HEINÄMAMMAT 2008 ~joulukuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
HooWee mulla ei sen enempiä vielä tutkittu et onko eri- vai samanmunaiset kaksoset,kuulemma np-ultrassa selviää enemmän tietoa...meillä kunta tarjoo kaksos odottajille kolme ultraa kun yksikkö odotuksessa oli vaan np- ja rakenne-ultra,aijon kyllä hyödyntää kaikki mitä tarjotaan ja neuvola käynnit alkaa miulla kuulemma aikasemmin kolmen viikoin välein kun normisti...seurataan tiiviimmin mahdollista raskausmyrkytystä koska se on kummastakin aikasemmasta ollu ja aina vaan pahempana ni se pelottaa eniten.Juhlapaikoista en osaa sanoa...mutta paljon onnea tulevista häistä :flower:

Kitty1979 Kyllä mie ainakin olen käyny ja sanonu käyneeni yksityisellä ultrassa joka odotuksessa ja niin meinaan nytkin tehdä,eikä ole meillä ainakaan vaikuttanu kunnallisiin hoitoihin mitenkään,mulla on yksityispuolella sama lääkäri kuin on sitten kunnallisellakin,mukava käydä koko ajan samalla ttula lääkärillä.

RouvaSumppisuu miulla on ollu sellain et kummassakin poika raskaudessa ei olis voinu vähempää kiinnostaa mut nyt taas tekee koko ajan mieli :p ukko rukka on koetuksella :ashamed: mut ei ole viel valittanu kertaakaan...

ronja78 täälläkin maha täyttyy heti vaikka olis kuin kova nälkä ni ei kyllä paljoa ruokaa mahu...

Äitee ja tuplat 8+3 (mies on rahtari ja inhoo sisua ni siks piti poistaa käytöstä,kun mies puhuu aina tuplista ni kutsuttakoon heitä nyt sillä nimellä ) =)
 
Yksi hiljainen täällä taas ilmottautuu pitkästä aikaa :wave: On ollu kyllä niin alavireinen olo viime aikoina, että mitään ylimäärästä ei oo voinu aatellakaan tekevänsä. Tuntuu että koko ajan tekis mieli itkee vaikka mitään syytä ei kyllä oo. Liekö sitä on vaan niin väsyny... henkisesti ja fyysisesti. Mutta jospa tämä tästä iloks muuttuu kun joulukin lähestyy. Ja onhan sitä ilonaiheita kun pikkunen on kuitenkin vielä mukana. Liian monesta keskenmenosta on taas täällä saanu lukea :'( :'( Lämmin :hug: kaikille sen kokeneille ja voimia eteenpäin!

Mulla oli sitten tänään vihdoin ja viimein se alkuraskauden ultra. Ja eloisa kaveri sielä jytäsi menemään ja pikkuinen sydän jumpsutti tehokkaasti :heart: Ja mittojen mukaan näyttäisi olevan viikon oletettua isompi, joten jos RouvaSumppisuu päivittäisi uudeksi la:ksi 16.7.
Eka neuvola on sitten torstaina ja ajattelin kyllä siellä kertoo ultrassa käynnissä. Tai siis nyt on pakkokin, kun la muuttu, mutta olisin kyllä kertonu muutenkin. En usko että se vaikuttaa lääkärikäynteihin, kun meillä ei lääkärikäyntien yhteydessä ultrata vaan ne on sitten erikseen.

Jaahas, ja mistäs seksielämästä sitä on ollu puhetta??? :eek: Täällä on kyllä sillä saralla niin hiljasta, ettei oo tosikaan. En sitten tiedä johtuuko omasta haluttomuudesta vai siitä, että oma olo on pahimmillaan illalla ja siihen kun lisätään vielä väsymys, niin eipä tuota hempeily hommia juurikaan jaksa miettiä. Esikoinen on poika, ja muistaakseni siltä oli ihan samanlaista näin alusta. Olon helpotettua alko lakanatki heilumaan, joten jospa tälläki kertaa parempaa olis vielä luvassa :D

Mun maha on iltasin turvotuksen ansiosta ihan järkyn iso! Vois kuvitella että oon jo monta kuukautta pidemmällä :/ Vaikka kyllä noi omat housut alkaa jo päivisinki vähän kiristämään, että kait sitä kohtaa pitää ne äippähousut kaivella käyttöön.

