***HELMET 2008*** Toukokuu

Meilläkään ei ole 4kk neuvolaa, seuraavan kerran vasta 5kk iässä.
Ei kuulemma useamman lapsen perheessä tarvii kiikuttaa 4kk neuvolaan ja hyvä niin =)

Tänään sydän hyppäs kurkkuun, kun pikku-ukkeli meinas tukehtua omaan kuolaansa. Minä selkää taputin hysteerisenä ja poika vaan kakoi.
Mies onneksi tuli hätiin ja kerran heilautti varovasti alas ja ylös pikku-ukkelia, silleen maha alaspäin asennossa, niin johan lensi kaaressa limaa ja oksennusta :'(

Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
Ei kuulemma useamman lapsen perheessä tarvii kiikuttaa 4kk neuvolaan ja hyvä niin =)
Ne niinkun oikeesti meinaa luottaa siihen, että myö osataan nuo hoitaa??? :p :LOL: :LOL:
Mutta se sit selvis sekin...ihmettelin jo, et onko uusiki käytäntö :whistle: Kun edellisten kanssa ollaa joka kk käyty.

Meillä oli eka lääkärineuvola molemmilla lapsilla 7 viikkoisena ja pojan kanssa seuraava lääkäri oli 8-kuisena, luultavasti samalla tavalla menee nytkin. Terkkarin luona käytiin silloin ja ollaan käyty myös nyt joka kuukausi ekan vuoden aikana-ainoa poikkeus on tuon ekan lääkärineuvolan jälkeen, jolloin seuraava neuvola on 3kk iässä.

Hellou helmiäiset! :wave:

Matkarattaat on nyt sitten ostettu! :D Päädyttiin niihin Carenan Easyihin, värinä on kirkkaanpunainen, kun pinkkiä ei saanu. :kieh: Meillä tosiaan tämä tyttö on ensimmäinen, mutta saattaapi myös viimeiseksi jäädä, joten en mieti noita värijuttuja. Myin jo pois melkein kaikki 56cm-vaatteetkin, kun ei ole nyt ainakaan vähiin aikoihin suunnitelmissa edes yrittää toista lasta. Sateenvarjorattaana olis ollu pinkkiä, mutta haluttiin nimenomaan matkikset. Siitä syystä jäi pois mietinnästä monet muutkin kivat rattaat, esim. nuo Gracon Mosaicit. Kysyin siitä ikäraja-asiasta, niin myyjä sanoi samaa, minkä joku jo tieskin kertoa, että ikäraja on "varulta"-turvaraja, jos ei valjaat ole sopivat pienemmälle. Myyjän mukaan rattaissa on aina tuo alkaen 6kk suositus. Istumisen kanssa sillä ei ole tekemistä, jos rattaat saa pötkötys-asentoon, kuten lähes kaikki saakin. :) Himittelin semmoisia I´Coo Pico-rattaita, mutta järki voitti tunteen. Ne ei olis kovinkaan oleellisesti olleet noita meidän yhdistelmiä kevyemmät tai pienempään tilaan menevämmät, joten päädyttiin tuommoisiin perusrattaisiin. Ihan hyviltä vaikuttavat näin parin tunnin koeajelujen jälkeen. =)

Alkuperäinen kirjoittaja babygirl:
nipsuli: Juu sama vika täällä, miks liha on niiiiiiiiin heikko????? Typyllä on vaatetta niin paljon, että niillä pärjäis varmaan 3-4 vauvaa, mut silti pitää koko ajan vaan hankkia jotain uutta. Mut ne vaan on niin ihania.... Ja sit käy niin ettei kaikkia edes ehdi käyttää ku jää jo pieneksi :ashamed: :headwall:
Peesaan tätä. :eek: :whistle: :whistle: Vaatetta on jo ihan liikaa... :ashamed: Ekoihmisen helmasynti; ostelen tytsylle liikaa UUSIA vaatteita. No, itte kuljen rähjissä. ;)

Salainen vaate on tosiaan, kuten nipsuli jo kertoikin, joku edelliskausien vaate, joka tulee yllärinä. Koon ilmoitin, ja että tuote tulee tytölle, joten saas nähdä mitä sieltä tulee. :xmas:

Meillä on käytetty silloin tällöin unipussia, koko 70cm ja on todella reilu, niinkuin pussin on hyvä ollakin. Ihan jees on. :)

Meillä kakataan vihreää tai vihertävää lähes aina, ja olinkin alkuunsa huolissani tuosta allergian mahdollisuudesta, etenkin kun poskien iho oireilee. Neuvolassa siitä ei olla yhtään huolissaa, ylläri, ja peruimme myös aiemmin varaamamme yksityislääkäri/allergologi-ajan, koska tyttö on virkeä ja hyväntuulinen, syö normaalisti, kakan koostumus on normaali jne. Tytöllä on samanlainen ohut ja herkänoloinen iho kuin mulla (kuten edes lievästi punapigmenttisillä yleensä) ja meillä on miehen kanssa ollut ihottumaa vauvana myös. Perinnöllisyyskin siis seuraa mukana. Kovin herkästi eivät vauvan kasvojen ihottuman vuoksi lähde allergiaa testaamaan, koska vauvojen ihoherkkyydet ovat kuulemma yleisiä. Seuraillaan ja rasvaillaan.

Cruellako töihin jo? *kadehieman* :p :/ Menetkö omaan työhösi takaisin, vai onko ihan uusi työ? Ja saakos udella, että mitä teet työksesi? =) Mulla on ihan hirvittävä ikävä työyhteisöä ja työtäkin. Palaan töihin viimeistään, kun tytsy täyttää vuoden, ehkä jo aiemmin, jos mies pitää isäkuukauden ja jää siitä hoitovapaalle. Harkinnassa on sekin vaihtoehto tällä hetkellä. :/ Olen erittäin mielelläni vanhempainvapaalla, mutta olen myös aikasta työkeskeinen ihminen. Ja jos työssä haluaa edetä, niin ei voi monia vuosia olla pois työelämästä. :/ Kehtaako kukaan muu tunnustaa olevansa työnarkkis? :p

Lukemisesta: Mä oon oppinu lukemaan 4v. lueskelemalla Nalle Puh -sarjakuvia, jotka osasin ensin ulkoa äidin lukemisen pohjalta. Meillä sekä mies että minä lueskellaan paljon, nykyään tosin vähemmän kun "joutuu" täällä roikkumaan... :whistle:

poikkasen tähän, ettei tuu niin pitkäääää...

Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja Vinja:
Mikä sulla mättää tos mustauksessa? Mul yleensä onnistuu, mut joskus sit heittää koko tekstin mustax :/
ei mee mikään mustaks vaik kuin yrittää :headwall: mistä sit pitää painaa...?

kirjoita jotain, maalaa se ja näpäytä tuota mustaa Beetä tuolla otsikon alla. Ehkä joku tän jo ehti neuvoakin, mutta olen vasta sivulla 10... =)

Vauvan mitoista...minä kirjoitan nyt joka päivä ruokapäiväkirjaa ja Mitjalla menee maitoa vuorokaudessa noin 650-710 milliä ja syöttökertoja kuusi yleensä. Poika on kasvanut valtavasti viikossa ihan silmissä ja on todella hyväntuulinen. Minulla ei varmaan ollut enää tarpeeksi maitoa...Mitja ei ole nyt moneen päivään itkenyt oikeastaan ollenkaan, ei itke nälkää eikä väsymystäkään. Ainut itku tuli eilen, kun lelukaaren lelu tippui suoraan nenälle. Pojan kakat ovat aivan valtavia nyt korvikkeen aloittamisen jälkeen ja joka päivä tulee isot kakat muutaman kerran päivässä. Isosisko oli ihan järkyttynyt, kun näki ja pelkää jo, että joutuu vaipan vaihtoon. Suunnittelen ensimmäistä illanviettoa mieheni syntymäpäivän kunniaksi ja Ona jäisi illaksi hoitamaan Mitjaa ystävänsä kanssa. Ehkä lähdemme vasta sitten, kun Mitja on jo yöunilla. Mitja nukkuu nykyään heräämättä kymmenen tunnin unia. Kaikki on yhtäkkiä niin helppoa, että oikein ihmettelen...ja nyt sitten jää mies kotiin muutaman viikon päästä. Kotonaolo on aika ihanaa nyt....! Hyvä puoli minun lasteni ikäerosta on tosiaan, että Onasta on niin paljon apua, kun on muutenkin hoitanut usein lapsia! Vanhin lapsi taitaa olla samanikäinen kuin muutama helmiäiti täällä...Siitä tulikin mieleen, että onko teillä joillain nuoremmilla äideillä minun ikäisiä äitejä!? Minkä ikäisiä isovanhempia teillä on? Meillä isovanhemmat ovat seitsemänkymppisiä, isänisä tosin uskomattoman hyvännäköinen ja menisi parikymmentä vuotta nuoremmasta. Isänisä on mustaihoinen, mutta eipä ole Mitjassa merkkiäkään isän puolen tummuudesta, vaalea poika!

