HEINÄMAMMAT 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirsi.73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kirsi.73

Vieras
19.6. -Rinkeli-, poika, 4145 g , 54 cm
22.6. Minna, poika, 2950g, 48cm
22.6 Anne, poika, 3610g, 49cm
23.6 Tyttö82, tyttö 3275g,50cm
26.6 Manteli, tyttö 3120g, 48 cm
28.6 Saara, poika, 2810g, 48cm
3.7. Lalla, poika, 3360g, 51cm
10.7. Salli, poika, 4920 g, 55 cm
10.7. Nitta, tyttö, 3090g, 48cm
11.7. Satu, tyttö, 4050 g, 51 cm
12.7. Assari, tyttö, 3940 g, 50 cm
12.7. Nin@, poika, 3670 g, 51,5 cm
12.7 Ponnari, poika, 3720g, 52cm
13.7. Eeva, tyttö, 3600 g, 50 cm
16.7. Pinja, tyttö, 4010g, 51cm
17.7 äityli78, tyttö, 3350g, 51cm
18.7 Hanne, poika, 4040g, 52 cm
19.7 Liuku, tyttö, 3642g, 51cm
23.7 Kirsi.73, tyttö, 3285 g, 45 cm.
23.7. Tiina, poika, 3740g, 52cm
24.7 Eewi, tyttö, 3922g, 51cm
27.7. Saimi, poika, 3450g, 49,5cm
27.7.minä-75, poika, 4120g, 56 cm
29.7. Minä-83,poika,3660g,50 cm

Nyt on ihanan rauhallinen hetki. Koko katras on unessa ja asunto hiljainen. Vauva on kuin unelma sikäli, että heraa vain kerran yössä, joten uskaltaa itsekin hetken vielä valvoa. Mieskin on vielä lomilla, joten on aika rentoa. Rahahuolia on vaikka muille jakaa. Pyykkikone hajos ja autokin pitäisi ostaa, joten alkaa stressi sikäli olla. Nyt tässä mietitään miten kaikki rahoitetaan. Niin - ja kolmiossa viisi ihmistä, joten isompi asuntokaan ei pahaa tekisi... Mutta raha on onneksi vain materiaa, joten ei siitä enempää.

Meidän neidillä on kauheena hormoninäppyjä ja on kuin murkkuikäinen. Odotan mielenkiinnolla milloin ne häviää. Miten muiden vauvoilla? Niin ja toinen kysymys. Onko muilla esiintynyt runsasta hikoilua nyt imetysaikana (siis äideillä)? Itse olen koko ajan ihan kuumissani, ja olin toivonut synnytyksen tuovan asiaan helpotusta....

Olin perjantaina kotipippaloissa virkistäytymässä ja teki ihan hyvää. Kovasti jännitimme miten ottaa pullosta, mutta nukkuikin koko ajan ja kotiin tultuani piti oikein syötölle herättää, kun oli rinnat maitoa pullollaan.

Kirsi.73, Inari 4 vk.

Meidän neitokaisella kans on naama ja niska ihan näppylöissä. Samppu on nyt 5vk ja 5 pv, näpyt ilmaantui pari päivää sitten. Olin jo melkein kiikuttamassa sitä neuvolaan, mutta kaikki on vakuutelleet näppyjen "kuuluvan asiaan" ja olevan ihan normaaleja pikkuvauvoilla.

Täällä kans hikoillaan ihan kiitettävästi! Yölläkin herään, kun on tyynyliina märkänä... Karseeta. Jostain luin, että hikoilu loppuu vasta imetyksen lopetuksen jälkeen, onko tietoa/kokemusta?

Torstaina on neuvolalääkäri, saa taas tietää, miten neiti on kasvanut. Nyt on jo kolme yötä mennyt niin, että on herännyt vain kerran syömään. Illalla on syönyt klo 22 paikkeilla, sitten siinä klo 3 maissa ja seuraavan kerran klo 6-7 maissa. Oon itekin ollut pirteämpänä, kun saa nukkua pidempiä pätkiä. Mutta liekö pysyvä ilmiö, vai vaan ohimenevää. Senpä näkee.

