*HEINIKSET 2008*

Iltaa ! Ai, kun söpönen herra Atte ! Meillä olis noi kekkerit vielä edessäpäin. Syyskuun puolessa välissä. Pappi kylläkin tulee kylille jo parin viikon päästä, enneku jää sit loman viettoon.
Jälkivuodosta miule sanoi neuvola täti tai kun hää kysyi onko paljon vuotanut ja sanoin et ei kauheesti, niin sanoi et jos vuotaa vähemmän niin silloin voi tulla niitä hyytymiä ja välistä voi lorahdella sitten enenmpi..no niin täällä on ollutkii. Nyt pari päivää tosi vähän tullut. Tänään on pikku herra tasan kaksi viikkoa....40 min päästä jos tarkoiks ruvetaan :)
Huomenna olis neuvola, saas nähdä onko painoa miten tullut. Pituutta ainanki, tai niin miusta tuntuu. Herra pitää 62cm vaatteita ja ovat ihan sopivia. Pitkä hoikka ukkeli. Saatiin viikonloppuna rotinoiksi body joka oli kokoa 50... arvatkaa oliko sopiva :)
No, nyt tää täti lähtee laskee koiruuden pihalle ja sit tulloo kattoo josko herra pieni ottais ilta maidon ja kävis yöunille...äitiiii väsyttää.
Palaillaan taasen... :wave:
 
Päivällä yritin kirjoitella mutta viesti hävisi johonkin.
Yöt menee ton pojan kans valvoessa. Ruokaa saa tarpeeksi annan sille tarpeen tullen yöllä lisä maitoakin mutta pulauttelee sitten. On niin pirteä kaveri ja taisi tulla ihan oikeita hymyjäkin pariin eri otteeseennyt yöllä.
Nyt en syönnyt jätskiä en karkkia enkä edes suklaata niin eipä pahemmin huutanut. Mutta mä alan kohta huutaa ku mä yöt tota poikaa hoidan enkä saa syödä mitään herkkuja. |O |O
Päivällä tuntui että masentaa ku on rytmit vinksin vonksin. No, jospa se sitten muutaman kuukauden päästä korjaantuu tää rytmi. :D
Ihmettelen miten voi noin pieni poika olla hereillä noin paljon!
No, odotettavissa kai tää rytmi oli kun odotusaikanakaan en saannut nukuttua pojan möyrymisen takia.
 
Suloinen Atte siellä Sumppiksella! Ja kiva nimi pojalla, tykkään minäkin.

Täällä puolestaan nukutaan yöllä kyllä kohtuullisen hyvin, kahdella-kolmella syötöllä menee. Mut päivät menee ihan lööperiksi, kun neitiä ois vaan sylissä kannettava ja tissiteltävä! Ei nuo isommat meinaa ymmärtää, ettei äiti repee avuks ja kylään ja puistoon ja sinne ja tänne, kun neiti ei enää vihdy rattaissakaan juuri lainkaan. Kantoliinan kanssakaan ei ihan kaikkeen uskalla ryhtyä, esim. nyt eilen koetin verhoja vaihtaa. Sieltä kun oisin pudonnu taloustikkailta vauva liinassa..

Niska-hartiaseutu alkaa olla todella hyvin viritetty viulunkieli, ja päätä pakottaa. Niskoista iskee aina tietyissä pään asennoissa lisäks kivoja sähköisku-kipuja päähän, ei tuu mittää. Hierojalle ittensä on taas raahattava, vaikka auttaako sekään kun samat jumit tulee heti takasi.. Vasemmassa silmässä näkyy jatkuvasti pieni musta piste näkökentässä, liittyyköhän noihin jumituksiin vai onko miulla joku kasvi piässä?!?

Neidillä taitanee olla ensimmäinen tiheänimun kausi, kun aloitti jo toissailtana tiheän tississä roikkumisen. se neljä viikkoa ikää tulee keskiviikkona.. Ja sitä rataa meni se yö, ja eilinen päivä. Viimeyönä taas nukuttiin ihan hyvin, tosin illasta neito sai 50ml Nania pullosta, kun mun pääni jo meinas räjähtää! :ashamed: Saa nähdä, tuntuu ettei maitoo sitten tule riittämiin kun tuon maitomäärän veti kun oli lupsutellut eka molemmat rinnat useempaan kertaan kahden tunnin sisällä. Taidan stressata hiukka liikoja.. :( Mielessä kummittelee kovasti se taannoinen masennuskin, pelkään kuin ruttoa että se uusii!!

Mutta eipä täsä auta kun istua ja ootella mitä tästä päivästä tulee. Kaik mukulat vielä untenmailla, tässä kahvilla itte kökötän. Koira pitänee ulkoistaa pian, otin yöksi sisään kun alko räkyttää siiliä joka tuli osingoille sen ruokakupille.

Räpis kireällä+"Ninni" 3vkoa ja5pv
 
Söpönen on kyllä Atte ja nimikin kiva =) Olisi ollut meidänkin poitsulle yhtenä vaihotehtona elleia kaverilla jo olisi saman nimistä. On muuten ollut tuskasta tuo nimen miettiminen, kun meidän sukulaisilla ja kaveripiirissä on niin paljon poikia ja kaikki tuntuu tykkäävän saman tyylisistä nimistä. Ja eihän sitä nyt samoja kuitenkaan viiti/halua laittaa. No onneksi kuitenkin löydettiin vielä "vapaana oleva" ja sopiva =)

Viime yönä meilläkin taas herättiin vähän kitisemään masua puoli kahen aikaan, mutta kun oli syönnin päälle vähän aikaa ollut niin käänsin poitsun masulleen ja yllättäen rauhottu nukkumaan siihen (ei oo aikasemmin onnistunu vaikka oon kokeillu) ja siinä sitten koisi tyytyväisenä melkein kuuteen, joten ihan mukava pätkä saatiin taas unta. Nytkään ei meinannut ensin rauhottua vaunuihin millään, mutta käänsinpä taas masulleen ja ei oo sen jälkeen kuulunu inahustakaan. Hengittää kuitenkin! Esikoinen oli samanlainen aikoinaan, että nukku parhaiten mahallaan ja eipä tuo mitään haittaa. Pää asia että jotenkin rauhottuu nukkumaan muualleki kun syliin.

