***Helmet 2008*** Kesäviikko 34 (2. pino)

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Mä oisin varmaan laittanut että ainoastaan nouto (ikinä en ole mitään huutiksessa myynyt/ostanut, mutta kuulemma siellä voi olla niin :D ).
En minäkään |O :LOL: Ja sen huomaa ;)
Alunperin mulla oliki, että vain nouto, mut pakko oli laajentaa Turun suuntaan, että sais menemään :p
Kaipa se onnistuu *ihan paniikissa* :LOL:
 
Jahvetti Mie kun ostin huutiksesta matkikset niin ne tuli käärittynä kuplamuoviin :) Hyvin tulivat ehjinä.
Lentokoneeseenhan rattaat laitetaan vaan sellaseen muovisäkkiin, eikä ne matkalaukkujen lastaajat kovin hellävarasesti niitä laukkuja käsittele niin luulis, että postissa tulisivat ihan ok pelkässä jätesäkissä. Sovi ostajan kanssa pakkaamisesta niin ei tule jälkeenpäin sanomista :wave:

Kristelle Meiän pojalla oli eilen koko päivä känkkäränkkä :( Hyttyset oli syöneet yöllä korvasta ja sormesta + naamasta ja ne kutisi tietysti vietävästi. Raukka ihan tuskanen ilme kasvoilla yritti kauheesti raapia korvaansa :snotty: Korvanlehti oli ihan turvoksissa. Yötä vasten annoin supon, että helpottas, jos se korva on kipiä, mutta silti nukkumaameno oli taistelua. Yhessä vaiheessa poika kävi kirkumaan suoraa huutoa sängyssään niin, että mie säikähin, että mikä hätä nyt on. Sylissä sit rauhottu viimein joskus 23 aikaan :/ Yleensä on nukkumassa 20.30.

Tarppa Nettikselle onnittelut hampaista =) :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Jahvetti Mie kun ostin huutiksesta matkikset niin ne tuli käärittynä kuplamuoviin :) Hyvin tulivat ehjinä.
Lentokoneeseenhan rattaat laitetaan vaan sellaseen muovisäkkiin, eikä ne matkalaukkujen lastaajat kovin hellävarasesti niitä laukkuja käsittele niin luulis, että postissa tulisivat ihan ok pelkässä jätesäkissä. Sovi ostajan kanssa pakkaamisesta niin ei tule jälkeenpäin sanomista :wave:
Nuo kun ei vaan ihan jätesäkkiin mee....no pitääpi katella kun alkaa pakettia kasaamaan =) ja toivotaan että "muovit ympärille" riittää =)
Olis pitäny säilyttää muutosa isoja paffilootia..taas se nähää, ettei mitään saa heittää pois ;) Meillä kun oli sellasia iiiiiiisojaki muutama...
 
Moikka,

typy taas sylissä, mutta pikaisesti kysäisen, että löytyykö kohtalotovereita:

Onko muilla yöunet/päiväunet huonontuneet nyt 6kk kieppeissä? :attn: Kun meillä on ennen nukuttu yöt hienosti 0-2 tissittelyllä ja päiväunia kolmet yht. n. 3h. Niin nyt on jo kohta viikon ollu yöt repaleisia, herää 3-4 kertaa eikä rauhoitu ku tissille ja päikkärit on jotain max 50minx2-3, kun ennen veti ainakin yhet pidemmät 1,5-2h + kahdet n. 1h. Alkaa hermo mennä, kun toi ei nuku :kieh: Vai onko tää jotain tiheän imun kautta vielä...

