Heinäkuun Hurmaajat 2010

Meillä mies kans metsästää, mutta taitaa tälle syksylle jäädä vähemmälle. Kuulin, kun eilen sanoi työkaverilleen puhelimessa, että nyt on tullu uus pomo perheeseen, niin jää väliaikaisesti reissut vähemmälle. Ja tämä siis aivan oma-aloitteisesti!! :heart: Ihanaa, kun toine ottaa huomioon tuolleen mamman ja Emmankin. Toki saattaa muutamia reissuja käydä, kun käydään kotipaikkakunnalla, mutta ne on aian joidenkin tuntejen pituisia vain.

Juhlimisesta...meillä harrastetaan sitä melko vähän kyllä. Itse korkkasin juhlallisesti siideri pullon saunaan lähitessö jokunen päivä sitten.. saatoin juoda sitä kokonaisen kulauksen. En tiedä johtuiko siitä, että oli siideriä, vai siitä että jotain himputin pahaa Mango-Meloni sellaista!! :LOL:

Ja meillä taas nukuttiin viime yönä... Emma söi 21 ja seuraavan kerran 06!!! siis nukkui 9 tuntia syömättä ja 06 minä vielä herätin tytön syömään, että ei rinnat räjähtäisi!! Sitten nukahti vielä ja heräsi 10 jälkeen!! :LOL: kaipa saa kerralla aina niin reilusta maitoa, että riittää...kasvaa ainakin TOSI hyvin..luulen, että 6 kg:n raja mene neuvolassa maanantaina rikki!! Ei siis onneks tartte huolehtia noista pitkistä syöntiväleistä kasvun suhteen ainakaan!! Nytkin taas torkkuu sitterissä, mutta johtuu varmaan siitä eilisestä tämä nukkumisputki, kun valvoi melkeen 12 tuntia ihan pikkusilla päikkäreillä päivällä. Ei vaan uni maittanu..vaikka suurimman osan ajasta oli ihan hyvällä tuulellakin..

Mukavaa viikonloppua mammat!! =)

Sannuliini ja Emma (melkeen 2kk kohta) :heart: uskomatonta miten aika menee!!! =)
 
Dana ja Olivia, eli siis niinhän se sitten tais ollakin, että siinä 2 kk neuvolassa tuo rota-rokote olikin. Muistin, että silloin olis ollut jo joku piikki.

Marta, juu on ohuita ne Muumi-kuoret! Tykkäät sä niiden mallista yhtä paljon kuin minä? Itse en varmaan myöskään olis katsonut päinkään noita Muumeja muuten, mutta huutiksesta sain käyttämättömiä todella halvalla ja ovathan kuitenkin suomalaisia. Jotenkin mulla oli niihin ennakkoasenne, että ei tollanen kertakäyttötuotteiden valmistaja osais tehdä kestoja, mutta väärässä olin ja rankasti.

Rintatulehdus pamahti sitten eilen meikäläiselle. Aamulla tunsin, että vähän aristi toinen rinta ja lihaksia särki kuin olis ollut kuumetta. Neuvolassa kahden aikoihin kyselin, et pitäskö mitä tehdä ja sanoi vain, että tarkkaile tilannetta. Kun kaupan kautta pääsin kotiin niin mittasin kuumeen, jota ei ollut. Mutta tosta jo 15 min päästä olikin 38,7°C. Tässä vaiheessa huomasin myös, että aristava kohta punoitti, muttei tosiaan ollut vieläkään mitenkään hirvittävän kipeä. Imetin sitten pojan tosta rinnasta ja pumppasin vielä mitä sieltä ulos sain ja otin buranan, kun on kuitenkin tulehduskipulääke. Parin tunnin loikoilun jälkeen kuume oli jo hävinnyt eikä rintakaan juurikaan enää punoittanut. Olen nyt syöttänyt/pumpannut parin tunnin välein (paitsi yöllä tuli pidempi tauko), mutten ottanut enää illan jälkeen buranaa. Nyt huomasin, että rinta on taas punaisempi. Ehkä mä jatkan tota buranan ottamista nyt pari päivää. En usko, että tällasesta kertaluontosesta buranan syönnistä on pojalle haittaa. Mutta siis kaikenkaikkiaan ihmeellinen juttu. Olen ymmärtänyt, että rintatulehduksen pitäis olla kovinkin kivulias.

Saga ja poika 6vko
 
Dana ja Olivia Olen miekii pistänyt kumpparit jalkaan ja lähtenyt miehen mukaan sinne mehälle, vaan eipä tullu sitten minkäänlaisia kiksejä ei!!! sillon vielä sato vettä ja oli tosi kylmä... Hullun hommaa..vaan pitäähän se tietty omat harrastukset olla, kyllä se into laantuu onneksi äkkiä (toivottavasti :LOL: )

Fanni-Maria Meillä on ristiäiset ens la ja meillä on kyllä ollut nimi valmiina jo ennen lapsen syntymää, mutta en siltikään vielä ole osannut päättää onko se hyvä vai ei..rimmaa kyllä tosi hyvin nimi ja sukunimi, mutta silti pienen miehen pitäs koko elämänsä sitä nimeä kantaa ni haluisin että se olis kerralla hyvä

Pai Ei tosiaan ole miehelle vielä mennyt jakeluun että meitä on nyt kolme tässä sopassa, vaan josko se joskus ymmärtäis..harmittaa kyllä itteensäkkin miten toisen on helppo lähteä ihan minne vaan edelleen muutaman minuutin varoitusajalla :/ ja siitä toisesta nimestä, mie keksin Santeri Olavi, muuta ei tulllut mieleen

Niinpä se mies sinne metsälle lähti, innoissaan ku pikkupenska jouluna..ja sitä ennen kävi vielä naapurin kanssa kylillä pyörimässä... Että eipä hirveesti taas minua ajatellut, mutta noh...saanhan mie peräti huomenna mennä sinne kaupungille ihan keskenäni..että kaipa se miehen huominen pojan vahtiminen taas korvaa kaikki vahtimiset seuraavan 2vko-1kk ajalta... Mutta ollaanpa jo totuttu pojan kanssa kaksin olemaan joten mitäpä muutosta tämäkään tuo!!!

rytmi meillä on nyt selvästi tullut tuo rytmi silleen, että nukkumaan mennään klo 24 maita...ja viime yönä nukuttiin JO 23.30 aina tuonne 5.30 asti, syötiin, nukuttiin 6-11...pientä kitinää oli tuossa 6-11 aikana, mutta ne meni tutilla ohitse... Ollaan tuolloin aamusyötöllä pieni mies otettu viereen nukkumaan kun paljon helpommin nukahtaa siihen..mutta illasta laitetaan kyllä aina omaan sänkyyn, kivempi nukkua se pidempi päktä hyvin ja pelkäämättä, että kääntyy pienen päälle

Ihan en varma ole, mutta meidän poju vaikuttaa vähän kipeeltä, kuumetta kyllä ei ole ainakaan vielä, mutta muuten on vähän kipeän oloinen..ja itku on nyt viime päivinä ollut koko aika hirmu kimeää..aikasemmin vain vatsavaivoista oli kimeetä itkua..että olisko sitten nyt mahavaivoja enemmän ja sen takia itku kimeää?? en tiedä, mutta sääliksi käy pieni... Nytkin torkkuu sitterissä VAIN jos jalalla sitä heilutan...

Ja meidän pieni mieshän tänään on JO 1kk :heart: :heart: uskomatonta miten nopeesti aika menee :heart:

Rae ja vaavi 1kk :heart:
 
POHJOISEN TAIKA tervetuloa joukkoon.. pakko oli kirjoittaa että meidän perhe on rovaniemeltä,mutta miehen työn takia asustelemme osan kuukaudesta Näätämössä, eli norjan rajalla mekin. kirkkoniemeen matkaa 50km joten tuttua on se seutu. itse synnytin rovaniemellä 26.7 tytön, toissa päivänä ajelimme tänne pohjoiseen 500km ja matka meni hienosti, yhdellä syötöllä ja muun ajan vauva nukkui tyytyväisenä =)

JaKa
 
Heissan mammat,

Täällä on eilisen kitinäpäivän jälkeen nukuttu oikein hyvät yöunet ja syöty hyvin. Eli vauva on tyytyväinen oloonsa. :) Nyt se taas nukkuu tuossa kantoliinassa.

Marta Meillä on kans päiviä jolloin vauva ei nuku päikkäreitä kerrallaan varttia pidempään ja tosiaankin ärsyttää kun aina kun on jotain aloittanut niin se jää kesken. Siksikin tää kantoliina on hyvä juttu - aika paljon saa tehtyä kotihommia tämänkin kanssa. Täälläkin ollaan mietitty tuota päivän rytmittämistä. Jollekin (Pai, Rae?) oli sanottu neuvolassa, että vauvaa vois koittaa pitää hereillä illalla, mutta miten ihmeessä se nyt onnistuu? Jotenkin tuntuu itsestä paremmalta antaa pienen nukkua kun nukuttaa.

dana ja Rae Olette te kyllä sissejä kun lähdette miehen mukaan metsälle! :LOL: Ihailtavaa osallistumista toisenharrastuksiin. ;)

rouva saga Ai kun inhottava juttu tuo rintatulehdus. Taitaa tosiaan tehokkain lääke olla tiheä imetys ja pumppailu. Jossain suositeltiin myös rinnan suihkuttelua lämpimällä vedellä. Ja Buranaa uskaltaa kyllä varmasti ottaa tarvittaessa. Ainakin mulle lapsivuodeosastolle oltiin jatkuvasti tuputtamassa sitä. Pikaista paranemista! Ja muista mennä nopsaan lääkäriin, jos ei ala paranemaan. :)

Kestoilu on tosiaan mustakin kivaa. Ja isona plussana tulee tuo ekologisuus. Siitä en ole mitenkään vakuuttunut, että kestoilu ekan lapsen kohdalla tulee ollenkaan halvemmaksi kuin kertikset, mutta säästöä tulee roimasti jo ainakin toisen kanssa kun voi käyttää samoja vaippoja. Plus kestothan saa hyvin menemään kaupaksi, jos ei ole enää käyttöä. Tai siis hyvin edullistahan tämä olisi, jos osaisi itse tehdä vaippoja ja ostaisi käytettyinä. Mutta tiedättekö, mä oon niin epäluuloinen tyyppi, etten uskalla ostaa esim Huuto.net:istä. :eek:

Näillä puheilla menenkin nyt Kestovaippakauppa.com:iin tilaamaan muutamat uudet Fuzzi Bunzet. :) Kenelläkään muuten kokemusta noista One Sizeista?

Rentouttavaa viikonloppua kaikille!

Olivia ja Tuhina-Prinsessa 6 vkoa ja 4 päivää :heart:
 
Moi mammat ja vauvelit :wave: Täällä pikkumies roikkuu taas tissillä, itse vedän tässä samalla aamupalaa ja ajattelin muutaman rivin kuulumisia kirjuutella, pitkästä aikaa =)

Saga , oi, rintatulehdus on varmasti tuskaisaa, toivon mukaan asettuu nyt kotikonstein! Ja buranasta tuskin on haittaa pojalle, minähän itse söin sitä sektion jälkeen puolitoista viikkoa säännöllisesti päivittäin. Ja sen jälkeen tarpeen mukaan.

Meidän pikkumies nukkuu hyvin öisin, semmosen 5-6 h nukkuu aina pisimmän pätkän, sit syö ja nukkuu taas 2-3 h pätkissä aina tonne 10-11 asti. Iltaisin tankkailee kyllä urakalla, asustaa tissillä tosi ahkeraan. Korviketta oon tarjoillu silloin, kun ollaan oltu reissun päällä kaupoilla tms. Ei tuo julkinen imettäminen ole oikein minun juttu :(

Aika menee kyllä huisin nopiaan, poika jo huomen 3 viikkoa :heart: enää ei oo tullu onneksi pissivahinkoja ohi vaipan, on sen verran koipien ympärys jo kasvanu. Ihan liian nopiaan kasvaa... haikeeta! Meillä muutens tehdään aika monen vaipan vaihdon yhteydessä pissit lavuaariin, eli kun on pylly saatu puhtaaksi niin sitten "pispis" -ääntä ja kohta poika lorottaa :D Itse asiassa luimme vaipattomuudesta vähän ennen pojan syntymää ja aihe kiinnosti kovin... mutta itse käytännössä sitten, ainakin näin aluksi, asia jäi vain hautumaan ajatuksiin. Kunnes sitten reilu vko sitten alettiin tuota pissailua harjoittelee pyllyn pesun yhteydessä ja hyvin on pissittelyt sujunu. Ei oo enään hoitopöydällä pissinny äipän tai iskän päälle :D ja vaippakin yleensä vaan kakkavaippa.

