Heinäkuun Hurmaajat 2010

Hug
Jääny ihan kokonaan kirjottamiset tänne puolelle, kun luuhaan tuolla facebookissa. Kuitenkin on pitäny käydä kyttäämässä täällä kaikki kirjotukset. :LOL:

Turvakaukalosta Me käytetään todella vähän kaukaloa, kun ei omisteta autoa. Mä oikeesti pelkään, että seuraava pidempi reissu voi olla aikamoista itkua. Eihän tuo mies jaksa varmaan siinä kupissa istua kun sen pienen hetken, kun pitäs päästä möyryämään.

Kardemummma Mä stressaan vähän kanssa tosta kääntymisestä. Meillä on poju kääntynyt vaan kolme kertaa vatsalta selälleen ja niidenkin kertojen välissä oli päiviä/viikkoja. Nyt ei musta edes yritä hirveesti. Mutta kai se sitten aikanaan. Tuntuu vaan välillä, että kaikkien muiden vauvat kääntyilee ja osaa ties mitä, mutta ei meidän poju. Se tykkää kurlata ja kuunnella omaa ääntään:heart:

Nyt täytyy mennä, kuuluu morsetusta tuolta hälyttimestä.
 
No niin, jos sit kertoilis enemmän meidän pojusta ja elämästä.

Poika syntyi tosiaan 16.7. Vedet meni päivää aikaisemmin ja synnytystä piti käynnistellä oksitosiini-tipalla ja oli todella rankka synnytys, kun tippaa koko ajan lisättiin. Mitat oli 3520 ja 51. Nyt 5 kuukauden iässä 67.5cm ja 7,5kg.

Poika on luonteeltaan hurjan kiltti. Kun itkahtaa niin silloin on aina joku hätä kyseessä eikä turhaan juuri itkeskele. Nauravainen, hyväntuulinen ja rauhallinen poika (ei siis ainakaan äitiinsä ole tullut ;)).

Täysimetyksellä oli reiluun 4 kuukauden ikään ja nyt saa hieman soseita ja kaurapuuroa. Kiinteiden aloituksen myötä monta kertaa päivässä säännöllisesti toiminut vatsa löi ihan kovalle ja nyt ei ole päiviin kakkinut. Alkaa tuskastuttamaan jo poikaakin. Luumusosetta olen koittanut ja kaurapuuroa, mutta tuloksetta. Lisäksi tuntuu olevan allerginen jollekin ruoka-aineella koska poski kutisee niin paljon että raapii sen aina ihan vereslihalle. Aluksi epäilin perunaa, mutta ei sitten ollutkaan se, kun jossain vaiheessa oli parempi vaikka perunaa meni. Eilen annoin pitkästä aikaa ruusunmarjaa ja yöllä oli raapinut poskensa taas pahaan kuntoon. Olisiko sitten se, tiedä häntä.

Tykkääkö muuten muiden vauvat katsella/kuunnella kirjoja? Oliverilla vierähtää helposti puolikin tuntia kun ottaa sen kainaloon pötköttämään ja lukee lastenkirjoja. Ihana lepohetki itsellekin kun saa vaan makoilla ja lukea toiselle ja toinen on ihan innoissaan :) Sätkii ja kiljahtelee innostuksesta.
Kirjastossa tuleekin sitten vierailtua usein lainaamassa kirjoja pojalle, kun samat kirjat monta kertaa päivässä luetaan ja itseä alkaa jo toisto kyllästyttää vaikka varmaan täydestä pojalle menisikin samat kirjat :)

Nyt poika päiväunille ja päivän lehden kimppuun.

PS. Aika hyvin vastasi mielikuvat teistä todellisuutta kun pääsin valokuvia facebuukkiin tutkimaan ;) Ja hirveän kivasti otitte ryhmässänne vastaan, kiitos siitä :)
 
Kardemummma ei meiläkään pahemmmin kääntyillä, Apsi aloitti kääntyilyn 4kk ja 2päivän iässä, jonkun kerran sen jälkeen sitä ollaan harrastettu. Poika kyll osaa mutta ei viitsi vispaaminen jokasuuntaan ja seurustelu on meän pojalle mieluisempaa hommaa :D

Turvakaukalosta Apsi viihtyy ehkä parhaiten turvakaukalossa, jos joskus poitsu on aivan itkunen ja kärtty niin parhaiten pieni mies rauhoittuu kaukaloon. Apsin ekat kuukaudet reissattiin paljon ja turvakaukalo tuli pojalle ehkä turhankin tutuksi.
 
Tervetuloa uusille, kiva kuulla lisää heinäkuisten äippien jutustelua:)

Parisuhteista - miten teillä on on sujunut miesten kanssa nyt vauva-aikana? Raskausaikana meillä meni oikeastaan tosi hyvin, mutta nyt vauva-aika ollut miehen kanssa jotenki aikas vaikeeta aikaa :| Vauvaa hoitaa kyllä ja kotona on illat töiden jälkeen, eli siinä ei valittamista. Ja siis vikaa on mussa varmasti ainakin yhtä paljon tai enemmänkin ku miehessä, oon varmaan kaamea nalkuttaja, mutta silti... Riidellään lähes päivittäin enemmän tai vähemmän naurettavista asioista, ja välillä mulle on nyt tullut sellanen olo, et olis helpompaa jos vaan eroaisi :'( Ei nyt siis missään tapauksessa olla eroamassa, mutta kurjaa kun tollanen olo joskus. Ja ässärintamalla hiljasta, ei vaan kiinnosta, kun ilmapiiri on niin usein huono. Kuvaavaa, että ennen aina odotin viikonloppuja ja yhteisiä lomia, nyt melkein päinvastoin, kun tiedän et sillon vaan ehditään riidellä enemmän. Tylsää kun meillä kuitenkin on maailman ihanin vauva :heart:, ja haluaisin ottaa kaikin tavoin tästä ajasta kaiken irti. Mutta ehkä se tästä helpottaa... Huh, olipas omaa napaa :ashamed:
 
