Heinäkuun Hurmaajat 2010

Heippa.

Ihanan paljon herättänyt tuo imetysasia keskustelua. On niin helpottavaa huomata ja lukea, ettei ole tän asian kanssa yksin. Ja tajuta se, et stressaaminen on tosiaan turhaa. Tärkeintä et pienellä on massu täynnä. Ja tästä pääsenkin itse asiaan...

Minähän kirjoitin aiemmin, et Milja hylkii tissiä. Tän lisäks tyttö on ollut itkuinen oikeestaan tän viikkoa, mikä on ihan uus juttu meille. Perustyytyväinen neiti ei olekaan viihtynyt pitkiä aikoja sitterissö yksin ja tän lisäks nukahtaminen on ollut vaikeaa. Epäilin masukipuja, hampaita, korvatulehdusta... Mutta mie vähän luulen, että se syys selvis äsken. Ja se on niinkin primitiivinen syy kuin NÄLKÄ :ashamed:

Olin lähdössä leffaan ja imetin neidin. Söi taas jonkun alle 10 min ja oli pian sen jälkeen levoton. Aattelin, et kokeilen söiskö vielä pullosta pumpattua maitoa ja korviketta, jota laitoin pulloon yht n. 40 milliä. Sinne uppos. Aattelin, et kokeillaan ottasko vielä ja laitoin seuraavaks 60 milliä. Mies kysyi, että meinasitko et se näin paljon vielä jaksaa. No jaksoihan se. Yhteensä taisi mennä imetyksen päälle noin 150 millilä :O Meidän ruipeloon! Reppana on siis itkenyt nälkäänsä. Nyt on puoli tuntia kölliny sitterissä maha killillään... Että näin hyvin luen lastani...:D Maitoo kyllä tulis, mut liian hitaasti ja pieni ei jaksa imeä. Nyt pitäs sumplia, et miten suhteutan ton imetyksen ja korvikkeen. Yöllä ja aamulla sujuu syönti hyvin kun välit on pitkiä.

Että tämmöstä täälä:whistle:

Haluisin kommentoidakin, mut nyt alko tää systeemi tökkiä... Yritän myöhemmin lisää.

A + Milja 2 kk 1 1/2 vkoa
 
tridian Meilläkin pieni mies on tissillä aamulla tosi hyvin, mutta päivän kulkiessa ei viihdy enää vaan pitää antaa pullosta..maitoa kyllä joka syötön jälkeen tulee, mutta varmaan täälläkin liian hitaasti joten pullo on pop!!! Nyt rupeen itekkin olemaan tuon pullon kanssa jo hyvää kaveria kun saa pienen miehen tyytyväiseksi:heart:

Ostin pojulle hiekkaleluja ensi kesäksi, en varmaan muuten olis innostunut, mutta olivat niin hyvässä alessa:LOL:
 
Mä en ymmärrä aina tuota vauvaa..välillä iltaisin yritän saada sitä 2h nukkumaan ja välillä kun laittaa sänkyyn nukahtaa samantien..sen kun tietäs mikä sen en nuku tilanteen laukaisee niin tyytyväinen oisin:)Ja meillä on joka ilta samat rutiinit,poika herää 18aikaan iltaunilta,sitten syödään ja tunnin verran leikitään ja ollaan ilman vaippaa,sitten 19aikaan tehdään iltapesut,laitetaan pyjama yms.ja 19.30 toinen on jo ihan puhki ja laitetaan nukkumaan..
Mulla on ainun sähkökauttoöinen pumppu,ja aika vähän oon nyt sitä käyttänyt,lypsän joka päivä käsin vähän maitoa pakkaseen ja mies sitten antaa jos mulla jotain menoa.
Meidän poika taitaa olla joukon nuorin mutta isokokoisin:)Jättiläinen on huomenna 7viikkoa ja painaa jo reilu 6kg..luojan kiitos tuo viihtyy hyvin sitterissä,lattialla yms niin ei tarvii kannella,en jaksaisi millään..tottakai sylissä on paljon,mutta pieniä hetkiä kerrallaan:)
hipsu
 
Sunnuntaihuomenta,

Ei tullut lottovoittoa... Ehkä ensi kerralla sitten. :) Joku "ressukka" Kalajoella ei tällä hetkellä tiedä, miten päin pyörisi 7 miljoonansa kanssa. En ole kateellinen, enenenenenen.

hipsu Meillä on samanlaisia nukahtisvaikeuksia joskus iltaisin. Vaikka päivärytmi olisi samanlainen, voi vauva joskus nukahtaa jo 20.30 ja toisinaan vasta 23.30. Sen olen huomannut, että jos vauva nukkuu iltapäivällä vielä kunnon päikkärit, esim 17-19, niin uni tulee helpommin aikaisemmin.

Onko muille jäänyt jokin asia synnytyksestä vaivaamaan mieltä? Meillähän meni kaikki ihan hienosti synnytyksessä. Avautumisvaihe meni nopsaan ja pärjäsin ilman epiduraalia (tosin viimeiset 8-10 cm avautuminen meinas viedä järjen...), mutta ponnistusvaiheessa vauvan päähän laitettiin jostain syystä scalp-anturi, jonka takia en voinut liikkua sängystä ollenkaan. Ja sitten laitettiin oksitosiinitippa, että supistukset koventuisivat. Näin jälkeenpäin olen miettinyt, oliko se scalp-anturin laitto oikeasti välttämätöntä (vauvan sydänäänissä oli kaikki ok). Jos sitä ei olisi laitettu, olisin voinut liikkua sängystä ja synnytttää pystyasennossa, mikä olisi varmaan nopeuttanut ponnistusta ja tehnyt oksitosiinin annon tarpeettomaksi. Ponnistusvaiheeseen ei ehkä olisi mennyt sitä 3 tuntia... Olisi mielenkiintoista jutella kätilön kanssa aiheesta, vaikkei sillä mitään merkitystä enää olekaan ja pääasia, että kaikki meni hyvin. :)

Mulle on iskenyt syysflunssa. Tosi ärsyttävää! Pidän nyt peukkuja, ettei vauvaan tulisi sama pöpö.

Jaahas, pienokainen heräsi päikkäreiltä. Eli mentävä on!
 
Oi mikä ihana huomen:heart: Aurinko paistaa ja syysilma on parhaimmillaan, niin kaunista (tosin kylmää). Ollaan jo porkkanat nostettu maasta ja käytiin tunnin lenkillä miehen,pojun ja koiran kanssa..seuraavaksi oliskin ohjelmassa urakkapyykkäystä ja porkkanoiden pesua/keittelyä yms.

nukahtaminen Meillä poju nukahtaa tosi vahtelevasti..joskus uni tulee jo 21.30 ja toisinaan saadaan odotella unta aina tuonne 00.30 asti... Mutta illalla jos nukkuu poju "päikkäreitä" ni paljon aikasempaan nukahtaa... Nyt kun oltiin porkkanoita nostamassa ja käytiin lenkillä ni poju nukkui (ja nukkuu edelleen!!!) vaunuissa uniaan.. Eikä tartennut edes työntää vaunuja, että nukahtasi niinku aikasemmin.

