***HEINÄMASSUT-07*** vol 3

huomenta kaikille!

Miisalle onnittelut käärön saamisesta!

Onko tuosta synnytys musiikista oikeasti jotain hyötyy? jos siis esim ottaa lempibändinsä levyn mukaan... Mä en oo oikeen viel ees tajunnut et siis hei se syntyy ihan just. Jotenkin en oo uskaltanut sitä ajatella viel. Mul on pelko et jotain viel tulee kun on niin kaamea synnytys pelko. Isoveljeni on meinannut kuolla synnytykseen samoin minä. en tiedä onko se periytyvää. Meillä päin ei oo tehty mitään synnytys tapa arvioo. Ja oma th on jossain kesälomalla joten se sijainen ei osannut sanoa mitään siihen pelkopolille pääsystä.
Viime yö oli ihan kaamea supistellut ja sattunut joka paikkaan. Heräsin viiden aikaan siihen että taas supistaa... Ottaa jo kipeää reisiin asti. Mut kun nousin ylös ne katos.

kutkutus meil oli just tuota meren kohina "musiikkia" synnytysvalmennuksessa. Se rentoutti kyl ihmeen hyvin...

Mukavaa lauantai päivää kaikille heinämassuille!
 
Tigru78:lle oikein paljon onnea matkaan :D

Itse olen vieläkin käärmeissäni ukolle. Menin pojun kanssa jo vähän yli yhdeksän nukkumaan, kun poju melkein itku kurkussa oli täällä kun iskä ei ehtinyt hänen suunnittelemiin juhliinsa vaan oli niitä samperin viivoja vetelemässä (joita ei nyt tietenkään mitenkään voinut jättää tälle aamulle vaikka niiden viivojen vetämiseen meni vain puoli tuntia... lopun aikaa jauhoivat pelkkää peetä tuossa pihalla). Onneksi esikko rauhoittui sitten kun pääsi miun kainaloon köllimään ennenkuin siirtyi patjalle lattialle.

Meillä siis esikko nukkuu 1-2 yötä viikosta meidän huoneessa patjalla lattialla vaikka jo "iso" poika onkin :)

No, ehkä ukkokin tässä joku päivä viel saa anteeksi. Tää on muuten uus raskauden aikaansaama piirre että olen vieläkin raivoissani!!! Yleensä kyllä hiillyn nopeasti, mutta lepyn vieläkin nopeammin... Nyt taas on päinvastoin, pikkuhiljaa alkaa lämpö kasaantua kunnes savu nousee korvista ja kestää pitkään ennenkuin tasoittuu...

Viime yön nukuin kyllä hyvin, 10 tuntia ja vain kerran kävin vessassa! Heh, ja supistuksista ei tietoakaan. Mutta viime yön aikana vissiin rentouduin sitten jotenkin eri tavalla, koska pää painaa alempana kuin koskaan! :eek:

jossu + vili 37+4
 
Tigrulle onnen potku matkaan :heart:

vauvelihaave No niinhän se on.. pitäis vaan lakata odottamasta.. mutta mäkin ajattelen asiaa ihan joka hetki .. :/ höperö minä.. :snotty:
Onhan toi sun perässä vedettävä laukku systeemi kieltämättä hymyilyttävä =) mutta ihana =) ja hyvä että laukulle tulee käyttöä ;)

Hei siis oikeesti |O mä kattelin vielä kolmen aikaan yöllä kelloa ja nyt taas kahdeksalta olen noussut ylös :snotty: ja nyt väsyttää.. :ashamed:
Tänään tosiaan ois sitten mun ja miehen viimeinen "vapaa-ilta" pitkään aikaan taas.. kohtahan olen ankkuroitu vauvaan, joten seuraavasta "vapaasta" haaveillaan ehkäpä sit joskus ens keväänä :) . Ainakin jos vanhojen kaavojen ja kokemusten perusteella voin sanoa..
Mutta se vapaa käytetään kyllä nukkumiseen ja mä lösähän illalla tohon sohvalle ja nautin kun ei mun tarvi evääkään liikauttaa mihinkään suuntaan :) :) :) jos pikkuinen ei nyt sit päätä toisin..

Heidi ja pikkuinen tasan 38 :heart:
 
Miisu ja Mamatsu onnea pikkusista. :flower:

Ja Tigrulle onnea matkaan.