Viimeksi muokattu:
Heipsis! Olen seuraillut kesäkuisten pinoa pitkään, sillä laskettu aika oli kesäkuun lopussa. Poika kuitenkin syntyi 9.7. "hiukan" yliaikaisena mitoilla 4090g ja 51cm. Voisin liittyä heinäkuun hurmaajajoukkoon. :) Mukava olisi vaihtaa kokemuksia samanikäisten kesken.

Mitenkäs muille maistuvat soseet? Meillä menee kaupan soseet, mutta auta armias kun teet itse jotain! Tulee itku ja sellainen irvistys että huh. :D En tiedä miten itse tehtyjä soseita voisi "maustaa" jotta ne kelpaisivat kaupan soseiden jälkeen. Nissähän on kaikenmaailman öljyjä ym ja maistuvat varmasti paremmilta. Oletteko itse tehneet soseita? Voiko niitä maustaa jollain?
 
Meillä syö tosi innolla kaikki hedelmä- ja marjasoseet mutta kun esim. tänään annoin riisiä&kanaa-sosetta niin joka lusikallisen jälkeen kamala yökkäysrefleksi joten keskeytin homman ja annoin Aurinkoista. Oikeastaan vaan pope-sose menee eli siis porkkana-peruna. Muille "ruokasoseille" yökkäilee. Pitäiskö vaan antaa sitkeästi joka päivä vaikka yökkäilee eikä selvästi tykkää vai pitäydytäänkö vaan pelkissä hedelmä-marjasoseissa?
Iltapuuron syö tosi hyvin, melkein tetrallinen menee kerralla. Aamupuuroa ei vielä syödä vaan aamulla menee siis se sose.

Tessu77 Meillä riitaa aiheuttaa eniten se kun miestä saa kokoajan olla patistamassa siivoamaan edes omat jälkensä, kaikki tavarat jätetään sinne mihin ne sattuu putoamaan eikä mitään kotitöitä voi tehdä ilman erillistä käskemistä. Ja mua risoo kokoajan olla aikuista ihmistä käskemässä, eikö sitä voi mitään tehdä oma-aloitteisesti??!
On kyllä pojan kanssa melkein aina kun ollaan molemmat kotona yhtäaikaa ja on meidän perheessä se hauskuuttaja, poika kikattelee ja nauraa vedet silmissä illat miehen jutuille ja minä saan rauhassa hommailla kotihommia.
Teenkö mä vaan tyhmästi kun siivoan jäljet ja kokkaan, pyykkään ja huolehdin muutenkin kodista? Pitäiskö vaan jättää tekemättä?
Olen vaan sellanen ihminen etten tykkää kauheasta epäjärjestyksestä vaan esim. ennenkuin illalla istun sohvalle telkkua katsomaan niin siivoilen tavarat paikoilleen ja laitan "tunnelmavalaistuksen" yms. Onko muita sellaisia ihmisiä?

S-rintamalla on hiljaista kuin huopatossutehtaalla. Aloitin jälkitarkastuksen jälkeen e-pillerit taas ja halut jäi siihen. En siis imetä niin pillerit pystyin aloittamaan, molemmat kun inhotaan kumin kanssa vehtaamista niin oli helpoin ratkaisu aloittaa samat vanhat pillerit.
Ei siis vaan haluta. Mies kyllä yrittää kontaktia mutta aina on mulla joku tekosyy (poika nukkuu samassa huoneessa, väsyttää, päätä särkee, ei haluta yms.)
Olen itsekseni miettinyt että kun olen alkanut "piilottelemaan" omaa alastonta vartaloani synnytyksen jälkeen mieheltä. Ennen alastomuudessa ei ollut mitään ongelmaa mutta nyt tuntuu että joka paikka roikkuu, raskausarvet loistaa pimeässäkin yms muuta typerää.
Mies ei ole kertaakaan, ei ikinä koskaan sanonut mitään pahaa vartalostani mutta omaan silmään se vaan muuttui hätäsektion jälkeen niin ällöttäväksi ettei sitä halua miehellekkään näyttää.
Mitä tälle tilanteelle vois tehdä? Pitäiskö vaan pakottaa itteni hommiin ja toivoa että siitä vois jotain nautintoa itsellekin tulla? Auttakee viisaammat!
 
En voi auttaa seksihommissa (kuulostipa epäilyttävältä), kun ei niitä oo vieläkään harrastettu :D Kohta kilahtaa 6kk raja rikki. Ei vaan jakseta. Mulla nää imetyshormonit tekee senkin, ettei kiinnosta. Pussailuhalailu on jees, mutta muuhun ei riitä energia ja intohimo. Miehellä sama juttu. Romantiikka ei oo kuollu, mutta erotiikka hetkeksi. Ens vuonna lupaan paneshkella ainakin kerran :LOL:
 
Heippa!

