Heinäkuu 2006/12

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei vaan kaikille pitkästä aikaa!

Olen tässä viimeiset kuukaudet aika paljon vaan taustaillut, käynyt kyllä lukemassa viestejänne laiskana itse kirjoittelemaan. Ihanhan meillä tuntuu kaikilla samanlaisia ongelmia olevan : )

Minä pääsin/jouduin tästä viikosta lukien sairaslomalle. Syynä rannekanavaoireyhtymä joka aiheutuu tästä pirun turvotuksesta jota riittää. Kädet ei siis kunnolla toimi, puutuvat, kipuilevat, mikään ei pysy käsissä. Onko muilla samoja ongelmia? Miten ootte henkisesti kestäneet moista? Ei oo oikein mukavaa kun ei kunnolla voi tehdä mitään.

Toinen asia, mikä tässä raskaudessa on ärsyttänyt suunnattomasti on tuo ylihuolehtiva terveydenhoito. Olin lähtökohtaisestikin jo reiluhkosti ylipainoinen, painoa tosin ei mitenkään suuria määriä ole tullut lisää, mutta jouduin jo toisen kerran sokerirasitukseen ylipainoni takia. Ensimmäisessä oli paastoarvo rajalla, nyt tehdään vaan ""varmuuden vuoksi"". Seurailen taas sokereita kotilaitteella, eikä niissä ole mitään hälyyttävää. Välillä tuntuu, että terveyskeskusihmiset haluavat kaivelemalla kaivella edes jonkinlaisen ylipainosta johtuvan ongelman. No ehkä mulla on vaan tämä mieli herkillä : ) En vaan ole tottunut näin rasittavaan kontrolliin ja ihme syyllistämiseen joka tapahtuu ihan syyttä.

Vielä tuosta turvotuksesta. Onko teillä hyviä ohjeita siitä, mitä suolatonta ruokaa voisi tehdä, syödä? Kasvikset on kyllä jo hyviä, kun ovat kotimaisia, muttakun välillä haluttais kunnon lihaa/makkaraa/kanaa... jotain kunnolla täyttävää.

Vauva voinee hienosti, kasvu on kohdillaan. Voikaatten kaikki hyvin!

t. Assari 30+4

Aurinkoista aamua kaikille! Mukava lueskella kun muillakin samoja vaivoja kuin itselläni. Itse olen sairaslomalla ollut jo jotain 7viikkoa ja nyt jatkettiin mammaloman alkuun saakka. Olo on kyllä nyt hiukan helpottunut eli issias antanut jo hiukan periksi ja supistelut vähentyneet. Uusimpana vaivana nivusissa tuntuvat liitoskivut, mutta niidenkin suhteen antoi lekuri toivoa että saattavat kadotakkin vielä ennen synnytystä. Itse olen ajatellut että tämä on esimakua synnytykseen, eli kaikkein paras on vielä edessä. Mökillä on oltu viikonloppuisin ja olen siellä suht. normaalisti touhunnut pihatöitä tehden. Veden/nesteen tankkaamisesta on mies onneksi pitänyt huolta, sen olen itse tupannut unohtamaan hommien keskellä. Arkipäivät menneet auringossa maaten. Parvekkeen sain laitettua kuntoon ja nyt odottelen köynnöksien kasvua ja kukkien kukintaa. Poika on todella vilkas ja kova potkimaan. Onneksi siihenkin on turtunut eikä enään nukkuminenkaan siitä ole kärsinyt. Isukilla on ollut tapana aamuisin koputella vatsaan ja poika potkii takaisin, en ole itse tätä edes huomannut kun uni on ollut viimeaikoina todella sikeätä. Eilen oli eka synnytysvalmennus, olisiko meitä ollut viisi pariskuntaa. Aiheena oli parisuhde. Aika turhalta tuntui mutta kiva oli nähdä muita pömppömahoja ja samassa tilanteessa olevia tulevia isukkeja. Vauvaa varten on kaikki aikalailla valmiina, sängyn olen jo pedannut, ja vaatteet koottain järjesteltynä vaatehuoneessa, sairaalakassin pakkaamisenkin jo aloitin mutta se jäi vielä kesken. En oikeen osaa päättää mitä sinne ottaisi mukaan. Ihanaa loppusuoraa kaikille!

Samoja vaivoja täälläkin, tosin turvotusta ei ole ollut. Nyt ihan aavistus sormissa ja varpaissa lämpimien ilmojen takia. Koko ajan hikoiluttaa ja on kuuma, yöllä todella tuskaista. Täytyy käydä hakemassa tuuletin varastosta.

