HEINÄMAMMAT 2008 ~toukokuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
Moimoi!

Tiistaina olis seuraava neuvolakäynti, sitä odotellessa. Viime yönä sain makian liitoskivun oikiaan jalkaan :). Muutenkin viikon verran nukahtanu huonosti, levottomien jalkojen ja unettomuuden takia. Eilen kyllä tuli istuttua Lordibaarissa koko ilta. Ekaa kertaa rupesin puolen yön jälkeen toivomaan, että sais nostaa jalat kattoon. Kotiinpäästyä sitten supisteli tosi lahjakkaasti ja raavitutti haaroväliä ihan verille asti. Ei ollu hauskaa ei. Ukko kuorsaa sammuneena vieressä ja mie yritän maata rentona selällään ja samalla yltää raapimaan...

Nytkin on masussa semmonen tunne, että ihanko vauva venyttäs vatsanahkaani alaspäin. Tukivyö olis apu jsut tähän oloon, ainakin kuvittelisin niin. Mutta toisaalta... Missä "syvällä" ne supparit tuntuu?

Hermokipuja oon kokenu kankussa kome-neljä kertaa jo jokin aika sitten, mutta nykyisin niitä ei oo. Eilen illalla kyllä selässä alkoi tuntua "uusia ulottuvuuksi" pitkän istumisen takia. Aikaisemmin ikinä ei oo selkä reistaillu.

T: pörrö ja vaava 31+0
 
sussoo ihania uutisia! nyt onnea mukaan matkaan ja rutkasti tarrasukkia! milloin la?

anzzu jaksamista ja voimia sulle! ehkä kuitenkin parempi yksin kun "huonon" miehen kanssa jos sut noin helposti jätti... :hug:

grillikausi tänään aloitettu, nam! tyttö tykkäsi enempi äidin soijanakeista kun isän tavallisista makkaroista, jes ;)

suppareita mulla ei ole vaikka lenkkeilenkin, mutta semmosta viiltävää tunnetta tuolla alapäässä aina silloin tällöin.

aurinkoista viikonloppua kaikille! ensi pe taas neuvolaan...

korvapuusti + pikkupulla rv 31+1 91cm
 
SusSoo
Moi! Käväisen taas häiriköimässä teidän omaa pinoa :wave: Kiitos onnitteluista! Nyt olisi (ehkä ) menossa rv5+0. Mulla oli kierrot ihan yli-yli-pitkiä km:n jälkeen. Eka 40 päivää ja toinen 38 päivää. Normaalisti 28-30. Joten laskettua aikaa on tosi hankala sanoa. Testi näytti negaa kp29 ja plussaa kp37 joten uskon että nyt on ollut vielä pitkä kierto. Eli la on varmaan joskus 30.12.2008-7.1.2009. Edelleenkään ei minkäänlaisia raskausoireita, joten pelottaa että tuleeko meidän perheeseen vielä kolmaskin enkeli... :ashamed: Toivottavasti tarrasukat pysyy matkassa tuonne vuoden loppuun asti.
-Sussoo-
 
Anzzulle isot halaukset!! :hug: Uskon, että takuulla sinä pärjäät yksinkin, varsinkin jos vanhempasi ovat noin hienosti tukenasi. Ja jokatapauksessa paremmin taidat pärjätä kuin miehen kanssa, jolle ei näyttänyt sinulla ja vauvalla olevan paljoakaan merkitystä! :kieh: Eipä huonompaan aikaan olis voinut uutta itselleen etsiä. Voimia toivotan, niitä tulet tarvitsemaan, ja tukiverkostokin on hyvä olla että apua saat kun tarvitset.
Itsehän jäin esikoisen kanssa yksin, kylläkin omasta tahdostani, myös jo raskausaikana, ja aivan hienosti pärjäsin. Mulla vaan ei ollut sitä tukiverkostoa, että selviäminen olikin aikamoista survivoria välillä.. Kaksi vuotta meni yksin, ja sitten tapasinkin nykyisen aviopuolisoni, ja tyytyväisempi en ratkaisuihini voisi olla! Mutta se minusta..

Autoo yritän tässä siivoilla, piti tulla vilvottelemaan sisälle välillä kun tuli imuroidessa niin hiki ja rupes supistamaan. Kuopuskin hakee unta, jospa vaikka nukahtais hetkeksi, pääsis sitten pyyhkimään pahimpia likoja auton sisältä..

