Heinäkuu 2006/12

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei kaikille pitkästä aikaa! En ole jaksanut kirjoitella, mutta ahkerasti olen käynyt lukemassa teidän kuulumisia. Minulle ei kuulu mitään erikoista. Neuvola ja lääkäri olivat parisen viikkoa sitten ja kaiken pitäisi olla ok fyysisen voinnin osalta. Olen saanut tätä palstaa lukiessa mielikuvan, että vauvat ovat kovia liikkumaan vatsassa. Meidän tuleva vauva taitaa olla melkoisen rauhallinen tapaus, kun en tunne liikkeitä ollenkaan voimakkaina. Istukkakin on takaseinässä, joten siitäkään liikkeiden vaimeus ei pitäisi johtua. Kaipa se vauva on vain niin pieni kun ei tuota vatsaakaan paljoa ole.

Mielialat vaihtelevat päivittäin, mutta tulevan kesän odotus saa mielen piristymään. Tällä hetkellä olen kotona sairauslomalla flunssan kourissa. Vauvalle en ole vielä hankkinut kuin pari bodya. Äitiyspakkauksen haimme toissa viikolla ja se oli viime vuoden mallia. Ihan kiva kuitenkin.

Toivon sulle tsemppiä tyttö82, että saat oikeutta taistelussa. Uskomattoman huonosti on kyllä sua kohdeltu työpaikkasi osalta!

Nyt takaisin sänkyyn lukemaan ja potemaan tätä ihanaa flunssaa... Voikaa hyvin!

Olen välillä käynyt lukemassa teiän juttuja ja muistellut omaa raskausaikaa.Olen siis vauvanhoito puolelta.Osu vaan Saaran kohdalta monta samankaltaisuutta silmään:sain pojan viime vuoden heinäkuussa PHKS:ssa,asutaan siis Lahdessa ja meilläkin Boran vaunut,tosin eri kuviolla kuin sun ostamat...hauskoja sattumia!

Moi myös mun puolesta pitkästä pitkästä aikaa! On varmaan kuukausi kun olen viimeksi kirjoitellut ja pari viikkoa siitäkin kun edellisen kerran kävin Elleissä.. On ollut tosi kiireistä aikaa ja näyttää, et ei hirveästi helpota vielä tämänkään kuukauden aikana. Ei tahtois ehtiä töissäkään käymään kun vapaa-ajalla tapahtuu niin paljon :)

Vauvavakuutus saatiin hankittua, vaunuja ollaan käyty katselemassa, auton vaihto on mietinnässä ja nyt seuraava projekti olis Kelan hakemusten täyttö.. Paljon kaikkea valmisteltavaa edelleen kyllä on, mutta ehkä tässä vielä kaikki ehtii saada ajoissa valmiiksi.

Toinen neuvolalääkäri oli pari viikkoa sitten ja siellä kaikki vaikutti hyvältä. Kohdunkaula oli ok vaikka mulla onkin ollut ajoittain kipeitäkin supistuksia lähinnä rasitukseen liittyen, ultrassa vauva oli vähän isompi kuin viikkojen mukaan ja sokerirasituksenkin tulokset oli normaaleissa rajoissa. Tuli kyllä niin huono olo sen testin aikana, et kesken meinas jäädä, mutta sinnittelin loppuun asti kun ajattelin etten uusintatestiäkään halua. Painonnousu on onneks kans vihdoin tasoittunut eikä enää kerry lähes puolta kiloa viikossa niinkuin monen kuukauden ajan.. :)

Muuten on näitä normeja vaivoja kuten muutkin ovat kirjoitelleet eli närästystä, levottomia jalkoja, nenän tukkoisuutta, nenäverenvuotoa ym. Silti tykkään olla raskaana ja vauvan potkut tuntuu aina yhtä ihanilta! Synnytystä en ole ajatellut vielä oikein yhtään, mutta ainakaan vielä se ei jännitä paljoakaan.