Neuvolassa kävin taas tänään, kaikki kunnossa. Sf 28,5 (viimeksi 29), kätilö sanoi vauvan laskeutuneen ja pään olevan alhaalla. Sen olenkin huomannut, välillä tekee kipeää, kun vauva hieroo päätään kohdunkaulaa vasten. Painoa tullut edellisestä käynnistä puolisen kiloa. Raivotarjonnassa oli ja syke 156.

Hemoglobiini on pysynyt hyvänä koko ajan ja pissa ollut puhdas. Ainut mistä kätilö varoitteli, oli supistelu. Nyt kun vauva on laskeutunut, niin ei saisi kauheasti supistella, ettei vaan synny ennenaikaisesti.

Äitiyspakkaus pitäisi tulla kahden viikon sisällä, päätös tuli perjantaina. Kovasti odottelen sitä.

Saara ja masu rv 31+6

Heipä hei!

Neuvolasta tulin juuri. Kaikki kunnossa. Pissa ok, samoin verenpaine, sf mitta nyt 30cm. Turvotusta ei ole kuin vähän iltaisin jaloissa kun on näin lämmin ilma.

Vauva on raivotarjonnassa ja varmaan siinä pysyykin. Kuulemma todella napakat liikkeet ja näin ollen hyvin kehittyneet lihakset.

Vauvan asentoa tunnustellessa kohtu kuulemma todella supisteluherkkä, piti välillä odottaa että supistus loppuisi. Minä vaan en tuntenut mitään supistusta. Täti pyysi ottamaan rauhallisesti ja lepäämään tarpeeksi. Ilmeisesti kohtu sitten supistelee aika paljon, mutta en vain tunne sitä enää. Kummallista.

Paino oli pudonnut 400g. Ei kuulemma vaarallista, kun muuten painoa yhteensä tullut kuitenkin ihan hyvin. Arveli että voi johtua myös kesävaatteista.

Kyselin myös vauvan painoarviota. Täti arveli että n.1,8kg tällä hetkellä. Syke oli 135.

Ja seuraava neuvola sitten ensi viikon perjantaina. Varattiin jo valmiiksi kaikki ajat juhannukseen asti. Sen jälkeen meidän vauva voikin kuulemma jo syntyä. =)
Lääkäriaika on viikolla 35. Jännä nähdä onko kohdunsuussa tapahtunut muutoksia.

Nyt otan aivan rennosti pötkötellen, enkä tee mitään.
Synnytysvalmennus alkaakin sitten jo viideltä. Meitä on kuulemma 16 äitiä+isät, eli hirvittävä lössi. Toivottavasti joku muukin kuin minä olen siellä yksin. =(
Ensi kerralla mies lupasi tulla mukaan.

Minna + mussumussu 31+5

Vielä ihan hyvä olo. Pientä närästystä ja liitoskipuja ja hengästymistä, mut ei niihin ehi paljoo keskittymään, ku hoitelee noita kahta viikaria.Välillä yritän levätä.
Lääkärineuvolassa (viime perjantaina) vauva oli pää alaspäin, mut lääkäri sano, et voi kääntyäkin viel...
Napa mul ei oo viel ponnahtanu ulospäin. Sf-mitta oli 28.
Mul tulee toi maha aina tohon eteen,ni sf-mitta on aika iso.Ei siis leviä sivuillepäin.

Oliko se Pinja ku puhu vähän synnytyspelosta.Mulla taas ei oo alatiesynnytyspelkoa,vaan sektiopelko.Nimittäin synntin esikoisen sektiolla ja toisen lapseni alateitse.Ja mulla toi alatiesynnytys oli paljo helpompi.Niin yksilöllistä se näköjään on.Mä toivon,että saan tänki vauvan synnyttää alateitse,ku se oli niin kivuton ja helppo mulla.Sain epiduraalipuudutuksen ja se tehos.