Räpätäti+Ninni Elmeri rv29+3

Hei, ja Sumppikselle tottakai iso kitos taas uudesta pinosta! :flower: Kiva kun joku aina viitsii ja jaksaa listoja pitää ja päivittääkin!!
 
Moikka moi!!!
Anzzulle iso :hug: !! Kaikkea sitä vain sattuu ja tapahtuu. Voin vain kuvitella mitä oot joutunu kokemaan.. Reippaan kuuloinen kuitenkin olet, joten sulle täytyy nostaa ihan hattua!

Pipsa on tänään käynyt jo etukäteis äitienpäivillä :) minun äiskä lähtee ulkomaille äitienpäiviksi joten niitä sitten juhlittiin tänään. Olihan se mahtava istuskella ihanassa auringonpaahteessa ulkona ku käytiin pizzalla, ja täyskärikakkua oli myös tietenkin. Mie oon nyt about kuukauden kärsinyt ihan kamalan paljon nuitten minun kenkien takia :) mulla ollut sellaset pitkät saappaat, (meilläkun oli vielä viime viikolla ajotietkin ihan lumiset) niin aina kauppareissujen ja matkojen jälkeen jalat ovat olleet ihan turpeat sekä suonenvedot olleet ihan valtavat sitten samana yönä vaikka magnesiumin otanki joka ilta...kävin sitten tänään kenkä ostoksilla ja löydettiinkin todella ihanat kengät...tosi kalliit , mutta sille nyt sama kuhan niillä pärjää tän loppuajan ja niitä voi tosiaan käyttää vielä sitten kun ei oota enää :) ostin sellasen mallin kengät ettei ne ole kuin pukata jalkaan. kenkäkaupan myyjä tarjosi ecco kengistä lähtien kaikkia, mie meinasin sanoa, että HEI!!!Vaikka mie olenkin raskaana, ei se tarkoita sitä että haluisin kulkea vanhanaikaisissa :LOL: :LOL:

Mulla on myös ns. hermosärkyjä lonkassa ja takapuolessa aina silloin tällöin, mutta onneksi harvakseltaan :) parhaiten siihen auttaa särkylääke. . eilenkin juuri joutusin ottamaan särkylääkkeen ku niin kivisti juuri siitä kohtaa vatsasta mihinkä tuo tehotyttö päivän aikana satoja kertoja potkii..
Niin mitäs muuta mun pitikään kertoa...ainiin joo.. mulla tuosta viimekerrasta jäi kertomatta se että multahan viime ultrassa yritettiin sitten hiukan kääntää tuota kaveria pois poikkitilasta..ja tuo minun lääkäri ei ainakaan osannut sitä yhtään sillä se sattui ihan sairaasti!!! se oli yhtä tuskaa, ja vatsa olikin kolme päivää sen jälkeen kuin autonalle ois jääny. voip olla että jos meinaa toiste vielä yrittää niin mie kyllä kiellän.kävi kyllä niin kippeetä..mutta ei vais nyt tää lähtee tuon esikon kanssa ulkoilemaan ku saadaan nauttia vielä pari päivää näistä helteistä ennen kuin jäähtyy taas :'(



Pipsa ja tehotyttö 31
p.s. KIITOS JA KUMARRUS SUMPPIKSELLE MYÖS MINUN PUOLESTANI LISTAN PÄIVITYKSESTÄ :flower: KUKKIEN KERA TIETENKIN :)
 
aik: papp-a on istukan tuottama proteiini mita katsotaan osana veriseulaa. Tulosten muuten ollessa normaalit tuo papp-a voi merkita istukan toimintahairiota. Minulta loytyi sitten poikkeavat virtaukset mutta ainakin toistaiseksi vauvalla nayttaisi olevan hyvat olot. Vauvan kasvua seurataan ultrilla ja mina mittailen paineita kotonakin. Tama kun on yksi myrkytyksen riskitekija myos.

Kotitoita: teen viela entiseen tapaan mutta verkkaiseen tahtiin, valilla nostan kintut kohti kattoa ja pidan inspiraation keruu tauon :D
Suppareita: tulee taallakin, valista aika ponteviakin. Yritan juoda silloin paljon ja levata ja silla ne lakkaa. Muuten supistusten tunteminen on aika yksilollista. Itse en ole edes synnytyspolttoja tuntenut missaan muualla kuin ihan tuolla alhaalla, syvalla, kohdunsuulla. Kohtu itsessaan on minulla melkein tunnoton :eek:

musikka ja pumpero 28+
 
Onneksi Olkoon SusSoo! Toivotaan että nyt pääset nauttimaan raskaudestasi täysin rinnoin alusta loppuun asti!

