***HELMET 2008***

Onnea tällekin puolelle ilmoittautuneille vauvaantuneille! :flower: :flower:

Olen hiukan...puoli vuosisataa jäljessä syntyneiden listan kanssa, joten ne kenen vauvat ei sieltä vielä löydy niin älkööt hermostuko. Olin itsekin synnyttelemässä samaan syssyyn lauantaina ja nyt on tuntunut Helmikuisten jakautuminen olleen oikein käynnissä sinä aikana.

Synnytystarinaa:

Perjantaina klo 9 siis mentiin äitiyspolille ya-kontrolliin, jossa piti siis tarkistaa yleistilanne. Lapsivettä oli ultran mukaan niukalti mutta vauva voi hyvin. Yleistila mulla oli kuitenkin jo melko tuskainen joten päädyttiin siihen että käynnistellään Cytotecilla vielä saman päivän aikana. Lääkäri teki polilla kunnon sisätutkimuksen ja saikin aikaan vuotoa sekä jomotusta alavatsalla. Menin osastolle, jossa sainkin odotella hiukan ja vasta klo 11.55 menin sanomaan kätilölle että mites mun kans tehdään. Hän ei ollut huomannut että olin tullut!! Hah. Olenkin niin pieni ettei mua voi huomata. 180 cm raskaana. :D Huoneessa oli kaksi odottavaa äitiä, yhdellä yritettiin estää supistuksia ja toisella oli ilmeisesti synnytystä käynnistelty ja hän supisteli jo. Mulla tuli supistuksia koko ajan enemmän ja vuosin limaa. Mies tuli paikalle kun olin hänet hälyttänyt heti osastolle mentyäni. Supistelin ja tosiaan...siitä limatulpasta ei mun kohdalla voinut erehtyä. Sitä tuli ja tuli ja tuli ja oli veristä ja venyvää--en enää edes katso jos tulee jotain "räkää". :) Lääkäri tuli klo 13 tarkistamaan tilanteen kun olin ollut käyrillä ja sanoi ettei synnytystä tarvitse käynnistää. Se on jo käynnissä ja kohdun suun tilanne on edennyt hiukan aamusta. Olin siis 1,5 auki ja kanavaa 2 cm jäljellä, pehmeää. taas sisätutkimus siis ja supistukset eivät todella lievittyneet siitä. Saimme luvan lähteä ulos kävelemään ja hakemaan vauhtia. Oli ihana aurinkoinen ilma, tuulinen mutta viihdyin silti miehen kans supistuksineni. Menimme pienen lenkin jälkeen kanttiiniin kahville ja sitten osastolle takaisin. Kello oli jotain 16 ja mies lähti syömään vielä kun ehti. Musta tuntui että supparit jäi ulos ja käyrien mukaan ne hiipuikin hiukan. Lääkäri tuli klo 17.55 ja katsoi parhaaksi laittaa murun Cytotecia sisään. 5 minuutin päästä alkoi armoton jomotus alavatsalla ja selässä, vuorotellen kummassakin ja koko ajan. Sitä kesti noin tunnin kaksi ja taas alkoivat ihan hyvän tuntuiset supistukset nostaa päätään. Klo 21-22 mies lähti kotiin nukkumaan, vielä kun ehti ja minä jäin kärvistelemään kipuineni. Klo 23 menin kansliaan nihkeen kätilön luo sanomaan että jomottaa niin pirusti että saiskos jotain lääkettä. Vastahakoisesti teki tutkimuksen ja ilmoiti tylysti että tilanne on ihan sama kuin alku illasta että "turhaan innostut". Halusinkin vain panadolia. Kätilö yritti tyrkyttää nukahtamislääkettä ja kipulääkettä, josta tuli umpisuolenleikkauksen jälkeen ihan kamala pahoinvointi, joten panadol tuntui parhaalta. Menin jyväpussin kanssa takaisin sänkyyn ja päätin olla sitkeä ja odottaa klo 8 aamuun kun illalla töissä ollut kätilö olisi taas vuorossa ja saisin mukavaa hoitoa ja inhimillistä kohtelua. Tässä vaiheessa siis ajattelin ettei mitään tapahdu vielä aamullakaan ja sinnittelin sisukkaana koko yön pienillä unilla. Viiden aikaan aamulla alkoi tuntua siltä etten kestä mutta pidin pääni ja sinnittelin. Hain mehukeittoa kun oli niin nälkä ja lämmitin jyväpussia. Kuudesta seitsemään supistukset kovenivat hiukan ja seitsemältä ne olivat jo suht säännöllisiä ja kipeitäkin. Kadeksalta laitoin viestin miehelle että sattuu ja on ikävä tule kun heräät. Ja hän soitti melkein heti ja sanoi tulevansa heti kun ehtii. Kätilö tuli katsomaan ja sanoi pyytävänsä vielä lääkärin tarkistamaan tilanteen. Lääkäri tuli melko heti ja sanoi tilanteen olevan kypsä siirtymiseen synnytyssaliin ja kalvojen puhkaisuun. Supistukset sattuivat jo ihan kivasti ja mieskin tuli klo 9 paikalle. Silloin alettiin jo tekemään lähtöä pikkuhiljaa synnärille. Supistukset kovenivat yhtäkkiä niin että huomasin etten oikein pysty kävelemään ja kätilö otti matkalle minulle pyörätuolin. Klo 9.45 Mentiin synnärin aulaan ja minuutin seisominen sai mut käpristelemään kippurassa miehen hartiaa vasten. Käveltiin synnytyssali 1:n ja kätilö kysyi mitä haluaisin kivunlievitykseksi. En oikein tiennyt ja kysyin mikä olisi paras nyt. Ilokaasua olin miettinyt mutta en tiennyt sopiiko se minulla kun olen astmaatikko eikä siinä ollut kätilön mukaan mitään estettä. Päinvastoin voi auttaa hengityksen hallintaan. Sitä aloin vetelemään ja supistukset kovenivat huomattavasti hyvin nopeasti. Ilokaasu oli ihan taivaallinen apu. Kaksi tuntia ja olin unen ja valveen rajamailla infernaalisten kipujen kourissa. Pyysin epiduraalia ja verinäytteen tultua odoteltiin anestesialääkäriä. klo 11-12 Kivut olivat sietämättömiä eikä ilokaasu enää auttanut kuin ihan supistuksen alussa. klo 12 Anestesialääkäri tuli laittamaan puudutusta ja olin helvetissä. Piti olla ihan liikkumatta ja pistäminen sattui jumalattomasti selkärangan viereen, supistus tuli samaan syssyyn ja mies piteli mua jaloista jotta pysin sikiöasennossa. Vedin ilokaasua ja menetin tajuntani minuutiksi. Tuntui ikuisuudelta. Näin unen mutten muista siitä valitettavasti mitään. Pitkät kaksikymmentä minuuttia ennenkuin puudute vaikutti ja koskaan ei ole 20 minuuttia tuntunut niin pitkältä ajalta. Supistukset tulivat minuutin välein ja olin tunnin aikana useasti vetänyt ilokaasua ilman taukoa. klo 12.30, taivas. Kivut lievenivät ja alkoi taas elämä voittaa. Näin jopa mieheni selkeästi ja saatoin antaa sukoon ja kiittää tuesta. Taas kivut tuntuvat klo 13.00. Supistukset tulevat läpi puudutteen. Klo 13.30 lisää puudutetta. Tunnissa oli paikat auenneet 5 cm ja olin jo 9 cm auki. Enää se sentti. Puudute tehoaa. Ja saan luvan ponnistaa. Niinpä tietysti, taas ponnistusvaihe ilman tuntoa. Annan palaa ja tulee paha olo. Oksennan. Opiskelija tulee huoneeseen toisen kätilön kanssa ja ottaa kaarimaljan. Alan ponnistaa. Sattuu kun pää jää aukolle enkä jaksa työntää loppuun. Vielä ponnistus. Ei tunnu missään. Hengitän syvään ja päätän että nyt se syntyy. Työnnän niin kovaa kuin jaksan ja nyt pitää jo hellittää että olkapää saa tulla ulos. Huokaisen ja vauva on maailmassa.Klo 14.02 Pieni ja utelias otus katsoo ja huutaa mun rinnan päällä. Kumpi sen on kysyy kätilö. Poika. Se on Nuutti. Kivut ovat poissa ja meillä on vauva. Kyyneleet tulevat ja mieskin itkee. Istukka tulee pois ihan kivutta ja vain katson vauvaa sylissä. Hyvin meni. Eikä ollut niin kamalaa. Eihän. :heart: :heart:

mulish Mulla on noilla vanhemmilla pojilla 1v3kk ikäeroo ja niiden kanssa kaupassa käynti oli ihan kaaosta silloin, kun olivat pienempiä.
Tosin ei se ole helppoa nytkään, kun ovat 4vuotta ja 5vuotta.
Eilenkin mulla meni 45minuuttia, ennenkuin päästiin ulos koko porukka. Mulla hiki valu suoranaan jo tuossa ajassa ja sitten piti vauva vielä syöttääkkin, kun sille ehti tulla nälkä uudestaan.
Mulla ei ole kyllä mitään neuvoja sulle antaa, mutta halaus sinulle
:hug: tiedän kyllä millasta voi tämä show pahimmillaan olla :D ja vielä, kun tuon 14-vuotiaan teinityttöni murrosikämyrsky otetaan mukaan tuohon ulosmenorumbaan, kun hiukset ei oo hyvin ja nenäkin liian iso jne... huh, huh... mutta huumorilla pääsee jo pitkälle :D

Onnea kaikille vauvan saaneille!

Ei ole paljon tänne ehtinyt tulla kirjottelemaan!

Meillä meni ekat yöt tosi hyvin nukkuen, 4-6h ja sitten jo vaivihkaa koitin herätellä syömään. Päivällä söi 3-4h välein ja sit takas nukkumaan. Toissayönä sitten syötiinkin 1-2h välein ja samoin koko eilispäivä meni tissillä. Illalla kun oli tissit jo tosi kipeet niin annoin sit pullosta maitoa ja jätkähän sippas totaalisesti klo 22 (muina iltoina mennyt puolenyön jälkeen nukkumaan) ja pienten ähinöitten jälkeen herättelin syömään 4.30. 45min syönnin jälkeen nukuttiin taas 4h, aamutoimet ja syöminen ja taas nukuttiin kunnes oli pakko herättää kun neuvolan th tuli käymään.

Aavistuksen poika on keltainen ja painoa ei kauheesti ole tullut, 80g kotiinlähdön jälkeen vaikka tissillä on tuntunut viihtyvän ja kyllä sieltä jotain aina vielä saa puristettua sen jälkeen kun lopettaa. Varotteli liikaa antamasta lisämaitoa mutta kyllä se niin on että jos meillä koko päivä meinataan olla tissillä niin kyllä jossain välissä vähän pullosta annan. Mulla ei tissit kestä sitä että siinä ollaan tunti syömässä ja sit saa ehkä puol tuntia "vapaata" kun muutenkin on meinannu tehdä kipeetä. Pari päivää tossa käytin rintakumeja kun sattu niin hirveesti mutta nyt jo onnistuu taas ilman.