Rv 30+5

Heippa kaikille!
Minäkin kävin tänään neuvolassa, oli toinen lääkärineuvola. pissa oli puhdas ja verenpaine hyvä. Hg oli pudonnut 135:stä 115, joten sain rautatablettipaketin mukaan..
Viime kerralla vauva oli raivotarjonnassa, mutta nyt oli kääntynyt takaisin perätilaan. Lääkäri sanoi kyllä ettei se vielä mitään haittaa, on vielä tilaa kääntyä.. 5 vkon päästä on synnytystapa-arviointi, oli sitten raivotarjonta tai perätila, niin joka tapauksessa.. Eli siihen asti vauvalla aikaa kääntyä kaikessa rauhassa. Eipä ainakaan liikkeet tunnu niin kipeiltä kun on pää ylöspäin, eikä paina niin paljon virtsarakkoon.. Mutta toivottavasti kääntyy, että voisi synnyttää ""oikein"".
Painoa mulle oli tullut vajaa 2kg, nyt on sitten yhteensä tullut 10kg. Vauvan painoarvio oli reilu 1,3kg, mitat ala- ja normaalikäyrien välillä. Lääkäri arvioi syntymäpainoksi noin 3,5 kg, eli samaa kokoluokkaa kuin minä ja mieheni syntyissämme.
Kohdunkaula oli kypsymätön, eli kaikki ok silläkin alueella. :)
Vointi on muuten ollut ihan hyvä, närästystä lukuunottamatta, mutta siihen auttaa Gaviscon ihan hyvin. Pari kertaa oon yöllä herännyt siihen kamalaan tunteesen, kun hapot on noussut suuhun.
Tänään ois taas valmennus, nyt pelkästään äideille, kun mennään harjoitteleen jumppaliikkeitä ja rentoutumista ym. fysioterapiaa. Olisi liian ahdasta jos isätkin tulis mukaan.

Ihanan lämpimiä päiviä ollut, viikonloppuna tulikin oltua koko ajan ulkona, oltiin maalla vanhempieni kotona 13-v veljeni seurana, kun isä ja äiti olivat reissussa. Kiva kun on saanut vähän väriä poskiin ja käsivarsiin.. Meinasin tässä, että pitäs pestä ikkunoita ym siivoilua.
Turvotusta ei mulla oo ollut kovin paljon, ehkä vähän iltaisin ja aamulla sormissa sen verran, etten viitti enää pitää sormuksia ja kellokin vähän ahdistaa ranteessa..
Mutta nyt taidan mennä herätteleen tulevaa isää päikkäreiltä ja lämmittään ruokaa!
Mukavia päiviä ja hyviä vointeja kaikille!!
Nitta ja mahavaavi 30+2

Heippa!!!

napa ei ole vielä pullahtanut esille siinä pinnassa täälläkin pän se on...
siitä pääalaspäin kääntymisestä meidän pikkuine kääntyi jo jokunen viikko sitten pää alaspäin joten huolta ei siitäkään ole.
Eilen oli meillä se valmennus,joka meni kivasti....saas nähä miten on tuleekohan isukki seuraavalla kerralla mukaan....Pariskuntia siellä oli 4 ja yhdellä sisko siellä mukana...Meillä se kesti 2 tuntia miten teillä muilla on kestänyt???
Vointi on ollut todella kyllä hyvä,paitsi nuo yöunet ovat aika katkonaisia kun ei tahdo löytyä sopivaa asentoa millään ja kuumakin on näiden hellepäivien jälkeen ollut.
Työjutun kanssa saa nähdä mitä käy pari vkoa menee siinä kun sieltä jotain vastauksia tulee,isoveljeni kyllä veikkas ettei ne anna sitä oikeuteen mennä vaan maksavat palkan suosiolla sinne toukokuun loppuun asti...toivossa on hyvä elää ja toivon että oikeus voittaa tuossa asiassa!!!!
ystäväni sai töitä juuri hänellä la 12.9 ja seuraavat 3kk hänellä työtä,hän kertoi raskaudesta ja silti sai töitä että oikeus voitti tuossa jutussa ja olenkin hänen tilanteestaan hyvin tyytyväinen.
tyttö82 ja masuvärinä 31+6

Huomenta!

Mies lähti juuri töihin ja heräsin samalla. Uni ei oikein enää tule jos on jo hereilä. Ihan uusi juttu.

Niin, napa. Mulla on vain iso kuoppa. En oikein usko että pullahtaakaan. Voi tietysti olla, että mahan loppukasvu vielä yllättää, mutta nyt ei kyllä näytä siltä.

Eilinen synnytysvalmennus oli todella mukava. Onneksi mies ei ollut mukana, olisi varmaan lähtenyt kesken kotiin. Alussakun piti esitellä puolisonsa ja kertoa jokin hyvä puoli. Mun mies inhoaa tuollaista. Ensi kerralla lupasi kuitenkin tulla mukaan, vaikka ei ookaan kovin innostunut. Aihe kyllä kiinnostuu, mutta kun ei vaan voi sietää ryhmä juttuja, niin ei sitten.