Tänään kävin perhekahvilassa ekaa kertaa. Tunsin olevani "kummajainen", kun olin ainoa siellä pienen vauvan kans. Sitten muilla oli siellä jo entuudestaan tuttuja, mulla ei, joten koin olevani vähän ulkopuolinen. Nyt mietin, että käynkö edes siellä enää, mutta ehkä en nyt yhden kerran jälkeen luovuta.

Mutta nyt vois mennä vähän pitkälleen, kun neiti nukkuu.

Eeva ja Samppu 5vk 5 pv

Moi pitkästä aikaa. En tässä oo oikein jaksanu kirjotella, mutta olen käynyt juttujanne lukemassa aika-ajoin.

Meillä ei oo tullu hormooninäppyjä tytölle juurikaan, mutta mulle ne on iskeny. Nyt onneksi jo poistumaan päin, mutta meinasin olla shokissa kun n. viikko sitten yhtäkkiä nousi kamala näppymäärä selkään, rintaa ja koko käsivarsiin. Mies onneks muisti, että neuvolatäti kerto, että niitä voi tulla äidillekin. Mielummin näin päin ku toisinpäin.

Meidän tyttö oli kasvanu kuukaudessa 6,8 cm!! Eikö oo aika hirveä mitta? Oon kyllä ajatellu, että oiskohan se ollu jotenkin kippurassa syntyissään, miten kukaan voi noin paljon kuukaudessa kasvaa. Painoa oli tullu n. 600 g kahdessa viikossa, mutta silti on kuulemma liian vähän suhteessa tuohon pituuskasvuun. Muuten kaikki on menny hyvin. Yöllä nukkuu jo 6 tunnin pätkän ja kaikkinensa unen aika on n. 23-11... Ihan on äitiinsä tullu tommonen yökukkuja ja aamun nukkuja. Sopii mulle.

Nyt taas kotihommiin kun tyttö kerrankin nukkuu päivällä. Hyviä vointeja kaikille!

Assari ja Justiina 5 vk 6pv

Heipä hei!

Onko kenelläkään hyviä nukutus vinkkejä? Meillä suurena ongelmana on ollut se, että Otso ei enää ensimmäisen yösyönnin jälkeen haluaisi nukkua. Nukahtaa kyllä hyvin tissille, mutta häntä ei saa enää siirrettyä sänkyyn. Mikä avuksi? Yöllä syömissessioissa on mennyt 1,5-2h jonka jälkeen otan Otson viereeni nukkumaan, kun en enää jaksa itse valvoa/syöttää. Otso käyttää tissiä usein tuttinaan, eikä varsinaisesti syö. MIkä avuksi? Kaikki vinkit otetaan kiitollisina vastaan. =)

Minna ja Otso 2kk1pv

minna - meillä jää vauva ensimmäiseltä syötöltä viereen. en viitsi vaarantaa omia uniani siirtelyn takia...

assari - meillä sama homma. stntymäpituus 45 cm, alle kuukauden iässä 52 cm. eli ehdottomasti alimitaattu. esikoisen kans oli sama homma...

vaavi sylissä, siksi pienet kirjaimet.

kirsi.73

Assari: Lassi oli syntyessään 48 cm ja 2810 g, kun ikää oli n. 5 viikkoa, pituutta oli 55,2 cm ja painoa 4690 g. Eli pituutta tullut lisää 7,2 cm ja painoa 1880 g. Neuvolan terkka jaksaa ihmetellä kasvuvauhtia ja on veikkaillut, että ensimmäinen pituuden mittaus ei ole ihan oikea.

Kirjoittelen huomenna lisää paremmalla ajalla.

Saara ja Lassi

Kirsi 73- Mäkin oon nyt ottanut Otson viereen ton ekan syötön jälkeen. Eikö sulla ollutkin ennestään lapsia? Miten niiden kanssa, mihin asti nukkuivat aamun vieressä? Vai onko tämä jokin kausi? Meillä mies ei tykkää kun poika nukkuu vieressä. Hän nukkuu silloin levottomasti ja säpsähtelee usein katsomaan missä poika nukkuu. Itse oon nyt tottunut nukkumaan pojan vieressä, eikä se mua häiritse. Mietin vaan, että miten pitkään lasta voi nukuttaa vieressä, ettei vierottaminen olisi sitten niin vaikeaa?

Ja nyt taas autokouluun.

