Heinäkuun Hurmaajat Kesäkuussa (1. Hurmaaja syntynyt)

heips.

yhdyn moneen muuhunkin siinä,että tylsää on.aina hirveä odotus päivällä että ukko tulee töistä kotiin.lasten perässä juokseminen on aivan kamalaa nykyään.sitten on niin väsynytkin päivisin,kun yöt saa valvoa.plaah.

täällä ihan kamala päivä ollut,hellettä melkein 30,jalat turpoo ja henkeä ahistaa,tuntuu ettei saa hengitettyä lainkaan.saa niinku läähättää.sisällä 26 astetta.kurja yö eessä.kärpäset pörrää jne..... :( :eek:

tuleehan töllöstä (jos näkyy fakta kanava)niin klo:21 synnytyssairaala ohjelma =) sitä on kiva katella.

täälläkin supistelee ihan kunnolla,yöt pahimpia.viime yönäkin pisti oikeen kunnolla toiseen kylkeen.eikä tuntunu piikki menevän ohi ollenkaan.koitin vessaan nousta vaan en päässy ylös kivun takia.

olipas valitus virttä kerrakseen taas :kieh: vaan ei kyl sovi mulle nää helteet.

parempaa olotilaa odotellen

virpi ja vaavi 36+1
 
Jenniii-88 Mä olen supistuksien tuntemusekspertti, ainakin luulen olevani kun olen jos jonkinmoisesta supistuksesta kärsinyt pitkin matkaa. Ja mun kokemukseni on, että supistus voi tuntua tosi monella eri tavalla (tai voi jäädä kokonaan huomaamatta). Mulla noi kivuttomat ja ei-niin-kipeät supistukset tuntuu juuri vain osassa vatsaa, kiristyksen huomaa ensin jollain puolella pienemmällä alueella ja sitten hetken päästä kun supistus napakoituu niin se alkaa tuntua vastaavankokoisella alueella toiselle puolella vatsaa, koko vatsaan ei siis satu ja maha menee supistuksesta usein vähän kantikkaaksi :eek:
Sitten ne kipeät supistukset... ne ovat ainakin mulla tuntuneet alavatsalla, selässä ja sisäreisissä (näin silloin kun ovat olleet säännöllisiä ja olen joutunut sairaalahoitoon). Muistuttavat ainakin mulla tosi paljon menkkakipuja, tulevat eri tavalla aaltomaisesti kuin nuo "muut satunnaiset" supparit....
Saitkohan tästä jotain irti? Eli vastaus kysymykseesi olisi mun kokemuksen mukaan, että kyllä.

Omenaruusu Samaa mietin täällä minäkin, että entäs jos tämä pikkuinen odotuttaakin itseään vielä 4 tai 5 viikkoa kun tähän asti on saanut pelätä sitä, että se syntyy IHAN PIAN...

 
Joo, mä en yhtään ihmettele et miks ihmisten on vaikea tietää mikä on oikea supistus ja mikä jotain muuta kremppaa. Silloin toukokuussa kun sairaalaan jouduin niin laskeskelin, että supistuksia tulee noin 9 min välein. Sairaalan käyrillä sitten selvisi, että supistuksia tuli paljon tiheämmin, mä vaan jätin ne täysin noteeraamatta kun eivät tuntuneet mun mittakaavassa ollenkaan. Sama homma pari kertaa käynyt kun kätilö on koitellut vatsaa, että huomaatko sä tämän... sua supistaa? ja minä siinä, että öööö... en :eek:
Ja kun sitten on lisäksi niitä kivuttomia supistuksia, jotka oon kyl mielestäni havainnut alusta asti... Mitäs ne sitten ovat? Ovatko ne kuitenkin jonkin sortin kipeitä supistuksia kun olen kerta huomannut ne.... hmm... ota nyt näistä selvää... :headwall:

muoks Niin, että nykyään kuittaisin lähes kaiken mikä vähääkään supistuksentyyppiseltä tuntuu ihan aidoksi oikeaksi supistukseksi :)
 
Nyt vaan ihan pikana tässä käyn, karsee päänsärky ja väsymys! Nukkumaa heti meen kun tästä koneelta irtaannun.