Pörrö - mitä tarkoitat että jouduit raapimaan haaroväliä? Siis onko se joku raskauden oire?? Kun mulla kutittaa niin maan perkeleesti, enkä usko että se voi olla hiivaa (taas ), lääkärikin katsoi alkuviikolla ja sanoi että ei ainakaan nyt vaikuttais hiivalta. Ja sekin siinä kysyi aluksi ennen tutkimusta että onko kutittanut.. Mä tosiaan otin hiivalääkkeet kuukausi-kaksi takaperin kun terkkarikin epäili että hiiva se on, mutta olisiko nyt jo uusiutunut, ja kun muutkaan oireet ei ole tulleet esille.

Sain muuten silloin parisen viikkoa sitten sen päätöksen äippäavustuksesta (just päivää ennenkuin Kela julkaisi että maanantaista aletaan jakamaan sitä uutta pakettia ), niin mulle tuli eilen vanha paketti. Harmillista! Tuosta paketista voi jäädä jonkin verran vaatetta nyt sitten käyttämättä. Esim. se talvilakki lähtee mäkeen saman tien!

Rv 28+2
 
SusSoolle paljon onnea!

Anzzulle kovasti jaksamisia. Varmaan tosi rankka tilanne, mutta hyvä jos tukiverkostoa löytyy.

Me ollaan tehty muuttoa uuteen asuntoon koko viikko ja tänään nukutaan ensimmäinen yö uudessa kodissa. Olen ollut iltaisin ihan poikki kaikesta pakkaamisesta ja purkamisesta. Hermot on kireällä, itku herkässä ja jokainen ilta on iskenyt kokonaisvaltainen väsymys. Ihanaa kuitenkin, että ollaan päästy uuteen kotiin. Pihapiirissä asuu paljon lapsiperheitä ja tämä asunto tuntuu heti kodilta.

Kotitöistä teen kaikkea mitä ennenkin. Pojan kantaminen (12-13kg) taitaa olla raskain homma nykyään. Onneksi uusi koti on toisessa kerroksessa ja tarvii kävellä vain yhdet portaat ylös. Edellisessä kodissa piti sinnitellä kolme kerrosväliä poika kainalossa ja ruokaostokset selkärepussa. Se alkoi jo ottaa koville. Painavia muuttokasseja ja huonekaluja en sentään ole kantanut ja suurimman osan uuden kodin alkusiivouksesta hoiti anoppi ja miehen sisko. Anoppi haluaa tulla auttamaan myös vanhan asunnon loppusiivouksessa, mistä olen kiitollinen. Hän jaksaa tosin välillä liiankin kanssa muistuttaa etten saisi rehkiä tai tehdä oikeastaan yhtään mitään. Tietysti hän tarkoittaa vain hyvää, mutta silti se joskus hieman ärsyttää.

Supistukset ovat mulla vain kivuttomia mahan kovettumisia. Menkkamaisia supistuksia mulla oli esikkoa odottaessakin vasta pari tuntia lapsiveden menon jälkeen.

Epparista. Mua hieman nipsaistiin, kun n.40 minuutin ponnistusten jälkeen en vieläkään saanut esikkoa puserrettua ulos ja voimat alkoi loppua. Kätilö kyllä tarkisti suostumukseni ennen kuin leikkasi. Sen jälkeen poika sitten syntyikin pian ja selvisin kolmella tikillä. Heti pystyin istumaan ja haava parani nopeasti. Saa siis nipsaista tulevassakin synnytyksessä, jos tarvetta on.

Mukavaa alkanutta toukokuuta!

Krissie rv 30+3
 
RouvaSumppisuu
Toki sinut muistetaan täälläkin, Sussoo ja häiriköinti sallitaan ehdottomasti :D. Ihania uutisia, paljon onnea ja rutkasti tarrasukkia sinne suuntaan! Toivottavasti nämä alun epävarmuudet on pian takanapäin ja pääset kunnolla nauttimaan raskaudestasi :heart: .

Anzzulle voima- ja tsemppi :hug: , mutta tosiaan varmasti pärjäät hyvin yksinkin vauvan kanssa varsinkin kun on tukea omista vanhemmista ja muista läheisistä. Eipä tästä elämästä koskaan tiedä, miten se heittelee ja mitä nurkan takana odottelee.

