HEINÄMAMMAT 2008 ~toukokuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
RouvaSumppisuu
HEINÄMAMMAT 2008


24.6
HooWee +30v, tuplat: 2. & 3.lapsi (1. & 2.yhteinen), K-HKS

26.6
aamu81, tuplat: 2. & 3.lapsi, HYS

1.7
Piparminttu75 33v, 4.lapsi, LUS, tyttö
Narya 28v, 3.lapsi, NKL
Mame 33v, 3.lapsi, Kät, poika
Nelli84 23v, 2.lapsi, poika
titta-83 25v, 1.lapsi, SatKS
rinkinki 25v, 2.lapsi, HYS, poika

2.7
papu1
katariina-, 3.lapsi, LPKS, poika
minskuli 25v, 1.lapsi, SatKS
Tyttö83, 2.lapsi, tyttö
meidänmurut 33v, 5.lapsi, SeKS, poika

3.7
Vio-la, 1.lapsi, LKS
vesilaitoksen akka, 5.lapsi
anskuliini83 24v, 4.lapsi, TAYS
Toukomamma07 32v, 2.lapsi, SeKS, poika
Ievaliina 30v, 2.lapsi, PKKS, poika

4.7
Bubona 22v, 1.lapsi, PHKS, tyttö?
korvapuusti 23v, 2.lapsi, Kät
ninaTT 19v, 1.lapsi, NKL, tyttö
Nipsu79, 2.lapsi, KYS
magia, NKL, poika

5.7
jane70, 1.yhteinen lapsi
oinas95, 2.lapsi
Karenina 26 v. 2. lapsi, Jyväskylä
gataa 23v, 1. lapsi, NKL, tyttö
pörrö, 1.lapsi, LKS, tyttö
kimberly 28 v, 1. lapsi, K-SKS
nasu08 30v, 2.lapsi, TAYS
Popo08, KOS

6.7
juska 29v, 3.lapsi
MargeSimpson 25v, 4.lapsi, PHKS
hemunen, 2.lapsi, tyttö
RouvaSumppisuu, 2.lapsi, poika
magia, 4. lapsi (1.yhteinen)
ronja78 30v, tuplat:1.& 2.lapsi, Kät, poika ja tyttö
anniheidihelena 18v, 1.lapsi, PHKS

7.7
:flower: SatuKa 30v, 1.& 2.lapsi, K-HKS
Niive 21v, 2.lapsi, OYS
raksmaitaks, 2.lapsi
turkilmas 30v, 2.lapsi, TYKS, poika

8.7
Noomi, 3.lapsi
nansotar 31v, 4.lapsi
bambiino 31v, 3.lapsi, PHKS, tyttö
senjuska, 5.lapsi (2.yhteinen), PKKS, tyttö?
julia orvokki 29v, 1.lapsi, NKL, poika
AinoEinari, 3.lapsi, L-PKS, poika?

9.7
Frida74, 1.lapsi
Anzzu1984 23v, 1.lapsi, MKS, tyttö?
Kultatiuku 31v, 3.lapsi, PKKS
Kojo 25v, 2.lapsi, LKS, poika
Krissie, 2.lapsi, Kät/H, tyttö
jontturi, 3.lapsi, K-HKS
kanelinen, 2.lapsi
Pipsa27, 2.lapsi, LPKS, tyttö

10.7
SmileX 28v, 3.lapsi (1.yhteinen), PHKS, tyttö
bella74 34v, 1.lapsi, HYS, poika
Pinuski84 23v, 2.lapsi, LKS
suomalainen 35v, 4.lapsi, Danderyd (Ruotsi),poika
eelunen, TYKS, tyttö

11.7
Minttu28 28v, 1.lapsi, EKKS
tirpiäinen 27v, 2.lapsi, K-SKS
Lausanne 34v, 1.lapsi, JS
äitylix3 36v, 4.lapsi, EKKS, poika

12.7
pallo 35v, 3.lapsi
t-06 28v, 2.lapsi, TYKS
nuorimamma, 1.lapsi
aik, KYS

13.7
HPM 29v, 1.lapsi, TAYS, poika

14.7
Munkki 37v, 1.lapsi
Jisse78 30v, 3.lapsi, TAYS, tyttö
Passepartout 29v, 3.lapsi, K-SKS

15.7
nättitähti 24v, 3.lapsi, poika
hetikial 40v, 6.lapsi, TYKS, poika
Brigantia, poika

