Heinäkuu 2006/12

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minna

Vieras
Noniin, taas on kivempi lukea. =)

Oon itse kanssa tehnyt vatsoja oikeastaan ihan normaalisti jumpassa, niin kuin muutkin. Eikä liikkeet vieläkään tunnu inhottavilta, mutta nyt taidan ne jättää pois. Teen lantionpohjan lihaksia, sillä aikaa kun muut norm. vatsoja.
Täytyypä kysyä tuo asia vielä neuvolasta.

Uiminen on mustakin ollut mukavaa, selkäuintia lukuunottamatta. Se aiheutti supistelua. Kävely on tosiaan hidastunut huomattavasti. Jos menee liian lujaa alkaa vatsaan pistämään tai se kiristyy pinkeäksi. Siis ajan kanssa tallustellaan.

Aamulla kävin jumppailemassa body balancessa. Ja pienen siivouksen jälkeen oonkin istuskellut parvekkeella ottamassa aurinkoa. Tuntuu olokin paljon pirteämmältä kun aurinko paistaa. Ihanaa saada vähän väriä poskille. Yleensä kun käyn keväisin pari kertaa solkussa, niin etten näyttäisi ihan haamulta. =)

Päivän jatkoja kaikille.

Minna+ massu 29+4

Heips,

Rintojen vuotamisesta joku kyseli. Taitaa olla tuokin aika yksilöllistä, itelläni rinnat vuotanu n. 3.-4. raskauskuukaudesta lähtien. Näin oli myös esikoista oottaessa. Alkuun vuoto oli semmosta kirkasta, nyt alkanu sit vuotaa jo ihan kunnolla sitä kolostrumia. Liivinsuojuksia oon saanu tosiaan käyttää jo monet kuukaudet.

Onkos kukaan kuullu noita vanhan kansan ennusteita vauvelin sukupuolesta...? Eilen kuulin, et jos odottaessa on hyvä iho, niin vauva on tyttö. Jos taas iho huono (rasvainen, finnejä) vauva on poika. Itelläni ainaki poikaa oottaessa oli jatkuvasti tosi rasvanen ja huonokuntonen iho. Ja nyt myös. Et saa nähä pitääkö sit ennusteet paikkansa...

Ristiäisiä ei ole meillä vielä sen enempää mietitty, vähän alustavasti kummeja funtsittu muttei sen enempää...

Et tämmöstä tänne. Ihanan keväinen ilma ulkona!

Hyvää viikon alkua kaikille.

Anne 30+0

Mä kans oon nauttinu tosta iki-ihanasta auringosta!Massu tosiaan alkaa olla tosi iso. Välillä tuntuu ahdistavalta eikä tosiaan kävelyvauhti päätä huimaa. Mut omaan tahtiin köpöttelen. Iloinen mieli kun kesä ovella. Vappukin tuntuu mukavalta, ajateltiin grillailla pihalla jos vaan sää sallii!

hynyä kaikille
Pinja + vauveli 29+5

Heippa taas!

Mul on liikunta jääny aika vähiin.Tuleehan tota tietysti bodattua,ku kuopusta kanniskelee.11 kg puntti.:)
Ja kävelyä sillon tällön.Vesijumpassa oon myös käyny joskus.
Mut aika vähästä toi liikunta kahen pienen pojan kans on.Tietysti niiden perässä juoksee...

Noista vanhankansan ennusteista.Mul on tosiaan kaks poikaa ja iho ollu hyvä raskauksien aikana.Eli ei piä mun kohal toi ennuste paikkaansa.Oon kyl kuullukki sen ennustuksen niin päin,että äidin kauneus menee ku oottaa tyttöä ja päinvastoin...Nytki meille pitäs tulla poika ja ihan hyvä iho mulla on...Saa nähä kumpi lopulta syntyy,ultras näytti pojalta,mut vähän epävarma olo silti ton sukupuolen suhteen.(Toivoo kai salaa tyttöä).

Paljonkohan mul on nyt viikkoja kasassa...Täytyypä kattoo kalenterista.28+4

Pitkästä aikaa... sivusta olen seuraillut teidän aktiivisempien heinäkuulaisten kirjoituksia.
Aika tuntuu kiiruhtavan hitaasti. Ollaan hankittu hiljalleen tarpeita vauvaa varten, ajatuksia on tietysti enemmänkin.