Imemisen tarve on meidänkin kaverilla kova. Tissi olisi tietysti paras vaihtoehto, mutta hermothan siinä menee kun sieltä kuitenkin tulee aina maitoa kun imee. Tutti onneks sitten pienen houkuttelun jälkeen aina kelpaa ja välillä tuntuu että se tutti osa lähtee irti siitä imemisen voimasta. Meidän kaverille onneks kelpaa ne Mamin ihan tavalliset tutit, mutta jostain kumman syystä sekin pitää osata laittaa oikein päin suuhun. Siinäpä sitten arvailet miten se on oikein päin!
AinoEinarin pikkusellekos se tutti ei oikein kelpaa? Ootko kokeillu sekä silikonisia että luonnonkumisia tutteja? Meidän tutun tyttö nimittäin ei kelpuuttanut kun luonnonkumiset, mallailla sinänsä ei tainnut olla väliä. Kummia nuo pikkuset, miten osaavatkin jo olla niin valikoivia! =)

Suomalaiselle kovasti jaksamisia yövalvomisten keskelle! Meillä vähän kans vaikuttaa siltä että äidin pitää nyt vähäks aikaa unohtaa suklaa. Vaikka toisaalta se on vaan hyvä kun noita kiloja tosiaan on vielä muutama jälellä. Mutta väsyneenä se tosiaan ei ole mikään mukava juttu jos ei edes herkkuja saa.

Minunkin pitäis ottaa vähän selvää tuosta teidän mainitsemasta rintarepusta (ei nyt tämä pää jaksa enää muistaa sitä nimee). En oo ikinä tuon merkkisestä kuullukaan. Kantoliinaa oon tässä miettiny, mutta vois tuotaki tosiaan katella.

Jaahas, mutta se pitänee alkaa esikoiselle kattelemaan jotain ruokaa että pääsee sitten päiväunilleki ajoissa. Nyt se on taas juossu tuolla pihalla minun enon kans. Nolottaa ihan miten helpolla tässä on päässy nyt kun näitä sukulaisia on auttamassa. Mutta toisaalta pitää koittaa nauttia nyt kun niitä on! Kohta ollaan taas keskenämme kotona ja saa tehdä kaiken ite.

Änkkäpöö ja Toivis 27vrk
 
Fysioterapiassa käyty,täti mutisteli hartioita ja niskaa ja käytiin 3 sivuset jumppaohjeet läpi yhessä.2vkon piästä uudestaan.
Voi miten suloinen Atte-poika :) !
Annoin eilen distafyliä joka syötön jäläkeen,poika ei kitissyt yhtään illalla.Nukahti klo 21 sänkyyn viereeni ilman tuttia ja heräs vasta 1.45 syömään!Mie olin ihan ihmeissäni ja koko illan ravasin kahtoo et onko poju es hengissä!Stressiä siitä ku vauva vihdoin nukkuu...
Meillä iänikuinen babybjörn-rintareppu, kahteen otteeseen survoin eilen pojun siihen ja siitäkös pikkunen nosti äläkän!Siinä sit esikon kans yritettiin saaha pikkunen rintarepusta äkkiä pois.Moista reppua mainostetaan vielä helppokäyttöisenä,niinpä...Ei miun aivokapasiteetti riitä siihenkään :ashamed:

Ja lissää kivaa,miule
jäi outo kipee patti oksitosiinitipan laittokohtaan,se on sentin pitkä,kova arka,liikkuva möntti.Kävin näyttää aamulla terveydenhoitajalla,sano et laita hirudoidia,ei hän osaa sanoo mikä se on mut kyllä siinä jotain nyt on vialla...Fysioterapeutti sano taas et ihanku vasemman käden nimettömän jänne ois vaurioitunu ja osittain katkennu ja kuroutunu.Tosi hienoa!Miten h****tissä ne kaikki mokaa justiin miun kohalla,olipahan kyse punktioista,virallisista asiapapereista tai mistä muusta tahansa ni aina joku menee pieleen.Niinku molempien synnytysten eppareiden tikkauksetkii :ashamed:
Ei oo enää reilua!
Mie ite pelekäsin et miulle on jääny jottain tavaraa suonen sisään siitä tipasta.Soitinkii synnytysvuodeosastolle ja kyselin asiaa ni sanovat ettei pitäs olla mahollista mut mee nyt heti päivystykseen(perjantai-iltanako ja mies viel oli ottanu pari siideriä...),arvelin pysyväni hengissä maanantaihin,niinku viel oonkii.
suomalainen:Voimia siulle!Kyllä myö varmaan kaikki tästä hengissä selevittään.Mie mietin eilen et ei kai tuota poikaa ennää tarvihe 18-vuotiaana lerkutella,tosi positiivista.

Meillä käytössä nukin luonnonkumitutit,silikoniset ei kelpaa eikä muutkaan jotka ei oo anatomisesti muotoiltu.

Olipa kiva tulla äsken kotiin...Ukko on taas niin kiree että!Ja tietty poju ol kitissy kokoajan.Mie sain sen taas heti nukkummaan.Poika varmaan aistii isänsä kireyden ja sen takkii kitisöö,en keksi muuta ennää...

Jälkivuoto tääläpäin on loppunu.Pari viikkoa kesti niinku esikonkii aikana.

Täspä enimpiä,Jooseppi kutsuu!

Ievaliina ja Jooseppi 4vkoa
 
Onnea Atelle hienosta nimestä ja voi kun olet söpönen! :heart:
Meillä ristiäiset 14.9. Pidetään mun porukoilla ja anoppi hoitaa leipomukset. =)

Jälkivuoto kesti mulla sen viitisen viikkoa. Aika vähäsenä ja ei joka päivä tullu edes. Tänään nyt sit taas pikkasen sellasta verensekasta vuotoa. :headwall: Toivottavasti ei ylly tosta.