Jaahas, pikaisesti kävin lukemassa ja pitäis vissiin hetkeksi rojahtaa sohvalle miehen seuraks. Koko päivä ollaan oltu ulkona ja sen kyllä naamasta huomaa. Täytyy nauttia kesästä nyt kun kesävaatteet menee vielä jotenkuten päälle :whistle: .

Sumppis ja pikku-B 30+6
 
AIK! Minulla oli pakkasten aikaan tuota iskias kipuja. Ei oikein edes särkylääkkeen kanssa voinnut kaupassa käydä.Sain fysioterapiasta lainattua tens-laitteen joka helpotti koti oloissa selkä kipua. Lämmin kylpy auttoi myös. Nyt kun ilma lämmenneet se ikias kipu vähentynyt.
Nyt ollut noita nivus kipuja mihin syön särkylääkettä. Eilen alkoi myös pään särky, luulen että kolmen päivän migreeni.(ei mitään uutta minulle)
Koti töistä se että en oikein kanna painavaa enkä "taipuile" kipeeks tuun. Mahdotonta imuroida esim. paksua mattoa, selkä kertakaikkiaan vaan ei kestä sitä.
Mies pesi ikkunat ja vaihtoi verhot.
 
Me käytiin eilen päivystyksessä ( siellä joutui oottaamaan lääkäriin 3 h !!! ). Ne otti sydänäänet ja supparikäyrät. Ulpukka hikkaili ja antoi komeita potkuja antureille. Mutta ei tietenkään supparin supparia tullut kun mittailtiin :kieh: . No, lääkäri tsekkasi kuitenkin paikat ja kohdunsuu on napakka ja visusti kiinni. Sanoi, ettei tämä täältä ainakaa pariin viikkoon tuloa tee :heart: se mua jäi kaivelemaan, että olikos se nyt sitten kohdunkaula, niin on 5 cm pitkä ja ihan takana ?? mitä lienee tarkoittaa. Sanoi, että on tosi pitkä ! :eek: Juu, ja ottivat lisäksi tulehduskokeen.

Painoarvio oli eilen 1 170 g, Ulpukka teki kaikkensa, että lääkärillä olisi oikein vaikeaa häntä mittailla. Kunnon reivit oli taas menossa :heart: Lääkäri näki paljainsilmin siinä mun suppareita masun päältä. Joten en niitä ole kuvitellut. Ulpukka on kääntynyt ja pääkin taitaa kuulemma antaa painon tunteen alavatsalle.

Kaikki hyvin, lepoa lepoa lepoa. Kylmää juotavaa. Panadolia. Ne oli määräykset =)

Että näin. Mutta oli ihanaa, kun näki Ulpukan ja sai kuulla sydänäänet. Kiva tietää asento ja paino.

Minttis & Ulpukka ( joka hikkaa taas ) 28+6
 
Ensikertalainen: Just tuota mullakin. Kolmet Canestenit oon syöny tälle keväälle. Viime yönä ei kumma kyllä kutittanu.

Yövuoro takana ja kolme tuntia unta nukuttu ja koko ajan tietty nähty painajaisia, että töissä sattuu jotain kamalaa. Nyt väsyttäs, muttei voi olla paikallaan, ko pakottaa jalkoja. Tekee mieli kävellä. Suppareiden takia ei kuitenkaan kävelytytä eikä siivotutakaan, vaikka sitäkin mieli tekis tehä. Saap nähhä kuin tylsä päivä tästäkin tulee, onneks kaupat on taas auki sunnuntaisinkin. Ens yönä olis sitten ihan oikeasti viimeinen yövuoro.

Vauvalla on ollu eilen ja tänään tosi kova meno. Viikko sitten pystyi käsikopelolla kokeilemaan, missä on vauvaa. Nyt ko kokeilee niin tuntuu, että joka kohta on täynnä vauvaa. Kasvupyrähdys :eek:

Mies haluaa jo sairaalakassin valmiiksi. 62 pvää jäljellä laskettuun aikaan. PIkkuhiljaa alkaa appivanhempien koulutus. Vauvaa eivät nää, jos ovat juoneet mitäänkään.

Niin, sekin oli jännä, ko eilen ähisin ja puhisin oikein urakalla koko ajan. Onko se sitä masun kasvua pallealle? Ettei oo tilaa hengittää perusteellisesti.