Meitä oli n. 9 pariskuntaa ja sitten 2 jotka oli yksin. Tän toisenkin yksin olleen mies on vuorotöissä ja sehän heti yhdisti meitä. Juteltiinkin sitten tauolla hiukan. Musta ois kieltämättä mukavaa tutustua muihin tän alueen tuleviin äiteihin. Voitais sitten tavata, vaikka kahvilla joskus. Yksi pariskunta on juuri muuttamassa tänne ja sanoi ihan suoraan, että halusi tulla tutustumaan täällä asuviin muihin tuleviin vauvaperheisiin.

Jännä juttu oli se, että mulla oli toisena laskettu aika. Mukana oli siis vain yksi kesäkuunmamma. Muilla la oli lähinnä, elokuussa tai syyskuussa. Oma massu tuntui aivan valtavalta.

Tilanne oli kaikenkaikkiaan todella mukava ja odotan jo ensi viikkoa. =)

Eilisen neuvolan jälkeen maha oli todella kipeä ja ekaa kertaa oli noita liitoskipuja. Supistelujakin olin sitten illalla havaitsevinani, välillä myös vihloi. Vauva oli myös tosi levoton. Täytyy yrittää vähän seurailla tilannetta.

Tänään onkin sitten oikein hemmottelu päivä. Ensin kampaajalle ja sitten kynsihuoltoon. Samalla vähän Stadiin shoppailemaan.

Aurinkoista päivää kaikille. On niin mukavaa kun teille voi kaikesta jutella. Ei tuo isukkikaan aivan kaikkea jaksa kuunnella. =)

Minna + vaavi 31+6

Kaikilla tuntuu nuo valmennukset jo alkaneer. Meillä on ne haikaranpesän valmennukset ens viikon torstaina ja seuraavan viikon perjantaina ja neuvolan valmennukset vasta Kesäkuun puolella. Mitenhän mä siellä jaksan keskittyä, kun on sitten enää niin vähän aikaa h-hetkeen.

Mullakin oli eilen kovin kipuilu päivä. Mahaa särki molemmilta puolilta ja alhaalta, suppisteluja oli muutama (tosin kivuttomia) ja virtsarakkoa painoi kovasti. Jotenkin niin harmillista kun on vielä noi viimeset tenttiin luvut ja haluis vähän jaksaa kävellä ulkonakin ja muuta ja sit on niin vaivanen olo. No, onneks aika kuluu nopeasti ja tätä todennäköisesti jäljellä alle kaks kuukautta. Sitten onkin ihan erilaiset jutut menossa.

Mites muilla, jotka ootte syönyt rautaa alhaiseen hemoglobiiniin, ootteko saanut sen nousemaan? Mä oon syöny sitä rautaa ohjeiden mukaan tyhjään vatsaan appelsiinimehun kanssa, mutta ainakin viimeks oli hemppa jopa laskenut pikkasen. Neuvolan täti vaan totes että jos ei seuraavaan kertaan nouse, niin tuplataan annos. Inhottaa vaan ajatus, että sitä pitäs syödä tuplaten, kun jo tosta yhestä tulee ilkee olo. Niin, obsidania oon siis syöny.

Nyt viimeset puristukset tenttiä varten.

Manteli 31+4

Moikka! Myös yksi neuvolakäynniltä kotiutunut ilmoittautuu :) Minkäpituisia teidän neuvolasessiot muuten on? Ensimäinen kerta oli tunti, mutta sen jälkeen ne on kestänyt hädin tuskin puoli tuntia; tuntuu ettei mitään ehdi puhumaan kun ollaan jo heittämässä ulos.. :) Toisaalta mulla on ollut niin tasaisia tuloksia kaikki, ettei niiden käsittelyyn ole kauaa mennyt ja sitten on voinut jutella jo ihan muita asioita loppuajan. Hb oli 126, pissa puhdas, painoa tullut 700g/vko, mut turvotuksiakin on viimeaikoina ilmaantunut, sydänäänet ok, raivotarjonta, verenpaineet ok, kohdunkasvu tasaisesti käyrällä ym. Supisteluista varoitteli kun mulla niitä tuppaa tulemaan rankkojen työpäivien jälkeen, toistaiseksi kohdunkaula ollut kuitenkin normaali.

Ei ole kaikilla vielä synnytysvalmennukset alkanut, meillä eka kerta vasta toukokuun lopulla ja kesäkuun alussa sitten toinen ja viimeinen. Tosi vähältä määrältä noi kaksi kertaa tuntuu kun ei neuvolankaan kautta ole mitään kokoontumisia -ehkä mä sitten kuitenkin osaan synnyttää noilla opastuksilla.. ;)) Synnytys itsessään ei jännitä ainakaan vielä kun ei ole ehtinyt koko asiaa juuri ajattelemaan. Alakautta toivoisin sen onnistuvan ilman imukuppeja tms. ja epiduraalin aion vaatia tarpeeksi ajoissa. Eniten pelottaa napanuoran mahdollinen kiertyminen vauvan ympärille ja mun alapääni repeäminen korviin asti.. Täytyy jollain kerralla neuvolassa vähän kysellä noista jutuista kunhan päästään vähän lähemmäs sitä synnytysajankohtaa.