Tervetuloa kaikki uudet, tosiaan mahtava joulukuun ryntäys!:)

Matkustus on meillä vähän niin ja näin. Alkuun viihtyy ja usein nukahtaa, mut pidemmät reissut ottaa neitiä aivoon. Kun Milja oli alle kuukauden, ajoin yksin sen ja koiran kanssa vanhempien luokse reilu 200 km:n päähän ja kerran tissiteltiin välissä. Nyt en kyllä enää uskalla itsekseen lähteä, kun saa olla aina vetämässä yhden miehen tai naisen sooloa tuolle kimpoilijalle viimeistään siinä vaiheessa, kun matkaa takana tunti:) Mut meillä kyllä rauhottuu, kun pysähdellään välillä! Mut ei mikään suosikkipaikka oo toi istuin kyllä. Pitäs kai kohta alkaa jo miettiä seuraavan istuimen hankintaa. Onko kellään hyviä vinkkejä?? Vaikka meidän neiti onkin aika mini (5 kk: 6450cm ja 64cm), alkaa toi Brion kaukalo tuntuu musta jo nyt ahtaalta.

dana Siis meillä myös Milja nukkuu iskän kanssa parhaiten. Joku salaliitto epäilen. Tai sit toinen vaihtoehto on se, et mä havahdun hirmu helposti. Ja kun mä havahdun, Milja herää vähän lisää jne. Oravanpyörä, jossa herätetään toisemme... Nukutaankin miehen kanssa vuorotellen eri huoneissa.En edes muista, milloin oltas viimeeks nukuttu vierekkäin:OEli mun on varmaan turha kommentoida noihin peiton heilutteluihin mitään.. En varmaan ees muistais enää, mitä laitetaan ja minnee.:LOL:

... Ja toiv. dana selviää pian, mikä sua piinaa. Voimia:hug:

olive Aluksikin tervetuloa:) Ja meillä ei vielä kirjoja oikein jaksa Milja kuunnella. En oo kyllä yrittänytkään kuin pariin otteeseen, mut neiti alkaa kiemurrella saman tien matosena siinä sylissä. Ei siis ole muutenkaan mikään sylivauva. Oikeestaan viihtyy sylissä vaan jos sylittäjä on liikkeellä koko ajan. Huomasinkin tuossa äsken, et mun selkä on totaalijumissa, kun oon kantanut pientä huonossa asennossa.

Soseet maistuu meillä vaihtelevasti. Edellisenä parina päivänä ei oo maistunut lainkaan, mut tänään taas paremmin. Tai oikeestaan eilen alkoi taas maistumaan, kun laitoin neidin syöttötuoliin syötön ajaksi. Eihän tuota vielä sais istuttaa, mut mä nyt jaksan uskoa, et noi muutaman minuutin päivittäiset sessiot ei tee neidistä kuomuselkäistä kellonsoittajaa. Mut ilmiselvästikin meillä asuu Bona-neiti! Bonat maistuu siis parhaiten. Tänään kokeilin sitä bonan kasvissosetta (porkkana-peruna-maissi-?)ja hyvin uppos. Hedelmät on ylitse muiden, marjoille vielä irvistellään. Hupaisaa on, et Milja tykkää niistä samoista, mitkä äidinkin mielestä on parhaita:)

Tessu Meilläkiin kiristää välillä vanne päätä. Mut molemmat kyllä tiedostaa, et johtuu väsymyksestä ja tän hetkisestä elämäntlanteesta. Mies tekee vuorotöitä ja kun on kotona, on oikeestaan melkein koko ajan vauvan kanssa, kun mä teen gradua. Oletteko saaneet puhuttua asioista?Tai oisko teidän mahdollista saada vauva hoitoon vaikka pariksikin tunniksi ja mennä yhdessä esim. ulos syömään ja juttelemaan asioista perin pohjin?

Puuh. Neiti on vedellyt taas jo tunnin unia. Pitäs varmaan tyhjentää rinnat, kun en oo kahteen vuorokauteen pumpannut- meillä siis imetys on loppunut tässä parin viimeisen vkon aikana pikkuhiljaa. Ja jos joskus menis itekin ajoissa nukkumaan, niin ois ehkä huomenna jopa vireessä:)

Eli adios.

A + Milja 5 kk ja rapiat
 
Viimeksi muokattu:
Meillä ollaan just ostamassa uutta turvaistuinta...tilataan Saksasta Wavo Fix XL, joka pärjänny tosi hyvin testeissä ja on isofixeillä molempiin suuntaan.. Brion kaukalo kuulemma tosiaan pienimmästä päästä ja meilläkin jo melko pienen tuntonen.. Kiva saada tytölle uus istuin!