Itellä ei mitään merkkejä, että olis mahdollista päästä synnyttämään lähiaikoina. Tietysti onhan toi maha aika iso et tuskin se nyt enää ikuisuuksia vie, mut kuiteski. Huomenna olis la.. Taidan keretä sit täyttää 32 ku ittellä on maanantaina synttärit. Tytöt kovasti toivoo äiskälle synttärilahjaks vauvaa.

Täällä terkkarit vaihtelee nyt lomien ajan kouluterkkarista kotisairaanhoitajaan ja viimisin sai kohdunpohjan korkeudeksi 40cm. Tuntu jotenkin hurjalta tuo luku kun edellisillä kerroilla korkeimmillaan on ollu 35cm. Vauva tuskin on paljon isompi kun edellisetkään. Kai se sitten on jotenkin korkeemmalla.

Johantero meillä oli esikoisen kanssa yhteen aikaan, että sai perjantaisin tulla keskeen yöksi (siis nyt "isona"), kun aamulla sai sit nukkuu pidempään ja muuten alko olla jo aikas iso tohon keskessä nukkumiseen. Nyt sekin on jääny pois ja tykkää itekin nukkua omassa sängyssä kun on paremmin tilaa. Pienempi saattaa joskus kömpiä yöllä keskeen, mutta kasvavan mahan myötä sekin on pikkuhiljaa huomannu ettei äiskä oo mikään paras vieruskaveri yöllä.

No pitää tästä lähtee miettimään jos tänään sais jotain vaikka tehtyäkin. Eilinen meni taas nukkuessa ja lueskellessa. Ilma sentään näyttää vähän lupaavammalta..

Maiksu 39+6
 
Heippa!
Leppikset on oma keskustelupalstansa tänä kesänä vauvan jo saaneille ja vielä tänä kesänä vauvan saaville:
http://p2.foorumi.info/leppakertut/

:heart: TERVETULOA MUKAAN!

-itsekin heinämasuinen-
 
Tigru78, onnea matkaan!!
Mitenhän se äsvee muuten pärjäilee? toivotaan että käynnistelyt onnistuivat..

Aurinkolaseista, Meillä autolla ei tuu hirveesti kuljettua varmaankaan joten en tiiä että tarvitaanko ihan vielä vauvalle aurinkolaseja. Ostaa sitten jos tuntuu että tarvetta tulee. Meillä kun ei oo ees omaa autoa. Nyt on lainassa miehen vanhemmilta vanha vm.82 saab :) hyvin kulkee..varmaan kesä pidetään tuota autoa kauppakassina kun miehen vanhemmat ei kerta sitä tarvi. talvella se ei kyllä toimikaan :D Eilen just kokeiltiin että miten ton turvakaukalon saa viriteltyä tuohon autoon, jos mies käy sillä hakee meidät sairaalasta. Takaovia tossa autossa ei oo, joten etupenkille pitää laittaa (ja tosiaan tossa ei oo mitään turvatyyny-hienouksia). Turvavyö riittää just ja just. Mietin kans että liekö mahtuu vaunutkaan ton auton takakonttiin..vähän näyttäis että ei. Mutta tuskinpa niitä sinne tarvii laitellakaan.

Mie rupesin tässä miettii jo ristiäisiä :) Me pidetään ne mun vanhempien luona (ei oikein tänne 45neliön kämppään mahdu). Aateltiin että jos pidettäis ne jo elokuulla kun on vielä hyvät ilmat. Pitää nyt varmaan heti sitten vauvan synnyttyä sopia appiukon kanssa päivästä ettei kerkee muualle lupautua. Miehen isä siis on pappi ja kastaa.

Täällä on supistelut onneks vähän helpottanut. En oo kyllä paljoo muuta tehnykään kun makaillut. Vielä kun 11 päivää jaksais. Jotenkin niin ihanaa kun tietää tarkan päivän että millon viimestään saa vauvan syliin.
Mie pidän peukkuja että teille jotka sitä toivotte, niin tulis lähtö mahdollisimman pian. bd

Lotta rv 37+3
 
taas heräilin tunnin välein yöllä vessaan...ja mikä ihme siinä on että mulla on alamaha kipuja aina yöllä?? ja nyt on paikat jäykkinä ja kolottaa koko ajan... :snotty: tylsää...ei edes pysty mitään tekee kun on niin kipeä.. ja mieskin nukkuu työstä tulleita univelkoja pois.. :ashamed:
[/b]tigrulle onnea matkaan bd bd
minäkin mietin yksi päivä että mikähän se
äsveen tilanne nyt on... :)
 