Mitä te laitatte tälläsella säällä pienelle päälle ku viette ulos vaunuihin päikkäreille/käytte lenkillä? Oon vähän urpo enkä oikein tiijä mikä on liikaa ja mikä liian vähän:ashamed:

synnytys mielenpäällä Ei oikeestaan ole miula mitään erikoisia mietteitä. Sain todella hyvät perustelut aina siihen mitä milloinkin tehtiin ja niihin selityksiin olin ihan tyytyväinen.. Vaikkakin olin todella kipeä yhteen väliin ei sekään jäänyt mieltä painamaan kun kummiskin lopulta sain epiduraalin...ja miulta puhkkastiin kalvot, sain oksitosiinitipan, vauvalle laitettiin se anturapäähän (mie muuten sain liikkua ihan normaalisti!!!) JA otettiin mikroverinäytteitä pienen päästä ni silti oli todella positiivinen kokemus...ainoa harmi on nyt olleet nämä vaivat synnytyksen jälestä:|

Nyt pitää mennä laittamaan miehen kanssa ruokaa:heart:

Rae ja V 9vko 5pvä
 
Sunnuntaita!

Täällä on palattu takaisin "ruotuun". Poitsu on nukkunut kunnon pätkiä muutamana yönä ja mie oon taas kun uudestisyntynyt :)

Meillä mennään tissimaidolla ja varmaan poika varmisteli maidon riittävyyttä yövalvomisilla ja ehkä liian pitkillä päiväunillakin oli osuutta asiaan- tiedäppä tuota? Nyt kuitenkin siis jonkinlaista rytmiä elämässä. Meillä poika ei ole saanut korviketta vielä ollenkaan. Koitan sinnitellä omalla maidolla, mutta "hätävaraksi" kaapissa on korviketta. Korvikkeen käyttö ei tee kenestäkään "huonoa äitiä". Luin omaa neuvolakorttiani ja minulle on alettu antamaan 3-viikkoisena tomaattia- tässä olen edelleenkin hengissä :) Äitini oli tosin säälinyt minua, kun olin ollut kovin "ruippana" pienenä. Niinpä olin saanut puurojauhetta tupla-annokset ja sen jälkeen en ollutkaan enää mikään ruippana :LOL:

Perjantaina on poitsun 2kk neuvola. Rota-rokotteesta onko teille toisille neuvottu kertisvaippojen käytöstä tuon rokotteen saamisen jälkeen? Mulle neuvolantäti neuvoi edellisellä kerralla, että käsihygieniaan on kiinnitettävä erityistä huomiota ja kestovaipat kannattaa vaihtaa muutaman viikon ajaksi kertiksiin, kunnes kaikki rokotteet on saatu ja viimeisestä vielä viikoksi eteen päin. Meillä on isompien kanssa tosiaankin rota sairastettu (niitähän on monta ~20 eri muotoa). Yksi hirveimmistä taudeista !!! - kaikki potilaat (sairastettiin peräkkäisinä vuosina) joutuivat osastolle tippaan :( . Niin kuulemma jos vaipat peseytyvät huonosti tai pestään liian alhaisessa lämpötilassa voi virus säilyä hengissä ja tartuttaa.
Voi kun tämä pieni vaan voisi välttää taudin.

Mulla on jälkitarkastus 6.10 - aika myöhään, kun oon täällä lukenut niin monella sen olleen jo aikapäivät sitten. Ehdinpähän vielä vähän laihtua ja kaunistaa tilastoja :D

Tänään ollaan menossa pienen kanssa hautausmaakävelylle (kuulostaa tosi synkältä). Siellä on vaan niin ihanan rauhallista ja huippukesyjä oravia, jotka tulevat syömään kädestä. Lisäksi mie tykkään lukea niitä vanhoja nimiä kivistä.

Vaatetus mietityttää täälläkin. Mä oon pukenut pojan fleecehaalariin iltapäivällä (alla on siis normaalit päivävaattet: body, potkarit jne.). Aamupäivällä kun on kylmempää oon laittanut äitiyspakkauksen kevytvanuhaalarin, kypärämyssyn -haalarin huppu myös päähän, villasukat ja äp:n tumput. Lisäksi vaunuissa on äp:n makuupussi ja se suojaläppä, mikä tulee vaunukopan päälle.
Kantoliinaillessa taas puen kevyemmin, mutta laitan fleecekaulurin niskan puolelle suojaamaan tuulelta. Täällä on aamupäivisin 1-5 astetta lämmintä ja iltapäivisin ~10 astetta.

Millaisia matkarattaita ootte hankkineet? Nuo yhdistelmät on ehdottomat täällä maaseudulla, mutta kaupungissa jotkut kevyemmät kulkupelit voisivat olla kätevämmät. Enemmän kuitenkin rullaillaan soratietä pitkin.

Olipas haikeaa pakkailla 50/56cm vaatteita laatikkoon. Ne on jo auttamatta pieniä.

Synnytyksestä mulla ei ole mitään negatiivista sanottavaa. Minä, eikä kätilökään, voitu sille mitään, että viimeisen tunnin aikana tapahtui oikeastaan kaikki :D
Siinä ei kivunlievityksestä ollut apua, mutta onneksi se oli nopeasti ohi. Kannattaa ottaa neuvolassa puheeksi jos synnytys jää vaivaamaan mieltä, tai on muita oireita. Mulla oli edellisessä synnytyksessä totaalisen pieleen mennyt epiduraali, minkä vuoksi en pystynyt istumaan ½ vuoteen! Pääsin neuvolasta lähetteiden kautta jatkotutkimuksiin ja joku hermo oli vaurioitunut selästä. Vaikka tilanne korjaantuikin lähes entiselleen ajan kanssa, niin se aiheutti silti pelkoa tässä synnytyksessä- vaikka välissä oli vajaat 9 vuotta. Kyllä minua rauhoitti kummasti, kun ammatti-ihmiset vakuuttelivat, että tilanne on hallinnassa.

Mutta nyt tämä tyttönen lähtee laittamaan puita lisää uuniin.
 
luputupuna Kysyin neuvolasta rotarokotteen antamisen yhteydestä noista kestovaipoista ja meidän terveydenhoitaja ei ollut kuullutkaan, ettei saisi käyttää kestoja. Kehotti vaan kiinnittämään tarkempaa huomiota käsihygieniaan rokotteen jälkeen. Eli me käytettiin normaalisti kestoja eikä tullut mitään ongelmaa. :) Ehkä eri asia sitten, jos taloudessa on joku riskiryhmään kuuluva?
 
luputupuna Meinaa olla vähän joka asiassa ohjeet neuvola/terveydenhoitajakohtaisia. Hämmentävää. :confused:

Me ostettiin Inglesina Zippy matkarattaat. Säilytetään niitä autossa, joten ei tarvitse yhdistelmiä raahata mukana kauppareissuille tms. Nuo on aika kätevät rattaat. Menee helposti kasaan jne. Renkaat ei sovellu sorateille, mutta sellaisille reissuille otetaan joka tapauksessa yhdistelmät mukaan.



