+++ HEINÄKUUSSA PLUSSAAVAT, elokuuta suunnittelevat +++

Heips!!!
Oikeen paljon onnea plussanneille:heart: on ollu paljon töitä etten ole ehtiny kommentoimaan ja huomaan että on paljon plussia ;))

Barbamama: Koska saat ensimmäisen kerran testailla??

Ansku: Miltä sulla siellä tänään näyttää?? Joko jo on vahvistunu plussa vai tuliko täti kylään???

Jensar: kyllä se sieltä plussaksi muuttuu...olet ansainnu sen:attn:

Itse odottelen tätiä kylään :(
 
Sisa hieno viiva sulla jo :heart: Ja onnea digin "oikeasta" tuloksesta :) En usko, että tuo seksin jälkeen tullut vuoto on mitään vakavaa, varsinkin kun selkeästi liittyi tuohon seksiin. On se häijyä, kun elämän pitää pelotella noilla vuodoilla, kun muutenkin km-taustalla pelottaa! Mutta mäkin sorrun silti hokemaan tätä samaa "mantraa", että noi vuodot on niin yleisiä. Mun hyvä ystävä on esim. raskaana nyt jollain 12+ viikolla ja sillä oli jonnekin 10 viikolle asti säännöllisesti ruskeaa vuotoa. Välilä enemmän ja välillä vähemmän ja muutaman kerran myös punaista verta, mutta edelleen siis hällä ja vaavilla kaikki hyvin.

Jensar onnea haamusta ja peukutuksia b:)d sen vahvistumiselle!!

Barbamama kiitos sullekin lugekommenteista! Ja zemppiä piinailuun! Jospa sieltä ois irronnu ne molemmat munasolut.... :whistle:

Täällä loman alun kunniaksi isko joku mahatauti pöpö....
 
Barbamama ja Tiituliini Ei tullu eilen plussaa edelleenkään, eikä tullu kyl sitä tätiäkään! Ihan minimaalisesti, ehkä 1/4 teelusikallinen tuli sitä rusehtavaa tuhrua ja sit ei mitään sen jälkeen! Kp52 menee nyt... Ja ukkonen!! Jesss, jospa vihdoin saadaan sadetta tännekkin! 2 viikkoo ollu nii rutikuivaa et alkaa säälittää tuo nurtsi jo! :|
 
Barbamama35: Jos ehdin, ehkä huomenna nähdäkseni oliko tuo tämänaamuinen pregnyliä, mutta raskautumisen suhteen järkevintä olisi säästellä sinne pp10-12, eli tiistaina-torstaina:rolleyes: Mähän olin jo ihan luovuttanut tästä hoitokierroksesta, että tuntuu jotenkin erikoiselta edes testailla tai jännätä mitään. Ihmettelin itsekin miehelle aamulla siitä haamusta yllättyneenä että mitenkähän mä olenkin jo niin luovuttanut tän kierroksen. No toivon todellakin että elämä osaisi yllättää, oon kyllä monet itkut itkenyt ja viimeks eilen aamulla taas ihan puun takaa tuli parku :ashamed: Samalla tuli annettua noottia miehellekin kun ei se oikein osaa tukea mua, siis mun mielestä ;) Huoh:headwall:
 
Ei (tietenkään) tarvinnut testata. Kp on 3 ja yk näinollen siis 7. Ei tästä tule koskaan mitään. Luovun toivosta.

Ensi viikolla mennään sitten tämän asian tiimoilta lääkäriin. Kai se meille lähetteen hoitoihin antaa, mutta en ole niidenkään suhteen tippaakaan toiveikas. Kerroin äidilleni, että lähdetään hoitoihin. Äiti totesi, että "ihanaa". Joo ihan tosi ihanaa. Äitini on tullut aina raskaaksi tasan silloin kun on halunnut, joten ei taida ymmärtää, että ei niillä hoidoillakaan noin vaan lasta saa.

Päivä päivältä olen vaan onnellisempi siitä, että on edes yksi lapsi... Ainoaksi taitaa jäädäkkin.

Anteeksi tämä itsesäälissä rypeminen ja omanapaisuus... Ottaa taas päähän.
 
Tiituliini: Kaipa sitä SAA testata vaikka heti, mutta eipä siinä ole mitään järkeä. Ajattelin testata reilun viikon päästä ennen kuin lähdetään reissuun. Vielä siis saa piinailla tovin...