Mulla on sitten epparihaavasta kaikki päälimmäiset tikit revenny :( Sanoi kyllä että pitäis parantua ihan normaalisti, kestää vaan vähän kauemmin kun paranee sisältä ulospäin. Onneks se ei oo enää juurikaan kipee, särkylääkettäkään en oo pariin päivään enää syöny. Onks kellään muulla tikit revenny?? Kauanko on kestäny että haava umpeutuu?
Hän tulee kuitenkin perjantaina ylimääräselle käynnille mun haavaa katsomaan, eli saadaan 2 kotikäyntiä =)
Ulkoilulupa myös saatiin ja kyllä oli ihana käydä koko perhe yhdessä koiran kanssa lenkillä!!D-vitamiinipurkin anto, sano että voi 2 viikkosena ruveta alottelee, mutta ei pakko heti että voi vähän lykätäkin, tai kokeilla muutaman päivän ja sit pitää taukoa niin näkee tuleeko masuvaivoja.

Vinja ja Urmi 8vrk

Mie en oo vielä yksin kaupassa käyny, mutta mutta...kauhulla odotan :kieh: Noh, noi 10v ja 8v nyt menee "siinä sivussa", mut tuo 5v haluaa ehottomasti ainakin seisoa kärryjen siinä "kaljakoritelineellä" ja sit kun vauvan kaukalon laitat sinne kärryyn, niin tulee ongelma, että mihin ostokset :whistle: :kieh: No, kaipa se sitten selvii :D Tuntuu kyllä, et oon ihan käsi taas näissä hommissa ja mie en pärjää mitenkään, kun mies lähtee töihin :ashamed: :ashamed: :ashamed: IHMETTELEN SUURESTI miten pärjäsin sillon kun tuo kolmonen syntyi (isommat oli 3v ja 5v) ja olin yksin heidän kanssa siitä lähtien, kun kolmonen oli 3vko vanha...kävin kaupat ja kaikki yksin...huh...kai sitä on isojen lasten kanssa tullu liianmukavuudenhaluseksi :whistle: :kieh: :kieh:
No...tähän on nyt vaan asennoiduttava...talo laitettiin taas myyntiin, että niitä yksinäisiä aikoja olis varmaan taas luvassa :whistle: ;) Mikäli tämä nyt kaupaksi menisi...tämän vuoden puolella toivottavasti =)

Päivällä tyssi nukkuu yhdet pidemmät unet (n. 11-13) ja sit on sellasta pientä torkkumista. LIIKKUVISSA vaunuissa nukkuu kyllä enempikin...liekö tyssi aattelee äitin linjoja, että pitäs enempi lenkkeillä ;) Tissillä roikkuu IHAN koko ajan päivällä, yöt menee hyvin 3-4h väleillä, vähän riippuu miten on illan tankannu, niin voi nukkua enemmänki.
Iltasin annan pullosta tissimaitoa, että varmasti saa ees vähän menemään ennenku uni voittaa (yöunille käy lähes poikkeuksetta 21.30), mut tänäänki veteli tyytyväisenä melkeen 100ml ja sen jälkeen heitti kaikki kaaressa olkkarin matolle, jeejee :/ Oli vissiin vähä liikaa :p
Tänään olin 2h asioilla ja olin lähtiessä syöttäny tyssin ja just ennenku kotii tulin, ni mies oli pullosta antanu n. 80ml ja oli jo KAMALA tissihuuto päällä, kun ovesta tulin...huhhuh...luulis et on poika, kun noin kova tissin perään :LOL: :LOL:

Kummisysteemit nyt kai olis päätetty, jos huomenna saisin viestiä heille laitettua, Positiivareiden sivuilta löysin kivan tekstarijutun...toivottavasti he nyt suostuu :/ saatais sekin homma hoidettua.

Onnea vauvautuneille :heart:

Mitähän mun muuta piti...eikai mitään...huomenna neuvolaan =)

Jahvetti ja Helmi-tyssi 2vko 3vrk

Onnea kaikille vauvaantuneille! :flower:

Me nyt päätettiin sittenkin kertoa nimi jo ennen ristiäisiä... :heart: Ei kyllä kukaan arvannu oikein, vaikka kivoja nimiä ehdottelivatkin... Veikkailuja oli mm. Elsa, Laura, Siiri, Saara, Meeri, Eeva... Ristiäisiä meillä vietetään vasta maaliskuun lopussa. Joku kyseli kakkuvinkkejä: meille tulee valkosuklaa-juustokakku ja kinuskipäällysteinen mansikka-karpalotäytekakku. :p

Jee, mies sitten ostaa paukautti meitille 7-hengen tila-auton automaattivaihteilla :p Nyt mahdutaas taas koko perhe autoon, kun farmariin ei enää mahduttu pikku-ukkelin syntymän jälkeen.
Pitää vaan opetella nyt sitten ajamaan automaatilla, onko se vaikeeta? Mies eilen jo yritti houkutella mua ajamaan, mutta en vielä uskaltanut, hölmö minä :ashamed:

Ihania aurinkoisia päiviä ollut ja urakalla ollaan ulkoiltukin, pikku-ukko herää öisin yhden kerran edelleen, joten helpolla päästään.