Me ollaan oltu alusta asti paljon liikenteessä pienokaisen kanssa, kaupoilla, ulkona, kylässä... ei oo tarvinnu jäädä kotiin kökkimään. Vaunulenkit oon pikkuhiljaa aloitellu, kunto on kyllä oikeesti ihan nollassa. Huh, mutta eiköhän se siitä kohennu kun pikkuhiljaa aloittelee. Ootan kyllä oikeen innolla, että pääsee kunnolla pumppiin ja silleen. Paino on lähteny mukavasti laskuun, joku sellanen -9 kg nyt. Vaikka todellakin olen herkutellu ja eläny aika rennosti. Imettäminen tosiaan kuluttaa =)

Mutta taas seuraavan kertaan!

retuli ja Önni-poika 2vkoa 6 pv
 
Heips =)
Aamu tuherrettiin kakkaa ähisten ja puhisten ja hymyillen ja nyt Saana nukahti ulos vaunuihin päikkäreille =) Jos vaikka sais siivottua hieman...

Marta ja Pai80 kiva kuulla, että on muitekin kalastusleskiä. Meillä nuo reissut saattaa kanssa kestää yön yli ja sitten on niitä pidempiä reissuja lisäksi. Nyt onneksi mies joustanut tosi paljon ja ei ole ihmeemmin nyt kalassa käynyt vaan auttanut mua kotona Saanan kanssa. Marta, mä olen itse hetken mielijohteesta muuttanut tänne pohjoiseen ihan etelä-suomesta (70 kilsaa hesasta pohjoisempaan). Todella iso muutos, mutta kyllä kannatti =)

Rouva Saga mulla oli kans rintatulehdus, mutta ei ehtinyt päästä kovin pahaksi. Kuuma suihku ja sauna auttaa paljon ja sitten tietysti vanhankansan lääke eli kaalinlehdet :D Niistä on oikeasti apua, olen kokeillut, eli isot kaalinlehdet rintojen päälle esim. yön ajaksi. ja kannattaa kyllä mennä ajoissa lääkäriin jos ei helpota, saat antibioottikuurin siihen.

JaKa Tehän olette sitten ihan nurkilla =) Kiva, että muitakin pohjoisemmassa asuvia. Näätämössä tullut poikettua muutama kerta, kun ajeltu. Täällä tosiaan joutuu vauvakin jo heti pienenä pitkille automatkoille. Me jouduttiin käymään Rovaniemellä lääkärissä ja hienosti meillä kans sujui tuo 500 kilsaa yhteen suuntaan.

Odotamme innolla viikonloppua, saadaan vieraita etelästä:) Mun isä tulee avovaimonsa kanssa meille lomailemaan. Mulla kun ei täällä pohjoisessa ole ketään sukulaisia, kaikki asuu etelä-suomessa ja nyt olis kyllä kiva että esim. vanhemmat ja sisarukset olisi hieman lähempänä.

Meillä on nyt nimi valmiina, hieman toisesta nimestä meinasi tulla vääntöä, mutta sopuun päästiin kuitenkin. Emme kumpikaan kuulu kirkkoon, joten meillä ei ristiäisiä ole. En sitten tiedä pitäisikö pitää sellaiset pienet nimenjulkistus kahvikestit muutamalle ystävälle tässä lähiaikoina.

Pohjoisen taika ja Saana 4 viikkoa (onpas muuten aika mennyt nopeasti)
 
Meillä tässä pienen pientä stressinpoikasta :D Mennään maistraatissa naimisiin maanantaina ja ens viikon viikonloppuna muutetaan uuteen asuntoon :p Kaikkee sitä..
Saattaa ehkä vähän väsy tulla touhutessa kun poika nukkuu max 3 h pätkissä edelleen (paitsi yks poikkeus ilta melkein 6 h), mut eiköhän se tästä, pääseepähä oleen stressamatta asuntoasioista ja paras kaveri asuu sit vähän päälle kilsan päässä :)
 
Nyt sain luettua monta monta sivu aja olen ihan ajan tasalla kaikesta..
Kosteuspyyhkeillä meilläkin pääasiassa kakat pyyhitään,tyttö on niin siisti kakkailija että ei vaikuta lähteä pesemään ja ihokin on ollut tosi hyvä. Käytäm sellaisia pyyhleitä jotka ovat sensitiveä ja mukana jokin kosteuttava aine, joten rasvaa ei erikseen tarvi. Joskun laitan yöksi sinkkivoiteen.
Painosta Mulla alkaa olla kohta 4 viikkoa synnytyksestä ja paino on tippunut 10kg, eli vielä olis noin 7kg jotka pitäs lähteä ja siitä jatkan kyllä vielä toiset kymmenen kun lihoin ennen raskautta, laihduyyanut en ole ja ruokahalukin on ihan valtava, mutta totta se tuo imetys tekee osansa ja kertyneet nesteet ovat ainakin osaksi lähteneet. Tosi hyvä fiilis kun pelkäsin että olenko saanut nuo kilot jäädäkseen.
seksiä harrastimme kun oli kulunut 3vk synnytyksestä, tuntui aivan kuin olitais eka kertaa puuhasteltu ja kondomin käyttö aiheutti oman hauskuuden.. Jälkivuoto loppui joskus viikko sitten eli tuolloin 3 vk synnytyksestä. Muutenkin oli tosi niukka vuoto.
Nukkumisesta meidän neiti nukkuu lähes aina kyljellään, yleensä tuen hieman peitolla selän takaa jotta ei kierähdä selälleen. Jos selälleen nukuttaa niin hetken päästä herää ahistelemään ja käsiä heiluttelemaan, ei selvästikään tykkää.. Jos otan hänet viereen nukkumaan niin sit nukkuu pehmeän tyynyn päällä puoliksi selällään,puoliksi kyljellään. Vauva on huono röyhtelemään ja joskus unissaan pulauttelee ja herää sit itkemään pahaa makua kun nieleskelee sitä puklua,joten kuljellään on paljon parempi kun puklua valuu uloskin niin pikkuinen ei herää pahaan makuun. Laitan aina harson pään alle niin helppo vaihtaa aina puhtaaseen..
D-vitamiinista minökin tunnustan etten vielä ole alkanut antamaan, vauva nyt siis 3vk ja 3 päivää vanha, muutaman päivän päästä ajattelimme aloittaa Gefilus D.t. Halusin siirtää niiden antoi jotta saamme päiviimme ensin hyvän rytmin ja nyt vauvan masu on tottunut tuohon Nan TH maitoon eikä siis enää itkeskele korvikkeen aiheuttamia pieruja, niin nyt on hyvä alkaa antamaan. Tunne monia jotka ovat alkaneet antamaan vitamiinit vasta 4 viikon iässä, aivan kuin ruotsissa suositellaan ja tietääkseni osittain Norjassakin. Neuvola täti vaan tätä ei tiedä :LOL:

Tässäpä juttua näin aluksi, vauveliini heräilee varmaan kohta niin lähden ensin oman päivälliseni syömään.. Ihanaa päivää kaikille mammoille ja lapsille :heart:
 
tervehdys kiireen keskeltä! ja ONNEA Lauralle!! :D ei oikeen koneelle enää ehdi kun tyttöjen kanssa aika rientää. Isäntä se jotenkin kummasti silti ehtii istua kököttään koneella koko päivän, ite ehtii nippanappa vessassa käymään :kieh: raivostuttavaa!!
meillä neiti nyt sitten 10pv vanha ja luoksemme ovat mahavaivat saapuneet :( täytyypi apteekkiin mennä hakemaan joko niitä cuplatonei tai sitten niitä disflatylei...on kyllä tosi kurjaa kattoa toista kun kipristelee kivuissaan :'( eikä nuku millään, ja sitten ku hän kitisee ja isompiki (1v2kk) herää ja alkaa huutamaan. oli viimeyönäkin aika mekkala meillä.
Yöt menee tällä hetkellä valvotes aamuyöhön asti tuon mahan takia, muuten tissitellään parin tunnin välein. eilen kävi neuvolatäti kotikäynnillä ja neiti painaa nyt 4300g, kun viime perjantaina painoi vielä 3990g että ainakin saa tarpeeksi ruokaa =)
D-vitamiinit pitäis ens viikol alottaa mut taidan itekki pikkasen pidemmälle siirtää kunnes saatais jonkinlainen rytmi ensin öihin ja arkeen muutenkin. Nyt on niin väsynyt et en jaksa alkaa viel niistäkin tulevien mahavaivojen kans alkaa taistelemaan. Tänään esikoinen meni päivähoitoon mummilaan ni nukuttiin pätkissä pienemmän kans 2,5 tuntii, ja neiti nukkuu yhä. taisi yö olla rankka hänellekkin :( kyl sitä niin itkuherkkä on koko ajan mut johtunee just tuosta univajeesta, isännälle olen ollu niiiin kiukkunen moneen otteeseen juuri tuosta tietokoneella istumisesta et en jaksa edes huutaa tmv itkettää vaan. eilenkin sanoin et vois edes tarjoutuu auttamaan ja sit jo ääni murtus ja isäntä tokas vaan et jaa et kaik on hänen syytä taas...illal sanoin ettei tartteis taas mennä koneelle ja siihen hä tokas vaan et no mitä hän sit tekee!! :kieh: eihän meillä niin tosiaan ole kuin kaksi lasta et eihän sitä tosiaan ole muuta tekemistä...prk!!! käskin istua lattialle niin esikoinen kyl tulee siihen kirjojen lelujen yms kans kyl leikkimään mut eeiii hänpä otti kitaran ja alko harjotteleen sen soittoa ja möykkäs esikoisel ettei vie hänen nuottikirjaansa!! hitto ku ottaa pannuun tollanen itsekeskeisyys!!

jotain positiivistä sentään...kiloja tuli raskaudes 13 ja nyt on lähteny eiliseen mennes ni jo 9kg!! kilo päivässä, aikas kiva tahti. mut siltikään yhetkään normi vaatteista ei mahu vielä päälle, niin löllö maha yhä et pakko käyttää verkkarei yms yms. tylsää! ja ens viikol ois kahet synttärit mihe tartteis kehittää päälle pantavaa..

Nukkumisesta niin meillä nukutaan kylellään.
Seksiä en oo uskaltanu ees aatella vielä, vuotokin alkanu vasta nyt pikkase vähenemään ja kivut alkanu hellittään.
yöllä en vaihda vaippaa, ellei tunnu tosi märältä tai ole valskannu. kosteuspyyhkeit käytän kans aika usein vaipanvaihdon yhteydes jos ei pahasti ole kakkaa tullut.
Napatynkä on meillä irtoamassa, on on aika hurjannäkönen kun navas kuitenkin on viel jotain ylimääräst, terkkarikaan ei oikeen osannu sanoo et mitä se on, ehkä osa sitä napatynkää mut sitä nyt seurataan ja penslataan metyleenisinellä..
Ristiäiset meillä on 25.9 nimi ollut jo kauan oottamassa, eikä nyt malttais millään tuonne asti olla käyttämättä sitä :)

jeps siinäpä olleellisimmat kiukuttelut tähän hätään kun nyt kerrankin koneelle pääsi ehkä ens kerral jo paremmalla/pirteemmällä mielellä
 
rouva saga mulla oli kanssa tuollainen rintatulehduksen poikanen muutama viikko synnytyksestä. Ihan puskista nousi 38 asteen kuume ja toinen rinta oli kipeä. Tiheällä imettämisellä, buranalla ja kunnon päiväunilla meni ohi, joten ajattelin sitten, että ehkä se olikin vaan joku tiehyen tukkeuma. Kunnon rintatulehdushan on kuulemma aivan kamala. Muumit on kyllä hyvän muotoiset. Eka kerta ei ihan vakuuttanut pitävyydellään. Tosi napakasti istui, mutta ihan kuin olisi tullut pissaa siitä läpi. Kuori oli ulkopuolelta kostea, samoin body ja sisäpuolelle näki, mistä kohti kosteus oli imeytynyt. Mutta tämä vain toisen jalansuun ympärillä. Mutta ei heitetä kirvestä kaivoon :).