Kannattaa muuten alkaa ajoissa miettiin millaisen istuimen haluaa...ei ollu niin helppo valinta kuin kaukalo. Ehdottomasti haluttiin istuin, joka saanut hyvät arvosanat testeissä ja niitä ei niin hurjan paljon ollu..ei kuitenkaan halua tehdä kompromisseja turvallisuudessa. Onneks lopulta löyty kummiski istuin!!:)
 
Viimeksi muokattu:
Täällä ilmottautuu taas erittäin väsynyt mamma. Poika meni ennen ysiä nukkumaan mutta ekan kerran kitisi jo kymmeneltä. Otin sit viekkuun nukkumaan ja seuraava herätys oli puolenyön aikoihin josta valvottiinkin sitten ihan kolmeen. Aina kun nukahti ni nukkui 5 min ja kitisi taas. Annoin sit jo kipulääkettä, mutta silti yö oli yhtä kitinää. Hammas ainakin puski yön aikana läpi joten syytän sitä. Vatsansakin kanssa tosiaan ährää kun ei sitä kakkaa saada tulemaan joten voi olla osasyyllinen. Eipä ne kunnon yötkään juuri parin kolmen tunnin unipätkiä pidempiä ole, ja joskus oikein mietityttää miten sitä jaksaa itse päivästä toiseen näillä unilla. No, pelastukseni on ollut pojan aamupäikkärit jolloin itsekin olen hetken vielä lepäillyt, kun esikoinen on koulussa. Heh, hirveetä valitusta, sori :)

Mitäs muuta piti kommentoida....Niin, sekstailusta nyt ainakin. Meillä kävi päinvastoin kuin monella muulla. Eli meillä vaan parani seksielämä pojan synnyttyä. En enää suhtautunut niin kriittisesti omaan kroppaani ja sen ison vauvavatsan kadottua tunsin itseni ihan hehkeeksi vaikka tää vattarällykkä tässä roikkuukin :) Eli ei valittamista sen suhteen, hyvä näin :)

Jaaha, jos pojalle sitten vaikka puuroa ja esikoinen koulutielle. Pääsee sitten sinne päiväunillekin :)
 
Täällä on nukuttu kohtalaisen hyvin, tosin unet jäi lyhyiksi, kun en menny aikanaan nukkuun, vaikka tiedossa on aikaset herätykset poikkeuksellisesti tällä viikolla. Pojalla alkaa joka päivä koulu klo 8 ja taksia pitää olla puolen kilsan päässä noutopaikalla odottelemassa jo 7:20. Tosin taksi tuli vasta 7:45, ei ollu kiva tuolla -16 asteen pakkasessa ja vinkassa odotella taksia :kieh:. No kahtena seuraavana päivänä mies meinas, et vie pojan oottaan taksia ja jatkaa sit töihin.

Seksistä on ainaki ollu puhetta.. Meillä seksielämä olis erittäinkin viriiliä, jos ei tää pikkuterrori tekis sitä lähes mahdottomaksi. Tyttö ei taas nukahda kuin tisulle ja herää heti jos siirtää omaan sänkyyn, joten ei auta kuin antaa nukkua meidän keskellä. Hyvin toimii ehkäisy :LOL:. Kaks isompaa lasta nukahti aina tisulle ja ne siirsi siitä vaan omaan sänkyyn jatkaan unia, mut ei tää. Ilmeisesti tää on herkkäunisempi - tullut isäänsä. Kaks isompaa lasta ovat sikiunisia - vieläkin.. tainneet periä äitinsä unenlahjat :whistle:.

Mutta nyt pitänee lähtä herättään keskimmäinen yöunilta, ettei nuku koko päivää... Vauva nukkuu ulkona rattaissa, on nukkunut siitä asti, kun lähdettiin esikoist viemään taksille eli klo 7 asti.
 
Reissussa ollaan oltu nyt viime torstaista asti...tänään kotiin. Hyvin on nukuttu reissussakin, paitsi tänään noustiin jo klo 08!!!! :( Toissa yönä vedettiin taas uni ennätys unta tuli yhteensä 13 tuntia putkeen...19.30-08.30!!:D

Joo, tosiaan tuo turvaistuin-asia nyt ajankohtainen..ei tosiaan viitsi mitään muutaman kympin Halpa-Halli-istuinta ostaa...onneks on olemassa noita testituloksia, kun ammattilaisillakin niin erilaisia mielipiteitä siitä mikä on hyvä istuin. Ja tosi halvaks tulee tilata tuolta saksasta..vaan 40euroa!! Nämä on kummiski semmosia hommia, joihin haluaa panostaa.. Saas nyt vielä nähä, et tuleeko tilauksesta mitään, kun ootellaan vastausta et käykö istuin sit Mersuunkin kun tällä hetkellä meillä on Volvo ja en oikeen ole tykästynyt autoon. Tuo istuin oli melko tarkasti rajattu mihin käy ja miten päin ja vielä millasella jalustalla. Meillä tosiaan ollu aina Mersu ja nyt vaihdettiin Volvo...ja tämä mamma ei kyllä tykkää :( ...toivotaan et samat jalustat kävis molempiin jos vaikka tuo auto menis kohta vaihtoon ;)

niin joo, yks asia, josta lähes kaikki ammattilaisetkin vaikuttavat olla samaa mieltä...isofix on ylivetosysteemi noissa turvaistuin jutuissa. ja sen kyllä itsekin allekirjoitan...aivan eriluokkaa kiinnitys ja jämäkkyys kuin vöillä kiinnitettynä. eli se meillä ainaskin ehdoton vaatimus, kun autosta kerta kiinnekkeet löytyy...ja varmasti jos pirssi vaihtoon menee, ehtona nuo isofixit!! semmosia jorinoita turvaistuimista...huomaa varmaa et asia nyt melko lailla ajankohtainen ja mielessä!!:)

Jouluun enää muutama päivä...ollaan tosiaan kotosalla. Sitten joulupäivänä lähdetään taas sukuloimaan.