16.7
huppa 25v, 2.lapsi, poika
Änkkäpöö 26v, 2.lapsi, OYS
Räpätäti 30v, 4.lapsi, K-SKS
typykänäiti, 2.lapsi, PHKS
sininen uni 24v, 2.lapsi, PHKS

17.7
wera81 26v, 2.lapsi, VKS
Wiia 31v, 1.lapsi, PHKS
Neleka 31v, 4.lapsi, KOKS, tyttö
Anniel 24v, 2.lapsi, EKKS
Luna82, 2.lapsi
Tiipero 27v, 1.lapsi, NKL

18.7
Äitee2 29v, tuplat:3.ja 4.lapsi, EKKS,poikax2
Gatsu, 1.lapsi, TAYS
äibbä78, 3.lapsi, SeKS
Adrian-80, 1.lapsi, OYS, tyttö
heinahattu, 1.lapsi, poika
sorsa 22v, 1.lapsi, TYKS, poika

19.7
nelly83 24v, 2.lapsi, JS, poika
EAK, 1.lapsi, JS, tyttö
Tuhkimo-78 29v, 3.lapsi, KYS
Qnsilta 24v, 1.lapsi, LKS, poika
Nuusis, 1.lapsi, NKL, poika

20.7
Nasuliini-84, 2.lapsi, SeKS, poika
neitikevät 26v, 1.lapsi
Paveli, 2.lapsi

21.7
minttumaaria76, 1.lapsi, NKL, poika
Virtanen, 29v, 1.lapsi, MKS
Viivi80 27v, 1.lapsi
musikka 37v, 3.lapsi, tyttö
ice-78, 2.lapsi, JS, tyttö
k2oset 23v, 3.lapsi, VAS

22.7
bryson 27v, 1.lapsi, K-SKS, poika
Paapotti, LUS
Mörötys87 21v, 1.lapsi, JS, poika

23.7
Rose71, 2.lapsi
Etsiväkaksoset, 1.& 2.lapsi

24.7
nekku77, 2.lapsi, SeKS, poika
anjamarita 39v, 1.lapsi, NKL, tyttö
Ensikertalainen, 1.lapsi, LKS, tyttö

25.7
Rio 33v, 3.lapsi
maggie71 37v, 5.lapsi, K-SKS, tyttö

26.7
Bee 24v, 1.lapsi, PHKS, tyttö
mama89 18v, 2.lapsi

27.7
Kitty1979, 1.lapsi, KYS
Poppeli 29v, 1.lapsi, NKL
Viola
balou, 2.lapsi
Ines, poika
Jemima 25v, 1.lapsi, K-SKS, poika
Minka76, 2.lapsi, TAYS

28.7
Vilma-Annika 35v, 2.lapsi (1.yhteinen), poika
MAR-I 23v, 3.lapsi, KYS, poika
aata, 2.lapsi, K-SKS, tyttö

29.7
:flower: Eleanor78, tuplat:1. & 2. lapsi

30.7
Eliza, tuplat: 2. & 3. lapsi, TAYS, tyttö x2
jooo
tannuli 28v, 1.lapsi, K-SKS, tyttö
mom44 n.30v,tuplat:3. ja 4. lapsi, KOS, poikax2

31.7
mimosa78, 2.lapsi, TYKS

:hug: Pienokaisensa enkeleille menettäneet :hug: :
Lumi-Marja 35v, 6.lapsi (2.yhteinen) rv. 15+
muumiska, 4.lapsi rv. 15+0



:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

SYNTYNEET:


12.5 Eleanor78 rv. 29+1 tyttö 1630g ja poika 1630g
13.5 SatuKa rv. 32+0 kaksostytöt n. 1700g


:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:



Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
IAS = Iisalmen aluesairaala
JS = Jorvin sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PK2S = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan/Kymenlaakson sairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
NKL = Naistenklinikka
OAS=Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
PS = Porvoon sairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SAS = Salon aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS= Ålands centralsjukhus

Edelliset keskustelut:

http://keskustelu.kaksplus.fi/t884583,250 ~aloituspino~
http://keskustelu.kaksplus.fi/t899073,475 ~marraskuu~
http://keskustelu.kaksplus.fi/t912386,425 ~joulukuu~
http://keskustelu.kaksplus.fi/t933153,550 ~tammikuu~
http://kaksplus.fi/keskustelu/t958877,500 ~helmikuu~
http://kaksplus.fi/keskustelu/t984629,500 ~maaliskuu~
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1011334,525 ~huhtikuu~
 
Hei ja hyvää vappua kaikille!

