***Helmet 2008*** viikko 41

Meillä pojan passikuvat meni kerralla läpi, vaikka meidän mielestä poju on kuvassa ihan oudon näköinen :whistle: Jotenkin sellanen ihmevinkkeli siinä kuvassa, että pojan korvat näyttää suipoilta, sellaisilta haltijakorvilta :LOL: Eikä ne siis luonnossa oo kyllä millään muotoa suipot =)

Tosta kalasta vielä... Täytyy varmaan tsekata kalahyllyt ja tiskit tarkemmin, saattaahan sitä löytää vaikka millaisessa muodossa, siis suoraan pakkauksesta keitettäväksi kipattavaa, jottei mun tarvii koskee siihen raakana :whistle: Vinkatkaa mulle, jos tiedätte niistää jotain, niin osaan etsiä kaupassa =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kristelle:
Meillä pojan passikuvat meni kerralla läpi, vaikka meidän mielestä poju on kuvassa ihan oudon näköinen :whistle: Jotenkin sellanen ihmevinkkeli siinä kuvassa, että pojan korvat näyttää suipoilta, sellaisilta haltijakorvilta :LOL: Eikä ne siis luonnossa oo kyllä millään muotoa suipot =)

Tosta kalasta vielä... Täytyy varmaan tsekata kalahyllyt ja tiskit tarkemmin, saattaahan sitä löytää vaikka millaisessa muodossa, siis suoraan pakkauksesta keitettäväksi kipattavaa, jottei mun tarvii koskee siihen raakana :whistle: Vinkatkaa mulle, jos tiedätte niistää jotain, niin osaan etsiä kaupassa =)
Musta kans meijän jätkä näyttää jotenki oudolta siinä kuvassa. Ja niin isolta pojalta :eek:

Pirkalla tai Rainbow:lla tai jollain oli joku valmis kuutiomix missä oli muistaakseni seitiä ja lohta kuutioina. Pakastealtaasta löytyy. Oon katellu sitä kun oon miettiny jos siitä joskus keittoa tekis. Mäkään kun meillä en ole se joka kalaruoat tekee :whistle:

Meilläki jätkä onneks just nukahti. Saa nukkua tässä nyt tunnin verran ni on pirteenä ja juuri syöny kun kerhoon lähetää :) Joka ainoa maanantai tätä ennen on kerho sotkenu pahasti rytmin mut tänää tuntuu jopa onnistuvan B)
 
Sei on aika järkkyä kalaa, jos kuitenkin lohesta aloittas... Täytyypi tsiigailla pakastealtaita, mulla vaan tuoreet kalat silmineen, evineen ja pyrstöineen pyörii mielessä :eek: Hyi :x

Meillä kans poju nukahti vasta nyt päikkäreilleen. Aamun muskari sekoitti hiukan rytmejä, tai noh, rytmit taitaa olla hakusessa, kun poika on ilmeisesti päättänyt siirtyä yksiin uniin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Anno:
Pirkalla tai Rainbow:lla tai jollain oli joku valmis kuutiomix missä oli muistaakseni seitiä ja lohta kuutioina. Pakastealtaasta löytyy. Oon katellu sitä kun oon miettiny jos siitä joskus keittoa tekis. Mäkään kun meillä en ole se joka kalaruoat tekee :whistle:
--pirkalla :wave: , just tehtiin siittä kalakeittoa ja hyvää on :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Mie oon nyt vasta alkanu sen kalanki tekeen....ennen en pystyny siihen koskee :whistle:
Arvatkaa uitanko kättä vapaaehtosesti mein akvaariossa :LOL: :x Kumihanskoista oon kyl luopunu :snotty: ;)
Hauskaa, että on muitakin kalakammoisia :LOL: Mua jo melkein rupes nolottaa, että paljastin inhoavani raakaa kalaa, eikä meillä siksi pahemmin kalaa syödä :ashamed:

Tuo on totta nipsuli, että sei on mietoa, mutta ei se kyllä hyvää kalaa ole :/ Lohessa puolestaan ois enemmän niitä hyviä rasvahappojakin, kun on rasvaisempi kala. Jos siis ravinnon, eikä maun vuoksi sitä kalaa antaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Mie oon nyt vasta alkanu sen kalanki tekeen....ennen en pystyny siihen koskee :whistle:
Arvatkaa uitanko kättä vapaaehtosesti mein akvaariossa :LOL: :x Kumihanskoista oon kyl luopunu :snotty: ;)
--heh, kuullostaa just niin multa :LOL: , ja ne kotilot oli varsinkin niiiiiiiiiiiiin ällöjä :x , ne muunnoslimat, kierteiset nyt viel menetteli :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kristelle:
Tuo on totta nipsuli, että sei on mietoa, mutta ei se kyllä hyvää kalaa ole :/ Lohessa puolestaan ois enemmän niitä hyviä rasvahappojakin, kun on rasvaisempi kala. Jos siis ravinnon, eikä maun vuoksi sitä kalaa antaa...

-tottahan toki näin homma on, en minäkään mikään kalapuikko fani ole, mutta seiti näytti neidille maistuvan, samoten se punakampela :) . Lohta kokeillaan seuraavaksi. Kylhän sitä pääsääntösesti ihan ravinnon vuoksi meilläkin syyään ;)

Varmaan parasta tietty ois että kalan ( kin ) ostaisi suoraan tiskiltä tuoreena, eikä esim suojakaasuun pakattuna :/

*muoks* tai itte kalastas :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja nipsuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Mie oon nyt vasta alkanu sen kalanki tekeen....ennen en pystyny siihen koskee :whistle:
Arvatkaa uitanko kättä vapaaehtosesti mein akvaariossa :LOL: :x Kumihanskoista oon kyl luopunu :snotty: ;)
--heh, kuullostaa just niin multa :LOL: , ja ne kotilot oli varsinkin niiiiiiiiiiiiin ällöjä :x , ne muunnoslimat, kierteiset nyt viel menetteli :whistle:
Illalla ku sammuttaa valot ni toi on kierteisten peitossa toi saavi |O |O Onneks ne on päivällä suht piilossa :whistle: ;) :LOL:
 
Meillä on ihan sikaharvoin seitä, mut on välillä. Se on niin helppo (pakaste) ja nopea tehä, ihan hyvää kastiketta siitä ainaki tulee ja ihan silleesti paistettuna =)
Lohta yleensä ostetaan kokonaisena tuoreena ja tehään uunissa...silmät menee aika hauskoiksi uunissa :x :x :x
 
Mäkään en ole kalaa antanut vielä. Raakaa kalaa en itsekään työstä, mutta tyttö tykkää kovasti kalaruuista joten olen kalasoppaa yms. tehnyt seistä ja niitä paistovalmiita kuorrutettuja kalajuttuja paistellut. Tyttö tykkää myös kovasti kalakiusauksesta, mihin tulee kilon pussi peruna-sipulisekoitusta ja 600 g paketti marinoituja lohisuikaleita, vuokaan ja ruokakermaa päälle (+ vähän sinappia, sitruunapippuria) niin hyvää tulee. :p Vinkkinä teille jotka ette tykkää kalaa työstää (kuten en minäkään), paljon helpompaa kalaruokaa on vaikea löytää. :D

Poitsu istui äsken hienosti lattialla selkä ihan suorassai ilman käsien tukia, ehdin juuri sanoa tytölle että katsos kuinka hienosti pikkuveli istuu niin kaatui suoraan taakse ja löi takaraivon kovaa laminaattiin. :eek: Näitä alkaa tulla sitten enemmänkin, muistan hyvin vielä tytön vauva-ajalta kun joskus suorastaan nolotti mennä neuvolaan kun likka oli täynnä mustelmia ja kuhmuja. :ashamed: No, tekevälle sattuu, pakko vaan uskoa että nuo pienet on niin suunniteltu että kestävät nämä opetteluvaiheen kolhut. :/

