Alkuperäinen kirjoittaja Pai80:
Juu kyllä täällä liikettä saatiin aikaseks ku join kaks lasii tuoremehua ja sitten makasin sängyllä ja soittelin kännykästä Yön Loistoa. Laskuissa menin sitten jo sekasin, mutta kyllä niitä liikkeitä ihan varmasti yli 10 tuli. Hyvä näin. Täytyy vaan opetella et tekee tota aina välillä jos tuntuu et on ollu hiljasempi päivä.
Hyvä juttu, et vauva rupes liikuskeleen ja hyvän kappaleenkin oot valinnut
, mun ja meidän koulun aloittavan poitsun lempikappale :heart: .
Muffin :hug:, voin kuvitella kuinka raskas viikko sulla on ollut. Toivotaan, että tämä raskaus menee loppuun asti ja saat pikkunyytin syliisi. Voimia loppuraskauteen :hug: .
Koirista Oon tosi iloinen noista karvakorvista jo sen allergia jutskankin takia, se kuitenkin on ihan tutkittu/todettu juttu että perheissä joissa on eläimiä on vähempi allergioita (just oli muuten aiheesta artikkeli jossain lehessä
.
Itse olen atoopikko ja tyttäremme myös, vaikka kotona on lapsesta asti ollut koiria kokoajan ja kissakin. Itsellämme on nyt kissa ja tyttö on pahasti allerginen. Kävin joku vuosi sitten kuuntelemassa OYS:an ihotautipoliklinkan asiaan perehtyneen professofin luennon ja hän sanoi, et on hyvä, jos kotona on eläimiä ja eläimillä hän ei tarkoita kissoja ja koiria vaan navettaa tms. jolloin allergioita on huomattavasti vähemmän. Eli ilmeisesti koirilla ja kissoilla ei ole mitään tekemistä lapsen allergiattomuuden kanssa vaan pitäisi käyttää navetassa/sikalassa/tallilla tms. että sais sitä vastustuskykyä allergioita vastaan. Näin ainakin proffan puheesta ymmärsin. Eikä varmaan muutaman kerran käyttö riitä vaan siellä pitäisi olla enemmälti. Mieheni on lapsuutensa asunut maatalossa ja ollut navetassa jne. ja hänellä ei ole mitään allergioita. Itse taas olen lähtöisin omakotitalosta, jossa eläimenä oli vain kissa ja koira ja olen allerginen.. navetassa tms. ei juuri lapsena tullut oltua, joten uskon kyllä tän proffan puheita. Ainakin meillä näyttää pitävän paikkansa. Ja tää proffan puhe perustu tutkittuun tulokseen.
Marta Paljon onnea :hug: , olipa koskettava parketin katsastusreissu :heart: .
JP-78 Olipa mukava kuulla teidänkin kuulumisia. Ikävä lääkäri vaan sattuntu kohdallenne... Toivottavasti loppuraskaus sujuu vaimollasi hyvin ja tuleva vauva-arkikin teillä molemmilla.
OYS menijät, mulle neuvolan täti kehotti ottaan itelle ja miehelle omat jalkineet, kun on niin paljon jalkineita lähtenyt potilaiden matkaan, ettei siellä välttämättä ole itselle sopivaa kokoa ja muutenkin ovat huonokuntoisia... siis häh, kuka haluaa ottaa sairaalan jalkineet mukaan??? Itse en ole niitä kovin hyvinä pitänyt, enkä muutenkaan varastais sairaalasta tahi muualtakaan!!!! Isä saa olla synnytyksessä mukana omissa vaatteissaan, kunhan on siistit ja puhtaat vaatteet. Ei siis enää tarvi laittaa sairaalan vaatteita synnytykseen, kuten esikoisen aikaan piti laittaa - näytti kyllä ihan lääkäriltä meidän iskä niissä kuteissa
.