Ette usko, mä oon nukkunu viime yönä alle 2 tuntia ja senkin pätkissä...siis koko yö supistuksia reilusti alle 10 min välein...sit on väliin torkahtanu ja heränny taas supistukseen. Ei oo varsinaisesti kipeitä mutta kuitenkin ja 3 kertaa piti yöllä käyvä isommalla asialla vessassa!
Vähän meinais väsyttää |O
Tää ei oo enää hauskaa...
Onnea Miisa vauvasta! :flower:
 
Pyytää valmiiksi anteeksi tässä seuravaksi alkavaa valitusta......

-Viime yö ihan kauhea, viiden jälkeen en oo nukkunut silmällistäkään
- koko ajan menkkamaista kipua selässä, samanlaista kun esikkoa odottaessa synnytystä edeltävänä päivänä
- supistelee
-sattuu alaselkään ja reisiin
-sanonnasta ei tuu lasta eikä p..... niin tuota viimeksi mainittua ja todella notkeena ja usein, ei milloinkaan ennen tän raskauden aikana....
-keuttaa,potuttaa ja ihan mitä vaan....

Nyt on varmaan paree lopettaa tai saan viel häädön täältä....

Tä&NeitiHerne rv 38+5 ja sectio torstaina viimeistään.....
 
Monella alkaa kuulostaa siltä että lähtö on todella lähellä.

Itse olen jossai ihme hormonimyräkässä täällä, viimeiset pari tuntia olen vain itkeskellyt ihan ilman mitään syytä. Välillä vielä raivostun miehelle, mutta eipä ole tässä sitä katselemassa kun on laatoittamassa serkkunsa kanssa tuota lattiaa... Tai no, onhan se tässä välil käynyt pyörähtämässä ja jotain sanonut, mutta luikkinut hyvin vilkkaasti tiehensä kun olen yksitavuisesti vastaillut. Tai on, taisin tiuskahtaa yhden kokonaisen lauseenkin että osaan mie iteki ruuan tehä (kävi ystävällisesti huikkaamassa et ilmoittele milloin haluatte syyä niin hän tulee sit tekemään ruuan...), voi ukkoparkaa...

Siis itsekseni tääl ensin raivoan sanattomasti ja sit kohta itkeä tillitän ihan kunnolla... :LOL: Supistuksia tulee ja menee, mut ei mitään säännöllistä tai niin kovaa et niistä mitään iloa olis.
 
Tigru78: Onnee matkaan =)

aurinkoinen81: Valitettavasti sitä haalaria ei ollut kuin yli 80 cm
ja yks 56 cm:( . Käyn vielä maanantaina kysymäs myyjältä (nyt paha ruuhka), että onko niitä vielä tulossa.

Toistamiseen äidiksi: Ymmärrän ja tässä jaksamis :hug: :hug: :sia

Vähän tota omaa (X)
Ei ole pullahtanut nyt toisesta, vaikka silloin ekasta kyllä :LOL: . Kohdunsuu auki kahdelle sormelle, mutta ei mitään supistuksia, eikä vesi ole mennyt! Samaa ongelmaa kuin toistamiseen äidiksikin sen p..... suhteen, eli notkseena ja usein :LOL: :LOL:. Ei silti, että se mikään naurun asia olisikaan! :ashamed:. Kohta täytyy mennä syömään jotain välipalaa, että jaksaa tehdä ruuan, kun tuota sokeria täytyy edelleen mittailla.

Tässä vielä :hug: :hug: :hug: :hug: kaikille, jotka tarvitsevat, ja myös niille, jotka eivät tarvitse, mutta haluavat itselleen parempaa mieltä muuten vaan!

