HEINÄMAMMAT 2008 ~joulukuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
Täällä oli eilen aamulla ikävä yllätys kun paperiin jäi jotain punaista. Ei sitä sitten ole tiputellut tai näkynyt sen jälkeen, mutta epäluulon siemen on kylvetty. Ekaan ultraan vielä muutama päivä ja jos ei muutosta tule, silloin sitten nähdään onko masussa ketään. Kurjaa tämmöinen odottelu.
 
heippa vaan kaikkille ja terkkuja etelästä :wave: :wave: ihanaa palata kotiin matka meni niin kun arvelinkin :headwall: :headwall: masukki on pysynny mukana mutta olemattoman levon (en saannu nukutua päikkäreitä koska tytöt nukkuivat rattaissa jos oltiin liikenteessä ja ukko ei vahtinnu likkoja sen aikaa että olisin saanu vedettyy tirsat ite se kyllä veteli unta mutta ei voinnu suoda sitä minulle)takia pahoinvointi on palannut jahka nyt pääsee tähän normaaliin arkeen mukaan ni eiköhän se siitä =) =) postista oli tullu jo kutsukin np-ultaraan pääsen sinne 21.12 ensiviikolla 12.12 on se eka neukkalääkäri ja siloin vasta kuunellaan äänet jännitää et kuuluuko sieltä mitään...

pahoiteluni kaikille km:n kokeneille :hug: :hug: :'( :'( ja onnea tupla odotajille :heart: :heart: ja nyt kaikille kovasti tarrasukkia matkaan :wave: :wave:

bambiino rv 9+5
 
minä taas kävin kurkkailemassa et mitäs tänne ja paljon on tullut lisää....onnea kaikille vaan mutta paljon on myös meitä keskenmenon kokeneita.....minä silloin 3 viikkoa sitten sain tietää että tuulimunaraskaus ja tehtiin lääkkeellinen tyhjennys...noh perjantaina nousi kuume korkealle ja Kätilöopistolle mentiin kun tuli vuotoa.Kohdussa oli istukan riekaleita ja raskauskudosta ja todella paha tulehdus noh jouduin tiputukseen ja eilen aamulla kaavittiin ja nyt kotona kovien lääkekuurien kanssa.Harmitus on SUUREN SUURI.Nyt en tiedä miten tästä eteenpäin......uskaltaako olla ilman ehkäisyä ja ehkä vielä kerran.....tulla raskaaksi......mutta kaikille oikein mukavaa jatkoa....
 
argh kun en ole melkeen koko viikkoon päässy tänne! kone on tiltannu tai jotain...

tikkipää olen todella pahoillani! jaksamista! saako kysyä miksi 3 kk odotusaika seuraavaan yritykseen?

sussoo tsemppiä ja toivotaan parasta! aivan kamalat fiilikset sulla varmaan, tiedän kokemuksesta!

oma (.). vointi edelleen hyvä. kamalasta tekee suolasta, salmiakkia, lakua mieli. tavallisesti olen suklaa / makean perään, nyt tekee ajatus suklaasta ihan pahaa :x rinnat ehkä hieman alkaneet aristamaan. väsymystä ei tällä hetkellä pahemmin. ja äippäfarkut tosiaan jo käytössä vaikka ovat ihan liian isot...

uusille tervetuloa mukaan!

korvapuusti + pikkupulla rv 10+1 (9+1)
 
Pahoittelut keskenmenon saaneille :hug: :'( :'(

Uusille, tervetuloa mukaan!!

Omaa napaa: Olo on aika kauhea...Oksentaa ei ole vielä tarvinnut mut läheltäpititilanteita sitäkin enemmän. Esim tänää ku avasin kanasuikalepaketin, YÄK! Se haju sai lähes oksut lentämää lavuaariin mut nieleskelin ja nieleskelin urheana. Mies kävi hakemassa mulle myös tota B6 vitamiinia "Heksavit"- merkkistä 300mg. Purkissa on muutama hassu tabletti koska ovat noin vahvoja. Oon ottanu nyt neljäsosaa mut eipä tunnu auttavan...Kokeilen huomen aamulla puolikasta.