Liikkeistä Täällä on kans rauhallisempia päiviä ja sit niitä päiviä jolloin liikutaan lähes jatkuvasti. Neuvolan täti tuumas, et pitäähän vauvan välillä levähtääkin, kuka sitä jaksaa kokoajan "riehua"
. Pääasia kuitenkin et liikkeitä päivän mittaan tuntuu. Aikaisemmissa raskauksissa tein liikelaskentaa joka ilta samaan aikaan jo siitäkin syystä, että vauvat olivat hyvin vähäisiä liikkumaan ja puolessa tunnissa sain ehkä 5-15 liikettä. Tässä raskaudessa en ole liikelaskentaa suorittanut, kun vauveli on niin vilkas liikkuun, vakka välillä onkin hiljaisempaa... vauva nukkuu ilmeisesti silloin tai sit ite olen touhunnut niin paljon, etten ole kiinnittänyt liikkeisiin niin huomiota... Tällä vipeltäjällä tulee liikelaskennassa, jota olen välillä tv:tä katsellessa kokeillu vähän aikaa... 5 minuutissa tulee jo toi 10 liikettä.. et silleen.
maamin82 Taidetaan sit olla yhessä täällä elokuussa... Täälläkään ei oikeestaan minkäänlaisia supistuksia edes seksin, saunan, siivouksen jälkeen... eikä taida neljäs ässäkään shoppailu tuottaa tuloksia. Olo nyt ei ole mikään ruusuinen.. Viime yönä alaosasto oli tosi kipee, mut ei ne supistuksia silti ollu - ehkä jonku sortin liitoskipuja tms. Mut ei paljo kärsiny sängyssä kääntyillä ku kävi aika makiasti kipeää... ja tätä on aina silloin tällöin ollut aiemminkin, mut ei joka yö.
Jenniii-88, JaKa ja sallaelina Tervetuloa jokkoon mukaan.
Jenniii Kerroit, että kaulakanava ois pehmentynyt ja sitä olisi sentti jäljellä - muistaakseni. Sehän tarkoittaa mielestäni lähestyvää synnytystä. Ei tietenkään tarkoita, et se just nyt tai lähiaikoina syntyisi, voi syntyä piankin tai sitten voi mennä pitempäänkin - sitä on vaikea ennustaa. Mutta synnytystähän se jollain tapaa enteilee ja ennen synnytystä irtoaa limatulppa, mikä on nimensä veroisesti semmoisia limaklönttejä, joissa on monesti veriviivaa mukana. Sit tietty voi mennä lapsivedet (itselläni ei ole koskaan mennyt) ja kivuliaat säännölliset supistukset - nämähän ne on niitä synnytyksen merkkejä. Supistukset piti olla muistaakseni jotain 8 min välein tai tiheämpään, jotta niitä noteerattas säännöllisiksi ja synnytystä enteileviksi. Joku muu voi vielä tätä tarkentaa... jos haluaa.
dana88 mulla on ollut ehkäisynä molempien raskauksien jälkeen minipillerit, joita voi käyttää imetyksen aikaan - muistaakseni joku cerazette tms. oli nimeltään ja mulla ainakin vuotoa ei tullut ollenkaan niin kauan kuin pillereitä käytin. Myöhemmin laitoin hormonikierukan (laskin, et tulee halvemmaksi pidemmän päälle kuin pillerit), mut se jouduttiin poistaan vuoden kuluttua, kun rupes aiheuttaan mulle kystia. Nyt olemme miehen kans päättäneet, et kun tää on meidän viimeinen lapsi ja ikääkin on jo sen verta, ettei enää lapsia tämän jälkeen..., niin teemme sterilisaation jommalle kummalle. Ite pidin ensin itsestäänselvyytenä, et mulle se tehdään, mut neuvolan täti rupes puhuun, et keskustelkaa vielä miehen kans, kun se ois helpompi tehdä miehelle.
Mun samanikäiselle kaverille tehtiin viime vuonna neljännen lapsen jälkeen tää juttu ja se varmaan on tässä vaiheessa jo viisain ehkäisykeino - jos ei todellakaan enää halua lapsia.
