Heinäkuiset 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mi-iu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tervetuloa joukkoon!!
Lisätkäähän itsenne listalle! :)

Hei, kuka muuten tietää että mitä siinä "kiellettyjen listalla" on, eli mitä ei saa syödä raskauden aikana?!
Muuta ku maksaruokia harkinnan mukaan...

Tervetuloa mukaan! Laitetaanko siihen listaan paikkakunta kanssa?

Mi-iu: ostin viimeisimmän odotus lehden, siinä oli hyvä artikkeli ruuista raskauden aikana. Suurin juttu on se listeriabakteeri, joka tulee tyhjiöpakatuista kaloista esim, ja sitten ei-pastöroidut juustot mutta vissiin kaikki suomalaiset juustot on pastöroituja. Mutta kyllä minäkin ihmettelen vielä monien suhteen, esim pihvin kypsyys, parmesanjuusto jne. On tämä ihan uusi maailma! Ostin tänään myös sen suuri äitiyskirjan, on hyvä!

Plussasin isäinpäivänä eli eilen ja nyt jo netissä roikkumassa.. Helistin.fi:n mukaan la 19.7.08, mutta en uskalla olla vielä satavarma mistään. Ostin Acronin (vai mikä se oli?) erittäin herkän, jossa näkyi hailakka viiva, ohjeen mukaan se on kuitenkin aivan normaali positiivinen. Pitänee tehdä testi uudelleen, mutta jotenkin tuntuu että oikealla tiellä ollaan. Ukko ei vielä tahdo oikein uskoa, vaikka kerroin että 99% varmasti ois jälkikasvua pukkaamassa.

Koska olen niin kovin, kovin alussa ei oireita vielä pukkaa. Rinnat on pingottuneet ja ristiselkä ikäänkuin väsynyt, muttei kipeä. Vatsassa menkkakipuja.

Kyseessä siis esikoinen Pohjois-Karjalasta. Ei tiedä yhtään mitä odottaa... Iik!

Terve Bendie! Mukaan vaan :) Ei hullumpi isänpäivä teilläkään... Et tehnyt uutta tänään? Itse käytin clearblue testiä kahtena päivänä ja oli vahvat +. Se +-merkki on vaan niin kiva :)
Joo, menkkakivut kuuluu varmaan kanssa asiaan vielä pari viikkoa, ehkä.

toivon että saan liittyä joukkoonne, tämä viikko piinaviikko :) mutta piti nyt tulla jo vähän fiilistelemään että jos tässä porukassa hengattais seuraavat 9 kk.

Meillä on yksi tyttö entuudestaan ja pikkusisarusta toiveissa ja "kokemuksen syvällä rintaäänellä" voin kertoa että menkkakivut on ihan normaalia, oikeastaan koko raskaudenajan. Samoin myös oireettomuus.

kiellettyjä ruokia on raaka liha ja kala, vakuumipakattukala, tuorejuustot ja homejuustot raakana (kypsennettynä esim. pitsassa saa käyttä) pästaroimattomat maitotuotteet, yrttitee, maksa (saisi syödä vain korkeintaan 1 krt/kk, mutta useimmat jättävät kokonaan pois), joitakin järvikaloja, muistaakseni hauki ei suositella korkeiden raskasmetallipitoisuuksien takia, ulkolaiset vadelmat pitää keittää samoin pakastevihannekset (ulkomaisista voi tulla listeria, joka voi aiheuttaa keskenmenon) hmm, tässä näitä muutamia mitä yhtäkkiä muistin.

Iloista raskausaikaa kaikille, nauttikaa odotuksesta ja varsinkin äitiyslomalla keskittykää vain itseenne. Palaan asiaan jos aiheellista :)

En ole virallisesti siis raskaana ennen tarkastustulosta ;) En ole tehnyt testiä yksinkertaisesti siksi että asun omassa rauhassa salomailla ja en ole töiltäni ehtinyt käydä ihmisten ilmoilla. Ei kai se muuksi muutu vaikka viikon joutuisi odottamaankin.

Jään ikävöimään light-tuotteita koska olen melko tanakka kaveri, ylipainoa on jonkin verran ja kaikki sijaitsee ...tadaa! Vatsassa. Voi olla että työmaalla alkaa akkaparvi ihmettelemään mojovaa turvotusta teitä hoikkasia aikaisemmin.

Olen vielä menossa työporukan kanssa reissuun vajaaksi viikoksi ja pelkään, että pahoinvointi alkaa yhtismajoituksessa.. On varmaan kerrottava käyneensä jossain epämääräisessä etnisessä, ja kun pahoinvointi jatkuu, niin kertoa että kävinpä uudelleen. Jos tällä muutaman päivän tempoisi...

