***Heinäkuun Onnenhiput 2011 Kesäkuussa***

Mä en nyt enää ymmärrä...

Limatulppa


Merkkinä synnytyksen käynnistymisestä voi olla, että limatulppa irtoaa. Limatulppa on geelimäinen paakku, joka on kohdunkaulassa. Koko raskausajan se on ollut siellä ja suojellut kohdussa olevaa lasta. Limatulppa voi irrota montakin päivää ennen synnytystä ja kertoo ainoastaan sen, että kohtu nyt valmistautuu synnytykseen. Joskus limatulppa voi irrota ilman että edes huomaat sitä. Siinä voi olla pieniä verijuovia. Synnytys voi käynnistyä supistuksilla, lapsivedenmenolla tai verislimaisella vuodolla, tai näiden kaikkien yhdistelmänä.


Ok... onko se jotain uusiutuvaa mömmöä vai onko se niin että kun sitä irtoilee ni sit sitä jää aina vähemmän ja vähemmän ja synnytys lähenee?!??!?!

Koska... mullahan tuli supistuksia silloin pääsiäisenä ja punakellertävää limaa ja syy oli et on kohdun suulla tapahtunut muutoksia.

No nyt on ollut rv 33- 35 ni sillaista pientä liman valumista, tuntuu et jotain valuu ja pyyhkiessä jää paperiin sitkeää limaa...

No nyt rv 36 ei ole tullut mitään limoja tai en ainakaan ole huomannut ja ajattelin et sitä on sit tullut jo niin paljon tai että se tipahtaa pönttöön kun pissaan ja ollut oikeastaan 2 todella todella kuivaa päivää.

Ja nyt sitten äsken kävin vessassa eikä mitään tuntemuksia ni kourallinen limaa pyyhkiessä :O

mitä hemmettiä... onko mulla joku limatehdas tuolla kun sitä on tullut nyt jo niin moneen otteeseen. Aikaisemmat raskaudet on ollu silleen et esikoisesta meni vedet ja sitten limatulppaa tuli ja tuli ja tuli... sitä tuli sairaalan isoihin siteisiin niin paljon et sen takia täytys vaihdella sidettä jatkuvasti.

Tokasta ei tullut niin paljoa mutta samana päivänä kun poika syntyi limaa kyllä tuli joka vessareissulla.

Piti siitä vielä sanoa kun toitotetaan sitä lepäämistä ja kaikki muuttuu kun vauva syntyy...
ok jos odottaa esikoista ni olen kuullut monien hokevan tota... mut mulle on tulossa jo kolmas ja neljäs ja mulle hoetaan tota et kaikki muuttuu ja lepää nyt vielä kun voit. Ei kukaan ota huomioon ikinä sitä et ei tälläsen mahan kanssa tosta noin vaan nukuta!

Ja mulle ulkopuoliset ihmiset toitottavat et muista pyytää kunnalta apua kodinhoitoon sä et tule jaksamaa :O mitä tohonkii sit sanomaan. En mä nyt ajatellu lapsia tehdä jos en niitä pystyisi itse muka hoitamaan.
 
Kai se riippuu ihan paikkakunnasta tehdäänkö tuota synnytystapa-arviota.. Täällä ei ole tehty, eikä ole ollut myös yhtäkään lääkärineuvolaa koko raskausaikana. Tai 1 lääkäri olis ollut raskauden puolivälissä, mutta kun mun rakenneultran teki lääkäri, ni sen vuoks ei ollut sitten sitä yhtäkään.. :D Eli alakerran tilannetta ei ole katsottu kertaakaan.

Esikoinen kun oli koko raskausajan perätilassa, niin sillon pääsin rv. 36 tuonne keskussairaalaan, missä yritettiin kääntää ja samalla sovittiin sektioon aika. Mutta missään vaiheessa tässä eikä edellisessä raskaudessa ole arvioitu lantion kokoa tmv.
Joskus Vauva-lehdessä taisikin olla juttua tuosta, miten odottajat on eripuolella Suomea erilaisessa asemassa. Tänne nuo nt- ja rakenneultartkin tuli vasta sen jälkeen, kun tuli se lakimuutos viime vuonna, että kaikkien halukkaitten on niihin päästävä.