Olivia mäkin karsastan tuota Huuto.nettiä, mutta käypä katselemassa Kestovaippainfon sivuilta myytäviä vaippoja. Siellä on keskusteluosiossa myydään kohta. Sieltä olen ostanut jonkin verran vaippoja. Ja Fuzzeista mulla ei ole kokemusta, mutta yhdenkoon vaippoja meillä on pop-in aio ja on loistovaippa! Siinäkin säästää jo huimasti, jos yksi vaippa menee koko vaippaiän. Ja siitä rytmistä vielä. Meillä ei ongelmaa tosiaan ole yöunissa, mutta mun pitäisi varmaan pitää ukkelia hereillä aamulla, että nukkuisi sitten pidempään kerralla. Tänään taas ollut kyllä vähän uneliaampi päivä. Ensin veti kahdet 30 min unet välillä 8-11 ja sitten 12.30 nukahti ja edelleen nukkuu. Otin itsekin 2,5 tunnin unet ja teki kyllä hyvää :). Lisää näitä päiviä!!
 
Laura-vm86 Onnittelut jo etukäteen.

rouva saga Toivottavasti ei rintatulehdus rupea piinaamaan kunnolla. :hug: Buranaa mäkin sain sairaalassa varmaan 3 kertaa päivässä sen perus Panadolin rinnalla ja kotonakin söin samaa settiä hetkisen aikaa. Eikä kukaan sanonu et Buranasta ois vauvalle haittaa.
Mäkin luulin saaneeni sen tossa yks yö ku kivisti toista rintaa niin pirusti, mutta kyseessä olikin joku toispuoleinen megamaidonnousu. Helpotti ku vauva söi kipeestä rinnasta useamman kerran.
Voin vaan kuvitella miten perhanan kipee sit on jos se tulehdus iskee.
Mistä kaikesta sen rintatulehduksen voi muuten saada ?

Hurjilta kuulostaa noi teidän välimatkat siellä Lapissa. Täällä meillä kun on kaikki ihan vieressä ja lyhyen matkan päässä.

ephs Jaksamista miehen kans :hug:
En kyllä ymmärrä mikä saa nämä meidän kumppanit välillä tosi ajattelemattomiks. Meillähän kans kävi silleen et ku tultiin pojan kans kotiin, niin mies suurinpiirtein ekan isyyslomaviikon pelas tietokoneella, eikä paljon apuja herunut. Mä yritin sitten puolkuntosena pitää kotia jotenkin kunnossa ja hoitaa vauvaa.
En sitten tiedä miten ne sais näkemään tilanteen kokonaisuudessaan ja ottamaan vähä paremmin huomioon ?!
Eikä siis oo tarkotus yleistää et kaikki miehet on aina samanlaisia. Mut meillä ainakin on sellasia kausia et tekee mieli heittää koko ukko pihalle ku ei nää eikä kuule mitään ku syventyy johonkin tietokonepeliin. :headwall:


Mua kans ärsyttää ku miehen on vaan helppo tosta vaan lähtee joka paikkaan. Itelle ku kauppaan lähtö ilman vauvaa on jo melkonen projekti, saatikka sit et lähtis johonkin useammaks tunniks.
Taas ens viikolla tulossa kalaleskipäivä mulle. Ovat lähdössä taas ihan koko päiväks kalastamaan.
Enpä ole nyt pahemmin kieltänytkään menoja, siinähän menee niin paljon ku kehtaa. En hyvällä katso, mutta jos ei oma järki sano mitään niin ei voi mitään.
Pahaa mieltä mulla kyllä riittää ku itellä tosiaan oma-aika on sitä et käy suihkussa tai ehtii hetken ennen nukkumaan menoa olemaan itekseen.

Meillä oli pojalla suht hyvä päivä tänään. Siskoni oli kyläilemässä taas melkein koko päivän ja hoiteli poikaa ja vaihto vaippoja ja piti seuraa. Päästiin jopa miehen kans käymään ruokakaupassa kahdestaan. Ei oo poitsulla vieläkään kakka lähtenyt tulemaan. Kauhean hajusia pieruja kyllä päästelee, mut ei mitään tuu. Siskolla oli vinkkinä et käyttää kuumemittaria pepussa, mut eipä tuo oikein jeesannut. Voikohan olla vaan niin et pikkumies käyttää sapuskansa niin tehokkaasti ettei suoli täyty kovin nopeesti...? Tiiä sitten näistä. Täytyy kattoo alkuviikkoon ja sitten soitella neuvolaan, oisko niillä jotain vinkkejä.

Sain pyydettyä pojalle omaa kaveriani kummiksi. Me nyt tehtiin niin et vaik kummeilla on avopuolisot (suht tuoreet tapaukset molemmilla) niin emme pyydä heitä kummeiksi. En tiedä loukkaantuvatkohan ?

Huomennakin taas tiedossa yksinäinen päivä pojan kans, ku miehel tosiaan illalla ne varpajaiset niin niissä järjestelyissä taitaa sitten mennä koko päivä...
 
Kiitos kovasti kaikille sympatioista rintatulehduksen suhteen! Ja siis mullahan tää ei tosiaan oo mitenkään kivulias. Ihan vaan jos oikein painamaan ryhtyy tota kohtaa niin aristaa, mut ei mitenkään kovasti. Se tässä nyt vähän kummallista onkin, että mistä tuo kuume paukahti, kun muut oireet on aika minimaalisia. Ilman kuumetta en edes olis diagnosoinut tätä mikskään tulehdukseks, mutta imetystukilistalta ymmärsin, että olis jo ihan kunnon tulehdus jos kuume nousee. No mut kuume on pysynyt poissa ja toivotaan, että tuo pieni aristus ja punoituskin häipyis.