Totta, tiesinhän että tää olo tulee taas kuten on kolmesta aikasemmastakin ollu mut miten sen voi unohtaa?? Kyl palas taas mieleen kuinka kamalaa tää on...Mikää ei maistu, koko ajan on nälkä ja pitäis syödä ettei tule paha olo...Blääh.

Anteeks tää valitus! Onnellinen toki olen pienestä tuolla masussa :heart: Mut sit pääsee vasta nauttimaan tästäkin kunhan olo helpottaa.

Voimia muille pahanolon kanssa eläville ja tarrasukkia kaikille!

Neleka ja Tuikku 8+2
 
Korvapuusti täällä sama juttu et suklaata meni ennen ihan kiitettävä määrä viikossa ja nyt ei saa yhtä palaa alas ilman pelkoa et kohta tulee ylös...kaikki kirpeet karkit on hyviä ja just salmiakki mut mie en saa sitä syödä :( ja se himottaa eniten...

sussoo :hug:

Omassa olossa on sen verran muutosta en mun aamu ja päivä pahoinvointi on vaihtunut päivä/ilta/yö akselille :x siis tää on ihan järkkyä,kerkesin jo huokasta helpotuksesta et rupee helpottaa mut palas kauheempana takas,päivällä söin lämpösen ruuan ja nyt se kovasti yrittää ulos pääsyä mut olen päättäny sen pitää sisälläni.

Mites teillä toi mahan toiminta?? Olen varmaan kysyny jo kerran mut en muista...mulla on ihan kauhee ummetus päällä olo on senkin puoleen tuskainen,aloitin tänään luumu kuurin et josko se auttais kun keskiviikkona pitäis miehen kanssa reissuun lähteä ni olis hiukka mukavampi istua autossa...

Miulla on nyt kolmena iltana tuntunu elohiiri tuolla kohdun suunnalla ja se tuntuu myös tuolla häpyluun lähettyvillä...aika jännä tunne.

Äitee ja Sisut 8+2 (aika menee tosi nopeesti)
 
tervehdys pitkästä aikaa..
on taas aika mennyt siivillä, joten kirjoittaminen tänne jäänyt.
lomaviikko on nyt takana, ja huomenna täytys töihin jaksaa.. ei yhtää oo inspistä. sanoinki miehelleni juuri, että kuinka kiva olis jo nyt jäädä äippälomalle. :)

täällä olo ihan ok. suurimmat oireet ovat hävinneet. mitä nyt välillä öklö olo, mutta sekin enää todella harvoin.. rinnat melkoisesti turvoksissa, ja täs just mietinkin että varmaan mentävä huomenna ennen töihin menoa liivi ostoksille..

neuvola mulla vasta viikon päästä tiistaina.. mulla ihan kamala jännitys päällä. jotenki ku on lukenu näitä kaikkia niin on vaan sellanen pelko ja tunne et on tuulimuna tai jotain..

laiskottaa vaihteeksi, joten taidan jättää näin lyhyeen..

:hug: sitä tarvitseville ja jarrusukkia matkaan kaikille!!
 
Äitee2 mulla oli tässä yöpahoinvointia, en siis oksentanut mutta olo oli tosi :x Hirveetä oli yrittää nukkua kun mahassa vääntää ja kokoajan yökkäilee... Mut siis asiaan, vihreää teetä hörpin nykyään iltaisin ja yöpahoinvointi tuntui häviävän heti sen avulla..! Voihan sitä ainakin kokeilla :)

Marge & "Maggie" rv 10 :heart:
 
Huomenta kaikille,

Täälläkin päästy uuden rv:n alkuun, omien laskujen mukaan nyt 7+1. Pahaolo painottuu mulla iltapäivään ja iltaan, samoin kuin mahan turvotus ja muut tuntemukset. Aamuisin ei muuta kuin väsymystä. Kerrottiin viikonloppuna isovanhemmille kun ei sitten nähdä niitä ennen kuin joskus ensi vuoden puolella ja ei jotenkin halua puhelimessa kertoa. Olivat tosi iloisia ja innoissaan vaikka pyysinkin pitämään vielä matalaa profiilia. Anoppi kertoi ettei ole kolmen lapsen odotuksen aikana oksentanut kertaakaan, joten se hieman helpotti mun epäluuloja. Täällä nimittäin pahaa oloa ja kuvotusta mutta oksennellut en toistaiseksi ole. Kummallisista asioista sitä ihminen on huolissaan.