Viime aikoina on selkä ollut tosi ilkeä. Puutuu istuessa, väsyy seisoessa, jomottaa maatessa.
Ainoa mitä voi tehdä ilman ilkeää oloa selässä on kävely. Ja sekin sitten hyyyyvin hitaasti ja rauhassa, muuten heti supistelee.
Juhlaa on! Odotan aivan älyttömästi heinäkuun loppua.

Mullekin sanoi kummitätini jota harvoin nään, että taitaa olla poika tulossa kun olet niin kauniin ja hehkeän näköinen. Ja ultrassahan meille kerrottiin että poika on.
Kai noita uskomuksia on niin monta että riittää yksi joka odottajalle :)

Nyt täytyy jo rientää toisaalle ennenkuin henki loppuu (kun selkä puutuu).
Voikaa hyvin ja paksusti!

Satu 26+3

Heinäkuulaiset:

27.6. Karina
28.6. ilona, Englanti, esikoinen
29.6. Ellinoora, Kätilöopisto
29.6.-6.7. Nyyssönen
29.6. Rinkeli, 25, TYKS, esikoinen
30.6. Satu, 27v., Helsinki, esikoinen
30.6. Salli, 30 v, SEKS, ensimmäinen
30.6. Piritta, Kätilöopisto
30.6. nene, 29 v, toinen
1.7. Essi, TAYS
2.7. Eija, 34, Naistenklinikka, esikoinen
3.7. Nin@, 21v., Satakunnan keskuss., esikoinen
3.7. Anne, 21v.,P-KKS, toinen
4.7. Lalla, 28v,Mikkeli, kolmas
5.7. Saara, 21v, PHKS, ensimmäinen
5.7. tyttö82 23v kätilöopisto ensimmäinen
6.7. minna, naistenklinikka, 23, ensimmäinen
6.7. pinja, kätilöopisto, 31, kolmas
7.7. Mary, vaasa, 29 v., esikoinen
7.7. neitoperho, K-HKS, 29v, kolmas
7.7. Ulpu, 27, Mikkeli, ensimmäinen
8.7. ponnari, Jorvi, 28, esikoinen
8.7. Manteli, KOS, 24, esikoinen
11.7. Enna, Vks, 29, toinen
12.7. Tuulia, K-PKS
12.7. Katjuska, Oulu, ensimmäinen
12.7. Äityli78, 27v, KOKS, kolmas
13.7. Liuku, 19v, Helsinki NKL, esikoinen
14.7. Assari, 33 v, Porvoo, ensimmäinen
14.7. Minttu, 25v, Lappeenranta
15.7. Pike, 31 v, K-SKS, toinen
16.7. Anne, 36v, Helsinki NKL, toinen
16.7. Nitta,25, esikoinen
18.7. Tiina, 26v, OYS, esikoinen
18.7. Hanne, 26v, Tays, esikoinen
19.7. Maaria, 27 v, Helsinki, esikoinen
19.7. Heidi, 36 v, Kättäri, toinen
19.7. Ani, Tays, esikoinen
20.7. Kata, 29 v. Tays, ensimmäinen
20.7. Ansku, neljäs
20.7. Illusia, 29 v, Tammisaari, esikoinen
21.7. Saimi, 31v. Tays, esikoinen
21.7. Sunnu76, Vaasan ks, pikkukakkonen
22.7. Pipari, 25v, Jorvi, toinen
23.7. Eeva, 28 v, Porvoo, esikoinen
24.7. Sari, 30 v, toinen
26.7. Minä, 22v, EKKS,toinen
27.7. mimmuli, 30 v, Tays, toinen
28.7. Satu, 24 v, Porvoo, esikoinen
30.7. Emo, 28 v, toinen
30.7. Kesämamma 06, 31v, ensimmäinen
31.7. Mimmu, 29 v, esikoinen
31.7. nada67, Tampere

Laitetaanpas lista tähänkin ketjuun. Ja tervetuloa Eeva!

