***HEINÄMASSUT-07*** vol 3

kutkutukselta piti vielä kysyä, että onko tosiaan mahdollista saada Kelan päätökseen muutosta jos tekee valituksen?

Mä kun oon luullut että se on niin kuin laki, mitä ne päättää, että valittaa saa mutta se on turhaa, päätös on ja pysyy.
 
Pikaisesti täällä vielä kun kohta pitää lähteä lääkärin puheille... Olo ei ole paha eikä hyvä - jännittää.
Neuvolasta juuri palailin ja kaikki ok (tai siis tilanne ei ole juuri muuttunut). Mutta oikein arvasin, että vauva on asettunut lähtökuoppiin, että ei ihme että painaa alavatsaa ja kohdunsuuta ihan kiitettävästi.

esikoinen just muutama sivu sitten oli puhetta noista sairaalatavaroista, kattelepa sieltä. Vauvan vaatteista sen verran, että kannattaa laittaa vaikka pari eri vaihtoehtoa valmiiksi ja sitten kotiutuessa katsastaa, mitä tarvitaan. Eikä niitä kannata viedä sairaalaan mukanaan, vaan hakija voi ihan hyvin tuoda ne sitten - sairaalan säilytystilat kun ei kuitenkaan järin suuret ole.
Itse laitan varmaan valmiiksi
- body ja puolipotkarit
- sukat
- silkkimyssy
- puuvillahanskat
- joku sellainen sähän paksumpi, esim. collegepuku, jos haalaria ei tarvi
- ohut haalari (ei äp:n haalari)
Meillä on vielä sitten turvakaukalossa kyllä sellanen peite, että välttämättä ei tarvi kaikkia vaatekerroksia senkään takia. Mutta noista yllämainituista sitten yhdistelen jotain :) Jos on epävarma, niin kannattaa kysäistä vaikka lastenhoitajalta siellä sairaalassa - ei sun nimittäin tarvikaan tietää, välillä tuo vauvan pukeminen kun tuntuu olevan ihan korkeampaa matikkaa :LOL: - ja varmasti itsekin taas pienen kanssa pohdin moneen kertaan, että mitäs nyt tähänkin säähän pitäisi pukea...
 
Kävin kans kattelee uuden pakkauksen kuvat. Ihan kivoja vaatteita. Oon silti tyytyväinen tuohon vanhempaan, on jotenkin vähän värikkäämpi. Oli muuten -06 ruokalapussakin jo tarrat. Tuo naisten kondomi pistää kyllä hymyilyttämään. Ei tulis meillä ainakaan käytettyä :)
Aika outoa jos haalari on niin pieni. Luulis et varsinkin alkukesästä syntyneille se ei tuu mahtuu sitten ollenkaan missään vaiheessa. Tuo vanha haalari onkin hyvä kesävauvoille. Menee varmaan hyvin ensi talven sitten eikä tarvii hommata toista. Mie oon ihastunut nyt tuohon -06 haalariin täysin. Aluks pidin sitä ihan hirveenä mut luonnossa se näyttää jotenkin nätimmältä ja muutenkin mitä enemmän sitä on tässä katella niin paremmalta aina näyttää :D

No mut niinhän se menee että ikinä noihin pakkauksiin ei oo kaikki tyytyväisiä...
 
Heip!
Räkätauti jatkuu, keuhkot on niin kipeet, että ei kärsis edes yskiä! :/
Just tulin hammaslääkäristä, en suosittele flunssassa! Välillä tuntu, että tukehtuu siihen paikkaan! Tää vauva ei myöskään pidä hammaslääkäristä, heti ku alko poraamaan , nii toinen alko potkimaan ihan hirveästi, eikä rauhottunu vasta ku kotona!
Nyt lähettävä kurkkimaan tuonne uuniin, että joko ruoka on palanu ku ei haista mitään!
:wave:
 
Taasen :hug: :hug: :hug: :hug: iso määrä kaikille jotka kärvistelevät liitoskipujen, supistusten, iskiaksen, noidannuolen yms. sellaisten kipujen
kanssa joita vain toinen vastaavia vaivoja kokeva voi ymmärtää!

Käväisin juuri katsomassa kelan sivuilta ä-pakkauksen kuvan ja toivon, että tuon saisin. Paperit olen jättänyt jo 30.4, mutta ei vielä mitään tietoa
mulle ole tullut! :( No sama se pakkaus, kuin pakkaus, vaatteet tulee kuitenkin käyttöön!). Olen jo kirppareilta ostellut mahdollisimman neut-
raaleja vaatteita. Nyt tarvitsisi tehdä vielä vaatekaapista tälle "hipsukal-
le" hoitopiste, että saisi nuo vaatteet sinne viikattua.