Kohta pitäisi lähteä ajelemaan töihin päin eikä kyllä nappaisi yhtään! Oon ollut neljä päivää vapailla ja voisin mielelläni vielä jatkaakin; tippaakaan ei ole tullut aika pitkäksi :) Hyvillä fiiliksillä siis odottelen äippälomankin alkua!

Hanne 30+1

Heips!
Nyt on kyllä pakko purkaa tunteitaan kun meinaa mennä hermo täällä..:(
Mulla oli sokeritestissä sokerit ylhäällä ja nyt sitten joudun kotona mittailemaan sokereita..sain neuvolasta yhden päivän ruokaohjeen..eikä nyt oikeen tiedä mitä saa syödä ja mitä ei vai syönkö joka päivä samaa ruokaa..
Karkit, limpparit ja makeat olen jättänyt pois..Olen nyt kolmatta päivää mittaamassa ja muuten on arvot ollut hyvät mutta eilen söin mustikoita niin jo oli tän aamun arvo oli hieman liian korkea.. (pääsepähän neuvolatäti mäkättämään) luulisi että mustikat ovat terveellisiä..
Stressaavaa vahtia kellon kanssa syömistä ja mittaamista..mihinkään ei voi lähteä missä saattaa mennä 1,5 h pidempää.. Mitään mehua ei saa juoda..uskotteko et tulee vesi korvistaki ulos.. Koko raskausajan olen syönyt monipuolisesti ihan kotiruokaa ja hedelmiä, ainut pahe olivat karkit ja suklaa, tupakastakin pystyin luopumaan ja siksi ehkä suklaa maistuikin..ja se sokeritestissäkin varmaan näkyi..Nyt olen jättänyt karkit ja suklaan pois! (nyt sorrun varmaan tupakkaan..)
Painoa mulle on tullut 9-10kg ja painoindeksi alussa oli 26, muuten on mennyt tosi hyvin..pahoinvointia ei ole ollut ja olen jaksanut töisäkin hyvin.. Ti olisi taas neuvola ja alkaa jäkätys..painoa liikaa jne.
Teen rankkaa seisomatyötä ja neuvolatäti jaksaa vielä arvostella että voi kun on nilkat turvoksissa..menis tantta itte seisomaan myymälään 8 h päivässä ni voi olla et on vähän jalat turvoksissa.. Kylläpä on ihanaa tämä odotus..
Kiva lukea kun muut käyvät jo synnytysvalmennuksissa..meillä ei ole vielä mitään informaatiota tullut siitä.. Kysyin siitä ajat sitten niin tantta taisi sanoa että kesäkuussa..???
Kiitos kun sain purkaa tätä ahdistusta..
Minttu 30+5

Täälläkin on neuvolassa käyty. Sf-mitta 33, raivotarjonta (toivottavasti pysyy, 2 viikkoa sitten oli vielä perätilassa), pissa ja verenpaineet ok. Ainut mikä säikäytti, niin painoa oli tullut melkein kilo viikossa! Nyt täytyy kyllä kattoa tarkasti, ettei enää mene ylettömäksi herkutteluksi... Th ei kyllä sen kummemmin puuttunut asiaan, kysyi kyllä onko turvotusta. Ja hiukan kyllä iltaisin on varpaat olleet prinssinakit, mutta ei niin että siitä vielä ongelmia olisi.

Manteli kyseli tuosta raudasta. Mulla oli hb 104 ja sain sen tupla-annoksella (Retafer) nousemaan 118:aan. Sitten olen jatkanut Obsidanilla 1/pv ja nyt oli hb 128. Olen ottanut tuon raudan yöllä, kun herään vessaan, veden kera. Ainut haitta on, että toisinaan meinaa vähän närästää, mutta eipä pitäisi olla ainakaan mitään imeytymistä estävää vatsassa.

Vajaan puolituntia mullakin on neuvolakäynnit kestäneet, mutta mun mielestä ollut ihan ok. Tai no mä oon niin umppoo, etten tajua sitten edes kysyä kaikkea. Mies sitten kyselee multa, enkä osaa vastata... Tuntuu että kirjoista ja netistä saa kuitenkin niin paljon tietoa, ettei niitä kysymyksiäkään juuri sitten ole.

