Heinäkuun Hurmaajat Joulukuussa (päivityspyynnöt yksärinä)

chili ihanaa, onnea! :heart:

ummetuksesta mulla ei oo ummetus vaivannut missään raskaudessa ja luulen (??) sen johtuvan osaksi siitä että syön aamuisin kaurapuuron. lisään siihen vielä leseitä päälle (paljon kuituja) välillä saatan pilkkoa päälle vielä vaikka kuivattuja luumun paloja. =)

farkkuleggareista niitä on tosiaan hm:llä mammamallisia (korkea vyötärö) ja ovat kivannäköisiä. Mut mä ite käytän odotusaikanakin tavallisia farkkulegginsejä (kumilankavyötärö mutta matala). ne menee hyvin koko odotusajan (ihan normi oma koko) ja mua vaan jotenkin ahdistaa se korkea vyötäröosa. varsinkin loppuraskaudesta ison mahan kanssa tuntuu että ikävästi painaa mahaa. :/ Et yleensä se tulee sit muutenkin rullattua maha alle jos sellasia on, joten oon pysynyt noissa tavallisissa ja ei tartte erikseen ostella odotushousuja. =) Nyt kyl tosiaan tilasin hm:ltä yhdet mammafarkut, toivottavasti on sopivat. jos ei jaksa Aina niissä leggareissa kulkea. ;) Eilen tuli postissa hm:n kevätkuvasto, siinä oli kyl muutama ihana odotuspaita. mut ei yhtään mekkoa.. :/ oisin jonkun kivan mammafarkkumekon halunnut.. vero modan äitiyspuolella kattelin mut oli sen verran kallis etten raaskinut ostaa.. :p

Oikein hyvää uutta vuotta kaikille :heart: :heart:

p.s. käytiin eilen miehen kanssa ostoksilla (mm raketteja , lapset odottaa niitä innoissaan) mutta sitten tarttui prisman alesta yks aivan ihana neutri pöllöbody mukaan kokoa 56cm... :whistle: :heart:

sadee80 & rusina 13+4 :heart:
 
Chilille täältäkin isoimmat onnittelut hyvistä uutisista :flower:

(.) Nyt se sitten iski kaamee flunssa. Varasin lääkärin ajan työterveydestä ja lisäksi on aika äippäpolille tänään. Taitaa mennä koko päivä lääkärissä ravaten. Mietityttää, että oisko poskiontelon tulehdus tai korvatulehdus, kun oikeeta puolta pakottaa tosi paljon ja korvaa vihloo. Tosin onkohan tuo mikään ihme, kun on nyt 4 kuukaus menossa sellasta pientä flunssaa, että aivastan/niistän vähintään 20 kertaa päivässä. Oiskohan työpaikan sisäilmassa jotain :(

On nää alet vaan ihania :D . Löydettiin tosi hienoa Pukkilan laattaa alesta! Normaalisti ois menny about 70, nyt saatiin 15 eurolla satsi saunaan :) Tänään vielä shoppaileen vähän lattialaattaa, kun tarjous on vain vuoden loppuun asti.

Joku on uskaltautunut talleillekin vielä. Meille sanottiin (nyt jo ) ettei mitään iskuliikkeitä, ei hyppimistä tms. Siinä meni sitten osallistuminen kuntonyrkkeilyyn :(

Jaha mä jatkan täällä nuokkumista...saa nähdä jaksaako edes koko päivää töissä :(
 
Chili Paljon onnea hyvistä uutisista! Aivan ihanaa! :)

Me ostettiin eilen vauvakirja. Ja mua taas vaihteeksi alkoi itkettään kun valkattiin hyvää kirjaa kirjakaupassa... Aivan ihmeelliset asiat itkettää! Elokuva saa olla vaikka kuinka koskettava ja mua vaan ottaa päästä se, mutta sitten vauvakirjat saa silmät kostumaan. Hormonit! Mutta kirjaan laitettiin jo tosiaan ultrakuvat ja vähän tarinaa odotusajasta. Oma äitini teki kaikille lapsille vastaavat kirjat ja omani on tosi ihana.

Onkos muut odottajat muuten lukeneet Baby Blues -sarjakuvaa? Se on ihan järkyttävän hyvä! Sain ystävältä joululahjaksi ensimmäisen kirjan 'Kovempaa kuin kuvitelmat' ja siinä on kyllä loistavaa arkipäivän komiikkaa. :)

Nyt hammaslääkäriin paikattavaksi... Jipii. :eek:

Oliviai & Vauveli 12+4
 
Ai niin ja tuosta ummetuksesta sen verran, että luin jostain, että tässä vaiheessa ruuansulatukseen kuluva aika on jo yli tuplaantunut normaaliin verrattuna (norm 50 min, nyt 130 min tms.). Eli ei ole ihmekään jos tuntuu pahalta. :) Vaivaan auttaa runsas vedenjuonti ja liikunta!
 
Chili25 Ihanaa että saitte hyviä uutisia :flower: Ja rinsessa vieläpä tulossa :heart:

Joku kaipaili täällä kietaisubodyja. Itse sain äidiltäni ja siskoltani parit kappaleet 56 cm. Lindexiltä oli löytynyt jopa alennuksesta. :) On ne vaan ihanan pieniä. :heart:

Itse olin eilen shoppailemassa ja tarkoitus oli löytää mammahousut jo valmiiksi. HM:ltä löysin sellaset lökärihousut. Farkut eivät menneet millään ilveellä edes jalkaan (normaalisti farkut kokoa 42) nyt ei menny koko 44 edes reittä ylemmäks :/ Lopulta menin Stockmannille ja sieltä löytyi sopivat ja ihan kivannäköiset mammafarkut ja hintaa oli 29,95 euroa. Ainakin Vantaalla Jumbon Stockmannilla oli ihan kivasti kokojakin. Eli jos jollain lähialueen odottajalla samaa ongelmaa ku mulla niin kannattaa mennä tonne. Äitiysvaattet löytyy vauvanvaatteiden kans samalta osastolta.

Tenttiin lukuun pitäisi saada ajatukset taas kasattua, kun vähän sitäkin varten olen tämänkin vapaapäivän ottanut alunperin. Illalla mennään sitten yksin kavereiden luo istumaan iltaa. Noh, nyt voin olla sitten vihdoinkin julkiraskaana jos joku kysyy... Ja varmasti kysyy, koska aikasempina vuosina olen ollut melkoinen bilettäjä :LOL: Nyt mukaan pakkaan vaan Pommacia tai/ja alkotonta kuoharia (jos mies sellasta hyvää jostain sattuu löytämään).

Täällä on eilisestä asti sattunut rintoihin ihan hirveästi. Eilen aamulla kun nousin sängystä ylös meinasin suurinpiirtein kaatua takaisin kun sattui niin kovin. Yölläkin heräilin kipuun kun esim. vaihdoin kylkeä. Täytyy nyt vaan toivoa ettei mitään kauheita halausrutistuksia tule tänään, ku ei niistä ilman kipua selvitä :LOL:

Hyvää uuttavuotta kaikille mammoille !
 
Paljon onnea chili25 että kaikki on hyvin :) :flower:

musta tuntuu että raskausarpia tulee kun niitä on jo ennestäänkin mutta en ainakaan vielä jaksa rasvailla itseäni.. saa nähdä jos myöhemmin..

onko teistä ketkä ajatelleet hankkia kantoliinaa? itse olen ajatellut kokeilla sellaisen käyttöä vauvan synnyttyä

ihanaa tulevaa vuotta kaikille heinäkuun tuleville äideille :)

Bebek ja :heart: 11+3

p.s. kuka tota pinoa päivittää nykyään.. laitoin yksäriä Martalle.. mutta jos joku muu päivittää niin mulle voi laittaa lasketuksi ajaksi 19.7.2010
 
Pitkästä aikaa pääsin taas koneelle :) Paljon on tullut tekstiä,ihania ultra kuulumisia :heart:
Itsellä menossa väsyttävä vaihe,nyt lomalla nukkunut joka yö 12h ja päivällä vielä tunnin unet.. :ashamed: valvoa ei jaksa todellakaan puoleen yöhön,että kuinkahan tänään käy kun vuosi vaihtuu :D

UMMETUKSESTA..sitä on ollut tosiaan täällä päin jo pari viikkoa,vaiva on todella ikävä..ja tuo tullessaan enemmän turvotusta! Luumuja yritän syödä,josko se auttais. Omat farkut ei mene jalkaan,oon pitänyt paljon lököhousuja/toppahousuja mutta onneks kaverilta sain mammafarkut jotka voi laittaa ihmisten ilmoille =)

Onko muut huomannu HENGÄSTYVÄNSÄ helposti? minä ku lenkkeilen koiruuden kanssa metsässä paljon..ei meinaa jaksaa :ashamed:
huohotan jo puolessa matkassa ääneen :LOL:

Tänään saa popsia nakkeja ja perunasalaattia,valaa tinaa ja nauttia vuoden viimeisestä päivästä :heart:

:heart: Nauttikaa jokainen,ja viettäkää oikein ihanaa uutta vuotta!!!! :heart:

Taatu & Lahja rv 11
 
Onneksi olkoon Chili! :flower:

Synnytyksiä minulla on takana 2, joista eka kesti n. 11h (sis. 1½ h ponnistusvaiheen). Se oli imukuppisynnytys, jossa tuli muutama pieni 1. ja 2. asteen repeämä, välilihaa ei leikattu. Toinen synnytys kesti 19 tuntia (sis. ½ h ponnistusvaiheen), ei tullut yhtään repeämää, välilihaa ei leikattu. Minulla molemmat synnytykset on käynnistetty ja niin varmaan käynnistetään tämäkin. Välilihaa en anna leikata missän nimessä ellei lapsen terveys sitä erityisesti vaadi. Leikattu väliliha on jo suoraan 3.asteen repeämä itsessään ja sen myötä repeää vielä enemmän. Olen myös kuullut kauhujuttuja huonosti ommelluista välilihoista, joten nou tänks. Itse olen toipunut synnytyksestä jalkeille saman tien ja pystynyt istumaankin saman tien, joten samalla kaavalla mennään...