Heippa minunkin puolestani vähästä aikaa. Alkaa olo olla täällä aika tuskainen kun rauta-arvot on huonot; väsyttää. Öisin ei saa nukuttua kun koko ajan saa juosta vessassa, migreenikohtauksia ollut normaalia enemmän ja nyt kuvaan tuli vielä suonenvetoa. Woah.. No joo, kestettävä on :)

Noista vanhan kansan jutuista ihoon liittyen; itse oon kuullut päinvastaista, eli äidin odotusaikainen huono iho (ja hiusten lähtö) tietäisi tyttöä, koska 'tyttö imee äidiltä kauneuden'. Esikoista (tyttö) odottaessani ihoni oli kyllä varmaan parhaassa kunnossa mitä ikinä, joten enpä tiedä... ;)

Huomenta!

Samat vaivat täälläkin eli selkää särkee, kävellessä supistelee ja öisin vetää suonta ja pissattaa vähän väliä. Musta tuntuu että meidän vauva on nyt lopullisesti päättänyt asettua oleilemaan tuossa virtsarakon päällä, kun tuntuu niin inhottavalta. Mun urheilut loppu jo aikaa sitten, mutta viimeistään siihen kun muutto/remonttikiireiden keskellä supistukset lisääntyivät hurjasti ja neuvolassa käskivät rauhoittumaan. Odotan kyllä innolla aikaa, kun näiden vaivojen jälkeen pääsee taas kunnon hikijumppaan, taitaa siihen vielä aikaa mennä.

Lähestyvä synnytys on ruvennut pyörimään mielessä ja unissa. Muutama ystävä on just synnyttänyt, niin kättärillä käynti ja vastasyntyneitten näkeminen (ja tietysti synnytystarinoiden kuulemiset) ovat pistäneet mielen liikkeelle ja näen harva se yö unia vauvasta ja synnytyksestä. Useimmiten ihan järjettömiä kyllä ne unet!

Meillä on vaunut ja turvakaukalo ostettu ja pinnasänky saadaan miehen vanhemmilta, sitä täytyy vaan hiukan maalailla. Vaatteita on jotenkin kummasti ruvennut kertymään, vaikka en oo ite ostanut kun muutaman bodyn. Oman äitini naapuri antoi ison pussillisen ja muutenkin sieltä täältä on tupsahdellut pikkuisia paitoja ja hattuja. :) Kohta pitää ihan ruveta inventoimaan, että mitä vielä oikeasti tarvii.

Sitä piti kysymäni, että oliko täällä joku muukin tulossa haikaranpesään synnyttämään ja siis niihin valmennuksiin Toukokuussa? Mä ajattelin kyllä mennä noiden valmennuksien lisäksi vielä neuvolan omiin, kun sitten tapaisi ainakin näitä paikallisia odottajia. Mullahan loppuu jo nyt työs ja sitten tossa Toukokuun puolivälissä on vika tentti, niin eihän mulla muuta olekaan, kun aikaa valmentautua tulevaan koitokseen.

Semmosta tällä kertaa! Pistää kyllä tuo kevät niin hyvälle tuulelle, vaikka onkin stressaavia opiskelujuttuja ja näitä odotusajan vaivoja. En malttais odottaa että pääsee kärräilemään omaa tuhisijaa noissa uusissa vaunuissa!

Mä en ollukkaa päässy tohon listaan :(

Mulla ei rinnat vuoda eikä kyllä vuotaneet esikoista odottaessanikaan. Paitsi ihan viimesellä viikolla ennen synnytystä. Saas nähdä käykö nytkin niin.

Mullakin on se muistikuva että tyttö vie kauneuden ja poika tuo äitiin hehkeyttä. Minun kohdalla piti paikkaansa viime kerralla. Oli hyvä iho ja hiukset ja kynnet ja painoa ei tullut ihan tähän tahtiin. Nyt taas päin vastoin. Niin ja kuulemma poikamaha ei näy takaa päin. Mulla on nytkin semmonen etumaha että jos tulee tyttö niin se väite ei mene oikein ;) On nää hauskoja juttuja.

Mä lähen nyt hakemaan poitsun päiväunilta. Itkuhälläristä kuuluu suhinaa...

-eewi- ei hajuakaan viikoista :)

Tässä on nyt sit hyvää aikaa kirjoitella,kun töitäkään ei enää ole!!! haudoskelen sitä soittoa viel täs saa nyt nähä mitä tapahtuu jos on tapahtuakseen...kyllä päähän ottaa!!