Me ulkoilemme ainoastaan rintarepun kanssa nyt ja teemme pitkiä kävelyjä, mutta matkarattaatkin hankin ja olemme käyneet niitä vaunujen sijasta. Meillä on Gracon rattaat ja hyvät ovat ja ne saa hienosti makuuasentoon! Tänään olimme Kiasmassa ja ihanaa oli, poika tykkää nykytaiteesta!

Vauvojen kuvista tulee niin hyvälle tuulelle ja olen nauranut joka päivä uuden Vauva-lehden Pinja-tytön hassua ilmettä. Kun näin kuvan ensimmäisen kerran, suorastaan repesin....Aivan ihana, ihana kuva ja erottuu kyllä muista päivänsäteistä. Käykää katsomassa, jos teillä on lehti...

Alkuperäinen kirjoittaja ieva80:
Mulla on ihan hirvittävä ikävä työyhteisöä ja työtäkin. Palaan töihin viimeistään, kun tytsy täyttää vuoden, ehkä jo aiemmin, jos mies pitää isäkuukauden ja jää siitä hoitovapaalle. Harkinnassa on sekin vaihtoehto tällä hetkellä. :/ Olen erittäin mielelläni vanhempainvapaalla, mutta olen myös aikasta työkeskeinen ihminen. Ja jos työssä haluaa edetä, niin ei voi monia vuosia olla pois työelämästä. :/ Kehtaako kukaan muu tunnustaa olevansa työnarkkis? :p
Mulla taas ei ole mikään kiire töihin :D nyt jo vähän ahdistaa ajatus siitä että syksyllä täytyy alkaa jälleen keikkailla kun kela laittaa rahahanat kiinni...Voihan se tietty olla että kun syksyyn päästään niin mieli on muuttunut, mutta ainakaan nyt ei ole mikään kiire eikä rehellisesti sanottuna kiinnostakaan työt! Johtuneeko sitten työn luonteesta kun olen hoitoalalla ja vuorotöissä ja kahden lapsen raahaaminen hoitoon ei jaksa innostaa ennenkuin tyttökin on vähän isompi. Esikoisen kanssa räpistelin ja kapinoin kotona oloa vastaan aluksi ihan tosissaan, kunnes tulin siihen tulokseen että mun ura on nyt tässä-nyt tytön kanssa ei olekaan sitten kiire mihinkään, haluan vaan nauttia näistä pienistä jos ja kun lapset on tehty.

Meillä mies pitää isäkuukauden ja ollaan jo alustavasti puhuttu että jäisi jossain vaiheessa hoitovapaalle ja menisin itse töihin. Suurin kynnys mulle tossa töihin paluussa taitaa kuitenkin olla se, etten tosiaan haluaisi vielä lapsia päivähoitoon. :ashamed: Mut jos mies hoitaa tai lasten mummi, niin sitten voisi kyllä töihinkin jossain kohtaa lähteä, ei tämä kotona olokaan aina niin herkkua ole, enkä tästä ajatellut uraa tehdä! :D

Täälläkin kuolataan, meillevauvako kysyi. Ja nyrkit on välillä melkein kokonaan suussa. :D

Tuskaan on porukka menossa... Onkos Jazzeille tulijoita? :wave: Ajateltiin perjantaiksi mennä. :p