Just ku kehuskelin meijän "rytmillä", et yöunille käy klo22, ni johan samana iltana muuttu... Nyt siis kolmena iltana nukahtaminen ollu niin hiton hankalaa. Nukahtaa pikkuseks ajaks ja taas herää. Syö tissiä joka välissä ja sit taas pulauttelee. Ja yöllä ähistelee ja sätkyttelee. Ei onneks kumminkaan huuda pää punasena kokoaikaa, niinku esikoinen teki.

Mansikoita en voi mäkään syödä, koska ne aiheuttaa pikkuselle masukipuja.
D-vitskut alotin tänään uudestaan ja aattelin antaa yhtä tippaa nyt useemman päivän.
Jälkitarkastus on mulla viikon päästä ja poitsun neuvola tietty siinä samalla. Aattelin laitattaa sen kierukan sitte. Toivottavasti se sopii mulle.

Eipä tää pää nyt tunnu pelaavan, ku väsyttää. Jos koittas nukkua, ku kummatki mukulatki nukkuu. Tosin poju varmasti alkaa kitisemään ku laitan pitkäkseni. :/

rinkinki ja poitsu 5vko
 
Heip.

Miun tytölläkin masuvaivat vaan jatkuu.. ähis viimeyönäkin melkein koko yön.. nukku vaan ihan pieniä pätkiä. Tänään meinasin antaa vähän useemmin tota cuplatonia, saa nähä onko mitään vaikutusta.

Käytiin tänään neuvolassakin :) Tyttö oli jo 54cm pitkä ja paino 4930g :D.. kilo tullu lisää painoa 3 viikossa.. heh... taitaa kermaa olla tuo miunki maito.

Lapsen isäki meinas huomenna tulla tyttöä kattomaan ja vissiin enski viikolla, ku meillä on lastenvalvojalle aika sillon. Pitää sopia kaikista huoltajuus jutuista ja semmosista.. huoh. En ois kyllä viime syksynä uskonu ikinä, että tähän joudun.. niin toivottu lapsi kuitenkin oli ja häitä suunniteltiin.. Niin se elämä vaan muttuu hetkessä.

Nyt on vielä aika outoa nähdä lapsen isää, mutta kai siihenkin tottuu, kunhan aikaa kuluu.. toivonmukaan.

Jaksamisia muillekkin äityleille... kyllä me tästä selvitään :)

-Anzzu ja tyttö 5vko
 
RouvaSumppisuu
Atte ja mamma kiittää kehuista =) , aika pitkään pyöriteltiin nimiä, eikä tuota nimeä alkuunkaan edes ajateltu, mutta niin on vaan poika Aten näköinen :heart: . Meillä oli ristiäisissä nimenveikkaus ja tuli kyllä aika mielenkiintoisia vaihtoehtoja...täytyy laittaa parhaat korvan taakse seuraavan varalle :whistle:. Siitä sopivasti aasinsiltana,

Jälkitarkastus
mulla on elokuun lopussa ja ehkäisyasiat mietityttää eli ei nyt ihan heti olla sitä kolmosta tekemässä kuitenkaan :LOL: , vaikka mulla on kyllä varmaan joku kestoraskauskuume (ei se vauvakuumekaan voi olla, kun nyytti tuhisee vieressä ) ja aina voisin olla raskaana, hullu minä. Eli todennäköisesti hormonikierukan laitatutan jossain vaiheessa, mutta eikös menkat pidä olla ensin alkaneet, että sen voi laittaa? Jälkivuoto taitaa olla loppumaan päin täälläkin, jo oli aikakin...

Ergosta ja Manducasta oli juttua, me hommattiin nyt Ergo, tosin lähinnä mies kantaa siinä esikoista 1v7kk, mutta pitkään mietittiin tuota Manducaakin. Siinähän sais jo pienemmän vauvan kantoon, kun Ergossa taitaa olla rajana 3kk vai oliko peräti 6kk...no, joka tapauksessa ajattelin, että jos mennään sienimetsään tai koiran kanssa jonnekin jorpakkoon lenkille, niin mies voi ottaa esikoisen Ergoon ja mulla on BabyBjörnin kantoreppu vauvalle. Tosin en ole sitä vielä Atelle kokeillutkaan, mutta näin ajatuksen tasolla vois toimiakin, saa nähdä miten on käytännössä :LOL:. Ergossa tais olla pidempi käyttöikä/kilomäärä kuin Manducassa ja sen takia siihen päädyttiin, meillä mies taitaa olla se, joka lasta enemmän kantaa ja jaksaa isompaakin vekaraa kantaa, mä oon niin selkävaivainen, että jätän homman suosiolla sille. Joku kantollinakin meillä tuolla on, mutta en oo niihin sidontoihin jaksanut perehtyä...vielä ainakaan.

Suomalaiselle ja muille yökyöpeleille jaksamista pitkiin öihin :hug: . Meillä syödään yöllä n. 3 tunnin välein ja Atte nukkuu pulauttelujen takia meidän sängyssä, en uskalla jättää pinnikseen syötön jälkeen kun pelkään että tukehtuu enkä itse herää toisen kakomiseen :ashamed: . Eli vähän ahdasta on sängyssä, itse nukun ihan toisella laidalla, usein joku käsi tai jalka tai muutaman kerran jopa rinta on aamulla on ihan puutuneena, kun olen nukkunut sen päällä jossain ihme asennossa. Ja mies nukkuu leveesti omalla puoliskollaan...

Eli meilläkin pulautellaan ihan kunnolla. Ei kuitenkaan kaaressa lennä ja maitoa tuntuu saavan reippaasti, kun painokin nousee eli nou hätä. Kiva vaan, kun oma selkä on aina ihan valkoraidallinen...eikä noita herran kaulapoimujakaan ole niin helppo putsailla vanhoista pukleista, vetää aina kunnon raivarit, kun yritän saada ne puhtaiksi.

Ievaliinalle pitkää pinnaa sen ukkos kanssa, toivottavasti alkais pikkuhiljaa helpottamaan :hug: ja onpas outoa tuo tippakohtaan jäänyt patti! Kun synnytyksestä on jo kuiteskin 4 viikkoa...ei siitä kanyylistä pitäis mitään kyllä irrota, mutta ihan kuulostaa siltä, kuin jotain ois sinne koteloitunut ja ehkä vähän tulehtunutkin. Outoa tosiaan. Toivottavasti se Hirudoid auttais, vaikka ei se nyt niin hääppöseltä neuvolta kuullostakaan.

Jaahas, nyt kävi kutsu :wave:

Sumppis ja Atte 4vkoa
 
Vihdoin ehdin koneelle ja nytkin tuo pikkuinen ääntelee kovasti tossa vieressä. Toivottavasti pysyis unessa 10 min...

Sumppis/silmätulehdus Kyselit siitä. Meillä rähmimisen lisäksi silmä oli punainen ja turvonnut myös ympäriltä ja tosiaan se lähes muurautui umpeen. Runsaskin rähmiminen on vastasyntyneillä normaalia, mut jos tulee nää tulehduksen oireet (turvotus, punotus, kipu), niin sit lääkekuurille. Jo ensimmäiset tipat auttoivat tosi paljon ja nyt silmä ok. Jatketaan silti tippoja vielä muutama päivä

Musikka / Ergon ja manducan ero Enpä osaa sanoa. Odotusaikana olin varma, että hankin ergon, mutta sit manduca tuli Suomen markkinoille ja sitä kehuttiin parhaimmaksi... Valitsin siis sen ja olen tyytyväinen. Luulen, että ergo on silti tosi hyvä.

Lisämaitoa annettiin mekin eilen illalla tuo 50 ml. Siihen loppu kitinät ja äiti sai hetken omaa aikaa, kun tuosta avent-tuttipullosta isukki syötti neitiä ja slow flow - reiästä tulee sen verran hitaasti maitoa, että varaimetys vei aikaa... Itse olin tuohon mennessä syöttänyt jo lähes 2,5 h putkella tissejä vuorotellen --- alkoi olla vähän arat paikat. Korvikemaito oli siis pelastus mun hermoille ja tisseille. Edellisenä iltana kokeiltiin jo Ainun tuttipullolla, mutta maitovirtaus oli niin suurta, että eihän neiti ehtinyt imeä yhtään ja hylki siis pulloa.

Tällaista. Nyt taas maidonjakeluhommiin.
 
Niinhän siinä kävi, ku yritin ite nukkua päikkäreitä ni pienempi alko kitisemään... :kieh:
Kierukasta ei tartte mun mielestä olla menkat alkanu. Ainaki terkka sano, et sen vois laittaa n. kuukauden päästä jälkitarkastuksesta. Tietty siis lääkäri kattoo missä kunnossa noi paikat on, et pysyykö se ees sisällä. :LOL:
Silmä rähmii myös meijän pojulla. Oon ihan vaan lämpimää veteen kostutetulla vanulla sitä pyyhkiny ja on rähmiminen vähentyny. Alkuun rähmi niin, ettei toinen meinannu saada silmää auki.
Ievuskalle piti jo aikasemmin toivottaa paljon tsemppejä ukon kanssa! :hug:
 
Ievuskalle. Mullakin "tippakädessä" patti ja välillä niin kipee. En tiedä onko se sitä rannekanavaoireyhtymää vai siitä tipasta tullut vaivaa. Mulle kans tuttua että mun kohdalla menee pieleen asiapaperit, terveydenhoito ym. Mikähän meissä oikein on? :D
Nyt tuo poika nukkuu. :kieh: :kieh: Mä en käsitä miten se jaksaa yöt valvoa. Naapurin ukko kysy multa yks päivä että käykö mulla aika pitkäks nyt ku on vauva. :headwall: :headwall: Näkee kai ikkunasta ku akka istuu netin äärellä. Eri asia on istua vauva sylissä netissä ku ilman vauvaa. Silloin ku poika on sylissä niin eipä siinä niin sivuja vaihdella tai kirjoitella.
Yks päivä kauhukseni huomasin että paidallani oli kuollut punkki ja mulla oli vauva sylissä. Tuli kyllä paska olo että onko se punkki ollut vauvassa. En tiedä onko se punkki tullut rantapyyhkeen tai viltin mukana ja vaikka pyykissä sitten paidalle. Kyllä on sika huonoa tuuria jos se punkki on ollut jossain piilokohdassa vauvassa ja on ollut just se borreoloosipunkki. :headwall: :headwall:
Onhan noita punkkeja noilla isoilla veljillä ollut eikä ole ainakaan vielä tullut sitä rengasta.
Joku aika sitten isommalla pojalla oli punkki kaulassa niin kyllä sen heti huomas, joten olis mun ollut pakko huomata jos vauvassa olis ollu punkki. Kyllä nuo punkit on ärsyttäviä pieniä otuksia kun voivat kävellä ihan mihin vaan!! |O |O |O
Nyt ku helteet hävis niin nuo pojan näpytkin rupes häviämään.
 
Onnea Sumppis ja Atte! Kiva nimi pojalla ja on kyllä suloinen kavari. Mulla on kummipoikana Atte =)

Rintarepuista:Mulla on se Ergo-reppu ja oon ollu tyytyväinen ainaki ku edellisen kanssa käytin. Meillä silloin poju oli itkuinen masun takia, joten leikkikentälleki mentii isomman kanssa niin et vauva oli repussa. Mun mielest siinä saa pitää alkaen 2kk mut en o varma. Miä ainakin pidin jo heinäkuussa ku poika syntyi toukokuussa...Eipä näytä haitanneen =)

:hug: Ievuskalle ukon takia. Toivottavasti pian kireys hellittää ja pojan masu rauhoittuu. Miä annan cuplatonia ennen jokaista syöttöä 3-4 tippaa ja on tuntunu auttavan. Lisäks niitä Rela-tippoja.

