***HELMET 2008*** Toukokuu

ieva minä olen hiukan skeptinen noihin ns. vaihtoehtosuuntiin. en siis tunne muuten niitä kuin opiskeluajoilta mitä oli pakko tietää, mut sellainen kuva on, et niissä voidaan jättää muuta arvokasta ja tärkeää (eli ihan sitä perusarkea ja eloa ja lapsen kohtaamista ja kuuntelemista) syrjään, sen niiden oman erityisyyden/erikoisuuden tieltä. mut tää on vaan minun oma ajatus..voin olla täysin väärässä. :/

mut tosiaan..ei ole helppoa tämä valitseminen. jos asuis jossain missä on vain yksi pk, niin sillä olis homma selvä. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja äippäHki:
Aurinkolaseista kertokaas..mikä ero on baby banzeillä ja baby banz retroilla?? :ashamed:
Mulle ainaki myyjä sano, että muuten samat, mutta retroissa se linssiosa on retroa...eli ovat aika paljon isommat :whistle:
Mun mielestä ihan sikaisot näin pikkusen naamaan :/

Hellou,

Meitsi täälä koneella karussa kun mies puuhastelee jotain tuolla keittiössä...villi veikkaus että leipoo kakkua :D

Päiväkodeista; Arvatkaa vaan, onko täälä stressiä jo ajatuksestakin että mihin neiti E sitten asettuu aikanaan hoitoon...tulee tolle samalle alueelle missä oon töissä joko a) meidän päiväkotiin ( ei kiitos ) b) tollaseen uuteen elementti päiväkotiin (ei kiitos) c) ryhmikseen (kyllä kiitos, jos vaan pieni ryhmä, tällä hetkellä yllitetty neljällä ) d) Perhepäivähoitaja (kyllä kiitos jos saan valita kelle). Siinäpä ne...itekkin veisin jos saisin valita johonkin kielikylpy systeemiin, englannin kieli ois aika jees--> siitäpä tulikin mieleen että meidän Neitihän jo puhuu :D , lähetettiin kännyllä mummille videon pätkää jossa neiti puuhastelee jumppiksella ja jokeltelee ja totta tosiaan, ihan kun neiti sanos että "mä oon maurrri", ärrä sorahtaen :LOL:

Meillä oli noi arskat tänään käytössä, ja ihan kivasti neiti tykkäs ne päässä olla vaan arvaatkaapas kun pois otin, olivat vielä liimautuneet raukan naamalle niin huutohan siittä tuli ja painaumatkin näytti olevan :/

Peukalon
syöminen rupee olemaan ihan mahotonta, joka kerta kun herään syöttämään niin aina on peukku suussa ja sitä sitten oikein lypsetään :eek: , kas näin , kohtalon tovereita??