Terveydenhoitaja mulle on tehnyt ihan "käsikopelolla" nyt viimesimmillä neuvolakerroilla kokoarvion, nyt oli eilen 3,7 kg.. toivottavasti ei ainakaan kovin paljon ylöspäin heitä :whistle:

Neuvolakäyntejä täällä kyllä muuten on reippaasti, rv 30 alkaen 2 viikon välein ja rv 36 alkaen viikon välein. Lisäksi terv. hoitaja tekee kotikäynnin vauvan synnyttyä, että ei tartte lähteä neuvolaan. Jotain positiivista kuitenkin :)

Niin juu ja mä oon kanssa saanut kuulla kyllästymiseen asti, miten tulee olemaan rankkaa, kun on 2 lasta. No saas nähdä mitä tuleman pitää! :D
Ei vaan, jotenkin musta on nyt niin ihanaa, kun tietää vähän mitä on tulossa ja osaa varautua siihen alun "kaaokseen". Sitähän se alku on; vauvalla ei ole vielä vuorokausirytmiä yms. Mutta mä aion kyllä tällä kertaa vaan nauttia kaikesta täysin siemauksin, se vauva-aika kun menee oikeesti ihan liian äkkiä ohitse!! :heart:

Mulla on myös maitoa nyt ihan viime aikoina tullut. Esikoisen raskausaikaan tuli muistaakseni koko ajan ja sillon kyllä onnistui imetyskin hyvin.

~Pearl ja pieni 39+5
 
Viimeksi muokattu:
Huoh!
Ultrassa tosiaan aamusella kävin.
Kohdunsuun tilannetta ei edes katsottu koska "laskettu aika on niin lähellä" :O
Yliaikaiskontrolliultra-aika tuli kumminkin vielä viikolle 41,JOS sinne sitten tarvii enää mennä.
Iidan painoarvio synnytyshetkeen tippu kans,onneks,ja nyt olis tulossa siis 3-3200g neiti mikä passaa mulle oikein hyvin :)

Kaikki oli hyvin ja kasvu oli ok.
Pää vastaa viikkoja ja neidin pää edelleen hiukan heiluu ja tykkää köllötellä edelleen kyljellään ja saattaa siis olla odotettavissa kasvotarjonta synnytys..

Nyt pitää mennä taas.
Poika on täällä kohta,halus kumminkin tulla mammaa moikkaan ja mä olen niiiiiiiiiiiiin onnellinen siis :heart:

Nenna ja Iida 38+6
 
NIISKU:joo olen valmiina osallistumaan mielenosoitukseen:p oltas varmaan koominen näky...( tai säälittävä...) ja tosta limasta.......odotin kolmatta,nii hyvä jumala sitä riitti!!!!!!mä mietiin sillon kans,että uusiutuuko se vai mitä hemmettiä.meni varmaan 38viikolla eka kerran.tuli oikee klöntti ja pissan mukana venyvää limaa koko päivä...no,sitä tuli harvakseltaan mutta PALJON kerralla muulloinkin.ja niin,tyttö syntyi sit 41+3 käynnistämällä:p

mä olen koko päivän ajatellu/meinannu imuroida.....aivotyö katsokaas ennen kaikkea...nyt oon siinä pistees,et imuri on jo esillä;)ehkäpä ennen yötä olen jo imuroinut..

kauppaan pitäs raahautua..hoh.taas alkaa jomottaa selässä ja mahassa ja joitain suppareita jo tullut,hoh ku ei taas koko yötä teettelisi!:(

ollu kyllä niin mitäänsanomaton päivä,kaikkee sunnittelin mutta pah.josko huomenna.
 