Kyselin aiemmin influenssapiikistä..moniko meinaa ottaa? Meillä kai sit jätetään väliin, vaikka sen ois tyttö ikänsä puolesta saanutkin... muut rokotteet on kaikki otettu mut tuo epäilyttää sen verraan et taidetaan skipata..

mukavaa viikko ja ihanaa joulunodotusta!!:)
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa uusille, kiva kuulla lisää heinäkuisten äippien jutustelua:)

Parisuhteista - miten teillä on on sujunut miesten kanssa nyt vauva-aikana? Raskausaikana meillä meni oikeastaan tosi hyvin, mutta nyt vauva-aika ollut miehen kanssa jotenki aikas vaikeeta aikaa :| Vauvaa hoitaa kyllä ja kotona on illat töiden jälkeen, eli siinä ei valittamista. Ja siis vikaa on mussa varmasti ainakin yhtä paljon tai enemmänkin ku miehessä, oon varmaan kaamea nalkuttaja, mutta silti... Riidellään lähes päivittäin enemmän tai vähemmän naurettavista asioista, ja välillä mulle on nyt tullut sellanen olo, et olis helpompaa jos vaan eroaisi :'( Ei nyt siis missään tapauksessa olla eroamassa, mutta kurjaa kun tollanen olo joskus. Ja ässärintamalla hiljasta, ei vaan kiinnosta, kun ilmapiiri on niin usein huono. Kuvaavaa, että ennen aina odotin viikonloppuja ja yhteisiä lomia, nyt melkein päinvastoin, kun tiedän et sillon vaan ehditään riidellä enemmän. Tylsää kun meillä kuitenkin on maailman ihanin vauva :heart:, ja haluaisin ottaa kaikin tavoin tästä ajasta kaiken irti. Mutta ehkä se tästä helpottaa... Huh, olipas omaa napaa :ashamed:
Meilläkään ei mitenkään häävisti mene miehen kans.
Tuntuu että pojan hoitaminen jää edelleen suurimmalta osin mun vastuulle. Ruokailut on täysin mun vastuulla, vaik poika siis syö jo soseita ja mies tosiaan vois ruokkia, mutta ei tee sitä ku sillon kun en oo kotona tai erikseen pyydän.
Ja kotityöt. Argh. Oon tässä nyt joku pari kuukautta jo puhunut joulusiivouksesta (sillä varjolla et josko täällä jotain tapahtuis ILMAN huomautusta), mutta ei ! Mies ei ole tähän päivään mennessä laittanut tikkua ristiin asian hyväks, vaikka tosiaan on luvannut. Tiskit ja pyykit on täysin mun vastuulla. Mies tekee kyllä viikonloppusin ruokaa, mut se on mun mielestä aika vähästä ku ei sitten muuten oikeasti osallistu yhtään kotitöihin ilman et tarttis huomauttaa. Viimekin viikolla yks päivä touhusin 12 h täysin yksin (siivosin, hoidin pojan, leivoin...) eikä apuja.
Ennen pojan syntymää mies jopa teki kotitöitä ite oma-alotteisesti, mut eipä tee enää.
Itkettää ja turhauttaa tää tilanne. Pinna jatkuvasti kireällä.
Kaiken huippu oli että viikonloppuna mies lähti polttareihin, vaik tasan ties et ois ollu hyvä viikonloppu laittaa kotia joulukuntoon. Eilisen sitten makas sohvalla krapulassa.
Ja sitten tosiaan kuvittelee et mä riemusta kiljuen lähden sen kaverin häihin tammikuussa. Ei todellakaan nappaa lähteä kun ensin pyörittää kotia viikon yksikseen.

Juu siis ässärintama tosi hiljanen, ei vaan kiinnosta ! Mies istuu enimmäkseen koneella kun poika menee nukkumaan ja mä teen kotitöitä tai sitten mökötän sohvalla. Ilmapiiri on kireä lähes 24/7. Samoja fiiliksiä kun Tessullakin, mut en tosiaan luovuta.
Meillä on kuitenkin ihana poika, joka on päästänyt meidät suhteellisen helpolla.
 
SMSM Meillä neitin 5 kk mitat saadaan torstaina. Jännityksellä odotan joko painokäyrä näyttäisi ylöspäinkin. Niin paljon ruokaa olen kyllä yrittänyt tyrkyttää kun vaan millään menee :) 4 kk mitat olivat 64,6 cm 6385 g. Menee aikas lailla tasan tarkaan samoissa mitoissa kuin siskonsakin pituudessa painossa ollaan kyllä jäljessä...

Tuosta nukkumisesta, huoh... Meillä ollaan menty (oman laiskuuteni vuoksi) perhepeti systeemiin ja nyt siitä pitäisi päästä pois. Esikoisen kanssa tätä ongelmaa ei ollut kun koliikkivauvana huusi ensimmäiset kolme kuukautta ja sen jälkeen ruokittiin pullolla suoraan sänkyyn. Noh, tämä pikkuneiti kun on oikeinkin ihastunut nukkumaan vieressä ja pitämään sormesta kiinni ettei äiti vaan karkaa mihinkään. Ainut vaihtoehto on varmaankin pitää ihan unikoulu systeemi sitten puolen vuoden iässä. Onko teillä muuten sellaista "ongelmaa" että isompi lapsi hermostuu vauvan itkusta? Esikoinen ei kestä meillä millään vauvan itkua. Menee ihan paniikkiin varsinkin jos ei näe vauvaa samalla. Tämän unikoulun ajaksi olenkin jo alustavasti pyytänyt että Unna saa mennä mummulaan hoitoon ettei tarvitse kuunnella huutoa ja itkua...
 