Salli rv 32+5

Heissan pitkästä aikaa... Oon kans ollut näitä lukija puolen ihmisiä. Siispä pikaiset kuulumiset... Nyt ollaan kolmatta viikkoa sairaslomalla, selkä ei enään kestänyt. Supistukset tuttuja päivittäin.
Meillä tuo synnytysvalmennus oli yhdenillan juttu, ja aika paljon siinä käytiin läpi synnytyksen historiaa, joten eipä siitä oikein mitään saatu irti. Synnärillä tutustuminen oli sitten jo sisältö rikkaampi.
Jännä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu ettei meillä kyllä täällä maalla tosiaan neuvola käynnillä oteta kun perus rutiinit. Keskustelukin kulkee aina samaa rataa...vieläkös tupakka on pysyny poissa ym...
Eniten jäi kaivelemaan nyt tuo tarjonta juttu...viikkoja nyt 31+2 eikä kertaakaan ole mitään mainittu mahdollisesta tarjonnasta. Missä vaiheessa muualla tähän kiinnitetään huomiota??? Olen kyllä hiukka itse huolissani, kun välillä babyn potkun tuntuu kylkikaarissa ihan niiinku vissiin pitääki, mutta yhtä usein ihan selkeesti pienet nyrki iskut toisella kyljellä ja taas potkut toisella, eli itse koen pikkusen olevan masussa useasti sivuttain. Niin ja hikka nypyttää välillä hassusti jossain sivulle ja välillä taas selvästi ihan tuolla alhaalla.

Olikohan tässä tekstissä taas päätä taikka häntää.

Tuulia 31+2

moi!

Minäkin olin eilen neuvolassa. Massu mullakin ihan edessä pallona, joten sf mitta oli 28.
Neuvola täti oli hauska kun mentiin vaakaan niin sanoi,"" että sulla tuota painoa ei taida hirveesti tulla kun pelkkä maha vaan edessä, takaa ei ees huomaa että raskaana...""ja hups painoa oli tullut 900g viikkoa kohti oho ( mulla oli farkut jalassa=)) joo ei varmaan oikeesti farkut hirveesti painoa lisännyt... No täti yllättyi että no onhan sitä tullut. Kannattaa siis olla tarkkana ettei nyt ihan kiloa viikossa...kyllä välillä vähän turvottaa, vaikka sormukset ihan hyvin vielä meneekin. Menin kuopusta synnyttämään kun painoin tämän verran, nyt siis n. 11 kiloa tullut lähtöpainosta. Tuntuu hassulta. Mutta ei stressiä. Kaikki muu oli ok ja hb laskenut vähän joten rautaa nyt syön.

ens viikolla sitten ultra taas ja katsotaan sitä istukkaa.

Tänään kävin vähän punttisalilla ja uimassa. Punttiksella saa aina kummeksuvia katseita osakseen tai maha lähinnä...onko se sitten jotenkin outoa että raskaana oleva käy liikkumassa? No virkistää aina kivasti kuitenkin ja selkä pysyy kunnossa.

Allergia kiusaa tosissaan vaikka lääkäriltä saanut lääkkeet, sumutteet tipat ja kaikki. Iltaisin hengitys pihisee ja pitää ottaa avaavia, toivottavasti mulla ei pahene tämä allergia astmaksi...no kai tämä tästä alkaa helpottaa.

voikaapa hyvin!

Siitä sokerirasitustestistä.
Mut määrättiin siihen rangaistuksena kahdessa viikossa tulleista 2,5 kilosta. Tai niin annettiin ymmärtää.

No, totuus on kuitenkin kai se, että ne painoindeksin mukaan määrää siihen. Eli jos sulla oli ennen raskautta painoindeksi alle 25, et kuulu riskiryhmään automaattisesti.

Mulla oli indeksi 26 tms., joten ne olisi laittaneet mut siihen automaattisesti muutenkin. Pissassa ei ole sokeria ollut.
Ja testin tulos oli normaali.
Nyt vasta myöhemmin juttelin kaverin kanssa joka odottaa toistaan. Ja ymmärsin ettei siihen mikään pakko ole mennä.
Sitä vaan on niin kauhuissaan pinnan alla kun terkkari räjähtää silmille.
Nyttemmin olen rauhoittunut sen asian kanssa. En kuitenkaan syö karkkia, enkä paljon muutakaan sokeria. Myös syömäni ruoka on terveellistä ja monipuolista.
Ja niin olen toiminut koko raskauden ajan.
Olisinpa vain luottanut itseeni...