Amalia Armas: :hug: Alkukierto on aina rankkaa. Toivottavasti mielesi paranee muutamassa päivässä, kun pääsette taas kunnolla seuraavaan yritykseen. Peukuttelen kovasti myös sen puolesta, että saatte hoidoista apua. b=)d

Ansku: Pitäisköhän sun varata aika lääkärille / gynelle? Aika pitkä kierto jo... Vuodatko yleensä paljon vai voiskohan se pieni tiputtelu olla menkat?

Sanmar: Pikaista paranemista!

mg: Mitä kuuluu? Oletko testaillut uudestaan?

Jensar: :hug: Nuo tunteiden heilahtelut voi olla hyvä merkki... ;) Toivotaan! b=)d
 
Jensar Tuskin on enää Pregnyliä. Itse myös kyttäsin sen poistumista kropasta ja poistui kyllä aikaisemmin, kuin mitä se varoaika oli. Onko sun mieliala heilahdellut? ;) Se saattaa olla hyvä merkki. Mulla oli tämä kierto aivan kamalaa vuoristorataa, itkua, kiukkua, seuraavana hetkenä kauhean hyvä mieli kunnes taas oli aika itkeä jotakin mitätöntä. d:)b

SisaUpea viiva ja testitulos! Nyt saa jo onnitella, ONNEA!

).( Mulla ois tänään ollut testipäivä, mutta kun tuli käytettyä testit ja en pääse apteekkiin vielä seuraavaan kolmeen päivään. Vähän kauhistuttaa. Oireita on tullut lisää, vihlovat ja sisältä kipeät rinnat, ei sillä tavalla kipeät ja pinkeät kuin ennen kuukautisia. Lievää kuvotusta ja ruokahaluttomuutta, joka on ihme mun kohdalla. Turvonneet limakalvot/hiivatulehdus tai sitten lugen jämien rikkiraapimat limakalvot.

Tota Pregnyliä mietin. Kun olin sen pistänyt itseeni, ja suraavana pnä tein raskaustestin herkkyydellä 25, niin siltikään viivat ei ollut yhtä tummat. Eli on varmaan sitte ihan oikeasti yksilöllistä se, että kuinka hormoni erittyy virtsaan.

Ajattelin vaan että sitä homroniahan on siinä 5000 ja 25 herkkä testi... Luulisi, että voisi olla huutavan punainen viiva!

Mähän en ole koskaan saanut ovistiukkuihinkaan yhtä vahvoja viivoja. Tietääkö joku, mikä noiden digitestien (ovis ja raskaus) toimintaperiaate on? Sehän poikkeaa jotenkin tavallisesta? Niihin olen kuitenkin plussan saanut, vaikka liuska on hailu.
 
Barbamama Juu, meinasin tuos tiistaina ku meen vast 12 töihi et soitan ainaki sille neukkitätille jonka luona kävin sillo papassa. Kyl mie yleensä vuodan ihan rehellistä verta, paitsi se toissa vai sitä edeltävä kierto! Tuli 8 vai 9 pv pelkkää ruskeeta töhnää joka meinas yltyä yhessä vaiheessa normaaliksi, mut ei sittenkä! Ja seuraavassa kierrossa oli mensut taas iha normit! Ja nyt jos ne oli tuossa, ni ei voi kyl enää se neukkitätikää väittää et nää on normaalit, ettei mitää vikaa oo! o_O Ja aamulla pitäis mennä klo 9 töihi ja täällä sitä vaan killutaan hereillä edelleen! Ei kiva! Onneks ei tartte herätä vast ku 8, työ matkaan kun menee se 5 min! :D Nyt meen ettimää tajuttomuustilaa itselleni! =)
 