Tänään aamulla käyty lääkäri-neuvolassa, ja kaikki hyvin.
Painoa +276g / vk (yht. rask.alusta tasan 7 kg
Verenpaine 114/72
Hb 124 (viimeksi 108, syön rautalääkkeitä )
SF 23 cm
Tarjonta PT
Syke 145
Painoarvio 1207 g

Itsellä jotenkin aina tuo paino stressaa.. Siis pitäähän sitä tulla, mutta kun mä en ole ainakaan lihonnut yhtään, niin pelottaa että kaikki menee vauvaan, ja mä en halua synnyttää yli 3,5 kiloista. Ei pitäs murehtia.. Ja kyllä mä odotan että saan takaisin mun ihanan pienen vatsan (toivottavasti saan) :LOL:

Valitettavasti lääkäri kirjoitti vielä myös Finnairille luvan lentää, tulossa työmatka parin viikon kuluttua, ei oikein nappais.. no täytyy katsoa jos sitä enää sitten jaksaa.

Niin toisilla tosiaan enää pari kuukautta, mulla melkein kolme kun laskettu aika loppukuusta. Hui, pelottaa. parin viikon päästä aika myös pelkopolille.. aion antaa selvät ohjeet kivunlievityksistä ja mitä saa tehdä mitä ei.
Te jo synnyttäneet, onko teidän mielestä parempi leikata vai antaa revetä (oletuksena ettei repiä tietysti mahottomiin, kyllä kai kätilö voi hieman arvioida tilanteessa)?? Tuo on varmaan asia joka pelottaa mua kaikkein eniten, ja sitten että jos mä en jaksa..

Senjuska- minä niistä matkakorvauksista, laitoin eilen sinne oikaisupyynnön, ja tänään oiikin jo käsitelty ja annettu uusi päätös. Parani se reilusti eurolla / pv. =)
Nyt jänskättää tuleeko vanha vai uusi pakkaus, näytti olevan verkkopalveluissa että annettu päätös/ tilattu 25.4. joten en tiiä menikö vielä vanhalla.. toivottavasti ei..

Rv 27+6
 
Kiitos Sumppikselle uudesta pinosta!Kylläpäs aika rientää nopeesti.. 8-12vk päästä vauva jo syntyy, ihanaa :heart:

Mukavaa Wappua heinämammoille ja masuasukeille :D

Tänne ei mitään uutta, joten lisää sitten kun jotain uutta kerrottavaa :)

NiiVe ja pikkuinen 30+2 (Hui kuinka paljon jo!)
 
heips.
tänään oli lääkärikäynti ja nyt koitetaan saada mulle ultraan aika. tarkastetaan onko lapsivettä normaalimäärä. supistelut jatkuu ja vauvan liikkeet sattuu kovasti. paino ja sf unohdettiin katsoa,mutta sokerirasituksen tulos oli järkyttävä..1h arvo oli 10.. joten taas saa seurailla ja nyt katsoa tarkasti mitä suuhun laittaa.
hauskaa vappua kaikille!
nt ja masukki 29+1
 
Jep jep, neuvolasta tultu...
Pissassa sokerit plussalla, joten maanantai aamuna ois suunnattava labraan sokerirasitukseen. :( Esikoisenkin aikaan jouduin siel käymään ja arvot oli hyvät. Toivottavasti nytkin on.
Painoa oli tullu joku 350g/vko, yhteensä jo 15kg... :snotty: Mut neuvolatäti ei ollu mitenkään huolissaan. =)
Paineet hyvät ja hemppa oli noussu itestään. Nyt 122, et väsymys johtuu jostain muusta varmaan.
Poitsu on raivotarjonnassa, vartalo sillä hetkellä oikeella puolella. Taitaa venkslata itteensä puolelta toiselle, ku sellanen jytinä mahassa käy. :D
Sykkeet 140-150. :heart:
Sf29.