Räpis: Mulla myös takana synnytyksen jälkeinen masennus edellisen jälkee. Kyllä se mielessä kummittelee ja sitä pelkää jokaista itkua et ei kaise taas ala.. Mut pitää nyt muistaa tarkkailla itseään ja pyytää ajoissa apua. Muista myös että sulla on lupa olla heikko, ei aina tarvitse olla vahva. Väsymys on kyllä sellanen peikko, joka pikkuhiljaa nakertaa sisältä kunnes on aivan loppu. Toivotaan ettei kukaan siihen joudu. Kovasti voimia ja jaksamista sulle! :hug:

Jälkivuoto täällä just niin ku Äityli kuvas; välil ei tuu mitää koko päiväs ja sit lorahtaa, yleensä just imetyksen jälkee. Luulen et pelkäl pikkuhousun suojal pärjäisin mut pidän ohutta sidettä viel varmuuden vuoks.

vauva-arjesta ja masuvaivoista: Eiks o ihanaa lukea täällä palstalla et hei, noillakin on tollasta ja toi kuulostaa niiiin tutulta! Tulee mieleen et hei, tää on normaalia ja sitä on muillakin! harvoilla se arki on pelkkää ruusuilla tanssimista. Ihanaa kun on tällanen palsta! Kiitos, että olette olemassa =)

Kaikille jaksamista Toivottelee,

Neleka ja peikkotyttö huomenna 4viikkoa :heart:
 
Täällä katkonaisia öitä. Ei ole meidän hattivatilla minkään näköistä rytmiä vielä. Joskus syö kahden tunnin välein joskus nukkuu monta tuntia ja kikkailee hereillä leikkien pitkään, ja joskus syö ahneesti lisää ja nukkuu taas. Masuvaivoja meilläkin, cuplatonia menee. Ja vauvan polvilla jumpataan itkua pois. Meillä menee kaveri ihan transsiin välillä kun tykkää siitä jumpasta niin kovasti. Itku loppuu aina kuin seinään ja itse koukistelee polvia mukana... ihan kuin sanoakseen että ÄITI JATKA, TÄÄ ON KIVAA !!!

Meidän pikkuinen tuntuu olevan huumorimiehiä :LOL: tekee kaikenlaisia ihania ilmeitä ja äippää ja iskää naurattaa. Paras on suun laittaminen O:ksi ja silmät on kuin T-lautaset ! Mä olen aivan rakastunut pieneen mieheemme !!! :heart:

Parisuhde kukoistaa. Ja arvatkaa vaan tekiskö jo mieli heilutella peittoa, mutta tuo pirun tihkutteleva jälkivuoto ei ota loppuakseen ! No kolme viikkoa vasta takana. Kai se joskus loppuu.

Vauvakuume jatkuu kuten Sumppiksellakin. Taihtoisin taas olla raskaana ja saada pian kakkosen. Mies sanoi jo laitokselle lähtiessä, että mun massu on niin ihana, että tehdään toinen pian ! :heart: Silloin oli huumori koetuksella niiden turvotusten ja sen massan kanssa. Ympärysmitta oli leikkauspäivän aamuna komeat 120 cm ! Jalkoja ei voinut ees pitää yhdessä istuessa. Ja ne valokuvat siitä loppuajasta...MÄ OLIN VALAS !!!

Imetys loppui meillä viikossa. Maitoa ei vaan tullut. No pullolla kasvaa meidän jäpikkä hienosti. En stressaa asialla. Nyt sitten otin itseäni niskasta kiinni ja tilasin Painonvartijoilta pudotusohjeet. Tahdon omiin mittoihini ja vaatteisiini lähitulevaisuudessa. Polvet ja jalkapäydät on näiden 15 kg ylikilojen kanssa kovilla. Ylipainoakin kun oli muutamakilo jo raskaksi tullessa. No nyt otan kaikki pois !!! Nyt mulla on aikaa keskittyä itseeni ja vauvaan. Työkiireet on jossain hamassa tulevaisuudessa.

Omanapainen kertomus, tsempit ja jaksut kaikille.

Mittis & hattivatti 3 vk + 1pv
 
Hei taas.

Minusta on myös ihanaa, kun on tälläinen palsta :) kivaa lukea, että muillakin on samanlaista vauvan kanssa.

Täällä tyttöä ei meinannut saada eilen nukkumaan millään, oli mennyt jo yliväsymyksen puolelle pienellä ja ei siksi nukkunut kuin aivan pieniä pätkiä.

Tytön mummo ja vaari nukutteli sitä sitten, jotta sain itse nukkua muutaman tunnin alku illasta... yöllä jaksoi sitten taas heräillä :D

Mie oon kans rakastunu hirmusesti pikku tyttööni :).. sillä on kans hauskoja ilmeitä..se on ihana, ku on paha mieli niin ala huuli menee pitkäksi ja näyttää tosi surulliselle.. heh... ja tyttö osaa kans tuon, et laittaa suun O asentoon ja sitte nostaa kulmia ylöspäin, että otsa rypistyy.. hih :heart:

Tytön isä tulee tänään kylään.. iiks... noh kaikkea on kestettävä tytön takia.. :kieh:
Se on miulle niin tärkee, että kestän mitä vain sen takia.

-Anzzu ja tyttö 5vko 1pv
 
Hellurei!

Eilinen päivä oli taas aivan erilainen, tyttö nukkui kohtalaisen hyvät kahdet unet. Toiset liinassa ja toiset "vaunuissa" mahallaan. Nyt oon taas koettanu kyljellään nukuttaa, niin kyllä vaan ähisee ja pyörii pää..

Jälkivuoto tais nyt loppua. Mullakin oli tuota loppuu-eipäs lopu viikon verran, mut nyt ei oo mitään näkyny muutamaan päivään. Reilun kolme viikkoo kesti.