Amalia, aiotko mennä sinne lääkäriin miehen kanssa vai yksin? Mä olin ajatellut mennä yksin kun aion valitella vuotohäiriöitä myös mutta mietin pitäiskö se mies ottaa hollille odotushuoneeseen. Oli tarkotus et hän on lapsen kanssa, kun ei haluta kertoa kellekään (lapsenvahtia ajatellen) eikä meillä oikeastaan olekaan oikeen lapsenvahtiehdokkaita. Mut mietin vaan et jos lääkäri haluais laittaa miehelle lähetteen simppatutkimukseen niin miehen pitäis varmaa olla mukana? Yksityisellä kun kävin yk8 tienoilla, niin lääkäri kyllä kirjotti miehelle lähetteen kun kerroin nimen ja sotun, vaikkei mies ollu mailla halmeilla. Sanoi vaan et menee jos haluaa enkä itekään sitä pyytänyt, vaan samalla kirjotti ku mulleki verikokeisiin. Multa iteltä on verikokeet kerran otettu tän asian takia, mutta mietin kun niissä oli se prolaktiini vai mikä S-PROG se olikaan, kun olen lukenu et pitäis ottaa ihan alkukierrosta ja mulla oli silloin kierron keskivaihe.

Ootteko muut ottanu miehet mukaan jo tk:hon lähetettä hakemaan?

Taas yksi raskausuutinen kuultu.. Pari yk:a yritystä.. Vaikka eihän se multa pois ole.. Olispa ihanaa olla niin ylevä ihminen et osais olla oikeasti iloinen kun noita kuulee. Sen sijaan mä löydän itseni selaamasta kaikkia mahdollisia vaunu-sivuja vertaillessani mitkä vaunut haluan seuraavalle muksulle, ilman että edes tajuan mitä teen. Idiootti mikä idiootti.. :headwall:
 
Amalia Armas: Pahoittelut, mulla hieman samoja fiiliksiä...:hug:

ON: Mä tulkitsen eilisen haamun pregnyliksi, koska tänään, tosin vasta pp9, tuli nega. Eli nyt pitäisi ainakin pregnylin olla kokonaan poistunut ja jos mitään haamuja enää tulee niin se on sitten muuta. En jaksa uskoa että mitään muuta kuin negaa tulee ja voi olla että ehkä en testailekaan enää, koska lopputulos selviää kuitenkin viimeistään ensi lauantaina. Katse on jo seuraavassa hoidossa, niin kovasti kun se harmittaakin. Saisipa silloin parempilaatuisia alkioita ja määrällisesti enemmän, jotta ei tarvitsisi joka yrityksellä käydä hoitoja uudestaan läpi!

Mulla ei oo, ei sitten yhtään, raskautunut olo! Ei oo ollu mitään menkkatuntemuksia edes muutamaan päivään ja muutenkin tosi vähän mitään muuta kuin lugeista johtuvaa etovaa oloa ja huimausta. Ehkä hieman väsymystäkin...Ja tosiaan mielialat on heilahdelleet mutta sitä ne on tehneet jo viimeset puol vuotta:rolleyes: Vähän kirpasee tota klinikan laskua maksellessa että näinköhän sitä vaan heitetään rahaa ilmaan, noin kuvaannollisesti. Mutta kaipuu raskautua on niin kova ja tuloksetkin hoidosta sitä luokkaa että ei auta odotella julkiselle pääsyä, kyllä laitan vaikka viimeset roponi siihen että sen lapsen vielä sais alulle:(
 
Me ollaan oltu alusta lähtien joka käynnillä lapsettomuusklinikalla yhdessä miehen kanssa. Ensimmäisellä käynnillä käytiin läpi meidän esitietolomakkeita ja historiaa. En olisi osannut vastata kaikkiin kysymyksiin mitä miehelle esitettiin. Meillä lähti tutkimukset käyntiin välittömästi. Ensimmäisellä käynnillä mieheltä otettiin siemennestenäyte ja minulle tehtiin ultra + aukiolotutkimus. Sattui olemaan juuri sopiva kierronpäivä, kun oltiin siellä, niin pääsi nopeasti alkuun. Ennen siemennestenäytteen antamista pitää "pantata" pari päivää eli siihen kannattaa varautua etukäteen.

Ainakin itse ajattelisin lääkärinä, että onkohan tässä nainen yksin asialla (salaa mieheltä?), kun mies ei ole mukana... Lapsettomuus voi johtua ihan kummasta vain eli tutkimukset tehdään käsittääkseni molemmille tai sitten ei kummallekaan. Eihän siitä ole mitään hyötyä, että tutkitaan vain toinen osapuoli. Ainakin näin meille selitettiin klinikalla, että ensin tutkitaan kokonaistilanne (siis meidät molemmat) ja sen jälkeen vasta mietitään mitä tehdään.