Mutta nyt pitää alkaa kyllä tosissaan miettimään jo sänkyä, sen verta makeesti tässä haukottelen |O

Hyviä vointeja ja tarrasukkia kaikille! :heart:

Änkkäpöö ja Toivoilona 8+5 (ja aamulla kun oli vasta 7+6!)
 
... ilmoittautuu mukaan. Laskureiden mukaan LA 30.7. eli olisi menossa rv 6+5. Asiaan tulossa varmistusta toivottavasti reilun viikon päästä varhaisultrassa (silloin olisi rv 8+0). Neuvolaan 1. aika tammikuun puolella. Ihka ensimmäinen raskaus: jänskättää, oudostuttaa ja riemastuttaa. Verrattoman arvokas tuki ja turva "amatöörille" lueskella juttujanne.

Maire 6+5
 
Vielähän tänne uusia mahtuu, tervetuloa!!

Maire Olen samaa mieltä. Esikoista kun odotin oli 3 parasta kaveria samaan aikaan raskaana joten juttuseuraa riitti.. Nyt tilanne ihan eri, joten täällä olevat kanssasisaret ovat kullanarvoisia.

Eilen oli eka neuvola joka oli oikeestaan papereiden täyttöä ja kaikenmaailman kuppakokeiden ottamista ;)
Hemppa oli jo niin alhaalla (115) että suositteli Kräuterblutsaftia. Viime kerralla jouduin ottamaan sitä vasta loppuraskaudesta. On kai mennnyt tää ruokavalio (suklaata...)niin ykstoikkoiseks että on päässyt tippumaan. Ilmankos vähän on huipannut välillä. Mutta voin suositella tuotetta kaikille, toimii varmasti eikä aiheuta vatsanpuruja niin kuin monet tabletit.

Sydän ääniä ei lähetty edes yrittämään kun viikkoja vasta niin vähän.

Seuraava aika vasta np-ultran jälkeen joka on 14.1. Aika pitkä väli tulee ja kun siitä sanoin tädille oli vastaus että kun kunta säästää...

Äitee2 sulla sama ilkeä vaiva kun mullakin...ummetus :x
Mä sain neuvoksi liottaa luumuja ja sitten hain myös apteekista Duphalakin-jauhetta. Ei ihme että vähän ahdistaa ja närästää kun lappaa päivittäin kauheet määrät safkaa ja mikään ei tuu ulos.... ja jos tässä vaiheessa saa jo pinnistellä on loppuvaiheessa varmat pukamat ;)
Yks paha ummetuksen aiheuttaja on toi mun lemppari...suklaa..

Eilen tuli käytyä kampaajalla ja kummasti piristi oloa.... vaikka kammottaahan se 100 ? lasku siitä ihanuudesta aina, mutta on se sen arvoistakin.

Ja vaikka äsken pihalla koiraa ulkoiluttessa ei omaa nenäänsä pidemmälle sumun takia nähnyt, niin tänään sekään ei ahdista... lomaan enää 9 pvää... jee!

Kaikille reipasta tiistaipäivän jatkoa!

Vilma-Annika ja Aapoalisa 7+2
 
Äitee ja Sumppis Lähinnä kaipilin vinkkejä hyvistä rentoutumispaikoista Etelä-Suomessa häiden jälkeen, en varsinaisista hääjuhlapaikoista. Ajatus oli mennä häiden jälkeen seuraavana päivänä jonnekin hotelliin/kylpylään yhdeksi yöksi, missä pääsisi hoitoihin, saisi nauttia hyvästä ruoasta ja ulkoilla kahdestaan rauhassa miehen kanssa. Sellainen minimini-häämatka =) Haikon Kartano oli yksi paikka mikä kävi mielessä, mutta onko kellään muita suosistuksia?

Vähän odotusasian sivusta, mutta menkööt!

HooWee 11+1
 
Mun ultrattu aika heitti 3pvä eikä sitä huomioitu neuvolassa mitenkään laskettuun aikaan. Samoin lääkäriaikaa ei annettu koska olinhan juuri ollut ultrassa. Näin Vantaalla säästetään. Myös jos tulee jotain terveysongelmia raskauden suhteen täytyy ottaa yhteys omaan lääkäriin eli sellaiselle jolla ei juuri ole kokemusta tämän alan jutuista....no onneksi ei ole eka raskaus....
 