Minna ja Otso 2kk 2pv

Täälläkin on saatu uusia mittoja tytöstä: paino 5040 g ja pituus 57 cm. Samppu on nyt 6 vk ikäinen ja syntymämitat 3600 g ja 50 cm. Eli aika paljon on täälläkin kasvettu, jos mittaukset pitää paikkansa. Mutta tuo pituuden mittaus on kyllä munkin mielestä vähän sitä sun tätä, riippuu miten ne sen jalan suoristaa. Mutta pääasia on tietää, että neiti kasvaa :)
On sen kasvun tietysti vaatteistakin huomannut, kun osa vaatteista on jo pieniä.

Tännepä ei muuten kuulu ihmeempiä. Aamuisin tyttö on aina tosi hyvällä tuulella, hymyilee leveästi. On ihana aloittaa aamu näin eikä itkujen kera. Toki tissiä pitää antaa aika nopeaa, muuten se hymy muuttuu itkuksi :)

Ollaan pärjätty ihan tissillä. Pari kertaa tyttö on saanut korviketta, jos oon ollut kaupassa tms. ja tyttö ollut isin kans kotona. En oo oikein lämmennyt sille maidon pumppaamiselle. Musta toi ostamani Ainun pumppu on huono ja työläs käyttää.

Lääkäri määräsi tytölle silmätippoja, kun se on rähminyt käytännössä syntymästä saakka. Niitä pitäs nyt laitella 4-6 kertaa päivässä ja sitä ennen vanupuikolla painaa silmän sisäkulmaa, jotta kyynelkanava aukeaisi. Jos ei ala auttaan viikossa, pitää varata uusi aika neuvolaan. Ite en oo ollu huolisssaan tosta, kun oon aatellut sen rähmimisen olevan ihan normaalia vauvoilla, oon vain putsaillut. Mutta nyt sitten lääkäri oli sitä mieltä, että pitää laittaa antibioottitippaa.

Eeva ja Samppu 6 vk

Heippa! Meillä todella harvinainen hiljainen hetki näin päiväsaikaan, joten netissä heti pyörimässä :) Yöt sujuu meillä jo paremmin eli kahdella syötöllä jo pärjätään. Aamut on silti edelleen yhtä kitinää ja ähinää mahavaivojen kanssa -oonkin nyt jättänyt d-vitamiinit hetkeks tauolle ja aloittanut Rela-tipat ja Cuplatonin antamisen yötä vasten. Vasta pari päivää kokemusta joten tuloksesta ei vielä tietoa. Päivänukkumisen kanssa onkin sitten huonompaa eli poika nukkuu hyvässä lykyssä pari puolen tunnin pätkää ja sitten lukuisia 5 minuutin pikapyrähdyksiä. Hereillä ollessa syö tissiä melkeimpä tunnin välein, välillä useamminkin joten rinnanpäät on kovilla. On jotenkin niin hölmöä, että päivisin saa koko ajan pelätä kuinka maito riittää ja yöllä joutuu sitten pumppailemaan tissejä kun syömisvälit niin pitkiä..

Kasvutahti on ollut myös meillä kova eli ei mikään ihme, että maitoakin tarvitsee paljon. 5 vkon neuvolassa pituutta oli 58,3 cm ja painoa 5330g eli esim. painoa tullut kolmessa viikossa yli kilo lisää! Hormoninäppyä pojalta löytyy myös ihan riittävästi, ilmestyivät 4 vkon iässä ja nyt onneksi jo vähän vähentyneet -eniten näppyjä poskissa, otsassa ja korvanlehdissä.. Ristiäiset meillä pidetään 3.9. eli toivottavasti siihen mennessä ehtisivät hävitä mahdollisimman hyvin :)

Kirsi.73: mä toivoin myös hikoilun jäävän pois ison mahan häviämisen myötä, mutta eipä ole näin käynyt. Etenkin imettäessä jatkuva tuskanhiki niin että kaikki vaatteet tuntuvat märiltä. Onneks kotona saa pahimpien aaltojen aikana hillua kokonaan ilman paitaa ;)

Eeva: Meidän pojalla myös syntymästä asti rähminyt toinen silmä. Putsaillut olen minäkin silmää enkä sen kummemmin asiaa stressannut. Kukaan ei ole puhunut meille mistään silmäkulman painamisista eikä silmätipoista puolella sanallakaan, mutta kyselen asiasta neuvolassa jos rähmiminen alkaa vaivata jatkossa enemmän.