Voittehan pyytää siellä lääkärillä josko joku hoitaja tms. voisi olla hetken lapsenne kanssa odotushuoneessa, niin saatte asiat puhuttua rauhassa lääkärin kanssa.

Ainakin mulle on ollut tosi tärkeää, että mies on mukana joka käynnillä ja tietää missä mennään. Siellä tulee kuitenkin aina kaikenlaista tietoa ja suunnitelmat muuttuvat, ettei itsekään muista kaikkea jälkeenpäin. On hyvä, että mies on mukana kuulemassa suoraan lääkäriltä ja tekemässä niitä tärkeitä päätöksiä. Joka kerta on pitänyt tehdä isoja päätöksiä tutkimusten, hoitojen ym. suhteen mitä en olisi halunnut tehdä yksin enkä olisi voinutkaan. Se on nopeuttanut kaikkea ja tehnyt tästä "projektista" enemmän meidän yhteisen, kun ollaan oltu molemmat paikalla.

Bla-bla: Mä olen miettinyt samaa. Mullahan ei tule ovistestiin niitä kunnon viivoja. Jo sellainen lähes plussa Pregcheckillä on mulle plussa. Samoin CB ovistestissä saattaa olla hailakka viiva ja tulla hymynaama tai sitten en saa sitä ollenkaan. Raskaustestiinkin viivat ovat ilmestyneet vasta kuukautisten ollessa myöhässä. Olen miettinyt, että onko sitä hormonia vain niin vähän vai erittyykö se tosiaan virtsaan vain huonommin kuin joillain muilla. Yksilöllisiä asioita kaiketi?

Jensar: :hug: Millä testillä olet testaillut? Oliko nyt eri testi? Peukuttelen kovasti, että se muuttuisi vielä plussaksi. Onhan nyt vielä aika aikaista. b=)d Noista laskuista on samat ajatukset. Jotenkin nämä tutkimukset ja alkuhoidot vielä menivät, mutta isompiin hoitoihin meillä ei ole varaa yksityisellä. Mainittiin asiasta lääkärille ja hän laittoi lähetteen kunnalliseen sairaalaan. Sitä kautta pyritään syksyllä ivf hoitoon mikäli silloin on vielä tarvetta... toivottavasti ei ole ;)
 
Barba, mä selvennän viel, meillä ei siis ole vielä se lääkäri lapsettomuuspolilla. Ollaan suuntaamassa julkiselle, ja tämä lääkäriaika mikä mulla on varattuna, koskee ensisijaisesti vuotohäiriöitä mitä mulla on, ja sitten aion pyytää myös lähetteen sinne lapsettomuuspolille. Kyllä mun mies on ihan mukana tässä jutussa, ja ajattelinkin ihan varuilta jos hän tulis odotushuoneeseen lapsen kanssa, jotta jos häntä tarvitaan niin olis paikalla. Kun lopulta päästään lapsettomuuspolille niin silloin on kerrottava jollekulle jotta lapsenvahti saadaan, ja luonnollisesti mies tulee joka käynnille mukaan. Nyt vaan kun vasta pyydän lähetettä, mietin että mahdetaanko haluta heti tk:ssa tutkia mieskin vai vasta nämä mun vuotohäiriöt ja niiden syy, vaikka alkaako ne tutkimukset vasta lapsettomuuspolilla.
 
MinyMom: Kyllä mä uskoisin että sä voit sinne TK:hon mennä ihan yksin, ilman miestä. Jos lapsi sattuis viihtymään odotustilassa ja mies on halukas tulemaan sinne, niin tuskin siitä haittaakaan on. Pääasia tosiaan että jos lähete tutkimuksiin tulee, niin siellä lapsettomuuslääkärin vastaanotolla olette molemmat paikalla. Voittehan sanoa että menette leffaan tai syömään, tms ja pyydätte lapselle hoitajaa siksi aikaa. Niin me tehtiin kun piti yhdessä käydä. Tai jos mies on töissä niin valehtelette että on kipeänä ja sen varjolla tarvitset hoitajan oman lääkärikäyntisi ajaksi, tai että miehellä kiirettä töissä eikä voi hoitaa lasta sun lekurin aikana , jne jne. :)

Saatiinhan mekin aika lapsettomuushoitoihin vain puhelinsoitolla, mies antoi siinä vaan mun perustiedot. Eli tuo TK vastaa mun mielestä samaa, mikäli ne eivät siellä miestä sen tarkemmin tutki (tuskinpa?) ennen lähetteen tekoa. Varmaan teidän perustiedot ja historiatiedot yrityksen kannalta on hyvä osata antaa jo TK:ssa, koska varmaan joku nimellinen syy pitää lähetettä tehtäessä olla. Esim. yritysaika, jokin haitta, esim.sun kiertohäiriöt, tiputtelu, tms.