Heis.
Apsin 6kk mitat:

paino 6430g ( 6050g)
pituus 66,3cm ( 63cm)
pään.ymp. 42,8cm (41,7cm)

eli ollaan ihan minejä viel. takana pitkä ja väsyttävä päivä, ei muuta sitten jaksakkaa tänne raportoida.

Dana88 & Apsi melkein 6kk jo :heart:
 
Tracy Hoggin nukutusmetodit kunniaan! Meillä mentiin nyt unille kolmatta iltaa näiden neuvojen mukaisesti ja tämä ilta on ollut helpoin ilta kahteen kuukauteen. Meidän ongelmana ovat olleet toista tuntia kestävät iltaraivarit, nukahtamisen vaikeus, lohtutissin ja hyssyttelyn tarve, herääminen 30 min unien jälkeen, jonka jälkeen tämä sama rumba alkaa alusta. Kaikkinensa illasta on mennyt semmonen 3h nukuttamiseen.

Mutta tänään ei iltaraivareista ollut tietoakaan (ok, ehkä pientä kitinää) ja Jätti nukahti lopulta itsekseen omaan pinnikseen. Heräs kyllä taas sen 30 min jälkeen, mutta nukahti melkein itsekseen 15 minuutissa. Tietty tässä voi tulla takapakkia, mutta jotakin mun täytyy yrittää tehdä toisin, kun en jaksa niitä iltaraivareita ja sitä, että koko ilta menee nukuttamiseen. Kyseessä ei varsinaisesti ole mikään unikoulu, tavoitteena on lempeillä metodeilla opettaa vauva nukahtamaan itsekseen. Lyhykäisyydessään, kyse on tästä.
 
SMSM Meillä neitin 5 kk mitat saadaan torstaina. Jännityksellä odotan joko painokäyrä näyttäisi ylöspäinkin. Niin paljon ruokaa olen kyllä yrittänyt tyrkyttää kun vaan millään menee :) 4 kk mitat olivat 64,6 cm 6385 g. Menee aikas lailla tasan tarkaan samoissa mitoissa kuin siskonsakin pituudessa painossa ollaan kyllä jäljessä...

Tuosta nukkumisesta, huoh... Meillä ollaan menty (oman laiskuuteni vuoksi) perhepeti systeemiin ja nyt siitä pitäisi päästä pois. Esikoisen kanssa tätä ongelmaa ei ollut kun koliikkivauvana huusi ensimmäiset kolme kuukautta ja sen jälkeen ruokittiin pullolla suoraan sänkyyn. Noh, tämä pikkuneiti kun on oikeinkin ihastunut nukkumaan vieressä ja pitämään sormesta kiinni ettei äiti vaan karkaa mihinkään. Ainut vaihtoehto on varmaankin pitää ihan unikoulu systeemi sitten puolen vuoden iässä. Onko teillä muuten sellaista "ongelmaa" että isompi lapsi hermostuu vauvan itkusta? Esikoinen ei kestä meillä millään vauvan itkua. Menee ihan paniikkiin varsinkin jos ei näe vauvaa samalla. Tämän unikoulun ajaksi olenkin jo alustavasti pyytänyt että Unna saa mennä mummulaan hoitoon ettei tarvitse kuunnella huutoa ja itkua...
Meillä nuo muksut on sen verta sikiunisia, etteivät tiedä yöllä tuon taivaallista vauvan itkusta tahi muustakaan melusta. Pävällä, jos vauva itkee niin säntäävät laittaan tuttia tai muuten hoitamaan. Mut meillä noi lapset on 7 v. poika ja 5,5 v. tyttö. Minkä ikäinen esikoinen sinulla on?

Isommista muksuista on meillä tosiaan jo suuri apu vauvan hoidossa. Tää 5,5 v. tyttö nukutti vauvaa n. 3 vkon ikäisestä lähtien sitterissä muutaman kerran - heilutteli sitteriä niin siihen typy sit nukahti :heart:. Ulkoa kun tullaan ovat ottamassa vauvalta vaatteita pois, siis niin et vauva makaa sängyllä tms. ja ottavat tumput, töppöset, lakin pois ja avaavat haalarin, mutta eivät kuitenkaan vielä nostele vauvaa, koska siihen heistä ei vielä ole. Mutta tosiaankin auttavat kaikessa missä voivat :heart:.
 
nennulainen varmasti tosi hyvä linkki, jos on nukahtamisongelmaa tai esim, yötissistä vierotusta. Itsekin mielenkiinnolla luin...ja yllätys yllätys, neuvot oli just ne,mitä on noudatettu, vaikka en ole kyseiseen henkilöön aiemmin perehtynytkään..siis toimii tosi hyvin. Meillä toiminut jo ainaskin 4 kuukautta!!