Pai, sen mitä itse oon kuullut ja lukenut, niin rintatulehduksen voi saada ainakin vedosta tai kylmästä muuten. Sekä rintsikoista, jotka painaa johonkin tiehyehen, huonosta nukkuma-asennosta, joka saa jonkin tiehyen tukkeutumaan, siitä, ettei rintoja tyhjennetä tarpeeksi usein tai vauvalla on huono imuote ja rinta tyhjenee siksi vain osittain, siitä, että jotain on kolahtanut rintaan, niin, että tiehyet on jotenkin ottaneet nokkiinsa. Eli toisin sanoen sen voi saada melkein mistä vaan. Ja toi sun kummipohdinta, että onko paha, jättää avopuolisot kummiuden ulkopuolelle, niin ei mun mielestä ollenkaan. Jos myöhemmin avopuolisot vaikuttavat jäävän pysyviksi ja tulevat lapselle ja teillekin läheisiksi niin ainahan voi heitä pyytää kummiksi myöhemminkin. Niin minustakin tuli kummi miehen veljen tytölle hänen ollessaan 3,5 vuotias, kun en vielä ristiäisten aikaan ollut edes tavannut miestäni.

Marta, jos useamman kerran vaikuttais tolla tavalla tulevan Muumi-kuoresta läpi, niin sitten on kyllä reklamaation paikka. Meillä tosiaan jopa 10 tunnin jälkeen kun sisävaippa on oikeastaan jo valuvan märkä niin kosteus vain helmeilee kuoren sisäpinnalla, eli ei kyllä helposti pitäis noin käydä. Tosin näihin vaippatouhuihin vaikuttaa kyllä sisältyvän kaikenlaista mystiikkaa. Meilläkin parilla AIO:lla on käynyt just noin, että oon jo meinannu, että kuoriosassa on reikä, mutta sitten taas on toimineet moitteetta pitkät ajat. Ehkä tää kaikki on just sitä mikä tekee kestoilusta jännää ja vähän niinkuin harrastuksen :)

Olivia, mullakaan ei ole kokemusta yhdenkoon Fuzzeista, mutta ainakin yhdenkoon Bumgenius luomu AIO:t toimivat loistavasti meillä ja siis sillä pienimmällä "asetuksella" toistaiseksi. Vaikea tietty vielä sanoa, miten toimivat sitten, kun pitää ottaa isommat säädöt käyttöön. Toisaalta luulis, että hyvin toimis, koska selvästi jo huomaa, että se mistä vaipat pieneksi tulevat jäämään on korkeus, leveyttä kyllä riittäis yllinkyllin kaikissa toistaiseksi.

Saga ja poika 6vko
 
Heippa!

Täällä kirjoittelee väsynyt mamma- ei ole tullut edes koneella käytyä. Meillä on tää vko mennyt vähän miten sattuu ja nukuttu vähän miten sattuu. Eilen sitten aloin miettiä, että meidän vauva taitaa olla stressaantunut (Pienenä jo alotellaan tässä perheessä stressaaminen :D ). Meille ei ole muodostunut MITÄÄN rytmiä ja minusta vauvan itkuja on vaikea tulkita. Ekat neljä vkoa oli yhtä flowta ja kun vauva on helppo, niin oltiin tähän tyytyväisiä. Nyt ei kuitenkaan suju ihan noin hyvin ja päätin kokeilla päivien rytmittämistä, mistä olikin täällä ollut puhetta. Meidän neidillä rytmi kun ei vaan tunnu tulevan itsestään, niin kuin osalla vaikuttaa olevan.

Kokeilen testimielessä Tracy Hoggin EASY-menetelmää ja katsotaan, mitä tapahtuu. Lapsentahtiseen elämänrytmiin kannustavat varmaan kauhistelevat Hoggin menetelmää, mutta kun itse en tuohon lapsen tahtisuuteen tunnu pystyvän(ja kun rytmi ei synny itsestään), niin kokeilen siis tätä. Homma menee niin, että elämä "rytmitetään" neljän asian mukaan:
E- eat
A- activity
S-sleep
ja
Y= you(omaa aikaa, kun vauva unilla).

Lisää tästä mm. täällä :http://domesticgoddezz.wordpress.com/2008/12/10/vauvan-nukuttaminen/

Saas nähdä miten käy ja pystynkö tällä lisäämään meidän öisiä uniaikoja ja josko vaikka tämän kautta oppisin paremmin ymmärtämäänkin lastani. Lisää on muuten Hoggin kirjassa"opi kuuntelemaan vauvaasi". Joidenkin ohjeiden mukaan rytmittäminen olisi hyvä aloittaa vasta myöhemmin, mutta minä tuun hulluksi, jos jokainen päivä on erilainen ja tuurista kiinni. En usko sen olevan vauvallenikaan hyväki.

(Toisena ajankohtaisena asiana täällä on tuttiriippuvuus. Siitä ei sen enempää- pitänee keskittyä yhteen asiaan kerrallaan. )

Tulipa omanapaista tekstiä... Mutta joo, aion päivitellä, miten menetelmä meillä toimii. Mielenkiinnolla odotan :)

Lauralle Onnea!!

A + Milja (5 1/2 vkoa)

MUOKS: se vielä, että mitään tiukkaa rytmiä ja "menetelmän" noudattamista en aatellut näin pienen kanssa ottaa. Jos vaan saisi jotain rytmin tapaista tähän eloon Hoggin joitain ajatuksia soveltamalla:)
 
Lauralle Onnea :)

Mie sain sitä omaa aikaani ja kävin sitten kaupoilla pyörimässä..en jaksanut kuin nelisen tuntia olla (siihen luettu jo matkat 30min/suunta), mutta ihan oli mukavaa ja löysin vaatteita sekä pienelle herralle, itselleni ja miehelle...samalla sai vähän liikuntaa kun pyöri kaupoissa ja muutamissa kävin ihan kävellen kun olivat suht lähellä toisiaan. Miehellä oli pikkusen kanssa mennyt hyvin ja tuttelia kun oli saanut ni tyytyväisenä nukkunut melkein koko ajan...mukava oli käydä, mutta ihan kiva oli tulla kotiinkin (vaikka kotoa olen halunnut pois vaikka kuinka kauan :LOL: ) nyt vielä jos illalla pääsis saunaan ni päivä olis melko täydellinen :D
Ja kotiin ku pääsin ni mies luikki sitten metsälle koiran kanssa... Eilenkin lupasi olla kotona jo ennen ilta kymmentä ni pienen miehen kanssa vielä 11 aikaan odoteltiin.. :attn: Pieni mies söi illalla moneen moneen MONEEN eri otteeseen ja hurjat 10ml söi tuttelia (luulin, että nälkäänsä kiljui) ja sitten sippas, nukkui tuolta puol 12-4.45, söi ja sitten nukkui meidän välissä aamu 9 asti.. Mukavasti meni yö..ja vaikka imetysvälit on nyt olleet pidempiä ni ei tissit ole läheskään räjähtämispisteessä... mutta silti pieni mies niistä maitoa saa :D