Keräsin äsken pyykit kasaan ja lajittelin valmiisiin koneeseen heitettäviin pinoihin, tuli vaivaiset 10 koneellista. :kieh: Ja meillä on 7 kilon kone. Täytyisköhän vähän tiheämmin alkaa pyykkiä pesemään, ei vaan olla oltu paljoa kotona loppuviikosta ja viikonloppuna niin on jäänyt pyykkirästiä. Yleensä menee hyvin niin että koneellinen päivässä, niin ei pääse kertymään ja tulee kuitenkin täysiä koneellisia vaikka lajittelenkin. Pyykkimäärät tuntuu hurjilta, en uskalla ajatellakaan kuinka vaikkapa Jahvetin kone saa rouskuttaa. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Pyykkimäärät tuntuu hurjilta, en uskalla ajatellakaan kuinka vaikkapa Jahvetin kone saa rouskuttaa. :D
Meillä ei voi YHTÄÄN päivää jättää väliin, ettei pesis, koska ne ei mahtuis mihinkään. Joka ikinen päivä 365pv/vuosi pestään vähintää 2 koneellista päivässä. Noh, jouluaattona ei pestä :kieh: Ja tietty jos on lakanapyykkiä, pyyhkeitä jne niin aina vaan enempi...
Useesti illalla pesen ja pojat aamulla ottaa suoraa narulta vaatteet päälle, säästyy myös poiskorjauksen vaiva :LOL: :LOL: Noilla kun on ne lempparivaatteet mitä pidetään AINA! :| 7kg kone meilläki, oon suunnitellu jos hommais toisen tonne kylppäriin =) Ei vaan oikeen mahdu....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Pyykkimäärät tuntuu hurjilta, en uskalla ajatellakaan kuinka vaikkapa Jahvetin kone saa rouskuttaa. :D
Meillä ei voi YHTÄÄN päivää jättää väliin, ettei pesis, koska ne ei mahtuis mihinkään. Joka ikinen päivä 365pv/vuosi pestään vähintää 2 koneellista päivässä. Noh, jouluaattona ei pestä :kieh: Ja tietty jos on lakanapyykkiä, pyyhkeitä jne niin aina vaan enempi...
Useesti illalla pesen ja pojat aamulla ottaa suoraa narulta vaatteet päälle, säästyy myös poiskorjauksen vaiva :LOL: :LOL: Noilla kun on ne lempparivaatteet mitä pidetään AINA! :| 7kg kone meilläki, oon suunnitellu jos hommais toisen tonne kylppäriin =) Ei vaan oikeen mahdu....
Kääk! :eek: Taidan sittenkin päästä aika helpolla vielä näissä pyykkiasioissa. :LOL: Meillä kuivataan rummussa, ei ole oikein mitään paikkaa mihin levittää pyykkitelineitä.
 
Meillä taitaa imetys lähestyä loppuaan. Niin huonosti kelpaa enää tissi. :/ Maidon määrä on selvästi vähentynyt paljon. Onneksi korvike on lopulta alkanut kelpaamaan =) lasista hörppyyttämällä, sitkeään sai totuttaa mutta lopulta hyväksyi sen. Pieniä määriähän sitä vielä menee, päivän mittaan melkein joka ruualla kun antaa hörppäillä niin ehkä puoli purkkia päivässä. Mutta se on iso edistysaskel entiseen verrattuna. =)

Poika syö yleensä kahdesti yössä, se vähän hankaloittaa tilannetta. :/ Jos imetys loppuu niin sitten täytyy kyllä loppua yösyötötkin, en ala keskellä yötä kantamaan syöttikseen ja hörppyyttämään. :kieh: Millähän noista yösyötöistä pääsisi eroon? :/ Hyviä vinkkejä? Tytöllä aikanaan onnistui muutaman yön huudatuksella, mutta söi enää kerran yössä silloin.