Toi äidinkieliasia.. Tytön isän perhe oli kaksikielinen ja isänisän ihan suomenruotsalainen, eivät osaa tädit suomea kunnolla. Mutta tytön isän kohdalla kieliketju katkesi kun oli kotona hoidossa niin pitkään ettei sitten enää tarpeen tullen päässyt ruotsinkieliseen kouluun ja kävi suomenkielistä ja sitten tämä ruotsinkielinen isä kuoli ja poika oli 12-vuotiaasta asti suomea puhuvan äitinsä ja ruotsinkielisiä kouluja käyvän siskonsa kanssa niin pojasta kasvoi ihan suomenkielinen eikä kaksikielisyydestä tietoakaan. Harmi sinänsä. Mutta tää likka saa kyllä mukavia kielikylpyjä kun kuuntelee vanhojen tanttojen huonoa suomea aina saaressa kesäisin. :D Mutta pointtina siis että musta äidinkieli on myös se kieli jota kotona puhutaan. Kielikylpyyn mä ajattelin laittaa tuon tytön silloin mutta jostain syystä en ilmoittanut ajoissa ja se jäi. Hyvin tuo kuitenkin tuntuis oppivan englantia niin eiköhän se ruotsikin sieltä oikealla asenteella löydy. Pojan kohdalla nyt mietin että josko se menis kielikylpyyn mutta kieli olis varmaankin saksa. Tai ruotsi, en tiedä. Ite mä olen opiskellut kieliä ruotsinkielisessä koulussa lukion jälkeen ja kävin muutaman kurssin lukio aikanakin silloin ruotinkielisessä lukiossa, joten apuja löytyy ihan varmasti. Olin jossain vaiheessa ihan mahdoton kielien opiskelija ja tosiaan opiskelin ruotsia äidinkielenä ja ruotsiksi ranskaa, espanjaa sekä yliopisto englantia. Huhhei.
Vanamo paranemista sinne, poskiontelotulehdus on inhottava tauti :x En tiedä menikö mulla jotain ohi, mutta miksi pelkäät imetyksen puolesta? Kyllähän sellaisiakin antibioottejakin on minkä kanssa voi imettää, mä söin sellaisia rintatulehduksen vuoksi.
Niin sitä mä mietin että jos kovin paha tulehdus on ettei pure nuo antibiootit vaan tarvitaan muita troppeja niin suihkeet ja kortisoni eivät oikeen käy yksiin tuon imetyksen kans. Eikä se tehokkain lääke tohon vaivaan eli amoxisisillin käy mulle kun olen yliherkkä sille itse. Eli vaihtoehdoksi jäi V-Pen ja se nyt ei toimi yhtään mihinkään. Jeps. Mutta koitetaan. Se lekuri määräsi V-peniä kyllä mutta muita keinoja ei oikeen jää kuin se ja sit huuhtelu elikäs se ihana punkteeraus. Mutta mulla kun voi mennä toi otsalohkoon asti niin siinä ei enää leikitä sitten. Pahin skenaariohan tuo tietty olis mutta pessimisti ei pety. :kieh:

N sai tänään oman omenapuun. :heart: Oli alimpaan oksaan asti pitkä ja nyt puu ja pikkuinen aloittavat hurjan kisan kumpi kasvaa nopeemmin. :D

Nyt tarttee mennä, olen ihan tukossa ja väsynyt pieni eläin.

äippäHki: Olin aikoinani opiskeluihin liittyvässä harjoittelussa Reggiolaisessa päiväkodissa ja viehätyin silloin kovasti siitä, että pienikin lapsi saa valita ja tehdä itse oman maun eikä valmiin mallin mukaan, yhteisöllisyydestä ja esteettisestä, mutta siltikin toimintaan innostavasta ympäristöstä sekä monipuolisuudesta. =) Olin vain lyhyen aikaa siellä, joten en osaa sanoa tuohon lapsen kohtaamiseen juuta enkä jaata. :/ Voi olla tottakin, että joissain suuntauksissa unohtuu se tärkein, eli arki lapsen kanssa. :/ Päivähoidosta vielä, että mä en haluais Pemmua perhepäivähoitajalle, enkä ryhmikseenkään kovin mielellään. :/

Oikein hyvää äitienpäivää kaikille helmien äideille! Varsinkin niille joille tämä on ensimmäinen laatuaan.. Mies töissä mut oli aamulla tehnyt aamiaisen valmiiksi jääkaappiin ja ladannut keittimen valmiiksi. Ja Rakas J pötkistelee tuolla leikkimatolla. Ehkä mua vielä iltapäivällä jotenkin muistetaan kun mies kotiutuu.

Hyvää äitien päivää kaikille äideille!