Hanne ja poikanen 5vkoa 2 pvää

Hei!
Meidän vauvalla rähmi oikea silmä n.4 viikkoa synnytyksen jälkeen, ilmeisesti kyynelkanava oli tukossa. Pyyhin pahimmat rähmät usemman kerran päivässä lämpimällä vesijohtovedellä kostutetulla pumpulilapulla. Neuvolasta sain myös ohjeen painaa silmäkulmaa ihan vaan sormella esim. aina kun imettää tai kun vauva nukahtaa syliin niin kyynelkanava tyhjenee. Tähän voi käyttää myös pumpulipuikkoa, mutta pikkurillillä se kävi helposti. Lääkärin käsikirja ohjeistaa, että painamisen jälkeen pyyhitään erite pois ja tiputetaan antibioottitippaa silmään.
Meillä oli antibioottitipat varalla kun silmä hieman punoitti yhtenä päivänä, mutta emme sitten aloittaneet, vaan päätimme hieman odotella ja käyttää painantaa ja pyyhintää. Näin vaiva sitten on helpottanut, eikä silmä enää oikeastaan rähmi. Aloittaisin antibioottitipat vasta sitten kun silmän sidekalvo (eli silmän pinta) punoittaa, ja jos silmäluomiin tulee turvotusta ja mahdollisesti sen lisäksi punoitusta, eli varsinaisen sidekalvotulehduksen merkkejä. Rähmintä on yksi merkki myös, mutta ilman noita muita oireita hoitaisin painannalla ja pyykimällä, koska usein antibioottitippa ei vaivaa lopullisesti hoida, vaan rähmintä jatkuu. Vauvoilla voi kyynelkanava olla tukossa pitkäänkin, ja sille ei yleensä tehdä mitään koska 80%:lla vaiva häviää 8kk ikään mennessä. Jos vaiva jatkuu sen jälkeen, niin kyynelkanavat voidaan sitten renssata auki silmälääkärillä. Usein odotellaan vuoden ikään asti spontaania paranemista. Tuli vähän sekavasti kirjoitettua...toivottavasti tuli jotain tolkkua.
Mutta ehkäpä Eeva teillä on noita muita oireita pelkän rähminnän lisäksi ja lääkäri on siksi pitänyt aiheellisena hoitaa sidekalvontulehduksen antibiootilla (=kannattaa luottaa omaan lääkäriin, hänellä on hoitovastuu). Lääkärit voivat hoitaa näitä hieman eri tavalla; usein kokemattomat nuoret lääkärit luottavat kirjan ohjeisiin (ja hoitavat varmuuden vuoksi), ja kokeneet soveltavat näitä ohjeita kokemuksensa mukaan:)

Lääkäriäiti + tyttö 6vko 4pv

Minna kyseli isompien lasten nukkumisista. Meillä esikoinen ollut varsinainen kauhuesimerkki, joka valvottanut nelivuotiaaksi. Ei siinä mitkään unikoulut ole auttaneet ja melko toivottomia ja väsyneitä oltiin. Toinen lapsi ollut helppo siinä sivussa ja en edes muista sen vauva-ajasta mitään hankalaa. Varmaan alkoi nukkumaan yöt omassa sängyssä, kun syötöt loppuivat. Eli lähemmäs vuoden ikäiseksi? Ehkäåä joo. Minä en ole oikein luottanut miehen "isänvaistoon" ja olen pitänyt vauvan seinän ja itseni välissä, jottei isä kierähdä vauvan päälle. Itseeni luotan täysin ja olen joskus jopa nukuttanut rinnan päällä, kun ei heti syötölle nukahtanut.

Muuten on aika kitisevä lapsi, ja Eevan hymyaamut kuulostavat kadehdittavilta.

Kirsi.73 ja Inari

Kuinka paljon te juttelette vauvoille? Olenkohan tästä kirjoittanut jo, mutta en keksi mistä jutella vauvalle, juttelen kyllä vaivanvaihdon yhteydessä ja muiden hoitotoimenpiteiden, mutta muuten en paljoakaan.. minulla on siksi tosi huono omatunto ja yritän kyllä keksiä ja lörpötellä silloin tällöin jotakin.