Oltiin muuten tänään kaupungin vauvakerhossa ja siellä painettiin kangasta. Pemmun mummi ja mummo saakin äitienpäivälahjaksi tyynyliinat, jotka on somistettu tytsyn jalanjäljillä. :heart: Tilasin molemmille myös lahjaksi ne MLL:n mummi/mummo/isoäiti/mumma/farmor/mormor -paidat, mistä täällä ole jo aiemmin puhetta. :heart: Mites teillä muuten vietetään äitienpäivää? Odotan innolla ensimmäistä äitienpäivääni ja kakkua, jonka Pemmu mulle omin pikku kätösin leipoo. ;) Mun vanhemmat ja sisko/Pemmun kummitäti tulee tänne ja mennään ulos syömään, kuten tavallisestikin. Ihanaa vaan, että tänä vuonna se on myös minun juhlapäiväni. :heart: :heart: :heart:

Meilläkin on muuten lääkärineuvola seuraavan kerran vasta 8kk. :/

pätkäsen taas... mul on paljon juttua... :kieh: B)

Alkuperäinen kirjoittaja kenzie64:
Siitä tulikin mieleen, että onko teillä joillain nuoremmilla äideillä minun ikäisiä äitejä!? Minkä ikäisiä isovanhempia teillä on?
Jos tuo -64 sun nikin perässä on sun syntymävuosi, niin mun äiti on sua 5 vuotta vanhempi! :D Aloittanut nämä perheenperustamiset vähän nuorempana kuin minä, joten pääsi neljävitosena mummiksi! Niin ja meidän lasten isoisovanhemmat on siinä 70-80- vuotiaita ja aktiivisesti niin meidän kuin lastenlastenlastenkin elämässä mukana! =)

kenzie kyseli ikäasioita... Minä täytän kesällä 28v., joten olen iältäni tismalleen keskivertoensisynnyttäjä. Mun äiti täyttää 49v. ja iskä on 52v. Miehen vanhemmat on suht samanikäisiä. Isovanhempia mulla ei ole enää elossa, mutta jos olisi niin olisivat 85-vajaat 100v. vanhoja. Miehen mummo on kuvioissa Pemmun isoisomummona ja on 75v. =)

Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:

Tänään sydän hyppäs kurkkuun, kun pikku-ukkeli meinas tukehtua omaan kuolaansa. Minä selkää taputin hysteerisenä ja poika vaan kakoi.
Mies onneksi tuli hätiin ja kerran heilautti varovasti alas ja ylös pikku-ukkelia, silleen maha alaspäin asennossa, niin johan lensi kaaressa limaa ja oksennusta :'(

--^--mua niin jo etukäteen stressaa tuommoset tilanteet joita kuitenkin varmaan tulee eteen :( . Toivon kans että mies on sillon lähellä, itellä on taipumus panikoida :ashamed:

Jahvetti:
Jussit rulettaa :LOL: , vitsit kun osais kutoa niin kutosin kans semmosen airon jussi paidan, kaupasta ostettu mulla jo onkin :)

Meillä äiti on syntynyt -59, oli siis 20v kun minut sai. Omat isovanhemmat, mummo ja mummi ovat 79v ja 80v, nyt vaan harmittaa kun on tuota välimatkaa, tähän asti on riittäny nuo jouluna ja juhannuksena vierailut vaan tuon tytön myötä oispa niin ihanaa jos nähtäs useemmin :/

Töihin ei kiirusta, ainakaan vielä, varmaan vaikutaa se että työpaikka on päiväkoti :whistle: , vaikka oon aina kyllä työstäni tykänny. Eilen sielä käväsin ja voi niitä pieniä, hirveesti oli kerrottavaa esim. kuinka monta hammasta on tässä välissä lähteny ja isillä on uus auto jne.. :heart:

Äitienpäivä
kortteja väsäsin juuri (olipa sottasta puuhaa tuo käsien painaminen) ja jotenkin en osaa vielä sisäistää sitä että hei, mähän kuuluun tohon äippäjengiin kans :eek: . Lahjan oon jo saanu ja kakkua tuskin saan :/ .*muoks* Oonkin nauranu et nyt meitä on sit kolme äitiä, välillä jopa neljä --->minä-sisko-oma äiti-mummi huseeramassa kun mennään mummillaan, ja äiti on kuitenkin aina oikeessa, niin kuka meistä :LOL:

Ieva
lle onnittelut hyvistä rattaista ;) , hyvä hehkuttaa kun ei oo muista kokemusta :LOL: . Toi profiilikuvan pukuhan on semmonen shortsipuku, joten nyt vaan helteitä odotellen :D

Huomenna neuvolaan :wave:

-n-

ps. Kenzie; Pinjan kuva bongattu myös täällä :heart: :) ja onhan kyllä hauska

iltaa tai siis yötä! :wave:

pikaiseen pyrähtämässä kiireisen päivän jälkeen. sänky kutsuu jo.

käytiin tänään pienen kanssa moikkaa ja viemässä kakkua minun työpaikalle. kiva oli nähdä niitä ihania ihmisiä, mutta kiirettä ei töihin ole! sinne kerkee ja siellä kerkee vielä olemaan. :whistle:

matkarattaista kiitti kaikista vinkeistä! ieva kerkesi jo ostamaankin rattaat. pitää meidänkin miettiä nyt sitä mikä olis hyvä. niihin britaxin rattaisiin menis meidän turvakaukalo, mut se nyt ei ole ratkaisevaa, koska kaukalon käyttöikä ei ole pitkä. ja tosiaan, meillä myös vaunut pehmeellä kopalla, joten niistä saa kyllä hyvät rattaat ja pussin sit taas kesän jälkeen, mut kyllä me ne matkarattaa hankitaan. yksi vaihtoehto voisi olla myös sellainen Britax Vigour, nelipyöräisenä. Se vaikuttaa aika makeelle! No, pitää ajankanssa katsella. Ja tuossa uudessa Vauva-lehdessä näytti olevan esiteltynä matkarattaita...

oli taas paljon tekstiä ja olis kiva muistaa kommentoida juttuja, mut nyt ei enää jaksa eikä muista. :ashamed: kiin puhui siitä, että pelottaa osaako toimia ilman voimakeinoja tulevaisuudessa lapsen kanssa. sanotaan, että jos tiedostaa itse sen, että voisi mahdollisesti käyttäytyä esim. väkivaltaisesti, niin silloin on jo hyvin pitkällä siinä, että ei koskaan tule toimimaan niin. :heart: Älä huoli ja jatka aiheesta puhumista edelleen. :hug:

nyt menen nukkumaan ja yritän olla tulevina päivinä aktiivisempi.

öitä!

Mie olen nyt 28v, ihan justiinsa 29v täytän :p (esikoisen sain 18-veenä). Mun äiti on nyt 56v (mie olen iltatähti) eli mun äiti tuli mummoksi 46v. Minun mummo, eli laste isomummo on 78v. Lasten isoisomummo, 98v kuoli sillon odotusaikana :/
Tämä siis minun puolelta, miehen puolelta kaikki keskimäärin 5v vanhempia...olipas vaikeesti selitetty :LOL:

niin ja selkään oon minäki pienenä saanu mut traumoja ei oo jääny. nykyään näkee liikaaki näitä vapaan kasvatuksen tuloksia...
Mie olen vissiin sitten aika herkkis, kun olen ihan selkeesti saanu jonkun näkösiä traumoja selkäsaunoista :'( Välillä tulee kyyneleet silmiin vieläkin, kun miettii niitä tilanteita. En vaan ymmärrä, että mitä niin pahaa tein, että piti henkarilla hakata reidet mustelmille :(

Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
niin ja selkään oon minäki pienenä saanu mut traumoja ei oo jääny. nykyään näkee liikaaki näitä vapaan kasvatuksen tuloksia...
Mie olen vissiin sitten aika herkkis, kun olen ihan selkeesti saanu jonkun näkösiä traumoja selkäsaunoista :'( Välillä tulee kyyneleet silmiin vieläkin, kun miettii niitä tilanteita. En vaan ymmärrä, että mitä niin pahaa tein, että piti henkarilla hakata reidet mustelmille :(