Nyt pitää ruveta hommiin kun on pitkästä aikaa vapaapäivä -koko vapun olin tiiviisti töissä- joten koti on pommin jäljiltä ja muutenkin tekemistä riittäisi useammalle vuorokaudelle! Jakselkaa hyvin ja paksusti, kevät on ihanaa aikaa :)))

Hanne 29+1

Moikka kaikille!
Ei mitään ihmeitä täällä.. Eilen oli se eka valmennus. Ihan mielenkiintoista vaikkakin melko tuttua asiaa ainakin eka kerralla. Puhuttiin odotusajasta, kerrottiin vauvan kehitys tiettyinä viikkoina ja sitten parisuhteesta. Melko paljon oli väkeä, varmaan 15 pariskuntaa..
Sain tänään vauvalle sitterin, saa nähdä onko sillä sitten miten käyttöä, mutta saatiin tosi edullisesti tuttavilta, samoilta saadaan sitten kaukalo lähempänä kesää.. Pikkuhiljaa alkaa näitä vauvantarvikkeita kerääntyä ja pitäs tehdä niille tilaa kaapeissa ja varastossa. Oikeestaan tärkeimmistä sänky ja pesupunkka enää puuttuu..ja sitten jotain vaatetta pitäs vielä ostaa. Kietaisubodyt on kuulemma tosi käteviä, joten semmosia pitäs muutama ainakin hankkia valmiiksi.
Eipä taas muuta tällä kertaa, ens viikolla neuvolaan.
Nitta ja masuvaavi 29+3

Huhhahhei!

Täälläkin mennään sf mitoissa ylemmillä katkoviivoilla nuissa äitiyskortin käyrillä, eli eilen kun oli neuvola niin 30 cm näytti mitta. Painoakin on tullut kohta jo 10 kiloa alusta, mutta eipä vaikuttanut huolestuneelta tuo terveydenhoitaja.

Hankinnoista on ollut puhetta. Meillä vaunut ja turvakaukalo ostettiin tuossa muutama viikko sitten ja joitain vaatteitakin ollaan osteltu. Lisäksi olen hankkinut kantoliinan ja huuto.netistä semmosen ihanan unipussin. Hoitotaso ja siihen alusta ostettiin tänään ja miehen vanhemmilta saadaan vanha pinnasänky, jonka aion maalata kirkkaanpunaiseksi. Se on siis vanha puinen, mutta oikein on tukeva ja käyttökelpoinen. Sitten on varmaan vaan pinnasängyn patja, jotain lakanoita ja amme ostamatta. Tänään kun kierreltiin noita lastentarvikeliikkeitä niin huomasin semmosia ammeisiin laitettavia ""istuimia"". Onko kellään semmosesta kokemusta, että oisko hyvä käytössä? Tuntuu, että se ois kiva vauvankin köllötellä, vaikka pitäähän siitä silti kiinni toki pitää.

Meillä liikutaan edelleen hirmuisesti ja mahan laskeutumisesta, sekä virtsarakon kipuilusta jo ajattelin, että vauva olis asettautunut pää alaspäin, mutta terveydenhoitaja ei kyllä mielestään tuntenut vielä päätä tuolla nivusten seuduilla. NO, Onhan sillä vielä aikaa siellä kääntyillä, vaikka toive tietysti olis, että rupeis jo telakoitumaan, ettei tarttis niitä perätilajuttuja alkaa miettimään.

Tulipas taas tekstiä, huh.

Manteli.

Heipselistä ja aurinkoista torstaita kaikille :) Tänään joudunkin menemään lääkärille kun vatsa alkoi tuntui inhottavan kireältä ja kipeältä; ikään kuin paksua vyötä kiristettäisiin ympärille. Soitin lekurille, joka sanoi, että vatsalihakset tod.näk. ovat revähtäneet, joka on kuulemma hyvin yleistä. Inhottavan tuntuista kaikenlainen kääntyileminenkin esim. autoa ajaessa. Enpä tiedä mistä moinen revähtymä; ehkä esikoisen nostelusta. Neiti kun on 2 v, niin täytyy kuitenkin autella esim. syöttötuoliin (tai se on semmoinen korkea tuoli), turvaistuimeen, pyllyn pesua yms. Onko muilla ollut vastaavia huolia ja miten olette selvinneet - etenkin toisten lasten kanssa?