MInkäs ikäsenä vauvat alkoikaan hymyilemään? Meillä hymyjä on jo tullut, mutta onkohan vielä ihan vaan refleksejä vai?

Pikku-ukko 1kk+1pvä

Keltaisuudesta Sairaalassa lastenlääkäri puuttui tytön väriin lähtötarkastuksessa 3. päivänä. Silloin labrakokeet antoivat 187, seuraavana aamuna 201. Pääsimme kuitenkin kotiin, kun arvo olisi saanut olla silloin 250. Pari päivää myöhemmin neuvolantäti tuli kotikäynnille ja pisti seuraavaksi aamuksi bili-kokeelle. Nyt arvo oli 268 ja lähdimme keskussairaallalle. Iltapäivällä tytöstä otettiin uudet arvot ja ne olivat jo 283 ja tyttö laitettiin valoihin vuorokaudeksi. Puoli vuorokautta valoiltuaan aamulla arvo oli 239 ja seuraavana aamuna enää 147. Tyttö pääsi kotiin ja viisi päivää myöhemmin neuvolan punnituskäynnille oli painoakin tullut lisää jo 200 grammaa ja väri punakka.

Mä hukun maitoon. Viltsu ei vielä saa niitä tyhjäksi syötöllä, joten pakon edessä lypsän sitten vielä lisäksi. Onneks tuolla on aika selkeetä rytmiä jo niin ei tarvi sit turhan kauan aina kärvistellä. Sekä päivällä että yöllä 2-3 tunnin välein tissillä ja välissä yksi lyhyempi syötön väli aamuyöstä ja alkuillasta. Vatsa ei väännä kuin kakkaa tehdessä kunhan vaan muistaa röyhtäytellä heti syötön jälkeen. Ihan suht helpolla pääsee vielä toistaiseksi, mutta tässä ehtii vielä monet mutkat tulla.

Neuvolaa en ole saanu varattua kun ei ne toopet vastaa puhelimeen. Torstaiksi pitäis lääkärin mukaan saada aika jotta sais katottua painonnousun, mut vastaajaan menee viesti kun soittaa soittoajalla eikä kukaan ole reagoinut viestiin. Mies meni käymään siellä tänään kun sillä ei hermo kestä noita neuvolan systeemejä. Jos sais ajan sitte. :kieh:

Mites muuten imetyksen ylläpidon kans jos yöllä ei syöttöjä tule kuin pari kolme? Pysyykö se maidon tulo sit niiden päiväimujen varassa käynnissä vai hiipuuko sit nopeemmin? Kun haluisin nyt käyttää hyväksi nämä varannot mahdollisimman hyvin tällä kertaa kun esikoisen kans se ei onnannut kun ei tytsy halunnu olla rinnalla.

Niin ja onko jollain tota Avent Isistä? Miks se narisee se sarana siinä päällä sen kahvan "juuressa" kun on hetken pumpannut? Ei ole kovin hiljainen mun mielestä sen narinan kans? Vinkkejä siihen? =)

Ja sitten ristiäisistä.. Milloin ne pitikään varata ja mistä? Mä olen ihan pihalla taas näissä!

Viltsu, kohta 4 pv

Kuinka usein 2vkon ikäinen pitäis kakata päivässä? Ku meillä on edelleen ummetusta mallasuutteesta huolimatta.. Eilen saatiin aikaiseksi yksi iso lähetys, tänään ei yhtään.. :/. Toinen oikein yrittää naama irveessä saada aikaiseksi lastia mutta turhaan.

Me aloitettiin eilen myös Deetipat. Annoin pipetillä noin 5 tippaa, tänään aion antaa vielä saman verran. Käytiin neuvolassakin, pituutta tullut 1,5 cm ja painaa nyt 3390g (syntyessään 3250g).

Eilen mies meni takas töihin ja ihmeen hyvin pärjättiin. Käytiin ulkona, nukuttiin eikä kauheesti kiukuteltukaan. Ja ilta/yökin meni ihan ok. Nukkui lopulta klo 24-06

Heippa te onnekkaat vauvautuneet!!

Odotukseen jo täysin kyllästynyt mamma urkkii täällä ihanan vauvan tuoksuisessa pinossa ja toivoo HETINYTTÄLLÄSEKUNNILLA pääsevänsä tänne myös.

Meillevauvalle piti kommentoida et meillä poika -98 kakkasi noilla viikoilla aina kerran viikossa,siis vain perjantaisin,käytettiin jopa yksityisellä "pylly/kakkatohtorilla" joka totesi että pojuli yksinkertaisesti käytti kaiken syömänsä maidon eikä tarvetta kakkaamiseen useammin ollut.Kokeiltiin silloin myös malasuutteet ja mikrolaxit turhaan.. ja ukko kasvoi yläkäyrillä joten en usko että teilläkään huolta..

T:Hanni ja jumitus 40+0

Hip hei :wave:

Sainpas kuvan laitettua profiillin vihdoin ja viimein. Kerho puolellakin kokeilin vaan ei onnannu ei..

Meillä kyllä kakkaillaan monta kertaa päivässä, ja siihen päälle vielä märät pierut.. sen myötä täytyy kyllä nostaa hattua niille jotka kestojen kanssa jaksaa pelailla :hug: .

