***HELMET 2008*** VKO 4 osa 2

Meillevauva: Kuten jo aiemmin tuolla muualla oli puhetta, niin välimaitoja ei tämänikäinen tosiaan enää ravitsemuksen kannalta tarvitse, päinvastoin. Meillä Hattara juo maitoa ainoastaan ruoan yhteydessä, vasta sitten kun on tietty määrä ruokaa syöty. Näin on ollut useamman kuukauden jo, siitä saakka siis kun tuli selkeä ruokarytmi, 5 ateriaa/pvä. Nyt meillä on ravitsemussuunnittelijan ohjeiden mukaan rajoitettu maidon (soija) määrää 5dl/pvä alkuunsa, jotta alkaa syödä paremmin kiinteitä. Ja onneksi ruokavalion viilaamisen myötä lapsi onkin alkanut syödä paremmin. Koska kasvu oli siis selkeästi pysähtynyt ja osa veriarvoista todella hälyyttäviä, niin me saimme ohjeeksi (lääkärit ja rav.suunnittelija) laittaa jokaiselle aterialle paljon erilaisia laatuja tarjolle, jotta edes jotain menisi. Joka ruoalle tulisi myös laittaa jotain suosikkia, eli mikä maittaa varmasti. Rasvaa (kasviöljy, maidoton Keiju 70%) pitää käyttää paljon, kalsiumlisä otettiin käyttöön, lihaa pitäisi mennä 2rkl/pvä, sopivia viljoja mielellään 2dl/pvä ja Jekovitia nyt alkuun kuukauden ajan 20 tippaa/pvä. Vitamiini- ja kivennäisainelisä olikin jo käytössä. Nakkeja (Vatajan, 1/vko), leikkeleitä ja keksejäkin suositeltiin, jotta saadaan energiatasoa nostettua. B) 1-vuotisneuvola on ensi viikolla; jännittää, onko pituutta ja painoa tullut minkä verran viime viikkoiseen...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Meillevauva mie en ainakaan erikseen tarjoa maitoa enää ollenkaan. Vain ruuan kanssa. Ja aamulla juo pelkän vellin.
Olisko teilläkin tota nyt niin paljon liikkeellä olevaa eroahdistusta? Loppuuko huuto, jos meet vaikka lattialle istumaan? =)
Näin mä kans tajusin että pitäis mennä,ruoan kanssa. Milloin te sit vettä annatte? mä kun en ite juo maitoa niin vesi on aina ollu mulle ruokajuoma..
Pitäiskin kokeilla tehä puuroa maitoon.. Noi ruokamäärätkin on aikasta pienet yleensäki, tajusin. Jos toi kuvittelee edelleen maidon olevan se ruoka..

Parkumista esiintyy eniten kotona! ja joo, jos mä oon lattialla on parempi.. Mutta esim. avoimessa missä on lääniä, muita lapsia ja paljonpaljon leluja, ei parkumista esiinny kuin ihan hitusen.

Mutta tosta maidosta ja ruoasta; mun pitää alkaa tarjota maitoa vaan ruoan jälkeen. Muutenkin mä taidan alkaa pitää kirjaa ruokailuista niin voin kysellä neuvolassa lisää (tosin sieltähän voi tulla mitä vastausta tahansa..)

Kiitti avusta kaverit! =)



 
Meillevauva: Annan vettä, jos on janoisen oloinen. :saint: Ruoalla annan välissä hörppiä vettä lasista, maito vasta ruoan päätteeksi. Ulkoa tulon jälkeen ja kaupungilla ollessa annan usein vesihömpsyt nokkispullosta, samoin uinnin jälkeen.
 
Niin ja neuvolasta vielä; mä en kokemuksieni jälkeen luota neuvolaan kyllä kovinkaan... Perusasiat siellä yleensä hallitaan (paitsi ravitsemusasioita ei meillä edellinen terkkari tainnut hallita :saint: ) , mutta missään erityisemmässä en kyllä ainoastaan neuvolan sanaan luota. :whistle: :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meillevauva:
Parkumista esiintyy eniten kotona! ja joo, jos mä oon lattialla on parempi.. Mutta esim. avoimessa missä on lääniä, muita lapsia ja paljonpaljon leluja, ei parkumista esiinny kuin ihan hitusen.
Tylsistyisiköhän kotona? Meillä ainakin on nykyään ihan pakko tehdä jotain kivaa (ulkoilua, muskaria, kavereiden tapaamista jne.) vähintään kerran päivässä, mutta mielellään yksi pidempi reissu taikka kaksi lyhyempää.
 
