaihtoehdot (kuivuminen/rauta). Oon mä onneks nyt pystynyt töissä olee ihan täyttä päivää, niin tuskinpa mistään ihan vakavasta kyse.
 
Neuvolasta soitettiin nyt ja ohjattiin varaamaan aikaa päivystykseen,jotta saadaan selvitettyä asia Sanoi et verenpaine yks mahdollisuus, mut pitää sulkea just ne muut vaihtoehdot (kuivuminen/rauta). Oon mä onneks nyt pystynyt töissä olee ihan täyttä päivää, niin tuskinpa mistään ihan vakavasta kyse.
Hienoa, että etenee. Mulla raudanpuute aiheutti aivosumua, vösymystä, heikotusta, hengästymistä, sydämentykytyksiä jne. Kannattaa vaatia kuitenkin myös ferritiinin mittaus, sillä mitä pahemmaksi se pääsee, sitä hankalampi sitä on nostaa. Suositeltu arvo yli 100. Alle 50 on huono.
 
  • Tykkää
Reactions: Adnilavee
En oo vähään aikaan kirjoitellut. Ollut aika lievät raskausoireet ja näin. Mutta nyt tänään illalla kävi silleen että kun olin koiria lenkittämässä niin tunsin yhtäkkiä että nyt tulee vuotoa. Lähin sitten aika suoraan kotiin mutta silti oli tullu alkkarit ja sukkikset läpimäräksi kirkkaasta verestä. Ei oo sen jälkeen tullu hulluna verta, mutta nyt on semmosia menkkakipumaisia kipuja ja ahistaa todella että onko tää menossa kesken. Onneksi sain tehtyä netissä varauksen ultraan huomiselle. Oon vielä eri paikkakunnalla kuin mun mies, mutta pitää toivoa että pääsis joku kaveri mukaan huomenna. Nyt pitäs jotenkin saaha tää yö nukuttua yksin, vaikka pelottaa pirusti.

Oi ei tsemppiä! Toivottavasti kaikki olisi silti hyvin. Tiedätkö vielä mitään?
 
Nyt sain varatuksi ajan ultraan, joka on vasta 13.8 eli rv 12+5. No, ainakin pitäis silloin näkyä kaikki hyvin mitä näkyvissä on:) kyseli, että montako on tulossa, ja sanoin et kuule ei mitään tietoa, oon ehkä yks niistä harvoista joka ei sit oo käynyt varhaisultrassa nyt alkoi kyllä taas jännittää vägän, että onko siellä ees elämää... mutta oireita on jonkun verran , niin turha stressata sen enempää, vaikka vähän jännittääkin.
 

Yhteistyössä