Meillä nuo yöt/illat ovat vakiintuneet aika pitkälle silleen että alkuilta tankkaillaan ja torkutaan, sitten kun mennään sänkyyn noin klo 23 niin havahdutaan ja tissillä ollaan ja nuokutaan kunnes minä luovutan ja herätän miehen antamaan nannia, yleensä klo 00.30-01. 30ml Nannia ja tyttö simahtaa saman tien. Liekkö sitten nukahtelee tissille eikä maha tule täyteen?? Yleensä sitten herätään 3-4h välein lisätankkaukselle. Aamulla yleensä sitten noustaan tuossa 10 maissa.

Kiin'lle piti esittämäni kysymys että kuinka kissojen kanssa sujuu ( ja muillekkin kissallisille )?? Meillä hieman hankaloittaa arkea...tyttöä ei voi yhtään jättää yksin nukkumaan, päikkärit nukkuu vaunuissa ( toistaseks sisällä ) hirveet viritykset vaunujen päällle asennettuna. Ja tuo hankalampi kissa on keksinyt että tutteja on mukava purra, on nyt purrut kaks tuttia ja yhden aventin tuttipullon tutin... :headwall:

-n-

ps. tänään irtos napatynkä =)

Kevytmelankolia ei sulakaan noi kauppareissut helppoja ole :hug:
Millaisen auton sä sait? :D Mulla nyt chysler voyager ( meniköhän oikein ) ja on 7 hengen manuaali. Eilen oli mies sit pyytäny tarjousta grand voyagerista mikä on automaatti...itsellä siis hirvee pelko kans opetella sit ajaa sillä :ashamed: Montakohan kertaa auto pysähtyy kuin seinään kun väkisin yrittää kytkintä polkea :D Voidaan sit jakaa neuvoja ajamiseen :LOL:

Hei taas! :wave:

Tyttö nukahti vihdoinkin päikkäreille... Koko yö ja aamu ollut yhtä ähräämistä eikä olla kumpikaan, vauva enkä minä, nukuttu kunnolla. Mies nukkui korvatulppien voimalla. :D
Normaalisti meillä on menny yöt suurinpiirtein niin että tyttö herää syömään n. klo 01.00, 04.00 ja 08.00. Viimeyönä syötiin muistaakseni 5 kertaa ja nyt kymmenestä yhteen on roikkunu tississä kokoajan. Oisko joku tiheän imun kausi?

Vanamo Vaikka meillä syödään yöllä vain 2-3 kertaa niin maidontulo on silti pysynyt hyvänä. Jos tyttö ei heti saa otetta tissistä niin sitä maitoa valuu niin että on vaatteet märkänä... Ja sit ku saa hyvän imuotteen niin kuuluu tosi voimakasta nielemistä. Että olettaisin että maitoa on... :)

Käytiin neuvolassa maanantaina punnituksessa, niin typylle oli tullu neljässä päivässä vähän vajaa 400g. :) Painoa nyt 3910g ja ikää 3vko 1pvä.
Seuraava neuvola on vasta kolmen viikon päästä.
Kuinka usein te käytte vauvan kanssa neuvolassa?

Voi ei, vaunuista kuuluu taas ähinää... Ei tarttis kyllä vielä herätä ku vasta puoli tuntia sitten nukahti... ;) Toivottavasti nukahtaa vielä hetkeksi...

Rintakumeista olen päässyt eroon ja siitä olen tosi onnellinen! Viime perjantaista asti ollaan pärjätty ilman. Jee! :)

Ristiäiset meillä on 15.3 pohjanmaalla miehen vanhepien kotona. Kummeina minun sisko ja miehen veli. Tarjottavaksi täytekakku, prinsessakakku, lohivoileipäkakku, pestohyrriä, pullaa ja pikkuleipiä.

Nyt pitää itekkin mennä ottaan pienet nokoset ku tuo typy ei kerta herännytkään... :)

Anna ja prinsessa 3vko 1pvä

Moikka pitkästä aikaa..
Laitanpa tännekkin viestiä ja tuonne toisaalle..

Peikkotyttö syntyi siis meille 21.2 (rv 39+4) klo 11.54 ja koko oli 3,5kg ja 48cm

Synnytys kesti 7 tuntia, köllin ammeessa, otin ilokaasua ja lopun heikkona hetkenä suostuin kohdunkaulan puuduteeseen. Sitten syntyi sininen tyttö napanuora kaulan ympärille kietoutuneena... Virkosi nopeaa.
Osastolla bilirubiinit kasvoi kasvamistaan ja joutui valohoitoon. Eilen sain ruinattua kotiin pääsyn sillä ehdolla, että itse tarkastellaan kovasti tyttöä ja väriä, syötetään useasti ja käydään tarpeenmukaan ottamassa sairaalassa uudestaan arvot (olivat taas eilen nousseet, muttei hälyyttävästi) ja neuvola puntaroi neitiä useasti.

Isosisko on onnesta soikeena niinkuin vanhemmatkin.

Mumestu ja tyty 6pvää

Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
Mä hukun maitoon. Viltsu ei vielä saa niitä tyhjäksi syötöllä, joten pakon edessä lypsän sitten vielä lisäksi. Onneks tuolla on aika selkeetä rytmiä jo niin ei tarvi sit turhan kauan aina kärvistellä. Sekä päivällä että yöllä 2-3 tunnin välein tissillä ja välissä yksi lyhyempi syötön väli aamuyöstä ja alkuillasta. Vatsa ei väännä kuin kakkaa tehdessä kunhan vaan muistaa röyhtäytellä heti syötön jälkeen. Ihan suht helpolla pääsee vielä toistaiseksi, mutta tässä ehtii vielä monet mutkat tulla.