Liuku ja Nelli 5vko2pvä

Heip!

Liuku: Meillä yritetään jutella aika paljon, mutta kyllä minusta on lapsenkin kannalta hyvä, jos antaa itsekseenkin tutkia maailmaa. Meidän tyttö on ainakin äitin aamupalan ajan usein lattialla tai sitterissä katselemassa jotain lelua, meilläkin on tosin aamut useimmiten tosi helppoja kun neiti on niin hyväntuulinen yöunien jälkeen. Ja vaikka paljon juttelenkin vauvan kanssa, niin kyllä se välillä itteäkin huvittaa, kun joka päivä selittää samoja juttuja vauvalle ja kiertää ihailemassa samoja "ihmeellisiä" asioita kotona (eteisen peili, viherkasvit yms.). Lisäksi mulla on toi Paukkumaissi lasten levy, jonka laitan soimaan niin vauva seurailee sitteristä, kun äiti viikkaa pyykkiä musiikin tahdissa... heh. Nää nyt on tämmösiä, mutta ideana vaan, että ei se vauva mun mielestä niin päätä huimaavia virikkeitä kaipaa, joten ei huolta. Helppoa on yleensäkin van selitellä, että mennääs tonne pihalle kastelemaan kukkia tai mennään täyttämään tiskikone... sit jos on itkunen aamu, niin mikään tämmönen ei tietty onnistu, vaan sylitellään vain.

manteli ja tyttö 2 kuukautta

Heissan!

Kiitos Kirsi 73 vastauksesta. Annan varmaan Otson vaan nukkua ekan syötön jälkeiset ajat mun vieressä. Levännyt äiti kun on aina parempi äiti. =)

Meillä Otso nukahti tänään ekaa kertaa vaunuihin kun lykin niitä pitkin mökkitietä. Tuntuu todelliselta voitolta, vaikka Otso heräsikin heti vaunujen pysähdyttyä. Nyt voidaan koiran ja pojan kanssa käydä pitkillä lenkeillä. Tekee meille kaikille hyvää. Koiralle ja mulle liikuntaa ja Otsolle raitista ilmaa ja unta. Aiemmin Otso on aina huutanut vaunuissa kaikki matkat kunnes on päässyt syliin.

Meillä kanssa nuo hymyt aamuisin on valloittavia. Samoin vaipan vaihto on Otsosta älyttömän hauskaa. Varsinkin se että puhaltelen peppua "kuivaksi" vaipanvaihdon yhteydessä. =)

Liuku: Mullekin toi höpöttely oli aluksi vaikeaa. Kuuntelin kateellisena kun anoppi ja äitini höpöttelivät Otsolle ja saivat sillä pojan rauhoittumaan. Eipä siinä ihmeitä tarvita, puhuu siitä mitä on mielessä. Puista, tuulesta, ruokaohjeista, pyykinpesusta, päivän ohjelmasta yms. Itse oon viime aikoina jutellut Otsolle liikennesäännöistä kun olen nyt siellä autokoulussa. Laulaminen on kanssa hyvä juttu, jos vaan itse kehtaa/viittii hoilata. Otso tykkää kanssa musiikin kuuntelusta ja tanssimisesta. Välillä vauvan on kyllä hyvä antaa olla ihan rauhassa sitterissä/sängyssä. Aina ei tarvitse olla virikkeitä.

Miten saatte vauvat nukkumaan päikkäreitä? Meillä Otso nukkuis kyllä sylissä, mutta kun yrittää laskea sänkyyn tulee heti huuto.

Minna ja Otso 2kk 3pv

Nostellaanpa ketjua vähän välillä ylös..

Juttelemisesta: Minä luen Justiinalle satuja kun omat jutut loppuu. Oon kaivellu omat Pekka Töpöhännät esiin ja lukenu niitä jatkokertomuksena yleensä siinä vaiheessa kun tyttö on päivällä väsynyt, mutta ei vielä nukahda. Vartin satutuokion jälkeen tyttö on nukahtanut sänkyyn useamman kerran. Noin muuten laulelen paljon ja loput aikaa ollaan hiljaa.