T: saikku ja "hipsukka" 38+4

P.S. Huomenna on mulla ja miehellä 7-vuotishääpäivä :D :wave:
 
kutkutus Jes, löysin tuon kirjan toisesta kirjastosta, kun tänään tarkemmin katselin, eikä ole edes lainassa :) Kiitos vielä vinkistä. Täytyy myöntää, että liian aikaisin tyrmäsin ajatuksen tuollaisesta, alkoi nimittäin kiinnostaa. Eihän se mitään maksa sitä kokeilla, jos vaikka oikeasti oliskin hyötyä. Ja voihan se olla, ettei miestäkään sitten siinä tilanteessa asia naurata, vaikka näin etukäteen huvittaakin :D
Tuota cd-levyä en harmi vaan löytänyt, enkä mitään muutakaan, jossa olis luonnon ääniä :/ Jotain klassista oli vaan, mutta ei mitään varsinaista rentoutus musiikkia.

Auroora Omasta kokemuksesta en voi sanoa, kun eka synnytys vielä edessä, mutta kyllähän sen musiikin on ihan tutkimuksissakin todettu rentouttavan. Se varmaan riippuu paljon ihmisestä, ei kai se kaikille auta. Ehkä siinä on vähän sama juttu kuin ilokaasussakin, jotkut sanoo ettei siitä ole muuta apua kuin se, että keskittyy johonkin muuhun. Joten kai se musiikkikin voi just niin auttaa, jos keskittyy kuuntelemaan sitä, niin ei niin huomaa kipua tai jotain.
Tuosta pelkopolista... Voisitko sä soittaa suoraan polille ja kysyä sieltä kätilöltä? Luulis, että ne ymmärtää kun sanoo että oma th lomalla ja sijainen ei asiaan puuttunut, ja järjestäisivät käynnin. Sekin saattaisi jo auttaa, jos pääsis ihan sitten vaikka jonkun muunkin kätilön kanssa juttelemaan. Kun ei siihen synnytykseen enää kuitenkaan niin pitkä aika ole :hug:

Tigru78 Onnea matkaan :wave: bd

äm7 Kiitos kutsusta :flower:

Täällä vähän sama juttu kuin Mutterilla, että oon niin tottunut tähän palstaan ja teihin, että ei ehkä osaisi "kotiutua" uuteen palstaan... Koko raskaus ollaan kuitenkin monien kanssa täällä pyöritty ja jaettu monia asioita. Hassua, miten kuitenkin vieraat ihmiset, joita ei ole koskaan tavannut, voi tuntua tutuilta =) Toivon tosiaan, että keskustelu jatkuu sittenkin vielä, kun vauvat on syntyneet. Sitten taitaa riittää vielä enemmän ihmettelemistä, ja neuvoja on kiva kuullu teiltä kokeneemmilta :D

Lotta84 Minä kans oon jo miettinyt ristiäisiä :D Haluisin myös, että ne olis jo elokuussa, kun haaveilin että vauva kastettaisiin meidän mökillä :heart: Tai sitten mun kotipaikalla, mutta ei meillekään oikein sovi tänne kotiin. Toinen vaihtoehto olis ollu kirkossa, täällä samassa jossa meidät on vihittykin, kun se on niin kaunis, mutta en halua sitä kahvitilaisuutta tuonne srk-talolle, se on jotenkin niin kolkko paikka eikä yhtään kodikas :x
Meinattiin pyytää sama pappi, joka meidän vihki, se on sellanen "perhetuttu", mun äidin koulukaveri.
Nimikin meillä olis jo valmiina, jos vaan vauva on sen nimen näköinen ja oloinen, niin varmaan se sitten laitetaan ellei mieli ihan radikaalisti muutu. Kummeja pyydetään kai neljä, kaksi on jo valmiiksi mietitty, kaksi vielä harkinnassa :)

Sä muuten kun puhuit siitä, että Ilosaari-rock aiheuttaa siellä hälyä, niin en yhtään muistanut, että täällähän on kans festarit heinäkuussa :eek: Viikko lasketun ajan jälkeen, eli voihan se olla, että ollaan vielä sairaalassa, mutta ihan yhtä hyvin voidaan olla jo kotona.
Se on siis Puustock, ja tietenkin paljon pienempi kuin Ilosaarirock, mutta kyllä sitä meteliä siitäkin lähtee ja porukkaa kuitenkin joku 7000-9000 arviolta. Tähän saakka siellä onkin tullut käytyä itsekin, mutta nyt taitaa jäädä väliin :D Musiikki kyllä kuuluu meille todella hyvin, kun matkaa on suorinta tietä varmaan alle kilometri siihen festarilavalle. Ja jostain niitä humalaisia eksyy tänne meidänkin pihalle aina, toissa kesänä joku yritti varastaa meidän auton tosta parkkipaikalta :kieh: Onneks ei päässyt siihen sisälle, kun naapuri näki sen touhun.