Kumia en juurikaan halua käyttää, kun tuntuu, et menee koko hommasta tuntuma. Muutaman kerran on synnytyksen jälkeen käytetty ja siihen se on sit jäänytkin. Itse en kumin kans saa nautintoa ollenkaan, ilman kumia kyllä.
Niin ja imetyksen aikana ei ilmeisesti kaikenlaisia ehkäisyjä pysty edes käyttämään, joten kannattaa viimeistään jälkitarkastuksessa ottaa neuvolassa puheeksi... todennäköistä on, et neuvolan täti/lääkäri ottaa sen siellä puheeksi.
Paheneeko muilla liitoskivut maatessa?
Mulla istuminen on suht ok ja liikkuminen, mutta kun makaa niin kivut pahenee niin vietävästi. Öisin on ihan tuskaa liikkua sängystä mihinkää tai edes kääntää kylkeä kun kivut on niin kovat. Outoa, kun jotenki oisin aatellut että lepo auttais liitoskipuihin, mutta ei kyllä ainakaa viime viikkojen kokemusten perusteella auta mulla...
Mulla on ilmeisesti sama "vaiva" - maatessa tuntuu kääntyminenkin ihan hirveen kipeeltä ja olen aatellut kipujen olevan liitoskipuja. En muista aiemmissa raskauksissa tällaista olleen vaan silloin on ollut niitä puukoniskuja mm. liikkuessa - nyt niitä taas ei sitten ole ollut lainkaan. Todella erilainen raskaus tämä kaikinpuolin kahteen edelliseen verrattuna.
Kirpparilöytöjä täälläkin. Löysin oman paikkakunnan kirpparilta tosi hyviä potkareita, 4 oli paketissa ja hinta 2,5 e - ei paha. Samaten ostin housuja samaisen neljän paketin ja hinta sama. Oli kyllä kuin ois uusia ostanu. Muitakin vaatteita ois ollut, mutta kun en edelleenkään ole varma sukupuolesta, niin ostan vain neutraaleja vaatteita nyt. Kerkeää niitä tytön/pojan vaatteita ostaa myöhemminkin. Ja mulla on niitä kyllä ennestäänkin jonkun verran. Kotiutumisvaatteisiin laitoin vaatteita sekä tytölle, että pojalle - valitsee siitä sitten sukupuolen mukaan mieleiset
=) .
miesten juomingit Ajattelin vaan, että mitäs muualla on sovittu tästä asiasta, kun viikkoja alkaa olemaan aika paljon. Olen yrittänyt, jos tuossa rv 37 viimeisen kerran jotain ottaisi jos haluaa, mutta siitä vesi selvänä synnytykseen..
Meillä ei tästä asiasta tarvi ees keskustella, koska mies juo muutenkin tosi vähän. Pari saunajuomaa ottaa silloin tällöin lauantai-iltana lasten nukkumaan menon jälkeen ja lapsen syntymän lähestyessä en usko, että ottaa enää ollenkaan - tajuaa sen itekkin, niin ettei siitä tarvi ees keskustella - hyvä näin.
ironlady: Ehkäisystä tää pienokainen tulee olemaan meidän ainoa, joten sterilisaatiosta on ollut puhetta. Täytyy vaan selvittää saisiko sitä synnytyksen yhteydessä vai mikäköhän on käytäntö?
Kaverille sterilisaatio oli tehty synnytyksen yhteydessä ja tosi helppo tehdä, jos sektio. Mutta jos alakautta, niin pitää erikseen leikata ja tehdä sitten naiselle. Mut onnistuu kyllä synnytyksen yhteydessä kuulemma, tosin siitä on sit puhuttava synnyttämään mennessä lääkärille. Mutta siihen on tietty ehtoja mm. pitäs olla 3 lasta, ikääkin olikohan yli 30 vai vieläki enemmän. Googleta sterilisaatio, niin löytyy ne kriteerit sieltä.
Itellä kun alkaa 40 v. olla mittarissa ja tää on 3. lapsi, niin päädyttiin miehen kans tähän ratkaisuun myös ja uskoisin, et saadaan sterilisaatio myös, mutta aika näyttää miten käy.
