Helmikuiset 2019

Voi @syystyttö :cry::cry: Pahoittelut ja paljon voimia ja jaksamista teille! <3 Sama pelko itsellä, että kohdussa ei mitään ole :(

Milloin olette saaneet digillä 2-3 tai 3+? Kävin tänään ostamassa taas paketin PC-testejä :whistle: Menihän tässä päivä :cautious: testaamatta. 1,5 h lirusta lähes tasavahvat viivat. Mietin, että joko sitä viitsisi toisen digin uittaa. Tänään 4+5. Lasketaanko neuvolassa muuten 28 päivän kierron mukaan? Omani on ~30 päivää ja sillä olen itse laskenut. Puhelimessa sanottiin vain, että olen viikolla 5.

EDIT. Piti muuten kysyä, että syöttekö jotain ravintolisiä? Mulla on ollut käytössä raskaus&imetys monivitamiini sekä maitohappobakteerit. Maitohappobakteereista on tutkimusten mukaan hyötyä syntyvälle lapselle, mutta olen käyttänyt päivittäin ennen raskauttakin. Mietin omega-3 kapseleita, kun niistäkin tutkimusten mukaan on hyötyä ainakin viikolta 25 lähtien. Mutta voikohan niitä huoletta syödä jo nyt? :unsure:
 
Viimeksi muokattu:
@lilia88, mä sain 4+2 vielä 1-2 ja edellispäivänä 4+4 sitten 2-3. Ens viikolla toivottavasti 3+. En tiedä neuvolan laskentatavoista, mulle annettiin la:ksi puhelimessa 19.2. vaikka netin laskureilla saan oman kiertoni mukaan 16.2.

En tiedä Omega-3:n turvallisuudesta, mutta söin jo yritysaikana raskausmonivitamiinia ja lisäksi Omega-3:a kunnes nyt ne sattuivat loppumaan. Mun tämänhetkisessä monivitamiinissa on kyllä niitä rasvahappoja jonkin verran muutenkin ettei varmaan sen puolesta tarvitse enempää.

Tänään tällaiset viivat, ei vielä ihan tasavahvat muttei paljon puutu: http://aijaa.com/Zs37Pw
 
syystyttö, voi ei :cry: voimia

Oma tilanne huolestuttaa myös, etova olo ei ole enää jatkunut. Oli silloin yhtenä päivänä ja sen jälkeen ei mitään. Vähemmän huolestuttaisi ilman sitä yhden päivän huonoa oloa, toki voihan se olla, että oli jotain muutakin. Pelkään tehdä uutta raskaustestiä, jos ei olekaan viiva kunnolla vahvistunut.
 
@syystyttö : Paljon voimia <3 <3 <3

Mulla on @Puukiipijä sama tilanne, raskausoireet ovat vähenneet... Lohdutin itseäni googlaamalla että raskausoireiden vaihtelevuus kuuluu asiaan. Elimistö tottuu hormonimuutoksiin. Plus voihan niissä jotain psykologistakin olla. :D Mä päätin pyhästi etten ala tikuttelemaan kerran päivässä mutta sellainen olo että voisi sitä huomenna vielä testata. Niitä clearbluen viikot näyttäviä testejä katselin apteekista mutta en sitten raaskinut ostaa. Tiedän itsestäni että hysteriahan ei lopu siihen että testaa :)
 
Mulla näytti 4+2 digi 2-3 viikkoja.
Mun vahvistunu kyllä jotenkin hitaammin nuo, tai ainakin tuntuu heti että muut saa kauheen vahvoja viivoja ja ite täällä heti keksii kateellisena huolenaiheita.. :LOL: Mutta kai se pääasia on että kuitenkin vahvistuu kokoajan edes vähän.

Tässä tän aamun 4+4 ja vertailuna 3+6
https://aijaa.com/4SHDqh
 
Apuaa täällä saatu tänä aamuna plussa. Vähän niinku huvikseen tein kun ei oikeen mitään oireita oo mutta ei menkkojakaan. Olin ihan varma että en taaskaan oo raskaana. Reilu puoli vuotta kerettiin yrittää.
Nyt pitäis olla rv 4+3. Vähän on sekavat fiilikset. Ihanaa mutta pelottaa ja jännittää.
Laitan viesti jollekki tosta fb ryhmästä:)
Jemppu 123/ 20/ la 20.2/ KPKS/ eka
 
@syystyttö Voi miten ikävä uutinen, voimia siulle. :cry:

@lilia88 Mie kanssa oon kaikilla netin laskureilla saanu la 11.2, menkkojen sekä ovispäivän mukaan (tikutin niin on tarkassa tiedossa). Kierto ollut aina lyhyehkö 24-25. Neuvolan tätskä ei kuunnella miun lyhyempi kierto selostusta, vaan sanoi la olevan 14.2. Oisko niillä käytössä se taulukko, missä on kiertona se olettu 28 pvä. Ja siitä sit suoraan katsovat?Pitää kysyä terkkarilta, kun eka aika neuvolass on.
Ois vaan kiva elää tässä mukana oikeiden päivien mukaan :love:

Mie syön d-vitamiinia, magnesiumia (toki nää menee aina), foolihappoa (syöny yrityksen aloittamisesta saakka). Nii ja siihen tärppikiertoon aloitin edellisen kierron alussa syömään vehnänalkioöljyä tablettimuodossa. Luin netistä, et sen avulla osa oli plussannu. Taikauskoa, vai eikö, mutta sehän toimi :LOL:. Nyt sitten jätin sen pois tällä viikolla, kun oon ymmärtänyt että raskausaikana ei saisi saada e-vitamiini paljon (tää on mutua, pitäis tarkistaa).
Neuvolasta sanottiin, että kunhan tuo foolihappo purkki loppuu (on loppumassa reilun vko sisään) niin, sitten pitäisi ostaa se raskausajan vitamiinipurkki. Mut riittääkö se? Vai pitääkö jotain lisiä ottaa?

Uusia oireita ei ole ilmaantunut.
 
Moi, täällä yksi uusi, jolla tänään pitäisi olla rv 5+4. Tänään testasin perus liuskatestillä ja tuli tasavahvat viivat (n. viikko sitten testasin viimeksi, jolloin oli vielä hailakka plussa). Etova olo on ja jäätävä väsymys, mutta välillä myös melko oireeton olo. Toinen lapsi olisi tämä, on tämä jännää näin toisellakin kerralla mutta välillä ihan unohtaa koko raskauden, kun olen päivät töissä, ja esikoisen (1v3kk) kanssa touhottaessa ei ehdi liikoja pohtimaan.

Faceryhmä kiinnostaa, laitan siitä viestiä

ballooon/ 33v/ la 12.2./ HUS/ 2.
 
  • Tykkää
Reactions: Lallastiina
@syystyttö todella kurjaa, voimia sulle <3

Täällä elellään ilmeisesti aika kovassa hormonimyrskyssä. Yksin ollessa ahdistus hiipii voimakkaaksi, ja nyt on mies ollut paljon reissussa ja vietän paljon aikaa yksin. Tuntuu ristiriitaiselta pyytää kavereita seuraksi, esim. perjantai-iltana olis varmasti taas tullut ehdotus viinille menemisestä eikä nää ruokajututkaan helppoja oo. Ehkä ois vaan itelle helpompaa kertoa, jos tilanne vaatii. Juhannuksena ollaan menossa isolla porukalla mökille , jossa ei ole sähköä ja juoksevaa vettä. Ruokahommat vähän mietityttää. Onneks yks kaveri myös raskaana muistaakseni viidennellä kuulla, voin syödä samoja kuin hän. Juomatta olen ollut jo jonkin aikaa ja osa ystävistä tietää sen eikä enää kysele, mainitsen syyksi et on ollut pahat migreenit, mikä onkin totta.

Ja kiitos migreenivinkeistä vielä! Hain eilen migra capin ja se vaikuttaa lupaavalta. Lisäksi soitin teratologiseen puhelimeen, mistä ihana lääkäri vastas ja kertoi, että buranaa voi huoleti syödä 1. ja 2. kolmanneksen aikana. Lisäksi migreenikohtauksen voi satunnaisesti katkaista sumatriptaanilla, siitä on jonkin verran näyttöä, että on turvallista. Tää helpotti oloa tosi paljon. Estolääkitystä voidaan miettiä jos säryt ei lopu, mut yleensä kuulemma helpottaa 2. kolmanneksen aikana.

Onko vinkkejä hyttyskarkotteisiin? Tosiaan mökkihommia tulossa ja reissu pohjoiseen. Offia ei iholle suositella.
 
Nyt on vähän stressiä....

Edellispäivänä heulutimme poikaystäväni kanssa lakanoita ja session jälkeen vessassa käydessä paperiin jäi rusehtavaa verta, eri googletuksien mukaan tämän pitäisi olla normaalia, mutta tänään aamulla pyyhkiessä huomasin paperiin tulevan kirkkaampaa verta ihan pieni viiva. Mulla on ollut tässä pitkin raskautta menkkamaisia alavatsakipuja, ei silleen pahoja tai kauaa kestäviä, väsynyt oon että jos vaan saan niin nukun 1-2 päikkärit per päivä, etova olo on vaihtelevasti ja rinnatkin vaihtelevasti arat pitääkö mun olla nyt huolissaan tästä vuodosta?
Meillä on maanantaina aika varhaisultraan ja oon nähnyt viimiset pari yötä painajaisia kyseisestä tapahtumasta, miten sydämen sykkeitä ei löydy jne.
 
Nyt on vähän stressiä....

Edellispäivänä heulutimme poikaystäväni kanssa lakanoita ja session jälkeen vessassa käydessä paperiin jäi rusehtavaa verta, eri googletuksien mukaan tämän pitäisi olla normaalia, mutta tänään aamulla pyyhkiessä huomasin paperiin tulevan kirkkaampaa verta ihan pieni viiva. Mulla on ollut tässä pitkin raskautta menkkamaisia alavatsakipuja, ei silleen pahoja tai kauaa kestäviä, väsynyt oon että jos vaan saan niin nukun 1-2 päikkärit per päivä, etova olo on vaihtelevasti ja rinnatkin vaihtelevasti arat pitääkö mun olla nyt huolissaan tästä vuodosta?
Meillä on maanantaina aika varhaisultraan ja oon nähnyt viimiset pari yötä painajaisia kyseisestä tapahtumasta, miten sydämen sykkeitä ei löydy jne.

Pieni tiputtelu on alkuraskaudessa ilmeisesti normaalia. Eilen kun soitin tuonne teratologiseen palveluun, lääkäri kysyi onko ollut vuotoa, sanoin että kerran vähän, ja hän sanoi että sellaiset on täysin normaaleja tässä vaiheessa. En siis olisi kovin huolissani :)
 
Pieni tiputtelu on alkuraskaudessa ilmeisesti normaalia. Eilen kun soitin tuonne teratologiseen palveluun, lääkäri kysyi onko ollut vuotoa, sanoin että kerran vähän, ja hän sanoi että sellaiset on täysin normaaleja tässä vaiheessa. En siis olisi kovin huolissani :)
Huh, toivotaan ettei oo mitään vakavaa. Oon ehkä vähän turhan ylistressaantunut asiasta ja illat vietän googlettaen mitä ihmeellisempiä asioita.
Toivottavasti nyt menis kaikki vaan hyvin ja tää kaikki stressi on vaan ollut turhaa (y)
 
Huh, toivotaan ettei oo mitään vakavaa. Oon ehkä vähän turhan ylistressaantunut asiasta ja illat vietän googlettaen mitä ihmeellisempiä asioita.
Toivottavasti nyt menis kaikki vaan hyvin ja tää kaikki stressi on vaan ollut turhaa (y)
Kuulostaa tutulta! Itekin sitä on ihan paniikissa koko ajan kaikesta. Mut sit yritän ajatella, et ihmiset on raskaana kaikenlaisissa olosuhteissa, tää Suomen hyvinvointivaltio taitaa olla kaikin puolin sieltä turvallisimmasta päästä. Onneks on vertaisryhmä, jonne vuodattaa näitä <3

Miten teillä muilla liikuntaharrastukset? Mulla on tullut lamaannus liikkumisenkin suhteen. Uiminen on mun suosikkilaji, mut nyt on viikon ajan ollut koko ajan fiilis et tulee pissatulehdus enkä oo uskaltanut uimaan :( karpaloa ym. menee kyllä.
Juoksua yritin, mut tissit on niin isot ja kipeet, ettei siitä tullut mitään. Kävelylenkin sit tein. Sali ei inspaa ollenkaan.
Jos joku Helsingistä (suht keskusta) kaipaa liikuntaseuraa, niin mä voisin kaivata kaveria!
 
Taisi eilen loppua raskaus. Tuli verta jonkun verran ja luumunkiven kokonen möltti. Mitään kipuja ei ollu. Meen vielä alkuviikosta suunnitellusti neuvolaan. Ihan siltä varalta että jos ei tyhjentyny vielä kokonaan ja sais lähetteen kaavintaan. Ettei pääsis kohtutulehdus iskemään. Oli ekan synnytyksen jälkeen ja tosi ikävä.

Haikeeta jättää hyvästit ajatukselle vauvasta. Pienten lasten kanssa on onneksi paljon ajateltavaa koko ajan niin ei ehdi jäädä liikaa miettimään. Toivottavasti tulevaisuudessa onnistaisi ja saisi vauvan syliin asti.
 
Voi ei @Pullero85 :cry: Ehkä kuitenkin on vielä toivoa, että ei mennyt kesken?