Meillä kyllä päikkärit onnistuu sillon kun tyttö on varmasti väsynyt. Nukutan joko syliin ja siirto omaan sänkyyn onnistuu yleensä hyvin. Joskus annankin nukkua sylissä, laitan itelle vaikka jonkun videon pyörimään ja nautiskelen rauhallisesta ajasta samalla läheisyyttä antaen (minähän en voi imettää, niin täytyy muilla tavoin olla lähekkäin pitkin päivää).

Tiistaina ois 6 vk:n lääkäri tytöllä ja mulla jälkitarkastus keskiviikkona. Mulla muuten alko kuukautiset.. grrr.. Tietääkö kukaan, että eikö se jälkitarkastus oo sisätutkimus vaikka ois tehty sektiokin? Voikohan sitä tehdä vaikka ois kuukautiset?

Syöttöhommiin taas : )

Assari ja Justiina 6 vk 4 pv

Assari - en tiedä sektion jälkeisestä tutkimuksesta. Sinuna soittaisin ja kertoisin niistä kuukautisista, ettei tule turhaa käyntiä. On nuo lääkäriajat yleensä kortilla, ainakin meillä.

Meillä ei Inari ole vaunuissa juuri ollenkaan, kun on tottunut kantoliinaan. Joskus saan siirrettyä sen vaunuihin, kun on ihan sikeässä unessa, mutta silloinkin herää yleensä ja liinaan takaisin. Vähän kauhulla odotan talvea. Yksi äiti kertoi kantaneensa vauvaa toppatakia alla, joten sama voi olla meillä edessä... Muuten kyllä ihanteellinen. Tänäänkin oltiin lastentapahtumassa kolme tuntia ja nukkui yhtä syöttöä lukuunottamatta kuin unelma. Jätin perjantiana kahvin ja ruisleivän itseltä pois ja vaikuttaisi että kitinä on jo nyt vähentynyt. Näppäjä on kyllä tosi paljon. Onko muiden vauvoilla muuallakin näppyjä kuin kasvoissa? Inarilla on rintakehäkin melko punainen. Olemme jo alkaneet epäillä allergiaa, mutta ehkä noin pienellä ei voi olla?

Liuku - mulla tulee lauleskeltua, ku jutun aiheet on monesti kortilla. Toisaalta isompien lasten kanssa on touhua, että saa itsekseenkin viihtyä.

Kirsi.73

Heippa kaikki! olin jonkin aikaa ilman nettiä joten tuli tauko kirjoituksiin.
Kirsi, meilläkin tytöllä oli niitä näppyjä tosi paljon ensin kasvoissa ja sitten niitä tuli yläselkäänkin ja ne ainakin hävisivät. Joten ei allergiasta kyse.
Nukuttamisesta, meillä sellainen rottinkinen ensisänky jossa pyörät ja ollaan heijailtu vauveli uneen. En ole jaksanut stressata tottuuko heijaamoseen niin että vaikeaa sitten nukahtaa pinnaänkyyn vaan sen näkee sitten kun aika on! Nyt näin hyvä niin en näe mitään syytä muuttaa nukuttamistyyliä. Öisin meillä ei edelleenkään heräillä eikä edes syödä joten yö nukuttamista ei tarvita. Eka syöminen siinä kuuden seitsemän aikoihin aamulla jolloin kuitenkin oon jo hereillä ku laitan isompia kouluun.
Vaunuissa nukkuu tosi huonosti koska edelleen meillä ne lonkkalastat ja ei niiden takia suostu nukkumaan selälläänkun sellaisia vartin pätsiä. Muutenkin on oltava tarkkanan ettei vauvalla ole yhtään kuuma koska iho hikoaa niiden muovisten lastojen alta julmetusti ja vaan vesi valuu sieltä jos kuuma tulee ja tyttö huutaa... joten liikkuminen meillä ollut sen takia vähänlaista kotona omassa sängyssä viileässä ja vatsallaan uni maittaa!
lasta pitäisi saada pois viikon päästä kokonaan, pitäkää peukkuja ettei tule takapakkia.
Hmm, olikohan jotain muuta mitä piti teille kirjotella? Niin, se hoitopäivä mummilla jota sillon hermoilin, oli mennyt kuitenkin tosi hyvin!
Hyvää viikonalkua kaikille!

Hei!

