***HELMET 2008*** viikko 43

SEE
Istuinasiasta: Mä en vertaillut niitä etukäteen ollenkaan. Mentiin liikkeeeen ja kerrottiin että halutaan istuin etupenkille ja pitää molempiin suuntiin asennettava. esitteli 3 eri vaihtoehtoa ja käytiin autossa sovittamassa, 2 muuta olivat liian korkeita jolloin sivupeilistä ei nähnyt mitään, joten päädyttiin nyt tuohon Gracon duoflexiin, sanoi että kaikki 3 olivat todettu turvallisuustesteissä yhtä hyviksi. koko reissu kesti n. 10min ja istuin oli ostettu. Mä olen muutenkin sellainen ostaja että en jaksa vertailla hintoja tai tutkia etukäteen vaan luotaan myyjien ammattitaitoon.

Tervetuloa takaisin Anno.

Jepsun perheelle 8kk onnittelut!

Kaikille nuhaisille paranemista!

Tää ihmettelee mitä tekis kun ei ole autoa käytössä :eek:
 
Hippa (ja muutkin turvaistuimista ahdistuneet):
Muakin ahdisti kun toiset haukkuu ja toiset kehuu ja itse ei kauheasti ymmärtänyt vielä niistä mitään. Mutta nyt olen tutustunut asiaan ja löytänyt omat suosikit, eli mitkä ME ajatellaan MEIDÄN lapselle sopivaks, ja tietty myös autoon sopivaks. Tietysti on mukava kuullua kokemuksia, mutta nekin riippuu niin paljon esim. auton mallista ja lapsen koosta ja vaikka siitä missä asennossa viihtyy. Mulle on pääasia, että itse ollaan tyytyväisiä valintaan, muiden mielipiteillä ei ole mitään merkitystä. =)
 
Mä oon ehkä vähän vastarannankiiski tässä istuinasiassa. Mä uskon, että kaikki Suomessa myytävät istuimet on turvallisia. Jos istuin haittaa kuskin näkyvyyttä, on se toki suuri haitta. Mutta uskon, että jos lapsi on oikein kiinnitettynä istuimeen kuin istuimeen, niin kyyti on turvallista. :heart: =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja SEE:
Tää ihmettelee mitä tekis kun ei ole autoa käytössä :eek:
Mä oon ihan ihmeissäni, kun oon mammalomalla löytäny sisäisen joukkoliikenteenkäyttäjäni. :D Auto seisoo melko käyttämättömänä tossa pihalla. Isot ruokaostokset käyn tekemässä autolla, mutta muuten tykkään muksujen kanssa liikkua metrolla ja busseilla. Tai siis mä inhoon auton parkkeeraamista keskustaan ja parkkihalleihin. :whistle:
 
SEE
Alkuperäinen kirjoittaja Muori:
Mä oon ehkä vähän vastarannankiiski tässä istuinasiassa. Mä uskon, että kaikki Suomessa myytävät istuimet on turvallisia. Jos istuin haittaa kuskin näkyvyyttä, on se toki suuri haitta. Mutta uskon, että jos lapsi on oikein kiinnitettynä istuimeen kuin istuimeen, niin kyyti on turvallista. :heart: =)
Näin minäkin uskon!
 
Alkuperäinen kirjoittaja SEE:
Alkuperäinen kirjoittaja Muori:
Mä oon ehkä vähän vastarannankiiski tässä istuinasiassa. Mä uskon, että kaikki Suomessa myytävät istuimet on turvallisia. Jos istuin haittaa kuskin näkyvyyttä, on se toki suuri haitta. Mutta uskon, että jos lapsi on oikein kiinnitettynä istuimeen kuin istuimeen, niin kyyti on turvallista. :heart: =)
Näin minäkin uskon!
Sama täällä.

Muoks mutta myönnän kuitenkin, että ostan istuimen mielummin lasten tarvikeliikkeestä, kuin paikallisesta halpahallista...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helmis08:
Alkuperäinen kirjoittaja SEE:
Alkuperäinen kirjoittaja Muori:
Mä oon ehkä vähän vastarannankiiski tässä istuinasiassa. Mä uskon, että kaikki Suomessa myytävät istuimet on turvallisia. Jos istuin haittaa kuskin näkyvyyttä, on se toki suuri haitta. Mutta uskon, että jos lapsi on oikein kiinnitettynä istuimeen kuin istuimeen, niin kyyti on turvallista. :heart: =)
Näin minäkin uskon!
Sama täällä.