Kantoliinoista: Meillä on ollut vastasyntyneellä/pikkuvauvalla käytössä kantopussi, koska en jaksa opetella niitä liinan sidontoja, meidän koirat roikkuis niissä lipareissa ja varsinkaan mun mies ei jaksaisi niitä sidontoja opetella. Kantopussi on todettu meillä erittäin käteväksi. Meillä on tällainen: http://www.lillamamma.com/puoti/product_catalog.php?c=34
Isommaksi kasvettuaan vauva on ollut kantorepussa, nimeltään Manduca.
 
Bebek ihan oikeaan osoitteeseen tuli päivityspyyntö :) Ja vaihdoin LA:n. Käyn parin päivän välein katsomassa noi yksärit ja sitten päivittelen listaan.

Ihana ilma on Itä-Suomessa ja tein tuossa tunnin lenkin, söin ja nyt painun päikkäreille, niin jaksaa illalla katsella raketit...toivottavasti ainakin. Mennään anoppilaan ja onneksi on hyvä päivä tänään, kun se tekee niin tolkuttoman hyvää ruokaa :) Olis ihan tuhlausta lähteä sinne voimaan pahoin. Nyt on pari päivää ollu hyvä olo ja kyllä siitä on nautittu!! Eilisiltana ihailtiin mahaa, joka pullotti ihan kunnolla. Nyt alkaa varmaan kohtukin näkyä vähän, kun tuossa ihan häpyluun yläpuolella on sellainen pieni pallo. Luin siitä neuvolan kirjasta, että näillä viikoilla kohdun pohja on noin 8cm navan alapuolella, joten se puoltaisi tätä mun löydöstä :) Housujen kanssa ei kyllä vielä ole ongelmaa ollut, kun käytän hyvän matalavyötäröisiä farkkuja ja mulla turvotus on ihan tuossa navan alapuolella. Olishan se tietenkin hyvä jotkut mammafarkut olla varastossa, niin ei sitten jonain aamuna iske hätä, kun ei housut menekään kiinni.

Mulla ei ole vielä ollut mitään tuntemuksia mahassa, mitä voisi luulla liikkeiksi. Siellä ultrassa lääkäri sanoi, että vaikuttaisi olevan etuseinämässä istukka, niin en niitä vielä pariin viikkoon kyllä odottelekaan.

Oikein mukavaa Uuden Vuoden vaihdetta kaikille!! Musta tuntuu vähän hassulle, että huomenna on jo se vuosi, jona meidän vauva syntyy :)

Marta+ pikku myyrä 15+1 :heart:
 
chili25: Oi ihanaa, onnea! Mäkin tavallaan salaa toivoisin tyttöä, mutta hassua on se että mietin vaan poikien nimiä :) mulla on yks ihan ehdoton suosikkinimi, mutta sitten syntymän jälkeen vaikka oiskin poika niin kumminki kävis niin ettei kaveri oo yhtään nimensä näköinen.

Tuntemuksista: Mulla on semmosta ihan hassua kuplintaa tavallaan alavatsassa iltaisin kun makaa sängyssä. Mun mielestä se ei tule suolistosta, mutta toisaalta vaikeaa ajatella että se tulis kohdusta.. Se on semmosta tosi jännää, hentosta. Ehkä kuvittelen kaiken :D

Ummetusta mullakin on. Jes, ihanaa.. välillä sitten vastaavasti ollaan koko aika vessassa, joten samoissa mennään täälläkin kuin monet muutkin näköjään.. Se on inhottavaa, kun turvottaa mahaa vielä entisestään.

Ennu: Mulle neuvolassa sanottiin combatista, että oman tuntemuksen mukaan. Siinähän on paljon just hyppyjä ja täs sarjas on yhdessä kappaleessa muistaakseni 240 polven nostoa. Tosta määrästä en ole ihan varma, mutta tosi paljon kumminki! Teen ne helpotetusti ja samoin hypyt. Pitää silti ottaa varmaan puheeksi ens neuvolassa että pitäiskö jo antaa olla sen.. Mietin vaan että onkohan kuinka samanlaista kuin kuntonyrkkeily. Combatis ei ainakaa ite saa iskuja mihinkää :)

Olivia81: Mä oon lukenu sitä Babyblues-sarjakuvaa ja on kyllä aivan mainio! Luin ekoi kertoja jo joskus yläasteikäisenä ja nyt taas :) ja hyi hammaslääkäri, mulla on niihin kammo viime kesän juurihoidon takia :O