Me lähdetään kai käymään asuntonäytöllä kohta. Meinaa flunssan lisäksi myös migreeni iskeä taas, mutta toivotaan, että lääke auttais ajoissa...
 
Pitiki hehkuttaa...:'( rintaraivarit tullu meille:headwall: ja iltakukkumiset tullu takas... eikä nukaha itekseen sänkyyn: / Tissin kautta ja tosi vaikee laskea sinne heräämättä ja sit taas tissiä jne. eli tuttina pitää mua kait
Niin paha mieli! :'( Tuntuu että ei tee mitään oikein ku toinen vaan kiljuu ja imee, maitoa tulee kuitenki vissiin ainaki näyttäs.
 
Hellurei piiiiitkästä aikaa..:D

Meillä on tämä viikko maanantaista asti ollut muuton parissa touhuamista.
Saatiin siis maanantaina talon avaimet ja täällä on siivottu sitten ma,ti ja to koko päivät. Kaiken sen ajan minkä tyttö on suostunut olemaan yksikseen ja nukkumaan..:D Ollut siis hyvin mielenkiintoista,onneks mun vanhemmat on ollut isona apuna koko muuton suhteen:)
Nyt on tavaroista 99% täällä Nukarissa ja Vantaalla enää ihan jokunen tavara,jotka sitten huomenna haetaan samalla kun mennään siivoamaan vanha kämppä ja luovutetaan avaimet vuokranantajalle.

Ikeasta on haettu meille uusi sänky,aivan IIIIIIHANA musta metallirunkoinen 160cm leveä sänky jossa on korkeat "kalteriset" jalka- ja päätypäät. Im loving it.. :cool:

Miehen isä tuli perjantaina tänne muutto avuksi paketti autollaan ja on ollut kyllä hyvin aikaan saava. Nuo on täällä korjannut portaat yläkertaan, ja rempannut yhtä sun toista mikä on ollut vähän rempallaan..:) Iso kiitos siis myös appiukolle..:)

Pippurista neiti on kasvanut tooodella hyvin,pituutta on jo 56,5cm ja painoa yli 4,5kg. Edellinen neuvola kerta oli siis 17.9 ja samalla tehtiin mulle jälkitarkastus. Kaikki oli kunnossa ja sain 3:n kk:n pilleripaketin. Menkat mulla tosiaan taisi olla jo ilmeisesti ja nyt perjantaina alkoi taas epämääräinen vuoto mutta se ei ole nyt taas sen isompaa ettäkö vois sanoa normaali vuodoks..
Liikkeistä meiän neiti osaa jo kääntyä mahalta selälteen ja kovasti potkii ja riehuu käsiensä kanssa:D Paljon se koittaa jutella ja huutelee kovasti leluilleen..:D
Nyt on alkanut tuttikin maistumaan ja päivistä on tullut melko paljon helpompia kun ei tyttö kitise koko aikaa..:)
Nukkumaan on alettu nykyään laittamaan niin että ei enää kanneta ympäriinsä vaan pidetään meiän sängyssä tutti suussa ja hierotaan rättiä poskea vasten:) Siihen tuo ipana rauhottuu:)
Itkua vääntää kyllä aina ennen nukahtamista mikä on sinälään hassua omasta mielestä ainakin:D

Ristiäisiin on 2vkoa ja sitä ennen viellä on jonkin verran hommaa täällä omassa uudessa kodissa:)
Meiän tuleva makkari pitää maalata ja portaikon seinät myös. Huomenna tuo ukko ja sen isä on menossa käymään kaupoilla hakemaan tarvittavat tavarat jotta saavat senkin tehtyä viellä ennen torstaita kun sillon viimeistään tuo appiukko lähtee takaisin Pudasjärvelle ajelemaan.

Koira on kotiutunut tosi hyvin ja ottanut oikeen talon vahdin roolin itselleen..;D Hassu koira..:D

Suihkutisseistä täällä on todellakin suihkutissit..:D Eilen illalla pääsin käymään kaverin luona kääntymässä kun hän vietti syntymäpäiviään ja reissulla olin n. 2,5h ja kun pääsin kotiin ja istuin vessassa niin maitoa vaan valui suoraan jaloille...:D Aamuisin jos nousee ylös ennen kuin on imettänyt niin suihkuaa oikeen kunnon kaarissa molemmista tisseistä..:D Ja nyt oon huomannut että kun mulla on ollut nännikorut molemmissa tisseissä niin nykyään oikeasta tissistä tulee myös lävistys reistä maitoa,vaikka ne oli jo ehtinyt umpeutua...:LOL: :cool:

Uusi aika on siis varattu jo Nurmijärvelle ja sinne päästään ensikuun lopulla:) Toivottavasti on sielläkin mukava neuvolath:)

Huomenna aion mennä ikeaan ostamaan lasipurnukoita keittiöön joihin saan laitettua ruoka-aineita jauhot,makaroonit yms.

Paljon onnea kaikille joiden lapset ovat jo nimen saaneet ja myös niille keiden liitot on siunattu/siunataan..:) Meillä on edessä viellä tuo sormusten hakeminen..;)

Kirjoitus oli jälleen kerran hyvin hyvin oma napainen joten pahoittelut siitä.... :ashamed:

Millanen ja Pippuri 8vko 3pvä
 
Tuntuu että ei tee mitään oikein ku toinen vaan kiljuu ja imee, maitoa tulee kuitenki vissiin ainaki näyttäs.
Nämä vauvojen mielenliikutukset on niin henkimaailman juttuja, ettei niistä ota selvää! Etkä sä tee mitään väärin - vauva on nyt vaan päättänyt, että tissi kiukuttaa toistaiseksi. Meillähän on myös rintaraivareita ja aluksi mullakin oli ihan kauheen paha mieli. Itkua väänsin siinä missä tyttökin, mutta nyt oon onnistunut olemaan ottamatta itseeni. Paitsi jos oikein pahaksi äityy, niin voi vähän masentaa. Me koitetaan miehen kanssa rintaraivaripäivinä vitsailla, että on tytölle taas mennyt herne syvälle nenukkaan. :) Kannattaa muistaa, ettei se ole mitään henkilökohtaista äitiä vastaan, vaikka siltä saattaa tuntuakin välillä.

Oon varmaan useasti sanonutkin, että meillä raivoaminen johtuu useimmiten siitä, että tarjoan rintaa kun vauvalla ei ole nälkä. Ja raivareihin on auttanut unisena imettäminen, imetysvälien pidentäminen, makuullaan imettäminen sekä tutin laittaminen suuhun heti kun kiukku alkaa ja tutin vaihto rintaan kun pieni on vähän rauhoittunut. Oon tarkan analyysin jälkeen tullut siihen tulokseen, että rintaraivoavat vauvat on pikkutarkkoja - se on hyvä piirre sitten isompana. :) Joskus iltaisin, jos menee oikein mahdottomaksi, niin oon pumpannut maitoa pulloon ja ollaan syötetty siitä. Yöllä on taas sitten maistunut rinta oikein hyvin.