Seuraava neuvola kolmen viikon päästä ja siitä kahen viikon päästä lääkärineuvola eli synnytystapa-arvio.

rinkinki ja poitsu 31+1
 
Ensikertalainen Älä huoli, kyllä sitä painoa on muuallakin kuin vain vauvassa. Kohtu, lapsivesi, lisääntynyt verimäärä jne... Mutta ei sitä kyllä pysty itse päättämään että en halua yli 3,5kg synnyttää :D
Repeämisestä/leikkaamisesta sen verran, että esikoinen painoi 3980g ja vähän nipsaisivat ja kyllähän niitä tikkejä viikko pari piti kotona tuuletella ja välillä sieltä kiristi. Tyttö painoi "mukavat" 4850g, kätilö ei odottanut niin isoa vauvaa eikä nipsaissut ollenkaan. Pikkuinen repeämä mulle kuitenkin vain tuli, ja ilmeisesti vain muutama tikki koska en tuntenut niitä missään vaiheessa, heti oli helppo istua eikä ne kiristellyt tms.
Voihan noita joitakin juttuja suunnitella ja toivoa synnytykseen mennessä, mutta loppujen lopuksi se on asia jota ei vaan voi suunnitella. Joskus on pakko tehdä esim. joku toimenpide mitä ei todellakaan haluaisi, mutta oman tai vauvan turvallisuuden vuoksi se on tehtävä. Kivunlievityksistä joku sopii jollekin ja joku ei sitten millään. Mulle ilokaasu ei sovi ollenkaan ja epiduraalia mulle ei saada laitettua vaikka kuinka vääntäisivät. Ei siitä kannata stressata, jokainen synnytys on erilainen ja pääasia että saat vauvan syliin koko touhun lopuksi :)

Mä tästä lähden neuvolaan, eipä siellä kummempia kun eilen oli ultra, mutta saanpahan sf-mitan, kuulen taas sydänäänet ja pääsen höpisemään mietteitä :)

Marge & Poitsu 30+3 :heart:
 
on jääny vähälle tämä kirjottelu mutta jos uuden kuun kunniaks rustais jottai ;) eilen oli neuvola painoa huimat 600g vko yhteesä jotain 7kg ei paljon mutta lähtöpainoa oli kuitenki aikas lailla liikoo.. muuten kaikki ok. sf huitelee 30cm ei täti suostunu merkkaamaan papereihin ku on nuin paljo (en tajuu miks) eikös jos joku ei täsmee ni justiisakki pitäs merkata... no muutaman viikon päästä ä.polille. maanantaina sokrutestiin taas toivotaan ettei löydy mitään. pitää olla viikonloppuna vähemmällä makkeella ni ei naraha! vauveli (poika) yhäki poikki/perätilassa.

mutta mukavata vappua kaikille isomahasille :p
 
ensikertalainen mulle tehtiin episotomia ja se oli musta hyvä juttu. ensinäkin puudutettiin = en tuntenu sitä. toiseksi helpotti oleellisesti tytön syntymää. ja kolmanneksi haava parani hienosti. samana iltana pystyin jo istumaan jne. eli mulle ei tuottanu mitään harmia tommonen. katotaan miten nyt tällä kertaa. mieluummin episotomia kun repeemä.

väsyttää aivan kamalasti... nyt telkkarin eteen makaa ennen kun meen hakee esikoisen päiväkodista. tänään oon värjänny hiukset mutten muuten ole saanu mitään aikaiseksi :(

korvapuusti + pikkupulla rv 30+5
 
Tulin minäkin korkkaamaan uuden pinon! Kiitokset sumppikselle!

Ja tulin myös ilmoittamaan itsestäni ennen muutaman päivän lomaa. Eli ollaan miehen kanssa lähdössä muutamaksi päiväksi reissun päälle ja täytyy kyllä sanoa, että ollaan molemmat odotettu yhteistä aikaa kuin kuuta nousevaa. Mies tekee tällä hetkellä pitkää päivää töissä ja mä viimeistelen opintoja. Nyt kuitenkin viisi päivää yhdessä ilman mitään työ- tai opiskeluhommia!!!!