Vuotokeskusteluun liittyen: Itsehän ajattelin myös keskenmenoa viime maanantaina, kun rupesin yhtäkkiä vuotamaan kirkasta verta. Pääasiassa se oli vaaleanpunaista, mutta joukossa oli myös kirkasta verta - kuin tuoreesta haavasta. Tuli pyyhkiessä ehkä 3-4 paperillista, mutta ei siteeseen asti ja tämän jälkeen loppui. Kipuja ei ollut. Neuvolan mukaan kuulosti normaalilta. Mulle sanottiin, että jos kyseessä on keskenmeno kuuluu siihen kivut sekä menkkavuoto tai menkkoja runsaampi vuoto. Kyllähän tässä kuumottaa, että onko kohdussa mitään. Raskaustestit kuitenkin vahvistunut :cautious: En huolestuisi pienestä vuodosta. Limakalvot ovat herkemmät ja turpeammat raskausaikana, joten voi vuotaa ihan sieltäkin. Mulla epäilivät, että istukka oli kohdunsuulla ja sieltä jostain rakosesta vuosi.

@miisumaasu Itse olen tykännyt käydä juoksemassa ennen raskautta sekä harrastanut satunnaista joogailua. Salikorttikin löytyy, mutta se ei hirveästi nappaa. Nyt olen pyrkinyt kävelemään ~10 000 - 15 000 askelta päivässä. Täytyy kyllä myöntää, että olen ollut niin väsynyt töiden jälkeen, että kaikki aika on mennyt levätessä :sleep: Huomenna eka vapaapäivä viikkoon, niin ajattelin mennä kävelemään. Juoksua ei voi edes miettiä, kun tissit niin kipeät :ROFLMAO: Joogailua ajattelin jatkaa, mutta mietin, että tarviiko jo siirtyä "mammajoogaan" :giggle:

EDIT. Varasin alkuraskauden ultran yksityiselle. Silloin pitäisi olla rv 7+2, joten pari viikkoa saa vielä jännittää :unsure:
 
Viimeksi muokattu:
Mä oottelen jokusen viikon että tilanne varmistuu ennen kuin liityn face-ryhmään... Taidan käydä varhaisultrassakin. Miehen kanssa muuten puhuttiin eilen siitä, kuinka hoitovastuut hoidetaan ekan vuoden aikana. Se tuntui tosi hyvältä. Tämä lapsi on kyllä niin toivottu! <3 Kunpa pysyisi matkassa mukana.
 
@Iinanen Kerrottiinko sinulle siis puhelimessa tuo laskettu aika, vai oletko jo käynyt neuvolassa? Itse en saanut oikein mitään ohjausta puhelimessa. Kysyttiin olenko aloittanut foolihapon ja D-vitamiinin ja kerroin syöneeni jo tammikuusta lähtien. Tämän jälkeen sain ohjeeksi lukea THL:n ruokasuositukset sekä neuvolan sivulta lisätietoa. En edes tiedä otetaanko ekassa neuvolassa jotain testejä, pitääkö olla pissaamatta yms. o_O

@Lallastiina En vielä uskaltanut uittaa digiä. Tänään rv 5+0 :love: Saitko jo tuloksen 3+?

Itse odotan myös faceryhmään liittymisen kanssa. Ehkä vasta ekan kunnallisen ultran jälkeen liityn, jos kaikki on hyvin.
 
lilia88, mulle kerrottiin neuvolaan soittaessa kuukautisten perusteella arvioitu laskettu aika ja koska mulla on epäsäännölliset kierrot niin sanoi myös, että katsotaan siellä ekalla käynnillä, että onko tarvetta ylimääräiseen ultraan, jotta selviäisi, millä viikolla oikeasti olen. Veikkaan, että voi olla viikon tai kaksi vähemmän kuin kuukautisten perusteella. Foolihaposta myös kysyi.

Mutta, mullekaan ei kerrottu mitään, miten pitää valmistautua siihen ekaan neuvolakäyntiin tai pitääkö valmistautua mitenkään. Esitietolomakkeita sain täytettäväksi netissä, mutta siihen se jäikin. Kysyi kyllä, onko mulla jotain kysyttävää, mutta ei mulla siinä vaiheessa tullut tuo valmistautuminen mieleen.

miisumaasu, mulla on liikuntaharrastukset muutenkin ollut viimeisen vuoden ajan aika vähissä, eikä siihen ole tullut muutosta. Töissä kuljen pyöräillen ja pientä hyötyliikuntaa tulee.
 
@lilia88 Puhelimessa katsoi lasketun ajan samalla, kun soitin varatakseni ekaa aikaa. Ja se on vasta 11.7. Ehkäpä se tarkentuu siellä vastaanotolla, kun pääsee rauhassa kertomaan lyhyemmästä kierrosta.

Muuta ei kertonut, kun et esitietolomake täytyy sähköisessä palvelussa täyttää etukäteen. Tuolloin ekalla käynnillä laitetaan lähete perusverikokeisiin sekä se verikoe mistä katotaa onko kohonnut riski kromosonimuutoksiin. Toki kysyi onko kysymyksiä, mutta eihän ne silloin tullu mieleen.
 

Yhteistyössä