En tiedä kumpi on tulossa, mutta kaveriltani sain tyttöjen vaatteita 100 cm asti. Eli meille tulee joko hyvin puettu tyttö tai hemmetin huonosti puettu poika :kieh: :kieh: :kieh: :kieh:

No tässä flunssaa odotellessa (kurkku jo kuin saharan autiomaa ja silmistä vuotaa vesi kun yrittääkin nielaista). :headwall:

T: Saikku ja "hipsukka" 32+1

P.S. Pitäis vielä töissä kuusi päivää jaksaa olla ennen lomaa, eikä sairastua.
 
Olipas hurjasti tekstiä päivässä tullut :eek: Kaikille kipeänä oleville ja tuskaisille suuret :hug: :hug: ja paranemisia/jaksamisia!

Mä tulin vaan ohimennen kertomaan, että se on noussut!!! :wave:
Tuossa jokin aika sitten kotiuduin ultrasta, ja istukka oli nykäissyt itsensä ylemmäs eikä enää estä alatiesynnytystä eikä kasvata istukan irtoamisen riskiä. *bileet* Sain jonkin verran siis helpotusta elämääni, meinaan se ultraaja totesi, että jos istukka ei olisi siirtynyt, olisi minun tullut rajoittaa jopa kävelyäni (!!) ja seksikielto olisi myöskin rapsahtanut.
Mutta nyt niille ei ole tarvetta, kun istukan ketale nousi edestä pois :D

Tivasin täditlä edellisen kerran hurjaa painoarviota ja pojan pienuudella pelottelua, pahoitteli ja otti koko homman sitten taas uusiksi. Elikäs mahassa on yli 1500g lihasta (ei osannut sanoa miten paljon enemmän, 1500g-2000g välillä kuulemma) ja tämänhetkinen arvioitu syntymäpaino on 3200-3300g.

Massussa kaikki ok :heart: :heart:

Sain sivuprofiilista kuvan mukaani, kasvoista ei onnistunut kun jäbä alkoi heiluttaa nyrkkejä naamansa edessä kun kuvauksen hetki tuli :LOL:

Jes jes ja vielä kerran jes, jospa se istukka nyt kestäis sit loppuun asti :p
 
CotHai: Hyvä että istukka nousikin! Aikas ikävältä kuulostaa jos olis pitänyt rajoittaa jopa kävelyäkin.

Viipi ja Skye85: Toivottavasti ei vielä ainakaan 3-4 viikkoon lähtisi tekemään tuloaan. Samoissa tunnelmissa täälläkin, mut siitä lisää omanapa-osiossa :)

Marzu76: Pikaista paranemista sinne.

Omaa ( . ) Lääkärissä kävin juuri pyörähtämässä. Kohdunkaula oli hieman lyhentynyt ja ulkosuu reilusti sormelle auki. Sisäsuu kuitenkin tiukasti suljettu ja kohdunkaula sieltä kiinteä. Antoi kuitenkin ohjeeksi, että vastaisuudessa on yöllä lähdettävä käymään äitipolilla tarkistuksessa, jos supistuksia tulee useampia yhden tunnin aikana. Siis luvassa todennäköisesti ravaamista... :(

Sanoi, että todennäköisesti syntyy ennen laskettua aikaa, mutta sanoi sitten että toisaalta saattaa tehdä saman kuin esikoisesta että yli menee. Nyt sitten elän päivän kerrallaan ja jokainen päivä on plussaa, jonka pirpana sisällä pysyy.

jossu + pirpana 31+2
 
Voi mahoton miten paljon te taas olette kirjoitelleet :eek:
kaikki luin mutta en sitten enää muista mitä piti kellekkin sanomani.. Yritän muistaa edes jotain..

vauvelihaave noi sun kivut kuulostaa ihan samoilta kun mulla on, ja mulle sanottiin tosiaan että paikat alkaa löystyä ja venyä synnytystä varten.. kuten aiemminkin olen kertonut, ei ole aiemmissa raskauksissa mullakaan tälläistä ollut :/ mutta TIEDÄN todellakin että kivut on kamalia ja erittäin vaikea sietää :hug: :hug: :hug:

JoannaH hauskoja noi tuollaiset ennustukset :D nyt vaan katsellaan että onko se sun h-hetki sitten 17.7.. ajattele kun oiskin :D :D :D

Jenmo kerroppas sitten että vieläkö sinäkin sait vuoden 2006 pakkauksen.. :wave:

Nyt en sitten enempää muistakkaan että mitä piti kommentoida .. voi pöh.... :/

Omaa napaa:
Viime yö meni valvoen.. vauva potki ihan mielettömästi ja sitten supisteli. :snotty: ja mulle ei kyllä noi rautatabletit todellakaan sovi, ei ollenkaan.. maha on ihan sökönä... mutta ennemmin mä senkin kestän kuin sen että olen kuin Zombie.. ne nimittäin on saaneet musta paaaaljon virkeämmän... ;)

Joskus kyllä ottaa päähän lapsettomat ihmiset... vedetään herneitä nekkuun siitä kun sanon ettei meille sovi tulla enää ilta ysiltä kahville.. :/ ois tänään tullut meinaan vieraita... meillä on se aika lasten nukkumaan meno aika ja olen sitten nipo tai en niin siitä en tingi!!!! Hemskutti kukaan kato meidän lapsia kun ne alkaa käydä ylikierroksilla.. ja kun siis se on oikeasti ihan järkyttävää.. noi isommat vaa nyltyy väsymyksestä riehumaan ja oona itkee ja huutaa väsymystään.. Kyllä meille tullaan ihmisten aikoihin tai sit ei tulla ollenkaan \|O \|O \|O :/ ärsyttää vaan kun pitää erikseen asiasta sanoa.. paitsi jos muistelen itse aikaa ennen lapsia, niin ilta ysi oli vasta alku iltaa... Nyt se on jo tosi myöhä meillä.. :) Niin ne ajat vaan muuttuu..

Mukavaa helatorstain aattoa kaikille!!! :wave: :wave: meillä se päivä ei poikkea muista.. mun työnarkomaani mieheni menee huomennakin hemskutti töihin.. ja vieläpä iltavuoroon :( TYLSÄÄ!!!!! Mut onneks on sitten kesällä 6 viikkoa kotona kun vauva syntyy :)

Heidi ja tytteli 31+4 :heart:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.05.2007 klo 12:17 Vauvelihaave kirjoitti:
kutkutukselta piti vielä kysyä, että onko tosiaan mahdollista saada Kelan päätökseen muutosta jos tekee valituksen?

Mä kun oon luullut että se on niin kuin laki, mitä ne päättää, että valittaa saa mutta se on turhaa, päätös on ja pysyy.
Vauvelihaave: Oon kuullut paljon tapauksia, joissa ihmiset ovat saaneet oikaisun päätökseen valitettuaan. Lähinnä tällöin kyse ollut kuitenkin tulkinnanvaraisesta päätöksestä, eli esim. sairaan lapsen hoitotuen kohdalla yksi virkailija voi olla sitä mieltä että tukeen on oikeus ja toinen taas ei tukea myöntäisi. Lisäksi niissä päätöksissä on voinut olla eroja sen mukaan, minkä paikkakunnan Kela on tehnyt päätöksen, vaikka lain mukaan kaikkien kansalaisten tulisi olla tasa-arvoisessa asemassa asuinkunnasta riippumatta. Esim. allergisten lasten hoitotuen kohdalla päätökset ovat saattaneet vaihdella. Hoitotukiasioissa kun ei aina välttämättä pelkästään diagnoosi ratkaise, vaan pitää pystyä todistamaan taloudellinen ja muu lapsen sairaudesta aiheutunut rasite. Ja se on sitten vähän tulkinnanvaraista, että onko rasite ollut virkailijan mielestä riittävä.

Muistan myös yhden tapauksen kuulleeni, jossa ei oltu korvattu Helsinkiin leikkaukseen tulleen perheen matkakuluja omalla autolla, koska matkat korvataan yleensä halvimman kulkuvälineen (linja-auto/juna) mukaan. Äiti valitti, koska heiltä ei tullut sellaista yhteyttä omalta paikkakunnalta Helsinkiin, jolla olisivat ehtineet vaadittuun kellonaikaan aamulla sairaalaan. Matkat korvattiin valituksen jälkeen oman auton käyttökulujen mukaan.

Just näiden sairaan lapsen hoitotukien ja vastaavien kohdalla monien vanhempien kokemus on, että Kela antaa ensin päätöksen huonoimman vaihtoehdon mukaan, aivan kuin kokeillakseen kepillä jäätä, että meneekö sellaisenaan läpi vai jaksaako vanhemmat valittaa. Ne ketkä jaksaa valittaa, on monet saaneet valituksen läpi...

Mutta sitten on toki sellaisia päätöksiä, jotka perustuvat niin suoraan johonkin lakiin, ettei niissä ei ole tulkinnanvaraa.