Peittoja ei oo heiluteltu, ei yhtään jaksa kiinnostaa koko puuhat vielä! :ashamed: Väsyttää ja neitiki nukkuu niin usein vieressä.. "Sotavammat" on varmaan parantuneet jo, kun ei tullut kun pari pientä nirhaumaa. Ja sekin minun ajatuksia seksin suhteen häiritsee, et tahdon olla 100% varma etten tuu raskaaksi!! Toiset jo haaveilee siitäkin, ootte te hurjia.. ;)

"vauva-arjesta ja masuvaivoista: Eiks o ihanaa lukea täällä palstalla et hei, noillakin on tollasta ja toi kuulostaa niiiin tutulta! Tulee mieleen et hei, tää on normaalia ja sitä on muillakin! harvoilla se arki on pelkkää ruusuilla tanssimista. Ihanaa kun on tällanen palsta! Kiitos, että olette olemassa " Näihin Nelekan sanoihin on helppo yhtyä!! Ja oon mäkin sitten neljännen äiti, kun jaksan vielä tälläsestä innostua! :D Ei vaan löydy sitä vertaistukea live-elämästä..

Neleka muuten, mulla ei kyse ollut synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Sairastuin siihen "muuten vaan", pitkään jatkuneen stressin ja ehkäpä myös eletyn elämän takia.. (pieni epäilys on myös hormonikierukan vaikutuksesta asiaan) Paljon oon sellaista kokenut, jonka voisin antaa heti pois, mutta niiden asioiden ansiosta olen nyt se ihminen mikä olen. Raskaaksi tultuani jouduin lopettamaan lääkityksen (mielialalääke) kertaheitolla, ja kävinkin sitten läpi jonkinmoisen notkahduksen voinnissa. Selvisin, mutta tuolla se jossakin kummittelee, pelko uusimisesta on ehkä liiankin valtava! Päivä kerrallaan, eihän tässä muukaan auta. Terapeutille onneksi pääsen vielä kun vaan soitan ja varaan ajan, hänestä oli suuri apu toipumisessa aiemminkin, ja jos yhtään tuntuu sinne suuntaan. Mutta se siitä!

Mulle laitettiin kolmosen jälkeen se hormonikierukka kun olin lopettanu imetyksen. Papa piti olla otettuna 2kk sisällä, ja jos menkat ei oo alkanu niin raskaustesti suositellaan tehtäväks myös. Sen voi laittaa siis muulloinkin kuin menkkojen aikaan, mut siksi laitetaan yleensä silloin, että on helpompi kun paikat on jo valmiiksi auki. Tosin tässä on paljon paikkakunta/lääkärikohtaisia eroja, kantsii kysellä omassa neuvolassa.

Vauvan eka neuvola olis nyt perjantaina. Eli 1kk iässä, kauhee mihin tää aika menee?!?! Kotikäynnin teki äitiysneuvolan kätilö, neiti oli sillon reilun 2vkoa. Muita käyntejä ei ole tehny, eikä vauvaa ole käytetty missään. Täällä vain siis se yksi kotikäynti pian synnärin jälkeen, sit 1kk seuraava käynti neuvolassa.

Ievaliinalle juu jaksamista sen isännän kanssa.. Miten nuo miehet jaksaaki olla niin tolloja? Sitä kun me naiset vielä ollaan tässä melkosissa hormonihuuruissa, ja herkästi otetaan itteemme, pitäs miesten osata huomioida se!
Meillä se kyllä täs kotosalla muistaa edes jotaki autella, vähintäänkin isompien kanssa, mutta ne viikonloppu/iltajuoksut... :kieh: Nytkin se harmitteli, kun ois samana lauantaina liiton osaston saunailta ja kaverin kesäbileet, on se kauhee kun ei tiiä lähtiskö ryyppäämään vai kenties ryyppäämään. |O Kyllä se mietti sitten sitäkin, että antaiskos omantunnon kolkuttaa ja jättäs lähtemättä, että ois niinkun mullekin mieliks. Tämä tulee siitä, kun sille naputin et vois joskus jättää menemättä ihan omasta tahdostaan eikä siks että mie nalkutan.. :kieh:

Anzzulle vielä voimia tavata eksä! Tiiä kuin se iskä innostuu pikkuneidistään..

Ja nyt Serranosien pariin, pikkuakka nukkuu *kopkop* ja vois santsata kaffetta tän kerran toisenki kupin..

Räpis ynnä uinuva rintsessa huomenna 4vkoa
 
Saas nähdä mitä saan yhdellä kädellä aikaseks. Räkänen pikkumies kun tuntuu nyt rauhottuvan vaan pystyasennossa. Ja liinan tai kantorepun pääsen ostamaan vasta loppu viikosta. Onneks mun äiti on lomalla ja touhuamassa esikoisen kans.

Tähän palstaan alkaa tosiaan jäämään yhtä koukkuun kun odotus puolellaki :D Ja vielä kun on "tutut" kirjottelemassa =) Mutta ihana kyllä lukea että muillki on samanlaista ja saada taas voimia itelle jaksaa. Kiitos teknologian että tämäkin on mahdollista!

Meillä oli viime yö aika pyllystä tämän alkaneen räkätaudin ja vatsanväänteiden takia. Parin tunnin välein syötiin, sitten tunteroinen ährättiin, kitistiin ja etittiin hyvää asentoa, jonkä jälkeen n. tunti unta ja sama taas alusta. Pikkasen oli väsy aamulla |O No kunhan esikoinen on saatu päikkäreille lähen apteekkiin hakemaan jotain näihin masunväänteisiin. Ei siis näytäkään mansikoilla ja suklaalla olevan mitään tekemistä niitten kans kun eilen en syöny kumpaakaan ja silti vaan tuntuvat pahentuneen.

Meidän ukkeli kans halitsee tuon O-ilmeen ja monen monta muuta mille saadaan naureskella =) Täysin on oman paikkansa äidin sydämessä ottanu tämäkin pikkunen :heart:

Minttumaaria mulla on pesupähkinät ollu käytössä. En kyllä yhtään tiedä miten yleisesti luontaistuotekaupat niitä myy, kun omani ostan meidän "vaippakaupasta", mutta käymällä ja kysumällähän se selvinnee =)
Meilläkään ei vielä oikein ole rytmiä löytynyt. Se kolmen tunnin rytmikään ei enää päde. Esikoisellaki rytmin hakeminen vei aikansa, mutta yön ja päivän kuitenki erotti hyvin jo tosi pian.