Onpa hankala kattoa tosissaan tuota Babyseven dvd:tä. Kari Taalasmaa vauhdissa. Itken ja nauran vuorotellen. Rovaniemellä terkka tykkäs ko näytin alku-ultra lappua ja merkkas äippäkorttiin lyijykynällä lasketun ajan, joka muuten on 8.7. Siis merkkas ultrassa muuttuneen ajan ihan mielellään. Kaikki kommervenkit voi soittaa sille terkalle ja se laittaa eteenpäin tutkimuksiin jos tarvii.
 
HooWee: Naantalin kylpylä on tosi kiva paikka, vaikkei nyt ihan eteläisimmässä Suomessa sijaitsekaan. Siellä saa hoitoja kahdelle, on kivoja ravintoloita ja hyvät altaat. Miehen kanssa oltiin siellä mun edellisen raskauden aikana ja mm. otettiin yhteinen mallaskylpy. Siellä kahdestaan köllittiin ammeessa kynttilöiden valossa ja rentouttavan musan soidessa - romanttista! Seuraava päivä vietettiin Turun Linnassa ja Turussa shoppailemassa. Niin, onnea tulevista häistä!

Seksielämä on täällä semmosta kerta viikkoon -meininkiä. Haluja löytyy kyllä enemmän kuin edellisessä raskaudessa, jolloin odotin poikaa.

Joku puhui tulevansa täyteen pienistäkin ruokamääristä. Sama homma on mulla. Ruoka maistuu usein, mutta vähän kerrallaan.

Krissie 9+6
 
Heippahei!

Täällä aurinko paistaa :) Kävin eilen pojan kans lääkärissä kun sil on pientä flunssaa ollu jo pidemmän aikaa. Samalla otti lääkäri multa verikokeen ja lähetti labraan. Soitin tuloksia tänäaamuna - tulos oli 46000, mikä on siis TODELLA hyvä :D Tarkoittaa siis sitä, että keskenmenon mahdollisuus on todellakin häviävän pieni. Jos tulos olisi ollut 100 tai vastaavaa, olisi keskenmenon mahdollisuus todella suuri. En siis edes pyytänyt tätä, mutta lääkäri on ystäväni ja halusi varmasti itsekin tietää ;) Ensi maanantaina on siis se gyne (ultra) ja silloin selviää tarkemmin. Mutta olo on tosi hyvä nyt kun ainakaan ei tartte keskenmenoa pelätä =)

Mut nyt jatkan joulukorttien askartelua. Joulukuusi seisoo jo tuolla nurkassa koristeltuna =)

Hauskaa päivänjatkoa kaikille!

t. raskausoireeton balou & nunu (viikkoja en muista.. vissiin 8+1)
 
Heissan! :wave:
Täällä edelleen mietin mahtaako siellä masussa viellä :heart: sykkiä.. Mä voisin käydä joka viikko ultrassa tarkistamassa.. :headwall:
Eipä kummempia oireita vieläkään: rinnat kipeät ja suurentuneet, lämpö edelleen 37,5, ruokaa ei tee mieli ja ällöttää. Jotenkin vaan niin outoa ku olin ihan varma että normaalistikin pahoinvoivana ihmisenä oisin koko alkuraskauden pää pytyssä. No täytyy olla tyytyväinen.

Mukavaa päivää!!

Ines 7+3
 
Hello! =)

Onnittelut jo etukäteen HooWeelle häiden johdosta! :flower:

Ronja78: Täällä myös sama juttu! Hirvee nälkä ja kun meen syömään niin maha täyttyy todella pienestä määrästä. Lämmintä ruokaa menee alas 1/4 aikaisempaan määrään verrattuna! Mut syönkin sit vähän kerralla ja useammin.

Omaa napaa: Puntarilla käydessä huomasin et oli paino laskenut pari kiloa kahdessa viikossa.. Eka raskaudessa paino lähti nousuun heti alussa ja vasta lopussa laski pari sataa grammaa. Mut eiköhän niitä kiloja vielä ehdi ihan tarpeeksi tulla, et ei kyl haittaa jos alussa vähän paino laskee :kieh:

Oireet jatkuu samanlaisina, eli pahoinvointia ja oksentelua.. :headwall:

NiiVe ja pikkuinen 10+1

 
Heissan taas!

Kirjotin äsken pitkät pätkät tänne ja sit kaks vellosta tuli painaa jotain nappia koneella ni kaik hävis, argh...Nyt siis vähän lyhykäisemmin.

HooWeelle onnittelut tulevista häistä! Valitettavast en osaa kertoa mitää kivaa paikkaa ku ei ole tullu niissä paljoa (ei koskaa) käytyä.