Onnea vauvaantuneille! :flower:

Ja kissanpentuja syntyi jonnekin, ne on aivan ylisuloisia! Oon ehdottomasti enemmän kissaihminen, koirista en niin välitä, mutta kissat :heart: Meillä on mun lapsuuden ja nuoruuden ajan aina ollut kissoja, isoja ja pieniä, mutta kun kotoa muutin pois niin en ole itelle kissaa saanut kun mies on allerginen, harmi!

Mies tuo sitten kun tulee sairaalasta kotiin hakemaan niin vauvan vaatteet. Meillä on katottunu 56 koon body ja potkarit, sukat, tumput ja pipo. Varuiksi otetaan äippäpakkauksen koon 50 body ja potkarit, mutta muita koon 50 vaatteita meillä ei olekaan.

Oon ihan uskoni menettänyt, että mahtuisin synnytyksen jälkeen tänä kesänä vielä omiin normi koon sortseihin. Oon siis kokoa 38 normisti, mutta alesta tosin ostin parit sortsit kokoa 40 että jos ne menis sitten vaikka. Loppuu usko vaan kun ei ne tietty nyt mee kiinni, niin tuntuu hullulle et voiko ne tosiaa joskus mennä. Voiko tää maha oikeesti kadota...? Voiko kroppa oikeesti palautua..? Toivottavasti, mieluummin otan vauvan syliin kuin tätä mahaa kantelen. Kaipa se sitten voi, onhan muillakin palautunut.

Mulla on ihan vaivaton olo taas, ainoastaa pää kipeä mitä ei oo aikoihin ollut. Mutta ei supistuksia tai muita synnytykseen viittaavia juttuja. Tänki suhteen loppuu usko, eikö jo vois syntyä. No lohdullista että ei ainakaa elokuulle tää mee, kun la on 6pv, että vaik menis 2viikkoa yli niin ei silti mee elokuulle. Odottavan aika on todellaki p i t k ä ! !

Nyt lepoo, anteeksi etten muuta kommentoinut, pää repee just :/
 
MattilanMammalle suuret onnittelut!

Vauvan kotiutumisvaatteista. Meillä löytyy sekä kokoa 50 että 56 eli varmaan otan molempia mukaan. En tiedä mahtaako meidän jattiläiselle noi 50 mahtua, mutta jos vaan mahtuu, niin pitää niitä sitten mahd. paljon käyttää, kun kerran niitäkin on. Sitä olen kyllä miettinyt, että olis hyvä ku olis joku sellanen vanupuvun tyyppinen pienikokoinen. Jos kerran nyt kesälläkin vauvaa pitäs ihan kunnolla pukea. Ehkä mä otan viltin tai makuupussin mukaan. Helise, mun mielestä noi äitiyspakkauksen 50 koon vaatteet on tosi isoja verrattuna kauppojen mitoituksiin. Varsinkin ne potkarit vaikuttaa mun mielestä vastaavan useimpien kokoa 62. Yleensäkin kaikki noi äitiyspakkauksen vaatteet on musta tosi isoja, ja oonkin miettinyt, että antaakohan kela niille jonkin mitoituksen minkä mukaan tekevät. Kuitenkin eri merkkejä siellä on ja kaikki suht samalla lailla isoja.

Saga 39+4
 
Susannalle vielä tätäkin kautta onnittelut jakautumisesta!

Alkuperäinen kirjoittaja Odotan:
Ankkaillaan siihen asti yhdessä :LOL: . "Kaksi pientä ankkaa lähti leikkimään vuorten taakse kauas pois..." :D
Pitäskö tuota sit jatkaa, että "vaan neljä pientä ankkaa tuli takaisin"?

Äiti-79
onnittelut pojasta, hurjaltahan tuo kuulosti!