Hyvät jatkot
Satu ja ""Onni""

Hei!

En ole mikään tietokonenero, mutta mielleläni tulisin tälle listalle, enkä tiedä miten se tapahtuu. Antaako joku ohjeita? Eli odottelen kolmatta lasta, joka on tarkoitus synnyttää Kätilöopistolla. Jännitystä on, sillä ultran mukaan on isohko mahdollisuus, että lapsella on kehitysvamma. Lisäksi on edelleen perätilassa, mutta toki ehtii hyvin vielä kääntyä... Mutta aurinko paistaa ja selkäkipua lukuunottamatta olo on hieno.

Kirsi

Iltaa!!!

Serkku oli eiklen käymässä ja tuli järjestettyä hänen kanssa parveke kuntoon,kukkia en viel istuttanut kuulema tulee sen verran kylmiä öitä viel ettei kannata.Aurinko paistanut ihanasti suoraan partsille iltapäivästä pitkälle iltaa asti nauttinut olen siitä.
Päiväunia on tullut kyllä nukuttua viimeaikoina aika reilusti,kaipi se ihan normaalia kun yöt menee pyöries niinn päiväl sit väsyttää.
Ite kans ajatellu ton kassin pakkausta valmiikis jos sitten tuleekin lähtö ni kiva et kassi valmiina!
Potkuja satelee tosi paljon ja mikäs sen ihanampaa:)
Työjuttu etenee työsuojelussa saa nähdä mitä tapahtuu pari vko täs menee ja sit pitäis jotain kuulua.
Ens ma neuvola ja valmennus:) kivaa odottamistra siis on!!!
Kauniita unia kaikille tuleville mammoille ja masuasukeille!!

tyttö82 32+0 ja pikku jumppari x asennossa ku koko masu vaan värisee:)

Kiva kuulla että kaikilla neuvolassa kaikki hyvin:) ei muuta kun masua kasvattamaan vaan aikahan tässä kohta loppuu kesken,ollaan ylpeitä masuistamme ihan viimeiseen asti ja nautitaan olosta ja toivottavsti ainakin joten kuten lämpimistä keleistä:)

mites piti kysäistä et onko muilla jalat niinkun kipeät jalkapohjista???mulla välil särkee aika lailla jalat,mut ne tullu jotenkin koviksi viimeaikoina siis jalkapohjasta,turvotusta ei ole esiintynyt.Jos jollai samoj juttuj kuinka kipu helpottaa???
Eilen kaaduin sitten makkarissa tosta vain lattia jostai syystä liukas,onneks selvisin vain pienen mustelman kera sekä oikea lonkka hieman vihotteli yöllä..

Tervetuloa Kirsi mukaan! Jos kerrot vielä sun la:n, niin lisään sut tuonne listalle.

Neuvolakäyntien pituudesta oli puhetta, mulla menee n. puol tuntia joka kerta. Ihanan kiireetöntä, saa keskustella rauhassa. Lääkärikäynnit on tosin todella lyhyitä, aikaa menee 5-10 min.

Manteli ja Minna: Toivottavasti kivut hellittäisi, eivät ole kivoja!

Tuulia: Onko sun äitiyskorttiin merkattu tarjontaa? Mulla tarjontaa on seurattu rv 22 eteenpäin. Ota asia puheeksi neuvolassa.

Mulle ei kuulu uutta, unettomuutta aamuöisin ja yöllä suonenvetoja (pohkeet kipeät). Väsymystä ja itkuherkkyyttä on enemmän.

Saara ja masu rv 32+1

Nyt on taas neuvolassa käyty. Kaikki oli kohdallaan.
Joku kyseli raudan syönnistä. Mie oon syöny viimeset 2 viikkoo Retaferia 2 tablettii illassa, ku oli hemoglobiini vaan 119, tänään oliki sit hypänny 135:een. Siirryttiin sit takas siihen yhteen tablettiin.
Touhu oli jo laskeutunu aloilleen, mut kiinnittyny ei vielä ollu.
Kohdunpohjankorkeus oli 31.5.
Pulssi oli meijän pienellä n.150, ku oli aamujumppa just meneillään. Terveydenhoitaja nauratteli mahaani, sanoi että näyttää siltä kuin olisin jo viimesilläni :)
Ultra-aikaa ei vielä varattu, mut se sattuu siihen kesäkuun 2. viikolle. Seuraava neuvola on sit jo 26. päivä.

Yöt menee suurimmaks osaks valvoessa, ja päivällä sit nukuttaa... Miula myös sitä närästystä, suonenvetoa ym.