Sitten kyllä jos yösyötöt loppuu niin maito kyllä loppuu kokonaan multa, mutta eipä se haittaisi... olisi aika kivuton imetyksen lopetus pojalle, kun ei se tissi enää tunnu niin kiinnostavan (paitsi yöllä). Joten olisi ihan hyvä sauma siirtyä korvikkeelle. =)

Nyt jääkaapille... :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Kääk! :eek: Taidan sittenkin päästä aika helpolla vielä näissä pyykkiasioissa. :LOL: Meillä kuivataan rummussa, ei ole oikein mitään paikkaa mihin levittää pyykkitelineitä.
Meillä kuivataan pikkupyykki ainoostaan kuivurissa ja lakanat, muut ripustelen =) Kuivuri vie kuites niin paljo sähköö :whistle:
Meillä on toine teline khh:n pöytätason alla, just mahtuu ja toinen keittiön tai olkkarin nurkassa :whistle:
Ja sit viel saunalla on hätävaranarut :LOL:
Jos lakanat ja pyyhkeet pesee samana päivänä ni se on jo heti 3 koneellista lisää :/
 
Pyykkirumbaa muillakin. Meillä kans laulaa pyykkikone pari kertaa päivässä ja tosiaan pitäs ostaa 7kg kone, niin pääsis vähän helpommalla.
Lakananvaihtopäivinä tuleekin sitten 4-6 koneellista pyykkiä :kieh:
Mä kuivaan pyykit pyykkituvassa ja sinne on helppo viedä aina pyykit pois silmistään. Mä en halua ajatellakkaan, että hommattas kuivausrumpu... sinne kun vielä alkaisin pyykkiä mäiskimään, niin en pääsis kylppäristä koskaan pois :LOL:
 
Noin Hissukan mainitsemalla tavalla meilläkin kalaa tehdään usein :D Käytän siis kyllä noita kuorrutettuja kalajuttuja ja niitä marinoituja lohisuikaleita, mut eihän niistä tuolle pojalle vielä vähään aikaan voi mitään tehdä :/ Meillähän mies kalastelee, nytkin läks kalaan just, kun pääsi aiemmin koulusta :kieh: Harvoin sieltä syötävää saalista kotiin tuo, mutta ollaan me kuhaa ja ahvenia silloin tällöin paisteltu :p Mies siis valmistaa saaliinsa, muuten se ei meillä ruokaa sitten teekään :whistle: Taidankin soittaa miehelle, että tois jotain pojalle kelpaavaa tällä kertaa :LOL:

Poitsu nukkui puolitoista tuntia, mahtoikohan nää nyt olla tän päivän ainoat päikkärit :eek: Iltaan on vielä aikaa :whistle:
 
En ole minäkään antanu vielä likalle kalaa, jotenki epäilyttäviä nuo kaupan kalasoseet (ainaki haju on :x ). Täytyy varmaan itte keitellä.. Oon muutenki yrittäny tehdä kalasta kerran viikossa jotain. Yleensä paistan pannulla, sekaan sipulia ja ruokakermaa tai toinen suosikki on kalakeitto :p Mies ei niinkään välitä kalasta, mutta syö kyllä kun ei muuta ole tarjolla. :LOL: Ostan joko filettä tai pakastekuutioita, suikaleitakin on syöty. En kylläkään välitä niistä marinaadeistä, joten naturellia. Viime aikoina oon ostanu isomman fileen ja pakastanu puolet.

Pyykkiä pestään muutaman kerran viikossa. Ei ainakaan vielä tarvi päivittäin pyykkätä. Siitä tuliki mieleen, että täytyy lähtä kone laittaan päälle.

Oon tehny soseita ihan itse nyt pari kertaa. Ei nimittäin meinaa enää maistua nuo kaupan soseet. Ollaan annettu nyt pari kertaa 8kk sosetta ja se maistuu ihan hyvin. Taitaa olla jo kyllästyny noihin ihan hienoihin ruokiin, täytyy olla hiukka pureskeltavaa. =) Meillä on muutenki ollu vähä huonoa tuo syönti muutaman päivä. Ei muuta kun silmät kiinni ja kovasti puistellaan päätä. :LOL:
 
Moikka,

pikaisesti vaan päivittelen kuulumisia, muutaman viimeisen sivun kirjoitukset lukaisin läpi. Eli ensiksi omiin "uutisiin" eli meillä opittiin viikonloppuna konttaamaan :D Sellaisia parin metrin matkoja konttaa yhtäjaksoisesti, kun on jotain mielenkiintoista tavoiteltavaa toisessa päässä. Ryömimisvaihe jäi siis välistä typyltä käytännössä kokonaan.