T:pörrö ja vauva 31+1
 
SusSoo:Ihanaa kuulla siustakin ja onnea! :flower:

Anzzu1984:Voimia :hug: ,onneksi siulla on tukena vanhempasi.Ota vain päivä kerrallaan ja niinkuin ite jo sanoitkin muailma on miehiä pullollaan(vaikka ei se nyt varmaan paljoa lohduta)!

aik:Miulla on ollu helmikuun "hiihto-onnettomuuden" jäljiltä issiaskipua.Välillä enemmän ja välillä vähemmän.Neuvolalääkärin ohjeet kipuun oli:kylmähaudonta(esim.pakastimesta kylmäkalle kipukohtaan),panadol/panacod ja tarvittaessa mobilat.Ja tukivyötäkin suositteli lämpimästi.Tukivyötä oon ite pitänyt jo ties kuinka pitkään ja on ainakin miulla auttanut.

Ulokona on aivan mahtava sää,niinpä aamulla salaa kaappasin koiruliinin ja lähettiin käpsyttelemään.Kaappasin siitä syystä,kun ei tuo ukko antas enää miun sitä talutella...
On meinaa koiruliinilla semmoiset vetovoimat jos sattuupi kiimaisen nartun tai melkein sama vaikka oisi karvahattu,näkemään ja sillon lähettiin.Mutta olen huomannut koirasta sen ,että se jotenkin aistii miun raskauden(mamma poikii kohta,heh heh...),ei se vedä,vaan lompsii tyynesti rinnalla ja välillä mulkasee minuu.Koirahan on suomenajokoirauros ja 2 vuotta vanha.
Ihanaa, hiivasta tälläkertaa erävoitto!Milloinkahan taas seuraavankerran...Kahesti oon kuurin joutunut puikkoja tunkemaan tän vuoden puolella.Ja kylläpä apteekissa hävetti ,kun apteekintäti kailotti:JA RASKAANA OLLESSA ET SAA SITÄ ASETINTA KÄYTTÄÄ VAAN ASETA SE ITSE SORMIN...Justiin, ei sitten kukaan tuijottanut.Muutenkin olin äxy ja kutina oli tehä hulluksi niin meinasin laukasta ,että kai mie tiijän miten niitä v**un puikkoja/tbl käytetään,kirjaimellisesti!

Huomenna oisi neuvola.Kirjoittelen sitten kuulumisia sieltä.
Nauttikaahan ihanasta ilmasta B) .

Ievaliina ja pikkumies 31+3
 
Pitää minun myös kommentoida tuosta hiiva-asiasta sen verran, että itselläni on ollut nyt kolme kertaa hiiva, ensimmäinen oli joskus pari kk:tta sitten. Pari viikkoa sitten huomasin ennen lääkärineuvolaa taas kerran kutinaa ja päätin sitten käyttää Canestenia, koska pakkauksessa ei ole kuin yksi tabletti ja kerkeisin sen juuri ennen lääkärinkäyntiä käyttämään. Noh lääkäriaikaa sitten jouduttiin siirtämään ja olin tabletin käyttänyt 2 päivää aikaisemmin niin lääkäri totesi, että täällähän on alkava hiivatulehdus. Olin kyllä tosi ihmeissäni. Noh, eipä auttanut muu kuin ostaa seuraavalla viikolla Gynodaktarinia ja uusia lääkekuuri. Lääkäri oli sitä mieltä, että se tehoaa varmasti paremmin kun on pidempi kuuri, joten toivottavasti hiiva olisi nyt tällä kertaa nujerrettu. Lisäksi olen käyttänyt myös Lactalia sekä Gefilus-kapseleita (nieltynä siis) aina hiiva-kuurin jälkeen.

-Anniel ja vekkuli 29+3
 
Pakko tulla kertomaan !

tuossa alkuillasta alkoi tehdä mieli jätskiä. No minähän lähdin köpöttelemään vastapäiseen kauppaan. Tuossa matkalla oli paikallinen "kylähullu" joka alkoi huutaa mun kohdallani : HERRANJUMALA OOKKOS SÄ RASKAANA !!! no en noteerannut ja hän jatkoi VAI MUUTEN VAAN NOIN LIHAVA !!! :LOL: :LOL: :LOL:

ja minä hihittelin itekseni kauppaan mennessäni.