Nyt vain täytyy toivoa, että mä jaksaisin reissussa olla liikkeellä. Ainakin tähän asti olen pystynyt kävelemään pitkiäkin matkoja ja mennä lähes tulkoon siinä missä toisetkin. Kunhan on vaan olen osannut pitää huilitaukoja tarpeeksi. Nyt tietty, kun olis mahdollisuus miehen kanssa viettää yhdessä aikaa, niin varmasti tulee joku kränä. Manaan täällä kaikki huonot vaihtoehdot, niin jos menisi reissussa sitten kivasti B)

Mukavaa vappua kaikille ja palailen sitten ensiviikolla lukemaan kuulumisia!

bryson ja papu 28+2
 
Ei taaskaan ole tullut kirjoiteltua ikiaikoihin.. Sorry... :ashamed:

Vetoan ihaniin ilmoihin ja .. ja.. saamattomuuteeeni.. =)
Nenä kyllä vuotaa, ah ihana kevät!

En yhtään edes jaksa muistaa mitä galluja viime kuussa oli (tai siis tätähän se vielä tänään on..) Mutta Ensikertalaiselle voisin oman kokemukseni jakaa..
Eli mulla viimeksi tehtiin pieni eppari, ja valitettavasti tikit siitä aukesi jotenkin niin että meni tosi pitkä aika ennenkuin parani kunnolla, ja oli pitkään kipeä. Siitä miten vaikutti neidon syntymään en osaa sanoa, mutta mennessäni saliin sanoin kätilölle että leikkaa vain jos siihen todella on tarvetta. Ja tätä hänkin kyllä sanoi ettei leikkele "huvikseen"..
No aina ei voi onnistua.. Hyvin aika silti kullannut muiston, kahdessa vuodessa kummasti unohtanut sen.. :LOL:

Omaa nabuskia; olo tosiaan tukala kun nenä vuotaa, pakko jotain allergiasumutetta hakea, nlasta sanoi onneksi että saa käyttää sitä mitä ennenkin, ja toisaalta viime keväänä imetin ja sain silloin hyvän ja toimivan sumutteen.. Eli jahka mies tulee töistä apteekin kautta helpottanee.. =)
Nla oli viime viikolla, ei ihmeitä.. Ensi viikolla olis taas äippäpolikäynti, pääsee taas kurkkaamaan miten pojat mahtuu olemaan/ kasvamaan.. Oma iho on jo aika pinkeenä, täytyy toivoa että aamu-ilta rasvaus jotain hyödyttäisi.. Painaakin jo aika kivasti, yskiminen, aivastaminen ja nauraminen sattuu palleaan.. Huoh.. Mutta kolmisen kuukautta ja ohi olis.. =)

Tosiaan Aurinkoista ja Hauskaa Wappua kaikille Mammoille, ja ihanaa toukokuuta!


Mom44 ja pojat rv27
 
Täällä taas...
Piti tulla kertoo, kun eilen vasta asiaa kyselin, et miten muilla, kuinka kauan mennyt kun Äityisavustus ollut tilillä (se saha :LOL: ) Täällä kela olikin nopsa. Jätin laput viime to-pe ja nyt tuli päätös et 2.5 on avustus nostettavissa. Viikkossa siis.. Olin jo varautunut pariin kolmeen viikkoon tämän kelan kanssa.
Plääh.. että onkin kuuma ulkona, mut ei pitäis valittaa.
Nyt hakee pyykkejä ja roudaa pihalle kuivumaan.
 
Oon jonkun verran lueskellut, ja uusimpien tutkimuksien mukaan välilihan leikkaaminen ei kannata muuta kuin aivan erikoistilanteissa. Leikkaaminen ei siis tilastollisesti estänyt niitä vaikeita 3:nen asteen repeämiä, ja leikkaushaavoilla kestää paraneminen pitempään kun luonnollisilla repeämillä.

Onko muilla vastaavanlaista tietoa/kokemusta? Kiinnostaa siis itseänikin, mahd luomusynnytyksen kun haluaisin, ja yritän ottaa selvää leikkaamisen todellisesta tarpeesta.
 
EAK
Päiviä!

Kiitos, oli taas kiva lueskella teidän kaikkien juttuja!