Moi,

Miula oli samoja vaivoja tuossa reilu kk sitten, kävin jopa neuvolassa ku asia kuitenki ihteeni häiritsi. Miula kipeyty vaan toinen puoli mahasta, mutta kipu oli ihan älytön- ei voinu olla istuillaan eikä makuullaan. Se meni kyllä sit ohi kun otin vähän rauhallisemmin ja lepäilin.
Meillähän poika myös 2v. niin hänen nostelusta ym. se todennäköisesti johtui. Ja ite ainaki vieläki välillä ""unohtaa"" tämän tilansa, ja touhuaa vähän liian reippaanlaisesti ja räväkästi. Mutta niihin kipuihin tosiaan auttaa parhaiten lepo.

Poika tais taas nukahtaa sohvalle Nalle Puhin seuraan :)

Täällä ihanan lämmin päivä, pilvistä. Ilma on jotenki tosi painostava, niinku kesällä aina ennen ukonilmaa....

Nyt pitää mennä kahtomaan josko ruoka alkas olla syöntikunnossa.

Anne 31+3

Tuntuu joo että tuo nukkuminen on vaikeutunut sitten viime aikojen,ei millään löydä sopivaa asentoa ja unikaan ei tule simmuun kauhean hyvin. Potkuja satelee kyllä pitkin päivää ja pyrähdyksiä masussa paljon,ihanalta ne vain tuntuvat. Muuten kaikki hyvin ja olo ihan mahtava.Ens viikolla ma alkaa synnytysvalmennus,vähän jännittää!!!

tyttö82 ja masuvärinä 31+1

Isukki varmasti on innoissaan pakkauksesta,meillä isukki oli ihan fiilareissa kun annoin pakkauksen ei oikein tienny miten ois ollu.kyllä sen tekeminen kannatti,annoin pari päivää oman äippäpaketin saapumisen jälkeen!

Kiitos Saimi!!! Pikaista paranemista sinnepäin.

Pari viikkoa tässä menee ja sitten näkee miten tuon asian kanssa edetään,kun työnantaja antaa selityksen tapauksestani!!!

Satu Porvoo...kuinkas paljon paino noussu??ku vain mietin sitä et joutuuks täs ite kans sokerirasitukseen kun joku 12kg tullu...pikkusen nyt tasoittuu tuo painon nousu ei enää nouse 1,1kg per vko. jos siihen joutuu niin sit joutuu,vaik ei se kiva kokemus ole.

Jes, ihan samalta kuulostaa; kaikki asennot on huonoja. Tämä uusi toukka kun vielä lisäksi on ihan julmettu huitoja/potkija, niin olo on mitä mainioin :) Täytyy nyt yrittää lepäillä. Kyllähän meilläkin pappa jeesailee typsyn hoidossa, mutta kuten sinäkin sanoit, niin meinaa aina unohtua ja tulee nosteltua samaan malliin kuin ennenkin.

Meillä päin (asun Vantaalla, töissä Espoossa) on ollut ihan pilvetön taivas koko päivän - tai no nyt on muutamia pilviä. Missä päin sinä vaikutat?

Ihan pikaisesti vain kirjoittelen, kun on kauhea kiire koko ajan. Meillä talonrakennus alussa (rakennuslupa juuri myönnetty ja talopaketti saapuu heinäkuussa), kauheasti asioita hoidettavana!

Meillä alkoi valmennus eilen, siellä oli ihmisiä varmaan 40 kpl. Todella iso määrä. No, vaikuttaa tietenkin se, että siellä on kaikki Nastolan kunnan synnyttäjät, joilla on la heinäkuusta syyskuuhun. Ihan mielenkiintoista oli, aiheina rentoutuminen, hengitys, synnytyskipu.

Vauva voi hyvin ja liikkuu vilkkaasti. Supistuksiaan ei ole nyt pahemmin ollut. Kirjoittelen lisää, kun ehdin.