Täällä muten kans yks kroonisesta vauva-/raskauskuumeesta kärsivä! Kova on paikka nyt kun pari kaveria ilmoitti tulavasta vauvasta ja yhden mies näytti vihreää valoa yrittämiselle. Niin se vaan mieli autuaasti unohtaa kaikki vaivat ja kärsimykset :D Mutta eiköhän tässä ole vauvaa kuitenkin vähäksi aikaa =)

Ihanaa räpis että joku muukin tehtailee näitä romaaneja enkä vaan minä! Sitä vaan kun on kerranki aikaa kirjottaa niin pitää saada mahd palon asiaa :D

Ja on se vaan kumma miten nuo ukot ei osaa ite ajatella mitään ennenku niille vähän ärähtää! :kieh: Onneks meillä ei miehellä täällä mun vanhempien luona oo nyt kesällä mitään ylimääräsiä houkutuksia, niin suuremmilta kiistoilta ollaan selvitty.
Voimia kuitenkin itse kulleki miesten kans! Ja eritysesti nyt Anzzulle! Toivotaan että tapaaminen sujuisi hyvin =)

Jaahas, viihtyisköhän tämä mies sen aikaa pitkällään että sais pyykit kuivumaan...

Änkkäpöö ja Toivis 4vkoa
 
heippis

täälä olsi yks tsobiäiti puoli huonosti nukutun yön jälkeen kaikki ottaa päähän :/ :/ tytteli kyllä nukku ihan hyvin ettei siitä kiinni ole =) =) mutta oma jaksaminen on nyt ollu koetuksella kun käsiä pitäs olla 4 ja olla kun barbababa muutta kun ei ole...

isännälle ei mun sapuskat ole kelvanneet jättänny syömättä jo kahtena päivänä ja muutenkin vaan ollu äree taas viimeaikoina |O |O ..masenuksesta en ole huomannu muutakun että jos kattelee jotain ikkunasta ni katse muuttuu vähän ajan kultua semoseksi tyhjäksi tuijotamiseksi ( kait mä olen jotenkin outo sitten ) :ashamed: :ashamed:

mutta muuten pikkuinen on rauhalinen tapaus syö hyvin ja on hereilläkin jonkun aikaa päivästä....
eilen käytiin sitä napaa laapistaa ja sano et katotaan viel pari kertaa sitä..

nyt poistun tarvitaan erotuomaria noiden kahden isomman kans |O |O

bambiino ja "justiina"
 
RouvaSumppisuu
Juu, tällainen palsta on kyllä paikallaan, ihanaa vertaistukea ja tuttuja tilanteita =) . Ja jotenkin tänne tulee helpommin kirjoiteltua (vanhasta tottumuksesta?) kuin tuonne suljettuun, vaikka sinnekin tulee kommentoitua ja enemmän kuvia laitettua.

Piti vaan toivotella Anzzulle tsemppiä tyttelin isukin kanssa, toivottavasti löytyy hyvin yhteinen sävel noitten tapaamisasioden yms. kanssa :hug: .

Ja kaikille itsensä väsyneeksi ja nuutuneeksi tunteville (eikös meillä kaikilla varmasti ole joskus sellaisia päiviä...) jaksamista :hug: . Atte nukkuu tässä mun masun päällä kun itse rötvään sohvalla ja yhdellä kädellä kirjoittelen, joten jätän romaanien kirjoittamisen tällä kertaa muille :whistle: ...

Sumppis ja Atte
 
Meillä on pojalla melkein selvä rytmi. :kieh: Ilta kymmenestä alkaa itku, kitinä ja ilmavaivat jotka kestää pahimmillaan aamu puoli viiteen. |O |O |O Vaikka teen niin ja näin ei auta mikään. Lisä maitoa annan niin pulauttelee niin ei se voi olla nälkääkään, ei viihdy muualla kuin sylissä. Välillä tissillä ja välillä että sylissä kävellään ja lauellaan. Ei hyväksy että istuisin netissä vaan pitää hyssytellä ja kävellä. Yks tuttava antoikin vihjeen että pitäs silti yrittää nukkua vaikka vauva valvoo. :headwall: :headwall: Ehkä se olis lapsen laiminlyöntiä että vetäisin kuulosuojaimet päähän ja antaisin vauvan parkua, huutaa ja valvoa. Ihmiset ei tajua vissiin että heidän vihjeet eivät pure meidän vauvaan.
Neuvolassa ne on onneks ymmärtäväisiä. Sanoivat että ei sille rytmille mitään voi kuin itse muuttaa rytmiä vauvan rytmiin ja nukkua silloin ku vauvakin. Ei kai tolle koliikille ole oikein selitystä miks se toiselle tulee ja toiselle ei ja miksi.
Jotenkin sitä on allerginen noille neuvoille. :kieh: :kieh:
Ehkä jotkut noi tipat apteekista vois auttaa vauvaa mutta rupee itte nukkuu. |O |O
 
Heissuli Vei!

kantoliinan loistokkuus ja todistettu moneen kertaan, O-lee! :D Neiti viihtyy siinä, tänäänkin ulkoiltiin ja hän vaan ihmetteli ja toljotteli ympärilleen.

Ristiäiskutsut on vihdoin väkerretty. Laitanpa iloksenne kuvan tekemisestä
ja valmiista tuotoksista
Tytön tuleva kummitäti oli projektissa mukana suurena apuna, vaikka siis tiimarin valmiille kutsuille vähän muutoksia vaan tehtiinkin.

Yörytmi on meillä tasaantunut, Tyttö herää puolen yön jälkeen ja sit aamuyöstä neljältä syömään.
Ihana fiilis kun saa itse nukuttua näinkin hyvin! ja sikeesti...

Kohta alkaa mulla koulu :|
Henkiseti olen valmistautunut tulevaan ja mielessäni jo tehtäviä pyörittänyt, jos vaan vielä tällä viikolla sais aikaiseksi niitä hommia alkaa oikeasti tekemäänkin :headwall:

Jälkivuoto loppu, tai no tänään taas pikkuhousunsuojan laitoin varuiks mut siis suuremmat on ohi ja normi elämä alkanut.

