***Helmet 2008*** viikko 40

Alkuperäinen kirjoittaja Liinamari:
Alkuperäinen kirjoittaja Muori:
. Rupesin sitte miettimään, että voisko olla nälkä ja voisko olla, ettei näistä mun kansallispuvun taskuista oikeen enää irtoo maitoo.

:LOL: :laugh: Muori pelastit mun päivän :LOL: ihana .Saanen lainata kyseistä lausahdusta jatkossa :D tästä naurusta ei tule loppua
Juu lainaa se on mullakin. Lähde BB. :D

Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
Tuo maidontulo on varmaan nyt jälkikäteen reagoinut kiinteiden aloitukseen. Mulla myös rinnat tuntuu tyhjiltä välillä mutta kyllä sieltä aina on tullu ja poika nukkuu hyvin. 5 kertaa päivässä on rinnalla ja kyllä sen desin ainakin sieltä saa joka kerta jos haluaa. Itse kun muistan syödä ja juoda niin en epäile etteikö maito riittäisi. Mihin se nyt yhtäkkiä loppuis? Korviketta jos annan niin sit alkaa omatuotanto hiipumaan sen tiedän itestäni. Enkä edes korviketta voi antaa. Enkä taatusti lähde ostelemaan niitä ylihintaisia apteekin korvikkeita. :kieh:
Juu, uskon, että maito riittäis, jos sitä säännöllisesti syötäisiin, mutta meillä ei päivällä tunnu enää kelpaavan. Mä kävin jo sellaisia omatuntopainiskeluja esikoisen kanssa, kun päivittäisten rintaraivareiden jälkeen annoin periks ja lopetin imnetyksen, kun toi oli 4 kk vanha, etten enää jaksa omatuntoani imetysjutuilla vaivata.

Jokainen tekee tavallaan, mutta meillä koko perhe voi paremmin, jos saadaan tolla iltapullolla yöt rauhoittumaan. =)

Eilan just katselin noita lärpäkkeitä tuossa rinnuksilla. Mä olen kyllä sellainen että oma syöminen ja juominen on kyllä ailahtelevaa. Ja varsinkin juominen, etten yhtään ihmettelisi että rintamaito ei enää piisaisi. Pitääkin alkaa tuohon asiaan oikein paneutua. :whistle:

Mun täytyy nyt sanoa tohon sivun 11 diabeteskeskusteluun että jos se sairaus on tullakseen niin tulee kyllä. Sitä ei maidon käytöllä voi ehkäistä. Se että miksi juuri Suomessa on niin paljon tyypin 1 diabetestä on syy miksi noi tutkimukset on käynnissä. Myös ulkosuomalaisilla on yleisempää kuin muilla, joten ihan maidosta se ei johdu.
Peesi =)

Meillä neiti nukkuu pihalla, esikko on eskassa ja äiti surffaa koneella. Ostin just leffaliput, mummi tulee illalla lapsenvahdiks ja lähetään miehen kanssa kattomaan Indiana Jonesia. B) Pitää käyttää hyväks, kun mummi on täällä vielä pari päivää - sitte palaa pohjoiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Jaaha...ihan ku olis neiti heränny...mikä saamari sillä on, ettei enää nuku kun sen 20-30min!!! |O
Meilläkin meinaa jotain kuulua pihalta, mutta johan toi on nukkua posottanu 2 ja ½ tuntia. =) :D
Viel pari viikkoa sitte toi nukku tähän aikaan 3-4 tunnin unia, joskus jopa 5h!!! Nyt MAX 30min...nytki 20min... |O |O |O
Kai se on tuo, kun alko nousee ylös, ni vaikuttaa :headwall: :headwall: :headwall: Tänään seiso jo yhen käden varassa sellasta pyörillä olevaa lelulaatikkoa vasten :headwall:

Jaaha...ihan ku olis neiti heränny...mikä saamari sillä on, ettei enää nuku kun sen 20-30min!!! |O
Meilläkin meinaa jotain kuulua pihalta, mutta johan toi on nukkua posottanu 2 ja ½ tuntia. =) :D
Viel pari viikkoa sitte toi nukku tähän aikaan 3-4 tunnin unia, joskus jopa 5h!!! Nyt MAX 30min...nytki 20min... |O |O |O
Kai se on tuo, kun alko nousee ylös, ni vaikuttaa :headwall: :headwall: :headwall: Tänään seiso jo yhen käden varassa sellasta pyörillä olevaa lelulaatikkoa vasten :headwall:
Hui, mikä akrobaatti. :D Älä vaan meille tartuta noita pätkäpäikkäreitä. :LOL:

Meillä poikanen on nukkunut KERRAN 3 1/2 tuntia ja 2 tunnin unet on harvinaista herkkua :whistle: Yleensä noin tuntia ja ehdoton max 1 1/2 tuntia. Ja tuo liikuminen on kyllä selvästi vaikuttanut uniin.

Mutta hyvinpä tuo pärjää näilläkin ja jos herää virkeänä niin mikäs siinä :D Mua nuo pätkät harmittaa lähinnä sen vuoksi, että silloin olis vähän omaa aikaa...