Bebek: Me ollaan aateltu kantoliinaa. Saadaan mun iskän perheeltä joku malli käytettynä, kun ne ei enää ens kesänä sitä tartte. Pitää sitten kattella, että onko hyvä meille se. Tänne meidän kaupunkiin on avattu vasta uusi äitiys- ja lastentarvikeliike ja siellä on tosi ihania kuoseja kantoliinoissa! Semmosia värikkäitä palloja ja raitoja.. Kesävauvalle just hyviä :)

Taatu: Mä hengästyn alta aika yksikön! Uskomatonta! Rappujen nousukin saa puuskuttamaan, ja oon normaalisti tosi hyvä kuntoinen. Me asutaa luhtitalon yläkerrassa ja meillä on ehkä 20rappua tänne ylös ja neki on liikaa :D

Ja sitten omaa napaa :)

Meillä mies tais saada vatsataudin. Tuli töistä kesken kotii kolmen päivän saikkulappu kourassa.. Tosi kurjaa, kun mies odotti niin tätä iltaa ja raketteja! Tosin ei ole oksentanu kun yhden kerran, joten elättelen toiveita, että ei ois tautia, ei ainakaa mikää ärhäkkä näyttäs olevan. Mies on nyt nukkunu aamu ysistä asti koko ajan..
Mulla olo ihan ok. Syön tosi paljon mehujäätä, etenkin twistereitä. Mukavan raikkaita :)
Kohta pitäis käydä viel kaupassa, jääkaappi on tyhjä ja vaikka mies ei söis niin kyllä mä tartten ruokaa ainakin :LOL:

Ei muuta kuin oikein mukavaa uudenvuoden aattoa ja uutta vuotta heinäkuisille! :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bebek:

sitten te mietitte että miksi jossain ultraa kätilö ja jossain lääkäri.. ne kätilöt jotka tekee ultria on saaneet erityiskoulutuksen siihen hommaan joten ovat käyneet lisäkursseja jotta voivat olla töissä ultria tekemässä.. mulla on ihan sama ultraako kätilö tai lääkäri.. kyllä ne sen homman molemmat osaavat kun sitä työkseen tekevät..

oli pakko käydä kommentoimassa



En minä sillä sitä ihmetellyt, voi olla että ovat molemmat yhtä hyviä, mutta aiemmat kommentit hoitajan suorittamista ultrista ei oikeen ole mua vakuuttaneet... (ei millään pahalla hoitajia kohtaan - suvussakin on hoitajia) ei ole antaneet tietoa niskaturvotuksesta jne. ja mammat on lähteneet epätietoisuudessa ultrasta pois - ei millään pahalla. Itellä kun ei ole kokemusta hoitajan ultraamisesta kun aina on ultrannut pätevät lääkärit. Ja aina on OYS:sta saatu kunnon raportit ja täytetyt neuvolakortit, joista on voinut tiedot tarkastaa ja raportti on vielä neuvolassa käyty läpi, joten ei varmasti voi olla mamma epätietoisuudessa mitä ultrassa on selvinnyt. Lääkäri on myös koko ultrauksen ajan selostanut ultran etenemistä, eikä mitään ole jäänyt mietinnän varaan ultran jälkeen =) .

Chili25 paljon onnea hyvistä ultrakuulumisista ja onnittelut prinsessan odotuksesta :heart: :flower: .

Ummetuksesta täälläkin se meinaa vaivata. Urheilu siihen ainakin auttaa. Luumusoppaa söin joulun aikaan ja se turvotti koko mahan aivan hirveeksi ja teki kauheet ilmavaivat, mutta ummetukseen se ei ihme kumma vaikuttanut, vaikka oisin niin olettanut. Olen tässä aloittanut hiihtokauden ja se auttaa tähän vaivaan hyvin, eilenkin kävin 10 km hiihtämässä aluksi ja kohta alan hiihtää normilenkin eli 20 km. Keväällä laihdutin 3 kk:ssa 10 kg hiihtämällä.

Pai80 kiitos hyvästä vinkistä, pitääpä käydä stockaltaki kattomassa äitiysfarkkuja, jospa täällä Oulussakin niitä olis.

Bebek mulla on kaksi kantoliinaa aiempien raskauksien jäljiltä säästössä ja aion niitä käyttää nytkin. Ne on olleet kyllä tosi hyviä käytössä, minulla on trikoinen Babu ja kudottu Haikaran kehto.

Taatu minä ainakin olen huomannut hengästyväni nopeammin ja neuvolassa siitä mainitsinkin niin neuvolan täti sanoi sen johtuvan lisääntyneestä verenkierrosta raskaudessa tai jotain sinnepäin.