Menia Mulla aikaisemmissa raskauksissa terkkari tutki varmaan jotain rv 20 lähtien joka kerta alakerran tilanteen. Nyt eri neuvolan täti ja hän katsoi vasta rv 35+4 ekan kerran alakerran tilanteen ihan mun pyynnöstä. Ja ens to mennään kattoon ultralla tarjonta ja varmaan saan eka kerran sitten rakenneultran myös painoarvion. I hope so...
mekkala
korvatulpat, yösiteet, omat tutit, kuivattuja luumuja, bepanthen, rintakumi, hammasharja, -tahna, ihovoide, sampoo ja hoitoaine, dödö, sitten tietenkin erikseen vauvan ja omat kotiinlähtövaatteet.
Korvatulpat on varmaan ihan hyvät, jos on herkkäuninen ja tottunut niitä käyttämään. Itse en ole niitä tarvinnut... sen verta väsynyt ollut, ettei ole muut melut haitanneet, hyvä kun on hoitajat saaneet ylös imettään yöllä. OYS:ssa oli esikoisen aikaan herätys 3 h välein imettään ja toisen lapsen aikaan herättivät 4 h välein imettään. Miten lie nyt???
Siteet on saanut sairaalan puolesta ainaki OYS:ssa, tuttia ei olla tarvittu ja tarvittaessa senkin on saanut OYS:sta lainaan sairaalassaolon ajaksi. Kuivatuttuja luumuja on myös saanut OYS:sta, ei ole tarvinnut omia. Ite otan mukaan Lansinohia (lampaan rasvasta valmistettu luonnon tuote, saa apteekista), josta olen tykännyt. On turvallista vauvalle ja hoitaa tosi hyvin rintoja - ei ole tarvinnut kovin montaa kertaa edes käyttää. Hammastahnan ja -harjan otan, samoin suihkusaippuan ja shampoon sekä kotiin lähtöä varten muotovaahdon ja varmaan meikitkin. Dödö ehdottomasti, omat jalkineet (neuvolan täti suositteli) itelle ja miehelle (miehelle synnytyksen ajaksi), kotiinlähtövaatteet, kamera, kampa, ristikoita/sukokuja tai muuta käsityötä - jos niitä kerkee tekeen. Nyt ei muuta tule mieleen, mut pitää katella vanha lista, jos se ois vaikka tallessa vielä edellisistä synnytyksistä =) . Olen koonnut yhteen kansioon kaikki matskut yms. mitä olen odotuksien aikana käsiini saanut/tarvinnut ja säilyttänyt niitä ja ne on olleet kyllä hyvä apu tässäkin raskaudessa. Sieltä löytyy äitiyspakkauksesta saadut vaatteiden pesuohjeet jne.
Meillä kans mies tekee kyllä kaikkia hommia... teki kukkapenkit ja minä olin piällysmiehenä, auttoi kesäkukkien laitossa, kitkee rikkaruohot yms., siivoaa, laittaa ruokaa, tiskaa, pesee pyykkiä ja tekee kaikki raskaat hommat. Kantaa kauppakassit, hoitaa lapset, nytkin on tuolla muksujen kans, et äippä saa olla tietokoneella
rauhassa. Ikkunatkin pesi ulkoa, minusta kun ei ole rappujen päälle nyt kiipeen. Siis mies on aivan ihana :heart: :heart: :heart: , en kyllä luopuis mistään hinnasta tästä kultakimpaleesta. Kaikista asioista keskustellaan ja sovitaan yhdessä. Enpä muista että ois koskaan edes riidelty tän 11 vuoden yhdessäolon aikana. Oon kyllä niin tyytyväinen puolisooni. Uskon, että liittomme tulee olemaan yhtä pitkä kuin appivanhemmilla jotka ovat olleet jo yli 40 v. naimisissa ja yhdessäkin ainakin 45 vuotta. Omilla vanhemmillani naimisissa oloa kerkes tulla melkein 30 vuotta, joka päättyi isäni kuolemaan... :'( .