Meidän piti lähteä kaupunkiin ostamaan vauvan pinnikseen patja, mutta onneksi katoin netistä että se kauppa meneekin kiinni jo 13.00. Tuli nukuttua niin pitkään, ettei enää ehditty matkaan :) Ihana oli kupsottaa tuossa miehen kainalossa, ihan rauhallista kun vielä on :D Nyt kun sillä on ollut aamuvuoroviikko, niin oon saanu joka aamu heräillä yksin. Ja sillä on kuulema jotain suunnitelmia tälle päivälle/illalle :heart: Ehkä joku yllätys? :snotty: Saas nähdä mitä on keksiny :heart: :D
 
jenmo
Miisalle onnittelut nyytistä :heart:
Tigrulle onnea matkaan, vaikkakin vasta takas tullessa tän viestin todennäkösesti näet :D Toivotaan et kaikki menee hyvin!!! :hug:

Mä lisään itteni virallisiin valittajiin...taas kerran :ashamed: |O
Ennen kolmea ei tullut uni silmään, ja aamulla ennen kaheksaa nousin...Tai en noussu ku vessaan ja menin takas sänkyyn, mut unta en sit enää saanu. Onneks mies nous Jaden kans ni sain torkahdella hetkittäin tonne kymmeneen asti.
Eilen iltapäivästä alko tuntuvat supparit, eivät oo vielä voimistuneet mut eivät lopukaan millään! Selkää juilii täälläkin.. Ja sitä veristä limaa tuli taas vessareissulla. Limatulppaa tulee koko ajan, mut ei tota veristä. Oikea pohje alko lakkoon eilen, illan kirosin sitä ja yön sit heräilin niihin supistuksiin! Tää alkaa olla jo niin turhauttavaa ku niit tulee ja tulee ja tulee ja on niin kipeä et ei voi mitää tehä, mut ei kuitenkaa tarpeeks kipeä! Jotai ne toki tuol tekee ku sitä vuotoa tulee...Mut mä haluun synnyttään heti! En jaksa montaa viikkoa tämmöstä et ei mitää voi kunnolla tehä... |O :(
Toi selkäkipu on sit oma lukunsa..Kävin äsken suihkus ku ottaa niin kipeää alaselkään, mut ei kyl yhtää oo menkkamaista kipua. Tiiä sit tarkottaako tuo yhtään mitään. Esikoinen ku käynnistettiin ni oon hiukka hukassa näiden "synnytystä ennakoivien tai sitten ei"-tuntemusteni kanssa. :LOL:

Mut jo riittää valitus, tuun sit takas ku olo helpottaa ja pystyn jopa olemaan pitempään koneella, tai sit toivottavasti ku olo käy liian tukalaksi ni tuun ilmottaan sairaalaan lähdöstä! :wave: :p *toiveajattelua*

Jenmo&Möykky 36+6
 
Onnea nyytin saaneille ja onnea sairaalassa majaileville (meinaisin kirjottaa että mahaileville.... :LOL: )

Vauvelihaave, joo meillä on ainaki semmonen pikkuinen perässä vedettävä laukku, et oon hyvinni voinu olla minä se puhuja... :D

Tiiätekö, mulle on ruvennu tulemaan vähä samantyyppistä pahoinvointia kuin alussa... :x Vähä väliä pitää syyä jotain pientä et pysyy älyissään, mut ei puhettakaan et mitään lämmintä ruokaa rupeais puputtamaan. Äiti sanoi että voi hyvinkin ennakoida jo synnytystä. :eek: mulle tuli heti kamala paniikki et äkkiä takasin ouluun. Ollaan nimittäin suomussalmella taas ku huomenna on kummipojan ristiäiset, isäntä on vielä sylikummi että kyllä siellä pitäs koittaa käydä ja sit ouluun maanantai aamuna. Nyt oon ekoja kertoja huomannu mahan kovettumista, mutta kipuja ei oo ollu vieläkään. Ainoa häiriötekijä on tämä helkkarin oksetus- ja huimausolo. :snotty:

Ristiäisistä, me vissiin pidetään ne mun mummu- ja ukkivainaan kotitalossa eli minun toisessa mummulassa, isän kotona, aivan ihana maalaistalo tuolla ihan venäjän rajalla. :) Se on ihan asuttavassa kunnossa edelleen, kesäisin siinä majailee aina sukulaisia jotka tulee etelästä lomalle.
 