Seksistä Ai mikä seksi?? =) Eli hiljasta pitelee... Oma olo on niin karsee ja sit toi väsy, joten ku sänkyyn pääsen ni paljon mieluummin luen hyvää kirjaa ku harrastaisin sitä... :LOL: Voi ukko parkaa, mut on jo tottunu kaikkien kolmen kohdalla sama juttu. Tai esikoista odottaessa oli elämää mut se oli kauan aikaa sitten se ja silloin olin just 20-vee.

RuoastaMulle ei oikee mikää maistu ja koko ajan on vellova olo ja nälkä. Ainut mitä tekee mieli on mäkkärin Big Mac ja Hesen kerroshamppari!!! Sit syön kaurapuuroa kolme kertaa päivässä, se menee =)

Liekö hamppareista johtuu vai mistä mut eilen oli eka neuvola ja tietyst myös se vaaka pirulainen astui kuvioihin...No, painoa oli tullu neljä kiloa sitten lähtöpainon!!! Siis kamalaa! Enkä noita hamppareitakaan ole vielä kovin montaa ehtiny syödä :/ Mut oon kyl pyöristyny aika lailla ja oon turvoksissa, joten ehkä se johtuu siitä, siis turvotuksesta =)

Rouva SumppisuuVoisitko päivittää mulle lasketuksi ajaksi 17.7! Terkan laskelmien mukaa la olis päivää aikasemmin ja sehän sopii. Mulla kyl edessä kolmas sektio, joka tapahtunee n viikkoa ennen la:ta eli heinäkuun toisella viikolla jos kaikki menee hyvin.

Neuvolalääkäristä: joku kysyi et meinaako mitää jos kertoo käynnensä alkuraskauden ultrassa..Miä mainitsin siitä ni terkka kysyi et haluanko mennä neuvolalääkärille viikolla 14. Lääkäri sattuu muuten täällä olemaan sama, joka tekee yksityisesti myös ultran :) Ite tulin siihen tulokseen, et tuskin tarvis mennä mut voihan sitä vielä miettiä. Mulle ainakin tehtiin sisätutkimus ennen ultraa, meinaan.

Nyt paras mennä kattoo mitä vellokset puuhaa, joten vointeja vaan kaikille ja toivotaa et pahatolot pian helpottais!

Neleka ja Tuikku 8+5
 
HPM
Olen taas mietiskellyt... Voiko sokerirasitustestistä kieltäytyä jos ne sitä tarjoo? Mä en halua missään nimessä sitä tehdä, koska mulle tulee siitä aivan järkyttävä olo ja paniikkihäiriö :headwall: Voiko ne pakottaa? Vaarannanko jotain tosi kamalasti jos kieltäydyn...?
 
täällä ollaan, töissä. Olo kohentui eilen ihan normaaliksi. Tää on taivas =)
mutta mutta... näin esikkoa odottaessa on kaikki pelot nousseet pintaan. Ihan lamaannuin viime viikolla synnytyspelosta !!! Pelkään sitä ihan tajuttomasti :'( Ja ihan hävettää tunnustaa...polttelin taas tupakkia paniikissani.

Ja nyt sitten on alkanut ahdistaa se Thaimaan reissukin. Voih. Pelkään aurinkoihottumaa, joka tulee joka ikinen etelän reissulla alkupäivinä. Olen siihen ottanut kortisonia suun kautta mutta mitäs nyt ??? Voikohan siihen edes kortisonivoidetta laittaa. Ja reissu ahdistaa siksikin, että tuntuu ettei siitä voi nauttia. Me lähdetään 40h porukalla viettämään appiukon 60v synttäreitä. Ja arvata saattaa, että nuoriso juhlii muutaman kerran urakalla. Huoh, ja minä kuuntelen sitä örinää selvin päin.

Sori. Tää on valivali viesti. Mutta näin on nyt fiilikset.

Minttumaaria ja junnu 8+3
 
Ei siitä varmaan voi kieltäytyä ja sillähän on tarkoitus nimenomaan kartoittaa vauvan ja äidin tilanne.Esim raskausmyrkytys ja diabetes voidaan ainakin yrittää ennaltaehkäistä tutkimalla kunnolla paineet, sokerit yms. Koita jaksaa pahaolo,tarkoitus pyhittää keinot.Tsemppiä.
 