Huh, tulipahan kirjotettua omanapasta tekstiä :/

Rae ja vaavi 4vko 4pvä
 
Kiitos :)

Mies lähti polttareitaan viettämään tänään, oltiinki jo päivä tuossa miehen mummon 80-v synttäreillä n. 100 kilsan päässä ja mies lähti melkei suoraa ku tultiin kotia.. Tietää kyl et miehestä ei tänä yönä oo apuja vauvan kans eikä varmasti juuri huomennakaan.. Mut kaippa ne polttarit on yleensä vaan kerran elämässä, toivottavasti!

Nyt pitää painuu nukkumaan, kun pieni mies simahti päälle puol tuntii sit et kerkee ees parin tunnin pätkän nukkumaan..

Laura ja Matias 8 vko (jännä kun 2 kk tulee täyteen vasta 26. päivä :))
 
Viime yö meni kyllä ihan pyllylleen... Ukkeli nukahti jo alkuillasta joten tissitankkaus ei onnistunut..oltiin laittamassa puol 11 aikoihin nukkumaan ni heräs sikälti, syötin ja vein uudelleen puol 12 nukkumaan, no sinne nukahti..heräs 2 aikaan jolloin mies antoi pullosta tuttelia (äippä kärsi TOSI pahoista lihaskivuista :'( ) ja nukahti, heräs joskus 5-5.30 vällillä, söi ja nukahti, otin viereen nukkumaan ja ei mennyt montaa tovia kun kiljui taas aivan järkyttävää nälkää, mies sitten antoi loput tuttelit ja 9.45 sit herättiin... Eipä tullut hirmu pitkiä pätkiä nukuttua... Josko ensi yö menis paremmin...

Ja mies taas sorsanmetsällä..kuten eilen päivällä ja illalla..nyt hänellä on vielä pikkusiskonsa siellä mukana onnessaan isoveljen kanssa metästämässä... Tosin nyt pitää kyllä sen verran kehua että meidän koira (ihana, mutta tottelematon sekarotuinen ei kunnolla koulutettu pötkylä, joka tykkää vaan uida eikä ole opetettu olemaan metsällä) oli miehen seurana eilen illalla ja mies kun oli sorsan ampunut ja se oli tippunut jonnekkin jorpakkaan ni meidän karvarakas oli käynyt sen sorsan sieltä hakemassa ja tuonut miehelle!!!! :heart: Ei ole näin ikinä ennen tehnyt

Ruokakellon kutsun ma taasen kuulen...

Rae ja vaavi 4vko 5pvä
 
Heis! Mökkeilystä ja vapaaillasta selvitty hengissä :D Ilta oli kaatosateesta ja maitohinkeistä huolimatta ihan mahtava, treffata kavereita niin kuin ennen vanhaan :) Nyt jaksaa taas valvoa yöt pojan kans, jos on tarve. Suosittelen kyll muillekkin vapaa iltaa! Harmittaa, kun unohin pumpun kotia, rinnat pakahtu kivuiaalisti maidosta :( käsin yritin lypsätä, mutta ilma tulosta. Piti jättää ilta kesken ja lähtä kotia lyspsylle, mies sitten seuras muutaman tunnin myöhemmin kotia. Apsi ei ollut moksistaankaan äipän ja isin vapaa-illasta, tyytyväisenä nukuseli, kun tulin kotia. Mummon mukaan poika oli ollut tosi kiltisti illan nukkunut tai seurustellut vaan :)

 
Eilinen ilta oltiin pojan kans kahdestaan ja meni silleen ihan suht ok.
Mies kotiutui joskus neljän jälkeen ja oli kömpinyt sohvalle nukkumaan, kun eilen sille sanoin että oon ihan paniikissa jos nukahdan syöttäessä ja se humalassa pyörähtää vauvan päälle tms.
Poika on oikeastaan huutanut vaan koko päivän, mitä ollu siis hereillä. Veti tossa 3 h unet ja jatko syömisellä ja huudolla sen jälkeen. Lopulta mulla palo pinna, eiku 50 ml Nania pulloon ja pojalle. Sinne hujahti hetkessä ja varmaan ois lisääkin mennyt. Mut hiljeni huuto, ainakin hetkeks. Eli tais olla huonoa maitoa äidillä tarjolla.
En tiiä mikä tolla nyt oikein on kun ei viihdy sylissä muuten kun tossa olkapäällä tai sitten rinnan päällä vatsa mun rintaa vasten. :( Mieluiten tuntuu olevan lattialla leikkimaton päällä. Sit toi tunkee nyrkkejä suuhun jatkuvasti, vaikka just ois syönytkin. Hetkellisesti käyny mielessä et voisko tulla hampaita jo, mut ei kait sentä vielä...?

Oma olo on väsynyt.
En nyt tiiä et onks mulla sitten kaiken päälle peräpukamia. Mistä tietää et on peräpukamia ?
 
Ensimmäinen BobyCombat -jumppa takana piiiitkään aikaan ja oon vielä hengissä! Uskomatonta. :) Aika hyvä fiilis. Tosin huomenna en varmaan kykene kantamaan vauvaa ollenkaan. Tulee niin kipeeksi kädet ja selkä, jos vanhat merkit pitää paikkansa.