Iltaisin tuntuu kyllä välillä kunnollakin erilaisia nipistelyjä/painoa kohdun seudulla. Olen ajatellut niin että hyvä kun jotain tuntuu niin jotain siellä varmaan tapahtuukin. Varhaisultraa en ole vieläkään varannut, saa nyt nähdä tuleeko varattua lainkaan.

Reipasta joulunodotusta kaikille odottajille ja lämpimiä ajatuksia teille kaikille pelkojenne kanssa painiskeleville. :hug:
 
Taas on tullut kurjia uutisia palstalle viikonlopun aikana. Pidetään kuitenkin vielä peukkuja että kaikki hyvin!

NiiVe Kiva kun laitoit ultrakuvan tänne!

Oma napa Olo tuntuu hyvin ei-raskautetulta. Saisi tuo maha alkaa jo kasvamaan. Pahaa oloa on nyt esiintynyt hieman, lähinnä syömisen jälkeen erityisesti illalla. Mutta ei muuta. Np-ultraan vielä kymmenen päivää, pelottaa tosi paljon että ultraaja toteaa että kohdussa ei enää mitään elämää...Jos kaikki olisi hyvin, niin ehkä sitä sitten uskaltaa hieman henkäistä sen jälkeen.

Äitee2 Koska teillä seuraava ultra? Tiedätkö miten teidän asuinkunnassa seurataan tulparaskautta? Ja oliko teillä eri- vai samanmunaiset tuplat kun en nyt muista?

Sitten tarvittaisiin vinkkiä. Meillä häät muutaman kuukauden päästä ja ajateltiin mennä häidän jälkeen miehen kanssa yhdeksi yöksi rentoutumaan jonnekin hotelliiin tai kylpylään mistä saa hoitoja yms. Haikon Kartano olisi yksi vaihtoehto, mutta onko muita ideoita? Paikan pitäisi olla Etelä-Suomessa. Ja siellä pitäisi olla myös mahdollisuus ulkoilla ja syödä ekstrahyvää ruokaa B)

HooWee 11+0
 
Huomenia!

Vaikka taitaapi olla jo päivä hyvässä vauhdissa..

Vuotojen säikyttelemille jälleen voimia kovasti! :hug: Toivotan ettei se ole mitää vaarallista, vain harmitonta limakalvojen herkkyyttä. d :) b

Tikkipäälle voimahalit! :hug: Toivotan pikaista tärppiä sitten, kun lupa yritykseen taas alkaa!!

Myös Viisikonmammalle voimia, johan jouduit koettelemuksen läpikäymään.. :(

Olotila on täällä oudon levollinen. Tänään ensimmäinen aamu sitten rv:n4+jotain, kun ei ole tarvinnu oksentaa! pala kyllä tuntuu lievänä kurkussa jatkuvasti, mut pahimmat yökkimiset jääneet. Pelottaa kovasti mitä ultrassa sit näkyykään, vai näkyykö mitään.. :| Eihän sille mitään voi, mutta jännittää se silti. Ensi viikkoon on näin ajateltuna yllättävän pitkä aika, vaikka muuten nämä viikot tuntuu menevän hurjaa kyytiä.

Eipä tässä sitten kaiketi muuta, kun kotihommien kimppuun jälleen. Piparitaikinakin odottaa pieniä leipojia, tein viikonlopulla. Ei sit jaksettukaan leipoa, kun pullataikina työstettiin ensiksi. Joten heipparallaa ja voikaahan paksusti! :heart:

Räpätäti+papu rv9 tasan
 
heips!
tulin ilmoittamaan että siirryn tuonne kesäkuun puolelle.
ultrassa käyty tänänä ja virtsarakko,mahalaukku,sydän sykki :heart:
ja niska turvotus oli vain 1.12mm mikä on ihan normaali. :heart:

laskettu aika siirtyi tuonne kesäkuun 20.pvälle :D
viikkoja on siis nytten 12+4 :heart:

kaikkea hyvää teille odotukseen ja erittäin hyvää joulun osotusta! :wave:
t.tuire ja mini 12+4 :heart: :heart:
 
olisi sydänäänten kuuntelu.10+3 on siinä vaiheessa, ja nyt vähän hermostuttaa kuuluuko vielä. Epätietoisuudessa eläminen on aika ikävää ja stressaan, koska ensimmäisen raskauteni jouduin keskeyttämään rv 14 sikiön vaikeavammaisuuden vuoksi. Vauva ei olisi elänyt raskauden loppuun saakka,enkä halunnut aiheuttaa lapsellemme tuskaa, joten tein vaikeimman päätöksen elämässäni yhdessä mieheni kanssa. Seuraava raskaus menikin sitten hyvin ja meillä on ihana terve vauva. Suotta sitä toisaalta murehtii asioita,joihin ei lopulta itse voi vaikuttaa, vaan sellainen sitä on...
 
