Mitja naureskelee leikkimatolla, mies nukkuu ja minä tulin palstailemaan. Olemme opettaneet Mitjan näin kesällä aamunukkujaksi eli hän herää aina kymmenen paikkeilla, viimeisen pullon annamme yhdentoista kahdentoista maissa illalla, yleensä Mitja nukkuu jo silloin.
Me olemme liikkeellä olleet joka päivä ja tehneet pitkiä kävelyretkiä luontokohteisiin, Kivinokkaan, Uutelaan, Seurasaareen, Lauttasaaren rannoille ja Keskuspuistoon. Mitjaa olemme syöttäneet ulkona ja hyvin on mennyt. Aina jos on ollut sateista, olemme ex-tempore bussilla tai ratikalla menneet museoihin, yhden pilvisen päivän vietimme Kaapelitehtaan näyttelyissä. Liikuntaa on kävelemisen muodossa todella tullut, mutta en ole laihtunut yhtään, mies vain hoikistuu entisestään ja se vain lisää omaa ulkonäköangsteilua....Katsoimme eilen vanhoja kuvia muutaman vuoden takaa, kun mies oli 15-20 kiloa painavampi ja minä taas 10 kiloa kevyempi. Habitus alkaa ahdistamaan, joten radikaalisti taitaa olla aika rajoittaa herkuttelua ja vetää rullaluistimet esiin....
Mitja on saanut tyttöserkun 10.7 eli veljelleni ja hänen tyttöystävälleen syntyi toinen tyttö, ensimmäinen helmityttö on vuosimallia -07 eli tytöillä ei paljon ikäeroa ole. Seinäjoelle menemme syyskuussa kyläilemään ja Mitja ja tytöt tapaavat....
Onneksi tulin tänne palstailemaan, sillä huomasin, että passeista puhuttu ja emme ole tehneet mitään asian hyväksi. Viikon päästä maanantaina olemme lähdössä Tukholmaan viikoksi. Mille matkoille olette passia hakeneet? Olen varmaan nyt todella pihalla, sillä ajattelin, ettei Mitja nyt välttämättä Ruotsiin passia tarvitse, mutta varmasti kuitenkin kuvallisen kortin....tai tarvitseeko passin?
Ajattelen usein, että Mitja saa ehkä vähän enemmänkin kuin aikoinaan pikkusisarukset...en osaa edes oikein selittää mitä...ja vähän pahoitin mieleni, kun 40+ palstalla keskustellaan Mitäs nyt? ketjusta, jossa kovasti kritisoidaan iäkkäimpiä äitejä, onneksi eivät kuitenkaan kaikki. Tuntuu aivan uskomattomalta muutenkin "naisten maailma" ja pahansuopaisuus välillä näillä palstoilla, en ole Mitäs nyttiä kyllä seuraillut muuten paljon, mutta nämä provokirjoitukset ja suvaitsemattomuus erilaisuutta tai muita kuin omia ratkaisuja ja elämäntilanteita kohtaan on hämmentävää. Itse en tunne oloani fyysisesti vanhaksi, vaikka ikä näkyy ja jos jotain menettää niin ehkä kypsyydessä taas balansoi ne menetykset.
Meillä on kummisetä kylässä ja vieraana viikon ja jotain pientä sanomatonta angstia on ilmassa. Olen aikaisemmin aina ollut ystävien kanssa se, joka on myötäillyt ja olemme tehneet aina hänen juttujaan....Odotin todella innoissani vierailua ja ajattelin, että hän tulisi meidän kanssaan luontokohteisiin ja kävelyille ja näkisi "muutakin "Helsinkiä". Hän ei ole ollut kiinnostunut, keskusta ja shoppailu ovat kiinnostaneet, joten aika eri aktiviteetteja olemme tehneet...Me olemme jatkaneet näitä maratonkävelyitä...haluan nauttia kesästä mahdollisimman paljon ennen kuin kova työputki taas alkaa. Joka päivä on ollut monta elämystä....iltakävelyt ovat ihania ja maagiset pilvet taivaanrannalla, upeat kalliot meren rannoilla. Pidän enemmän utuisesta säästä kuin kirkkaasta auringonpaisteesta ja eilen maisema muuttui Seurasaaressa hetkeksi auringonpaisteen kaikoittua ja uimareiden mentyä pois...hieno sumu ja valo. Mitja viihtyy hyvin vaunuissa ihan maaten ja hereillä leikkii leluilla tai usein hymyilee ja jokeltelee meille. Nyt hän on löytänyt kädet ja sormet risteilevät toistensa lomi ja saattaa ihmetellä todella pitkään käsillään. Kotona hän on kova pyörimään itsensä ympäri ja nopea ja monet lelut kiinnostavat. Nalleillla hän usein nauraa ääneen. Mitja on hyväntuulinen ja onkohan hän sitten säälinyt iäkkäitä vanhempiaan eli ei herättele heitä öisin tai paljon muutenkaan kiukkuile. Ainoa asia, joka aiheuttaa hysteerisen itkun on kylpy, jonkinlainen kammo! Nyt pesen poikaa usein lavuaarissa, kylpyyn laittaessa ilme jäykistää ja huuli menee rulllalle...kauhun vallassa, kun mikään muu ei pelota tai kauhistuta.....
Luin nopeasti allergioista ja maitoaltistuksestakin viestejä. Mitjalla tosiaan todettiin todella voimakas suolistoperäinen maitoallergia ja niinpä neuvolasta annettiin ohjeet, että siirretään soseiden aloittamista, joten meillä vain Almironilla mennään.....Ihossa en ole huomannut mitään allergiaan viittavaa, mutta itse olen kyllä ollut lapsena ja edelleen allerginen monille ruoka-aineille ja kissa-allergiakin on paha, vaikka kissa meillä onkin...
Nipsulin kysymykseen vastaus...seksi?