Sinuna pyytäisin kyllä Kelaa vähintään selvittämään ymmärrettävästi, että mihin päätöksesi perustuu, niin siansaksalta se alkuperäinen perustelu mielestäni kuulosti. Vaikka se päätös saattaakin olla oikea, niin sulla on kyllä oikeus saada siihen ymmärrettävät perustelut. Kannattaa myös muistaa, että ihmisiä ne virkailijatkin ovat ja saattavat tehdä virheitä. Virheet ei tule kuitenkaan korjatuksi, ellei päätöksen saanut itse kysele asian perään. Eihän sun tartte heti alkaa valitusta vääntämään, mutta selityksen voisit kyllä vaatia, kun kerran olet saanut niin ristiriitaista informaatiota.

Oma päätös tuli muuten tänään 6 kk: työtulojen mukaan ajalta maaliskuu-elokuu 2006.

kutkutus 31+4
 
tökkii palsta, ei pääse kirjautuu.. :(

Kävin tänään äitiyspolilla, ku oon ollu tutkimuksissa kun mulla tuo astma on pahentunu tämän raskauden aikana. Yleensä mulla on "vaan" rasitusastmaa mutta nyt odotuksen puolenvälin jälkeen pitäny yölläkin nousta yskimään ja hengitys vinkuu ja rohisee jne jne.
Niin, ne sitten tutkivat siellä muutenki ja ultrasivat :) ihana vauva siellä näkyi.. sain kuvankin mukaan, en tiedä onko vauvalla peukalo suussa siinä kuvassa, vois hyvin olla kun on käsi siinä kohdalla.
Ottivat sitte kaikkea näytteitäkin, jospa niistä ei sitten mitään löydy.

Kaikki oli kunnossa raskauden puolesta. Ei oo ees mitään kipuja ollu tähän päivään mennessä yhtään. *koputtaa puuta* Kuin en raskaana olisikaan, mitä nyt maha kasvaa ja joku potkii siellä mutta muuten en tiedä mitään. :)

JoannaH 30+3
 
heippa kaikille pitkästä aikaa! :)
Harmi, kun ei ole tullut kirjoiteltua tänne useammin. Jotenkin se aina vaan jää, kun on tuo 10kk ikäinen tytön tyllerö tuossa juoksentelemassa ja pitämässä myös mut vauhdissa mukana.

Meillä on ens maanantaina (rv.32) synnytystapa arvio ja saadaan tietää sen hetkinen painoarvio vaavista ja syntymäpainoarvio...vähän jännittää...samalla ne tarkistaa muuten paikat että ei ole vielä lähtenyt kohdunkaula lyhenemään, avautumaan tai paikat pehmenemään. Saa nähdä mitä sanovat. Viimeksi viikko sitten neuvolassa kätilö sanoi että vauva on laskeutunut ja pää kiinnittynyt, onkin tuntunut viiltelynä tonne alapäähän. Vähän pelkään, että voi tämä vaavi syntyä ennen laskettua aikaa kun on lähtenyt jo noin käyntiin. kuitenkin ekasta vauvastamme joka syntyi myös heinäkuussa :) ei ole kuin se 10kk aikaa.

Onko kellään muulla painoarviota rv.32 tienoilta ja muuten kokemuksia jo synnyttäneiltä tuosta vauvan laskeutumisesta ja muusta?


Nyt alan nukuttaa tätä meidän vilperttiä...
 
Mä kun asun porukoitten naapurissa ja päivät tulee vietettyä niitten puolella, niin isä tuossa katto mua ja sano, että sähän kulet noita portaita niin, että sulla ois pallo jalkojen välissä. :LOL: Nauru loppu sitten lyhyeen, kun tuli sellaiset kivut, että hohhoijaa. :( Tuossa aattelin, että jos näin supistelee, niin pakko se on mennä jossain vaiheessa sinne päivystykseen. :'(

Lähetin sitten liian aikasten. Täälläkin jännäillään kumpi pakkaus tulee, kun eivät oo vielä päätöstä tehty.

Viipi&Vilperi 31+1<br><br>
 
Mä muuten tykkäsin paljo enemmän siitä 2006 vuoden pakkauksesta! :D Tänään näin uuden pakkauksen kuvat kelan sivuilla. Oli sekin ihan mukava kyllä, mutta enemmän minun mieleen oli se 06 paketti. :)

Vauvan painoarvio oli tänään vähän alle 1500g. Sanoi et alakäyrällä menee. Jännä ku sf-mitta sitte koko ajan ollu yläkäyrällä...
 
Hirveesti ootte kirjuutelleet...
Täällä ollaan viipotettu menemään koiran kanssa koko alkuviikko, neuvolan täti oli ihmeissään, että kuinka jaksan. Tuumasin sille, että riittävä määrä tukivöitä, eikä yhtään kumartelua, niin jaksan :whistle: . Kaveri tuolla masussa kyllä muistaa muistuttaa, jos liikaa jumppailee, yöllä tykkää heilua sitten saman verran, kun minä päivällä.
Neuvolasta:
Sf: 33
HB:132 (onneksi ei tarvitse lisä rautaa)
RR:137/88
painoa:riittävästi :LOL:
Yksiössä majaillaan raivotarjonnassa, ja sen kyllä tuntee, kun on hikka.

Kuinka monelle esikkoa odottavalle on "vanhemmat ja viisaammat" tulleet kertomaan, kuinka elämä ja harrastukset loppuu, kun lapsi tulee?
Mulle tässä alkuviikosta selvitettiin ihan tosissaan, että mun pitää lopettaa koirien kanssa harrastaminen kokonaan, koska mulla ei siihen oo enään mahdollisuutta :eek: . Ja oikeastaan nyt jo mun pitäis maata sängyssä ja olla tekemättä mitään, koska eihän tässä vaiheessa enään saa/voi tehdä mitään :headwall:
 
Cira mulle on tullut kanssa erinnäisiä kommentteja siitä miten meidän pitää myydä meidän koirat pois! Ja ratsastus mun pitää lopettaa jne. jne. Kommentoin yleensä niihin että tällä lapsella on isäkin että kyllä sitä minäkin pääsen tekemään niin hyvä ettei mulle naureta päin naamaa että hyvä ku pystyt tuollaista luulemaan.. \|O Mä olen varmaan äärettömän tyhmä ku mä koen/luulen että mun mieskin haluaa hoitaa lastaan että mamma pysyy virkeänä. Me itse asiassa ollaan todella paljon puhuttu tulevaisuudesta ja toiveista ja kyllä minä olen kokenut että tämä on meidän asia, meidän perhe ja mies on samalla lailla sitoutunut lapsen tuloon kuin minä!! On se vaan jännä että kun tuli raskaaksi niin muut ihmiset rupeaa sanelemaan miten sitä pitää omaa elämäänsä elää.. :eek: mä en ole sitä vieläkään oppinut ymmärtämään...Kaikista eniten mikä mua kanssa ärsyttää niin se kun mulle tullaan sanomaan että pitää tehdä toinen heti perään!! :kieh: samalla tulilla sitten hoitaa kummatkin.. ja hyvä ettei muut päätä lapsilukua montako pitää tehdä!! Entä jos me oltaisiin tyytyväisiä yhteen?? Ja jos ei ole meidän juttu tehdä lapsia lyhyellä ajalla?? MITÄ SE MUIDEN ELÄMÄÄN VAIKUTTAA MITEN ME ELETÄÄN!!!!!!!! \|O Olipas taas..pieni purkaus.. :D
 
onpas tutun kuulosta toi et koirat vois antoo pois.. :D tai et eikö niitä voi pitää ulkona koko ajan jne. :whistle: no,en jaksa enää edes kuunnella :) mitähän sit ku mie sen kolmannen koiran otan :D :LOL:

oma:eek:lo on ihan ok..liitoskivut vuan vaivaa.huome mittaamaan verenpaine.

ps:tylsää mies töissä...blääh..

mieh ja rv 33+1
 
Ahdistuneisuushäiriö, johon liittyy myös masennusta. Hoitona psykoterapia 1-2 kertaa viikossa "tarvittavan kauan" (eli voi käytännössä olla useampi vuosi). Mahdollisesti sitten lääkkeet lisäksi, mutta yritetään pärjäillä ilman ainakin siihen asti, että vauva syntyy. Näin.
Nyt seuraavaksi täytyy löytää sopiva psykoterapeutti ja kun se on löytynyt, käydä paperisotaa Kelan kanssa, että saa korvaukset - sen verran kallista se nimittäin muuten olisi, että ei siihen olisi varaa.

Kaunis kiitos teille tukemisesta, jälleen kerran :hug:
Olo on kyllä helpottunut, mutta hirmu väsynyt .
 