Mie sain nahkavyöstä...ettekä ikinä arvaa miksi!!!!! |O |O |O
Mutta kyllä, olen tukistanut yms myös omia lapsiani... :/ Lyhyt pinna...sukuvika :whistle:

Mut kai se syykin ois kiva kertoo :LOL: Eli...pelkäsin nukkua omassa sängyssä ja oisin halunu porukoitten väliin...niillä oloi vissiin "jotain"menossa, aikani itkin ja iskällä palo hihat |O |O Olin n. 6-7v...en istunu öpaut viikkoon |O |O |O

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:

Mutta kyllä, olen tukistanut yms myös omia lapsiani... :/ Lyhyt pinna...sukuvika :whistle:

Mut kai se syykin ois kiva kertoo :LOL: Eli...pelkäsin nukkua omassa sängyssä ja oisin halunu porukoitten väliin...niillä oloi vissiin "jotain"menossa, aikani itkin ja iskällä palo hihat |O |O Olin n. 6-7v...en istunu öpaut viikkoon |O |O |O
mä sain ihan oikeaa piiskaa, (iskältä ) eli koivunoksaa josta oli riivitty lehdet. ekan kerran about 5-6 v ja syy oli etten halunnu lähteä kotiin tarhasta... :/ sit aina vähän väliä kun olin tuhma (välillä siis kostoksi ihan tahalleenkin ärsytin :whistle: ) ja vikan kerran bout 14-veenä (sillon tais olla vyöstä ) en muista syytä, mut se loppu siihen sit kun vedin kostoksi isiä turpiin hiuslakkapullolla...se on aika kova kapine. tämmöstä meillä :)

-> ei traumoja sen kummemmin, mut tästä siis seuraa etten IKINÄ aio ainakaan piiskata/lyödä omia lapsiani. (tukkapöllyä ehkä voisin antaa =) )

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:

Eli...pelkäsin nukkua omassa sängyssä ja oisin halunu porukoitten väliin...niillä oloi vissiin "jotain"menossa, aikani itkin ja iskällä palo hihat |O |O Olin n. 6-7v...en istunu öpaut viikkoon |O |O |O
Aivan sairasta miusta.... :/ "Minäpä opetan siut nukkumaan omassa sängyssä..." :eek: ...huhhuh...

ikä: oon 27 (olin vielä 26 kun A syntyi joka on siis esikoinen), mun vanhemmat on 51 (äiti) ja 56 (iskä), äitin puolen isovanhemmat (mun siis) 69 taitaa olla molemmat vai olisko jo 70 ja saman puolen isomummu eli mun äitin mummu on varmaanki 91 muistaakseni. (mun mies on vuoden mua vanhempi ja sen isä ja äiti onkin sit mun isovanhempia vanhempia :) ..äitinsä saanu 46 vuotiaana)

MENKAT!!!!!!! :kieh: :( :eek: |O mulla alkoi menkat!!!!????? A on 11 viikkoa ja 3 päivää. Paljonko tästä täysimetyksestä oli hyötyä joo!!!! Onko teillä alkanu menkat jo???? (hyvä puoli täs nyt on se että voisin saada uuden vauvan... :heart: )

muokkailen jos pitää jotain muuta kommentoida... =)

ieva: mistä sä löydät noin paljon aina ohjelmaa, vauvakerhoja ym?? ilmoita mulle kans niin tulen mukaan! ;) asun kuitenkin aika lähellä...

kenzie:varmasti on hyötyä siitä että sun lapsilla on noita ikäeroja! mulla on pikkuveljeen 15 v ikäeroa :) (hän on nyt siis 12v) ja kun hän oli pikkuvauva hoidin ja vahdin häntä tosi paljon, auttoi äitiäkin kun ei tarvinnut koko ajan yksin hoitaa. Mulle oli siitä hyötyä kanssa, koska (vaikka siitä on sen 12 vuotta kun veljeni oli vauva) opettelin silloin vaipanvaihdot ym, niin nyt kun sain esikoisen, vauvanhoito on ollut jotenkin todella luontevaa ja helppoa. uskon siis että veljen hoidosta on ollut hyötyä. Ehkä Onallekin tulevaisuudessa! ;)

Yhteistyössä