Hellou :wave: Meillevauva B) Meillä tyttö juo vielä aamu,päivä ja iltamaidot n.120ml/krt. Aamumaito menee ennen puuroa kun yleensä nukahtaa vielä maidon jälkeen. Päivä ja iltamaito menee aina ruoan päälle. En ole jättänyt päivämaitoa pois vielä kun tyttö syö niin hyvin muutenkin ruoan niin jätän tässä joskus ennen vuoden ikää kuitenki. Meillä tyttö juo ruoalla maitoa tai vettä joko nokkamukista tai ihan hörppäämällä. Mites muuten muilla tykätäänkö teillä juoda vetää? Meillä jois vaik kuin paljon mutten uskalla antaa juoda aivan älyttömiä :ashamed: Vääntäkää nyt mullekkin rautalangasta, kuin paljon nesteitä(maito ja vesi) pitäs päivän aikana mennä? Nyt auttaa tyttöjä kun toinen tuolla huutelee :D
 
Meillevauva Meillätyttö tulee ainakin pahalle tuulelle heti kun on nälkäinen, alkaa kitiseen ja mikään ei oo hyvin, silloin tietää antaa murua rinnan alle niin johan rupeaa hymyilyttään :D Meillä tyttö syö ainakin 6-7 krt päivässä vaikka suositus on 5, mutta kun on nälkä niin pakko antaa. Ne ohjeethan on suosituksia ja niitä kannattaa soveltaa itselle sopiviksi =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja Meillevauva:
Parkumista esiintyy eniten kotona! ja joo, jos mä oon lattialla on parempi.. Mutta esim. avoimessa missä on lääniä, muita lapsia ja paljonpaljon leluja, ei parkumista esiinny kuin ihan hitusen.
Tylsistyisiköhän kotona? Meillä ainakin on nykyään ihan pakko tehdä jotain kivaa (ulkoilua, muskaria, kavereiden tapaamista jne.) vähintään kerran päivässä, mutta mielellään yksi pidempi reissu taikka kaksi lyhyempää.
Siis meillä on ihan samaa Meillevauvan kans ja juuri kuten ieva sanoi, niin meillä ainakin johtuu tylsyydestä
 
Veden juonnista, niin mä laitan monta kertaa päivässä nokka mukiin vettä ja pikku-ukkeli siitä juo aina sitten, kun haluaa.
Laitan mukin aina niin, että saa sen itse otettua, jos haluaa.

Ja meillä kyllä vielä aamupalan, välipalojen, iltapalan ja kahden lämpimän aterian lisäksi pikku-ukkeli juo velliäkin kaikkien syömisten välissä :ashamed:

Niin tuota kitinää on meilläkin ja ihan tylsistymiseksi olen sen aatellut.
Usein pikku-ukkeli ilmoittaakin, että lelut kyllästyttää, kun heittelee ne pois sohvan alle ja lähtee menemään pitkin asuntoa ja etsimään lattioilta kaikkee mikä menis suuhun ja kitisee ja ränisee samalla ja se loppuu heti, kun keksin jotain uutta kivaa.
 
Kiitosta neuvoista! Tylsistyy ehdottomasti kotona. Sen mä tiedänkin.. Tänään ollaan kyllä menossa kaupungille, mun entiseen työpaikkaan päiväunien jälkeen mutta nyt aamulla aattelin olla ihan kotona,tylsistyneen tytön kanssa. Mehän normaalisti mennään joka ainoa päivä avoimeen joko aamu- tai iltapäivällä,ihan vaan siksi että tyttö on tyytyväisempi. Ja onhan meillä yhtenä päivänä viikossa tanssia ja toisena muskari.

Tohon nälkäkitinään.. Siihen liittyy ainaski aamuisin väsymys. Tossa tuo taas kirkuu, väsy on mutta ei vaan halua pysähtyä. Kohta mennään syömään ja sit tuuppaan sen parvekkeelle päiväunille.

Maidosta:meillä menee kerralla 1-2dl. Esmerkiksi tänään on mennyt klo 05 lähtien yhteensä melkein 4 dl..

Neuvoloista: joo, mun luottamus neuvoloihin on yhtä "hyvä" ku arvauskeskuksiin.. :whistle:
Ainoa syy miksi tiedustelen asiaa sieltä on meidän osaavanoloinen neuvolatäti.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Liinamari:
Huomenta

Aikoinaan oli puhetta höyrypesureista kenelläs oli semmoinen ihanuus? Olikos se Kärcher merkkinen ja mikä malli ja mitä maksoi? Putsaileeko hyvin latiat ja matot yms? Mulla on vakuuttelu miehelle päällä et jos se ei osallistu siivoamiseen,niin mun pitää saada kunnon välineet :D
Joo, meillä on semmoinen höyrypesuri sekä vesi-imuri. Höyrypesuri käy semmoisiin kuumaa kestäviin paikkoihin (ollaan pesty kylppärin kaakeliseiniä, hanoja, auton sekä talon ikkunoita ym. ym.)
Vesi-imurilla saa pestyä matot, auton penkit ja jopa sohvat ollaan pesty useampaan kertaan kesäaikaan. Lattiatkin pesin silloin, kun asuttiin sellaisessa asunnossa, missä kaikki lattiat oli joko laattaa tai "iki-ihanaa"
:kieh: kokolattiamattoa. Molemmat pesuvehkeet ostettiin Germaaniasta, kun siellä asuimme.. hintaa en muista ihan tarkkaan. Hmm -oisko ollut jotain parinsadan paikkeilla. Mä tarkennan kohta, kun meen kaiveleen mappejani. Nimim. kaikki kuitit ja laskut tallella vuodesta 1995

:whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja verkkis:
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Mammana aloin miettimään kun ehdotit sitä nokkosrokkoa, että poika sai eilen hedelmäsosetta jossa oli kiiviä mukana. Jos se johtuikin siitä se ihottuma. :/ Täytyy antaa joku päivä lisää samaa sosetta ja katsoa tuleeko sama reaktio.
Tähän on pakko kommentoida, et mä en uskalla varmaan ikinä antaa pojulle kiiviä, koska saan itse siitä anafylaktisen shokin :/ Neuvolassa siitä oli juttua ja terkka sanoi, ettei sitä tarvitsekaan antaa ja että tosi monet saavat kiivistä oireita (sen tiesinkin). Enkä kyllä voisikaan sitä antaa, koska en voi olla samassa huoneessakaan, jos joku syö tai käsittelee kiiviä. Eli jos vähänkin epäilet, että ihottuma saattoi johtua kiivistä, niin OLE TOSI TARKKANA, jos kokeilet sitä vielä!! Toisella kerralla reaktio voi olla paljon rajumpi :(
Apua! :eek: Enpä tiennyt että kiivi on noin paha alllergisoimaan! Kaivelin kaappeja ja tulin siihen tulokseen että tuo ei ollut eka syötetty kiivipurkki, kolme on annettu. (Ostetaan soseita aina se 12 kpl laatikko kerrallaan, mies ei viitsi pienempiä määriä alkaa kanniskelemaan. Tai siis muutama laatikko kerrallaan eri laatuja. :D ) Niin voiko tuollainen rajumpi reaktio tulla vieläkin, jos tuo ihottuma johtui kiivistä?
 
Kiitos kaikille tsemppauksesta! =) :heart:

Mittasin pojan kuumeen yöllä kun heräsi itkemään, 40,2, Panadolilla lähi laskuun. Ja viides päivä menossa, vaikkei koko ajan noin kovaa kuumetta ole ollut. Mutta kyllä jotain täytyy olla vialla. :/ Tänään on onneksi lääkäri.

Meillä on tosi ihana ja asiantunteva neuvolantäti. =)

Kitinää havaittavissa meilläkin, tosin ihmekös se kun jatkuvasti sairastetaan... mutta eroahdistustakin on selkeästi. Meillevauva, tää vakituinen ehdotus: tulisko teille hampaita?

Pakko kai lähteä touhottamaan, ellen aio lähteä lääkäriin yökkäreissä. :wave:
 
Hissukka Mutta jos se on urtikariaa, niin sehän voi tehdä tosi kovan kuumeen ja korvatkin voi oireilla, jos ihottumaa on korvakäytävässä.
Itsellänikin ja keskimmäisellä pojalla urtikaria nostaa 40 asteen kuumeen ja on tosi kipeä olo.
 
Meillevauva, hyvä, kun otit ton syömisen esille niin aukes taas omatkin silmät B)
Mä imetän aamulla kuuden-seitsemän aikaan ja sen jälkeen vielä nukutaan ja sitten vielä uudemman kerran kasin maissa. Niin ei ihme, ettei puuro maistu kunnolla :kieh:
Tyttö punnertaa syöttötuolissa niinkuin kakkaa vääntäis, eikä halua syödä. Tätä kyllä tapahtuu, vaikka olis nälkäinenkin. En tiedä, mistä tommoinen punnertaminen on peräisin -ihan samaa tekee kun laittaa turvaistuimeen tai rattaisiin. Naama punaisena kaarella, mutta ei itke yhtään.
Taidan jättää imetyksistä jäljelle enää aamun ja päikkäri-imetyksen sekä iltauni-imetyksen, katotaan miten alkaa ruoka uppoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja piglet08:
Alkuperäinen kirjoittaja Liinamari:
Huomenta

Aikoinaan oli puhetta höyrypesureista kenelläs oli semmoinen ihanuus? Olikos se Kärcher merkkinen ja mikä malli ja mitä maksoi? Putsaileeko hyvin latiat ja matot yms? Mulla on vakuuttelu miehelle päällä et jos se ei osallistu siivoamiseen,niin mun pitää saada kunnon välineet :D
Joo, meillä on semmoinen höyrypesuri sekä vesi-imuri. Höyrypesuri käy semmoisiin kuumaa kestäviin paikkoihin (ollaan pesty kylppärin kaakeliseiniä, hanoja, auton sekä talon ikkunoita ym. ym.)
Vesi-imurilla saa pestyä matot, auton penkit ja jopa sohvat ollaan pesty useampaan kertaan kesäaikaan. Lattiatkin pesin silloin, kun asuttiin sellaisessa asunnossa, missä kaikki lattiat oli joko laattaa tai "iki-ihanaa"
:kieh: kokolattiamattoa. Molemmat pesuvehkeet ostettiin Germaaniasta, kun siellä asuimme.. hintaa en muista ihan tarkkaan. Hmm -oisko ollut jotain parinsadan paikkeilla. Mä tarkennan kohta, kun meen kaiveleen mappejani. Nimim. kaikki kuitit ja laskut tallella vuodesta 1995

:whistle:
Höyrypesuri maksoi vuonna 2004 249 euroa ja vesipesuri kympin vähemmän. Siis Kärcher ja perussetit.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
Hissukka Mutta jos se on urtikariaa, niin sehän voi tehdä tosi kovan kuumeen ja korvatkin voi oireilla, jos ihottumaa on korvakäytävässä.
Itsellänikin ja keskimmäisellä pojalla urtikaria nostaa 40 asteen kuumeen ja on tosi kipeä olo.
Aijaa?!? :eek: En olisi ikinä osannut yhdistää kuumetta kiiviin, kiitos tiedosta! Täytyy ottaa asia puheeksi lääkärin kanssa tänään, onneksi tuo kyseinen lastenlääkäri kenelle mennään on kai jonkinlainen asiantuntija allergiajutuissa, käsittääkseni.

Kiitos neuvoista Helmiksellekin, jos uskallan vielä kiiviä kokeilla (katsotaan mitä lääkärikin sanoo) niin koitan pienellä määrällä kunhan poika on ensin parantunut. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja piglet08:
Alkuperäinen kirjoittaja piglet08:
Alkuperäinen kirjoittaja Liinamari:
Huomenta

Aikoinaan oli puhetta höyrypesureista kenelläs oli semmoinen ihanuus? Olikos se Kärcher merkkinen ja mikä malli ja mitä maksoi? Putsaileeko hyvin latiat ja matot yms? Mulla on vakuuttelu miehelle päällä et jos se ei osallistu siivoamiseen,niin mun pitää saada kunnon välineet :D
Joo, meillä on semmoinen höyrypesuri sekä vesi-imuri. Höyrypesuri käy semmoisiin kuumaa kestäviin paikkoihin (ollaan pesty kylppärin kaakeliseiniä, hanoja, auton sekä talon ikkunoita ym. ym.)
Vesi-imurilla saa pestyä matot, auton penkit ja jopa sohvat ollaan pesty useampaan kertaan kesäaikaan. Lattiatkin pesin silloin, kun asuttiin sellaisessa asunnossa, missä kaikki lattiat oli joko laattaa tai "iki-ihanaa"
:kieh: kokolattiamattoa. Molemmat pesuvehkeet ostettiin Germaaniasta, kun siellä asuimme.. hintaa en muista ihan tarkkaan. Hmm -oisko ollut jotain parinsadan paikkeilla. Mä tarkennan kohta, kun meen kaiveleen mappejani. Nimim. kaikki kuitit ja laskut tallella vuodesta 1995

:whistle:
Höyrypesuri maksoi vuonna 2004 249 euroa ja vesipesuri kympin vähemmän. Siis Kärcher ja perussetit.
Niin ne mallit vielä: K3001 # 155544 vesi-imuri ja 1201 höyrypesuri.
 
Oulun reissusta siis tulevasta vielä sen verran että sain kiinni sen leikkaavan kirurgin joka on sama ku kesällä onneks, niin se sanoi että pikku homma on ja siitä lähdetään että seuraavana päivänä jo kotiutetaan. Ja kiitos tsempeistä!

Me lähetään mun kotio käymään tässä iltapäivästä ja viedään peräkärryllinen tavaraa pois meidän nurkista. nyt saan alkaa suunnitteleen pojan huoneen sisustusta... ;D

niin ja ostinpa tuossa sitten 6,3 kg joulukinkun. :) namii...se jää nyt sulamaan ja ensvkolla paistetaan...namskis.

Poika syö meillä hyvin ...kaksi isoa purkillista ruokaa päivä ja 2 puuroa sekä velliä välipalaksi.
Normaalia maitoakin on alkanu mennä ja sit nalle neljän viljan puuroa. :) helpottaa pikkasen rahapussin nyöriä nuo vaihdot... :whistle:

Nyt kakan vaihtoon..

Jepsu
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja Meillevauva:
Parkumista esiintyy eniten kotona! ja joo, jos mä oon lattialla on parempi.. Mutta esim. avoimessa missä on lääniä, muita lapsia ja paljonpaljon leluja, ei parkumista esiinny kuin ihan hitusen.
Tylsistyisiköhän kotona? Meillä ainakin on nykyään ihan pakko tehdä jotain kivaa (ulkoilua, muskaria, kavereiden tapaamista jne.) vähintään kerran päivässä, mutta mielellään yksi pidempi reissu taikka kaksi lyhyempää.

Kuulostaa kyllä erahdistukselta =) :wave: Tai jotain sen suuntasta.
Meilläkin neiti huutaa ja kiukuttelee eniten, kun ollaan keskenämme kotona....koko laumalla ei *mistä lie johtuu* parkumista esiinny ;) nytkin tuo tuolla seuraa, kun isoveikka huonettaan siivoo :D Muuten olis tässä lahkeessa kiinni.
ja vaikka kuinka kiukkuaa...ja istun lattille vaikka tornia tekemään, huuto loppuu JUST siihen... =) Tylsää, ahdistaa olla yksin tms... =)
 
Me käytiin maanantaina 1-vuotiskuvassa ja koevedokset tuli valmiiks jo keskiviikkona. Kuvauspaikka on vaan niin kaukana, etten ole lähtenyt hakeen niitä kuvia (50 km). Veli haki ne jo kotiinsa ja nyt sormet syyhyää, että pääsis katsoon niitä. Tytöllä oli päällä vaan yks asu, aika rento punainen housuasu.
 

Yhteistyössä