Helmet 2008 ***syksy 2009***

hilunen: Meillä oli myös Hattaralla alämänsä eka korvatulehdus viime viikolla, seurausta kolme-neljä viikkoa jatkuneesta yskästä ja nuhasta ja myöskin nousi kuume yöllä neljään kymppiin. Antibioottikuurin söi viime viikolla ja muutaman viikon päästä pitäisi varata aika jälkitarkastukseen.

Juuh, kiirusta pitää: päivät töissä/opinnoissa, parina iltana viikossa jotain iltamenoa jne., mutta mä käväisen melkein joka ilta kuitenkin palstoilla ja fb:ssä. Nää on mun vapaa-aikaa kotipuuhien jälkeen tai lomassa. Iltaisin (keskimäärin joka toinen ilta) tosin opiskelen vielä lapsen nukkumaanmenon jälkeen n. klo 21-24, mutta lukemisen ja kirjoittamisen välissä saatan käydä pistaytymässä fb:ssä.
 
Jokos on kaikilla isänpäiväkortit /-lahjat tehtynä / ostettuna? :attn:

Mä tilasin sellasen mukin, missä on kaksi kuvaa pojasta (toisessa on iskän sylissä). Ja korttia askarreltiin tänään, huomenna vielä pitää viimeistellä. Sit ostin parit sukat (omaperäistä!), kun en muuta kiireessä löytänyt. Vielä mietin, mennäänkö ravintolaan syömään vai anopille :D Anoppi kyllä kutsui meidät sinne, mut mun mielestä ei oo kiva, että sen täytyy tehdä ruokaa meillekin + miehen veljen perheelle...
 
Isäpvälahjoista me askarreltiin Ikean seinäkelloihin uusi kellotaulu ja lähetettiin vaarille. Tehtiin kelloja kaksi mutta ei anneta toista isille koska se ei käytä kelloa itekään.. Ostettiin iskälle polkupyörään uusi lamppu.
Mulla on ollu päällä tavisflunssa eikä meinaa mennä ohi millään. Tai siis nokka on tukossa koko ajan. Ja se on mulle helvettiä. Mä heräilen yöllä tunnin välein, viikon nukuin alakerrassa sohvalla. Eilen illalla uskalsin takas sänkyyn mutta kielsin miestä tulemasta liian lähelle.. :ashamed: Nokka tukossa kun saan itelleni aikaiseksi paniikkihäiriön. Ehkä mun pitäis mennä jo lekuriin, ei varmaan ole hyväksi tolle sintille mahassakaan. No, maanantaina on eka ultra, josko siihen asti kärvistelisi :snotty:
Possurokotteesta mulle on tähän mennessä tullu vaan pistoskohta kipeeksi. Toivottavasti ei muuta tulekaan.
 
:wave:

Vapaapäivän vietossa ja herkistelyä ilmassa, poika täyttää tänään jo 4v. :heart: :snotty: :heart: Synttäreiden kunniaksi käytiin neuvolassakin 4v käynnillä ja poitsu jäi siellä hienosti tädin kanssa kahdestaan tekemään tehtäviä ja mittaamaan näköä ja kuuloa. Kaikki oli kuten pitääkin ja sai erityistä palautetta erinomaisesta keskittymiskyvystä ja ohjeiden kuuntelemisesta. =) Tuo oli kyllä tosi kiva kuulla, koska vauhtia pojalla tosiaan välillä piisaa enemmän kuin laki sallii... :whistle:

Siivoamaan pitäisi käydä, kun juhlitaan huomenna, vaikken meinannut kyllä mitään suursiivoa tehdä koska juhlien jälkeen saa kuitenkin taas siivota. :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja verkkis:
Jokos on kaikilla isänpäiväkortit /-lahjat tehtynä / ostettuna? :attn:
Omalle isälle ja appiukolle kyllä...tuolle miehelle ei, hän ei ole isäni :D
Lapsilla saattaa jotain koulussa/eskarissa tehtyä olla, eivät oo ees mulle kertoneet =)
Eihän se appiukkokaan sun isäs oo. ;) Mä ostin lahjan miehelle ja kortin askartelimme lapsen kanssa yhdessä. Minä haluan ostaa miehelle lahjan, koska hän on lapseni isä ja lapseni on kuitenkin mulle tärkeintä maailmassa. :heart: Omalle isälleni ja appiukolle emme ostaneet lahjoja; kortit askartelimme lapsen kanssa. Päiväkodista tuli myös isänpäiväkortti ja perjantaina siellä oli aamulla isille temppurata-/suunnistusohjelmaa. Isänpäivä on mennyt leppoisan mukavasti. Ti-Ti-Nalle-konserttiin oli tarkoitus mennä, mutta se olikin loppuunmyyty. Lastensunnuntai Tavastialla olisi myös kiinnostanut, mutta se olisi alkanut jo klo 14 ja meillä nukutaan päiksyt yleensä 13-15. Kävimme sitten ulkona syömässä ja miehen toiveesta :xmas: Heurekassa ja kyllähän tuo lapsikin siellä viihtyi, vaikka ajaakin asiansa paremmin vanhemmille lapsille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja verkkis:
Jokos on kaikilla isänpäiväkortit /-lahjat tehtynä / ostettuna? :attn:
Omalle isälle ja appiukolle kyllä...tuolle miehelle ei, hän ei ole isäni :D
Lapsilla saattaa jotain koulussa/eskarissa tehtyä olla, eivät oo ees mulle kertoneet =)
Eihän se appiukkokaan sun isäs oo. ;)
No tarkennus...mies osti sen....
 