Kukat ja lahjat sain sänkyyn :heart: Mies (yllätys yllätys...) lähtee just töihin ja mennään sit miehen suvun kanssa sinne lounaalle =)

Täällä meidän kylällä ei oo kauheesti noita hoitomahdollisuuksia, pienet menee melkein kaikki pph:lle ja musta se on kyllä ihan kiva juttu. Tosin meillä on itellä kokemusta vaan muutamasta (tosi mahtavasta) hoitajasta, mutta paljon näitä tän kylän hoitotätejä kyllä tunne/tiedän joten toivottavasti vaan saadaan poitsu sitten johki tähän lähelle! Sit täällä on pari päiväkotia (toinen on vuoropäiväkoti) ja sit pari ryhmistä(toinen tilapäinen joten loppuu mahdollisesti syksyllä). Ja koska ite oon tän kylän yhdessä päiväkodissa (kielikylpy)töissä ja noihin muihin menee vaan yli 3v ni tosiaan pph on pojalle ainut vaihtoehto koska ei me kyllä varmaan samassa ryhmässä voitas olla ;) No, ryhmis tietty mut sinne ois toi kulkeminen kyl vähän hankalampaa, mutta katotaan mistä paikka sit saadaan!

Olipas sepustus :whistle:

Äidinkieltä mäkin oon pitänyt kielenä jota kotona puhutaan. Jotenkin tuli tossa semmonen koominen tilanne mieleen et (oliko?) kiinin pojalla kun on äidinkieli ruotsi, sit menee johki virastoon tms. ja hälle ruvetaan puhuu ruotsia ja laps kattoo ihmeissään kun ei tajuu mitään :whistle: No joo...

Mut nyt suihkuun!

Jouduttiin illalla nukuttamaan J autolla ajelemalla :ashamed: Pikku-ukko kitisi koko illan yliväsyneenä, eikä malttanut rauhoittua nukkumaan. Huristeltiin autolla vartti, johan kuorsaus kuului. Tästä ei saa tulla tapa, tiedän yhden perheen jossa 2-vuotias nukahtaa vain ja ainoastaan autoon :/

:heart: Mies oli tehnyt ihanan "taulun", painanut oman ja pojan kädenjäljet alustaan, ja maalannut äitienpäivätoivotuksen :heart: eikä tosiaan ole mikään askertelijatyyppi ollenkaan..

Päiväkodeista myös mä oon haaveillut että laittaisin tytön kielikylpyyn, nimenomaan ruotsin.. Olikin hyvä tieto, että myös alle 3 v. sellaiseen pääsee vaikka en tiedäkään milloin menee tarhaan.. Sen tiiän että on vaikea päästä tommoseen..
Mun äiti on rekisteröity ruotsinkieliseksi, niillä puhuttiin vaan ruotsia mutta koko suku on niin kaksikielinen että. Tai siis äiti ja sen sisarukset, me lapset ollaan enemmänkin jo suomenkielisiä. Mekin ollaan puhuttu vaan suomea, koska äidistä tuntui oudolta leperrellä ruotsiksi ja myöhemmin anakin mä kieltäydyin hyvin selvästi puhumasta ruotsia :ashamed:.
Ruotsin kieli kyllä onnistuu, maanantaiaamuisin teki töissä hieman vaikeeta mutta kun vähän makusteli niin johan alkoi ;).
Ei muuten osaa mun äiti leperrellä meidän tytöllekkään ruotsiksi, suomeksi se vaan lässyttää.. Ja tytön laitoin lopulta suomenkieliseen seurakuntaankin vaikka ite oon ruotsinkielisellä puolella.

Mikä on muuten reggioperusteinen päiväkoti?
Ievako se oli josta saa FB-kaverin? pitää tarkistaa ja laittaa yv:tä :)

Mies muisti äitienpäivän :attn: Tajusi aamuruokailun alussa klo 05.30 että nythän on äitienpäivä ja otti syöttämisvastuun. Ja oli hankkinut kortinkin, laittanut tussin tytön käteen sopivasti vispaushetkenä ja niin oli tyttö "piirtänyt" omakätisesti korttiin :D. VÄHÄNKÖ HIENO!