Kiitos Lääkäriäiti tiedoista. Meillä oli tosiaan 6 vk neuvolalääkäri ja siellä oli sellainen nuori mieslääkäri, joka tarttui tähän silmän rähmintään. Oltiin sitä puhdistettu vanulapuin, kuten neuvoissasikin oli, enkä ajatellut sen olevan mitään silmätulehdusta. Reseptissä lukee "4-6 kertaa luomitulehduksen hoitoon". Meinaa olla hankala saaha laitettua...

Täällä on alkaneet yöt mennä yhdellä syötöllä, joka tuntuu ruhtinaalliselta. Tyttö syö siinä klo 3-4 maissa, sitten klo 6-7 maissa. Joskus vielä nukahtaa ton 6-7 syötön jälkeen, mutta ei aina.

Tänään taitaa kärrylenkki jäädä väliin, sataa vettä ihan kaatamalla. Ellei sitten lakkaa jossain vaiheessa.

Itsellä on ollut viime ja tällä viikolla sellaista menkkakipumaista alavatsakipua. Onko muilla vastaavaa? Oon jo aatellut, että alkaakohan ne menkat nyt jo... Mullakin on se jälkitarkastus nyt keskiviikkona.

Eeva ja Samppu 6vk 4 pv

Eevalle: Mullakin mahaan särkenyt useampana päivänä, menkkamaisesti. Ehdin jo tossa murehtimaan että oonko saanut jonkin tulehduksen kohtuun tai jotain, mutta olo ollut kuitenkin muuten hyvä niin olen sitten ottanut vain särkylääkkeen ja pehmittänyt vatsaa sen varalle jos olisikin jotain suolistoperäistä.

Voimia kaikille kiukkupussien äideille! Täällä on poika lähes liian helppo ollakseen totta, eli kiukauttelua/itkua tulee ainoastaan jos ruuan saaminen kestää liian kauan eikä itku ole kertakaan jatkunut saatuaan pullon/tissin suuhunsa. Meilläkin oli kovasti hormooninäppylöitä naamassa, ja olivat kyllä kovasti ikävän näköisiä. Saattoivat pamahtaa ihan hetkessä esille ja kadotakkin yön aikana. Vaihe kesti n. 3vkoa. Oletteko vielä vieneet vauvoja hoitoon, meillä on poika ollut mummolla hoidossa kolme kertaa n. 2-3h kerrallaan. Nyt ollaan menossa viikonloppuna isompiin juhliin ja poika olisi menossa mummolaan yökylään, hiukan hirvittää, mutta ei kai se siitä mitään traumoja voi saada. Äitini on siis ammatiltaan lastenhoitaja ja kiinni vielä työelämässä eli osaa kyllä hoitaa pikkuista. Onko kukaan vielä päässyt takaisin alkuperäisiin kiloihin? Itselläni painoa vielä +10kg ylimääräistä ja paino tippunut paljon hitaammin kuin odotin. Hiukan alkanut jo ahdistamaan tämä mammavaatteissa edelleen liikkuminen. Onneksi tulossa talvi ja ylimääräiset makkarat saa piilottaa neuleiden alle.

vauva sylissä, siksi pienet kirjaimet.

kiitos vasatauksista näppyläkysymykseen. olen siis luottavainen, ettei ole allergiaa. vauvakin on vähän iloisempi ollut, kun jätin kahvin ja ruisleivän pois. olen juonut kamonilla-teetä, joka kuulemma vauvalle hyväksi. rauhoittaa mahaa.

minulla kiloja enää n neljä jäljellä, mutta tilasin silti josefssonilta todella edulliset kivat farkut. en mä mahdu omiin kivoihin vaatteisiin ja en halua verkkareissa liikkua kuin sisällä kotona. imetyspaitoja olen ostanut aika paljon,
ja todella tyytyväinen niihin.

inari ei ole ollut ulkopuolisilla hoidossa ja en varmaan viekään ennen kiinteitä. meillä on muutenki ollut aika harvakseltaan tapana miehen kans käydä kahdestaan ulkona, melkein mielummin omien kamujen kans, jolloin toinen on kotona. keskimäärin ehkä kahden-kolmen kuukauden välein on käyty leffassa ja syömässä kahdestaan, ja on tuntunut ihan sopivalta. tietenkin jos omat vanhemmat voisivat hoitaa, kuten ponnarilla, tulisi enemmän käytyä kahdestaan.