Ninniliina :hug: Hienoa, että asiat läksivät nyt järjestymään. Toivotaan, että löytyy heti sellainen ihminen terapeutiksi, jonka kanssa olet ns. "samalla aaltopituudella". Ettei tarvitsisi sitten kesken kaiken vaihtaa ja turhaan siitä enää stressata :hug:

kutkutus Kiitos tsempistä =) Kyllä aion selvittää sitä asiaa, kunhan nyt se lappu tulee kotiin, ehkä jo huomenna :whistle:

Oma olo nyt jo hieman parempi, kivut helpottaneet ja kävelykään ei enää ole ihan niin lyllerrystä. Hyvä niin, ja toivottavasti hyvä olo säilyykin, ensi viikko on nimittäin aikasta touhotusta. Sen kun jaksaisi, niin sitten saa taas enemmän lepäillä... Täytyy mennä koululle kolmena päivänä, ja käydä tekemässä kaksi tenttiä, ettei jäisi sitten ihan niin paljon töitä siihen kun palaan takaisin kouluun ehkä kahden vuoden päästä. Ja keskiviikkona olis neuvola. Ei vaan tuo autossa istuminen tee enää niin kovin hyvää pitkillä matkoilla, varsinkin jos joutuu itse ajamaan. Alkaa supistella, ja mulla sinne kouluun tulee ajamista melkein 70km suuntaansa, huonoa ja kuoppaista tietä melkein koko matka :/


Mä oon myös törmännyt sellaiseen ajatteluun, että ite saat lapsesi hoitaa, turha edes elätellä toiveita, että mies siihen jotenkin puuttuisi :/ Aluksi se oli tosi ärsyttävää, ja tottakai vieläkin, mutta sittemmin olen yrittänyt alkaa laskea toisesta korvasta ulos samantien! Useimmat näin sanoneet olleet sellaisia (katkeria?) naisia, jotka joko eronneet tai sitten miehensä ei muuten vaan ole oikein osallistunut lapsenhoitoon.
Ja tuollainen loukkaa tietysti miestäkin, kun toiset epäilee ettei muka olisi kiinnostunut lapsestaan.

Meillä sama juttu, että kyllä yhdessä ollaan tätä lasta (ja hänelle myös sisaruksia vähän myöhemmin) toivottu, ja mies aikoo ihan yhtälailla osallistua lapsen hoitoon. Varmasti pääsen myös itsekin menemään ihan yksin esim. kauppaan, eikä lasta tarvii raahata mukaan vaan mies voi hoitaa häntä kotona sen aikaa. Ehkä se alkaa olla vasta nyt sitten yleisempää, että miehetkin osallistuu enemmän lastenhoitoon.

Tietysti aluksi vauva on tosi kiinni äidissä, varsinkin jos imettää, mutta en silti aina jaksa ymmärtää sitä, miksi ulkopuolisten pitää niin kamalasti epäillä sitä, että lapsi jää yksin naisen vastuulle??

esikoinen taisi kertoa siitä, miten ulkopuoliset painostaa että tehkää samaan syssyyn vaan useampi mukula.
Mä nään välillä punaista, kun jotkut sitä toitottaa meillekin koko ajan :kieh:
Totta, se ei kuulu kenellekään, milloin sitä toista lasta ryhdytään yrittämään, ja toisekseen, ihan kuin ei aikuiset ihmiset tajuaisi, että ei se niin vaan sormia napsauttamalla se lapsi aina "tekemällä" tule!

Aluksi yritin aina sanoa, että pitäähän mun se koulukin käydä jossain välissä loppuun, että haluaisin sen hoitaa loppuun ennen kuin tulee toinen lapsi, mutta oon huomannut että turhaa turhaa turhaa :headwall: Samat ihmiset kerta toisensa jälkeen painostaa tekemään toisen lapsen heti kun ykkönen on saatu uunista ulos, niin enää en ole jaksanut alkaa tapella vaan oon vaan ollu hiljaa :whistle:
Meitä loukkasi silloin ennen kuin tämä vauveli ilmoitti tulostaan, kun nää saman henkilöt painostivat lapsen hankkimiseen, vaikka varsin hyvin tiesivät, ettei vauvaa kuulunut toiveista huolimatta. Ja sitten kun raskaudesta kerrottiin, niin ei ole vauva edes vielä ehtinyt syntyä kun jo pitäisi olla toinen ja mielellään kolmaskin tulossa :kieh: Kaiken lisäksi tämän vauvan pitäisi olla POIKA, että suku jatkuu!!! Ei olla kerrottu kumpi tulossa, sanottu vaan että sittenhän sen 2kk päästä näkee.