Heidi,

Myö asutaan täällä Itä-rajan tuntumassa, Kiteellä. Et varmaan tiiä paikkaa...? Tämmönen pikkunen kaupunki, ihan kiva paikka asua. Täällä on tosiaan vieläki vähän pilvinen ilma, mut ihanan lämmin. Isäntäkin tuli kerrankin näin aikaisin töistä, pitää varmaan ruveta seurustelemaan sen kanssa ku kerranki mahdollisuus :)

Heippa kaikille!

ja hyvin täällä näytetään voivan.

Niin tuo lasten nostelu yms. käy niin luonnostaan että eipä sitä tule mietittyä. Meillä kuopus on 2,5 vuotias, ei nyt niin hirveesti enää nostelua kaipaa, mutta juuri vessan pöntölle ei ylety itse kiipeämään jne. että kyllä sitä nostelua aina tulee kuitenkin. kohta 5-vuotiasta esikoista ei enää tarvii juuri nostella.

Mutta mun yksi tuttu joka oottaa esikoista ihmetteli kun mulla lapset niin rennosti vaan sylissä jne. mutta ei tuo vauva helposti mene rikki, eihän sitä mahaa anna tietenkään potkia tai liikaa painaa ja kunhan eivät hyppää päälle yms. niin kaikki hyvin.
Välillä massua täälläkin kiristää ei hirveesti supistuksia ole muuten ollut.

Vaivaako ketään allergia? Täällä ja pahasti. Lääkäri laittoi juuri reseptin silmätippoja ja nenäsumutetta varten myös avaavia saan käyttää. Sanoi myös että allergialääkkeitä voin ottaa ihan huoletta, koska viikkojakin on jo niin paljon. Mulla on sellaista xyzal nimistä lääkettä. Olenkin niin tukossa että kaikki apu tarpeen. Yritän sinnitellä sumutteella ja silmätipoilla mutta esikoisenkin kanssa meni siihen että zyrteciä lääkäri määräsi lopulta, mutta silloin oli myös loppuraskaus eikä mitään tullut vauvalle. Nyt toi xyzal on vastaava ja lääkäri käski ottaa ennen kuin olen ihan tukossa.

Olin siellä ultrassa, kätilö ei osannut vieläkään sanoa onko istukka tarpeeksi noussut vai ei...kahden viikon päästä taas ultraan ja sitten lääkäri katsoo tilanteen. Ihan hyvä. Kiva oli nähdä vaavia siellä. Oli jo kääntynyt raivotarjontaan ja painoarvio oli 1400g siinä keskikäyrän luokkaa viikkoihin nähden. Veikkaili jo tässä vaiheessa että ei mitään kauheen isoa vauvaa tulisi vaan sellainen tasan kolmikiloinen kun aikaisemmatkin, ihan hyvä sitten että keskiluokkaa tämäkin =)ettei tarvii niin kauheasti punnertaa...mutta arvioitahan nämä ja mulla aina arviot heittäneet 300-400g. Toivotaan nyt kuitenkin että se istukka ei olisi siellä edessä ja saisin synnyttää normaalisti.

Hyvät voinnit!

Aika hassua, oon melkein alkuraskaudesta asti kärsinyt supistuksista ja nyt kun maha iso niin ovat huomattavasti vähentyneet!Turvotusta jaloissa iltaisin jonkun verran, yritn kyllä juoda reilusti vettä pitkin päivää. Lauantaina oon menossamiehen kanssa Tallinnaan päiväksi, saa nähdä mitkä turbojalat takasin tullessa on.Vauveli potkii tosi paljon ja muutenkin kaikki tuntuu niin mukavalta. Varmaan tää aurinko ja lämpö saa mielen korkeammalle kun aikoihin. Odotan kyllä lauantaita kovasti kun päästään miehen kanssa matkaan ihan kahden, meillä kun jo kaksi koululaista täällä kotona(7 ja 9 v.). Muutenkin tota yhteistä vapaa-aikaa on ollut aika vähän. ;iehellä menee paljon töiden jälkeen aikaa pihassa ja remppaamisessa, meillä nimittäin viime kesänä valmistunut talo, enkä mä taas saa tehdä mitään pihatöitä niiden supistelujen takia. No aurinkoista päivää kaikille mammoille!