Heippa!

Mulla ei ole menkkoja ollut eikä ole merkkejä, että alkaisi. Saas nähdä, että milloin ne palaa.

Mä juttelen Lassille vähän väliä. Kaikenlaista höpötän, kuten että mitä teen/aion tehdä (äiti siivoaa/lukee lehteä tai mennään tekemään ruokaa tms.) ja Lassi juttelee ja hymyilee mulle takaisin. Välillä leikitään kutitusleikkiä (lasken käden hiljaa Lassin päälle ja kutittelen Lassia samalla sanoen kuti-kuti-kuti) ja se naurattaa paljon.

Lassin lempilelut ovat pinnasängyn päällä oleva härveli, mikä pyörii ja mistä roikkuu leluja ja kuuluu musiikkia sekä turvaistuimeen kiinnitettävä värikäs lelu, mistä roikkuu kaksi kukkaa ja mehiläinen. Kun mehiläistä vetää, kuuluu musiikkia. Näitä Lassi katselee todella tarkkaan ja huitoo käsillään niihin (vielä ei ylety niihin). Kovasti haluaisi osua ja tarttua niihin.

Tänään käytiin neuvolassa (ikää Lassilla nyt 2 kk), painoa tullut taas vajaa kilo. Nyt painoa on 5335 g (synt. 2880 g) ja pituutta 57,5 cm (synt. 48 cm), päänympärys 39,3 cm (synt. 33 cm). Seuraavaksi onkin lääkärineuvola ja ensimmäisen rokotuksen aika (me ei otettu calmette-rokotusta).

Saara ja Lassi 2 kk

Heissan!

Tänään oli neuvola. Otso on nyt 2kk ja 8pv.
Painoa 4665g (syntyessä 2995g) ja pituutta 58,5cm (48cm), pään ympärys 38cm (33cm).

Otso on ollut ihan hyvän tuulinen ja jutteleekin jo paljon. Itse oon ollu aika väsynyt. Yöt on menneet vaihtelevasti. Nyt oon saanut taas Otson nukkumaan omassa sängyssään. Ollut kyllä ainka pätkittäistä tuo yöuni. Viimeyönä tuli kolmet kakat, eikä sen jälkeen oikein meinannut kumpikaan saada unta.

Autokoulukin stressaa ja väsyttää.Eiköhän se tästä. Kirjoittelen paremmalla ajalla.

Kiitos kaikille jotka tukivat täysimetykseen. =) Hyvin on painonoussut ilman lisiä.

Minna ja Otso

Meilläkin eilen neuvola- &lääkärikäynti, joissa ei kyllä mitään ihmeellistä tapahtunut -ja hyvä niin kun kaikki oli kerta kunnossa! Painoa pojalle tulee kyllä tosi nopeasti, nytkin viikossa 350g.. :) Kyllä sillä alkaakin sitten olemaan useampi leuka ja ihania pehmusteita vähän ympäriinsä! Hyvä kuitenkin, että meillä on ristiäiset nyt sunnuntaina kun ei tiedä kuinka kauan poitsu enää mahtuisi enojensa vanhaan kastepukuun..! Painoa pojalla oli eilen 3680g ja pituutta 58,5 cm.

Vauva oli eilen ensimmäistä kertaa mummolassa hoidossa. Ei tosin kuin reilun tunnin ennen kuin isänsä tuli jo hakemaan, mutta kuitenkin. Kolmisen tuntia olin mä pojasta erossa ja kyllä ehti jo siinä ajassa tulla sekä ikävä pikkuista että tissit täyteen maitoa :) Kiva oli kuitenkin päästä harrastamaan ja ajattelemaan välillä ihan muita asioita. Tarkoitus olisikin käydä pelaamassa tästä eteenpäin joka tiistai!

Täällä kans laulellaan ja tanssitaan päivittäin. Lisäks kans kutittelen, hieron ja jumppaan pojan kanssa. Jatkuvasti en tietenkään jaksa höpöttää eli kyllä meillä ollaan pitkiä aikoja ihan hissukseenkin. Muskaria ym. olis tarkoitus aloitella sitten vähän isompana.

Nyt kuuluu kutsuhuutoa, jatkan myöhemmin lisää :)