Synnytyksistä esikoisesta olin kipeänä 36 h, mutta synnytyksen kestoksi on merkitty 8h45min, koska välillä supistusten väli piteni, ponnistusvaihe 26 kesti minuuttia. Tässä raskaudessa välilihaa vähän leikattiin, koska minulla alkoi voivat uupua ja vauvan sydänäänet heikkeni - muutoin kätilö ei edes olisi välilihaa leikannut. Mutta en revennyt sen enempää, tikkejä tarvitsi ainoastaan yhden ja istumaan pystyin heti, itse myös kävelin osastolle, joten ei kaikille välilihan leikkaamisesta tule repeämiä eikä myöskään tarvita hirveetä määrää tikkejä. Esikoisella oli muuten vielä kaikenlisäksi napanuora kerran kaulan ympärillä, mutta ei onneksi ollut mitään vaaratilannetta.

Toisella lapsella olin kipeänä supistuksista myöskin toista vuorokautta, mutta neuvolakorttiin on merkitty synnytyksen kestoksi 5h50min ja ponnistusvaihe 2 min, olisi kätilön mukaan kestänyt ainoastaan minuutin, mutta piti varoa vauvan kättä, kun tuli maailmaan käsi poskella =) .

Illalla mennään kaveriperheen luo uutta vuotta vastaanottamaan. Miehet ampuu raketteja ja me mammat jälkikasvun kans katotaan niitä joko sisältä (ainakin pienimpien kans) tai vähän aikaa ulkona. Eli hyvää seuraa, ruokaa ja juotavaa tiedossa (alkoholia emme ole kertaakaan käyttäneet näissä pippaloissa, vaikkei raskaanaolevia olisikaan, mutta ihan lasten takia raitis uus vuosi =) , muutenkaan emme mieheni kanssa juo lasten nähden ja tiedän ettei juo kaveripariskuntakaan - annetaan lapsille turvallinen lapsuus. Itse sitä juomista lapsuudessa näin liikaakin :kieh: .

Hyvää Uutta Vuotta kaikille heinäkuun mammoille =) .

SMSM ja Hippu rv 11 + 4



 
zeenahkiitos informaatiosta

SMSMmullakaan ei oo neuvola täti puhunu oysin ultran siirtymisestä mitään vaan siellä ultrassa sen ottivat puheeksi.huonosti se informaatio kulkee.

mulla seuraava neuvola vasta 27.1.ei jaksaisi millään odottaa,kaiken kruunasi kuitenkin edellinen neuvola käynti(9+6)kun kuulin ekaa kertaa vaavin sydänäänet :heart: meinasi siinä itku päästä onnesta. =) tosi aikasin ne kuului vaikka lääkäri sanoi että elä pelästy jos ei kuulu,kun yleensä ne kuulee vasta viikolla 12.

Hyvää ja terveellistä uutta vuotta 2010 kaikille heinämammoille :heart: :wave: :p

Virpi1980 ja masu asukki 10+2
 
Virpi1980 ja zeenah kiitos tiedoista molemmille. Mulla on tosiaan np-ultra 11.1 ja silloin varmaan saan asiasta tietoa OYS:sta ja jos en saa kysyn ite. Neuvolalääkäri mulla on 14.1 ja pitääpä siellä kysyä sitten mihin ultrat jatkossa siirtyvät. Omassa kunnassa en tosiaan usko, että ultraavat, kun on ainoastaan surkea ultrauslaite. Jos ei OYS:ssa ultraus enää onnistu niin todennäköisesti ostavat palvelun yksityiseltä ja todennäköisin ois toi Oulun magneetti, jonka kanssa on nyt jo sopismus olemassa.

SMSM ja Hippu
 
Osallistun nyt mukaan keskusteluun:)

Jendde: Kyselit synnytysten kestosta.. Itselläni esikoisen synnytys kesti yhteensä 10h15min.. Mutta sitä aikaa oli vähän vaikea arvioida tarkemmin, kun supistuksia oli ollut jo edellisenä iltana, mutta yön aikana en ollut tuntenut mitään..eli vissiin nukuin niin sikeästi, ja aamulla sit sairaalassa huomattiin että synnytys oli käynnissä jo hyvää vauhtia:D Aktiivinen ponnistusvaihe kesti 16 min:) Repeytymiä ei onneksi tullut, ja muutenkin sujui kaikki hyvin:) Ainoastaan puudutusten kanssa oli ongelmia, kun eivät oikein vaikuttaneet.. ja sen takia hieman pelottaakin seuraava kerta :/
Ensimmäisen raskauden kohdalla täällä ainakin neuvolassa kuunneltiin sydänäänet ihan joka kerta:) Ja myös nyt tämän raskauden kohdalla joensimmäisellä käynnillä (rv9+3), mutta ei kuulunut mitään.. :/

Millä viikoilla teillä on kuulunut ensimmäisen kerran pikkuisen sydänäänet? Onko se siis tosiaan normaalia jos ei vielä noilla viikoilla ole kuulunut? Esikoisen kohdalla kun tosiaan kuului samoilla viikoilla.. :/