Muoks mutta myönnän kuitenkin, että ostan istuimen mielummin lasten tarvikeliikkeestä, kuin paikallisesta halpahallista...
Saiskos niitä Halpahallista? HH-trading-istuin. :D Meinaan siis, kun mä fanitan noita Halpahallin maahantuonnin lastenvaatteita ihan kybällä. Kesälomilla tulee aina soppailtua. =) :D

Mutta meillä neiti siis siirtyy veljeltä jäävään istuimeen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helmis08:
Alkuperäinen kirjoittaja SEE:
Alkuperäinen kirjoittaja Muori:
Mä oon ehkä vähän vastarannankiiski tässä istuinasiassa. Mä uskon, että kaikki Suomessa myytävät istuimet on turvallisia. Jos istuin haittaa kuskin näkyvyyttä, on se toki suuri haitta. Mutta uskon, että jos lapsi on oikein kiinnitettynä istuimeen kuin istuimeen, niin kyyti on turvallista. :heart: =)
Näin minäkin uskon!
Sama täällä.

Muoks mutta myönnän kuitenkin, että ostan istuimen mielummin lasten tarvikeliikkeestä, kuin paikallisesta halpahallista...
Juurikin näin ajattelen minäkin :wave: Ainoa mikä mulla on ehdoton, on se että pieni on selkä menosuuntaan. Mutta muuten luotan näihin suomessa myytäviin istuimiin, ja tosiaan just lastentarvikeliikkeissä myytäviin.
 
Leikkikenttä, Valkeakoski

Paloauto ja poliisiauto olivat vierailemassa leikkikentällä, jossa oli alle kouluikäisten leikkikerhoa.

Poliisisedät esittelivät koko ryhmälle varusteitaan ja näyttivät myös käsirautoja. Tässä vaiheessa noin 5-vuotias tyttö nykii opettajan hihaa ja sanoo silmät säihkyen:

"Meidän äidillä on tollaset samanlaiset makkarin seinällä!"

K-Market, Raahe

Olin kaupan kassalla maksamassa, kun perääni tuli äiti ja hänen noin 5-vuotias poikansa. Äitin laittaessa ostoksia kassalle poika sattui huomaamaan kondoomeja naamansa edessä ja päätti aloittaa pienen kyselyhetken.

Poika: "Mitä nuo ovat tuossa paketissa?"
Äiti: "Ne ovat aikusten purukumia"
:LOL: :LOL:

Noinkohan enää odottelen innoissani aikoja, että poika oppii puhumaan... :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helmis08:
Leikkikenttä, Valkeakoski

Paloauto ja poliisiauto olivat vierailemassa leikkikentällä, jossa oli alle kouluikäisten leikkikerhoa.

Poliisisedät esittelivät koko ryhmälle varusteitaan ja näyttivät myös käsirautoja. Tässä vaiheessa noin 5-vuotias tyttö nykii opettajan hihaa ja sanoo silmät säihkyen:

"Meidän äidillä on tollaset samanlaiset makkarin seinällä!"
:D :LOL: :LOL:
 
Pakko vielä yks:
Linja-auto, Forssa

Bussissa istuu noin 16-vuotiaat tyttö ja poika.

Tyttö: "Mun yhdellä kaverilla on jotain yhdeksän sisarusta."
Poika: "Mitä?! Miten voi olla?"
Tyttö: "Joo-o."
Poika: "Ne on sit varmaan niitä... niitä... dalmatialaisia."
Tyttö (naurahtaen): "Niin sä tarkotat varmaan lestadiolaisia."