Paljon voimia sinne ja toivotaan, että kiukkuilut menee ohi muutamassa päivässä! Ei kannata pahoittaa mieltään liikaa - suurin osa vauvoista kuulemma hylkii rintaa ajoittain. :)

Olivia & Tytteli 11 vkoa + 6 päivää

P.S. Kuulostan varmaan ihan rikkinäiseltä levyltä kun kirjoittelen samaa tarinaa joka toinen päivä... :xmas:
 
Olivia81, kiitos :hug:, etkä kuulosta rikkinäiseltä levyltä. Oon kyllä sun juttuja lukiessani huomannu paljon yhtäläisyyksiä ja apua/tukea tullut lukiessa niinkuin monelta muultakin hurmaaja porukasta.:)
jospa se tästä.. neiti imutti 2h välillä kiljuen naama punasena ja välillä nautiskellen tyytyväinen ilme kasvoilla.. voi toista. Lopulta nukahti tissille ja havahtui kyllä hereille sänkyyn laskiessani, mutta onneksi jatkoi nukkuimista. Meillä on 2 päivää viikosta kun mies ei tuu illalla käymään kotona ollenkaan välistä vaan tulee vasta aamuyöstä kotiin... näille illoille ei jaksaisi yhtään minkään sortin raivareita, tahtoo vaan just silloin tulla ku yksin on. Ei se mies mitään oikein voi toki tehä kun vaan rauhoitella mua tai vauvaa. Sekin paljon toki :)

Tänään päivällä kun syötin niin pumppasin samalla toisesta pulloon... Sitten eka tissin jälkeen annoin eholle pullosta tätä lämmintä vasta lypsettyä maitoa. 20ml upposi :) ja sitten tissiä vielä taas päälle kunnes oli kylläinen olo. Eli ehkä tää mejän rinsessakin alkais oppia pullosta juomaan? Ei kaikki toivo mennyt ole ehkä?

Pukeutumisesta mietin itekki, oon pistäny liikaa ja liian vähän vaatetta.. :ashamed:Eli on tullu hiki ja kylmä mutta enimmäkseen kuitenki varmaan oikein hyvä. Vaikea arvioida itellekkään vaatetusta, saati toiselle. Mitenhän liinan kanssa vauvalle vaatteet? Entä kait se liina puetaan omien ulkovaatteiden päälle? Voiko sitä edes kantaa ulkona liinassa kun säät kylmenee? Oon käyttäny BB kantoreppua, ulkona nyt mutta vaatteiden kera ja määrän kasvaessa ei siihen mahdu enää kyllä ja ei se asentokaan kuulemma niin paras lapselle ole (?) Rengasliina on myös ja sitä käyttänyt, mutta neidin kasvaessa oon miettiny mikä asento siinä olis paras kantaa että näkee ympärille? Ei ole enää vastasyntynyt niin ei enää siellä pussissa piilossa varmasti viihdy. Liina olis niin kätevä kun käyttää koiriakin lyhemmällä lenkillä, vaunuissa toinen reppana aina heti nukahtaa ja sitten jos on vaan pisulenkki niin tympiä kun sitten heti herää kun tullaan kotiin ja vaunut pysähtyy.
 
Wuhuu nettipimennosta ja muutosta selvitty hengissä! Eilen pakattiin tavarat kuorma-autoon ja tuotiin uuteen kotiin. Nyt pikku hiljaa alkaa asunto näyttää kodilta, kun tavarat on pikku hiljaa löytäneet oikeat paikkansa. La-su yön poika oli eka kerran yökylässä mummolassa ilman vanhempia, jäätiin miehen kans järjesteleen kotia, kun poika oli mummolassa hoidossa. Äitillä ( ja äitin tisseillä ) oli kaamea ikävä poikaa, kun poitsun kans oli viimeksi ollut ihan kunnolla lauantai aamuna ennen kuin lähettiin körötteleen kohti vanhaa kotia, poika jäi mummon ja papan hoiviin. Ison osan tästäkin päivästä pikku muru oli mummolassa, poika ei ainakaan tuntunut kovinkaan ikävää tuntevan :'(

Viime aikoina poitsu on alkanut heräileen tunnin välein öisin :/ yöt on menny vaikeiks ja katkonaisiksi :/ Aiemmin poika raivos tissille vain päivisin nyt on alettu myös öisin kieltätymään tissistä. Eli siinä taisi olla meän imetys :( Aattelin viel yrittää jonkun tovin osittaisimetystä, jos homma ei ala sujumaan ollenkaan niin sitten siirytään pulloihin kokonaan. Nyt ei enää osata nukkua itsekseen sänkyyn, pitää hyssytellä ja keinutella toinen uneen :(

Pitää paremmalla ajalla komentoida teän juttuja, oon kirjoittanut itelle muistilapun mitä piti kommentoida :D

Dana88 & Apsi 3kk 2pv


p.s Apsin 3kk (2kk) mitat:

paino: 4740g (4320g)
pituus: 58,6 cm (55,2cm)
pään ymp. 39,2cm (38,2)
"Jäntevä, naurava vauva, siisti iho, Rm & korvike+ maissivelli ja soseet"
Ollaan nyt viikon verran syöty porkkanasosetta kaks kertaa päivää, poitsu tykkää :) ootaa oikeen innolla, että saa lusikan suuhun.
 
Viimeksi muokattu:
Onpas tullut tekstiä kun en eilen kerennyt koneelle:)
Synnytyksestä mulle kyllä jäi sellainen pieni kammo, kun kaikki tapahtui muuten niin nopeasti, mutta ponnistusvaihe oli pitkä, kun en oikein osannut ponnistaa ja kunnon supistuksia en tuntenut. Mutta mä olen koko ajan ajetllut, että Saana tulee olemaan ainoa lapsi ja en tule kokemaan uutta synnytystä. Tosin mieli saattaa muuttua, mutta se on sitten sen ajan murhe...

mulle on kai iskenyt syysflunssa, toivottavasti ei vauva saa nuhaa:(
 
Moi vaan,

Ensiksi kiitos sille, joka kirjoitteli täällä saaneensa neuvolan tätiltä hyvän ohjeen, että vauva on väsynyt,kun alkaa vääntelehtiin, äkiseen yms.. Sillä keinolla oon huomannu Emman kätinöiden olevan väsyä ja vienyt aina nukkuun.. ja se on toiminut!:) Kiitos siis!