Limatulppa-asioita mäkin oon tänään pohtinu. Pari kuukautta tullu jo venyvää limaa joka ei selkeesti oo valkovuotoa. Viime viikolla lääkäri totes että kohdunsuu on auki ja vauvan ja maailman välissä vain kalvot. Tänään tuli kuitenkin verijuovaista limaa. Mitä lie sitten olikaan. Ei ymmärrä ei. :D
 
Neuvolassa käyty ja sain vähän noottia siitä että esim. eilen OLISI pitänyt mennä käymään synnärillä eikä vain soitella sinne!!

Lähetteen sain kokoarvioon kun sanoi että lyön jopa vetoa että vauva nyt 4kg:a, ja sanoi myös että voi hyvin olla että ensviikolla sitä aletaan käynnistelemään jo, ellei tule itsekseen, että yli ei anneta todellakaan mennä, ja vauva laskeutunut tuonne niin alas päänsä kanssa ettei meinannut ensin sitä edes tuntea!!

Viikot: 37+3
paino: +400g/vk
turvotus:++
verenpaine: 123/78
pissa: +
hb: 128
sf mitta: 36cm, pienentynyt 2cm viikossa.
syke: 140
liikkeet: ++
 
Vauvanhajuisia terveisiä!

Pieni tyttö syntyi rv 39+2, klo 16.30. Painoa 3106g ja 48cm.

Kirjottelen illemmalla synnytystarinaa, tällä hetkellä vauvanen nukkuu tyytyväisenä ja elämä lähtenyt rullaamaan hienosti.

Nopeesti siihen lapsivesiasiaan että jos epäilyttää niin käykää vaan näytillä, mäkin melkein olin menemättä kun se läntti oli vaan käden kokonen. Tulehdusta ei kerenny tulee kun ajoissa seurasivat.

Possu ja pikkusiskosaukko 2vrk
 
Onnea Possurulla!! =)

Jaksamisia teille, joilla käynnistystä viivytellään. On kyllä kummallista!!

Mä kävin tänään siellä synnytystapa-arviossa. Esteitä ei ole alatiesynnytykselle(Kuten jo monasti on todettu) Harjoittelijalääkäri teki kokoarvion kun virallisissa pitää olla 10 päivää väliä(???) ja
kun viime viikolla kävin siellä päivystyksessä. Harjoittelija sai painoksi 3,3 kg, mutta lääkäri kun kokeili vatsan päältä niin sanoi, että ei ehkä vielä ole ihan niin paljoa, merkitsi korttiin ~3kg. Viime keskiviikkonahan arvio oli 2,9kg. Lantio on kuulemma tilava, virtaukset oli ok ja kaikki siis kunnossa. Tuota pattia kainalossa sanoi karvatupentulehdukseksi. Todennäköisesti häviää
itsellään, seuranta riittää :) Niin ja sitten. Mehän ei sukupuolta olla tiedetty, kun vauva ei ole sitä näyttänyt, mutta nyt sitten tiedetään että meille tulee poika!!
:heart: Kyllä meillä molemmilla on ollut sellainen poikaolo, tai automaattisesti on huomattu että puhutaan Nappulasta poikana.

Täälläkään tuota synnytystapa-arviota ei käsittääkseni automaattisesti ole, vaan lähinnä poikkeustapauksissa.

Hjannah ja Täysiaikainen Nappula 37+0:heart:
 
Onnea kaikille vauvautuneille:flower::flower::flower:
viimeisimpänä näytti nyt olevan Possurulla.

omaa napaa: mulla oli tänään viimeinen lääkäri ja eipä siellä tehty synnytystapa-arviota tai annettu kokoarvoita tms. Kohdunsuu sormelle auki ja kaulaa vielä vähän jäljellä, siinä se mitä siitä jäi käteen.:(

Tarvis vissiin laittaa loput vauva-kamppeet kuntoon ja jospa sitä pakkailis tota synnärilaukkua pikku hiljaa.....
 
Kiitoksia onnitteluista ja tsemppiä teille jotka pallon kanssa vielä tallailette.

