Sain kuin sainkin kahlattua kaiken tekstin läpi. Joka päivä olen yrittänyt kuroa kiinni tekstiä, mutta oma aika on ollut aika vähissä.
Mutta joo, olemme vihdoin Suomessa! Ihan mahtavaa! Tosin, Suomi-arki on lähtenyt käyntiin todella nihkeästi: ensin Jätti kärsi aikaerosta muutaman yön, nukahti yöunille siinä 02:00 aikaan, ja sitten iski päälle joku pirkuleen virustauti. Epäilen RS-virusta. Jätti on ollut nyt tasan viikon tässä taudissa ja kerran ollaan käyty lääkärissä. Kuumetta oli ensimmäiset kolme päivää 38-39C välillä ja nyt on ihan hirveän räkäisen ja yskäisen oloinen. Yöt on menneet ihan helvetiksi tän takia, meillä ei ole ollut nyt 2 viikkoon ainoatakaan normaalia yötä. Yks yö jouduttiin myös soittamaan päivystykseen, kun kaveri oli aivan märkä lapanen. Viime yönä sai aivan järkyttäviä kilareita aina imetyksen päätteeksi, veikkaan että oli niin tukkoinen olo. Ja korvatulehdustakin epäilen, vaikka keskiviikkona lääkärissä korvat oli vielä aivan puhtaat.
Kaikkia konsteja oon tähän tukkoiseen oloon yrittänyt: ilmankostuttajaa, suolatippoja ja nenä-fridaa, sängyn päädyn nostoa... ulkona näyttää nukkuvan kaikista parhaiten kuitenkin. Räkä kuulostais olevan jossain "takanenässä", sieraimet kun näyttävät ihan puhtailta. Tätä räkäisyyttä voi ilmeisesti kestää vielä jopa 2 viikkoa.
Korvatulehduksesta --- osaako joku sanoa, onko lapsi jatkuvasti kiukkuinen ja äkäinen? Jätti kun on sitten kuitenkin päivällä ollut ihan seurustelevainen ja hyvällä tuulella, vaikkakin on normaalia kärttyisempi. Ei haro korvia, mutta hieroo nyrkeillä silmiä ja nenää aina välillä.
Tänään tulee tasan kuukausi siitä kun meidän tavarat pakattiin Jenkeissä konttiin ja me aloitettiin tämä mustalaiselämä. Vitsi ku kaipaan omaa rauhaa! Meillä on remppa täydessä käynnissä ja asunto on aivan pommin jäljiltä. Ollaan nyt majailtu viikko mun vanhempien luona, mutta hermot meinaa olla vähän tiukilla. Meidän koti on asuttavassa kunnossa vasta tammikuun lopussa. Ei naurata!
Meidän vanhempien kissa ei voi tällä hetkellä sietää minua, saati Jättiä. On aina ennen ollut mun lellikki.
Kauheesti piti kans kommentoida kaikkia juttuja, mutta en hoksannu ottaa niitä ylös. Ja en ehdi nyt pläräämään sivuja kauheesti taakse. Mutta sormia imetään ihan hirveällä vimmalla. Monesti suussa on sekä etusormi että peukalo. Tuttikin kyllä kelpaa, mutta toisinaan sormet vievät voiton. En jaksa ressata asiasta. Tehkööt mitä tahansa mikä pitää tyytyväisenä.
Tridian: --- meillä kitinä on lisääntynyt. Nyt tietenki jo tämän sairastelunkin takia. Ja yöheräilyt on nyt olleet 2h välein ja yöllä on itketty ja kitisty ihan hirveesti. Toivottavasti vain olis tästä olotilasta johtuvaa.
Hug --- meillä syödään nykyään yöllä kans 2h välein. Ja kuten Nessa-85 jo sanoikin, veikkaan yöheräilyjen ja -tankkausten olevan myös osaksi tapa. Kunhan Jätti tästä paranee ja päästään johonkin omaan rauhaan, ajattelin kans vain nukuttaa Jätin uudelleen ilman tissittelyä. Tai tarjoan vettä pullosta. Siis jos edellisestä syötöstä on vain se 2h tai alle. Nyt näin vieraissa ei viitsi koko taloa pitää hereillä, koska tämä tietänee vähän huutoa.
Sannuliini85: Me lennettiin siis Jenkeistä Suomeen parilla välilaskulla ja muutamia vinkkejä voin antaa: yritä minimoida käsimatkatavaroiden määrä, koska kentällä joutuu kanniskelemaan lasta. Ja ota kantoliina tai -reppu mukaan kentälle ja koneeseen. Lentokoneet on myös aika vetoisia, eli ota lämmintä vaatetta ja hattu mukaan. Mulla oli äp-pakkauksen makuupussi, missä Jätti nukkui. Meillä oli Atlantin ylittävällä lennolla sellainen koppapaikka (siihen tulee siis lapselle sänky), mutta epäilen, että charter-lennoilla niitä ei välltämättä ole tarjolla. Mutta kannattaa kysyä matkanjärjetäjältä / lentoyhtiöltä. Nousujen ja laskujen aikana kannattaa imettää / syöttää pullosta / antaa tuttia, vaikka näin pienillä ei lentäminen ilmeiseti hirveästi ota korviin. Ja pikkuselle mukaan viihdykettä, leluja yms., ja anna vauvan katsella muita ihmisiä.
Me ollaan lähdössä helmi-maaliskuussa kuukaudeksi Sveitsiin laskettelemaan, ollaan laskettelufriikkejä! Just nyt tosin haluais vaan mähöttää rauhassa kotona.
nennulainen ja Jätti, tänään tasan 4kk (ja 8.3 kg)