Tuli se maaginen 3kk täyteen ja Emma nukku sen kunniaksi ekaks 10tunnin pätkän syömättä ja sit tankkauksen jälkeen vielä 3 tuntia lisää!! =) kaipa se siis voi meilläkin vielä helpottaa entisestään!!:LOL:

Pelottaa huomiset rokotteet...jos jollakin on vaavi saanut jo koko kolmen satsin, kertokaa ressaavalle mammalle, mitä oireita tuli. Niin, ja supoista, apteekista myivät mulle 100mg parasuppoja kun Emma painaa kohta melkeen 7kg (mutta ohjeessa luki, et alle 1vuotiaille vaan 50mg...onko tietoa/kokemusta voiko noita 100mg antaa näin pienelle?

Ihanaa..isukki on to iltapäivästä lähtien taas meidän kanssa yli viikon kotosalla!! :) ensin iltavuorovapaalla pe ja sit ens vkon isyyslomalla. Tän viikon jälkeem jää sit vielä1 kokonainen viikko ja se 3 päivää... Meillä miekkonen pitää isäkuukauden ilmeisesti kesällä (vähän kuin kesäloman sijaan) ja pitelee sit puolestaan kesälomat kevällä ilmeisesti viikko kerralla.. Näin siis keväälläkin melkeen joka kuukausi on isukki kotosalla meidän kans ainaski viikon!! ite oon kotona vielä ainakin se kesän 2011 luulisin...

Tsemmosia jorinoita...tsemppiä teille, joilla vauva on yhtäkkiä muuttanu rytmiä ja kahta kauheammin tsempitystä rintaraivareista kärsiville. Täälläkin aina silloin tällöin raivari löytää tiensä taloon..ja kamaliahan ne on!!:|

Viikon alkua...oikein aurinkoista sellaista.

Emma vetelee päikkäreitä jo toista tuntia omassa huoneessa...ihanaa kun saatiin tottun tuohon, eikä ole enää tarvinu sortua pihalle nukuttamiseen, liikkuviin vaunuihin tai autoon..helpottaa talvea ja tulevaisuuttaa aatellen... Mutta murheensa kullakin, Emma on oikea tutin suur-imuttaja...ei toki aina nukahtamiseen tartte tuttia, mutta kovasti se pientä aina lohduttaa ja rauhottaa..siitä sitten varmaan vierotusoireet tällä meillä. Mutta ei liene vielä ajankohtaista.. Ja parempi sekin kuin nyrkki tai peukalo, joka löytää tiensä suuhun vielä sitten 5-vuotiaanakin!!!:LOL:

Sannuliini ja Emma 3kk 3vrk:heart:
 
Niin..ja vielä synnytyksestä...täällä oli vaikean raskauden jälkeen NIIN helppo synnytys, että voisin vaikka heti lähteä uudestaan. Paljon enemmän pelottaa marraskuun lopulla oleva viisauden hampaan poisto!!!:LOL: Jäi kyllä kaikesta niin hyvä maku suuhun, että seuraavan lähden oikein innolla pusertamaan! kuulostaa kliseeltä ja ihannoimiselta, mutta oli musta niin mahtava ja ihmeellinen kokemus, että en malta oottaa seuraavaa (joka kop* kop* toivottavasti menee yhtä hienosti joskus aikanaan!! :) )
 
Heippa,

Äkkii kirjoittamaan kun pikku-ukko nukkuu ulkona! Aivan upea ilma täällä aurinko paistaa ja tosi raikasta :)

Imetyksestä Olen niin ylpeä itsestäni, että kaikista hemmetin rintavaivoista ja stafylokokeista huolimatta en luovuttanut vaan olen imettänyt taukoamatta vaikka kuinka on tehnyt kipeetä! Jokaisen oma asia kuinka lastansa ruokkii, mut mulle toi imetys on vaan niin tärkeää vaikka en pääsekään mihinkään, mut ei mun tarttekaan!

Viime yö meni paremmin kuin sitä edellinen ja vaihtelee kyllä ihan täysin et nukkumaan mennessä ei tiedä kuinka kauan poika nukkuu, yleensä kuitenkin ens alkuun sen väh. 3h ja toivonmukaan näin jatkossakin!

Neuvolantäteihin ei kannata kyllä ihan sokeasti luottaa niin on montaa mielipidettä et omalla maalaisjärjellä ja mieluummin ainakin sellaisen ihmisen neuvoilla jolla on itselläänkin lapsia, se kun on ihan omajuttunsa luke kirjoista ja hoitaa toisten lapsia...

Nukuttaminen nukutan ehdottomasti vauvaa ulkona sillä raitisilma on ehdottoman tärkeää ja unenlaatu varmasti parempi ulkona, se on sit voi voi jos jostain syystä rupeaa pistään vastaan sisällä nukkumista, ollaan meidänkin perheen kaikki 4 lasta nukuttu ulkona ja ei ole haitannut sisällä nukkumista!

Oletteko huomanneet että imetys olisi vaikuttanut alakerran limakalvoihin? Mulla niin kuivat ja tietty 2 antibioottokuuria teki aikas hallaa niille joten hain apteekista niitä maitohappobakteereita, ne tuntuis auttavan...

Ke meen yksityiselle gynelle uuteen jälkitarkatukseen, se neuvolalääkäri oli joku venäläinen puoskari joka ei edes katsonut mun sektiohaavaa, kurkkasa nopeeta alakerran ja totes et hyvä on!

Ehkäisystä, mulle on todella ongelmaista tuo ehkäisyasia kun hormonaalinen on ihan peestä ja kondomin kans kauheeta sähellystä ja kierukkaakaan en haluisi koska en oo synnyttänyt alakautta ja siinä tais olla se kuukautistenkin runsastuminen huh huh tulis jo miesten ehkäisy!!!

Kauheeta paasausta...

Aurinkoista päivää kaikille mammoille ja niiden vaaveille!

Fiinukka ja Oliver 2kk ja risat
 
Paljonpa on taas tekstiä tullut, oon taas vaihteeks käyny lueskelemassa, mut kirjottamaan en oo ehtiny / jaksanutkaan.

FB:ssä julkaisinkin jo poitsun nimen. Ristiäiset meni hyvin. Poika oli koko kirkko-osuuden hereillä ja välillä kommentoi papin puheita omalla kielellään :LOL: Onneks on nyt ne bileet ohi. Aika stressaavaa puuhaa oli ja kauhee hässäkkä tässä himassa ku tultiin kirkolta.

Synnytyksestä täällä oli vielä puhetta. Mulle jäi vähän outo fiilis siitä. Ei ollu mitenkään kauhen mukava kokemus, vaikka kätilö ja lääkäri olikin ihan huippuja. Ponnistusvaihe kesti mulla sen 45 min ja päätty imukuppiin kun tuli vauvalle sydänäänilaskuja, sekä meillä molemmilla oli voimat jo lopussa. Mielenpäälle jäi se että se ponnistaminen oli niin vaikeaa, enkä oikein löytänyt suuntaa enkä asentoa. :( Ja pahamieli myös siitä etten heti kyennyt ottamaan vauvaa rinnalle vaan vasta muutaman minuutin päästä. Ei mitään ylivoimasta kammoa tainnut kuitenkaan jäädä, et varmaan teen sen vielä uudestaankin. Voi kyllä olla että joutuu uuden odotuksen koittaessa juttelemaan tästä ekasta synnytyksestä jonkun kanssa. Ehkä olisi ollut sairaalassa paikallaan että lääkäri tai kätilö olisi käynyt vielä synnytyksen kulun läpi.

Meillä poitsu saa edelleen tissiä, mutta korvikkeen osuus on lähtenyt kasvamaan kun ei tuu kunnolla kylläseks tissistä. Ei ois enää pitkään kun vois alkaa antamaan kiinteitä. Poika on jo reilu 10 viikkoa vanha.

Meillä nukutaan nykyään hyvin. Poika nukahtaa joskus 21-22 aikaan ja herää ensimmäisen kerran 6-8 aikaan. Hyvät yöunet taitaa ainakin osittain olla korvikkeen ansiota. Annan sitä aina tissittelyn päälle ennen nukkumaan menoa. Eilen poika nukku parvekkeella 5 tunnin päiväunet, ihan normaalia ulkoilmassa nukkumista noi tuntimäärät :) Sisällä nukkuu sitten lyhempiä unia.
 
Heippa pitkästä aikaa! :wave:

Tuntuu että täällä on hieman hiljentynyt, joten päätin kantaa korteni kekoon ja kirjoittaa, enkä aina vain lueskella...

Imetyksestä Meillä on menty täysimetyslinjalla, oon yrittänyt lypsää jääkaappiin silloin kun olen ollut menossa jonnekin ilman vauvaa. Aluksi imetys tuntui hankalalta, kun ei pystynyt synnytyksen jälkeen kunnolla istumaan, ja asennon löytäminen oli vaikeaa. Mutta muutamassa viikossa se sitten tuntui alkavan sujua ihan hyvin, vaikka onhan tässä omat haasteensa. Tietysti huoli ollut että riittääkö maito, varsinkin alussa, kun pojua piti vielä herätellä kolmen tunnin välein kun paino alussa nousi vähän hitaasti. Lisäksi mun "lypsyenkka" on vissiin ollut molemmista kerralla yhteensä noin 80ml vaan. Ja aika harvoin on sellainen täysi tunne, useammin "tyhjä lapanen"fiilis. Mutta ilmeisestikin huoli on ollut turhaa, koska poju on nyt kasvanut tosi hienosti. Tavoite olis 6kk täysimetystä, mutta saapas nähdä...

Olivia81 terkkari pyysi meitäkin neuvolan perhevalmmenukseen kertomaan synnytyksestä ja vauva-arjesta, ja menin myös lupautumaan... jännittää, mutta voihan se olla ihan kivaakin:) Joko te olitte siellä?

Meidän aikatauluista. Herätään joskus ysin maissa, sitten vauvan imetystä ja omaa aamupalaa. Klo 11 vauva torkkuu pienet torkut, iltapäivällä sitten usein kauppareissua tms. ja tällöin pidemmät unet, jotka kyllä useinkin voi jäädä ihan lyhyiksikin. Iskä tulee töistä klo17 aikoihin. Iltasella ysin aikoihin taas pienet torkut. Iltatoimet joskus klo 23 aikoihin, ja nukkumaan noin 23.30 :ashamed: Leikkiä, imetystä sen mukaan millä päällä vauva on. Ja usein poju torkahtaa ruokailun päälle syliin, joka on aika somaa :heart: Vähän myöhäinen meidän rytmi kyllä on, mutta terkkari sanoi, että mikä sopii meille, sopii vauvallekin tässä vaiheessa...Yöllä poju herää useimmiten noin 04 maissa ja siitä sitten parin tunnin kuluttua syömään, mutta ne menee yleensä aika tyylikkäästi silleen, että molemmat on vissiinkin puoliunessa ja aina en edes muista heräskö yöllä kaksi vai kolme kertaa:)

Ihanaista päivää kaikille!

Tessu77 ja poju 1 pv vajaa 2kk (mihin tää aika menee...)
 
danalle onnea uuteen kotiin! :flower:

Fiinukka Hienoa, että imetys on onnistunut tulehduksesta ja muista vaivoista huolimatta. :) Mulle on kans imettäminen tärkeetä ja toivon voivani jatkaa sitä vielä kauan. WHO:n suositushan olisi jatkaa imetystä aina 2 vuoteen saakka, mutta se on jo liikaa mulle! Eli yritän mennä suomalaisten suositusten mukaan ja imettää ehkä vuoden ikään, jos suinkin onnistuu.

Meilläkin nukutetaan vauva parvekkeella aina kun vain mahdollista. Viikonloppuisin ja aurinkoisella säällä nukutetaan sisällä ja tyttö kyllä koisii päikkärit mielellään myös omassa sängyssä. Mustakin on kivaa, että vauva saa raitista ilmaa. PAITSI viikonloppuisin kun alakerran naapuri polttaa parvekkeellaan 5 kertaa tunnissa. Siis joo, tiedän että valitin tästä jo aiemmin, mutta hitto että mulla palaa käämit! Ei pelkästään sen takia, ettei voi nukuttaa vauvaa ulkona vaan myös siksi, ettei me voida tuulettaa makkaria ollenkaan. :kieh: Ihmeellinen taloyhtiö tämä, kun parvekkeella ei saa grillata edes sähkögrillillä, mutta tokihan tupakoinnin pitää olla sallittua. Prkl. Anteeksi avautuminen. :)

Me käytiin eilen yhdessä asuntoesittelyssä ja tänään ollaan menossa toiseen. Saas nähdä, miltä näyttää. Kauhee stressi meinaa iskeä kun pitäis tietty myydä tämä asunto ensin pois alta ennen kuin ostetaan uusi. Ja mua ahdistaa jo valmiiksi kaikki se siivous näyttöjä varten! Lisäksi me aiotaan järkätä hääpirskeet kavereille (kun mentiin naimisiin kasteen yhteydessä) alkukeväästä ja niitä pitäis järkätä. Liikaa aktiviteettia! Tämä mamma kaipaa vaan sohvan pohjalla lojumista! :D

dalailama Mulla on sama ongelma tuon vauvan vaatetuksen kanssa. Aina pistän liikaa raukalle päälle. Oon nyt koittanut raaasti vähentää vaatetta, ettei pieni vallan läkähtyisi. Pidän lämpömittaria vaunuissa ja koitan sen avulla suhteuttaa vaatemäärää.