Ostin tänään esikolle komeet punaiset putkikuomat :D B) . Poitsu kulkee vielä toistaiseksi siskonsa vanhoissa hyvin säilyneissä samanmoisissa...

Tarkoitus kuitenkin ostaa pojallekkin toiset talvikengät (poikien väreissä ) kunhan sopivat eteen sattuu.
 
Iltaa.

Meillä lapset kipeänä. Taas. :headwall: Ensin nousi pojalle kuume iltapäivästä ja illalla tuli neiti perässä... :/ En sitten tiedä onko molemmilla ihan joku tauti, vai nostaako isommalla viime perjantaina saatu tehosterokote nyt sitten kuumetta-ja neidillä on edelleen antibioottikuuri päällä, mutta niin vaan kuumetta näköjään pukkaa...Pitää varmaan huomenna käyttää neiti näytillä jos kuuri ei korvatulehdukseen tehoakaan. En tiedä sit näkyykö mun töihinpaluu nyt sitten lasten sairastamisessa, vai onko muuten vaan sattunut useampi peräjälkeen.
 
Pukeeko / riisuuko teidän helmet itse ja jos niin minkä verran? :attn:

Kaveri oli helmityttönsä kanssa käymässä ja tämä tyttö halusi itse pukea, on kuulemma menossa "minä itte"-vaihe. Ja niin tuo laittoi villatakkia itse päälleen ja yritti vetoketjuakin laittaa itse, laittoi myös haalareihin jalkansa, mutta loput piti äidin auttaa. Samoin, kun tulivat meille, riisui tyttö aika paljon itse vaatteita. Mä katselin ihmeissäni vieressä, ei meillä vaan oo pienintäkään meininkiä vielä itse pukea / riisua :eek: Tai no, sukat osaa ottaa pois itse :D
 
Pukemisesta: Meillä tyttö riisuu kyllä itse pipot, hanskat, takit/puvut, sukat jne. Housuja ei saa, mutta kokopuvun siis riisuu itsekin. Vetoketjun vetää kyllä auki, muttei saa itse kokonaan kiinni. Yrittää kovasti pukea itse, muttei pipon, sukkien ja hanskojen lisäksi vielä oikein muut onnistu. Eipä tosin ole tullut treenattuakaan, pitäisi varmaan antaa lapsen touhuta enemmän itse pukemisasioissa...

 
Paranemista Hilusen poppoolle! Ei se välttämättä töihinpaluusta johdu, meillä oli viime talvi yhtä sairastamista vaikka kotona olen ollut viimeiset 4 v. Tämä talvi on alkanut terveemmissä merkeissä, jatkuisi vaan samaan malliin.

Poika riisuu itsensä ihan munasilleen kun vaan silmä välttää. :kieh: :LOL: Olen pitänyt bodya+sukkiksia sisällä ihan sen takia että olisi hankalampi riisua mutta eipä tuosta juuri hyötyä ole. Pukea ei sitten niin välittäisikään.

Huomenna olisi pojalle luvassa kausi-influenssapiikki ja pneumokokkitehoste, ensi viikolla sitten mennään jonottelemaan sikapiikkiä. Ja eilen tuo 4 täyttänyt sai 4 v rokotukset sekä kausi-influenssapiikin. Tuleepahan vuoden rokotteet viikon sisään molemmille. :D
 
Pistetäänpäs kyselyä, että millainen päivärytmi helmillä on nykyisin?

Meillä yleensä suunnilleen:
herää 7-8 välissä
aamupala 8-9 aikoihin
lounas 11-12 aikaan
päikkärit noin 12-15, yleensä n. 2,5 h
päivällinen 17 aikoihin
iltapala noin klo 20
nukkumaan 20-21 (tavoitteena ainakin...)