Mutta joo puhetta oli ristiäisistä ja kummeista,elikkä niistä iloisista asioista:) kummit on vaikea valita,kun isukil niin paljon kavereita kummeja tulee varmasti 5 tai 6 koska kavereista niin vaikea valita ne ihan lähimmät,ompahan ainakin joku kummi aina synttäreil ja lähelmuutenkin!!!! Ristiäiset vaik kutsuis vaan ihan lähi suvun veljet ja siskot perheineen sekä vanhemmat on jo se reilu 20...elikkä siihen päälle kummit ja lähikaverit tekee varmasti kans joku 60 vaik yrittäis pienimuotoisia juhlia pitää,mut on se sen arvoista:)!!!

Vauveli pyrähtelee kauheasti ja potkii:) ihanalta se vain tuntuu!!!

Taidan jatkaa tästä kevät siivousta parveke ois viel laitettava kuntoon ja sillai. Sängyn olen tuonut jo kotiin vanhemmilta ja nyt aamuisin herätessä sitä ajattelee yhä enemmän et kohta siellä on meidän pikkuinen unia vetelemässä:) ihanaa!!!

Synnytyksestä ei sitä viel ajattele kauheasti,mut uskon et valmennusten myötä sitä alkaa ajatella enemmän!!!!

tyttö82 ja masuvärinä 29+6

Tervetuloa uudet! Ja Eewi, laita tietosi, niin lisätään sut listaan!

Mulla olikin jo tänään aika sinne äitiyspolille. Soittivat aamulla ja kysyivät käykö jo tänään. Siellä laittoivat sydänkäyrä- ja supistusseurantaan n. 15-20 minuutiksi. Normaalisti laittavat siihen vasta 32 viikkojen jälkeen (vauva ei pääse niin helposti karkuun), mutta laittoivat mut kuitenkin. Hyvinhän äänet kuului, sain vaan korjailla laitteen asentoa koko ajan, kun vauva ei tykännyt siitä (potki sitä ja yritti väistellä).

Sitten oli lääkärin vastaanotto ja ekaksi se katsoi kohdunkaulan. Oli kokonaan tallessa eikä niin pahasti pehmennyt. Tarkisti sen vielä ultralla ja hyvältä näytti, ei huolta siis. Katsoi vielä vauvaakin, sanoi pikkuisella olevan pitkät jalat :). Kasvukäyrällä mennään ihan keskellä ja painoarvio oli 1460 g. Raivotilassa vauva oli ja lapsivettä oli normaalisti. Sukupuolta ei sanonut enkä minä sitten kysynyt.

Lääkäri sanoi ohjeeksi, että ihan normaalia elämää saa viettää. Jos supistaa, niin sitten levätään. Ei tarvitse olla huolissaan.

Tuli helpottunut olo, vaikka huolissani en juurikaan ole ollut. Toki tuo lähete äitiyspolille sai vähän huolestumaan, mutta onneksi kaikki on kunnossa.

Saara ja masu rv 29+6

Äh laitoin viestin väärään paikkaan... No yritänpä uudelleen. Mulla oli tänään sokerirasitus ja litkun sain alas vaikka olikin pahaa. Tunnin kuluttua tuli vaan huono olo ja oksensin sit sen litkun. Ottivat kuitenkin verikokeet ja huomenna sit tulokset.
Pinja 29+6

27.6. Karina
29.6.-6.7. Nyyssönen
29.6. Rinkeli, 25, TYKS, esikoinen
30.6. nene, 29 v, toinen
1.7. Essi, TAYS
12.7. Tuulia, K-PKS
13.7. minä-75, 30 v,OYS,kolmas
20.7. Ansku, neljäs
24.7. Sari, 30 v, toinen
30.7. Emo, 28 v, toinen
31.7. nada67, Tampere

Lisäsin omat tietoni listaan,vaikken kovin usein täällä käy kirjottelemas.Jospa sitä muistas sit heinäkuus ilmottaa vauvan syntymästä.:)
Nimimerkiks vaihdan minä-75(lyhyempi).
rv 28+6
Rv

Mulla on ollu hyvä olo. Ei mitään muuta vaivaa ku öiset valvomiset, joita on ollu kahes edellises raskaudessaki.
Eli herään joskus aamuyöstä pirteänä ja valvon tunnin pari saamatta unta.Sit jatkan unia.
Kuopus herättää vielä yöllä kerran-3 kertaa, ni siihen yleensä herään ja sit en saa taas unta.

Edellinen raskaus ja synnytys mul suju kans tosi hyvin.Toivotaan että tämäkin loppuun asti.
Esikoisen raskaudes oli vähän vaivoja ja synnytys tapahtui lopulta sektiolla.

27.6. Karina
29.6.-6.7. Nyyssönen
29.6. Rinkeli, 26, TYKS, esikoinen
30.6. nene, 29 v, toinen
1.7. Essi, TAYS
12.7. Tuulia, K-PKS
20.7. Ansku, neljäs
24.7. Sari, 30 v, toinen
30.7. Emo, 28 v, toinen
31.7. nada67, Tampere

En tosiaan ole tänne paljon viime aikoina kirjoitellut. Huomasin, etten ollut ikäänikään päivittänyt listaan, vaikka synttäreistä on jo pari kuukautta.

Täällä voidaan ihan kohtalaisesti. Selkä on vaivannut jostain viikolta 8 lähtien ja pahenee vain (iskias), mutta sen kanssa olen jo tottunut elämään. Uutena vaivana on jatkuva pissahädän tunne, vaikkei hätää oikeasti olisikaan eli mitään ei kuitenkaan tule jos vessaan menee. Masu on kasvanut ihan kiitettävästi ja viimeksi kolmisen viikkoa sitten sf-mitta oli yläkäyrillä.

Nyt mietityttää niukka vuoto, jonka huomasin iltapäivällä. Se on sellaista ruskehtavan keltaista ja kieltämättä vähän huolestuin. Mullahan oli joskus viikolla 17 ruskehtavaa vuotoa, joka ei ollut vaarallista. Eipä kai tämäkään ole, mutta en osaa olla täysin rennosti.

Niin ja uudet, tervetuloa!

Rinkeli 30+6

Säännöllisesti käyn kurkkimassa teidän ketjua, vaikken ole mukana listoilla. Tuo outo vessahädän tunne tulee tai on tullut tutuksi näihin aikoihin varmaan kaikille! Oikeen tuntuu että rakkoa pistää ja painaa ja on pakko päästä vessaan heti, muttei sitten välttämättä saa aikaiseksi kun muutaman tipan! Usein myös jos jaksaa sinnitellä vähän aikaa vedet silmissä esim. kauppareissulla;) tunne on aaltoileva eli välillä helpottaa ja sitten taas... Maanantaina neuvolassa täti toivotteli ""tervetulleeksi"" nämä oireet, koska vauveli oli majoittunut nyt pää alaspäin vähän syvemmälle ja pyörittelee päätään rakkoa vasten ja painaa jo sen verran! Itsekin luulin että nyt on joku pöpö hyökännyt, mutta täti rauhoitteli että asiaan kuuluvaa on! Tietty tarkistetaan jos oikeen mieltä vaivaa, joskushan voi olla oireetontakin tulehdusta, mutta jollei oo kipeitä supisteluja, kirvelyä tms. kipua niin harvemmin on syytä huoleen.

Huomenta!

Neuvola kuulumisia: verenpaine hyvä 121/79, pissa ok. Vatsa kasvanut huimasti kahdessa viikossa sf mitta nyt 32cm. Ympärysmittakin otettiin ja se oli 94cm. Painoa tullut aika vähän, eli 300g/vko. Vauvan syke oli kuulemma sen verran napakka, että voisi olla poika. =)
Vauva on jo asettunut raivotilaan ja tosiaan tuo ""vakoilijan"" kuvaama pään pyörittely tuntuu kyllä todella uskottavalta.
Olen itse huomannut, että jos ei heti mene vessaan hätä lähtee pois.

Viime yönä oli kauhea migreeni kohtaus, meni puoli yötä valvoessa. Ihme kyllä nyt olo on ihan pirteä. Unta tarvitsee nykyisin paljon vähemmän ja virtaakin riittää. Eilen imuroin, pesin vessan ja vielä lattiatkin. Eikä supistellut yhtään. Olen ylpeä uudesta siivous asenteestani. Rauhassa kaikki hoituu.