Että näin meillä täällä Itä-Helsingissä :D
 
Eipä ole tullut aikoihin tänne kirjoiteltua, nyt ihan varasin aikaa ja lueskelin teidän kuulumisianne :)

Viime keskiviikkona oli neuvola, painoa on tullut 4 viikossa jopa 3kg, yhteensä koko raskausaikana 12kg... :snotty: Mutta ei ollut ihana neuvolan tätimme huolissaan, sanoi että koska lähtöpaino oli vain 46kg ja niinhän se nousi sinulla paino reippaasti ensimmäisessäkin raskaudessa ja tippui pois raskauden jälkeen :LOL: silloin tuli painoa n. 20kg, nyt varmaan päästään taas niihin samoihin lukemiin.
kohdun korkeusmitta oli komiat 30cm... tätä täti myös vain kehui.
verenpaine oli hyvä, mutta hemoglobiini vain 97 (kuten kolmena aiempanakin kertana)
rautaa syön mutta ei tuo tunnu vain nousevan.

ultrassa käytiin pari viikkoa sitten, vauvan paino silloin n. 1200g ja emäntä istuskeli siellä Perätilassa :eek: ja niin on vieläkin. toivottavasti kääntyy ennen h-hetkeä raivotarjotaan.

Koskas teille on seuraavia lääkäri tai ultrakäyntejä?

Meillä seuraava ultra puolentoista viikon päästä. Näiltä näkymin käyn senkin jälkeen vielä pari kertaa ultrassa, haluavat tarkkailla tilannette kun esikoinen syntyi rv. 34.
Hyvä vain, mielelläni käyn pikkuista katselemassa tölsystä.

Minulle tehtiin välilihan leikkaus esikoista synnyttäessä, on kuulemma käytäntö kun keskonen kyseessä. reilun 3 viikkoa oli tikit, viikon verran ei voinut kunnolla istua, piti toisen kankun päällä könköttää. mutta parantui hyvin.

Täällä on myös ollut sopivasti lonkka ja alaselkäkipua, varsinkin yöllä. Nyt olen alkanut enemmän liikkumaan niin se tuntuu hetkeksi auttavan.

Kotitöistä: minä teen ihan normi imuroinnit, lattioiden pesut ja pölyjen pyyhkimiset, isäntä hoiti ikkunoiden pesun. (tosin olisi sen saanut tehdä vaikka en raskaana olisikaan :kieh: )
Tallilla tulee täysiä vesisankkoja vielä kanneltua, ja touhuttua lantaa mättäen ym.
Silloin kun mies on kotona niin hän hoitaa esikoiden takapuolenpesut ym. isommat nostelut.

Vappu meni vanhempieni luona rillatessa ja ulkona touhutessa koko perheen voimin.

Mukavaa odotusta kaikille ja toivotaan että nämä hyvät säät jatkuvat =)


- kanelinen ja pikkuemäntä rv. 30+4
 
EAK
Hei vaan!

Teidän juttuja minäkin vain lueskelemassa.

Niin tai voisin sellasta kysästä mikä ei kyllä mitenkään odotukseen liity että: Onko jollain kokemusta vauvan kanssa veneilystä? Kuinka pienelle on pelastusliivejä? Onko niitä siis tyyliin ihan muutaman viikon ikäselle? Kannattaako vauvaa kuljettaa veneessä turvakaukalossa veneen pohjalla vai millain? Turvakaukalossa ollessa ne pelastusliivit tuskin auttaa... Tällasia jo hyvissä ajoin pohdin kun miehen porukoilla on mökki saaressa ja siellä käydään aika useen ja mahollisesti jo pikkusen vauvan kanssa.

29+1
 
aik alaselän kipuja ja säteilevää isiaskipuja oli mulla, kun olin töissä. Ei kestänyt selkä fyysisesti raskasta työtä ja painavien asioiden nostelua ja kantamista, kyykkimistä ja kyyristelyä. No kun jäin töistä vuosilomille, sain vihdoin ajan fysioterapeutille. Sillä oli kaikenlaisia venytysharjoituksia mielessä. Olen niitä joskus tehnyt, mutta kyllä se kipu loppui, kun ei enää tarvinnut rehkiä töissä.

Ihogalluppiin mulla on ollut iho ihan normaalissa kunnossa koko raskausajan. Finnejä tulee silloin tällöin, mutta ei mitään superkukintaa oo ollu. Käsien iho on kyllä kuiva, vaikka kokoajan olen tahkoomassa niihin jotain rasvaa. Mulla on ollut sellainen tapa, että aina suihkun jälkeen rasvaan masun ja muualtakin helosaanilla. Se on sellaista utarerasvaa, että ei tartte olla tunnin välein tahkoomassa. Kerran kahdessa päivässä riittää ja kun seuraaavan kerran menee pesulle iho tuntuu siltä kuin juuri olisit sen rasvannut. Eikä ole muuten ensimmäistäkään raskausarpea tässä masussa!!