Tässä sitä luvattua synnytystarinaa:
25.6.11 Heräsin 4.30 kun tuntui että nukun jonkun märän päällä. Alla oli käden kokoinen läntti märkää joka ei pissalta haissu. Soittelin sitten aamutoimien jälkeen Naikkarin päivystykseen että mulla on pieni epäilys et saattas olla lapsivettä ja pyysivät mut iltapäivästä näytille.

Makoilin sitten siellä hetken käyrällä, vauvalla kaikki näytti olevan hyvin. Otti testin, mut sano et hänestä tuntuu että ei oo vettä mut joutu peruu sanansa kun testi näytti positiivista. Kohdunsuu oli pari senttiä auki.

Ohjeeksi sain tulla seittemältä seuraavana aamuna koska tulehdusarvot ei ollu koholla ja vauvan käyrä oli vahva ja hyvä.

26.6.11
Aamuseittemältä sitten silmät ristissä kohti Naistenklinikkaa. Makoilin siinä sitten taas käyrällä ja taas ottivat verta. Sitten osastolle tutustumaan ja oottelemaan että saadaan eka käynnistystabletti. Ennen lääkettä supistuksia tuli 20 min välein, suht kivuttomia olivat. Kohdunsuu tutkittiin ja olin noin kolme senttiä auki.

klo 12.15 sain ekan murusen cytotecia, sitten makoilin taas puoltoistatuntia käyrällä. Kahteen mennessä supistukset oli säännöllisiä kahdeksan minuutin välein, ei vielä kovin kipeitä. Tutkittiin kolmelta, kohdunsuu vähän vajaa viisi senttiä auki ja ohjeeksi suihkussa käynti. Sielä supistukset voimistu niin paljon et sanoin että nyt haluun sen epiduraalin. Eli lähettiin kohti salia.

klo. 15.50 oltiin salissa, supistukset oli jo sitä luokkaa että ei naurattanu eikä tehny mieli paljoo puhua. Olin viisi senttiä auki, kanava jo kadonnut ja pää matalalla. 16.08 alotettiin epiduraalin laittaminen ja siinä se anestesiologi kyseli että missä kohtaa mun selässä sen sormi tuntuu ja liikutteli sitä sielä mut musta tuntu niin pahalta et melkein huusin sille että työnnä se saatanan piikki vaikka mun otsaan nyt kun sattuu!! Mut en paljoo muuta kyenny ku supitusten välillä mumisemaan.

16.21 vauvan päähän laitetaan pinni ja samalla puhkeaa pieni kalvorakkula, kohdunsuu täysin auki.

16.25 epiduraali alkaa vähän tehota ja samalla saan jo luvan ponnistaa.

16.30 vauva on syntynyt.

Eli aika hurja puol tuntinen ku avauduin lähestulkoon ilman lääkitystä loput viis senttiä. Mut kivut loppu kun seinään kun sain tyttelin syliin. Ei tikkejä, ei nirhaumia.

Nyt tyttö tuola tuhisee iltapalan perään, jatketaan paremmalla ajalla.

Possu ja pikkusiskosaukko aka. Lilja 2 vrk
 
Onnittelut possurullalle prinsessasta! :flower:

Meilläpäin ensisynnyttäjille kuuluu tuo synnytystapa-arvio ja meillä se oli tänään viikolla 36+0. Vauvelin tämän hetkinen koko oli 2700g ja syntymäpainoksi arvioitiin n. 3,5kg, lääkäri muistutti vielä tosta +-400g heitosta ja epäili kyllä, että meidän pienokainen olisi todellisuudessa ehkä hieman pienempi kuin nyt arvioitiin. Lantio oli sopusuhtainen ja kohdunsuu kiinni, kiinteä ja kaulakin kaikki jäljellä! Eli voisi kuvitella vaavin pysyvän matkassa aina laskettuun aikaan saakka. Vauva oli RT:ssä, mutta ei kiinnittynyt. Kysyin sitten vielä tuosta makuuasennosta jos vedet menee eikä ole kiinnittynyt niin lääkäri sanoi, ettei tarvitse olla makuuasennossa koska vauvan pää on kuitenkin jo alimmaisena...