Pulautteluistaa on ollut puhetta, niin täällä tyttö oksentelee isoja määriä päivittäin, miltei joka ruoan jälkeen.
Toisinaan oksennus on jo sellaista "kokkelia" eli ei mitään tuoretta maitoa mutt en ymmärrä mistä sitä aina vaan tulee ja miksi niin isoja kasoja! Vaatteita ja rättejä menee pesuun paljon!!
Isoveljensä oli kyllä ihan samanlainen ja sillä rauhoittui ajan kanssa kun kiinteät alko.

Ens ma meil on nla, palataan sitten viimeistään, uusien mittojen kanssa :)

Jaksamisia teille kaikille massuvaivoja potevien vaavien tai ärsyttävien ukkojen kanssa eläville... :hug:
 
Heips!
Tässä meidän pojan tiedot. Syntyi suunnitellulla sektiolla 29.07.08 Klo 08.55, pituus 49cm, paino 3050g. Rv39,5
Väsynyt äippä kirjoittelee silmät ristissä.
Luen joku päivä teidän juttuja paremmin, sekä kerron omani!
Eilen kotiuduin sairaalasta, vauvan kanssa kaikki ok. Esikko 1v8kk oli todella hankala eilen, joten voimat loppu. Katsotaan kun jaksan palata tänne taas!!
 
Hellurei jälleen, se on Räpis ja romaanin aika... :ashamed:

SmileX, siis kuinsie hennot jo koulua jatkaa nyt heti??? Viekkö sä vauvan kouluun mukaan vaiko etänä opiskelet? Hattua nostan että jaksat siihen urakkaan ruveta!

Änkkäpöö, joo, mä ainakin tykkään luke pitkiä juttuja! Ja kiva että muutkin niitä näpyttelee! :D

Vaikka eipä tuota joka kerta onneks kerkee pitkään kirjotella. Tää aamupäivä on menny taas tissi suussa, eikä tyty ole kiskonu rauhassa unta kuulaan millään eikä missään, paitsi tissi suussa.. Nyt rauhoittelin pitkään olkaa vasten, ja pistin taas massulleen unille, ainakin toistaiseksi nukkuu; ja takuulla alkaa kohta ähinä ja itku kun tän ääneen sanoo... Aloitettiin sit eilen myös Rela-tipat, kun sain sellaisen putelin kamulta. Kattoos ny onko apua. Cuplatonista hiukan hyötyä on kun muistaa joka syötöllä antaa. Yhtä tipottelua, ja mie melkoinen tippa-iita, kun tiputtelen vauvalle ja kolme veelle silmätipat, vauvalle sit vielä Culpatonit ja Rela-tipat.. Nii, ja nenään keittosuolatippoja vielä! Tip tip tip.. :snotty:

Jahas, ois kai hyödynnettävä hiljaisuus ja ripusteltava pyykit. Heti ne pirulaiset kertyy kun päivän oot pesemättä, tosin neidilläkin on vaipa nyt falskannu urakalla...

Räpis ja ainakin hetkisen uinuva "Ninni"
 
Siis meidän viime yö oli ihan uskomaton! Ja tällä kertaa onneksi hyvässä mielessä. Pienimies nimittäin tisutteli illalla puoli kymmenen maissa ja pisti nukkumaan. Yöllä ekan kerran katoin kelloo vähän ennen kolmee kun vähän kitistiin ja piti pierasta. Annoin tissinki suuhun ja jonkun ajan päästä heräsin ja ukkeli veteli jo sikeitä. Seuraavan kerran kelloo kattoessa se oliko jo 7.45! :eek: Siis en oikein vieläkään jaksa uskoo miten hyvin nukuttiin. Ja kiitos taitaa kuulua pienelle pullolle niemeltään Disflatyl. Sain iltpäivällä käytyä ostamassa sen ja illalla sitten antelin syöntien päälle sen 30 tippaa ja johan tuli pieruja koko ilta. Eikä ees suuremmin tarvinnu ährätä niitten kans vaan ihan suosiolla ulostuivat. Ihanaa ainetta tuo! :D

Ja saattohan se toissa yönä ilmaantunu räkäsyyskin vähän väsyttää poitsua. Onneksi iltaa kohti pikkusen olo tuntu paranevan huomattavasti ja jakso hyvin olla hereilläkin. Yölläkään ei räkä enää tuntunu vaivaavan nukkumista mitenkään. Meidän pojilla näytti siis olevan yhden päivän flunssat =)

SmileX kivan näkösiä kutsuja =) Ja tsemppiä koulunkäyntiin! Teitpä sitä sitten kotona tai koululla, niin jaksamista se kuitenkin vaatii. Ainakin että henkisesti saa itsensä ja ajatukset irti vauvasta. Mulla on kans tässä vähän opintoja työnalla (sama homma ollu jo viime keväästä, mutta laiskana en saanu tehtyä ennen vaavin syntymää :ashamed: ), mutta onneksi se on vaan kirjottamista jota voi siis tehdä kotona. Tai niitähän mulla pääosin on nykyään kaikki opiskelu tenttejä lukuunottamatta. Esikoista aikoinaan kuskasin luennoilla mukana, joita onneks oli tosi vähän.

Ah, ihana rauha kun esikoinen suostu lähtemään mummin kans päikkäreille (ei oo oikein vauvelin syntymän jälkeen muut kelvannu kun äiti tai isi nukuttamaan) ja pikkunenkin päätti sitten vielä jatkaa uniaan tuossa kantokopassa kun äsken hain sisälle kun huuteli ulkona. Suunnitelmissa oli, että tarttusin nyt taas niihin opiskeluhuihin käsiks, mutta niin vaan tänne eksyin :ashamed:

Ei mutta jos sitä hommaa oikeesti koittais vähän saada eteenpäin, kun ei tässä nyt sen ihmeempää asiaakaan ole. Ja jos kahvit vaikka keittäis kun rauhassa saa juoda.

Änkkäpöö ja Toivis
 

Yhteistyössä