Täällä me ollaan remppalomalla. Tosi hyvin oon jaksanu raaputella maaleja seinästä yms. Olo on melkein kuin normaalistikin. No on toi masu vielä aika pienikin. Niin päin kommentoi myös kaikki muut. Kukaan ei oo vielä sanonu et ois iso tai kyselly et koska vauva syntyy. Monet tietämättömät eivät tunnu edes kovin nopeasti huomaavan raskauttani.

Hyvää Vaååppua teille kaikille!

28+4
 
Varmaan tästäkin aiheesta (leikkaaminen/repeäminen) tulee niin monta mielipidettä kuin on kirjoittajaakin. Mullakin toinen kaveri sanoi että kätilö oli sanonut että repeäminen paranee nopeemmin kuin leikkaus, hällä oli revennyt vain vähän. Ja toiselle taas ehdottomasti oli että leikkaus on parempi vaihtoehto ja molemmilta kerroilta leikattu kyselemättä. Ja molemmat piti omia kokemuksiaan hyvinä. Kyllä minäkin annan luvan leikkaukseen mikäli tilanne sen todella vaatii, mutta kyllä mieli tekisi kieltää ja antaa revetä jos ei kerran aivan pakko ole leikata. En tiedä..

Nykyään minusta kuitenkin puhutaan että yleisesti mieluiten ei leikata, ennenhän se oli enemmän sääntö kuin poikkeus. Mutta kertokaa mielipiteitä kummastakin vaihtoehdosta niin saan kanssa mietittyä. Ja jos on leikattu, kävikö vai ei..
 
neuvola kuulumisia pikaseen kertoo :wave:

painoa on nyt tullu semonen 900g viime kerrasta
paineet 116/ 87
B-hb 124
sf 29
sykkeet oli aika reippaat

vauva on raivotarjonnassa ja viihtyy hyvin vasemmalla puolella...niskasta saa kuulemma hyvin kiinni mutta ei osaa arvioida kokoa kun on lapsivettä aika paljon....joudun menee viikon päästä 7.5 uudestaan neuvolaan ja lääkäri kattoo ultralla sitten..toivotavasti kaikki on hyvin :/ :/
paineita seurataan koska edelisessä raskaudessa ovat alkanneet nousta 36 viikon tienoilla

ja neuvolatäti ehdotti mulle jo sitä perhetyöntekijää sitten kun vauva on syntynnyt kun 5 kertaa ovat ilmaiset....

tää päivä on ollu muutenkin ihan kauhee :headwall: :headwall: likoille ei kelpaa mikään mitä niille tarjoaa (olkoon ilman) sitten kaikee pitää ruveta tahtoo just siloin kun on puhelimessa....ja muutenkin tää yleinen olotila ei ole järin kehutava karjuttua tulee ja hermot menee :headwall: :headwall: :ashamed: :ashamed:

bambiino ja pömppis rv 30+1
 
Ihanaa kun ollaan jo tässä vaiheessa kevättä...aivan mahtavat kelit ollu nyt eilen ja tänään, toivottavasti vaan jatkuis. Ei sitä sadetta ja kylmää kyllä enää kaipaa kukaan. Toivottavasti ei vaan LIIAN tukalax mene tän odotuksen kanssa. Mutta niinkuin joku tossa aikasemmin kirjoitti, niin ei tosiaan mene enää kauaa, ku jo ensimmäiset vaavit voipi syntyä.
(.) Napa kyllä tosiaan pyörii....aivan mahtavia liikkeitä harjoittelee, ja tosiaan tuntuu että nahka ei enää anna perix piiruakaan. Välillä tekee ihan kipeetä. Mutta yöt olen saannut vielä nukuttua hyvin...kop kop kop!
Ruokahalu on hieman huonontunu, kerralla mahtuu tosi vähän ja tuntuu että sitäki pientä määrää saa sulatella kauan. Juoda olen yrittänyt, mutta on sekin sellaista väkinäistä välillä. No onnex sitä ravintoa saa vauva kuitenki mun kropasta ihan tarvittavat määrät, jottei siitä huolta laisinkaan :LOL: vaikka nyt itse jäisikin vähän vähemmälle.
Ei vainen, nyt wapun viettoon...isäntä hääränny viimeset tunnit keittiössä...tekee mulle jonku vappu menun :p Sillä kun on nääs intohimona ruoan tekeminen ja minä poika ku en laita ollenkaan hanttiin siinä. Kuohariakin oli hankkinut, ja meinaan kyllä lasillisen siemasta ihan hyvällä omalla tunnolla... :whistle:

Voikaa ja syökää hyvin ja maistelkaa simaa niin että napa rustaa!!! :wave:

Piparminttu 31+ jotaki
 
Ensikertalainen: Multa leikattiin eppari ku esikkoa synnytin, en sen kummemmin muuten revennyt, mutta voi sanoa että siinä tilanteessa ei tullut kyllä minkäänlaista pakokauhua tai paniikkia ku se tehtiin, sillä ainakin minun tilanteessani oli niin että vauva tuli HUOMATTAVASTI HELPOMMIN ulos ku saatiin eppari leikattua. Ja kipuja ei todellakaan ollut kiitos spinaalin, sai keskittyä vain siihen olennaiseen eli ponnistamiseen. Mulla kätilönä oli nuori :) nainen samanikäinen kuin minä, jotenka tuo epparin leikkaaminen ei ole pelkästään tosi tosi vanhojen konkareiden hommaa :)
Pari tuntia oltiin synnytyksen jälkeen salissa, ja siitä kävelin jo omin jaloin tietenkin osastohuoneeseen, jossa osastokaverini ihmetteli että miten sie jo nuin hyvin kävelet vaikka oot vasta synnyttänyt. Tietenkään ei koko pyllyllä uskaltanut seur. päivänä istuskella mutta siellä on niitä uimarenkaita jotka auttaa asiaa. Mulla ei ollut kyllä se epparihaava ollenkaan kipeä kokoaikana, ja tikit alkoivat sulaa jo ekan viikon aikana..tietenkin se eka pissaus ja kakkaus :D jännitti että miten sujuu, mullakun tikit oli ihan tonne perälle asti :) . Sitä kun muistaa että ne tekee siellä salissa minkä parhaakseen näkevät, ja menee sillä mielellä niin hyvä tulee. Mie oon aatellu että menen taas sillä asenteella synnyttämään, että otan vastaan kaiken mitä siellä vastaan tulee, enkä ajattele sitä ennen ku se on siinä. Sillä kun synnyttää sitä elää niin vaistojensa varassa ja luonnontilassa, että on valmis sitten ottamaan vastaan kaiken. Kiitos hyvien mömmöjen niin sitä on siinä synnytystilassa hyvinkin toisissa maailmoissa ja keskittyy pelkästään itseensä. :)

MUTTA IHANAA VAPPUA KAIKILLE!
 
epparista mulla leikattiin esikoisen synnytyksessä. mulla kesti ponnistusvaihe vähän alle 2 tuntia. oli kyllä vauvalla pää pikkasen näkyvissä pitkään, mutta kun ei mahtunut ulos niin ei mahtunut. jaksoi kätilö miljoona kertaa sanoa, että seuraavalla ponnistuksella tulee, mut kun hokas itekkin, että eipä se sieltä tule, niin otti sakset ja sanoi, että leikataan. 4-5 kertaa otti ne sakset ja laski pöydälle. välillä kävi jotain lääkäriltäkin kyselemässä. lopulta leikkas niin heti seuraavalla ponnistuksella oli tyttö maailmassa. en ois yhtään enempää jaksanut ponnistella, joten mulle ok, että leikkas, vaikka menihän siihen aikaa, että parani.

TYKSissä tuli tänään käytyä. lääkäri määräsi jonkun estolääkityksen supistuksiin, mutta en sitä vielä hakenut. en jaksanut tuolla kuumuudessa yhtään enempää. vauva oli perätilassa edelleen. painoarvio 1600g ja lapsivettä oli normaali määrä. eikä edelleenkään supistukset ole saanut mitään aikaiseksi kohdunsuulla.

ja oikein ihokarvat nousi pystyyn TYKSissä, näin nimittäin sen kätilön siellä käytävällä, kun oli mulla esikoista synnyttäessä siinä ponnistusvaiheessa. en oikeen tykännyt siitä kätilöstä ja toivonkin, ettei samaa mulle tule kun synnytys koittaa. tai pyydän vaihtoon!!

sumppis tulehan kertomaan äippäpoli-kuulumiset myös. mitä sulle sanottiin supistuksista.