Luin jostain muualta että ilmaa on vatsassa ja ristiselkä kipeä. "Voin kertoo", että pätee! Yleensä paksuilla on kuuma, mutta viimeaikoina palellut. Onpa kiva listata jälkiviisaana.

Mitä mieltä olette, väitän että jollain tasolla asian on tiennyt hedelmöittymisestä asti?

PS. Perskules kun melkein unohtui, rakennekynsiä pidettäessä huolloissa lorataan aika rajusti kynsilakanpoistoainetta, joka ei kylläkään sisällä asetonia. Liekö haitallista? (Joku varmaan ajattelee, että dorka kun vouhottaa...)

Tervetuloa Bendie ja toivottavasti saadaan Mariellakin mukaan!

Mariella olikin laittanut oikeen kattavan listan kielletyistä ruoista. Mä sain neuvolasta nipun ohjeita heti seuraavana päivänä kun oli varannu ekan ajan sinne. Siihen ekaan neuvolaan ois nyt tasan 2 viikkoo :)

Bendie, en kyllä mistään ois huomannu että tässä kierrossa plussaan. Vasta pari päivää ennen kuin menkkojen piti alkaa tuli jotain oireita, mutta kun niin monesti olen luulotellut olevani raskaana niin testiä tehdessä olin ihan varma että joudun taas pettymään...

Bendie:en usko että rakennekynsien huoltoa täytyy välttää raskausaikana. Kynsilakanpoistoaineen ainut haitta taitaa olla jos sitä hengittelee paljon ja sit taas toisaalta tekeehän ne kosmetologit ym niitä kynsiä vaikka itse oisivatkin raskaana...Samaten kuin kampaajat hiustenvärjäyksiä...

Mulla eilen yks asiakas paukautti että: teille on tulossa vauva! Apua, ei kyllä vielä pitäis mahan näkyä! Tosin mulla oli pömppis jo ennestään ja sen verran on turvottanut nyt alkuraskaudesta että enää ei pysty yhtään vetämään mahaa sisään...Mutta aika huonosti jos sen nyt jo huomaa...

Heippa!
Taidan liittyä joukkoon! Eilen tuli plussattua. Lasketusta päivästä ei oo viel hajua, kun kierto oli niin epäsäännöllistä. Heinäkuussa kuitenkin. Kirjotan lisää myöhemmin ja luen paremmin teidän jutut. Tarvii menä hoitelee esikkoa ;)

moi!
Mäkin voisin ilmoittautua joukkoon, plussasin eilen ja viikkoja 5+4 hihii! esikoinen on 1v ja 7kk eli ikäeroa tulee oleen sitten jotain 2,5 vee. Onkos täällä muita pikkukakkosten oottelijoita?
Ikää on 30v ja asustellaan täällä miehen ja esikon kanssa etelä-Suomessa. Kotona oon ollut hoitelemassa tuota esikkoa nyt puolitoista vuotta. Kyllä on hassu olo, kun ei enää muista mitä kaikkee sitä nyt pitikään huomioida tässä tilassa, kun on muka niin kauan edellisestä kerrasta, heh.

Moi,
miten Mariellan piinaviikko sujuu?
Bendie: joo, ei niitä testejä ole tehtävä miljoona kuten eräät (katsoo omaa napaa...) :) Eikö fun-light juomiakaan saa juoda! Pöh. Entäs frissit, ne maistuu ihan hyvälle, ainakin se lime.
Terve Hansu ja Hipsu! Mukaan vaan :)

Täällä 5+0 (kai jos ymmärsin oikein ton laskutavan... :)) eli jos viime menkat tiistaina 9.10.

Heips!
Uutena tänne ilmoittaudun. 5.11. plussasin, ja nyt ilmeisesti viikkoja 6+3 ja LA 4.7.2008, jos menkoista sen sain laskettua oikein (menkat ollu ihan sekasin). Ens viikolla olis aika yksityiselle varhaisultraan (20.11) ja ekaan neuvola-aikaan (23.11). Esikko olis tulossa jos mikään ei mene pieleen.

Moikka kaikille!!

Hipsu: Pikkukakkosta odotellaan myös täällä, olen muutaman päivän sinua jäljessä, hätäisenä tein positiivisen testin jo ennen kuin menkkojen piti alkaa. Jotenkin olin vain niin varma että nyt onnistuttiin!!! Meillä esikoinen tyttö nyt 2v3kk eli ikäeroa tulee 2v11kk. Kyllä tää väsymys ym tuntuu ihan erilaiselta kuin ensimmäistä odottaessa, ei voi pysähtyä vaikka mieli tekisi. Hoidan tyttöämme kotona, joten en ehdi tässä välissä töihin, enkä kyllä oikein haluaisikaan, ellemme olisi onnistuneet, olisin j oka tapauksessa ollut 3v asti kotona.