Mistäpäin täällä muuten on porukkaa?:) Onko ketää pohjois-savosta tai itä-suomesta päin?:)


 
Heidik86 Mie olen alunperin itä-suomesta ja tällä hetkellä asustelen pohjois-savossa :D

Hirveesti oli tullut tekstiä, en edes muista olinko aikomuksissa kommentoida mihin :LOL: Illasta pitäisi lähteä naapuriin uutta vuotta vastaanottamaan. Hieman mietityttää, koska paikalle saapuu miehen sisko perheineen ja he eivät vielä tiedä tulevaisesta pienokaisestamme :/ Ja valitettavasti mahani on jo hieman turvonnut ja sen piilottelu on melkoisen työn takana :ashamed: Ei haluttais vielä kertoa, ultran jälkeen sitten, mutta tietysti jos suoraan kysyy ni en kyllä aijo käydä valehtelemaankaan.

Mie sain toissapäivänä kuulla pienoisen sydänäänet vko 10+5 ja hienosti jumpsutti :heart: Aivan mielettömän erikoinen hetki. Itse tosin olin varautunut siihen että ei kuulu, mutta neukkutäti oli hyvin luottavainen :)

Erittäin hyvää uutta vuotta kaikille mammoille :flower: :D

Rae ja ihme 11+0 POKS!
 
Rae89: Saako kysyä, että mistäpäin tarkemmin olet?:) Itsekin tosiaan nyt asun pohjois-savossa, iisalmessa tarkemmin, ja kotoisin olen itä-suomesta, pohjois-karjalasta, läheltä rajaa :) KYS:iin ois tarkoitus mennä sit synnyttämään? :D Kiva kuulla, että täällä on porukkaa myös täältä päin:)

Mutta nyt, oikein Onnellista ja Hyvää Uutta Vuotta kaikille!:)
 
Hei!

Viime yö meni huonosti nukkuessa... liekkö tämän päiväinen liikaa mielessä.

Tänään kävin siinä NT-ultrassa...

Yksi pikkuinen löytyi ja niskaturvotus oli 1.2mm, huh!
Koko vastasi viikkoja 13+3 ( menkoista 12+0 ) joten la siirtyi kymmenellä päivällä aikaisemmaksi eli nyt se on 5.7
Istukka on tällä kertaa etuseinässä, mitä se on kaikissa aikaisemmissa ollu takaseinässä...

Lisään kuvan jos jota kuta kiinnostaa..=) tosin pyllyä ei siinä näy vaan yläkeho..



heidik86 asutaan pohjois-karjalassa rajan lähellä ja synnäri on PKKS =)
 
Hyvää vuotta 2010 heinäkuiset. Meillä nukuttiin vähän pommiin tänään... esikoinen herätti kymmenen aikoihin... no valvominen ja rakettien ampuminen vaati veronsa :LOL: .

Mukava ilta oli kaveripariskunnan luona, syötiin perinteisiä uuden vuoden ruokia ja kotona join tuon jouluksi ostamani alkoholittoman punkun. Pikkasen oli "paksu" olo illalla, kun piti pakkasen takia turjostaa vaatetta paljon, eikä enää juuri taivu kunnolla muutenkaan tai ainakin se jo tuntuu vatsan seudulla. Lapset meillä nyt tietää jo raskaudesta ja otetaan heidät mukaan np-ultraan, niin näkevät tulevan perheenjäsenen.

Heidi86 Meillä ei täällä kuunnella kovin aikaisilla viikoilla sydänääniä. Kahdella aikaisemmalla lapsella näyttää kuunnellun 12+ viikolla sydänääniä. Nyt ei ole kuunneltu vielä ollenkaan, kun on alle 12 vkoa kestänyt raskaus.

SMSM ja Hippu rv 11+5
 
Onkos muilla suonenvetoa jaloissa? Mulla alkoi viime yönä ja tuntuu, että vasen jalka on ihan turta. Tällaisen vaivan olin ihan tyysti unohtanut edellisistä raskauksista.

Täällä uusivuosi on alkanut räkätaudilla :(
Eikä edes panadoleja oo lääkekaapissa. Täytyy varmaan sinnitellä kuumalla glögillä tämä päivä.

heidik86 ja rae89
Hauskaa, että meitä Pohjois-Savolaisia on täällä useampikin. Mietin tässä yhtenä päivänä tuota Iisalmen tilannetta. Sekö sairaala ei enää otakaan vastaan synnyttäjiä? Sieltä on ihan kiva matka Kuopioon. Me asutaan taas himppu etelään päin Kuopiosta nähden.
KYS:lla on kaikki 4 aiempaa lasta syntynyt ja aivan ihanat kätilöt on olleet avustamassa. Tietty, kun olen niin monta kertaa KYS:ssa synnyttänyt, on kätilöistä tullut tuttuja, joiden kanssa kaupassa moikataan ja vaihdetaan kuulumiset (vaikka meidänkin esikoinen on siis jo 13 vee) =)