t-06 29+4
 
Juu tohon ketjuun voi kai sit laittaa että kai mä sit tän synnytän Danderydissä.
Täällä ruotsissa kun täytyy ensin soittaa synnärille että mahtuuko.
Suomen neuvola järjestelmä kyllä on varmasti parempi kuin ruotsin. Täällä kun ei katsota noita kohdun suita. Kuulema ovat ennen tehneet ja on tullut vain tulehduksia. Kuulema ei mitään virkaa moisella tutkimuksella?
Joka kerta täällä ei tuota virtsaa eikä verikokeitakaan tehdä. Eikä painoa =) Mutta se painon tarkkailu ei mua haittaakkaan! :D
Soitinkin yks päivä vanhalle naapurille ihmetellen tätä neuvola systeemiä. Kuulema normaalia.
Itsellä tuo vauva painaa kovasti etten ilman särkylääkettä oikein voi liikkua. Yli 70 päivää pitäs kestää ku vauva painaa. :headwall: :headwall:
 
Se on nyt sitten toukokuu ja ollaan taas lähempänä heinäkuuta. Kiitos sumppikselle uudesta pinosta.

Tuosta epparista sen enempää vielä asiaan perehtymättä: olen ajatellut antaa siihen luvan, jos se tosiaan on tarpeellista.

Tulikin mieleeni, että onko kukaan kokeillut Kullannuppu vauvanhoitoöljyä? Ja tietääkö kukaan mitä se sisältää?

(.) Harjoitussupparit olivat eilen kiusana pitkin päivää ja yhdessä vaiheessa tulivat melko tiheään. Minkälaisia ohjeita teille muille on annettu aiheesta eli jos tulevat levossakin pitäisikö huolestua? Mulla neuvolan terkka on ollut lähes joka kerta eri henkilö, joten tuntuu välillä että samoja asioita käydään eri henkilöiden kanssa läpi, mutta eivät sitten osaa kertoa mitään uutta. :kieh:

Jemima 27+4
 
Kiirettä on pitänyt,en oo kerennyt tiälläpäin pörräämään.Kiitoksia mukavasta palautteesta! =)
Miekin värjäsin(siis laitoin ukon värjäämään)eilen hiukset.Rätki sitä väriä miten sattuu ja rupes näyttää sille ,että ei se väri riitä kuin yhteen kolmasosaan piätä...No, nyt miun ennen niin pissinkeltainen tukka on vapun kunniaksi kirkkaanoranssinpunainen.Ja on muuten vielä kestoväri...Ihmiset on jo vissiin tottunut meikäläisen kuontalon vaihoksiin,ei tule yleensä toista samanlaista piätä vastaan.

Episotomiasta:Miule tekivät esikkoa synnyttäessä.Ei miun omasta mielestä parantunut niinkuin piti vaan omituisesti törsköttää vieläkin auki vaikka on jo 10 vuotta.Tulipas sekavasti selitettyä...Kätilö oli jo kerran tikannut epparin,kun sen piti aukoa tikit verenvuodon takia.Jospa ne nyt paikkaisi sitten tavaran parempaan kuosiin :LOL: .

Pikkuinen reenaa ahkerasti.Aina muksuttaa vaan oikealle puolelle kylkeä\masua.Ja niin muuten teki aikanaan tuo esikoinenkin.Onkohan miun kohtu jotenkin oudon mallinen ,kun ei vaavi tunnu muussa asennossa viihtyvän.
Oletteko muut huomanneet vastaavaa?
Siis ihan siitä asti ,kun olen liikkeitä tuntenut niin aina ne on sijoittunut oikealle puolelle.

Ollaan lähössä vanhempien luo grillaamaan ja viettämään tätä ihanan aurinkoista vappua!
Jostain syystä miulla ei tee mitään grilliruokaa mieli vaan himottaa RAPARPERIKIISSELI!
En oo varmaan vuosiin syönytkään ja nyt tuli ihan törkeä himo!Voi kunpa saisi!

Parturointi (alakerran) on nyt jäänyt ,kun iski vaihteeksi taas hiiva.
Ja eipä tuo makuukammarin hommat oo ollu nyt piälimmäisenä mielessäkään,ukko parka.

Hauskaa Vappua!

Ievaliina ja pikkumies 31(tasan!) :heart:
 

Yhteistyössä