Nukkumaanmeno iltaisin on ollut viime aikoina aika työllistävää ja olenkin alkanut miettimään että päikkärit taitaa olla turhan pitkät. :/ Täytynee alkaa herättelemään niiltä aiemmin, nyt olen antanut herätä omia aikojaan. Kuulostaako paljolta, jos nukkuu yöllä 10-11 tuntia ja vielä 2,5 tunnin päikkärit päälle? :/

Ihme tyyppi, pari kuukautta sitten sai tapella tosissaan että sai päikkäreille ja nyt sit nukkuu liikaa. :D
 
Paranemisia ainakin Hilusen perheeseen, olikos muita sairastelijoita :hug:

Meillä tytölle iski tänään parin tunnin kuume. Ilmeisesti sikapiikistä, kun sai sen eilen. Ja meni siis ohi muutamassa tunnissa, mutta pitihän sitä kuitenkin sitten lähteä töistä parin tunnin töissäolon jälkeen hakemaan tyttöä. Huominenkin pitää ilmeisesti pitää kotipäivänä, kun kerran oli kuumetta tänään. Mies saa jäädä vuorostaan.

Meillä päivärytmi:
Herätys klo 7 (ja viikonloppuisin tyttö herää sitten itse klo 7)
Aamupala klo 8
Lounas klo 12 (päiväkodissa aiemmin)
Päiväunet 13-16 (päiväkodissi aiemmin ja lyhyemmät)
Illalla sitten välipalaa, päivällinen ja iltapala tiiviseen tahtiin, iltapala tähdätään 19.30
Nukkumaan 20.30.

Joten tulee tuostakin ihan mukavasti unta. Vielä ei ole pitkät päiväunet vaikuttaneet yöuniin. Ja ihme kyllä ei pojallakaan se, että alkoi päiväkodissa taas nukkua jopa parin tunnin päikkäreitä. Meillä lapsilla on ilmeisen hyvät unenlahjat.

Meillä on alkanut tuo "minä ite" -vaihe. Nimenomaan pukemisessa. Se ei kauhean hyvin onnistu, mutta itse pitää yrittää ja äiti ei saa auttaa. Housut useimmiten saakin itse, mutta sukkia tai paitoja ei. Takkimalliset saattavat onnistua, samoin kypärämyssyt, pipot ja hanskat. Mutta kyllähän noita joutuu sitten korjailemaan. Riisumiseen ei oikeastaan ole yritystä.
 
olipa ihana huomata miten täällä on paljon vielä samoja nimiä kuin vuosi sitten:):)hienoa jahvetti, ieva, meillevauva, hissukka ym!!!!nämä nimet nyt äkkiseltään bongasin.
Ilmeiseti kaikilla arki on kiireistä ja helmet kasvaa kovaa kyytiä, osalla vissiin uusiaki tulokkaita masussa ja liekö jo pikkusisaruksia helmille syntynytki, onnea vaan paljon kaikille niille!!
tääki on alkanu kuumeilla, mies vielä enemmän, en oo vielä antanu valtaa että alettais yrittää ku pelottaa ku odotus oli nii vaikea ja synnytys kamala
pikkuhelmi täällä on melkoinen minä itse ja kokeilee rajojaan, mutta silti on syötävän suloinen isosisko mukaanlukien :heart: nyt pienintä kiusaa toista kertaa pissatulehus mutta lääke jo alkanut purra onneksi.
paljon paljon terveisia kaikille helmille ja helmiäidille ja mukavaa joulunalusaikaa :heart: :heart:
 
Iltavuorosta kotiuduin ja huomenna takas aamuvuoroon...vuorotyöläisen normiarkea siis! :xmas:

Pojalla on kuume tältä erää kuumeiltu, eilen oli vielä kuumetta reilu 39, mut tänään ei enää. Sen sijaan jätkä on tämän päivän aikana pamahtanut täyteen pienipisteistä ihottumaa :eek: heräsi äskenkin kesken uniensa raapimaan kutisevia jalkojaan...Nyt nukkuu sitten meidän sängyssä, ettei herätä tytyä jos heräilee kutinaan. Kuukkeloin tuossa, niin hyvin paljon samantyyliseltä näyttää kuin vauvarokossa, se on vaan harvinainen yli 3-vuotiailla-vaikkei sekään tietysti sitä tarkoita ettei voisi sitä olla. Muuten menisi kyllä aika hyvin yhteen sen kanssa. Toinen vaihtoehto on, että reagoi viime perjantain rokotteeseen, mutta en sit tiedä tulisko näin viiveellä...No, oli mitä oli, toivon mukaan nopeasti häipyy.

Meillä tyty pukee ja riisuu mielellään ja aika hyvin jo onnistuukin. "Minä itte" säestää meilläkin tätäkin asiaa :D riisuu näppärästi sukat, sukkikset, housut ja vaipan, vetskareita ei vielä saa kiinni, mutta osittain auki kyllä ja aika ajoin riisuukin sen jälkeen itse ulkovaatteet. Jos haluaa että mekko pysyy neidin päällä, niin pitää olla vetskari selässä-mallia, muuten lähtee! Sukat saa myös itse jalkaansa ja housutkin välillä-välillä neiti kulkeekin sitten jalat yhdessä puntissa. :D Pipoja, kypärämyssyä, hanskoja ja kenkiä pukee ja riisuu, oltiin sitten lähdössä jonnekin tai ei.
 
Kiva kuulla minnistä! :) Suurimmaksi osaksi itsellä tulee pyörittyä FB:ssä ja tuolla Mitäs Nytillä, mutta täälläkin toisinaan.

päivärytmi tarhapäivinä:

- 7.20 herätys, aamupesut ja päiväkotiin
- 8.00 aamupala, ulkoilut, leikit jne. tarhahommat
- n. 11.15 lounas
- lounaan jälkeen unille, n. 45 min-2h
- n. 14.30 välipala
- ulos ja kotiin klo 15-16.45
- 17-18 päivällinen
- 19.30-20 iltapala
- iltapesut, sadut ja unille klo 21

päivärytmi kotipäivinä:
- heräilee omia aikojaan klo 8-8.45, jonka jälkeen pesut ja aamupala
- n. klo 10 ulos
- klo 12 lounas
- unet n. klo 13-15
- n. klo 15 välipala
- ulos
- 17-18 päivällinen
- 19.30-20 iltapala
- pesut, sadut ja unille n. klo 21

-
 
Pukemisessa on kyllä yritystä, mutta kovin taidokkaasti ei vielä onnistu... Sukat, hatut ja hanskat lähtee helposti itekseen. Housuja koittaa riisua mut apua tarvii. Pue ei itse vielä juurikaan mitään, kädet kyllä menee aina oikeeseen paikkaan kun paitaa laitetaan että yrittää kyllä. Paitsi kengät kyllä pukee ite, omat tai vieraat... Ja sitten tepsutellaan ympäri taloa kun jostain kengät löytää :D

Päivärytmi on aika sama oli sitten kotona tai hoidossa:
6.30-7 herätys
8-8.30 aamupala ( jos menee hoitoon vähän ennen ysiä niin aamupala on kotona vähän aikasemmin)
mitälietouhuilua....
11 lounas
n. 12-14 välillä päikkärit 1,5-2h
14 välipala
mitälietouhuja
16.30-17 aikoihin päivällinen
19 alkaa iltapesut, -palat ja muut touhut
19.30-19.45 sängyssä

Jotensakin noin. Mitälietouhut riippuu ollaanko kotona vai hoidossa.

Paljon on sairasteluja muilla:/ Meillä oli neiti pikavatsataudissa ja pojalla ollut nuhaa, muuten ollaan oltu terveitä *koputtaa puuta*. Tänään pitäis pojan saada sikapiikki, katotaan tuleeko siitä jotain. Neiti saa vissiin ensviikolla sitten.
 
Päivärytmistä ollut puhetta...meillä suunilleen näin:

Päiväkotipäivinä:

-Herätys n. 6.00
-Aamupala 8.00
-Ulkoilua n. 9.30-10.45
-Lounas 11.00
-Nukkumaan 11.30, nukkuu n. 2h
-14.00 välipala
-15.00 ulos, yleensä viim. 15.30 kotiin
-16-17 päivällinen kotona
-19.30 iltapesut ja iltapala
-Sänkyyn n. 19.45-20.00


Kotipäivinä:

-Herätys n. 8.00
-Aamupala 8.00-9.00
-Ulkoilua vaihtelevasti 10.00-11.00 (jos ei eskarilaisen hakua, niin ulkoilua 11.30-12 asti)
-Lounas 11.00-11.30
-Nukkumaan 12.00, jos eskarilaisen haku, niin tässä kohtaa ulos ja nukkumaan vasta 13.15.
-Nukkuu 2-3h
-Päivällinen 15-17 välillä vaihtelevasti
-Iltapalat ja pesut 19-20 välillä
-Nukkumaan 20.00-20.30
 

Yhteistyössä