...vaikkakin äärimmäisen harvoin joutuu noita konsteja kokeileen, kun yleensä nukahdetaan itsekseen, mutta silloin kun tarvii, niin toimii tosi hyvin. Tai no, aina meillä kyllä hämärässä rauhotutaan ennen nukkumista samalla kun syödään...mutta noita muita konsteja ei kovin usein tartte.. mutta kaipa se onkin idea, että pikkuhiljaa niitä ei sit enää tartte!!

Niin joo, ja piti vielä kirjoittaa tsempitykset niille, joilla on miehen kanssa vaikeaa. niinhän sitä sanotaan, että pikkuvauva-aika on rankka koetinkivi parisuhteelle. Kovasti voimia!! Itsekin olen pelännyt, jos alkaa ongelmia tuleen, kun niin monella onjust tuona aikana ollu vaikeaa.. onneks vielä on säästytty ja vauva on vaan lujittanu suhdetta!!:heart: mutta siis voimia!
 
Viimeksi muokattu:
Mä otan nuo nennulaisen konstit käyttöön kun poika paranee:)
Meillä siis vesirokkoa sairastettu 5päivää,ja nyt alkas näpyt menemään ruvelle.On aika väsyneet vanhemmat täällä.Poika on lisäksi kärsinyt mahan jumituksesta ja hammastakin tulee,niin ei oikeesti toivoakaan nukkua yhtään:'(
Nyt maha rupesi toimimaan ja vauva on nukkunut 10min eteisessä vaunuissa..jee:)
Meillä on kaikki jouluvalmistelut puolitiessään..osa lahjoista on kaupassa ja josko tänä iltana pääsisi meistä jompikumpi ostoksille:)On pakko olla olut kummankin kotona koska poika on huutanut suoraa hutoa jo sylistä laskee ja yritäs sitten siinä sivussa hoitaa kolmea muuta lasta..varsinkin 3-vuotias on ollut ihan hirveä ja hyppinyt seinille kun ei oo kukaan ehtinyt sitä hoitamaan:(
Mutta nyt maksan pinon laskuja,ja josko rupeis väsäämään mitä ostetaan kaupasta jouluksi ruokaa:)
Isomat ei meilläkään herää yöllä vauvan huutoon onneksi.
Jotain juttua oli parisuhteesta,ja meillä on sujunut ihan ok..tottakai väsyneenä tuo nukkuminen on paljon mukavampi vaihtoehto kun petipuuhat,mutta kyllä meillä kerran viikkkoon jotain toimintaa on:)Ja itsellä on ainakin niin että ei kauheesti mieli aina tee,mutta sitten kun hommiin ryhtyy niin se onkin ihan mukavaa:LOL:Mutta on meillä käynyt tässä vauva-aikaan kerran niinkin että mies nukahti ja hommat jäi..mies vieläkin harmittelee kun nukahti:LOL:
hipsu
 
Meillä onneksi on miehen kanssa sellanen tilanne noin niinkuin muuten parisuhteessa että vaikka minä välillä räjähtelen ja reuhaan niin ei tarvi kun miehellä laukoa jotain tosi typerää ja hauskaa juttua niin meikäläinen taas nauraa :) Ollaan siis molemmat tosi lyhyt vihasia mutta sitä useammin sitten leimahtaa.

Ja hip hurraa! Eilen aamulla kun miehellä oli meno vasta illaksi töihin niin tapahtui se suuri S ja vielä kaks kertaa :cool: Kaipa se oli vaan siitä kiinni että alkaa hommiin eikä vaan ajattele että vielä sais hetken nukkua. Ja mielestäni kyllä auttoi ja piristi kummasti ilmapiiriä.

Meikäläisellä vaan meni sen suuren S:n takia selkä, ilmeisesti lihas venähti tai jotain. Nyt on tuskaa liikkuminen ja ennenkaikkea pojan nostaminen saa vedet silmiin. Inhottavaa kun yksin pitää kuitenkin pärjätä vaikka pää kainalossa. Sen siitä saa kun alkaa urheilemaan :LOL:
 
Heips:)

Täällähän on paljon uusia, pari päivää mennyt kiireitten kanssa ja matkustaessa ja sillä välin on tänne tullut monta uutta kirjoittajaa:) Tervetuloa kaikki uudet:)

Täällä ollut puhetta ulkona nukkumisesta, meillä Saana nukkuu aina parhaat päikkärit jos ulos pääsee. Sisällä ei tahdo nukkua, kun on niin lämmin. Ja uloshan vauvan voi viedä vaikka olisikin yli -10 pakkasta, vuoraa vaan vaunun niin, että kopassa on tuo maks. -10. Vilttejä, harsoa, peittoja yms. kopan ympärille ja eteen niin, että jää pieni ilmarako ja kyllä kopassa kelpaa nukkua vaikka olis kovempikin pakkanen:) Tosin nyt kun ollut yli kolmenkympin pakkasia ollaan kyllä oltu sisällä...

Meillä on huomenna 5 kk neuvola, ei ole selvinnyt allergia asiat vielä, nyt on tosiaan käytössä almiron pepti maito, mutta oireet ei kaikki ole kadonneet. Ei siis luultavasti maitoallergiaa. Tosi vaikea selvittää mikä allergia voisi olla, kun oireet tulee ja menee..ja Saana syö mahottoman hyvin ja pelkkä maito ei riitä vaan kiinteää haluaa myös.