Hyvää äitienpäivää kaikille :flower:

nipsuli Meilläkin pikku-ukkelille maistuu paremmin peukku kuin tutti.
Pikku-ukkelilla on oikeen taitolaji tuo tutin sylkäsy pois suusta... välillä tutti lentää tosi hienossa kaaressa ja tosi pitkälle, isommat lapset innoissaan aina mittaa miten pitkälle pikku-ukkeli saa tutin viskattua suustaan :LOL:

HYVÄÄ ÄITIENPÄIVÄÄ! :flower:

sain kimpun ruusuja ja esikoisen kerhossa tekemän kortin. mies ei ollu ihan ajatellu asiaa loppuun asti ku oli siihen nimet kirjottanu, siinä oli nimittäin vaan miehen ja esikoisen nimet, oli kallen unohtanu laittaa siihen, ilmeiseti kalle on liian tuore tapaus niin ei oo sitä muistanu :LOL: :ashamed:

Aurinkoista äitienpäivää helmimammat! :heart:

Ihanan "hotelliaamiaisen" sain ja upeita, pitkiä vaaleanpunaisia ruusuja! :heart: Ja puoli kahdelta pitää olla kuulema valmiina lähtöön. :whistle: Saas nähdä minne mut viedään...

Pikkuinen nukkui äitienpäivälahjaksi klo 22-8.30! Tietty söi välissä mut tosi nopeesti vaan silmät kiinni imutteli ja sit heti takaisin uneen. :heart:

Ieva totta on, että se reggiolaisuus tukee just sitä omatoimisuutta ja lapsesta lähtevää luovuutta, mikä on tosi hieno juttu. Siinä mielessä lasta varmasti kuunnellaan ja hänen toiveitaan otetaan huomioon. Mut siinä on just se toinen puoli, et jos päivähoidon yksi suurimpia tehtäviä on sosiaalistaminen ja ryhmässätoimimisen oppiminen, niin miten se vastaa siihen, et eihän vaan mennä ojasta allikkoon ja kaikki puuhaa, kärjistetysti sanoen, sitä mitä itse hauaa vapaan kasvatuksen tyyliin??? No, joo..kunhan pohdin. Mut tosiaan kaikki noi vaihtoehtopedagogiikat (montessori, steiner jne.) on vapaampia suuntia yleensä, Joku kysyi reggiolaisuudesta..mä en tarkkaan muista, mut sen muistan et Italiassa, Reggio Emilian kaupungissa se on joskus aikaa sitten perustettu pedagogiikka. Periaatteena lapsesta itsestään lähtevä toiminta ja oivallus. Korjatkaa, jos puhun palturia. :whistle:

Ja peesi siihen ieva et perhepäivähoitoon ei kiitti! Eikä ryhmikseenkään!

Nyt lähden suihkuun ja laittautumaan. ;)

Viettäkää ihana päivä! =) Ja kukkasia meille kaikille! :flower:

ps..hauska juttu piipero toi kallen nimen unohdus mieheltäsi! :D Voitte nauraa sille vielä monesti!!

Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
nipsuli Meilläkin pikku-ukkelille maistuu paremmin peukku kuin tutti.
Pikku-ukkelilla on oikeen taitolaji tuo tutin sylkäsy pois suusta... välillä tutti lentää tosi hienossa kaaressa ja tosi pitkälle, isommat lapset innoissaan aina mittaa miten pitkälle pikku-ukkeli saa tutin viskattua suustaan :LOL:
:LOL: :LOL:
hyvää äitien päivää :heart: :flower:
täälki kakku kahvit juotu ja aamu torkut nukuttu..tosin isäntä nukkuu vieläki :snotty: isäntä oli ostanu mm. tikkataulun (olikoha se vinkki, et vois olla emäntä useemmin heittolinjalla :saint: )
piti ottaa tytölle kestot aktiiviseen käyttöön ku unohin ostaa vaippoja..:eek: muutama tuolla on mut pitää jemmata ..tuo äitiyspakkauksen kuori on tosi hyvä..meil käytössä harsojen kanssa! villapöksy paketista tulee jotenki liian tuhti