Nyt jo huomaa minkälaiseksi lahopääksi tämä olotika tekee, kaikki asiat vaan unohtuu mielestä. joten toivottavasto kukaan ei loukkaannu vaikka en muistaisi kommentoida juttuja tai vastata mihinkään, syy voi yksinkertaisesti olla siinä, että tarkoitus on kyllä mutta 30 s kuluttua asian on ehtinyt jo unohtaa. Ennen ulkoiluja tytön kanssa tarkistan liedenkin 10 kertaa, että vaan jätä sitä vahingossa päälle ja kun ehdin eteiseen, tulee ihme olo että muistinko tarkistaakaan. Anteeksi jos kuulostaa sekopäiseltä!!!!!!!!!! Onkohan raskausdementiaa olemassa??
Onko teillä jo oireet alkannet???

Tai ruokahimot??? Ensimmäisessä odotuksessa sain 19kg (osa tosin turvotusta kun tyttö syntyi elokluussa ja oli kuuma kesä), tosin laitokselle jäi 11kg, ,mutta ne loput 8kg on olleet tiukassa, joten nyt ajattelin että jos mahdollista, seuraisin painoa hiukan tarkemmin. Tyttöä odottaessa minulla oli suolaisen roskaruuan himo, joten kun silloin Turussa asuimme, vierailin Hesellä usein..... Liian usein.....

Niin ja nyt siis asustelemme Tampereella, onko muita täältä päin olevia???

Pikkumyy28 8.7.08?
Mi-iu l.a 10.7?!
Aurea 16.7.08?, vm- 76, esikoinen, Helsinki
Karoliina75 l.a. 21.7.08?, Kuopio
Ella26 l.a. 19.7.08??, pikkukakkonen (esikoinen 08/05), Tampere

Oho... siis listaan itsenikin:

Pikkumyy28 8.7.08?
Mi-iu l.a 10.7?!
Bubona l.a. 4.7.08?, esikko, Heinola

Bubona l.a.4.7.08?, esikko, Heinola
Pikkumyy28 la. 8.7.08?
Mi-iu l.a 10.7?!

Toivottavasti ette pahastu, mutta muokkasin listaa aikajärjestykseen...Laitan oman paikkakunnan kunhan varmistuu minnepäin parin viikon päästä muutetaan :)

Kaipa se itsekin pitää listautua, ei tunnu vieläkään todelliselta ja te vaan ootte niin määrätietoisia...

Pikkumyy28 la. 8.7.08?
Mi-iu l.a 10.7?!
Bendie 18.7.08? vm -78, esikoinen, Joensuu

Pitää yrittää salata tää hommeli työpaikalta mahd. kauan vaikka vakipaikka onkin. Joo ja melkein taas jäi sanomatta, jotta neuvola-ajan sain joulunalusviikolle. En tiedä vieläkö silloin ultraillaan kun on 9+4, mutta olis kiva jos ultrattais, jos sitten jo uskaltaisi ukeille ja mummeille uudenvuodentoivotukset kuvista teettää :)

Ajattelin jo kauheita: työssäni joudun ropeloimaan vaikka minkälaisia lääkepakkauksia, entä jos ne imeytyy ihon läpi tai hengitän pölyjä. Kuvitelkaa miten stressaavaksi elämänsä voi tehdä!

Kavereillekaan en ole vielä kertonut, joten tää threadi on ainoa henkireikä. Vaikka ukkoni onkin maailman lutuisin ja hymyilee tyhmänä leveästi aina kun asiasta puhutaan, tiedän että puhun sen vielä tukkoon ja se ei jaksa ainaista jankutusta. Kavereillekin kerrron vasta kun alkaa maha vararenkaankin alta pullottamaan ja arvaavat. Melkein toivoisin suurta vatsaa pian, ettei tartteis salailla!

heippa ja onnea kaikille plussanneille! itsekkin plussasin tasan viikko sitten samana päivänä kun menkkojen piti alkaa. pikku kakkonen tilauksessa:), esikoinen nyt 1v10kk eli pari ja puol vuotta ikäeroa tulee. oon tässä välillä tehnyt keikkatöitä mutta tytsy ollut silti kotihoidossa. oon kyllä enemmän kuin onnellinen ettei päiväkotia nyt sitten tarvikkaan miettiä kun meillä olisi ollut edessä täpötäysi 3vuorohoitopaikka. on kyllä ihmeellistä miten sitä tuntee kaiken raskauteen liittyvän niin uutena ja ihmeellisenä, ihan kuin olisi ekaa kertaa raskaana! ja aikaa edellisestä odotuksesta se pari vuotta vasta:) kaivoinkin kaapin perältä odotus viikko viikolta opukseni että pääsee sitä taas tutkailemaan,ihanaa!
no mutta täytyypä lähteä katselemaan josko se typykkä jo kohta tuolta vaunuista heräisi, tulin itse tunti sitten töistä enkä ole tyttöä hereillä vielä tänään nähnytkään.