Autossa istumisesta Saana viihtyy autossa, vaikka joutuu usein yksin istumaan takapenkillä, kun mä ajan. Ollaan paljon ajettu pitkää matkaakin kahestaan. On ´hereillä paljon ja kattelee ja sitte nukkuu myös. Kun haluaa evästä tai seurustelua niin alkaa huudella ja kitistä, silloin pitää pysähtyä, koska saana ei autossa yleensä turhia huutele. Just ajettiin täältä rovaniemelle ja siitä viel kemiin ja oltiin kaksi yötä ja takas kotiin. Matkaa tuli yhteenä reilu 1200 kilsaa ja hyvin meni. Siis todella monta tuntia autossa istumista. Takastulo matkalla pakkanen kiri -38 asteeseen ja jännitti että pysyykö diesel sulana, onneks pysyi, meillä on tuo viimenen 150 kilsaa semmonen pätkä missä ei oo mitään..ei juuri asutusta saati huoltoasemaa. Mutta kotiin päästiin:)

Mutta nyt siivoilemaan, saana nukkuu päikkäreitä:)

Pohjoisen taika ja saana
Saana on ottanut hassun tavan nukkumaan mennessä, se vetää peiton naaman päälle ja tuhisee sitte siellä peiton alla:D Ja jos peiton ottaa alemmas, niin herää ja vetää sen takas. Käyn sitte aina kun on kunnolla unessa vetämässä peiton pois naaman päältä, saattaa tosin yöllä vetää sen takas. Onko muilla tällästä? Meillä on aika lämmin makkari, joten luulis kuuma tulevan siellä.
 
Pohjoisen taika meillä poitsu tekee kans nuin, kun se pistetään nukkuun. vetää peiton ja harspn naamalle, monestikkaan ei näy koko ukkoa, kun nukutaan.

mitä mieltä muuten ootte vähän flunssasen vauvan nukuttamisesta ulkona?
eli siis vähän räkänen, mutta ei kuumeinen. Apsi oli räkäinen niin ja köhi vähän,joku viikko sitten, niin puin sen kunnolla ja pistin parvekkeelle nukkumaan vaunuissa. Mun yks kaveri haukku mutt tyhmäksi ja kuulemma maalaisjärki puuttuu kokonaan, kun pistin pojan nukkuun ulos, keli oli silloin -1 astetta eli aivan leuto. Poitsu oli kunnolla puettu ja rattaiden sisälämpötila ei laskenut alle +10 astetta. Apsi ei nuku sisällä päikkäreitä ulkona voi joskus jopa nukkua tunnin. monethan sanoo, että lapsen on räkäsenä helpompi hengittää jos on vähän vilposempaa. Itsestä asia ainakin on ihan ok, kuten myös neuvolan mielestä. Mutta alko vaan ottaa tän kaverin tärkeily ja mesoaminen pattiin. mitäs mieltä te ootte asiasta?

Dana88 & Apsi melkein jo 6kk :heart:
 
Dana Eilen nukutettiin poika ulos vaunuihin kun pakkasta oli -12 ja pojalla on räkätauti. Nukku 2,5 tuntia ja se ulkona nukkuminen tuntu tekevän hyvää nuhalle!

Iltanukutus sujuu meillä niin,että syödään n. 18.45-19.15 jonka jälkeen vaihdetaan yövaippa ja yökkäri. Otan pojan syliin pötköttelemään salkkareiden ajaksi ja siinä useimmiten alkaa jo Matiaksella silmät luppasta. Kasilta vien sänkyyn ja tassuttelemalla nukutetaan omaan sänkyyn.
Oon huomannu, et jos poika nukahtaa syliin, se herää satavarmasti 30min-tunnin päästä itkemään, itsekseen nukahtamisen jälkeen ei heräile.

Meillä nykysin viihdytään aika hyvin autossa, silti minä istun aina takapenkillä niinei tarvitse kesken matkan pysähtyä jos parku tulee.

Soseita syödään yleensä aika hyvällä ruokahalulla ja melkeinpä kaikki käy (paitsi porkkanaa sisältävät, ne käy mahaan), suurinta herkkua on tällä hetkellä pikkufarmarin herkku.

NessaMeillä sano terkkari, että jotkut vauvat tarvitsee jopa 20 maistelukertaa jotain tiettyä sosetta ennen kuin hyväksyy sen maun, jotta ahkerasti vaan tarjota vaikka yökkäilee :)

Parisuhde on ihan ok.. Paitsi mulla taitaa nuo saakelin e-pillerit taas tehä tehtävänsä ja välillä napsuu aika pahasti hermo tuon miehen kans, mut kyllä se tästä.

Nyt ei muuta kerkee, pitää mennä kattoo pieni talo preerialla loppuun tallennuksesta!

Laura ja Matias 5 pvä vajaa 6 kk
 

mitä mieltä muuten ootte vähän flunssasen vauvan nukuttamisesta ulkona?
Sulolla on jo toinen flunssa (mullakin on koko ajan uus, perskele) ja se ainakin nukkuu joka päivä ulkona pitkät päikkärit. Mustakin vaikuttaa, että räkänokan henki kulkee siellä paljon paremmin ja olo on vähemmän tukkoinen. Eli sano että kaikki muut on sun puolella tässä asiassa, sille ilkeälle ystävälle siis :D
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä