Heinäkuun Hurmaajat 2010

Onpas taas paljon tekstiä tullut. Viime viikolla meillä oli syyslomalaisia kyläilemässä ja viikonloppu oltiinkin pohjoisessa lomailemassa. Olipas ihana talvinen viikonloppu! Nyt talvesta ei ole sitten enää tietoakaan...

Istumisesta: meillä samaa vänkäämistä istumaan on harrastettu jo kauan ja tosiaan puoli-istuvassa asennossa nojailee yleensä sylissä. Ja samoin seisottaminen on aivan ihanaa! Ja pikkuisen alkaa sellaista hyppelyäkin jo olemaan ilmassa :)

Meillä opittiin tosiaan reilu viikko sitten pyörähtään selältä massulleen ja nyt jo kovasti koitetaan työntää jalkoja vatsan alle ja päästä eteenpäin. Ja jokunen viikko sitten hoksattiin tosiaan miten käsiä oikein käytetään. Mahtavaa katsella kuinka aika nyt kuluu leikkimatolla, kun pystyy omin käsin siellä tohottamaan. Kauheen nopeesti tapahtuu nykyisin kehitystä, tuntuu että joka päivä tulee jotain uutta! Missä mun oma pikkunen vauva on?!
 
Istumisesta, meillä kans pungerretaan koko ajan istumaan. Kysyin 3kk neuvolalääkärissä että saako istuttaa niin sanoi että sääntö on sellainen että kun lapsi itse hakeutuu istuvaan asentoon niin saa pitää istualteen. Tietenkin vain sylissä,niin että tukee hieman.
Ja sopivia aikoja aina yhdellä kerralla. Joten meillä neiti istuu jo tosi hienosti ja tutkailee ympäröivää maailmaa =)
Olin todella onnellinen tästä " istumisluvasta" koska mahdotonta on pitää makuulteen. Pulo istuva asento kkelpaa joskus
mutta vain niin että Jenna istuu minun reiden päällä ja nojaa minun massuun.
 
Millanen:hug:

Meillä tyttö on kanssa jo pari viikkoa koittanut pungertaa itseään pystyyn. Se on aivan innoissaan kun makuulta nostaa käsistä istumaan ja heti takaisin makuulle, ihanat naurut saa tai siis hymyt ku meillä ei vieläkään ääneen ole nauranut. Kiljuu kyllä ja kovaa ja juttelee mutta sitä naurua ei vielä ole tullut. Sylissäkin kun on nii tosiaan koko ajan pitää yläroppaa vääntää pystyyn.=)

Neuvoloista sen verran että tosiaan että meillä on kesäkuisista assti mennyt näin: 1kk, 6vk lääkäri, 2kk, 3kk, 4kk lääkäri, 5kk, 6kk, 8kk lääkäri, 10kk, 1v, 1,5v lääkäri, 2v, 2,5-3v, 4v lääkäri, 5v ja 6v.

Meillä ei kellojen kääntö ei ole vaikuttanut yöuniin tai heräämisiin, uskosin. Jostain syystä meillä on taas nukahtamisen kanssa ongelmia. Vähän aikaa saatiin jo nauttia siitä että tyttö meni nukkumaan joskus kymmenen maisa mutta nyt on taas muutamana iltana ollu tosi vaikeeta ja tyttö nukahtanu vasta puolen yön maissa. Viimeksi ku oli tällaista nii tytöllä puhkesi se hammas että olisiko jotain sellaista taas.
 
Heissan mammat,

Me ollaan oltu "tour de mummola" reissulla enkä ole kauheesti ehtinyt kommentoida tätä 2+ puolta. Fb:ssä on niin nopsa höpötellä. Oli ihanaa taas käydä kotona äidin luona täysihoidossa. Jätettiin tyttö myös eka kertaa muutamaksi tunniksi mun äidille hoitoon, että päästiin käyttään koira lonkkakuvissa. Hyvin oli mennyt, ilmeisesti mummolle vaan jokellellaan. :)

Hehkutinkin jo tuolla fb-puolella, miten meillä on unet pidentyneet viime aikoina huomattavasti. Eka pätkä on nyt parina yönä ollut 7,5h ja sitten nukutaan vielä 4h. Ihan hullua! Mulla on nyt jatkuvasti pieni migreenin poikanen, kun ei kroppa ole tottunut nukkumaan näin hyvin pitkään aikaan. Muutaman kerran oon laittanut tutin tytölle suuhun tuon eka pätkän aikana.