Mites muuten imetyksen ylläpidon kans jos yöllä ei syöttöjä tule kuin pari kolme? Pysyykö se maidon tulo sit niiden päiväimujen varassa käynnissä vai hiipuuko sit nopeemmin? Kun haluisin nyt käyttää hyväksi nämä varannot mahdollisimman hyvin tällä kertaa kun esikoisen kans se ei onnannut kun ei tytsy halunnu olla rinnalla.

Niin ja onko jollain tota Avent Isistä? Miks se narisee se sarana siinä päällä sen kahvan "juuressa" kun on hetken pumpannut? Ei ole kovin hiljainen mun mielestä sen narinan kans? Vinkkejä siihen? =)

Ja sitten ristiäisistä.. Milloin ne pitikään varata ja mistä? Mä olen ihan pihalla taas näissä!

Viltsu, kohta 4 pv

Maidon tulvimisesta Mulla kanssa tulee liikaa maitoa, tyttö ei millään saa syödyksi...tulvii..meinaa tukehtua. Mulla auttaa se, että lypsän aluksi tyhjemmäksi rintaa, näin tyttö voi imeä kauemmin rintaa ja nukahtaa helpommin. Lisäksi vauvan on hyvä saada rinnasta sitä ns. takamaitoa joka on rasvaisempaa ja täytävämpää, joten aina ei kannata lypsää imetyksen jälkeen vaan ennen imetystä.

Yösyötöt Meillä syödään n. klo 23, 4.30 ja 7.00. Mielestäni normaaleilla päiväsyötöillä saa kyllä maidon tuotannon pysymään yllä, vauva tilaa lisää maitoa ns. tiheänimun kausilla ja silloin täytyy vaan muutama päivä jaksaa tiheemmin imettää.

Aventin pumppu Mullakin narisee se välillä, ei ihan joka kerralla. En kyllä tiedä mistä johtuu ja että mikä siihen auttaisi.

Olen varannut jo ristiäiset, jotka on 29.3.. Varauksen tein seurakuntamme kirkkoherranvirastosta, halusin kappelin. Papin olisi saanut myös sitä kautta, mutta soitin meidän "perhepapille" ja soviteltiin aikataulut hänen kanssaan. Virastosta voi myös tilata papin kotiin ja varata mahdollisen juhlatilan. Papin kanssa yleensä sitten suunnitellaan juhlan kulku lähempänä juhlan ajankohtaa.

Ristiäistarjottavat on hieman hakusessa. Meillä kun ristiäiset on jo klo 12, joten mietin että riittääköhän pelkkä kahvi hässäkät vai pitäisikö olla jotain ruokaa. Ja jos ruokaa niin mitä? Helppoja vinkkejä vastaanotetaan.

(.) Eilen meillä oli kiukku iltapäivä...vähän unta ja paljon syömistä ja sitä kautta vatsan väänteitä? Onneksi tänään palattu normaali olotilaan.

Lumianna & prinsessa 3vk 5pv

heips pitkästä aikaa :wave:

mulla kone tiltissä joten en oo päässy kertoilee kuulumisia. nyt ukon koneella, yleensä en tähän pääse ku se ite töitten jälkee on ja muulloin ei luonnollisesti oikeen ehdi :whistle:

peikkiksellä on vissiin tiheän imun kausi päällä koko ajan :kieh: yöt menee syöttäessä tunnin välein |O siinäei paljon nukkua kerkee :| viime yönä nukku jopa melkeen 3 tuntia putkeen :eek: aika sippi tässä alkaa olla ku ukkoki läks ma takas töihin ja kahen pienen kanssa pitää yrittää jaksaa. sekoilut alkaa jo, yks päivä yritin lyödä auton oven kii vaikka olin ite vielä välissä yms B)
kakkaa tehtaillaan täällä aika tiheesti + märät pierut niinku joku sano :D eli vaippoja menee kiitettävästi et mä myös nostan kestoilijoille hattua. meillä käytössä pampersit, pienimmästä seuraava koko, onkohan 3-6kg. ei pahemmin ohivuotoja.
autoista oli juttua, meillä plymouth grand voyager ja tosi helppo ajaa. automaatilla ajohan on helppoo ku heinän teko B) ongelma tulee lähinnä siitä et miten osaa sitte enää ajaa manuaalilla :whistle:
neuvolakäynneistä, meillähän se terkka kävi 2 kertaa ja seuraava käynti muistaakseni kk ikäsenä. anto se ajanki mut kortissa lukee et 5/52, wtf se tarkottaa |O kuukauden väleinhän noita neuvoloita sit alkaa olla.
mä soitin tänään kirkkoherranvirastoon ja varattiin ristiäisaika. 30.3. ois peikkiksen kastajaiset. nyt pitäs vielä nimi kokonaisuudessaan päättää :whistle:
nyt haisee kakka niin vakavasti et on mentävä :wave:

ainiin, isot onnittelut kaikille vauvautuneille :flower: =)

cruella ja peikkis 3vko 2 pvää :heart:

Mä sit ihan soitin neuvolan tädille kysyäkseni kuinka usein vauvat kakkaa :whistle: :ashamed:. Kun tyttö teki ISOn lastin viimeksi eilen iltapäivällä.. Voivat pitää kakkataukoa. Äsken sit tulikin taas iso lasti. Ehkä meillä on tällainen kello 16 kakka ;)

Uskaltaiskohan jo todeta että jonkinlainen rytmi meillä on.. Nukkuu noin 23.30-05/06 (ähertämistä klo 21-23 sekä aamuyöllä vatsan takia), syödään ja mennään takas koisimaan klo 7-9. Sit syödään ja lähetään ulkoilemaan klo 12- jolloin nukahtaa, unia jatketaan kotona niin että heräilläänklo 15 jolloin taas syödään. Sit ollaan sosiaalisia ja äherretään jonkun verran. Ruokaa taas pitkin iltaa, ehkä unta palloon niin että 20.30 ollaan taas hereillä ja valmiita syömään. Sit alkaakin se rankin hetki kun ähertämistä on urakalla ja silmiä pidetään kiinni vaan hetki.