Hjannah mäkin kun intouduin alapäätäni sheivaamaan silloin kun täällä palstallakin oli se buumi, niin siitä seurauksena mulla on alapäässä kaksi todella isoa ja kipeää tulehtunuttta karvatupenjuurta! Siis ihan pikkurillinpään kokoisia nuo tulehtuneet pallot. YÖKS! Lääkäri sitten sanoi, että joo ei kannattais kyllä raskausaikana sheivailla..... Vähän nolotti :ashamed:

Eli täällä nyt vaan odotellaan ainakin kuukausi ihan rauhassa vauvan ulostuloa. Mutta ei mulla kyllä mikään kiire olekkaan, koska mulla ei tosiaan ole juuri mitään vaivoja tai kremppoja. Ainoa mikä välillä vähän ottaa päähän on juuri se, ettei pääse kunnolla taipumaan enää tämän vatsan kanssa. Muuten olotila melko harmoninen! :saint:

Nyt alkaa vihdoin jalkojen haavat olemaan siinä kunnossa että pystyy taas kävelemään. Toivon viikon sisällä viimeistään pääseväni oikeen lenkille. Tänään olen jo touhunnut ja vaikka mitä. Laitettiin miehen kanssa makuuhuone siihen kuntoon, että vauva on tervetullut sinne. Ihana katsella valmiiksi pedattua pinnasänkyä ja ihmetellä hoitopöydän toimivuutta. Oman sängyn petaaminen tulee kyllä olemaan tuskallista, mutta lohduttaudun sillä, että kohta olen taas "pieni" mahainen ja kyllä se sitten onnistuu helpommin! Tärkeintä on että vauvan luo on helppo ja turvallinen pääsy!

Onkos täällä palstalla enää muita "rauhaksiin" odottelevia? Tuntuu välillä hölmöltä kirjoitella omia kuulumisia, koska omassa olossa ei ole mitään uutta ja synnytys tuntuu vielä olevan niin kaukana.
Mutta voimia kuitenkin niille joilla jo hyvät viikot ja synnytys lähellä ja niille jotka joutuvat kipuja kestämään.

Tiinu ja Jäppinen 36+0 (poks)
 
Täällä on kanssa yksi rauhaksiin odotteleva. Ei mitään tuntemuksia lähestyvästä synnytyksestä. Tosin oon jo alusta alkaen ollu sitä mieltä jotenki et menee lasketun ajan yli paljon. Ainoa mikä häiritsee niin on tämä turvotus, kun sitä tulee nyt kilo/viikko...ja tullut tätä tahtia toukokuulta asti.molemmat kädet on ihan puuduksissa ja nivelet aikas kipeenä. Mutta eipä tätä enää kauan kestä :) Mulla on muuten menny niin kivasti koko odotusaika, ettei tällänen "pikkanen" turvotus tavallaan haittaa paljon. Vauvaa kun toivottiin niin kovin, että olisin ollut valmis vaikka roikkumaan katosta pää alaspäin koko raskauden :) (tai no jos oisin tollaseen akrobatiaan oikeesti joutunu, ni oisin voinu sit olla toista mieltä :) ) Sympatiat kaikkien kivuista ja säryistä kärsivien puolella. Ja onnittelut kaikille jo vauvan saaneille:heart:

Niin ja hiukan tipahdin tolle possurullan "laita se piikki vaikka otsaan"-jutulle :LOL:

maisapaisa 39+2
 
Huoh...

0.30 unta ja 2.30 hereillä... selkä särkee... jalat särkee ja hikipisarat valuu pitkin selkärankaa... YÖK!!!!

Onneksi ei ole enää montaa viikkoa... ku rv 38 tulee täyteen 9.7 ja seuraava lääkäri on 4.7 ni en usko et se sit enää 5 päivästä on kiinni se käynnistys! Ja 4.7. on jo ensi maanantaina :whistle:

Nyt jos kokeilis vuoron perään sohvia ja sänkyä... toivottavasti jossain sais viel muutaman tunnin koisia.

Niisku-rouva+ pirpanat 36+4
 
Huomenia!