Lisäksi meillä on alettu oikein kunnolla hekottelemaan. :heart: Ääneen on naureskeltu jo pitkään, mutta nyt on tullut mukaan kuvioihin oikein kunnon räkätykset. Jostain syystä "Jos metsään haluat mennä nyt..." naurattaa ihan hulluna. Ja navan kutittaminen (julma mamma kun kutittaa pientä puolustuskyvytöntä otusta!).

Onkos muilla esikoisen saaneilla tullut vauvan syntymän myötä hirvee menettämisen pelko? Mulla on aivan kauhea. Ei siis pelkästään vauvan suhteen, vaan myös miehen ja muiden läheisten. Oon ihan hermona, jos mies vaikka lähtee ajeleen pidempää automatkaa tms. Lisäksi oon kauheen herkkä kaikille ohjelmille/jutuille, joissa sairastuu tai kuolee lapsia. Mua jää vaivaan ne pitkäksi aikaa... Ehkäpä tämä vähän helpottaa kun aika kuluu?

Heliel Mulla on niin samanlainen fiilis! Miten ihmeessä aika menee niin nopeaa ja mihin se pieni vastasyntynyt rusina oikein katosi? :) Nyt meillä on niin reipas ja aurinkoinen pikkuneiti talossa.

JaKa Olipa hyvää infoa tuosta istumisesta. Meilläkin on jo tosi pitkään tyttö pungertanut itseään istualteen ja oon miettinyt, uskaltaako antaa istuskella. Sylissä siis tuettuna on välillä hetken istuvassa asennossa.

Jotain muutakin piti kommentoida, mutta nyt alkaa päätä särkee niin paljon, että pakko mennä hakeen Buranaa. :(

Mites dana - joko teillä on helpottanut hampaiden teon kanssa? Ja onko Rae ja muksu jo parantuneet?

Oikein kivaa päivää mammoille!

 
Heis!

Poitsu oli viikonloppuna la-su välisen yön mummolassa yötä, niin isi ja äiti sai nukkua sekä viettää aikaa kaksistaan. Olipa mahtava tunne nukkua koko yö putkeen ilmaan yhtään heräilyä, tosin huono omatunto kyll tuli kun poika oli ns. evakossa. Mutt tarpeeseen breikki tuli, tuntu että itellä lähti järki huudon ja univajeen takia. Nyt taas jaksaa.

Olivia81: yhä huudetaan ja itketään hampaiden takia. Ruokakaan ei maistu :( pitänee loppuviikosta viimeistään soittaa neuvolaan punnitusaika, tuntuu että poika syö nyt vaan 1/3 osan siittä mitä yleensä syö :(

Meillä kans pungerattaan itteä istumaan minkä keretään ja ottaa myös hyvin alle, selällään ei viihytä ollenkaan. Liian vauvamaista :LOL:

Mites Oulunalueen mammat ois Vauvakinotreffit 18.11 ? itehän en enää oululainen ole, mutta siel on lähin vauvakino. Samalla reissulla aattelin käyä moikka kavereita ja ostoksilla.

Onko kellään kokemusta hyppykiikusta?
ostin semmosen eilen heräteostoksena, mutt viel ei oo päästy kunnolla testaan, kun toi poitsu on viel niin pieni.

Nyt toi pienihuutokone sammu ( sori muru tost nimestä :D ) vois lähtä kokkaileen jotain tonne keittiön puolelle.

Dana88 & Apsi 4kk 9pv
 
Täällä aletaan pikku hiljaa pääsemään taas normaaliin arkeen kiinni.
Kiitos tuesta ja haleista!:)
Asiahan menee taas hankalaksi sen takia että yllättäen vakuutusyhtiöt näyttävät taas ihan luonteensa sen suhteen että kovia hintoja asiakkailta pyydetään mutta mitään ei takaisin oltais antamassa... :headwall: :kieh: Nyt pitää vana pitää sormet ristissä että sieltä jotain takasin tulis siitä koirasta vanhemmille. Vaikka eihän se raha sitä eläintä takaisin tuo millään keinolla..:/

Me oltiin tänään Pihlan kanssa vauvajumpassa ekaa kertaa ja molemmat piti kyllä kovasti,hieman jännitti aamulla sinne meno kun se oli 10.20-11.05 ja kun täällä on alettu heräämään n. 8 ja yksinään höpöttelemään jaihmettelemään siinä meiän sängyssä viellä n.9 asti niin jo 10.30 ollaan valmiita yleensä päikkäreille. Mutta hyvin se meni,jaksettiin ihan melkein loppuun asti,viimesiä venytyksiä kun tehtiin ni alkoi itkua vähän vääntämään,mutta rauhoittui kyllä sitten kun sai tissin suuhunheti pukkarissa ja pääsi autoon alottamaan päikkärit.