Kysyin neuvolatädiltä noista vatsalihasliikkeistä ja kehoitti jättämään ne pois. Lantionpohjan lihaksia voi tehdä loppuun asti. Liikuntaa kehoitti jatkamaan niin pitkään kuin mahdollista. Ja niin aijon tehdäkin. Tämä aika menee niin nopeasti, varsinkin kun säät suosii.
Nautitaan auringosta. =)

Rinkeli: Käy ihmeessä tarkastuttamassa asia. Ei sitten paina mieltä. Juuri neuvolassa puhuttiin, että äitiyspoli päivystää 24h ja milloinkaan sinne ei ole turhaa asiaa. He ovat siellä meitä varten. Soita ainakin neuvolaan/polille ja kysy pitäisikö asia tarkistaa.

Mukavaa kun joukossamme on ollut niin paljon ""vakoilijoita"". =)

Minna + massu 30+0

Minna: ""kiva"" kuulla että jollakin muullakin on samat mitat :) Juuri eilen mitattiin neuvolassa, että sf on 32 cm. Heitti reippaasti yli yläkäyrän, tähän asti mennyt yläkäyrää pitkin. Th laittoi sitten mulle lähetteen kokoarviointiin. Arveli tosin että saattaa olla reilusti lapsivettä. Muita odottajia tavatessa tuntuu kyllä, että olen lähes suurempi kuin ne, joilla on laskettuun aikaan enää muutama viikko. No tosin tämä majailee vielä pää ylhäällä, että saattaa sekin kasvattaa tuota mittaa. Ympärysmittaa ei otettu, mutta paljon olisi varmasti, on tuo sellainen pallo. Hemoglobiini oli noussut raudan ansiosta 118:aan. Muuten sitten kaikki ok.

Varusteitakin on hankittu vaunut ja turvakaukalo, joten suurin stressi niiden osalta on ohi. Pinnasänky toki olisi vielä hyvä hankkia, mutta ei ole niin ""elintärkeä"" vielä kuitenkaan. Äitiyspakettia jännäilen, että kumpi mahtaa tulla. Toivon että saisin uudemman mallin niiden kestovaippojen (ja värien...) takia, mutta se jää nähtäväksi.

Salli ja myllertäjä 30+6

Heips taas!

Juuri tuossa mitassa mulle sattui jokin kirjoitus härö, mitta oli 29cm, kun sen tarkistin neuvolakortista.
Kun mun äiti odotti pikkuveljeäni, oli mitta viikolla 30 tuon 32cm. Kai se oli siitä jäänyt mieleen. Massut ilmeisesti kasvaa todella yksilllisesti. Pikkuveli kun ei kuitenkaan syntyessään ollut mitenkään valtavan kokoinen, 52cm ja 4200g. Viimeisillä viikoilla ei tuo sf-mitta enää mahtunut taulukkoon.

Neuvolatäti juuri sanoi että nyt se massu vasta alkaa kasvaa kun vaavi hankkii lihaa luidensa päälle. Vähän hirvittää kuinka iso pötikkä sieltä tulee. =)

Olen miettinyt että käyn vielä kuitenki ostamassa muutamia 50cm vaatteita valmiiksi. On se ihanaa jos vaavilla on jo heti syntymän jälkeen joitan sopivia vaatteita. Jos niille ei ole käyttöä, niin ehkä sitten seuraavan lapsen kanssa...

Päivän jatkoja.

Minna

Jos saa suositella, ni ostappa varulta 56 cm kokosia vaatteita, eikä 50 cm.Tai ainaki useempia 56cm ja ihan vaik yks tai kaks 50 cm...Mul on ainaki kokemusta, että ne 50 cm jää heti pieniksi.Mun pojat 49 cm ja 53 cm syntyessään.Vaipan kans toi 50 cm koko oli 49 cm esikoisellekki aika pieni.Vaippa vie oman tilansa.:)

Moikka!

Tohon listaan voi laittaa mun tiedot eli 23v, toista odotan ja hyvinkäälle olen menossa synnyttämään. laskettu aika 17.7 Jos joku viittii päivittää=)

Mulla on ens viikon tiistaina lääkärineuvola joten oon aika tiedoton mitoista tällä hetkellä. Omasta mielestä tuntuu että nyt on vaan maha kasvanu eikä takapuoli ja reidet niinku koko ajan muuten ;) Onhan tuota pötsiä tuossa jo ihan mukavasti. Varsinkin kun peilin eteen jää kattomaan niin huomaa oikeen kunnolla kasvaneen.