Yöt on nyt jatkuvasti levottomia. Heräilee tiheästi, mutta on oppinut rauhoittumaan jo ilman tissiäkin välillä, onneksi. Ilmeisesti tarkistelee, että äiti on lähellä, koska päivisinkin on kuin takiainen mun kimpussa enkä saa poistua neidin näköpiiristä pitkäksi aikaa. Rasittavaa silti tuo heräily |O . Mut onneks kuulostaa niin selkeästi tuohon eroahdistukseen/konttaamisen opetteluun liittyvältä, että eiköhän mene ajan kanssa ohi...

Kalaa oon yrittäny tarjota pari kertaa, huonolla menestyksellä. Ite syödään miehen kanssa kalaa kyllä säännöllisesti, joten jossain vaiheessa neiti saa luvan siihenkin totutella.

Pyykkiä pestään 2-3 konetta viikossa, joskus enemmän.

Ja neiti on tässä taas sylissä, eli pitää mennä sen kanssa lattialle leikkimään, kun hermostuu...

t. Piipi ja typykkä 7,5kk
 
Hellouta :wave: ,

Ekaks neuvolalääkäri terkut...olipahan taas eri terkka ja eri lekurikin :kieh: :/ .

Nooh, ikää siis 8kk ja 2 päivää

Paino:9740 ( 6kk 8835)
Pituus: 72, 8cm (6kk 69.2cm)
Pipa: 46cm ( 6kk 46cm)

Joops, noh, muutoin kaikki hyvin mutta siten nuo neidin posket rupesivat lääkäriä mietityttämään kun sillä on nuo pyöreät läntit suupielissä, rupesi jo allergiatestiä tarjoamaan ja kysyi multa mitä haluan :eek: , ei siinä kylhän mä osaa haluta jos tarvis mutta jotenkin tuli nyt sitten huono äiti fiilikset kun en halunnu...syy miks en halunu oli se että

A) edellinen lastenlääkäri oli sitä mieltä että ei ole tarpeen minkäänmoiset toimenpiteet kun toisilla lapsilla niitä vaan tulee ja välillä siis ne hoidetaan "kiinni" sibicortilla. Ja kun siis muita oireita ei ole
B ) nuo ei neitiä mitenkään vaivaa, eivät kutise, ole kipeät, ei lehahduksia yms..
C) en oo huomannu että mikään ruoka aine sen kummemin läikkiin vaikuttas


Nooh, oli kyllä ihan samoilla linjoilla kaiketi, sanoin kyllä että tottahan me tehdään niin kun lääkäri määrää, että jos kokee että ne ois hyvä ottaa niin otetaan.
Sitten niitä taas katteli ja mutisi itsekseen ( oli tosi hankalaselkonen lekuri) ja sitten lausui ääneen ajatuksen mitä olen ittekkin miettinyt, että koska on tuommoinen rengasmainen ihottuma niin joskos ois sienen aiheuttama...
syy miks oon tätä miettiny on se että neidin kaverilla on ollu tommosta rengasihottumaa ja tämä kaveri käy vauvauinnissa missä eräällä kanssauimarilla oli ollut sienen aiheuttamaa ihottumaa ja joutui olemaan monta kertaa pois uinnista koska tarttuu.
Eli nyt kokeillaan sienivoidettaa kahden viikon ajan ja sitten soitan ja kattotaan tilannetta. Siinäkin tilanteessa tuli hieman "outo" olo kun kysyin että haluaako lääkäri että soitetaan kahden viikon päästä vai että käytetäänkö voidetta kaksi viikko ja sitten katotaan muutama päivä että tuleeko takasin niin tokasi että tee niinkos haluat |O
 

Yhteistyössä