Pinja 31+1

Täytyypä olla tyytyväinen ku mul ei oo ollu mitään ongelmia,vaikka mulla on 2-vuotias ja 1-vuotias kannettava.Tai siis molemmat on viel vaipoissa,ni peppuu saa pestä.Ja kuopus ei viel kävele,ni sitä tulee kyl paljo kannettua.
Tänään kävin lääkärineuvolas ja paikat oli normaalit ja muutenki kaikki ok.
Mul oli edellinenki raskaus tosi helppo.Mitään vaivoja ei ollu,pientä alkuajan pahoinvointia lukuunottamatta.

Anne kyseli moottoripyöräilystä raskausaikana.Mä olin esikoista oottaes mpyörän kyydissä 3 ekaa raskauskuukautta,sit loppu mpyöräkausi.Eli mun odotus alko heinäkuussa sillon...
Mut en tiiä lähtisinkö tän ison mahan kans enää kyytiin. Ainakaan pidemmälle matkalle. En varmaan mahtus mahani kans mpyörän kyytiinkään. :)

Aurinkoista maanantaiaamua kaikille.

En tiedä oliko meillä viikonloppuna jo uusi ketju vai onko ihmiset olleet vain kiireisiä, kun ei näyttänyt olevan mitään kirjoitelmia muutamana päivänä.

Mä olen nyt uutuutena löytänyt elämääni ton huuto.netin, josta olen jo hankkinut sitterin ja unipussin. Hyvää tavaraahan sieltä saa ja vieläpä edullisesti jos jaksaa vähän kytätä, että milloin huudot sulkeutuu yms.

Mulla on vielä tällä viikolla muutama tentti ja ens viikolla pitäs palautella viimoset esseet, sitten alkaa ""äitiysloma"", eli työthän mulla jo loppu, kun oli määräaikanen sopimus. Tuntuu että nukkuminen on nykyään niin katkonaista näiden kaikenmaailman vaivojen takia, ettei enää oikein jaksaiskaan tehä mitään muuta kun pikkusen kerrallaan jotain valmisteluja ym.

Semmosia piti kysymäni, että onko muilla jo napa ponnahtanut ulos? Mulla se on ihan tuossa pinnassa, mutta ei varsinaisesti ulkonevana ""nappina"".
Niin ja sitten en muista oliko tästä jo keskustelua, mutta jotkut oli vissiin kirjottanut, että vauva olis kääntynyt raivotarjontaan, onko monillakin? Mulla on itelläni vähän semmonen fiilis, että vauva tosiaan oleilis jo pää alaspäin, mutta terkka ei osannut ihan varmasti sanoa, jotta ehköä sitten viikon päästä seuraavassa neuvolassa selviää. Ainakin liikeet vaikuttais mulla siltä, ettei enää kokonaan vaihtais asentoa ja sit tietty toi virtsarakon painaminen viittaa siihen, että olis jo asettunut.

Ei kai tässä muuta kun viimeset puristukset tenttejä varten.

Manteli 31+2

Huomenia!

Näyttää tosiaan siltä, että memmet on vi8ikonloppuna nauttineet hyvistä säistä =) Ite olin kanssa mökillä koko vkl, ja tultiin vasta eilen illalla. Aurinkoa otin ja sain luettua yhyden kokonaisen kirjankin.
Kohta pitäis jumppaan lähteä, tuntuu siltä että oon aina nukkumisen jälkeen aivan puuduksissa, varsinkin kyljet on tosi kipeänä. Niin kuin oon aijemmin sanonutkin, ei kylkiasento vaan sovi mulle. Viimeksi neuvolassa täti sanoi, että nyt ei sitten enää selällään nukkumista suositeltaisi ja oon sitä yrittänytkin välttää.

Huomenna ois taas neuvola ja ensimmäinen synnytysvalmennus illalla. Mulla on vauva jo raivotilassa, eikä mahdu kyllä enää kääntymään. Se pötköttelee mun massun oikealla puolella ja potkii vasenta kylkeä. =)

Taas näyttää ilma ihanalta, ei särytkään niin paljon rasita kun mieli pysyy virkeänä.