Barbamama35: Oli se sama testi , luotettava tulos oli sen suhteen.: /
 
Viimeksi muokattu:
MinyMom: Aivan. En epäillytkään, etteikö miehesi ole mukana jutussa. Tarkoitin vain sitä kuvaa minkä lääkäri voi saada, jos mies ei ole ollenkaan paikalla. Toinen juttu on sitten taas omat tunteet, jos mies ei tule mukaan ja tarvitsisi henkistä tukea. Siksi olen itse kokenut tosi hyväksi sen, että mies on aina mukana.

Koko juttu on varmaan vähän hitaampaa tk:n kautta. Siitä ei ole kokemusta. Me ohitettiin se pysäkki kokonaan. Mentiin suoraan yksityiselle ja sieltä nyt siis lähete isoon sairaalaan ivf hoitoihin meidän rahatilanteen vuoksi. Muutoin edettäisiin klinikalla hoitoihin. Yksityisellä palvelu on ollut tosi hyvää ja nopeaa. Ei ole yhtään negatiivista sanottavaa mistään. En tiedä tehdäänkö tk:ssa niitä siemennestetestejä tms. vai lähetetäänkö kokeisiin muualle. Eikös ainakin mg lähtenyt hoitoihin tk:n kautta? Mites teillä tuo kuvio meni?
 
Ensimmäinen ovisplussa sitten tikutettu eilen (kp 16)! :) Davidin testillä suunnilleen kontrolliviivan vahvuinen viiva, joten lopetin siihen. Olisihan sitä voinut tänäänkin testata, mutta unohdin. Talletettu eilen ja tänään, ja varmaan talletetaan huomennakin. Sitten taas odotellaan... Onneksi on paljon puuhaa, niin jospa en ajattele asiaa ihan koko ajan. Tännekin tulen vähän harvemmin nyt lukemaan, ettei menisi ihan stressin puolelle tämä yrittäminen.

Lycka till naiset, eli niitä plussatuulia taas toivottelen!
 
Minymom me mennään miehen kanssa lääkäriin yhdessä. Hoitaja sanoi jo aikaa varatessani, että miehen on hyvä olla mukana. Kyselee myös varmaan joitain asioita (esim. miehen nuoruudessaan sairastamasta syövästä yms) joista minä en ole niin kartalla. Pelottaa kyllä hiukan, että miten pitkät jonot tuolla julkisella puolella mahtaakaan olla... etenkin kun heti alkuun vaihdetaan kaupunkia.
Yksityisiin hoitoihin meillä ei ole varaa.

Ansku sulla on kyllä ihmeellinen kierto tällä kertaa, suosittelen samaa kuin muutkin, eli neuvon kysymistä lääkäriltä. Pidän peukkuja, että olisit kuitenkin raskaana! .D
 
Amalia No nii on, ei täs itekkää osaa ku kummastella tätä! :D Huomena soitan neukkitätille ja kysyn että mitäs nyt!? Tai siis se on niiku tääl joku perhe-/ehkäsyneuvola kompleksi! :D Täytyy vissii aamulla tehä testi vielä enne ku soittaa et on sit ihan tuoretta tietoa antaa sille! =)
 
Ansku83: Katoin just että mun yks kierto vuonna 2007 maaliskuussa oli ollut 59 päivää. Tai kp49-59 oli ollut jotain outoa tiputtelua ennen kuin menkat alko... Sen jälkeen oli tullut yks 20 päivän kierto ja sen jälkeen aloin odottaa esikoista, myös 20 pvän kierrosta. Eli ei välttämättä tarvi olla mitään häikkää vaan on vaan ovis ehkä jäänyt tulematta. Mä epäilen että mun tapauksessa se oli sitä ja sen takia vuoto tuli noinkin myöhään. Varmaan sun tapauksessa olis hyvä ultrata kohdun limakalvo, eli onko sitä ollenkaan. Jos ei ole, ei voi vuotaakaan ulos...:confused:
 