Ei sitä tänäkään yönä tarvinnut turhia nukkua..väkisinmakuukin on puuduttavaa.. Mutta kivut ovat sitä luokkaa jottei tarvihe touhutakaan.. Päivällä äpolille käymään. Oisi mukava kuulla vieläkö ovat käynnistämässä viikolla 38 vai ei. Liikkeiden perusteella ainakin vauvalla tuntuu olevan kaikki hyvin!
 
Suihkussa tuli yöllä hypättyä kun niiiin ristus kuuma!! Neuvolantätikin sieltä soitteli että pe saa mennä klo 12 kokoarvioon äippäpolille, eikös sinne saa miehen ottaa mukaan?? Me ollaan viimeksi nähty vauvaa melki 20 viikkoo sitten rakenneultrassa, että kyllä mä luulen että tuo mieskin tahtois mukaan lähte!!
 
Anu Saa ottaa.. mulla on kaikki ultrat äpolilla ja mies on ollut mukana =)

Nyt ei enää naurata... mä olen ihan haamu. klo 6 sain unta ja taas ollaan ylhäällä, kerran kävin vessassa 6-9.00 välissä joten ei hurraamista unen määrällä.

Tänään neuvola klo 17.00:O

No ihan hyvä aika, sit mä olen ainakin ihan oikeesti tosi kypsän näkönen ni ei sen tartte edes kysellä mun vointia. :LOL: ja lapset on tietenki mukaan tulos koska päivähoito päättyy 16.30... mitä siitäkin sit tulee...

Mul on pieni kutina siitä et tää huono vointisuus ja paikkojen särky ei pelkästään ole raskaudesta johtuvaa. Kaikki nivelet särkee niin julmetusti eikä särkylääke auta. Toki onhan niissä nestettäkin, mut eikö raskaus joskus voi avittaa nivelreuman puhkeamista. Meillä on suvussa joka naikkosella. Ja äidilleni se puhkesi kolmannen odotuksessa. Päättelin hiukan näin kun aamusin turvotus on keskisuurta mut sängystä ei meinaa ylös päästä kun ei käsissä voimia särkevät ihan sairaasti.

Jos vielä yrittäis sitä nukkumista ennen ku lämpötila alkaa olla tukalan kuuma.

Jaksamista kaikille muillekkin näillä helteillä.

Niisku+ pirpanat 36+4
 
Anu kyllä se mies ihan samalla tavalla odottaa kuin sinäkin ja sillä on ihan yhtä suuri oikeus olla kaikessa mukana, joten ota ihmeessä mukaan. Meillä miestä ei saisi pysymään poissa noilta ultrakäynneiltä, on se sen verran jännää hänestäkin!

Tota turvotusta mullakin on jonkun verran, toisinaan vähän vähempi ja välillä jalat on kun norsulla. Mut mulla sama kun maisapaisalla eli eipä tuo juuri haittaa. Sit kun jalat on ihan jäätävän kokoset niin hyppyytän niitä jumppapallon päällä niinkuin joku täällä aiemmin neuvoi! Kiitokset muuten siitä vinkistä sille joka sen antoi! Öisin puutuu kädet ja siihen aina välillä herään, nyt onkin tullut tavaksi olla valveilla suurinpiirtein klo 4-6 välinen aika, mutta hiljaksiin sängyssä makoilen ja odottelen uutta unta, kyllä se yleensä tulee. Viime yönä jumppasin jalkoja kun huomasin, ettei turvotus ollut laskenut yön aikana itsellään.

Mun täytyy kyllä sanoa että mulle tää loppuraskaus on ollut kaikista parasta raskausaikaa. Alussa olin niin huolesta hurjana, etten pystynyt yhtään nauttimaan siitä. Keskiraskaudessa olin huolissani siitä miten selviä töissä kun tuntui ettei pää pysy kasassa. Nyt vaan nautiskelen lomasta ja olen vihdoin oppinut ottamaan myös rennosti.

Mutta vointeja kaikille!

Tiinu ja Jäppinen 36+1
 

Yhteistyössä