Siis unelmieni mies :heart: :heart: .
Pai80 Ehdottomasti kannattaa kutinasta mainita neuvolassa, vaikka olet varmaan jo maininnutkin. Itelläkin oli esikoisen aikaan ja nyt tässä raskaudessa kutinaa jalkapohjissa silloin tällöin - tosi harvakseltaan, mut sanoin siitä neuvolassa ja heti täti passitti kokeisiin - ei siis tarvinnut edes ite pyytää sitä. Täti tuumas, et varmuuden vuoksi - eivät halua ottaa mitään riskejä...
Supistuksista Jonkun verran on tässä raskaudessa ollut harjoitussuppareita, mutta aikaisemmissa raskauksissa niitä ei ollut lainkaan. Heti alkoi kivuliailla suppareilla synnytys esikoisella rv 41+2 ja poika syntyi 41+3. Toista oottaessa kivuliaat supparit alko 41+6 ja tyttö syntyi tasan 42+0. Et mulla kun supparit tulee niin se on lähtö sitten...
NeLa Meillä tyttö aloittaa uimakoulun viikon päästä ja se kestää kaks viikkoo, sit aloittaa poika uimakoulun... eli viikon päästä ravataan Raksilan uimahallissa seuraavat 3 vkoa... onneksi OYS on lähellä, jos vauva sattuis päättään tulla maailmaan
.
Mies meillä jää nyt viikoksi lomailemaan :heart:, ihanaa - ollaan koko perhe kotosalla viikon ja tehdään miehen kans yhdessä kaikkia juttuja... Lapset käy 3 h päivässä srk:n kesäkerhossa ja sillon voidaan miehen kans tehdä kaikenlaisia kotihommia yms. ja tietty sit ku lapsetkin on kotona... miehellä vaan tahtoo kotihommat unohtua ja menee aika lasten kans kun ovat kotona :heart: . Mies tykkää hirveesti touhuta lasten kans, mut itteä sit tahtoo risoa tekemättömät työt... mut kerkeepä niitä tehä... lapset on vaan hetken pieniä. Parempaa se lasten ja perheen kans vietetty aika kuiteski on kuin et jos ravais kuppiloissa. Ja tekee mies tietty kotihommia lasten kotonakin ollessa... mut jos lapset kinuaa iskää leikkiin niin iskähän menee
. No oikeesti mies kyllä tekee kotihommia tosi paljon, et ei kyllä meikällä ole valittamista...
Olivia81
Hitto kun mua tekis mieli syödä nuo Sirkus Aakkoset, jotka ostin eilen sairaalakassiin.
Ne oikein huutaa mua...
Hyvä kun muistutit, salmiakkiahan/lakritsiahan mun piti kans sairaalakassiin ostaa
. Tänään ollaankin menossa kauppaan, niin pitääpä muistaa ostaa ja sit vannottaa miestä, ettei syö niitä
. Pitää pitää myös ittensä kurissa, et ei kuuntele namujen huutelua... muuten ei oo sairaalassa naposteltavaa. Tosin kyllähän se mies varmaan tuo sit namua, ku pyydän.
vatsakasilmanvauvaa Hienoa, että sait hyviä uutisia äidistäsi. Helpottaa varmasti omaakin oloa näin loppuraskaudessa.
ON: Täällä oli eilen aivan mahtava aurinkoinen lämmin kesäpäivä ja nautittiin ulkona olosta koko perhe. Käytiin koko perhe jotain 7 km lenkki, lapset pyöräili ja iskä juoksi rinnalla - välillä pysähtyivät aina odottaan, että minäkin lyllersin paikalle
. Hyvin suju lenkkeily, vaikka tätä painoakin on kertyny ihan kiitettävästi ja olo on kuin norsuankalla...
Hehhee nyt oon päässy jo sivulle 14, alle 10 sivua enää jäljellä...
RV 36 POKSSS