Turvaistuimista ja testeistä kun esikoiselle istuinta hankittiin tutkin testejä tarkkaan, kaikkia mitä vaan löysin ja vertailin... ja huono istuin tuli valittua. :kieh: Nyt jälkikäteen kun on tullut luettua kritiikkiä noita testejä kohtaan, juuri että esim. istuimia ei ole kiinnitetty oikein, niin olen tullut siihen tulokseen että mä ostan istuimen oman harkintakykyni mukaan ja unohdan testit. :kieh: Tuntuu että niitä on aina "muokkailtu" tuottamaan tietty tulos. :kieh: Eli mun mielestä, jos mun omaan silmään istuin näyttää hyvältä, esim. sivuttaissuojat on hyvät ja on sopivat säädöt, niin jos se Suomessa myynnissä on, niin kyllä se sitten on riittävän turvallinen. Amen. =) Me mennään alkuun tytön vanhalla istuimella, niin kauan kuin poju siihen mahtuu, sitten katsotaan minkä ikäinen ja kokoinen poika on. Hyvä vaihtoehto olisi se yksi nenä menosuuntaan kiinnitettävä istuin mistä oli aiemminkin puhetta. =)

Poika on vielä räkäinen ja yskäinen, mutta yö meni taas yllättävän hyvin, pari syöttöä mutta ei juurikaan muita heräilyitä.

Kutsu käy taas...

Ai niin, eroahdistustakohan on kun poika aina vieraassa paikassa olessa alkaa heti huutelemaan jos mä lähden näkyvistä? Vai lasketaanko tuollaista eroahdistukseksi? Kotona kyllä viihtyy eri huoneessakin jos on esim. tyttö näkyvissä. Vierastaa etenkin miehiä eikä oma isäkään kelpaa yöllä rauhoittelemaan jos herää, pitää olla äiti... Missä iässä eroahdistus yleensä hellittää?

Ihan vieras ilmiö mulle, tyttö aikoinaan ei välittänyt vähääkään jos mä lähdin johonkin, sama missä oltiin, eikä vierastanut ketään.

Kattelin tossa pari kuukautta sitten netistä turvaistuintesti-videoita ja tulin ihan hysteeriseks, että eihän mihinkään istuimeen voi luottaa :eek:
Mutta taitaa kuitenkin olla että mikä tahansa istuin on aina parempi kun ei istuinta ollenkaan =)
Kaukalo on meillä vielä käytössä, toistaseks poika mahtuu siihen ihan ok. On muuten ehkä isoin ja PAINAVIN kaukalo minkä oon tavannut... Ahdistaa jo valmiiks tuo istuimenkin valinta...

Pojalla on varmaan aina kello 23.30 joku herätyskello soimassa nykyään, tän viikon herännyt joka ilta siihen aikaan, ei koskaan aiemmin ole noihin aikoihin alkanut kukkumaan :eek:

Ainiin, käytiin perhekerhossa keskiviikkona, kun siskokin meni sinne lapsineen. Kyllä ei oo mun paikka, mutta poitsun sosiaalistumisen takia voin ehkä sietää sen pari tuntia viikossa... Oon tosi huono juttelemaan jos en tunne olooni mukavaks :ashamed:
Onneks meillä on vielä se muskari, siellä on jotenkin enempi samanhenkistä sakkia...

Pari ruokajuttua vielä... Voiko jo antaa ruisleipäpalaa nakerrettavaks pojalle? Neljä hampua nököttää suussa, pitäis järjestää niille jotain hommia... =)
Ja mitä tollaselle 8kk:lle voi antaa ite naposteltavaks? Uskaltaako hernemaissipaprikaa? Oon aika hysteerinen ton pojan tukehtumisen pelossa, mössään kaiken varmaan vielä parikymppisenäkin sille :D

Pusuapina: Naposteltavaks voi antaa ruisleipää, kurkkua, omppua, keitettyä porkkanaa, kukkakalta- tai parsakaalta, mangoa, avocadoa, maissinaksuja.. Melkeen mitä vaan mikä pysyy kädessä eikä irtoa liian isoja ja helposti kurkkuun luiskahtavia paloja.. :) Hernemaissipaprikaa en antais ku ne pääsee niin helposti luiskahtamaan kurkkuun..

Ja ruoista tuli mieleen.. Olitte jutellu siitä couscous-kanasta. Jos jonkun lapsi on huono syömään lihaa, niin voisin suositella quinoa suurimoita. Sisältää paljon protskua (viljaksi paljon), rautaa ja amoinohappoja. Tuota quinoaa voi siis käyttää riisin/couscousin tapaan... :)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kvinoa

Meilläkin neiti mahtuu kaukaloon vielä oikeen hyvin, mut ei varmaan enää toppapuvussa =) Oikeestaan vaan tuo kaukalon asettaminen autoon aikaisti ton penkin hommaamista...mie en meinaa enää jaksaa tota nostaa autoon/pois autosta :/ :/ Himppasen hankalaa...saa nähä ksoka saadaan penkki asennettua autoon =)