Tulin toivottelemaan hyvää keskiviikkoa ja torstaita...mie ja mies lähetään huomenna reissuun ihan kahestaan,vähän tuuriin shoppailee ja hotellissa ollaan yötä...joten voipi olla ihan mukavaa ;)

Ostin monivitamiinejä ja niissä on sitä B6 ja viikon olen nyt nauttinu niitä ni olo on kohentunu jonkun verran...joka on ihan ok juttu =)

Tänään oli poikien joulujuhla ja narahin siellä että olen raskaana vaikka oli mahollisimman löysät vaatteet päällä ni kylän pahin kälätin huomas :headwall: (iltaturvotus tekee tehtävänsä ) nyt on kädet kyynärpäitä myöten ristissä et kaikki menee loppuun asti hyvin ettei tarvi kelleen mitään selitellä...

Äitee ja Tuplat 8+4
 
Sus soo
Äitee2:lle hyvää ostosreissua! Voidaan vahingossa törmätä, sillä pitäis tänään käydä kaupassa. Jääkaappi ammottaa tyhjyyttä ja pyykinpesuainekin on loppu.

Olotila palautunut normaaliksi. Ei tuhruja, mutta ei liioin raskausoireitakaan... :/ Ilmoittelen perjantaina millaisen tuomion saan siellä ultrassa. Jänskättää!

Sussoo 9+4
 
Onpas täällä hiljaista :whistle:

Heti alkoi päivä mukavasti kun aurinko paistoi. Kyllä se pimeys ja vesisade saa mielen matalaksi.

Nyt on käyty muutamassa työhaastattelussa ja ettepä osaa arvata näiden viime viikkojen fiilisten jälkeen (potkut siis töistä raskauden takia) että oli mukavaa jutella sellaisen pomon kanssa jolla on itsellä pieniä lapsia eikä pitänyt tätä mun raskautta ollenkaan esteenä työnteolle, jes =) Katsellaan ja pidetään peukkuja nyt ens viikkoon mitä päättävät.

Tulin äsken mun työkaverin luota jolla on 4 kk vanha poika... niiiin ihana oli tuoksutella vauvan tuoksua!

Nyt tuli aika omaa napaa taas, mutta kirjoitelkaahan te muut jotain järkevämpää! ;)
 
Miulla on ainakin edessä sokerirasitustesti.Äidilläni todettiin 2 tyypin diabetes keväällä ja suvussa on muutenkin.Testi ei ollut hirveä,äiti joi kokiksen makuista litkua pienen pullollisen ja sitten mitattiin kahdesti verensokeri.Olikohan tunnin ja kahden tunnin kuluttua juoman nauttimisesta.
Seksihalut on kyllä kadonneet hamaan tulevaisuuteen,ukko parka...Muutenkin uni tulee joka ilta ennen kymmentä. Jospa sitä viimeistään virkoaisi jouluksi tai ehkä jopa aiemmin :LOL: .Hirmuisen hyvää joulun odotusta kaikille odottajille =)
 
iltaa!
kävin tänään neuvolassa ja kaikki muuten ok mutta pissassa oli ketoaineita yhellä +lla.onko kellään muulla ollut??paino oli puonnut 4,5kg ja johtuu kuulemma siitä kun en ole syönyt ja juonut tarpeeksi :headwall: kun ollut niin kauheet olot ettei mikään mene alas...no nyt täytyy alkaa juomaan tooosiii runsaasti ja syömäänki enemmän tai joutuupi osastolle tippaan...sinne en kyllä lähe! no mut kaikki muuten kunnossa,sydänäänet kuului hyvin jo neuvolassakin..
nyt ei kerkee enempää ku tytöllä joulujuhla eskarissa.. =) mukavaa pakkaspäivän jatkoa kaikille!

katariina ja mini 11+2
 
Tänään käytiin siis tutkimusretkellä että mitä tuo mun masu pitää sisällään ja yksi kaveri sieltä löyty joka esitteli meille heti kaikenlaiset pyörinnät ja hyörinnät =) sydän läpätti kovasti ja kaikki näytti oikein hyvältä, vastasi viikkoja ja käsien % jalkojen alut näkyvät kuvassa hyvin. Olipahan ihanaa nähdä meidän kultunen voimissaan :heart:

Ootteko muut hankkineet sitä "äidiksi-minun odotukseni" kirjaa? Mä sain sen tänään tulevalta mummilta ja taidan alkaa täytteleen =)

HooWee (ja muutkin), olikos teilläkin rakennuspuuhat menossa? muistanko oikein? olis kiva vaihdella kuulumisia näin "odottavan rakentajan" näkökulmasta =)
 

Yhteistyössä