Vanamo ja kaikki muutkin rintaruokkijat: olkaa iloisia jos on ylituotantoa! Mulla ei koskaan kunnolla maito noussut ja nyt se on jo loppunut :(

Meillevauva & tyttö 2vkoa1pvä

mumetsulle onnea tytön syntymän johdosta!

Ristiäisistä on ollut puhetta. Me ollaan alustavasti keskenään puhuttu päivästä mutta vielä ei olla pappiin oltu yhteydessä. Kotona aiotaan pitää, eiköhän mahduta kun esikoisen ristiäisetkin mahduttiin puolet pienemmässä asunnossa... Vielä kun sen nimen keksis :whistle:

Sen jälkeen kun pääsin [/b]automaattiautoa ajamaan olen semmosesta haaveillu ja nyt meillä siis semmonen on (volvo v70) ja kyllä on helppoa ajaa! Ei kannata jännittää!

Saas nähdä saanko nyt riesaksi rintatulehduksen tai flunssan :/ Yön aikana rupes tissit olee kipeet, minkä laitoin sen piikkiin että maitoa ois noussu enemmän mutta sitten tässä päivän mittaan on ruvennu olemaan kuumeinen olo. Puolen päivän aikaan näytti normaalia 36.5 ja nyt kun noustiin päikkäreiltä oli 37.4. Neitikin valittaa päänsärkyä että saas nähdä kuinka tässä käy. Koitin äsken pumpata maitoa (herrakun on taas nukkunu koko päivän...) mutta en saanut kun ihan lirun pullon pohjalle. Eilen sain sentään 40ml kun sitä vaan äkkiä kokeilin. Täytyy vissiin harjotella sen käyttöä. Mulla on kanssa aventin pumppu, ei kyllä narise mutta loksahtaa sillain jännästi joka pumppauksella.

Vähän nyt rupes hirvittää toi keltasuus, sitähän ei ole missään vaiheessa mitattu vaan katsottu vaan kasvoista ja kaulasta. Että joutuuko sitä poika vielä takasin sairaalaan. Sen tuo terkka sanoi että sekin nukuttaa kun on keltanen ja tuo poikahan on taas pari päivää vaan nukkunut. Tosin eilen alkoi jo jaksaa ilman itkua olla hereillä ja katsella maailman menoa hetkisen aikaa ennnenkuin uni tai nälkä voitti!

Vinja ja Urmi 9vrk

ja hitot tän palstan mustausten kanssa |O

mulish ja kevytmelankolia, automaatilla ajo on helpompaa, kuin kinkkaus 20m suoraan eteenpäin silmät kiinni :p :LOL:
Me ostettiin sillon syksyllä tuo Chrysler Grand Voyager, automaatti tottakai :D Aivan sairrrrraan hyvä auto, pois en antas!!!! Mulle se autotaatti ei tuottanu nyt yhtään ongelmia, koska töissä meillä on kaikki automaatteja, niin olin tottunu siihen, mut miehellä se oli aluks vähän opettelua, mutta ei suostus enää manuaalilla ajaa!!! On se NIIN helppo!!! :D Ajamisen voi melkeen unohtaa...
Meillä tuo auto on tuollanen vanhan mallinen ja SIKA ruma, mutta AH NIIN RAKAS!!!! :heart: Ei oo enää yhään ikävä entistä 4 vuotta vanhaa autoa =)
Ainoo miinus tossa on, että ei oo takaovea kun repsikan puolella...tuottaa hankaluutta iskee kaukaloa sinne kuski taakse :/ :/ No, mut onneks oon ite tällänen lyhyenläntä., niin sekin onnistuu :LOL:

Neuvolakuulumiset

Eli tyssillä ikää 2vko4vrk ja tänään käytiin eka kerran lastenneuvolassa. Mitat: (suluissa syntymämitta)
Paino 3645g (3330g)
Pituus 50cm (50cm)
Pipo 36cm (34½)

Että vähän on kasvanu, ei tosin yhtä haipakkaa, uin veljensä aikoinaan, mutta kai ihan ok. Ainakin neuvolan tätsy oli tyytyväinen :D

Ja tekstiä tuli seuraavasti neuvolakorttiin

"Virkeä vauva. Tosi tarkasti katselee. Jäntevä. Heijasteet hyvät. Paino noussut äidinmaidolla hienosti. Nyt vähän nuhainen, imee kuitenkin hyvin."