Rae kyseli sairaalan vaatetuksesta. Siel tosiaan on niitä verkkopöksyjä, ihan karseita, mut ite oon ajatellu käyttää niitä. Jo ihan senkin takia, ettei tartte omia varoa ja ainakin poikien jälkeen on jälkivuoto ollu niin runsasta, että ei paljoa tarttenu hosua, ni saatto tulla sotkua. Mukava, kun voi tarpeen tullen vaikka joka vessakäynnin yhteydessä vaihtaa pöksyt niiden muutaman ekan päivän aikana. Noihin mahtuu hyvin myös ne jo jonkun mainitsemat sairaalan vaippa-koon siteet. Niillekin on ollu käyttöä.. Muutoinkin käytössä sairaalan vaatteet, jotta ei tartte niin varoa maitotahroja ja muuta.
Kotiin oon varannu sellasia "mummokalsareita" mikkä yltää napaan saakka, ettei paina reuna sit sectiohaavaa, jos leikkaukseen päädytään.

Vatsakkaallekin onnitteluja kätilönä toimimisesta, sait sit ihan lähietäisyydeltä mallia omaa koitosta ajatellen :LOL:

Bambina :hug: koita jaksaa!

Mattilanmammalle
ONNEA! :flower:


Neuvolassa tänään:
rv 37+5 (36+4)
paino +-0 (+270g/vk)
turvotus + (+-)
rr 126/72 (122/71) oli muuten koko odotusajan korkein lukema?
pissa puhdas (puhdas)
hemppa 121(116)
sf-mitta 38 (38) eri mittaaja ku viimeks
rt (rt)
syke 135 (135)
liikkeet ++ (++)

Piti ihan uteliaisuutta ni laskea, ni oon nähny oman terkkarin 4 kertaa odotuksen aikana ja noistakin kerroista 1 oli pojan neuvolakäynnin takia ja 1 pikakäynti ennen lääkäriä. Että on tooosi hyödyllistä tää neuvolaseuranta, kun pitää joka kerta alottaa asiat alusta. Tänään kyseli th mun fiiliksiä synnytyksestä ni eihän se tietty edes tienny kahden edellisen sujumisesta mitään..

Liiiiitoskivut on järkkyjä. Kaurapussilla haudoin, muttei kovin kivalta se kuuma mötkäle jalkovälissä tunnu tällä ilmalla. Ahristaa tää kuumuus. Isäntä lohdutti, että kaks viikkoa enää. Ei paljoa naurattanu. Tuntuu et kaks päivää on jo ihan riittämiin, mä haluuuuuun pakkkasen takas! Tai ainaki siks aikaa, et saa tän kaverin ulkoistettua ja selviää alkuviikkojen hormonihöyryistä. Sit voi tulla lämmin.

Pakko nousta, kipuilee niin tuonne lantioluihin. Kuullaan taas
Kepsukka ja masukki 37+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja vatsakasilmanvauvaa:
Hei mä oon kanssa laittanut FB-pyynnön pari päivää sitten...en vaan oo täällä muistanut mainita.
Onko sun pyyntö hyväksytty jo? Yhtään pyyntöä ei fb:n mukaan oo roikkumassa, eli jollei ni laitatko uusiks? Se meidän ryhmä on siis se, millä ei ole kuvaa.. Siel on kaks samalla nimellä :ashamed: tää urvelo ei tajunnu tarkistaa eikä tuo ryhmää luodessa herjannu asiasta..

Muutoinkin pyrin hyväksymään nuo pyynnöt aika nopsaa, eli heti kun niistä viestin saan..

Pitäsköhän meidän ryhmällä muuten olla kuva? Ehdotuksia otetaan vastaan.. ;)
 
äiti-79 Paljon onnea äidille, poikavauvalle ja koko perheelle :flower: :heart:, vauhdikas lähtö ollut teillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rae89:
oletteko sairaalassa omilla vai sairaalan vaatteilla ja saako sieltä alushousuja mitä käyttää vai pitääkö olla omat???

Tämä kysymys nimittäin kävi eilen askarruttamaan mieltä..siis sieltähän saa kyllä niitä kolttuja, mutta lähinnä nuo alushousut mietityttää...

Nyt peseen kylppäriä...
Ihan sairaalan vaatteilla olen ollut kahden aikaisemman lapsen aikaan ja niin aion olla nytkin. Enkä ainakaan OYS:ssa ole nähnyt kenenkään olevan omissa vaatteissa. Turha hommata itelle pyykättävää sairaala-ajalta, kun sitä on kyllä riittämiin muutenkin. Ainoat, mitä olen käyttänyt sairaalassa on imetysliivit.