Joku kyseli aikaisempia synnytyksiä:

esikoinen: mulla oli raskausmyrkytys olin jo valmiiksi sairaalassa. Synnytys käynnistettiin. Synnytys kesti ~10h , josta ponnistusvaihe 5min. Ei tarvinnut epparia. Lapsi 3340g

toinen: olin valmiiksi sairaalassa järkyttävien liitoskipujen vuoksi (kaaduin loppuraskausaikana pahasti-sellainen spagaadilento). Istukka irtosi osittain ja synnytys käynnistyi. Synnytys kesti ~5h, ponnistusvaihe 4 min. Ei tarvinnut epparia, mutta lähellä oli. Näin kätilön kädessä veitsen ja loppu sujui sutjakkaasti :D Lapsi 3860g

kolmas: Kotoa lähdettiin sairaalaan. Synnytys kesti 3h. Ponnistusvaihe 0 min. Ei epparia. Lapsi 4560g.
Kaikista helpoin synnytys. Sain liikkua vapaasti. En ollut piuhoissa kiinni, kuten aiemmin.

Neljäs: Kotoa lähdettiin sairaalaan. Synnytyksen kesto 10h. Ponnistusvaihe 45min. Ei epparia. Lapsi 4450g. Yritti tulla kasvot edellä. Kätilöt saivat käännettyä oikeaan tarjontaan. Napanuora menikin varmaan pyöritellessä 2 x kaulan ympärille.

Olin suunnitellut hienosti esikoisen syntymän, kuinka voisin kokeilla jakkaraa tai esim. ammetta. Toisin sitten kävi. Oma vointi oli myrkytyksen takia sellainen, että ne haaveet sai heittää romukoppaan.
Toisenkin lapsen kohdalla jaksoin pitää yllä haaveilua, mutta minut kiidätettiin piipaat päällä saliin ja en todellakaan saanut nousta sängystä. (synnytys käynnistyi siis verenvuodolla, kun se istukka irtosi osittain)
Kolmannen kohdalla en enää toivonut mitään erikoista. Olisin päässyt ammeeseen ja tuoliin, mutta ajatus ei tuntunut silloin hyvältä. Hyppäsin sängylle ja sanoin kätilölle: " lapsi syntyy nyt" ja samassa kuului ensi parkaisu.
Nelosen kohdalla toivoin vain kunnon kipulääkitystä ajoissa. Epiduraalin sain 3 x väärin laitettuna ja olin tosi kipeä. Siinä ei tullut ammeet eikä tuolit ekana mieleen. Vielä ½ vuotta synnytyksen jälkeenkin en pystynyt istumaan kunnolla.
Varmaan joudun tässä raskaudessa äitipolilla (pelkopolilla) puhumaan epiduraalin laittamisesta tai muista vaihtoehdoista.

Pitkä vuodatus-ei silti mitään kauhutarinoita tai pelottelua. En olisi nyt tässä tilassa, jos olisi
:LOL:

T: vatsakasilmanvauvaa ja rakkauslapsi 10 +5
 
Heidik86 Mie olen alun perin kans tuolta melekein rajan pinnasta ja nyt asustelen täällä iisalmen lähimaastossa :D

Iisalmessa ei saa enää synnyttää. Muuten kaikki "normi" kontrollit miun mielestä saa ja pitää käydä iisalmessa ja sitten myöhemmin siirrytään KYS:in asiakkaaksi ja siellä sitten synnytys..Meiltäkin aikas moinen matka tuonne Kuopioon mutta sinnehän se on ajettava:D

Uusi vuosi vaihtui kaveriporukassa iltaa istuen ja hyvin syöden. Ihan mukava oli viettää kerrankin rauhallinen uusi vuosi kun kaikkina edellisinä vuosina on tullut oltua vähän viihteellä :LOL: Nyt näin kunnon yöunien jälkeen voisi käydä miettimään talon siivousta, pyykkien pesua ja koulutehtäviä :/

Mutta Erittäin Hyvää uutta vuotta heinäkuun 2010 Mammat :flower:

Rae ja ihme 11+1
 
Jospa sitä tosiaan sitten kaikki olisi hyvin, vaikka niitä pikkuisen sydänääniä ei heti kuulunut ekalla käynnillä. Ehkä se vaan juuri huolestutti, kun ensimmäisen kohdalla kuului heti:) Nyt vaan odotellaan sitä np-ultraa, joka ois 12. päivä:)


vatsakasilmanvauvaa
Mukava tosiaan kuulla, että täältä löytyy enemmänkin porukkaa pohjois-savosta:) Jospa sitä vaikka sitten sattuis yhtäaikaa osastollekin sitten aikanaan :)
Oletko itse lähempää Kuopiota? :)
Iisalmessa tosiaan ei enää hoideta synnytyksiä, eli kuopioon joutuu tulemaan. Itseäni vähän pelottaakin juuri tuo matka, kun ensimmäisen synnytys oli suht nopea, niin että ehtiikö sitä ajoissa sairaalaan.. :S
Aiemmin piti myös rakenneultra käydä kys:issä, mutta nykyään sen taidetaan jopa tehdä täällä :)