Pai Meillä kävi Jorvissa synnytyksen hoitanut kätilö juttelemassa meidän kanssa vielä synnytyksen jälkeen lapsivuodeosastolla. Ja sanoi, että myöhemminkin saa soittaa, jos tulee kysyttävää. En enää viitsi soitella perään - eihän se millään voi muistaa monen kuukauden takaisia juttuja. :)

Tänään mennään muuten sinne perhevalmennukseen kertoilemaan synnytysjuttuja sun muita. Mulla on tapana lörpötellä liikaa, joten ohjeistan miehen tökkäämään mua kylkeen aina kun jutut alkaa olla liian yksityiskohtaisia. ;)

Oikein mukavaa syyspäivää mammoille! Toivottavasti olette saaneet nukuttua tätä kiukkuista äippää paremmin viime aikoina... |O
 
Luputupuna, mä kysyin kans meidän terkkarilta tosta rotarokotteen jälkeisestä kestovaippojen käytöstä, ja ihmetteli kovasti, et miks ei vois käyttää. Mä olen myös sitä mieltä, että käytän kyllä kestovaippoja. Mun järkeen ei mahdu, että jos se virus vauvan kakassa pesun jäljiltä olis niin paha, niin miten vauva ei sais siitä tautia, kun tavara on kuitenkin sen suolistossa?? Ja tosiaan pestäänhän sitä peppua, vaikka käytettäs kertiksiäkin, joten kakkaan on koskettava joka tapauksessa. Me ollaan vasta huomenna menossa ottamaan sitä ekaa rotaa, kun Milolla oli 2 kk neuvolan aikoihin vatsa sekaisin. Edelleen on epämääräisiä kakkoja, mutta pakko se rota on nyt ottaa jos ylipäänsä aikoo ottaa.

Olivia
, meille kätilö sanoi, että saa soitella, jos myöhemmin alkaa jokin asia mietityttää synnytykseen liittyen. Mikä se scalp-anturi on? Sama kuin se "pinni"? Mulle (tai Milolle) laitettiin se pinni just siks, että on helpompi liikkua. Tosin en sitten kuitenkaan liikkunut ilokaasupöllyissäni :)

Dalailama, muistelisin, että rengasliinalla vois kantaa lonkalla. Siitähän lapsi näkee hyvin. Vaatii tosin sen, että kannattelee päätään hyvin, joten ei kai voi käyttää ennen 4-5 kk ikää.

Hipsu, Milo painoi 6 vkon iässä 6,6 kg ja 2 kk 7,7 kg, joten tiedän mitä on painavan lapsen kantelu ja nostelu. Pitäis tosiaan miettiä sitä ergonomiaa, mutta kun ei sitä sitten kuitenkaa joka kerta tule mietittyä. Ens viikon pe meillä on jo 3 kk neuvola. Jännityksellä odotan punnitusta. Katsotaan vieläkö hurja tahti jatkuu. Muuten toivoisin jo tasaantumista kasvuun, mutta koska meillä on viime neuvolasta asti kakattu vähintään joka toinen päivä jotain epäilyttävän näköistä, niin vielä toivon kovaa kasvua, jotta tiedän, ettei kummat kakat oo siihen vaikuttaneet.

Saga ja Milo reilu 2,5 kk
 
rouva saga Juu, se on just se pinni. Miksi ihmeessä mä en saanut liikkua sen kanssa? Kai niissä sydänäänissä oli sitten jotain häikkää... Mulle laitettiin se pinni käsittääkseni kun mahan yli ollut "vyö" irtos paikaltaan. Musta tuntui jotenkin tosi epäluonnolliselta ponnistaa selällään. Olis ollut huomattavasti mukavampi olla pystyasennossa. Tosin olin itsekin niin pää sekaisin ilokaasusta, etten ole varma olisinko edes pysynyt pystyssä. :D

Mies kertoi myöhemmin, että mulla oli niissä viimeisissä avautumisvaiheen supistuksissa silmät pyörineet päässä ja olin tärissyt ihan holtittomasti. Luulen, että se johtui yhtä paljon huonosta hengitystekniikasta kuin kivustakin. Ponnistusvaiheessa olin täysin omissa maailmoissani. Muistan supistusten välillä koittaneeni vain hengittää ja pelänneeni seuraavaa supistusta. Nyt jälkeenpäin tuntuu, että olis pitänyt vaan enemmän heittäytyä tilanteeseen. En ollut ponnistusvaiheessa antanut miehen puhua mitään ja menin joka kerta paniikkiin kun kätilö lähti huoneesta. :) Sen muistan, että mua ärsytti suunnattomasti kun miehellä oli paksu huppari päällä kun mulla oli niin kuuma itsellä (mies oli ihan jäässä). Lisäksi yritin vähän väliä saada miehen syömään Tupla-patukan sairaalakassista. Jostain syystä mulle oli kauheen tärkeetä, että se syö sen. :D

No niin, tulipas taas tarinaa. Nyt tekemään jotain älyllistä. :)

Olivia & Rinsessa 12 vkoa
 
Toki on hyvä, että vaavit saa raitista ilmaa. Onhan se terveellistä. Itekin käyn kyllä pikkusen kans vaunulenkeillä--->lapsi saa raitista ilmaa. Mutta niinkuin itsekin nukun, nukkuu vauvakin sisällä!!:LOL: Hauska, kun valittelin kerran kanadalaiselle ystävälleni, että vauva ei ala nukkuun pihalla (nyt alkais, mutta nukkuu yleensä sisällä) oli tämä nainen ihan ihmeissään ja kauhuissaan, että miks ihmeessä laittaisin oman lapsen ulos nukkumaan!!=) hassua miten maailmalla nämä käsityksen vaihtelee...ja melko suomalainen tai korkeintaan pohjoismaalainen tapahan tuo on..just oli jossakin lehdessä siitä juttua. Mutta kiva, että vauvat nukkuu, nukkuu sitten missä nukkuu!!!;)

Meille kans sanottiin ja saatiin semmonen vírallinen tiedotekin siitä rotarokotteesta, että viikko kertiksiä....tosin ei meän arkea muuttanu, kun niitä käytetään muutenkin... mutta näin siis täällä päin!
 
Olivia toivotaan, että asuntokaupat ja muuttorumba menee hyvin. On se kyllä semmonen souvi, ettei siihen kovin usein jaksa ruveta.
Ei ole mulla synnytyksestä jäänyt mikään oikeestaan vaivaamaan mieltä. Meillä oli tytöllä pinni päässä mutta kyllä minä pääsin liikkumaan. Lähtihän tuo kerran vessareissun jälkeen irti, mutta laittovat uuden sitten – sen seurauksena tytöllä oli 2 ”reikää” päässä synnytyksen jälkeen. Ja toisen ”reiän” rupi ei ole vieläkään irronnut… Enkä kyllä rupea sitä irrottelemaan, kylläpähän aikanaan irtoaa.
Mulle ja miehelle kans iski syysflunssa, edellisestä flunssasta onkin varmaan ainaki vuosi. Ei ole yhtään kiva olo :kieh:. Isommat lapset olivat viimeviikolla nuhaisia, mutta niillä ei ole enää mitään oireita… jospa tämä menis itelläki nopeasti ohi – I hope so. Toivotaan, ettei flunssat iske vauvoihin, vaikka meillä on vauvalta tullut syntymästään lähtien räkää nenästä ja henki röhisee. Osastolla sanoivat röhinän johtuvan keuhkoissa olevasta lapsivedestä ja neuvolan täti meinas, et vauvalla meneen maitoa hengitysteihin ja se aiheuttaa röhinän. Pitää varmaan ottaa puheeksi 3 kk lääkärineuvolassa.