Tiedän, että tuskin tarkoittavat mitään pahaa tahallaan, mutta välillä ei jaksaisi kuunnella niitä samoja lauluja :whistle:

Rauhoittuukohan se vouhotus edes sitten kun vauva on syntynyt, vai keksitäänkö sitten vaan uusia aiheita, joista vouhottaa?? Ehkä se sitten vaan on joidenkin tyyli, eikä se siitä muuksi muutu.


Vauvelihaave & Pikkuinen 31+5
 
esikoinen harmailee
niin kuin vauvelihaave sanoikin niin varsinkin vanhemmilta ihmisiltä tulee kommenttia miten toivotumpaa on jos tulija on poika... :/ musta ihmisten puheet on loukkaavia ja turhauttavia! Pitää muistaa että omaa perhettämme me tässä perustamme ja pitäisi antaa asioiden tulla ja mennä mutta kun sitä saa kuunnella koko ajan ja jatkuvasti!!!!!!!!!!! \|O Pitäisi ihmistenkin ymmärtää että me ei tehdä tätä lasta niille!! \|O :ashamed: Sori nyt taas mutta tämä asia saa jotenkin mun verenpaineen nousemaan!! :whistle:
 
Ninniliina :hug:

Noista muiden kommenteista.. Mie en oo hirveesti saanu kuulla mitään kommentteja ja neuvoja onneks. Ehkä mun sukulaiset ja ystävät tuntee sit mut niin hyvin että tietäävät että turha on ees yrittää... Voihan ne miettii ja puhuu selän takana mitä vaan mut ei ne hirveesti "uskalla" mulle suoraan tulla sanomaan :) Eräs kaveri tosin alkoi heti kysellä kun kuuli vauvasta että mites sitten koulu... Nii-i.. se on niitä ihmisiä joiden elämässä kaikki tuollainen on tärkeintä..koulutus, hyvä työpaikka yms. Se nyt selvästi on sitä mieltä että oon pilannut nyt loppuelämäni.. Toinen mitä tiedän et puhutaan on se että kun ei olla naimisissa. Miehen äidin sukulaiset on jotain "kiihko-uskovaisia" ja eivät hyväksy avioliiton ulkopuolisia lapsia. Mutta eipähän oo niiden asia. Jännittää vähän ku parin viikon päästä on miehen veljen ylppärit että tuleeko ne jotain sanomaan.. Ja sit ku mie oon ollu viime aikoina niin herkällä päällä että saatan pillahtaa itkuun mistä vaan.
On jotkut kommentoinu kans sitä että kannattaa sitten lapset tehä kaikki putkeen.. Eli varmaan sitä oletetaan että me tehdään kans toinen heti perään. Ensinnäkin.. meillä meni tätä yrittäessä 2 vuotta, joten en ees uskalla aatella että oltais niin onnellisia että toinenkin joskus saatais. Mie oon asennoitunut tähän raskauteen ja lapseen niin että voi jäädä ainoaks. Sillä tuntuu pahalta että muut olettaa että lisää ollaan tekemässä. Toisekseen, ainakin ois tarkoitus että käyn koulun loppuun ennen kuin toiselle ois ees "lupa" tulla. Ollaan niin mietitty että kun oon valmistunut niin sitten jätetään ehkäisy pois ja toinen tulee sit jos tulee.. Mutta ei sekään oo pois suljettu vaihtoehto että toinen saisi tullakin vaikka heti perään. Mut toisaalta ku mulla ois vuoden verran enää koulua jäljellä niin ehkä sen yritän välissä hoitaa pois alta. Eli jos nyt pidän yhden välivuoden ja sitten vuoden verran ois vielä koulua niin sit katsellaan..

Mut tulipas nyt pohdintoja tähän :D

Mut täällä voidaan muuten hyvin... Aamulla sai herätä maitolammikosta..

Voimia kaikille vaivojenne kanssa :hug:

Lotta 31+1
 
Taas voima :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: kaikille. En ole onneksi joutunut/saanut tässä raskaudessa kuulla muilta,
kuinka elämämme pitäisi elää, mutta sitä kyllä kuulin esikoisen aikana ja jälkeen. Äitinikin kun oli mennyt kaikille puolitutuille selostamaan, että en mä enempää kuin yhden lapsen teen kun senkin kanssa on niin kamalan hankalaa :headwall: (ei siinä muuta hankalaa ollut kuin, että esikoisella niin kova vatta, että välillä :'( väännettiin kun potalla oltiin). No siitä on nyt jo yli viisi vuotta aikaa.