niin ja päivähoidosta..mä toivon et etes saisin jostain lapselle hoitipaikan, kun se aika on!! pitäs viedä naapuripaikkakunnalle hoitoon, ku ite siellä töisää. jos omalle paikkakunnalle veisin tulis n. 50km mutka + työmatkaa 30km(naapureissa ei tietääkseni ole perhepäivähoitajia, ku ei täällä ole isommin lapsiakaan.. :kieh: )
yks vaihtoehto tietty in mennä omalle paikkakunnalle TODELLA EI MIELUISEEN työhön, kolmivuorotyö (työnantaja ei hyväksy etten tekisi yövuoroja) koska emme halua lasta viedä yöhoitoon. mies menee 6ksi navettaan ja mä pääsen 7ltä + 30min työmatka ja pitäs saada päivällä nukuttua (sesonki aikaan nisäntä ei voi päivällä kattoa tyttöä)
toiseksi mua ärsyttää että mulla ei ole "oikeutta" lainmukaan jäädä hoitamaan sairasta lasta kotiin (palkallisena-9 koska katsotaan että mies kotona töissä.. meil kuitenkin työnantaja tehny periaate päätöksen että antaa jäädä palkalliselle, sano kerran että hänen mielestään työntekijä joutuisi eriarvoiseen asemaan!

Äitienpäivää kaikille :flower:

Meillä pikkujäbä nukkui pitkän putken 23.30-4.30, ihan huippua =) Tais tietää, että on äitienpäivä tulossa Joskos se rytmi tästä lähtis (toivoo hiljaa puuta koputtaen). Kokonaisuudessaan nukkui 20-7.30. Minä myös sain aamiaisen sänkyyn ja mies oli antanut pojan allekirjoittaa kortin itse tussilla :D Ja lahjan sain myös, vuolukivisiä tulikukkia. Kakun mies teki mun jo noustua, kun halus, että mä annan vähän ohjeita, ettei tuu ihan fiasko ja jos sitten ens vuonna onnistuis ihan omin avuin=) Nätti ja maukashan siitä tuli.
Päivähoidosta tuli juteltua taas tänään, kun mun äiti on "tarhatäti" ja se aikoo hakea nyt yhteen tässä meidän lähellä olevaan pvkotiin töihin. Sinne jos pääsis mummu ja poika, niin ei tarttis ainakaan pelätä pojan puolesta, kun niin pienenä joutuu jo hoidonkin aloittamaan. Ryhmikseen mä voisin pojan laittaa, mut perhepäivähoitajalle en, kun en niitä näiltä seuduilta tunne. Mun monella läheisellä on niin paljon ollu negatiivisia kokemuksia pphoitajista (mm. suljettu lapsi yksin huoneeseen pitkäksi aikaa jos kiukuttelee, huudettu lapsille ja jopa tukistettu)...mut ryhmiksessä ois kuitenkin useampi aikuinen, joten ei kait niin helpolla joutuis kaltoinkohdelluksi :/ Pitää tässä miettiä tosissaan näitä vaihtoehtoja. Zukun tilanne hoitopaikan suhteen on kyllä hiukan kinkkinen, mut onneksi tässä on vielä hiukan aikaa miettiä, miten tuonkin ratkaisisi. Ja on se kumma, jos miehes työn luonnetta ei otettas huomioon lapsen sairastaessa, vaikka hän kotona töitä tekeekin.

Tutinheitto on kyllä oikeen taitolaji :LOL: Ei sitä itse varmasti sais niin napakasti ja pitkälle sylkäistyä hienossa kaaressa. Ja se on huvittavaa, kun poika tarraa tuttiin käsin ja viskasee sen sitten kädellään jonnekin huitsin nevadaan.

Viettäkäähän kaikki äidit oikein ihana päivä perheenne parissa!