Pika heipat!
Lääkärineuvolassa käyty. Ultralla katottiin ihanaa pikku vauvaa joka teki nyrkkeily harjotuksia. Pää-perämitta on 45,7mm. Viikkoja siis sen mukaan ois jo 11+6 ja la 24.6. Mutta viikonpäästä olevassa np-ultrassa katsotaan tarkemmin. Menkoista laskettunahan viikkoja olis 10+6.
Zoltia määräs tähän järkyttävään närästykseen. Sano, et Rennie on ihan yhtä tyhjän kanssa. Ja niinhän se onkin, eihän se tuo ku hetken helpotuksen.
Muita oireita mullakaan ei oo. Pahin väsymys on alkanut väistymään, mut kyllä päikkärit on nukuttava edelleen tytön kanssa. Saa nähä mitä siitäkin tulee, kun palaan tammikuussa töihin. Tosin viideks kuukaudeks vaan! :D
Nyt päikkäreille pikku hiljaa!
Isot :hug: kaikille jotka ovat saaneet ikäviä uutisia! Voimia! :'(

rinkinki rv10+6(11+6)
 
HPM
Ylihuomenna! Oon odottanut ekaa neuvolaa kuin kuuta nousevaa ja hitaasti, mutta varmasti se lähestyy. Meillä on tuleva isä ilmoittanut haluavansa olla mukana ihan kaikessa, pienessäkin käynnissä, sillä hän haluaa elää tämän odotusajan mukana. Hänellä on edellisestä avioliitostaan 1 lapsi, mutta hän ei saanut osallistua sen odotukseen milläänlailla ja on siitä edelleen surullinen...

Mä olen kaivannut hirveesti jotain lämmintä juotavaa. Teetä en pysty enää juomaan vaikka sille tekis mitä kikkoja (masussa ollaan ilmeisesti sitä mieltä ettei tota litkua tänne :)), kahvinjuonnin lopetin jo vuosia sitten, kaakao on liian makeaa, mehut ei lämmitettynä maistu siltä mitä kaipaan. Höh.

Mun unirytmikin on ihan päin seiniä. Päivällä väsyttää niin hirveesti ettei silmät yksinkertaisesti pysy auki ja yöt menee kukkuessa :headwall: Nukahdan vasta 4-5 aikoihin aamuyöstä. Ärsyttävää.
 
En ole täällä käynyt muutamaan viikkoon laisinkaan, kun jotenkin tuli pieni kyllästyminen tähän raskaustohinaan. Ei siis teidän juttuihin, vaan omien tuttujen ja sukulaisten touhotukseen tästä minun raskaudesta. Jotenkin tämä vauvauutinen on nyt levinnyt jo joka puolelle, vaikka viime kerralla uskaltauduttiin paljastamaan ilouutinen vasta np-ultran jälkeen. Kaikki ystävät ja sukulaiset ovat kovasti innoissaan raskaudestani, mutta itse jo kyllästyttää vastailla jatkuvasti kysymyksiin miten voin, jne. Tämä kun on vielä niin alussa.

Keskenmenosta näin pelottavan todentuntuista unta, mutta muuten olen ollut paljon levollisemmin mielin kuin ekassa raskaudessani. Pahoinvointi on pientä ja siihen helpottaa ruoka ja lepo. Jälkimmäistä ei vaan aina ole mahdollisuus harjoittaa, siitä tuo pikkumies 1 v pitää hyvin huolen ;)

Eka neuvola on jo takana ja ens viikolla olisi lääkärineuvola. En ole käynyt varhaisultrassa, joten odotan suurella innolla ja jännityksellä vaavin sydänäänten kuuntelua. Ultrasta ei ole tullut vielä tietoa, toivottavasti se ajoittuu joulun välipäiville, jolloin miehellä on lomaa.