Hymyjä mammoille.

Minna + vaavi 31+4

Veneilystä ja moottoripyöräilystä mielipide. Meillä molemmat vekottimet ja ajattelin kyllä käydä pyörän kyydissä, mutta vain kaupunkiajoa. Tiedän riskit onnettomuustilanteessa ja siksi en muuten kyytiin mene (kohta ei mahalla mahdukaan). Pyörällä kun on todella heikoilla ja aina se onnettomuus ei ole itsestään kiinni.

Vene kun saadaan vesille, niin mennään samantien ja niin paljon kun vaan hyvältä tuntuu. Kaikkea saa raskaana tehdä, jos se ei itsestä tunnu pahalta. On minua varoiteltu jopa sauvakävelystä, että voi olla haittaa! :) Mielummin istun kesällä veneessä viileässä viimassa, kun kotona tuskissani. Ei se veneilykään niin kovaa rynkytystä ole ja moottoripyörällä vielä vähemmän!

Mä olin mökillä koko viikonlopun, kun oli niin lämmintä. Iho onkin paljo herkempi kuin ennen, olkapäät ja rintakehä punoittaa mukavasti (auts!). Olisihan toi pitänyt arvata, kun iho on kuivunutkin helpommin. En edes yrittänyt ottaa aurinkoa, mutta olin ulkona lähestulkoon koko ajan. Aurinkorasvaa löysin vasta eilen, joten siitä ei ehtinyt olla paljon apua.

Napa on mullakin todella venynyt, melkein pullahtanut. Ei mullakaan se ole ""nappina"" tuossa vielä (puoliksi ""nappi"", kun tarkkaan katsoo), mutta ulkonäkö on muuttunut hurjasti.

Huomenna taas neuvolaan. Mukava päästä taas kuuntelemaan pikkuisen sykettä.

Saara ja mahavauva rv 31+5

Moi,

Navasta oli puhetta. Miula se ""ponnahti"" jo pari kuukautta sitten, on tosiaan aika rankan näkönen :)
Muuten on olo ollu ihan hyvä, mut on alkanu enempi vaivata nää loppuraskauden vaivat. Yöt menee valvoessa selkäkipujen, vessakäyntien ja armottoman närästyksen takia. Ja siihen ku lisätään vielä yleinen unettomuus, níin hyvin menee. Vielä olis pari viikkoa koulua, sit pääsis lomalle. Aika huonolta tuntuu jo tää koulussa istuminen, ei oo oikein mukava olla. Mut jos sitä jaksais loppuun asti sinnitellä. Nyt pitäis kai ruveta lähtemään psykologian tunnille. Huomiseks varasin hammaslääkäriajan, hui :(
Torstainahan ois sit jo neuvolaki, varataan aika siihen viimeseen ultraan!

Hyvää viikon alkua mammoille!

Anne 32+0

Mulla myös kaikki muuten hyvin ja vauveli vilkkaana massussa. Ainoastaan kauhea närästys öisin herättää. Yhtenä yönö jopa nukuin puoli-istuvassa asennossa sohvalla kun muuten ei onnistunut, poltti niin vietävästi. Kävin ostamassa rennietä ja sen ottaminen ennen nukkumaanmenoa kyllä auttaa. Onko teillä muilla minkä verran turvotusta? Mulla on aika paljonkin jaloissa. Illalla jalat ovat kuin kaksi tolppaa. painoakin tämä turvotus lisää ihan kivasti, joten inhottaa jo perjantain punnitus... Mutta kyllä nämä vaivat kestää. Synnytystä olen miettinyt yhä useammin ja kyllä se vaan pelottaa. Täytyy synnytystapa-arviossa keskustella asiasta. Varsinkin kun mulla ei yhtään normaalisynnytystä vielä; eka oli imukuppi ja toinen sectio. ja sectiosta toivuin muuten paljon paremmin ja nopeammin. Senkin takia oon kahden vaiheilla synnytystavasta. no, muutaman viikon päästä ollaan viisaampia!

Pinja 31+4

Yhteistyössä