Ja niitä sairaalan harsohousuja olen pitänyt minäkin, et ennemmin niitä, niin ei tarvi omia sotkea. Eihän ne kovin hemasevia ole, mutta asiansa ajaa kuitenkin.

Lansinoh-lampaanrasva (apteekista) on tosi hyvää rikki menneisiin tai muuten kipeisiin rintoihin ja se ei myöskään ole vaarallista lapselle, ei siis tarvi pestä rinnoista pois ennen imetystä. Kävin sitä itsekin ostamassa apteekista valmiiksi, pikkutuubi maksaa n. 10 euroa, eli on arvokkaampaa kuin bepanthen, mutta ainakin sitä on kehuttu paremmaksi. Sitä minulla on ollut mukana sairaalassa aiemmissakin raskauksissa sekä tietenkin kotona sit kotiuduttua. Ja se on ollut kyllä hyvä apu alussa, kun rinnat eivät ole vielä imuun tottuneet. Myöhemmin sitä ei välttämättä enää tarvi kun rinnat tottuu imemiseen.

suklaa Tää olikin mulle uutta, et auttaa maidoneritykseen. Itelle sanottiin aiemmin, et kotikalja tai pilsneri lisää maidon tuotantoa ja sen olen kyllä ite käytännössä myös huomannut. Kotikaljaa on tullut tehtyä ja juotua kovasti imetysaikana :LOL: .

bambina :hug:, johan se nyt vastustaa ja menee pitemmän kaavana mukaan. Toivotaan, että pian alkais tapahtua...

Mattilalle ja äidille oikein paljon onnea :flower: :heart:

vatsakas Kissanpennut on aivan ihania.. itelläkin löytyy kissa kotoa ja narttu, mutta ei ole kertaakaan synnyttänyt... kantelee toisinaan pehmolelua suussaan ja kuvittelee sitä pennukseen - hassu tapaus :LOL: .

Tänään käytiin kaverin kans kattoon tosi hyvä kesäteatteriesitys - ai että toiset laittaa ittensä likoon satasella :LOL: . Ihana näytös. Nyt nukkuun miehen viereen.. nukahin taas esikon nukahtamista odotellessa ja 10 uutisia kattoessa sohvalle... ei mikään maailman paras paikka nukkuaa...
 
Heissan!

Täällä talo valmistuu hyvää vauhtia :) Maanantaina pystyttivät talon sateelta suojaan,eilen laittovat lämmityksen ja veden päälle sekä tekivät yläkertaan kattoerkkerin. tänään on vuorossa terassi ja vissiin parveke, tai se sitten huomenna... ihanaa,kun näkee oman uuden talon valmistuvan. :)

vauva vaan viihtyy masussa. tänään ois neuvola, viikkoja on jo 39+4, että taitaa mennä yli lasketun ajan. No, ihan normaalia mulle, jospa parin viikon päästä vauveli sitten syntys vihdoin ja viimein. Saas nähdä ultrataanko taas tänään neuvolassa.

nilkat meinaa vähän olla turvoksissa näissä helteissä, ja yöllä hikoillaan ihan urakalla, ja aamulla päivä käynnistyy suihkulla (normaalisti en käy suihkussa).

pauliina ja veikko rv39+4
 
och hela familjen! :flower:

Eilinen meni sitten loppu ilta siivoten ja ulkoillen:) Käytiin illalla viellä koko konkkaronkka ( siis minä,koira ja mies ) lenkkeilemässä pitkästä aikaa yhdessä..:)

Tuli myös saunottua ja saatua sheivaus plus tietty sitä koivointa S:ää... :whistle: :D

Ilta meni siis oikein hyvin..:)

Tänään ei mitään ohjelmaa tiedossa ja hmm,huominenkin on aika tylsää kun mies menee huomenna viel iltaan töihin..:(
Joten jos jollain on ihan hirveesti tylsää ni mulle saa tulla pitää seuraa... :LOL: :wave:

mä oon tänään heränny joskus 7 jälkeen jo ku oli taas niiiiiiiin kuuma,ja nyt vaan istuin ja hikoilen sohvalla. Se tuuletin on ihan pakko ostaa tänään..:D Gigantti siis taitaa kutsua päivällä...:D