Hyvää äitienpäivää kaikille! :flower:

Tänään oltiin ekaa kertaa kantoliinalenkillä. Oli kiva kävellä ja ihmetellä yhdessä pikkuisen kanssa heräävää luontoa. Nyt olen vihdoin oppinut tekemään riittävän tiukan paketin liinasta eikä vauva pääse roikkumaan siinä. viihtyi tosi kivasti ja lenkin lopussa väsykin tuli toiselle :)
Oliko se kenzie kuka oli huolissaan liiasta kantoliinan käytöstä? Mä luulen, että jos vauvaa siinä roikottaa jatkuvasti tuntikausia (eli sekä ulkona ja sisällä) , niin ettei vauva pääse itsekseen liikkumista harjoittelemaan voisi siitä olla haittaa. Tuskin kuitenkaan parista tunnin lenkistä päivässä voi mitään pahaa aiheutua. Itse ajattelin ainakin ottaa tavaksi ainakin yhden liinailulenkin päivässä nyt kun kelitkin ovat mitä mainioimmat. Helpompi liikuskella kesälläkin pitkin Helsinkiä kun ei tervitse vankkureiden kanssa änkeä joka paikkaan. =)

Nyt toi L ähkii itseään hereille...pitää mennä.

Äitienpäiväonnea meille kaikille! :flower:

Aamulla heräsin siihen kun pikkumies pillitti olohuoneessa ja yritin kiireesti mennä makuuhuoneesta ulos niin ovi olikin teljetty toiselta puolelta! Mies vaan huuteli että ei saa tulla, toi pojan viereen syötettäväks ja haki syönnin jälkeen pois ja taas ovi säppiin.

Hetken aikaa siellä jotain puuhattiin ja kohta parivaljakko tuli iiiiiison omatekoisen "kortin" kanssa, siihen oli painettu punaisella kaksi pientä jalkaa ja kaksi pientä kättä ja liimattu muutama kuva. Onnittelin miestä siitä että oli oikeasti saanut ne nyrkit pysymään sen verran auki että oli ihan kaikki sormet saanut painettua paperiin :D Ei varmasti ole ollut helppo homma. Lahjaks tuli kirja :) Ja sitten vähän myöhemmin sellanen todellista mielihyvää tuottava lahja :p

Pojalla on pinnis ollut koko ajan omassa huoneessa, mutta kehdossa meidän sängyn vieressä yleensä nukkunut yöt. Nyt olen alkanut tehdä niin että kun yösyöttöjä on enää harvoin enemmän yks niin sen jälkeen vien sen omaan huoneeseen pinnikseen ja siellä nukkuu yleensä pitempään aamulla. Se tahtoo samassa huoneessa isin herätys herättää kuudelta pojankin ja sitten alkaa äitinkin aamu |O

Mäkin oon kyllä sitten hoitopaikantarpeen tultua onnellinen kunhan joku paikka saadaan, täälläpäin ei juuri noita vaihtoehtoja ole. Mutta parempi se on että edes jossain näkee muita lapsia. Mulla ois kyllä työnpuolesta mahdollisuus olla kotona lapsen kanssa päivisin...

Mut on itseni viety ekan kerran hoitoon esikouluun ja musta tuli siellä tosi hiljanen kun olin tottunut olemaan aina suunapäänä ja huomionkeskipisteenä ja enimmäkseen olin ollut aikuisten seurassa. Sitten kun olin vähän pulskanpuoleinen niin olin vielä kiusattukin, sieltä esikoulusta asti. Enkä vieläkään ole mikään sosiaalinen hirmu, joten ikäisteni seura ois tehnyt hyvää jo alusta asti...

Hyvää äitienpäivää :flower: :saint:
Mies toi kahvin ja kakkua sänkyyn aamulla :heart: Lahjankin sain: Harry Potter ja kuoleman varjelukset ja Vauvan virike- ja aktivointiohjelma- kirjan, jossa on autonhuolto-oppaan tapasesti esitelty erilaisia leikkejä ja touhuja, joita voi tehä 0-3v. kanssa :D