Vappu meni meillä kepeästi. Oltiin kolmena päivänä moottoripyörällä huristelemassa, kun oli niin komea ilma ja nyt vielä kun minäkin sinne selkään pääsen/ mahdun. Ajotakki ei tosin enää mahdu, joten oli turvauduttava ratsastustakkiin, mikä myös suht istuva mutta menee vielä ok kiinni.

Ja sitten tallille. Kuullaan taas!
Titta ja masuasukki 31+6
 
Neuvolaterveisiä täältä, eli tänään kuului seuraavaa:

Paino noussut nyt 215g/vko (kaikkiaan nla:n mukaan 7kg, omasta mielestä 8kg)
RR 116/65
Pissa puhdas
Hb 123 (en syö varsinaisesti lisärautaa, mutta multitabsin raskausvitamiinista saan 20mg/vrk)
Sf 29 ½cm (asettuu nyt ylimmän käyrän alapuolelle)
Lapsivettä normaalisti
Vauva raivotarjonnassa (terkkari varmisti ultralla)
Syke vauvalla noin 140

Turvottelusta mainitsin, mutta koska kaikki on ns. hyvin, kehotti syömään ananasta ja mansikkoja turvotuksen helpottamiseksi. Myös liian nopeasta sykkeestä oli puhetta. Pitäisi yrittää käydä "kohtauksen" aikana sydänfilmissä, mutta kun koskaan ei voi tietää, milloin vaiva iskee, niin tuskinpa siihen filmiin ennättäisin, vaikka lähtisin näytille heti kun se alkaa.

Neuvolan järjestämä valmennus on vielä avoin, sillä osallistujia olisi kuulemma tasan kolme paria. P-KKS:aan pääsemme kuitenkin käymään touko-kesäkuun vaihteessa.

Liikeseuranta alkaa tästä eteenpäin nyt sitten aluksi pari kertaa viikossa ja myöhemmin päivittäin ja seuraava neuvola on jo kahden viikon päästä, vaikka kuvittelin välin vielä kerran olevan sen kuukauden. Synnytystapa-arvio on kuulemma kun viikkoja on täynnä 37.

Että näin täältä pilvisestä Itä-Suomesta!

Ihania kevätpäiviä kaikille toivoen,

Kultatiuku ja Nuppu rv30+5
 
Neuvolakuulumiset sitten täältäkin!

Rv29+5
Pissassa valkuainen heikko + ,pitää käydä antamassa labraan näyte jolla varmistetaan ettei ole piilevää tulhedusta. Todennäköisesti vaan juon liian vähän.
Liikkeet ++, syke 140
Painoa edelliseen +200g (JIPPII!!), kokonaisnousu silti jo 13,6kg..
Rr 116/59
Sf mitta tipahti 26cm Syy moiseen->
Vauva perätilassa..

Tää on mulle jokseenkin paha paikka, kun toivoin kovasti normaalia altiesynnytystä.. Ehtiihän pieni vielä kääntymäänkin, tiedän toki sen, ja toivon hartaasti että kääntyykin! Pitänee ottaa nää "kepulikonstit" käyttöön, nojata kyynärpäihin pää alaspäin jalat suorana jne. Mut siltikin jotenkin ristiriitaisissa tunteissa, vaikkei vielä tiedä mitä tuleman pitää. Toisaalta, jos sektio tulee, niin sitten tulee, ja se on ihan ok asia, enkä ihan vielä sulje pois perätilasynnytystäkään; JOS vauvan asento sen sallii ja kokoa ei liikoja ole. (keskimmäisellä ei ois ollut mahdollista nimenomaan vauvan asennon vuoksi )

Että sekavissa tunnelmissa jatketaan odotusta..