Niin ja tänään myös poksutaan..:)


Millanen ja Pippuri rv 36+0
 
Sairaalavaatteista. Itse olen myös ajatellut niitä pitää, mutta nyt kun näitä helteitä pukkaa niin olen miettinyt, että millaisia vaatteita siellä on tarjolla. Pitkähihainen pyjama ja sellanen paksu aamutakki. Onko mitään muita vaihtoehtoja? Ens viikollekin on luvattu lähinnä yli 25°C, ni kuulostaa kamalan kuumilta noi sairaalan vaatteet jos vaikka lapsi ens viikolla syntyis.

Ai niin ja äiti -79-, suuret onnittelut! Unohdin laittaa ne viime kirjoitukseen.

Saga 39+5
 
Mä en kykene uskomaan, että nyt on heinäkuu "meidän kuu" ei himpura, se meinaa sitä että tää vauva tulee täältä mahasta ulos ihan väistämättä ja tässä kuussa todellaki. Siiis äääk!

Rouva saga:
Hyvä kun sanoit noista kokoeroista, en ollut niitä juurikaan aikasemmin vertaillut ja nyt kun pistin päällekkäin lindexin koon 56 bodyn ja äippäpakkauksen koon 50 bodyn niin ne onki tosiaa samankokoisia. Että jeps, eipä oteta sitten sitä äippäpakkauksen bodya mukaan ollenkaan :) Kyllä se vauva taitaa koossa 56 kotia tulla sitten :)

Heräsin yöllä kolmen maissa ihan kamaliin alaselkäkipuihin, ne kesti jonneki aamu seiskaa asti. Piti nousta välillä jalotteleen, mutta sitten ne hellitti ja sain vielä pari tuntia nukkua kunnolla. En silti tiedä oliko ne supistuksia, ainaki oli kivussa aina selkee piikki ja helpompi vaihe ja sitten taas mentiin. Samalla sitä kipua tuntu takareisissä, missä mulla ei aikasemmin ole tuntunut supistuskipu, ainoastaa on tuntunu sisäreisissä aiemmin.

No samapa se, nyt ei taas niin mitääään.

Mennään miehen kanssa tänään kattomaan se Epäilys, haluan nähdä sen leffassa ennenku vauva syntyy joten parempi ehkä tänää käydä kattoos, ihan varuiksi :) Nyt tietty kun mennään niin vauva on mahassa tyytyväinen vielä tuolla heinäkuun puolivälissä...

Kesäteatterifani mäki oon! Oon iteki harrastunut näyttelyä ties miten monta vuotta, mutta nyt on ollut taukoa muutama vuosi. Se on niin hurjan hauskaa. Ja esitysten kattominen kans on tosi kivaa, niitä ois ihanaa kesäisin vaan kierrellä.
 
Ainii!

Onko muilla sitä, että jos pitää hametta tai mekkoa niin sisäreidet hirttää yhteen?
Mulla on jalat turvoksissa ja hikoaa niin tosi inhottavaa kun ne kävellessä osuu yhteen, se alkaa pitempää kävellessä sattua.

Onko siihen mitää vinkkiä miten ne jalat ei niin hiertyis?

Ei vaarallinen vaiva, mutta kurja mun mielestä :/
 
helise Ei sille hiertymiselle hameitten tai mekkojen kanssa oikein voi tehdä mittään..tai ainakaan mie en ole keksinyt.. valitetttavasti väin kärsittävä :ashamed:

ETTÄ OSAA OLLA KUUMA!!!!! Koko viimeyökin meni vain pyöriessä sängyssä, ukko kyllä hyvin tyytyväisenä kuorsas ja yritti tiputtaa minuu sängystä pois..piti sitäkin vastaan sitten "tapella", ei nää yöt oo helppoja :LOL:
Mie alan olla epätoivoinen nuiden supistusten suhteen... Eilen siivosin, EI MITÄÄN, saunassa, EI MITÄÄN, se kivoin S, EI MITÄÄN!!!!! Tää vauva on päättänyt jäädä koko loppuelämäkseen asumaan miun mahaan :'(
Huomenna olis se synnytystapa-arvio ja jännittää ihan perkeleesti!!!! Kaikki muu nyt vielä menee, mutta se, että minkäkokoinen mötkylä siellä majailee...