Kylläpäs tää meiän kieliasia teitä nyt ihmetyttää :D Vinja Palvelukielekseen voi äidinkielestä huolimatta valita virastoissa suomenkielen. Miulle esim. tulee pankista ja verotoimistosta kaikki paperit suomeksi, vaikka siellä on tiedossa miun äidinkieli.
Miulle on vaan hirveän tärkeetä, että Arttu on virallisissa papereissa kaksikielinen, suomen-ruotsalaisen äidin lapsi vaikka ruotsi ei Artun kotikieli olekaan. En osaa selittää sitä, on vaan tunneasia :) Meiän äitikin aikanaan ilmotti miun pikkusiskon (äidin ja suomenkielisen isäpuolen yhteinen) äidinkieleksi ruotsin, vaikka ei sitä koskaan kotikielenä siskolle puhunut.

saunomisesta ollu juttua....meillä on kaikki käyneet saunassa muutaman minuutin ajan pariviikkoisesta lähtien,alimmalla portaalla tissiä lutkutellen.parin kuukauden ikäisestä ollaan sitten jo oltu vähän kauemmin seuraavalla portaalla,tissiä,lutkutettu edelleen =) löylyä ei kyllä pahemmin olla heitetty ja ihan alkulämmössä ollaan oltu.
esikon kanssa oltiin reissussa tämän ollessa 3 viikkoa vanha ja ainut pesumahdollisuus oli ulkosauna,järvivedellä pestiin saunassa eikä likka siitä kärsinyt =) niin sitä on ennenkin tehty...
nytkin on sauna lämpiämässä,pääse poju hetkeksi lämpöön,nukkuu muuten uskomattoman hyvin saunomisen,suihkun ja vellin jälkeen =) ammetta en ole kenenkään 4 lapsen kohdalla käyttänyt kuin reilun kuukauden,musta on paljon helpompi suihkutella,vauvat on tykänneet kun saavat olla ihokosketuksessa :heart: rauhoittuu tosi hyvin suihkussa rinta rintaa vasten ollessa =) :heart:
eipä täällä kummempia,oon nautiskellu tän päivän ja ollu vaan,mies tehnyt ruuat ym :p =)

hyvää äitienpäivää kaikille,me lähdetään pojun kanssa saunaan :wave:

Oikein hyvää äitienpäivää kaikille kanssaäideille! :flower:

Meillä oltiin myös askarreltu, vaikka mies saikin hääaskarteluista varmaan traumoja. :whistle: Mies oli Pemmun kanssa painanut jalanjäljet korttiin ja Pemmu oli "itse kirjoittanut" tussilla nimensä. :heart: :heart: Lahjaksi sain uusimman Muumimukin Niiskuneiti rannalla, ruusukimpun ja ihan minin ruukkuruusun. :heart: Mun äiti miehensä kanssa ja mun sisko olivat täällä ja käytiinkin sitten koko porukka Ravintola Kaisaniemessä äitienpäivälounaalla. :p Meillä on ollut tapana käydä joka vuosi jossain syömässä, mutta olipas ihanaa, kun tänä vuonna minäkin sain ruusun ja kuohuviiniä ravintolassa. :heart: Pemmukin oli niin reipas koko reissun ajan, söi, seurusteli sylissä ja kävi sitten turvakaukaloonsa unille. Kotona sitten nukuttiin pitkät päikkärit miehen ja Pemmun kanssa kaikki yhdessä ja nyt mies väsäilee jotain iltapalaa.

meillevauva kyseli reggiolaisuudesta ja äippäHki kertoikin jo kaiken oleellisen... :/ Googlettamalla Reggio Emilia + pedagogiikka löytynee jotain... :/ Olet äippäHki varmaankin oikeassa pohdinnoissasi, siis liittyen tuohon pellossa kasvamiseen. Tarkkana täytyy olla, jottei lapsista tule "liian vapaita". Hyvä kuitenkin, että tuli tämä pk-asia esille, sillä meidän täytyy nyt ihan oikeasti alkaa miettimään vaihtoehtoja... :eek: Ts., 4kk aiemminhan hakemus on VIIMEISTÄÄN jätettävä, mutta päikkäreissä pidetään siitä, että hakemus jätetään mahdollisimman aikaisin.

Nyt iltapalalle ja huippiksille :wave:

Yhteistyössä