Olen kärsinyt inhottavasta yskästä jo melkein neljä viikkoa, eivätkä apteekissa tienneet voiko raskaana ollessa ottaa mitään yskänlääkettä. Parissa pullossa ainakin oli maininta, että ei saa käyttää odotusaikana. Täytyypi kysellä siltä lääkäriltä, jos ei köhä ole ensi viikkoon mennessä helpottanut.

Voimia kaikille surullisia uutisia saaneille!

Niin, mun laskettu aika onkin jo 9.7.2008.

Krissie rv 9+5
 
RouvaSumppisuu
Tervetuloa uusille :flower: .

Poppelille ja Sus soolle tsemppiä noiden inhottavien tuhrujen kanssa...epätietoisuus on niin kurjaa :hug: , mutta varmasti kaikki on hyvin, pakko olla!

Onnea kaikille, jotka ovat jo pikkuisensa kuulleet/nähneet :heart: . Niiven kuvassakin oli niin söpö vauveli! Itse saan tässä vielä reilun viikon tuskailla, ennen kuin np -ultraan pääsen. Sitä odotellessa...

Mymmy myylle onnea odotukseen, teillehän tulee sitten juhannusvauva!

HooWeelle jo näin hieman etukäteen onnea tulevista häistä! Onkos tulossa isotkin juhlat? Noista juhlapaikoista mulla ei valitettavasti ole mitään hajua. Meilläkin on suunnitelmissa virallistaa tämä kahdeksan vuoden yhteiselo keväällä...nikistä huolimatta en siis ole (vielä ) rouva ;) .

Mitäs gallupeja oli...*kaivelee harmaantuneita aivolohkojaan*,
Vatsantoiminnasta: eipä hurraamista. Aikamoinen projekti tuo wc:ssä käyminen nykyään, mutta luumusosetta saa näin joulun alla kivasti joka kaupasta :LOL: .

Seksielämästä: eipä hurraamista siinäkään tällä hetkellä...jännä juttu, mutta melkein heti plussauksen jälkeen on ollut kyllä selvästi hiljaisempaa makuukammarin puolella. Tästä tulikin mieleen, onko kukaan kuullut/onko kokemusta siitä, vaikuttaako vauvan sukupuoli omaan halukkuuteen? Mä oon kuullut, että poikaraskauksissa hormonit (testosteroni?) vaikuttaisi positiivisesti, kun taas tyttöraskauksissa hormonit vaikuttaisi pikemminkin omaa halukkuutta alentavasti...mahtaako olla ihan huuhaata? Mulla oli kyllä ekassa raskaudessa (tyttö ) halut aika nollilla lähes koko raskauden ajan. Lopussa kun olisi tehnyt mieli, niin miestä tais pelottaa mun valtava masu :LOL: ...

Sumppis ja Lillis rv. 10+1
 
Sumppis Meille tulee sellaiset sopivan kokoiset häät, noin 60-80 vierasta. Vaikea sanoa tarkkaan, kun ei tiedetä kuinka moni vahvistaa tulon ja kuinka moni peruu. Ja kiitti etukäteisonskuista :) Olin varannut jo hääpuvun itselleni lokakuun alussa ja nyt jouduin vaihtamaan sen pari viikkoa sitten kun kävi ilmi että pukuun ei olisi saanut tehtyä helpolla muutoksia vauvamasua varten. Onneksi meni puku vaihtoon, sillä uusi puku on paljon persoonallisempi kuin vanha!

Seksielämä on meillä huonommassa tilassa kuin järvisimpukoilla. Asutaan tosi pienessä asunnossa koko perhe kun rakennetaan ja tyttö valvoo yleensä myöhempään kuin me. Joten harrasta siinä sitten seksiä... :/ Ja sitten kun joskus olisi tilaisuus, ollaan niin väsyjä ettei vaan jakseta. Mutta pakko kyllä kohta piristyä, kun häätkin tulossa :LOL:

HooWee 11+0
 
Onko muilla muuten sellaista "oiretta", että vatsa tulee tosi nopeesti täyteen? Mun ei tarvi kuin yks leipä syödä, niin oon jo ihan ähkyssä, vaikka aikaisemmin sain kyllä syödä vaikka kuinka paljon (ikävä kyllä..).
Tosin saattaa se siitäkin johtua, että nyt pitää syödä koko ajan vähän, niin eipä tuo vatsa oikeen varmaan ehdi tyhjentymäänkään kokonaan...
 