Rae ja Nyytti 37+0 POKS!!!!!!!!!!
 
RouvaSaga Joo kaikissa neuvoloissa on omat käytäntönsä :)
voipi olla että mullekin tehdään se synnytystapa-arvio koska sokereita on seurattu alusta asti,vaikka juuri koholla eivät ole olleetkaan.
Odotan sitä ultraa ihan hirveästi,oma neuvolatäti on sanonut alusta asti että sf mitta on hyvä ja kulkee keskikäyrällä,nyt viimeiksi lääkäri sanoi että keskikäyrän ylämitoilla mennään ja on hyvä käydä ultraamssa, se jäi hieman stressaamaan.

Onnitelut MattilanMammalle vauvasta!
 
Onnea Mattilanmammalle!!

Onnea äiti-79! Aika hurja tarina sulla on nyt kerrottavana...

Helise, mulla on sama ongelma, ja olen pitänyt eri pituisi alegginsejä hameen alla, mutta kun on tulossa tosi kuumaa viikonlopuksi ja es viikoksi niin eihän sitä äjaksa montaa kerrosta vaatetta pitää päällä...

Onko kellään muulla hirveästi turvotusta jaloissa ja sormissa??? Aika tuskainen olo alkaa olla loppua kohti muutenkin, nukkuminen vaikeaa, liikkuminen vaikeaa... Sektioaika on päätetty 20.7., mutta melkein alkaa toivoa, että päättäisi vaan tulla aikaisemmin... Ja se on epätodennäköistä, kun tyyppi tuntuu viihtyvän tuolla yksiössään niin hyvin.

Vauvan vaatteet mukaan, olen jo pakannut sairaalakassiin myssyn, lapaset, kevyen kokopuvun kokoa 56 ja vielä kokoa 50 ja 56 bodyt ja puolipotkarit. Onpahan siinä sitten mistä valita.

Tänään poksuu 37+0! Eikö se ollut joku merkkipaalu, että vauva on valmiiksi kehittynyt tms?

Kepsukka, sain nyt ostettua kaksi kuorivaippaa harsojen oheen ja kaksi bambulisäimua. Pitääkö ne kaikki myös pestä ennen käyttöä?
 
Kardemumma, sä tulit mun uniin, kun täällä kirjoitit tietäväsi kuka Astrud on, niin seuraavana yönä jahtasit mua unessa ja yritit paljastaa "oikean henkilöllisyyteni" palstalla. Unessa sulla oli vaaleat polkkapituiset hiukset. Mulla oli taas hankalaa, kun vatsakkaana oli vaikea juosta karkuun. Aamulla nauratti aika lailla.

Huomenna pitäis tipahtaa uusin vauvalehti postilaatikkoon. Sitä odotellessa jaksuja kaikille tuskailijoille ja kärvistelijöille! Ja ihanaa aikaa vauvautuneille!
 
Huomenta mammat!

Mattilan mammalle paljon onnea!

Edelleen yhtenä kappaleena... Juuri tultiin neuvolasta. Kaikki arvot kohdallaan, paino pysynyt samana ja hemoglobiini noussut kolmella, kun olen reilun viikon popsinut rautaa.

Ei jaksais enää odottaa. Voisko se Möyrijä nyt jo tulla?

Helise , noi sun kivut kuulostaa aivan samalta, mitä mulla oli maanantaiaamuna. Kestivätkin suurinpiirtein yhtä kauan :) neuvolantäti sanoi tänään, että juuri tuollaiset poltot ovat hyviä ja valmistavat synnytykseen. Saisi siis tulla lisää ainakin tänne, mutta ei oo kuulunut...

Ihanaa kun ainakin täällä Helsingissä on viileämpi ja pilvinen päivä. Sopii ainakin mulle. Pitäis kai ruveta noita vauvanvaatteita viikkailemaan laatikoihin kun mies sai sellaisen lipaston vihdoin tuotua tänne kotiin. Ehkä otan sitä ennen kuitenkin pienet aamupäiväpäikkärit...

Solnushka & Möyrijä 39+6
 

Yhteistyössä