Mä tein nyt semmosen havainnon ettei mun auta kävellä pitkiä matkoja yhtäkyytiin enää ollenkaan. Alkuviikosta kävelin keskustaan ja takasin (3km suunta) ja ilta ja yö ja seuraava päivä meni miettiessä että miten liikutan jalkoja. Niin perhanasti sattui tonne nivusiin että itku meinas päästä.
Sillon kun esikoista odotin niin poljin vielä fillarilla töihin tässä vaiheessa. Niin on erilainen tämä raskaus.

Mä vien toukokuun puolessa välissä sen äitiyspakkaushakemuksen niin sitten tulee kumpi tulee. Myöhemmäksi ei voi enää jättää.

27.6. Karina
29.6.-6.7. Nyyssönen
29.6. Rinkeli, 26, TYKS, esikoinen
30.6. nene, 29 v, toinen
1.7. Essi, TAYS
12.7. Tuulia, K-PKS
17.7. Eewi, 23v, Hyvinkää, toinen
20.7. Ansku, neljäs
24.7. Sari, 30 v, toinen
30.7. Emo, 28 v, toinen
31.7. nada67, Tampere

Moikka

Ihanan aurinkoisia kevätpäiviä on ollut. Kävin just puolisen tuntia kävelemässä, kiva kun taas selkä antaa myöten liikkua ja ois kiva saada vähän kasvoille väriä, vaikka hyvin huonosti yleensä päivetyn kasvoista, mutta pikkuhiljaa.. Onko muuten kellää tietoa saako itseruskettavia käyttää raskausaikana, ihastuin niihin viime keväänä, kun sain ainakin omasta mielestäni kivannäköisen päivetyksen niillä.. :)
Pikkuhiljaa oon tässä yrittänyt pestä ja tuuletella talvikamppeita, että saa viedä varastoon, toivon mukaan niitä ei enää tälle keväälle tarvi :) Vapuksi ainakin oli luvassa ihan kivoja ilmoja.. Suunnitelmissa ois vähän grillailla yms.. Saa nyt nähdä mitä itse uskallan syödä mahavaivojen takia, mut ainaki salaattia jos ei muuta. Onneksi Gaviscon on vähän auttanut, mut tuoremehut ja limsat on pitänyt jättää kokonaan pois, juon vain pelkkää vettä.
Vauvanvaatteita vois kans kohta alkaa pestä ja laittaa laatikoihin ja kaappeihin valmiiksi, mut oon odotellut, et jos äitini tulee käymään, niin hän varmaan haluaa kans nähdä mitä tuossa pakkauksessa kokonaisuudessaan oli, niin ne kamppeet on vielä siinä laatikossa.
Mutta ei tässä ihmeitä, neuvolaan vielä melkee 2 vkoa, sitte tietää onko paino noussu paljon. Nyt oon kyllä syöny melko vähän, kun tuntuu ettei mahaan mahdu juuri minkään vertaa.. Vauveli on ollut viime päivinä melko rauhallinen, vähän potkinut nukkumaan mennessa ja jos oon makoillut sohvalla.
Nitta ja mahavaavi 28+4

Ja kolmas kerta tänään... =)

Niin aattelinkin, että ostan muutaman vaatteen noita 50cm ja sitten vähän runsaammin noita 56cm. Muutaman vaatekerran molempia. Ompahan sitten. Enemmän oon hankkinut 62 ja 68cm ja vielä isompiakin. Alkaa olla aika hyvä määrä vaatteita ja saan vielä yhdeltä kaverilta jotain pieneksi jäänyttä.

Ruokahalu tosiaan alkaa olla jo aika huono. Vauva painaa jo sen verran mahalaukkua, ettei sinne enää mahdu niin paljon kuin ennen. Yleensä en jätä ruokaa, mutta nyt on kyllä silmät syöneet viime aikoina enemmän kuin maha.

Hankinnoista meiltä puuttuu ainoastaan matkasänky ja sekin otetaan varmaan samalla kun käydään vaunut hakemassa.
Anoppi on ommellut lakanat yms. valmiiksi. Ja tekee vielä verhokatoksenkin. Kävin juuri siihen ostamassa verhotangon. Milloinka aattelitte tuoda sängyn kotiin? Ajatus houkuttelisi jo...

Tänään siis oli neuvola ja seuraava onkin jo melkein 1,5 viikon päästä. =)

Nyt lähden vaihtamaan kukkiin uudet mullat, muuten se homma jää taas tekemättä.

Minna 30+0

Yhteistyössä