Solnushka Olen samaa mieltä kuin Oliviakin, ettei rintojen pehmeneminen tarkoita maidon vähenemistä. Itselläkin on rinnat pehmenneet vaan niinhän tuo tyttö sieltä maitoa riittävästi saa – ihan ”hörppäys –ääni” kuuluu, kun imee.

pauliina82 Onnea Villelle ja koko perheelle, varmasti mukava, kun on nyt koko perhe kotona.

Mullakin on tuo ainun sähkökäyttöinen pumppu, joka lakkas toimimasta 2 viikon käytön jälkeen :kieh:. Imu ääni kuuluu, muttei ime. Onneksi on tuo ainun käsikäyttöinen, joka kuitenkin toimii. Ei se varmaan paras vaihtoehto ole, mutta kyllä sillä maitoa jonninverran irtoaa.

luputupuna katsoinpa varsin omaa neuvolakorttia ja olen saanut reilun kk:n ikäisenä maissivelliä, aikasin on näköjään sillon alotettu... Oli aika hepreankielistä tekstiä mun neuvolakortissa... pitäs varmaan viedä apteekkiin, et sais selvän niistä kirjotuksista :LOL:.
Meillä ei esikoinen ole sairastanut rotavirusta, keskimmäinen lapsi sairasti sen 8 kk:n ikäisenä, enkä todellakaan toivo tälle pienelle sitä tautia. Kotihoidolla pärjättiin, mutta punnituksilla piti käydä melkein joka päivä neuvolassa, ettei paino tipu liikaa. Todellakin yksi hirveimmistä taudeista.
Varsinaisia matkarattaita ei olla hankkimassa, koska niissä on kaikissa pienet pyörät, eikä niillä tee talvella täällä meidän (eikä mummolankaan) oloissa mitään (sorateitä, talvella paljon lumisohjoa). Tänään kävin just liikkeissä rattaita katsomassa ja vaihtoehtoina ois brion racet, emmaljungan scooterit tai teutonian timmyt, joissa on kaikissa isot rattaat. Lähinnä olen kallistumassa joko emmaljungiin tai timmyihin – niissä selkänoja menee makuuasennossa alemmas kuin raceissa. Timmyissä menee aivan vaakatasoon, emmaljungissa ei ihan vaakatasoon ja niissä onkin ikäsuositus 6 kk ylöspäin. Timmyihin voi laittaa vauvankin vaikka pehmeässä kantokopassa. Nyt kun ovat poistamassa tämän vuoden mallistoja v. 2011 malliston tieltä on aika hyviä alennuksia rattaissa. v. 2011 emmaljungan scootereihin tulee parannus – ne menvät täysin vaakatasoon kuten timmyissäkin – myyjä kertoi. Ja noihin rattaisiin olen ottamassa myös jalkapeiton, joka tuntui olevan lisävaruste.
Huutonetissä on emmaljungan scootereita myynnissä Etelä-Suomessa monetkin, mutta haluan hakea rattaat paikanpäältä, joten huutonetti taitaa olla kuvioista pois…
Meillä ei noita 50/56 cm vaatteita ole ollut käytössä ollenkaan ja nyt saa jo osan 60 cm vaatteistakin laittaa pois – ovatko sitten olleet mitoitukseltaan pienemmät kuin toiset vai kitistyneet pesussa, mutta päälle eivät enää mene.

vaatetus on todella haastavaa näillä keleillä. Aamulla on kylmä – miinuksen puolella jo täällä. Päivällä taas on melkein 10 astetta ja tänään paisto aurinkokin, välillä taas sataa. Olen pukenut vauvalle äitiyspakkauksen toppahaalaria vastaavan haalarin, villatumput ja vuorellisen villamyssyn, jalkaan tossut (facebookiin laitoin kuvankin). Vaunuihin olen laittanut tässä puvussa äitiyspakkauksen makuupussiin ja hyvin on monta tuntia ulkona nukkunut – ei ole ollut niska hikinen tai kylmä.

millanen ja dana88 Hienoa, että olette selvinneet muuttorumbasta ja onnea uuteen kotiin.

nukkumisesta meillä on 2 isompaa lasta nukkuneet, kuten myös tämä pikkuinen, ulkona 3-4 h unia putkeen kesät talvet. Ja ehdottomasti haluan nukuttaa ulkona niin saa pikkuinen raitista ilmaa, joka on niin lapsille kuin aikuisillekin tärkeää. Pakkasellakin nukkuu oikein hyvin ulkona, laittaa vaan tarpeeksi vaatetta. Eikä meillä ole koskaan ollut mitään ongelmaa siirtyä sisälle nukkumaan. Meillä siis nukkuu välillä ulkona välillä sisällä. Nyt esimerkiksi nukkuu tossa meidän sängyllä. Jokainen nukuttaa lapsensa kuten parhaaksi näkee. Mutta en ole koskaan kuullut kenenkään sanovan, että ois ongelmia ollut myöhemmin sisälle nukuttamisessa, jos on aiemmin nukuttanut rattaisiin.
Yöllä meillä nukkuu joko meidän keskellä tai omassa sängyssään 8-9 h putkeen ihan rintamaidolla.
Tuttia ei meillä ole edelleenkään käytössä, koska tyttö ei sitä suostu ottamaan – yritetty on kyllä. Mutta pärjääpä tuota ilmankin, jääpähän tutista vieroittamisvaihe pois. Rauhallinen ja tyytyväinen tyttöhän tuo on niin mitäpä tuota suotta enää tuttia tyrkyttämään. Välillä kyllä ”luputtaa” tissiä, mutta en sitä hirveenä ongelmana näe. Jos haluan pois huvituttina olosta, niin irrotan tisun hienovarasisesti pois.
Vuoden ikäisenä ois ilmeisesti suositus vieroittaa tutista, ettei haittaa hampaiden kasvua. Näin muistelen hammaslääkärin sanoneen.

Pai80 onnittelut pienelle nimestä. Meillä koko lämminhenkinen ristiäistapahtuma pidettiin alusta loppuun kotona, jostain syystä en halua pitää ristiäisiä kirkossa. Ja on niin mukava, kun ei tarvi välillä lähtä ajeleen toiseen paikkaan. Kai se on vähän perinnekin meidän seudulla, et ristiäiset pidetään joko kotona tai mummolassa. Mutta on se hieno tunne, kun ristiäisruljanssi on ohi ja saa taas ottaa rennommin.

Jahas meillä heräillään, joten mamma lähtee pikkusen luo ja mieskin tuli töistä :heart:.
SMSM ja Sara 2 kk 2 pv
 

Yhteistyössä