Lauralle ISOT onnittelut siviliisäädyn muutoksesta jo etukäteen. :) :flower:

Pai Meidänkin vauva on alkanut syömään nyrkkiään. En usko, että johtuu aina nälästä. Vauvoillahan on muutenkin kova tarve laittaa kaikki suuhun - oma nyrkki on varmaan ensimmäinen kohde. Ja peräpukaman tunnistaa kyllä kun sellainen on. :D Vessassa käynti sattuu ja voi tulla paperiin verta pyyhittäessä. Joskus peräpukama myös pukkaa ulos suolesta ja siis näkyy ja tuntuu siinä peräaukon suulla. Inha vaiva. :| Itselle tuli synnytyksestä hurjat pukamat, jotka onneksi on jo parantuneet. Kannattaa hoitaa huuhtelemalla lämpimällä vedellä ja rasvaamalla.

dana Kiva kuulla, että oli onnistunut ilta ja mummo oli pärjännyt pienen kanssa kotona mainiosti. :)

Muakin naurattaa kun toiset voivottelee, että vauva nukkui "vain" 4 tuntia putkeen. :) Meillä on pieni yhden ainoan kerran nukkunut 5 tuntia putkeen. Yleensä yösyötöt mennään 2-3 tunnin välein. Ja syö noin 15-30 minsaa kerrallaan. Viime yö oli ihan luksusta, kun eka unipätkä oli sen 4 tuntia. Niin ne murut on erilaisia. :)

Täytyypä yrittää vähän harjailla koiria kun tyttö on vielä unten mailla...

|O
 
Pai anna vain korviketta jos siltä tuntuu!! Meilläkin pieni mies viime yönä ja tänään päivällä saanut korviketta kun ei pelkkä tissi tuntunut riittävän enkä nyt hirmu suuria tunnon tuskia koe...parempihan se vain kun ei toinen pää punasena huuda koko aikaa.. Nii ja meilläkin syödään nyrkkiä, syöty jo hyvä tovi :D

Täällä pieni mies ilahdutti äidin synkkää päivää ja hymyili ensimmäisen kerran :heart: On siis hymyillyt jo aikaisemmin, mutta tänään vastasi hymyyn..aikani ilmeilin ja hymyilin vaaville ja toinen tapitti minuu suoraan silmiin ja sieltä se tuli, ihka ensimmäinen oikea hymy :heart: :heart: Ajatella miten pienestä sitä voi tulla onnelliseksi :heart: :'( <- onnen kyyneleitä :LOL: )

Nii ja meillä on tänään ollu tissillä roikkumispäivä..tissillä oltu päivä pitkä ja jatketaan samaa rataa nyt illalla...ja hirmuset masuvaivat on...onneksi suuren ähinän ja puhinan päätteeksi saatiin jonkilaista lopputulosta vaippaan asti :)
 
Rae se on aivan mahtava huomata pienen hymyilevän takaisin :heart: meillä on viikon verran hymyilty oikein leveästi, kun pelleilen ja itse hymyilen oikein leveästi Saanalle. Tulee niin hyvä mieli :heart:

Meillä oli ekat pitkät unet viime yönä =) Saana nukkui 22.30-4.00 ja sitten heräsi syömään:) tosin syömisen jälkeen ei tahtonut saada unta, kun vatsaa väänsi, mutta sellaista puoliunta nukuttiin vielä pari tuntia. On itelläki ihan eri olo kun saanut edes jotenkin nukuttua:)

Jaka tuli mieleen, että oletko vaippoja ostanut norjasta? jos käytät kertiksiä. Meillä kestoillaan, mutta matkoille laitan aina kerttikset. Norjassa ainakin Remassa on vaipat yli puolet halvempia kuin suomessa (liberot ja pampersit). liberon new born 2-4 kg paketti maksoi meillä nuorgamissa about 5.5 euroa ja remassa 12.50 kruunua eli noin 1.5 euroa...
 
Hymyily. Meillä poika on hymyillyt harvakseltaan jo reilun viikon, mutta tänään aamulla hymyiltiin yhdessä, äiti ja poika, oikein hymyilysessio. Ja vähän sitten juteltiinkin siinä samalla. Ihanaa tollanen yhteinen aika vauvan kanssa :)

Nyrkkiä syödään meilläkin silloin, kun se sattuu suuhun osumaan. Tai siis poika imee nyrkkiään sellaisella metelillä, että ihme jos ei naapuriin kuulu :) Ja meillä se ainakin liittyy tohon mahdottoman kovaan imemisen tarpeeseen. Eilen illalla poika imi mun käsivartta niin, että siinä on nyt useempi fritsu.

Itse olen päässyt rintatulehduksesta eroon kotikonstein. Tosin sitten alkoin tuntua pientä aristusta jo toisessa rinnassa, kun olin vain keskittynyt toisen tyhjentämiseen ja siitä imettämiseen. Onneksi on sekin jo parempaan päin menossa.

Saga ja poika 1kk2vko
 
Eilinen ilta oli melko kauhea, pikkuinen roikkui vain tissillä useita tunteja ja huuti..Lopulta mies antoi korviketta ja sillä rauhoittui ja sitten vielä sänkyyn viedessä antoi vähän lisää ja sitten nukahti..yö menikin sitten oikein hyvin, pieni vetäs sellaset 7,5h unet (kiitos korvikkeen) ja sit syötiin ja sen jälestä nukuttiin vielä 2,5h... Nyt sitten taas alotettu se tissillä roikkuminen...Jos tää imettäminen menee nuin hankalaksi ja aikaa vieväksi ni kyllä harkitsen kohta jo siirtymistä kokonaan korvikkeeseen :/ Kun nytkin imetyksen lisäksi meillä menee korviketta vaihtelevasti 40ml-200ml/pvä ja välillä sekään ei riitä...mut jos tää imetys nyt tähän rupee tyssäilemään ni saipahan pieni ainakin ekan kuukauden äipän maitoa :D

vauvan lämpö te ketkä olette vauvalta lämpöä mittailleet ni mistä mittaatte (kainalo/pylly/jollain tais olla se otsamittari) ja mitä tuloksia saatte?

Pitäs rueta jo miettimään mitä kaikkea sitä tarttee viikonlopuksi mukaan kun lähdetään sinne kotipaikalleni pienen miehen ristiäisiä viettämään (ja toki se nimi pitäs nyt saada varmuudella keksittyä :LOL: ) kun pitäs mahdollisimman paljon saada valmiiksi jo torstaina, että päästäisiin heti sen miun parturin jälkeen perjantaina lähtemään....siinäpä miule tekemistä viikoksi..

Ja huomenna 1kk neuvola

Rae ja vaavi 4vko 6pvä
 

Yhteistyössä