Räpis+Ninni Elmeri rv29+5
 
Ihan aluksi SusSoo:lle erittäin paljon onnea uudesta plussasta, ja pidetään varpaatkin pystyssä, että vuoden vaihteessa teillä vaihdellaan vaippoja :flower:
Anzzu1984, paljon voimia :hug: Ja toistampa nyt sitä samaa, mitä täällä muutkin ovat kirjoitelleet, niin kyllä sulla varmasti paremmin nyt menee kuin tuon miehesi kanssa jos tässä vaiheessa tuollaiset temput sulle meni tekemään... Pitäs ihan isän kädestä saada koko mies!! :kieh:
Sitten (.) kuulumisia neuvolan jäljiltä.... Eli RR oli hyvä 127/73 Kohdunkorkeus 30cm. Raivotarjonnassa neiti köllii ja toivon ettei sieltä mihinkään enää kääntyisikään. Kerranhan hän käväs perätilassa ja voi pojat kun voin pahoin siitä. Ilmeisesti pää painoi vatsalaukkua sen verran. Sykkeet ja liikkeet ovat hyvät, mylläystä on valtavasti, ja ihan selvä unirytmi on kyllä vauvalle tullut. Illasta on kyllä selvemmin vilkkaampi, mutta sehän sopii hyvin meidän rytmiin. Painoa oli tullut nyt +200g/vko, eli nyt vihdoin ollaan +300g yli lähtöpainon! Kaiken kaikkiaan painoa on nyt tullut sitten sen alimman kg-mittauksen jälkeen (kun paino laski jonkun verran alkuraskauden pahoinvoinnista), niin +2,8kg. Eipä siinä taida muuta ollakkaan kun vauvan paino, vesi jota vielä normaali määrä sekä istukka. HB oli 125 ja syön myös sitä Multitabs:in raskausvitamiineja ja näyttää ainaki vielä riittävän hyvin. Supistuksista, niin jotenkin minusta tuntuu, että ne on alkanu poistua meidän joka päiväisestä elämästä. Alussahan mulla supisteli pienimmästäki ponnistuksesta ja sen vuoksi jäin erittäin hyvissä ajoin sairaslomallekkin, nyt sitten kun saisi supistella, niin ei... |O Kohdunsuulla ei ainakaan ollut tapahtunut mitään tuossa huhtikuun puolessa välissä, niin uskoisin että sama tilanne jatkuu vieläki. Millähän pirulla sitä sais vähän vauhtia tuonne alaosastolle... :whistle: Nyt olis sit taas neuvola parin vkon päästä ja kesäkuun alkuun saatiin jo varattua lääkäriaikakin.
Jotenkin nyt alkaa jo mulla olemaan sellanen olo, ettei jaksais millään odottaa tuonne heinäkuulle saakka, jotta sais jo vauvan.
Onkos muilla ollut samanlaisia hätähousu-fiiliksiä? Onhan sillä vielä turvallista olla masussa vielä jonkunen viikko, mut hitsit ku aika menis vieläki nopeemmin tän suhteen :p
Ei vainen, nyt kotihommien kimppuun ja taas laatimaan ruokalistaa tällekkin päivälle...hitto, et alkaa tympii koko ruoan laittaminen... Välillä kun toivois et joku sanois mitä oikeesti haluaa tai toivoo syötäväx ni olis jees, mut kysyttäessä monesti vastaus on "ihan sama", "ei ole väliä"...ja piru että tuollanen sieppaa :kieh:

Voikaa hyvin kaikki mammat!! :wave:

Piparminttu 32+2 (tai jotaki....)
 
Kävin neuvolassa:
Paino noussut yhteensä noin 8 kiloa
Turvotusta löytyy
Verenpaine:122\70
Hemppa:124
Kohdunpohjankorkeus:29
Raivotarjonta
Mutta, vauvalla oli rytmihäiriöitä,Nvolantäti soitti äippäpolille Joensuuhun ja ,kun muuten kaikki on hyvin, niin sain uuden nvolan ajan ylihuomiseksi.Jos silloin vielä rytmihäiriöitä samalla tavalla niin pitää lähtee äippäpolille.
Onko kellään kokemusta vastaavanlaisesta?
Apuja tarviis,huoli painaa!

Ievaliina ja pikkumies 31+4
 
hb 109, eli rautaa lisää pillerien muodossa. Paineet normaalit, syke vaihteli 146-160 välillä (käväisi korkealla kun vauva teki voltin kesken kaiken), paino noussut n 200g/vko (nyt tosin jo 13kg tullut alkutilanteeseen!!!) ja sf oli 27,5cm eli ihan keskikäyrällä mennään.Se oli helpotus kun kaikki ovat päivitelleet kuinka pieni maha minulla onkaan.
Suppareita minulla on ollut tosin ihan kivuttomia. Jos teen jotain vähän rasittavampaa urheilua niin sitten tulee niitä menkkamaisia jomotuksia...
oinas95 31+2
Onnea sussoolle!!Kiva kuulla!
 

Yhteistyössä