heippa ja onnea kaikille plussanneille! itsekkin plussasin tasan viikko sitten samana päivänä kun menkkojen piti alkaa. pikku kakkonen tilauksessa:), esikoinen nyt 1v10kk eli pari ja puol vuotta ikäeroa tulee. oon tässä välillä tehnyt keikkatöitä mutta tytsy ollut silti kotihoidossa. oon kyllä enemmän kuin onnellinen ettei päiväkotia nyt sitten tarvikkaan miettiä kun meillä olisi ollut edessä täpötäysi 3vuorohoitopaikka. on kyllä ihmeellistä miten sitä tuntee kaiken raskauteen liittyvän niin uutena ja ihmeellisenä, ihan kuin olisi ekaa kertaa raskaana! ja aikaa edellisestä odotuksesta se pari vuotta vasta:) kaivoinkin kaapin perältä odotus viikko viikolta opukseni että pääsee sitä taas tutkailemaan,ihanaa!
no mutta täytyypä lähteä katselemaan josko se typykkä jo kohta tuolta vaunuista heräisi, tulin itse tunti sitten töistä enkä ole tyttöä hereillä vielä tänään nähnytkään.

No niin mä kerkeen nyt listaa. Soitin tänään neuvolaan. Neuvolatäti pyys käymään melko heti, kun ekat menkat esikon syntymän jälkeen oli vasta lokakuussa. Kierrosta ei siis mitään hajuu. Aika 20.11. Lääkäri katsoo missä mennän ultralla ja sit höpistään hetkisen neuvolatädin kanssa. Sit mennään pojan kanssa uudestaan 26.11. Hänellä sillon 1v neuvola. Samalla höpistään tästä raskaudesta uudestaan, kun aijemalla kerralla on niin vähän aikaa. Täällä meillä Lääkäri ultraa jo vk8. Oli aika outoo, kun esikko ultrattiin ekan kerran vasta vk13.

Mulla ei vie mitään ihmeellisiä oireita ole ollut. Alaselkä on vähän väsynyt vain välillä. Esikon raskaus oli tosi helppo. Jännitin vain niin pirusti kaikkia neuvola ja ultraus kertoja. Mielessä vain kävi hassuja asioita, että onko kaikki hyvin. Ekassa utrassa jouduin juoksemaan ulos, kun tuli niin huono olo ja oksensin pitkin nurmikoita. Sitä ennen meinasin pyörtyä. Jos nyt ei jännittäis niin paljoa, kun vähän jo tietää miten hommat menee.

Odotan inolla vauvamasua. Voisin olla monta vuotta raskaana yhteen menoon ;). Oli niin ihanaa aikaa. Saas nähdä kerkeekö sitä nyt nauttimaan niin... No esikko on ollu aika helppo.

Tästä raskaudesta ajateltiin kertoa vasta sit, kun joku sattuu huomaamaan... Saas nähdä pystytäänkö olla kertomatta.

Bubona: Meillä taitaa olla samalla päivällä ultra:) Jänitetään yhdessä sitä päivää!

Pikkumyy28 la. 8.7.08?
Mi-iu l.a 10.7?!
Bendie 18.7.08? vm -78, esikoinen, Joensuu
Hansu80 l.a. heinäkuu? pikkukakkonen (esikoinen 11/06)

bendie: jaan myös lääkkeitä työssäni ja meillä lääkehuoneen ovessa lista lääkeaineista joita raskaana olevan on käsiteltävä ainoastaan suu-nenäsuojaimin ja hanskoin suojautuneena. itselläni on ollut tapana aina jakaa lääkkeet vinyylihanskat kädessä kun eri lääkeaineiden sekamelska ärsyttää mun kämmenistä ihon rikki. no mutta kerron siis siksi ettäainakaan itse en ollut ennen kuullutkaan että joissain lääkkeissä olisi tälläisiä ohjeita nimenomaan raskaana oleville.

Nostellaampa meitä ylöspäin :)

Aivan ihana ilma nyt, olin just reilun tunnin ulkoilemassa koirien kanssa. Pahaolo vaivaa edelleen, mutta ulkona raittiissa ilmassa vähän helpottaa...

Yhteistyössä