:LOL: :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vinja:
Alkuperäinen kirjoittaja Helmis08:
Alkuperäinen kirjoittaja SEE:
Alkuperäinen kirjoittaja Muori:
Mä oon ehkä vähän vastarannankiiski tässä istuinasiassa. Mä uskon, että kaikki Suomessa myytävät istuimet on turvallisia. Jos istuin haittaa kuskin näkyvyyttä, on se toki suuri haitta. Mutta uskon, että jos lapsi on oikein kiinnitettynä istuimeen kuin istuimeen, niin kyyti on turvallista. :heart: =)
Näin minäkin uskon!
Sama täällä.

Muoks mutta myönnän kuitenkin, että ostan istuimen mielummin lasten tarvikeliikkeestä, kuin paikallisesta halpahallista...
Juurikin näin ajattelen minäkin :wave: Ainoa mikä mulla on ehdoton, on se että pieni on selkä menosuuntaan. Mutta muuten luotan näihin suomessa myytäviin istuimiin, ja tosiaan just lastentarvikeliikkeissä myytäviin.
Sama homma täälläkin, pääsääntöisesti. Lisäisin vielä sen, että kunhan istuin on oikein kiinnitetty (jonkin tutkimuksen mukaan n. 70% istuimista on väärinkiinnitettyjä ), on istuin turvallinen tositilanteessakin. Toisaalta taas, Suomessa on ilmeisesti myynnissä istuimia, jotka on Ruotsissa hylätty turvatesteissä... :/ Ja tosiaan istuin kuin istuin on kuitenkin parempi kuin ei istuinta lainkaan. Toivottavasti kukaan ei joudu istuintaan tositilanteessa kokeilemaan! :| Mutta juu, me ollaan miehen kanssa varmaankin aika pedantteja turvallisuusasioissa, varmaan välillä vähän turhankin tarkkoja... :whistle:

 
Alkuperäinen kirjoittaja Muori:
Alkuperäinen kirjoittaja Helmis08:
Leikkikenttä, Valkeakoski

Paloauto ja poliisiauto olivat vierailemassa leikkikentällä, jossa oli alle kouluikäisten leikkikerhoa.

Poliisisedät esittelivät koko ryhmälle varusteitaan ja näyttivät myös käsirautoja. Tässä vaiheessa noin 5-vuotias tyttö nykii opettajan hihaa ja sanoo silmät säihkyen:

"Meidän äidillä on tollaset samanlaiset makkarin seinällä!"
:D :LOL: :LOL:
:p :LOL: :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Muori:
Alkuperäinen kirjoittaja SEE:
Tää ihmettelee mitä tekis kun ei ole autoa käytössä :eek:
Mä oon ihan ihmeissäni, kun oon mammalomalla löytäny sisäisen joukkoliikenteenkäyttäjäni. :D
Meillä taas on vauvan myötä alettu käyttämään enemmän omaa autoa. :ashamed: Ennen ei tullut mieleenkään lähteä keskustaan tai ylipäätään kaupoille, jollei ollut mitään huonekalua tms. ostettavana, omalla autolla, niin nykyään tulee turhan usein hypättyä bilikan kyytiin. :ashamed: Toisaalta taas, eipä tuo auto kuitenkaan ole läheskään päivittäisessä käytössä, ruokakaupassakin käydään pääsääntöisesti kävellen. Seliseli, huomaattekos, kuinka yritän perustella itselleni autonkäyttöä... :saint: Tosin, mulla ei ole edes ajokorttia, enkä aio hankkiakaan, kun en sitä koe tarpeelliseksi. :)
 
Ihanaa, alkaa olo normalisoitua. Pojalla on enää tukossa nokka ja lima yskittää kurkussa mutta huomattavasti paremmin syö ja nukkuu ja ennen kaikkea nukahtaa *bansku tanssii*

Tuli mieleen tosta istuimien oikein kiinnittämisestä kun meijät pojan kanssa kerran pysäytettiin (tehoratsia) ja poliisi puhallutti ja koko ajan tuijotti pojan istuinta. Sitte alko kyseleen että onkos toi istuin (ja poika) ollenkaa kiinni tuossa penkissä, että missäs sun turvavyöt on :eek: Ei ollu poliisisetä sitte tietoinen isofixistä :whistle:
 
Huomenet!