Hyppykiikusta meillä on myös sellanen mutta neuvolassa sanoivat että vasta 6kk eteenpäin saisi ottaa käyttöön...

Naurusta meillä ei ole tullut viellä muuta kun hymyjä,pieniä ja oikeen isoja lähes irvistyksiä välillä ja toisinaan pieniä kiljahteluja hymyn seassa,mutta ei kunnon naurua tai kikattelua viellä. Eiköhän sekin viellä sieltä tule kun tarpeeksi odottelee..


Eikai tässä sen kummempia nyt jaksa kirjoitella, takkaan menen tulet laittamaan kun tuntuu että on kovin kylmä koko ajan. Etten vaan olis kipeeks tulossa..:(
 
millanen Kiva kuulla, että helpottaa! Oli kyllä tosi paha mieli sun puolesta. Ja todella yllättävää, että vakuutusyhtiö asettuu vastahankaan... :rolleyes:

dana Harmi, että hampaat vaivaa vielä Apsia. :( Mutta hyvä, että saitte miehen kanssa levättyä!
 
Olivia81: Täällä käydään samoja tunteita läpi...Tosiaan huomaa pelkäävänsä, että jotain sattuu muille automatkoilla tms. Silloin tällöin yllättää itsensä myös miettimässä oman lapsen menettämistä, sitä kuinka siitä selviäisi, jos tälle pienelle jotain sattuisi. Kysyin omilta ystäviltänikin, että onko nämä ajatukset ihan normaalia (mielialani on siis oiekin hyvä) ja monet muutkin kertoi miettineen samoja asioita vauva-aikana etenkin. Ja sitten vielä nuo ohjelmat ja uutiset, jotka koskee lasten kaltoinkohtelua, vakavaa sairastumista tai vaikka eläinrääkkäystä...huh...Tuntuu että niitä jää liian tunteella miettimään ja aiheuttaa itselle pahan mielen..:'( Nykyisin olenkin ohittanut monet kamalat otsikot uutisista, en halua edes tarkemmin lukea kaikkia kauheuksia.
 
Onnea, Sulo 4kk! En aio silti sanoa, että aika menee nopsaan, koska oikeasti heinäkuusta tuntuu olevan ikuisuus! Mutta siis toisaalta joo -- hämmentävää, että sen pienen rääkyvän alienin tilalla on tollanen iso jäbä.

Siis iso ja "iso", tänään oli 4kk-neuvola (kivaa, kun kerrankin ihan tismalleen oikeana "synttäri"päivänä) ja v*ttumainen neuvolantätini kysyi oikein syyttävästi: "Et siis ole ollenkaan korviketta antanut?" Sehän siis haluais kasvattaa Sulosta jotain Michelin-miestä, jota siitä ei nyt selvästi ole tulossa: joka toinen kerta toi sama tätsy kyllä kertoo, että jos vanhemmat on olleet vauvoina pieninä, niin omat lapsetkin voi olla (ja me ollaan kummatkin oltu Sulon kaltaisia hoikkeliineja) ja joka toinen kerta suorastaan huutaa tunkemaan korviketta kurkusta alas. En aio yhä tehdä tätä niin kauan kun Sulo on syönnin jälkeen tyytyväinen ja muutenkin virkeä.

Ai niin, mutta ne mitat: 64cm ja 5880g. Ehkä se kuusi kiloa vielä joskus menee rikki :D Mutta tasaisesti kasvaa siis omalla käyrällään yhä. Tota pituutta tulee hirmuista vauhtia! Ja oli painoakin siis tullut kuukaudessa miltei kilo.