Mun kotipaikka on kans maalla ja järven rannalla. Ihana paikka kesäisin. Sillä just ois kiva jo elokuulla pitää. Ja sit aateltiin että vois jäädä sinne sitten iltaa istuu ja grillailee ristiäisten jälkeen.

Vauvelihaave, ai sie oot sieltä päin.. Käytiin toissa kesänä puustockissa. Ihan kivat pikkufestarit :) Miehen sisko asuu miehensä kanssa mikkelissä niin tulee sillä suuntaa aina sillon tällön käytyä. Mut tosiaan inhottava jos just vauvan kaa kotiutuu ja on hirveen levotonta.
 
Hei taas kaikille. Ja tigrulle tsemppiä ja :hug:
Onnea kaikille jakautuneille. Ja kiitos taas kaikille jotka kertoo tunteitaan ja kuulumisia.. Tiedän taas että kaikki tää on normaalia. Mäkin oon kiukutellu miehelle ja itkeny ja erakoitunu. Supistuksia tulee tiuhaa, tullu ainakin viikon mut ei koske että kärvistellään vaan. Ikinä ei oo ollu ongelmia nukkumisen suhteen, jos yöllä herää niin käännetään kylkeä. Nykyään ku mies lähtee töihin niin herään kun se herää ja menee piiitkään ennen kun saa taas nukuttua. Mä oon ihan laiskapa.ska kun en jaksa mitään tehä, vain löhöön ja syön.. ja hirveet morkkikset päälle :ashamed: mut kai mä vaan oon vähän raskaana. Tänään voin olla ylpeä, saatiin tän uuden kämpän avaimet 15. päivä ja täs pikku hiljaa roudailtu ja muutettu, niin tänään vihdoin tein loppusiivouksen vanhaan kämppään ja appiukko kanto viimeset kamat pois. Sai sen luovuttettua ja yx murhe takanapäin.
Noo puolet pusseista ja laatikoista vielä purkamatta, vesisänky kasaamatta (nukuttu lattialla vara sängyssä) pinnikset sun muut anoppilassa (lue kaikki vauvan kamat)
Kunhan tää laiska jaksais tehdä tänne tilaa niin kyllä ne saisin. Minä haluan ensi viikolla kuivausrummun, että voin nopiaa sitten kaikki vauvakamppeet pestä.. mut siis entä jos tää syntyykin enne sitä ja sit mulla ei ookkaan mitään valmiina :'( :ashamed:
Ei jaksais viitsis rehkiä (lue maannut taas monta päivää sohvalla) huoh.. ja kun on noita supistuksia ja kaikkee.. Tuleekohan musta maailman huonoin äiti.. :'(
No jospa tää tästä.. Suunnittelin pyytää äitin mun kanssa tänne laittaa paikkoja, niin sais jotain aikaseksi.. mut sitä enne pitää kyllä saada ainakin sänky kasaan että pääsee vieraatkii nukkumaan.. *HUOH* Ja anteeksi valivali omanapa..
 
Pikaseen tässä naputtelen...
Poika päätti tulla maailmaan tasan viikolla 38+0. 26.6 meni vedet n. klo.13 ja siitä 12 tuntia eteen päin oli poika maailmassa.
Strategiset mitat:
4010g
53 cm
pipo 37 cm

Homma eteni kohtuu rivakkaan tahtiin, minä kiskoin kaikki mahdolliset kivunlievitykset, mitä tarjolla oli :p . Eppari jouduttiin leikkaamaan ja tikkejä tuli, mutta yllättävän kivuton oon ollut. Tsemppiä teille, jotka vielä joudutte "kärvistelemään".
 
nyt en ehdi lukea aikasempia viestejä tuli meinaan lähtö keskiviikkona aamuyöstä kun supistukset alkoivat! keskiviikkona 27.6 klo 16.55 meille syntyi terve poikavauva. 3.310kg, 50cm ja päänympärys 36cm!! =) =) =) =) =) tsemppiä kaikille synnytystä vielä odottaville!:) ja viikkoja oli siis 39+1
 

Yhteistyössä