Ronja78, on just tommosta, että helposti tulee ähkyyn. Ja tuntuu, että pissaakin mahtuu jotenki vähemmän rakkoon... koko ajan saa ravata ja pieni liru vaan monesti tulee.

Voi vitsi, miten tässä jaksaa ootella, reilu viikko vielä alku-ultraan! Neuvola on heti seuraavana päivänä sitten. Onko muuten kokemuksia, kannattaako neuvolassa mainita alku-ultrassa käynnistä, jos on yksityisellä käynyt? Jostain luin, että jossain kunnassa oli sen takia jäänyt jokin kunnan tarjoama lääkärikäynti kokonaan väliin. Itte ajattelin olla mainitsematta varmuuden vuoksi koko yksityisellä käynnistä... mut onkohan se tosiaan noin?
 
Kitty1979 mulla oli kanssa alkuraskauden ultra neuvolaa edellisenä päivänä ja kyllä minä ainakin läiskäsin heti sen ultrakuvan neuvolantädin nähtäväksi. Muisti kyllä minut ja keskenmenon keväältä, joten ymmärsi hyvin, että olin ultrassa käynyt. Oltaisiin kaiketi voitu jo ekalla kerralla kuunnella sydänäänet, mutta nyt ei tarvinnut kun olin just ultrassa käynyt. Kuunneltiin sitten seuraavalla viikolla lääkärin tarkastuksessa. Kyllähän niissä lääkärikäynneissä käydään muutakin läpi kuin vain ultraaminen, joten ei kai alkuraskauden ultran takia voida jättää mitään lääkärikäyntiä väliin. Varsinkin jos vielä on ensisynnyttäjä.

HooWee onnea jo kovasti etukäteen. Me menimme naimisiin elokuussa ja meillä oli n. 80 vierasta. Sai hieman jännittää säätä, kun häät pidettiin kesäpaikassamme ja ulkona!


Oireet ovat vähenemään päin, mutta niin ne varmasti vähenevätkin kun viikkoja tulee lisää. Silti mietityttää pitäisikö kertoa miehen isovanhemmille ja sisaruksille ennen joulua vai ei. Olisi niin kiva laittaa joulukorttiin tervehdykset myös tulevalta sukulaiselta. Muoks. saa muuten koko ajan juosta vessassa. Kellotin eilen illalla, että kävin 2 h välein. :eek:

SatuKa 10+0 ja uusi kymmen pyörähti käyntiin :D
 
Sus soo
Kiitos tsemppauksista! Niitä tarvitaan. :)

Tänään ollut hyvä päivä. Ei tuhrun tuhrua näkynyt!! Joten en ole heittänyt kirvestä vielä kaivoon. Katotaan nyt, että rauhoittuuko kun itsekin rauhoitun. Oli viime viikolla hirveetä säpinää töissä ja kotona ja vielä yksi psyykkinen stressikin itsellä ja koko suvulla yhden sukulaisen tempauksien vuoksi. Joten epäilen, että olisiko kaikki tuo aiheuttanut sitä vuotoa. No, kuka tietää mistä johtui?!? Lauantaina ja sunnuntaina olin kyllä jo aika maassa, mutta tänään elämä jo vähän hymyileekin.

Tilasin yksityiselle ultran ja menen perjantaina sinne. Neuvolaan en soitellut, sillä niitä ei tällaiset odottajan murheet kiinnosta ainakaan täällä meidän kaupungissa. Edellisen km aikana valitin jo pari viikkoa kestäneistä tuhruvuodoista ja ne oli heidän mielestään ihan normaaleja. Tilasin sitten yksityiseltä ultra-ajan ja siellä paljastui että sikiö oli kuollut jos silloin kun vuoto alkoi. Eli semmoista normaalia... eli luottamus neuvolaan ei välttämättä ihan sataa prosenttia ole meikäläisellä...

Mutta nyt menen laittamaan syötävää lapsosille.

Sussoo 9+2
 

Yhteistyössä