Et semmosta.

Anne 32+3

Olo on tosi hyvä, välillä melkein ""unohtaa"", että on raskaana. Hassua, kun esikoista odottaessa oli kaikenlaisia vaivoja ja raskas olo oli jo tässä vaiheessa. Kiloja tullut n. 10, esikoista odottessa tässä vaiheessa oli jo 16 ;)
Nyt mahakin tuntuu pienemmältä, sf-mitta oli pari viikkoa sitten 25.
Synnytystapa-arvio on kahden viikon päästä, esikoinen painoi 4600g ja syntyi sektiolla.

4d:stä tuli painoarvio, että lasketun ajan paikkeilla painoa olisi n. 3800-4000g.
Yöllä saan vielä suht hyvin nukuttua, eikä pissalla tartte käydä kun korkeintaan kerran.

Nyt pitäisi alkaa hankkimaan puuttuvia juttuja vauvaa varten, vielä en ole ostanut mitään, tulee jo kohta paniikki ;)

Huomenta päivää!

Mä oon joutunut koko aamun makaamaan sängyssä, kauhea olo. Oksettaa ja pää on todella kipeä. (odotellaan lääkkeen vaikutusta) Rintaa jotenkin painaa. Huh. Massu oli eilen ja yöllä kasvussa ja kiristi kovasti. Nukuin siis huonosti ja näin ahditavaa unta mun ystävän synnytyksestä.
Täytyy lähtee kohta vähän kävelemään, jos raitisilma helpottaisi.

Mua vähän kuitenkin huolettaa toi painon putoaminen vaikka neuvolassa täti ei ollutkaan huolissaan. Syön kyllä aika huonosti. Ruoka jotenkin yököttää. Ja närästää.

Vaavi on ollut viime päivinä todella aktiivinen. Potkii ja vipeltää massussa. Eilen mies tunsi ekan kerran kantapäänkin, kun vaavi yritti tunkea sitä mun kyljen läpi. Oli ihan haltioissaan.

Yritän parannella oloani. Voikaa hyvin mammat.

Minna ja touhu 32+0

Täälläkin olisi nyt neuvolassa ja lääkärillä käyty. Supisteli tuossa muutaman päivän. Ei koskenut mihinkään, mutta maha oli kireänä koko ajan. Ultralla katsottiin kohdunkaulan tilanne ja kiinni oli, onneksi... Voipi olla että olen vähän liikaa tehnyt noita pihatöitä. Täytyy vähän hellittää. =)
Hemoglobiniini oli 125 ja verenpaineet ok. Paino oli pudonnut viime kerrasta 1,1 kg. No on tuota painoa jo ennestäänkin, ettei harmita yhtään. Vauva oli kuitenkin viikkoihin nähden sopivan kokoinen.
Rupeaa olemaan tuo käveleminen jotenkin työlästä, pienestä matkasta jo pakottaa selkää, jalkoja ja mahaa. Heinäkuuhun on vielä matkaa...

AURINKOISTA LOPPUPÄIVÄÄ!!

minä83 rv 29+1

Heissan!
Mietin niitä, joilla ei toi hemoglobiini kohoa raudan syönnistä huolimatta,et otatteko sattumalta kalkkitabletteja raudan kans samaan aikaan?
Nehän pitäs ottaa eri aikaan, että rauta imeytyy. Ite en esikoista oottaessa sitä tienny.
Mul on täs raskaudes pysyny hb viel ilman rautaa alimmillaan 119:ssa eli rautaa ei tarvi viel syyä.Se on vähän neuvola kohtastaki millon käskevät rautaa syömään.

Olo on ok. Ainoastaan pitemmil kävelylenkeillä vauva painaa ilkeästi tonne alas ja välil pistää kipeesti alavatsasta.

Joku kyseli millon vauvan tarjonnasta puhutaan. 36.viikolla vauva on yleensä menny syntymäasentoon eli sitä ennen vaihtaa vielä paikkaa, ni ei siitä tarjonnasta vielä puhuta välttämättä joka paikassa.Ja joskus tarjontaa on vaikea käsituntumalla edes saada selville.Mulla oli esikoiselta ainaki terkkarin vaikea sitä tietää.

Kiloja on tullu lisää 6 kg lähtöpainoon, nyt on 31+0 rv menos.
Esikoiselta tuli 19 kg kaikkiaan(ku oli turvotusta), kuopukselta vain 9 kg. Jospa tästäkään raskaudesta ei tulis yli 10:ntä kiloa.

Yhteistyössä