Neuvolassa sanottiin, että uudet taidot saattaa valvottaa, mutta kauanko nää hulinat sit oikein kestää...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Onko monella vauva-/hoitokuluvakuutus? :attn:
Meidän piti ottaa odotusaikana, mutta se vain jotenkin unohtui. Laitoin just Pohjolaan menemään tarjouspyyntöä. 300e vuodessa :/
Täällä on todella vaikeaa saada terveyskeskukseen lääkäriaika. Päivystykseen voi tietysti mennä (no, sinnekään ei mukamas saisi mennä kuin vähintään pää kainalossa), mutta sehän sitten kanssa maksaa.
Meillä ei ole, ja saatiin Ifiltä suunnilleen samanlainen tarjous. Ei mielestäni kannata. Ts. joillain kannattaa, mutta suurimmalla osalla ei. Siihenhän se vakuutusyhtiöiden bisnes perustuu. Yksityisellä veloitetaan n. 70 e/kerta (Kela-korvausten jälkeen), jos siellä käyttää. Tuohon kolmeensataan tulee vielä omavastuut päälle, joten aika monta kertaa tuolla vakuutuksen hinnalla saa käyttää yksityisellä. Päivystysasioissahan pienet lapset yleensä kuitenkin pääsee hyvin lääkärille (ainakin täällä) ja sit jos on jotain pienempää flunssaa tms. korvatulehdusta, niin mennään eniveis varmaan yksityiselle. Tai niin ollaan tuumittu nyt. :/

*muoks* Meidän tuurilla meidän sitten tietty kantsis ottaa. Tosin, meiltä varmaan olis allergiahommat rajattu pois, joten ei ainakaan niiden vuoksi olis kantsinu. :/ No joo, enivei, maitoihin on menny niin paljon rahnaa, jo ettei muutamat yksityisellä käynnit tunnu miltään. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Onko monella vauva-/hoitokuluvakuutus? :attn:
Meillä oli Fennialta vakuutus mikä korvasi mun raskausajan, synnytyksen ja lähti siitä heti vauvavakuutuksena. Aika arvokashan se on jos sitä ei tarvi mutta hyvin se hukkuu noihin vakuutusmaksuihin... Mulla on ite ollu korvakierteet ja poskiontelotulehdukset ja poskiontelot leikattiinkin toissa kesänä ja monta kertaa oon kiittäny porukoita siitä että on ottanu hyvät vakuutukset mulle sillo lapsena. Enkä oo vieläkään niistä luopunu. Joten tää oli se syy miks otin pojallekin. Koska mulle itelle ne on tullu tarpeen.. Saa nähä luopuuko niistä koskaan vaikkei mitään tulisi, nyt tällä hetkellä ei oo ees puhuttu semmosesta.

Muoks* Nii ja meillä on Fenniassa kun kaikki muutki vakuutukset on siellä joten ei ees kyselty muilta yhtiöiltä tarjouksia.
 
Netalle onnea hampaista :flower: ja Kiinille :x :x :x :x Hyi helvata!

Piipi:Meilläon yöt pysyneet samanlaisina, mutta ennestäänkin lyhyet päiksyt on lyhentyneet entisestään. Eilen esim. tyttö nukkui päikkyjä seuraavasti (ylös heräsi aamulla n. klo 7.40): ekat päikyt klo 12.15-12.35, tokat 15.10-15.30, kolmannet 18.15-18.40. Että silleen. :kieh: Mutta hyni tuntuu nuo riittävän. Tänään on herätty klo 7.45, eikä vielä olla nukuttu ollenkaan. =)

Meillä maisteltiin tänään lounaaksi Hipp-merkkistä peruna-porkkana -sosetta ja maistui tosi hyvin. Iho-oireitakaan ei tullut. =) Toivottavasti ei tule mitään muutakaan. =) Ajateltiin tänään lisätä toinen kiinteä kuvioihin. Päivälliseksi annetaan tuttua peruna-parsakaalta, itse tehtyä. Halutaan totutella tyttöä myös noihin valmismössöihin, koska ovat reissussa niin kätsiä. Ja kotonakin joskus. =) Tuossa Hippissä, luomua kun on, ei ainakaan näyttänyt olevan mitään ylimääräisiä.

Tänään 6kk -neuvola, JEEE! :xmas: ieva & hattara 6kk22pv :heart:

ps. jahvelle onnea kaupoista! :flower: Ajattelin tänään jatkaa huutis-urakkaa.
 
Meilläkin on Pohjolassa muut vakuutukset, siksi sieltä ajateltiin.
Miehellä on ollut pienenä angiina- sun muut kierteet, mulla korvatulehduksia.
Päivystykseen pääsee kyllä jonojen ohi, käytettiin yksi ilta ripulin takia. Hyvä että ehdittiin penkille istua, jo kutsuttiin sisälle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Muori:
Alkuperäinen kirjoittaja Helmis08:
Mä alan nyt väsään sitä työhakemusta. vaikkakaan ei päästy eilen yhteisymmärrykseen siitä mihin poika menee jos pääsen töihin...
Mitäs teillä on noin niin kuin vaihtoehtoina?
Päiväkoti, anoppi, ja sitten ehkä, että mies tekis vaan 3 päiväistä viikkoa ja loput poika olis hoidossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Meilläkin on Pohjolassa muut vakuutukset, siksi sieltä ajateltiin.
Miehellä on ollut pienenä angiina- sun muut kierteet, mulla korvatulehduksia.
Päivystykseen pääsee kyllä jonojen ohi, käytettiin yksi ilta ripulin takia. Hyvä että ehdittiin penkille istua, jo kutsuttiin sisälle.
Mä ehkä ottaisin, ainaki alkuun. Koska jos teillä nyt todetaan pojalla korvatulehdus tai pari (olikohan se oikeesti kolme kertaa) niin ne ei myönnä sitä vakuutusta sen jälkee. Meil on kaikilla korvakierteet mun sisarusten kanssa ja pienemmillä on jouduttu putkittaan ne ja se putkitus ei oo mitää halpaa hommaa. Kuten ei oo poskionteloiden punkteeraus, korvien puhkasu eikä noi leikkaukset.

Mut mä taidan olla aika vauhko noiden kanssa ja käytän ite aina yksityistä lääkäriä. Meijän äitil on jääny kammo joskus kun ei terveyskeskuksessa oltu tunnistettu mun korvatulehdusta ja sanottu vaan että onpa mielenkiintoisen näköinen korva. Pari päivä sen jälkee yksityinen puhkas sen ettei kuulo mee. Ja tää toinen sano vaan että sen hän tietää ettei puhkasemaa saa alkaa :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Anno:
Mä ehkä ottaisin, ainaki alkuun. Koska jos teillä nyt todetaan pojalla korvatulehdus tai pari (olikohan se oikeesti kolme kertaa) niin ne ei myönnä sitä vakuutusta sen jälkee. Meil on kaikilla korvakierteet mun sisarusten kanssa ja pienemmillä on jouduttu putkittaan ne ja se putkitus ei oo mitää halpaa hommaa. Kuten ei oo poskionteloiden punkteeraus, korvien puhkasu eikä noi leikkaukset.

Mut mä taidan olla aika vauhko noiden kanssa ja käytän ite aina yksityistä lääkäriä. Meijän äitil on jääny kammo joskus kun ei terveyskeskuksessa oltu tunnistettu mun korvatulehdusta ja sanottu vaan että onpa mielenkiintoisen näköinen korva. Pari päivä sen jälkee yksityinen puhkas sen ettei kuulo mee. Ja tää toinen sano vaan että sen hän tietää ettei puhkasemaa saa alkaa :whistle:
Tän takia meilläkin on molemmat lapset vakuutettu jo raskausaikana. Eihän noi yksittäiset käynnit niin kalliita oo, mutta jos sitten joutuu leikkaamaan tms. niin ei oo halpaa.

Esikoiselta sanottiin tuo vakuutus irti kun oli muistaakseni 3 vuotta. Tuo kun on perusterve eikä noita pöpöjä näyttäny päiväkodistakaan kovin paljon tarttuvan. Oon ajatellu, että jos joskus tulee jotakin isompaa, niin vien sitte vaikka yksityiselle ja otan lainaa, jos ei rahat muuten riitä. Mutta mulla on toisaalta yksityisestä vähän sellainen kuva, että määräävät mitä kummallisimpia lääkkeitä vaan vanhempien rauhottamiseks. Puolet on meillä jääny hakematta apteekista. :whistle:

Mutta ei noiden korvatulrehdusten kanssa kannata leikkiä. Mun eno on kuuroutunu vauvana sairastetun korvatulehduksen seurauksena. Mutta ehkä systeemit oli vähän toisenlaisia 60 vuotta sitten, joten älkää nyt vaan hysterisoituko. ;)
 
Tuosta vakuutushommasta vielä...meillä menee mietintään tuon hoitokuluvakuutuksen kannattavuus tosiaan sitten, kun päiväkodin aloitusta lähes väkisinkin seuraava sairastelukierre on ohitettu :/ Yksityisellä lääkärillä käynnissä ei mun mun mielestä pahemmin muita etuja oo kuin sen nopeus :whistle: Itsekin oon yksityisellä lääkäriasemalla työskennellyt ja sitä touhua sivusta seurannut..ja nyt sairaalassa ollessa on puolestaan noihin "oman talon" erikoislääkäreihin luotto kasvanut. Ja samat lekurit työskentelee siellä yksityiselläkin, ottavat siitä vaan hintaa itselleen :whistle: Eli isomman lapsen kanssa sitten melkein jo mieluummin marssisin ihan päivystykseen :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Muori:
Alkuperäinen kirjoittaja Anno:
Mä ehkä ottaisin, ainaki alkuun. Koska jos teillä nyt todetaan pojalla korvatulehdus tai pari (olikohan se oikeesti kolme kertaa) niin ne ei myönnä sitä vakuutusta sen jälkee. Meil on kaikilla korvakierteet mun sisarusten kanssa ja pienemmillä on jouduttu putkittaan ne ja se putkitus ei oo mitää halpaa hommaa. Kuten ei oo poskionteloiden punkteeraus, korvien puhkasu eikä noi leikkaukset.

Mut mä taidan olla aika vauhko noiden kanssa ja käytän ite aina yksityistä lääkäriä. Meijän äitil on jääny kammo joskus kun ei terveyskeskuksessa oltu tunnistettu mun korvatulehdusta ja sanottu vaan että onpa mielenkiintoisen näköinen korva. Pari päivä sen jälkee yksityinen puhkas sen ettei kuulo mee. Ja tää toinen sano vaan että sen hän tietää ettei puhkasemaa saa alkaa :whistle:
Tän takia meilläkin on molemmat lapset vakuutettu jo raskausaikana. Eihän noi yksittäiset käynnit niin kalliita oo, mutta jos sitten joutuu leikkaamaan tms. niin ei oo halpaa.

Esikoiselta sanottiin tuo vakuutus irti kun oli muistaakseni 3 vuotta. Tuo kun on perusterve eikä noita pöpöjä näyttäny päiväkodistakaan kovin paljon tarttuvan. Oon ajatellu, että jos joskus tulee jotakin isompaa, niin vien sitte vaikka yksityiselle ja otan lainaa, jos ei rahat muuten riitä. Mutta mulla on toisaalta yksityisestä vähän sellainen kuva, että määräävät mitä kummallisimpia lääkkeitä vaan vanhempien rauhottamiseks. Puolet on meillä jääny hakematta apteekista. :whistle:

Mutta ei noiden korvatulrehdusten kanssa kannata leikkiä. Mun eno on kuuroutunu vauvana sairastetun korvatulehduksen seurauksena. Mutta ehkä systeemit oli vähän toisenlaisia 60 vuotta sitten, joten älkää nyt vaan hysterisoituko. ;)
Jep, ja jos on vakuutus, joissain paikoissa teetetään enemmän tutkimuksia ja varataan useampia käyntejä, kuin niille,joilla ei ole vakuutusta. Törkeetä rahastusta, sanon mä. |O Allergia-asioissa tullut vertailtua tuttujen kesken nimittäin. Olivat oikein kysyneet ensin, että onko vakuutusta ja jos on, niin kaikki laitetaan automaattisesti, jos ei mietitään onko tarpeellista vai ei. :kieh:

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kristelle:
Tuosta vakuutushommasta vielä...meillä menee mietintään tuon hoitokuluvakuutuksen kannattavuus tosiaan sitten, kun päiväkodin aloitusta lähes väkisinkin seuraava sairastelukierre on ohitettu :/ Yksityisellä lääkärillä käynnissä ei mun mun mielestä pahemmin muita etuja oo kuin sen nopeus :whistle: Itsekin oon yksityisellä lääkäriasemalla työskennellyt ja sitä touhua sivusta seurannut..ja nyt sairaalassa ollessa on puolestaan noihin "oman talon" erikoislääkäreihin luotto kasvanut. Ja samat lekurit työskentelee siellä yksityiselläkin, ottavat siitä vaan hintaa itselleen :whistle: Eli isomman lapsen kanssa sitten melkein jo mieluummin marssisin ihan päivystykseen :whistle:
Peesiä tähän. Kannatan julkisia palveluja! Moitettakin toki löytyy, mutta myös asialleen omistautuneita asiantuntijoita. =)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi79:
Onko muilla yöunet/päiväunet huonontuneet nyt 6kk kieppeissä? :attn:
Meillä oli ensin noin 2 viikkoa kestävä jakso (5½kk iässä), jolloin poika heräili jopa 20min välein ja söi monta kertaa yössä, kun ei rauhoittunut muuten. Sitten ihan yhtäkkiseltään tuo poika nukkui viimeisen viikon aikana yöt syömättä ja osan jopa heräämättä :eek: Viime yö teki taas poikkeuksen ja heräiltiin tunnin välein, mutta yösyötö on nyt loppu ja tämä päätökseni pitää! Eli hulinoita ja erittäin vaihtelevia öitä ;) Toivottavasti tasoittuu yöt pikkuhiljaa kaikilla :whistle:

*muoks* päiväunet on nykyisin 2-3x30-45 min
 
Vakuutuksista: meillä Tapiolasta. Otettiin kun tyttö oli 2kk. omavastuu 84 euroa, kerran vuodessa.

Päivärytmistä: Päikkäreitä nukutaan 3(-4)x30min. näin menty jo pitkän aikaan. Yöt onneksi suht hyvin. Nukkumaan menee 19.30-20 ja herää 6.30-7. 1-2 syöttö välillä.

muoks. tänään syötiin ekaa kertaa kanaa. Hyvin tuntui maistuvan. Tosin tyttö ei syö kuin n. puoli purkkia soseita kerralla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
4 (!!!) puolimätää hiirtä!!
:$ :x Jäks! Pitävät teistä huolta että teillä riittää ruokaa... :LOL:

No, edellisen edellises vuokrakämpässämme herättiin yöllä siihen ku kuului sellaista tosi isoo rapsahtelevaa loikkimista meidän sängyn alitse ja siitä eteiseen... Herättiin ukon kanssa ja kauhusta kankeina äkkiä valot päällle...ja makkarin ovi kiinni... Ukko otti taskulampun ja valaisi eteiseen... Takaisin tuijotti iso rotta! :x Ei asuttu siellä kauaa... :D Oli vähän karussa kunnossa tuo talo.

Nyt ei toistaiseksi tässä omassa kodissa *koputtaa puuta* oo vielä näkyny ainuttakaan hiirtä, saati sitte rottaa...eikä oo kissaa joka tois saaliinsta kotiin.
 
Kertokaapa kokemuksia erilaisista unipusseista, hinta-/laatusuhdetta ym. Meillä kun on pojalla tällä hetkellä vaan yksi ohut unipussi, mutta syksyn viiletessä tarvitsisin paksumpaa, ehkä jotain sellaista 2,5tog. Meillä oli hetken toisena pussina se Ikean pussi, mutta palautettiin se tuotevirheen vuoksi. Pesen tuota yhtä unipussia viikottain, joten poju joutuu nukkuman toisinaan ilman pussia (kun nyt ei enää kuivu päivän aikana) ja tuntuu, että tuolloin olisi aina rauhattomampi yö. Peitto ei pysy päällä laisinkaan tuon vipperän unihulinoissa tai sitten se on kokonaan kasvojenkin päällä :/ Täällä meilläpäin ei kaupoista löydy kuin ihan pienille tarkoitettuja pusseja ja netistä katseltaessa ei oikein tiedä kuitenkaan millaista materiaalit ovat, kestääkö jatkuvia pesuja ym.
 

Yhteistyössä