Kiinteitähän meillä on nyt koklailtu pari päivää. Miten yksi teelusikallinen bataattia voi ulottua kulmakarvoista napaan? Ja meniköhän sinne mahaan yhtään mitään? (Kerroinko tästä jo? Ei voi muistaa.) Imetän yhä kiukulla ihan hulluna ja noi kiinteet päälle niin eiköhän se siitä. Sulo on sormiruokailutestaillut myös maissinaksuja, kyllä ne aina välillä suuhun osuu ja niitä imeskellään, pyöritellään ja ehkä pureskellaankin vähän. Ne on kätsyjä kun "sulavat suuhun" niin ovat turvallisia.

Neuvolassa oli siis myös lääkäri, joka katsoi taskulampulla Sulon silmiin, vekslaili vähän sylissään ja sanoi, että terve poika. Jaahas. Siinä se, olipa hedelmällinen anti.

En ehi ny enempää! Miehellä on isyyslomaviikko ja huomenna lähdetään yöksi Maarianhaminaan syömään pannukakkua ja ööö ei mitään hajua, ei siellä varmastikaan voi tehdä mitään pimeänä marraskuisena arkena. Sou not! Katellaan merta.

Palataaaaan!
 
Pai80 kyllä on tännekin rantautunut syysväsymys.. tulee kuin kello joka vuosi… Kunhan tän pimeimmän ajan yli taas pääsee, niin kyllä se sit helpottaa taasen.

Täälläkin punnerretaan sylissä ja mieluiten oltaisiin pystymmässä asennossa, että saa seurata maailman menoa. Hymyä ja jopa nauruakin välillä kuuluu =). Kovasti tyttö yrittää jo kääntyä masulleen ja kurkottelee jo esineitä ja tutkailee niitä. Myös omien nyrkkien tutkailu on mukavaa ja itsensä tuijottelu peilistä :LOL:, alkaa näitä naisellisia piirteitä löytymään :LOL:.

maistelusta meillä neuvolan täti sanoi, et antaa aina 3 viikkoa samaan esim. perunaa ja sit vaihtaa toiseen esim. porkkanaan. Näin näkyy mahdolliset allergiset reaktiot selvästi. Muistelen, et aikasemmilla lapsilla oon muutaman päivän antanut yhtä ja sit vaihtanut toiseen. Miten muille on maistattelut ohjeistettu?

Kyllähän se farkku menee yhden lapsen kans, mut ei meidän ”suurperheessä” (3 lasta). Tilanahtaus tuli jo 2 lapsen kans, ku piti ite mahtua takapenkille kahden turvaistuimen väliin ja siksipä ostettiin tila-auto. Kyllä ei ole tarvinnut ostosta katua. On niin ihanan väljää ja penkit on niin korkealla ettei tarvi köykkiä turvaistuinta laittaan ja saa istua ihan normaalissa istuma-asennossa. Ja sit on hyvä, kun on 7 penkkinen, niin mahtuu tarvittaessa isovanhemmatkin kyytiin tai lasten kaverit.

Olivia81 kyllä mulla ainakin on läheisten menettämisen pelko ja se aina aika-ajoin nostaa päätään. Lisäksi kaikki lasten kuolemat ym. itkettää ja surettaa pitkän aikaa. Vieläkin muistan zunamin ja pienen Paavo pojan 1v., joka huuhtoutui zunamin mukana… Ei tainnut koskaan löytyä. Silloin kun zunami sattui, odotin keskimmäistä lastamme eli joulukuussa 2004, tyttö syntyi 6/2005. Eli täälläkin lasten kuolemat ym. jää vaivaamaan pitkäksi aikaa ja ei tuo aika ole kyllä tätä taipumusta yhtään lieventänyt..
Ja jos mieski on pidempään töissä, eikä ilmoita mitään niin oon ihan hermona, et jotain on sattunut… jonku sortin vainoharhaiseksi kai tässä on tullu..

hyppykiikusta meille se ostettiin esikoisen aikaan ja jonkin verran poika siinä hyppi. Ei hirveesti siitä kuitenkaan tainnu tykätä. Toisella lapsella sitä ei käytetty ollenkaan. Hyppykiikusta taitaa olla monenlaisia mielipiteitä. Ja vahinkojakin sen kans on tainnu sattua, joten ainakaan yksin lasta ei siihen kannata jättää ilman valvontaa.
Varmaan kokeillaan aikanaan tykkääkö typy kiikusta.