Ja kehui, kuinka hienosti kannatteli päätään, ihan kun olis vanhempikin vauva ollut kyseessä. Pojat on ollut aina varsinaisiä lössyköitä viel tän ikäsenä :kieh:

Että semmosta. Mies väväki meillä alkaa olla paraneman päin, mulle iski eilen mieletön nuha ja tuossa aamusta huomasin, että tyttökin pärskii ja neuvolassa aivastikin sellaset räät nenästä että ja on nyt ihan tukkeessa :ashamed: :snotty: Huoh...kaipa tämä tästä =)

Jahvetti ja Helmi

Niin, ristiäisiä olen suunnitellut maaliskuun viimeiselle viikonlopulle tai huhtikuun ekalle, katsotaan nyt, kun saadaan kummijutut selviksi :/

Noniin...nyt on kummit pyydetty ja suostuvatkin :D Saa siis mein Helmi iha virallisenki nimen :LOL: :LOL:
Eli kummeiksi tulee samat, kun esikoisellakin, minun veli vaimonsa kanssa. No ainakin ihan innoissaan tämä kälyni (vai mikä se on??) ainakin oli :D
Laitoin heille tekstiviestillä tälleen:

" XXX:lle ja XXX:lle : Kummia vailla olisi nyt, perheemme vastasyntynyt. Antakaa ajatusten rauhassa karttua ja miettikää, haluatteko haasteeseen tarttua"

=)

Kaipa se siten on ihan ok, että on samat kummit =) Onhan tuo esikoinenkin jo 10v ja kun heillä ei omia lapsia ole, niin varmaan ihan ok juu =)

Ja löysimpä tuossa yhden tuikitärkeän lapunkin minkä olin hyvään jemmaan piilottanu raskausaikana siivouspuuskissani :LOL: No, olis mulla kuukausi ollu aikaa sitä viel ettiä,mut nneks löyty. Ei ollukaan kyse sen tärkeemmästä lapusta, kun tontinvaraus :whistle: :kieh: Onneks löyty, ettei kukaan vie välistä ;)

Jahve+Hempukka

Jeps, ja minähän sen nappasin. B) Tänään puolen päivän syöminkien jälkeen pemmu vastas mulle hymyyn ihan oikeasti. :heart: Nyt miehen kanssa hymyillään toopena koko ajan sille, jotta toistais sen. Vielä ei ole toistanut, mutta onkin kyllä torkkunut melkein koko ajan sen jälkeen...

Kakka ährätään täällä kerran päivässä ja joskus kaksikin. Tuo vihertävä väri, mitä meillä siis esiintynyt, voi muuten kuulemma johtua siitäkin, kun kakkaa niin "harvoin".

Paino on noussut täälläkin ihan kiitettävästi: Pemmu painaa nyt 4010g ja on siis tasan neljä viikkoa vanha. Eli noin 500g kuukaudessa noussut paino. :D

Autoista olette puhelleet... Meillä on Corolla Verso -06, mutta mä istun vaan kyydissä. :xmas: Mulla ei ole (eikä tule) ajokorttia... Muutenkin pyritään käyttämään mahdollisimman vähän autoa, kun on kaupat yms. kävelymatkan päässä ja julkinen liikenne pelaa muuten niin loistavasti. Auto hankittiin oikeastaan vaan pidempiä reissuja jne. varten, ihminen on mukavuudenhaluinen... :whistle:

Oon ehkä tän jo täällä kertonutkin, :headwall: muisti on nykyään kuin kanan perse, enkä jaksa selata taaksepäin... :whistle: mutta ristiäisiä vietetään meillä kotona 29.3. Papin olen varannut ja röyhkeästi pyysin naispapin. B) Joku kyseli ihan "oikean" ruoan tarjoamisesta, niin meillä tarjotaan caesar-salaattia (mun mielestä se on oikeata ruokaa), kinkkuvoileipäkakkua, karjalanpiirakoita munavoilla ja kylmäsavulohella, pinaatti-fetatäytteisiä "leipäsiä", paria makeata kakkua ja ittetehtyjä pikkuleipiä. :p Mistäköhän löytäis sinne kastemekon alle jotkut nätit vaatteet? Ja mitä kaikkea pitää sen lisäks hankkia kastejuhlaa varten? Kastemalja ja joku liina pään pyyhkimistä varten ainakin sekä kukkia... :/

Kukas se puhui, ettei saanut kerhoon ladattua kuvaa... Nipsuli? Meen tsekkaamaan, onko päivitettävää... :wave:

Kissojen kanssa meillä ei ole mitään ongelmaa. Ihmeissään olivat, kun tuotiin poika kotiin. Kuikuilivat kaula pitkällä pinnikseen, että mikä se siellä tuhajaa :D Nuuskimassa ovat käyneet, mutta harvemmin tekevät itseään liki. Kerran on yks kissoista yrittäny leipoa poikaa, mut sekin tais olla vahinko, kun pötköteltiin koko perhe sängyssä ja kissa tuli siihen puskemaan ja leipomaan meitä. Ei vissiin huomannu poikaa peittojen alla.

Artullakin tulee kakka vähän millon sattuu. Aluksi oli kakat joka vaipassa. Nyt on harventunu niin, että yleensä aamusin tulee kakka tai jokatoinen-kolmas päivä. Välillä huomaa, että oikein äheltää kakkia, mutta sitten onkin vaippa ääriään myöten täynnä :D

Vaipoista Ollaan enenevissä määrin käytetty kertiksiä :ashamed: Miun hankkimat kestot alkaa olla Artulle liian pieniä ja ohuita, että falskaavat. Just ompelin muutaman uuden vaipan, mutta niistä tuli pienemmät kun olin suunnitellu, joten ei taida kohta nekään mennä. Nyt menee nippanappa tarrat kiinni :/ Pitäs tehä uusia, mutta kadotin sen hyvän kaavan joka miulla oli ja ompelukonekin on rikki :(

Yhteistyössä