Alkuperäinen kirjoittaja Pusuapina:
Ainiin, käytiin perhekerhossa keskiviikkona, kun siskokin meni sinne lapsineen. Kyllä ei oo mun paikka, mutta poitsun sosiaalistumisen takia voin ehkä sietää sen pari tuntia viikossa... Oon tosi huono juttelemaan jos en tunne olooni mukavaks :ashamed:
En miekään oikeen tykkää käydä....mut onhan se mukavaa vaihtelua :whistle: :/

Mun täytyy nyt sanoa tohon sivun 11 diabeteskeskusteluun että jos se sairaus on tullakseen niin tulee kyllä. Sitä ei maidon käytöllä voi ehkäistä. Se että miksi juuri Suomessa on niin paljon tyypin 1 diabetestä on syy miksi noi tutkimukset on käynnissä. Myös ulkosuomalaisilla on yleisempää kuin muilla, joten ihan maidosta se ei johdu.
Peesi =)
No joo, tuskin maidon proteiinille altistuminen kaikkea selittää ja samalla tavalla tutkitaan myös enterovirusten vaikutusta sairauden puhkeamiseen, mutta itse olen sitä mieltä että koska mahdollisesta yhteydestä on löydetty selviä viitteitä, kannattaa asiaa ehdottomasti tutkia tarkemmin. Kyseisen tutkimuksen tarkoituksenahan on siis selvittää aktivoiko jokin ravinnossa sairauden puhkeamisen diabetekselle altistavan geenin omaavilla lapsilla ja meidän pojalta tämä altistava geeni siis löytyy. Ja sehän on jo monen tutkijan mukaan selvä, ettei diabeteksen raju esiintyminen Suomessa ole selitettävissä ainoastaan geeniperimällä, vaan jokin ulkopuolelta tuleva tekijä edesauttaa taudin puhkeamista. Mun mielestä tää on Suomessa niin iso kansanterveydellinen ja niin montaa ihmistä koskettava asia, että turhaa tutkimusta tämän tiimoilta tuskin onkaan. =)

Hissukka Miusta juuri tuo vierastaminen ja yöllä itkemään herääminen (kun aikasemmin on nukkunu rauhassa) on sitä eroahdistusta, tai niin mie olen lukenu :) Mutta eroahdistus tai se, että lapsi sitä ilmasee, on vaan hyvä asia, koska se kertoo, että lapsen ja vanhemman välinen kiintymyssuhde on oikein rakentunut. Ja toiset lapset on vaan herkkiksempiä kuin toiset ja kaipaavat enemmän vanhemman syliä ja turvaa :heart:

Pusuapina Mie olen antanu pojalle leipää, niin tummaa kun vaaleetakin, ja maissinaksuja. Pitäs varmaan jo uskaltaa antaa jotain pehmeitä hedelmiä, vaikka päärynää tms., kun niitä ollaan syöty vaan soseina.

Alkuperäinen kirjoittaja Pusuapina:
Pari ruokajuttua vielä... Voiko jo antaa ruisleipäpalaa nakerrettavaks pojalle? Neljä hampua nököttää suussa, pitäis järjestää niille jotain hommia... =)
Ja mitä tollaselle 8kk:lle voi antaa ite naposteltavaks? Uskaltaako hernemaissipaprikaa? Oon aika hysteerinen ton pojan tukehtumisen pelossa, mössään kaiken varmaan vielä parikymppisenäkin sille :D
Oon antanu ruisleipää jo varmaan 3-4kk ajan..siitä asti, kun oppi laittaan sen suuhun =) Välillä kyl saa aika isojakin paloja, mut kyttään vieressä :p Ei oo koskaan meinanu viel tukehtua =)
Kurkkua, porkkanaa (raakana ja keitettynä), leipää, maissinaksuja nyt ainaki on tullu annettuu...

Alkuperäinen kirjoittaja hilunen:
Peesi =)
No joo, tuskin maidon proteiinille altistuminen kaikkea selittää ja samalla tavalla tutkitaan myös enterovirusten vaikutusta sairauden puhkeamiseen, mutta itse olen sitä mieltä että koska mahdollisesta yhteydestä on löydetty selviä viitteitä, kannattaa asiaa ehdottomasti tutkia tarkemmin. Kyseisen tutkimuksen tarkoituksenahan on siis selvittää aktivoiko jokin ravinnossa sairauden puhkeamisen diabetekselle altistavan geenin omaavilla lapsilla ja meidän pojalta tämä altistava geeni siis löytyy. Ja sehän on jo monen tutkijan mukaan selvä, ettei diabeteksen raju esiintyminen Suomessa ole selitettävissä ainoastaan geeniperimällä, vaan jokin ulkopuolelta tuleva tekijä edesauttaa taudin puhkeamista. Mun mielestä tää on Suomessa niin iso kansanterveydellinen ja niin montaa ihmistä koskettava asia, että turhaa tutkimusta tämän tiimoilta tuskin onkaan. =)
Kaikkeahan kannattaa aina tutkia :D

Yhteistyössä