Rae89 Tiedä sitten jos ollaan vaikka kotoisin samalta paikkakunnaltakin :D Kun molemmat kerta kotoisin läheltä rajaa :)

Te, joilla on useampi lapsi.. Niin onko teidän lapset syntyneet suht samoilla viikoilla, vai onko ollut suuriakin eroja niissä? Mietin siis sitä, kun oma poikani syntyi rv 41+5, niin onko miten todennäköistä että seuraavakin menisi yli la:n.. :) Tosin hyvin yksilöllistähän se on :)

Mukavaa uuden vuoden alkua kaikille:)






 
heidik86,rae89 ja vatsakasilmanvauvaa minä olen myös pohjois-savosta kuopiosta eteläänpäin jonkun matkaa. KYSsiin mennään synnyttämään myös. toinen lapsikin syntyi siellä,esikoinen NKL:lla. meillä on neuvola täällä kylällä ja ultrat kyssissä.

onnea chilille prinsessa uutisista ja että kaikki on hyvin =)
mulla on ehkä vähän poika olo.. no se varmaan muuttuu vielä monesti.

täällä vaan pahoinvointi jatkuu,en tiedä milloin loppuu. eilen etsin kotidobblerilla sydänääniä varmaan 45min ja en löytänyt. meni vähän fiilis uudestavuodesta,mutta sitten kun tultiin yöllä raketteja katsomasta ja kuuntelin vielä nukkumaan mennessä niin siellä se pieni jumpsutti. nyt en varmasti kuuntele viikkoon kun tulee hirvee olo jos niitä ei aina kuulekaan.

synnytyksistä ollut puhetta. ensimmäinen syntyi sektiolla. kun kohdunsuu ei auennut vuorokaudessa kuin 5cm. poika oli 4015g ja 52cm
toinen tuli alakautta, kesti reilu vuorokauden ensimmäisistä supistuksista. ponnistusvaihe reilu tunnin. välilihaa leikattiin vähän,en kokenut sitä mitenkään kipeänä silloin annan kyllä leikata toistenkin jos tarve vaatii. häntäluu murtui ponnistusvaiheessa,sain istua uimarenkaalla pitkään ja persaus oli monta kuukautta kipeä. tyttö oli 3500g ja 50cm.alatiesynnytys oli ihan hirveän kivulias ei vienyt epiduraali kipuja kuin hetkeksi ja KYSSIN kätilö ei antanut mielestäni tarpeeksi hengittää ilokaasua. en ymmärrä vieläkään miksi sitä pihtasi. helsingissä sitä sai kyllä niin paljon kun vain halusi. vei edes vähän kärkeä siltä kovimmalta supistuskivulta kun sai pään sekaisin. no mut eipä sitä kait pysty kivutta synnyttämään.

molemmat syntyivät noin viikko lasketusta ajasta.

maanantaina on se np-ultra, mieskin pääsee onneksi mukaan.sitä odotan kovasti. väsymys vaivaa, en ymmärrä miten selviän töissä kun vajaan viikon päästä pitäisi aloittaa taas kun ei saa nukkua päiväunia. miehen kanssa saadaan nyt hetki yhteistä aikaa kun lapset meni mummolaan yökylään.ärsyttää vaan kun yököttää koko ajan.lähden tästä mattia miehen kainaloon katsomaan.

Hyvää Uuttavuotta 2010 kaikille mammoille :flower:

terveisin tiuhti ja toukka 12+3
 
SMSM saanko kysyä että mistä päin olet?onko pitkästikki ouluun matkaa?tiiä vaikka samalla paikkakunnalla asuttas =) ;)

mulla oli lihaskramppi tässä pari päivää sitten pohkeessa ja se on aivan järkyttävää,lihasta vääntää ja jalkaa ei saata liikuttaa yhtään ja kestää vielä useita minuutteja tämä vääntö,näitä ei tapahdu minulla kuin silloin kun olen raskaana ja näköjään silloin kun odotan poikaa,onkohan siis poika nyt tulossa? :heart: :whistle: tyttöjä kun olen odottanut ei näitä ole ollut.

minulla alkaa etova olo vihdoinkin olla voiton puolella,tosin syömään en pysty niinku ennen raskautta ja en todellakaan samoja määriä,vatsa täyttyy jo tosi pienistä määristä,ihan hyvä niin =) :LOL:

mutta eipäs tässä muuta.hyviä vointeja kaikille :hug:

virpi1980 ja asukki 10+3
 

Yhteistyössä