Tämä pikku kakkonen päätti tulla meidän elämäämme ehkäisystä huolimatta ja olen niin onnellinen :D :) =) , että tekisi mieli olla 7:ssä taivaassa ihan koko ajan, mutta kun tuo arki on mitä on :whistle:

Nyt täytyy mennä antamaan ykköselle mehua ja keksiä, kun on ulkona
leikkimässä naapurin tytön kanssa. Jaahas iskä pelasti tilanteen. Ei tarvinnut lähteä alakertaan ainakaan vielä.

T: Saikku ja "hipsukka" 32+2
 
Ninniliina :hug: :hug: Hyvä, että asia on nyt siten ok, että saat oikeaa apua :hug: :hug: Mä en oo yhtään nyt ehtinyt taas meseen.. kohta tulee taas vantaalta vieraita, joten en edes viitsi avata nytkään... mut palaillaan mahdollisimman pian siihen sun tänne tuloon =) =) =)

saikku Meillä myös tämä nelonen päätti halut ameidän perheeseen pillereistä huolimatta..... alkuun s eoli shokki, mutta nyt en vois edes kuvitella tilannetta muuksi kuin se on....

muiden kommenteista Mä oon ainakin niin kypsä kun tuntuu että me ollaan vaan vitsi, ja kukaan ei iloitse tästä vauvasta siten kuin muista on iloittu.. :( :ashamed: Lähinnä vaan on ollut kommentoiti sitä että "heh heh hee , ai TAAS vauva" :ashamed: se loukkaa omalla laillaan.. ja kun ollaan sanottu että tää jää meidän viimeiseksi niin kommentit on "niin niin, joo joo.. aivan varmasti juu" :/

En olekkaan teille kertonut, että tää meidän poika on mun edellisestä liitosta.. Joni oli 3 kk ikäinen kun jäin yksin hänen kanssaan ja se että hänen oikeaa isää ei ole taas puoleen vuoteen näkynyt, kertoo varmasti suhteen laadusta :/ Joni sanoo nykyistä miestäni isäkseen ja isi hän onkin ja piste!!!!!! tapasin siis nykyisen mieheni poikani ollessa 2v.
Ja miten tämä nyt mihinkään liittyy, niin mulla ja miehellähän on biologisesti kaksi yhteistä tyttöä, kolmas tuloillaan.. ette arvaa että V.ITUTTAA miehen suvun kommentit siitä kun ei poikaa tule... \|O :ashamed: ONNEKSI mun mies on siitä ihana, että hän on ne kommentit kuitannut sanomalla, "MEILLÄ ON JO POIKA!!!" Onkin sitten kaikki mummot ja mammat ollut hiljaa... v.ittu kun jotkut ei ajattele mitä sanoo... vanhemmuus kun ei ole aina biologisuutta.. ainakin mun mies on ollut pojalle parempi isä kuin monen biologinenkaan ois kyennyt olemaan... Ja pojan biologista ei edes kiinnosta koko poika.. Joten jenmo85, sikäli noi sun tarinat on koskettanut mua melkoisesti ja ymmärrän sua.. Olen ollut melkein samassa tilanteessa.. :hug:

mutta nyt tulee vieraat!! :wave:

Heidi ja masukainen 31+5 :heart: <br><br>
 
Meillä on kans yksi koira. Äiti on jo sanonut että voidaan me se koira ottaa tänne hoitoon muutamaksi kuukaudeksi aluksi kun vauva syntyy. Ja jos siltä tuntuu niin voidaan se sinne heittääkin. :D

Hyväähän se vaan tarkottaa, mutta on se koirakin meiän "vauva". Mutta hyvä tietää ettei koiraa tarvitse lopettaa/antaa tuntemattomalle jos vauva on allerginen. Minä nimittäin olen ite allerginen, mutta tuo onkin tuommoinen pihakoira (suomenpystykorva)
 
mä täällä siivoilen ja lajittelen vauvan pyykkiä..(kerkeen jopa tämän koneella olon ohessa ku aika ahkeraan vaan täällä ollu tänään.. :whistle: :LOL: ) ja mulle tuli yhtäkkiä niin voimakas tunne että mä ihan rupesin itkemään! Jotenkin nyt iski ihan oikeesti tajuntaan (hyvä että tässä vaiheessa.. :whistle: ) etää meille tulee VAUVA, pieni ihminen jota me hoidetaan ja josta me huolehditaan..Ja mua rupesi ihan oikeasti hävettämään kun kehtaan narista jokaisesta kolotuksesta, kun onhan tää kaikki sen arvoista ja muistetaan että me saadaan olla TODELLA ONNELLISIA KUN ME KOETAAN NÄMÄ KIVUT JA KOLOTUKSET KOSKA MONI EI TÄTÄ SAA KOKEA!
 

Yhteistyössä