Viimeksi muokattu:
Sunflower11
Onpas kummaa.. tein ovistestin joka oli mun mielestä plussa, tai siis noilla davideilla millä ennenkin saanut samanmosien plussan. Pakko vielä kaivaa kuva tuolta ovistestiketjusta et voin vähän itse verrata :D Noh, tiedonjanoisena tein samasta pissasta raskaustestin johon tuli haamu/viivanpaikka.
Ovikseen sit taitaa se r-testi reagoida? :LOL: Kieltämättä nous sydän kurkkuun kun r-testiin ilmesty heti selvä plussa mut se sit haaleni siitä.. :D
 
Jeps, kyl me miehen kans meinattiin tosiaan et parempi olla siel paikalla kuitenki. Mä meen eka yksin koska haluan eka selvitellä kaikkia näitä tiputtelu juttuja lääkärille mutta kerron kyllä et mies on tuossa odotustilassa kun aletaan puhua lapsettomuusasiasta. Kai se lapsikin voi tulla vastaanottohuoneeseen hetkeksi kun on niin pieni ettei ymmärrä vielä. Yritän kuitenkin vielä saada jonkun lapsenvahdiksi. Kun päästään lapsettomuuspolille, niin on meille ihan itsestäänselvää että ollaan molemmat paikalla koska yhteinen juttuhan tämä on. Lääkärin varasin selvittääkseni onko mussa jotain sellasta vikaa joka aiheuttaa noi omituiset tiputtelut, jotka yhtäkkiä alkoi eikä näytä mitenkään terveeltä.. Mutta samalla haluan tutkimukset käyntiin, ja parempi miehen olla heti mukana, kuin että lääkäri sanoisi että sen pitäis varata oma aika ja sitten odoteltais sitä ja ja ja.. Olen ihan varautunut siihen että tähän menee aikaa ja hyvä jos tämän vuoden puolella päästään polille. Perseestä on.

Sunflower siis wooot?? Jäikö se haamu/viivanpaikka siihen vai häilähtikö se vaan siinä? ..onko saumoja?? :popcorn:
 
Sunflower11
Monymom: Jäi se siihen.. en vaan saa sitä otettua kameraan.. tiedä sitä sit :D
Tässähän parin pvän sisällä sit näkee oliko ovis vai mikä :D
Ja no.. saumojahan aina on kun kakkosesta oli menkat vaikka olin raskaana.. Tai siis "menkat" :D mut en mä jaksa uskoa ;) kyllä vaan sydän nous kurkkuun kun tuli niin tumma viiva, melkein yhtä tumma ku kontrolli.. :stick:
 
Sunflower: Mitä merkkiä se raskaustesti oli? Mä sain keväällä oviksen ollessa päällä raskaustestiin plussan. Siis punaisen haamuviivan joka näkyi kuivuttuaankin. Tuo testi oli pregcheck ja mulla se näyttää negan kyllä muulloin ihan puhtaasti. Testaapa uudestaan josko voisit olla raskaana kuitenkin! :popcorn:
 
SF mielenkiintoista.. Oliko sulla jotenki oudot menkat nyt viimeks? Kaipa sitä voi tulla vääriä plussiaki mut niin harvoin sellasta kuulee. Oishan se ihanaa jos sulla kävisi ihme! Mutta jos ei niin kyllä sullaki varmaan jo pian nappaa. Pakko uskoo ei tätä muuten kestä! :cool: Jään mielenkiinnolla seuraamaan tilannetta.. ;)
 
Sunflower11
Jensar: Davidin kasettitesti. Mulla toi on aina ollu nega ku on pitänytkin olla.

MinyMom: Oudot ja oudot, normaalisti alkaa tuhrulla ja loppuu ja kestää max 7pvää, nyt alko kirkkaalla verellä, sit oli ihan pientä pientä vuotoa 3pvää kunnes vuoti taas "normaalisti" ja kesti 10pvää yhteensä. Kakkosen aikaan kyllä oli menkat, mut luulis et tuo nyt enempi näyttäs viivaa kuin vaan haaleeta..

Katsellaan, kai se joskus tärppää.. Nyt oletan et on ovis tulossa ni aletaan hommiin ;)
 

Yhteistyössä