Poju ekoilla päikkäreillä ja meillä ei enää nukaheta muute ku syliin hyssytellen ja lapin äidin kehtolaulua hyräillessä.. En edes muista millon olis nukahtanu päikkäreille itekseen jos ei vaunuilua lasketa...

Tuosta turvaistuimesta, meillä on myös se Graco duoflex ja tyytyväinen olen. Me myös mentiin vaan lastentarvikkeeseen sanottiin että tuota vois kokeilla ja sittepä se jäiki autoon ja siinä se. Hyvältä ku vaikuttaa omasta mielestä nii se on tärkein.
Nyt oon huomannu että meillä se taitaa olla liika pystyssä koska poju ku nukahtaa nii sillä pää tippuu syliin. Pitää vielä vähän muotoilla asentoa...

Hauskoja noi helmiksen laittamat jutut

Äippä70kin kuului pitkästä aikaa, hyvää syntymäpäivää näin etukäteen :flower:

Ja onnittelu myös helmille 8kk ja äiteille joille vuosia tullut :flower:

Meillä autoa käytetään isin työmatkoihin ja sitte melkeimpä aina jos ollaan koko perheellä liikenteessä, muuten mie ja poju vaunuillaan ja käytetään bussia, ilman ku pääsee :whistle:

Poju alkaa olemaan paranemaan päin ja äiti taasen sairastelee, mut kyllä tää tästä finrexin avulla =)

Mut nyt sorvin ääreen, tiskaus odottaa :snotty:

Saanukka ja J n.7,5kk
 
Alkuperäinen kirjoittaja Muori:
Mua kyllä kauhistuttaa, kun toi esikoinen oppii lukemaan kaiken, mitä mm. lehtien lööpeissä lukee. :D Alkaa uus kyselykausi.... :whistle:
Esikoinen oppi lukemaan reilu 1,5v sitten ja sillon pelkäsin kauheesti noita lööppejä ym. Niitä ei oo yhtään pysähtynyt lukemaan, ainut oli heti sillon kun oppi niin aamupalalla kun luin lehteä ja neiti istu mua vastapäätä niin luki otsikoita lehdestä, ja siis väärinpäin :whistle: Mutta eiköhän tuokin päivä koita kun rupee lööppejä lukemaan :/
 
Mä taas en mielelläni liiku tytön kanssa autolla koska toi muksu ei ole ollenkaan tyytyväinen siellä takapenkillä. Etupenkille en laita airbagin takia. Ja mä en ylety mitenkään tökkäämään tuttia suuhun ajaessa. Liikutaan siis bussilla. Bussissa tyttö sit usein torkahtaakin, mitä harvoin autossa tekee. Autoa mä tykkään muuten käyttää mutta en kaupungissa, useimmiten mulla ajelu onkin maantieajoa.

Mun pitäis kans alkaa hankkia lasten cd-levyjä. Kumminkin tanssissa ja muskarissa tyttö tykkää olla mutta kotona jos jotain soitetaan, on se radiosta poppia/rockia tai cd:ltä melodista heviä. Hyvin sietää nekin :D

Nyt mä meen pitkäkseni. Sain tytön nukahtamaan ja kohta on se maaginen puoli tuntinen jo kulunut..



 
Annon kohtaama polliisisetä vahvistaa mun käsitystä poliiseista (älkää nyt kukaan loukkaantko), mutta musta poliisit jakautuu kahtia. Toinen puoli on järkeviä ja toinen vähän höhliä ja yli-innokkaita ja yleensä parista toinen on se höhlä, joka ei mm. ymmärrä mitä rekisteriotteessa lukee ja toinen siinä sitte vieressä tulkkaa. :LOL:

SEE, meillä mies melkein motkottaa mulle, kun on rouvalla auto pihassa, mutta sitä ei käytetä. :D
 
Mie muuten aloin miettimään että mites meil on viel kaukalo käytössä vaikka meijän jätkä on vissii kaikkein pisin täältä ja niin moni on siirtyny jo istuimeen :eek: Tuntuu jätkä mahtuvan ihan hyvin siihe, varsinki kun on aika kaponen poju. Meil on Britaxin Baby Safe kaukalo. Onks muilla toi sama kaukalo vielä käytössä?
 

Yhteistyössä