Jahas ruuanlaittoon.. mieski jo tuli töistä.
 
Maistattelusta niin meille ohjeistettiin että viikko aina yhtä makua ja ei kovin radikaaleja muutoksia, ja alotus yhdellä maulla (bataatti tai porkkana tai peruna mut ei sekotuksia) esim meillä viikko perunasosetta ja nyt sit siirryttiin peruna-porkkanaan, seuraavaksi bataatti-porkkana yms.. 3 viikkoa yhtä makua tuntuu kyllä kovin pitkältä ajalta : / Mutta toisaalta tuo allergia asia ainakin varmasti selviää noin,että siinä mielessä voi olla hyväkin!
 
Viimeksi muokattu:
Koko viikonloppuun ei tänne kukaan oikein mitään kirjottanut, mutta auta armias ku tulee viikko ni johan löytyy tekstiä:LOL:

Meillä oli nyt tänään se kauan odotettu 3kk neukku (poju nyt jotain vajaa 3,5kk kait, en mie tiijä)
Mitat oli 7420g ja 66,5cm (2kk 6430g ja 63,8cm). Painoa olit tullut nyt enemmän ku kertaakaan aikasemmin ja pituutta vähemmän ku aikasemmin, mutta niin se rupee tasaantumaan tuo pituus, sopusuhtaisen näköinen vauvveli on edelleen:heart: Kaikki oli muuten ok ja hyvin on tyytyväinen herra, rokotteet saatiin ja ainakaan vielä ei ole tullut mitään, vielähän tässä on aikaa... Alkava kynsivallintulehdus on, mutta siihen käytiin mömmöjä hakemassa...
Ja ette kuulkee usko mitä tapahtu, ukko tuli mukaan pojun neuvolaan!!!!!! Piti kyllä vähän aikaa ihmetellä ku tuli kotiin ja sano että vois tulla mukaan, ei passannu kieltäytyä:LOL:

Seuraava neuvola onkin lääkäri mikä on jo ens viikolla..se onkin sitten olevinaan 4kk lääkäri, pikkasen etuaikaa vain.. mutta nyt ku kävin mitat pojusta otattamassa ni ens viiikolla niitä ei oteta ollenkaan eli seuraavan kerran meidän pojusta saadaa mitat vasta 3.1.2011 jolloin poju sitten on jo 5kk... Hirmu pitkä aika tulee tähän väliin, ihan valmiiksi käy jo harmittamaan.. Siinä ajassa kerkee tapahtumaan vaikka mitä....

Olivia Kiitoksia vain kysymästä, mie oon vielä vähän kipee mutta poju on jo melkein terve, nuhaa edelleen, mutta kuume hävis sillo la iltana supolla yhtä nopeesti ku oli tullut. Kyllä se tästä ku aikansa sairastaa:D

istuttaminen Meille annettiin neuvolasta lupa istuttaa sylissä pieni aikoja, muuten ei vielä saa. Poju on itteensä pungennut istumaan jo pidemmän tovin, kiva nyt tietää, että vähän saa istuttaa jos niikseen tulee

maistelut Mie en mitään ohjeita ole saanut kun vasta nyt neuvolassa rupes ees ylipäätään puhumaan kiinteistä ni olen itte tehnyt niin, että sellaset reilu 2vko ollaan syöty ni olen antanut vain perunaa ja porkkanaa, ensin porkkanaa jotain vajaa viikko, sit perunaa ja nyt annan niitä sekasin.... ja nyt menee jotain 1/3 purkista (syötän kaupan soseita)... Ja miule sanovat, että ennen 4kk ikää pitäs antaa vain 1krt/pvä kiinteitä ja 4kk iässä sitten lisätä toinen kiintee iltapäivään... Tämä siis jos on aloittanut ennen 4kk ikää kiinteet.. Vähän kyllä neukkutäti maris miule ku olin jo kiinteet alottanut, mutta ei ruennut sen kummempia "syyllistämään" vaan antoi jotain ohjeistust asiaan ja se oli siinä

menettämisen pelko On itellänikin suuri pojua ja miestä kohtaan.. Toisinaan kun asiaa edes hetkellisesti mietin ni meinaa tulla itku.. yritän olla ajattelematta asiaa liiemmin...

Vaan oliskohan siinä taas yhdelle hetkelle lukemista

Ai niin joku puhui siitä kun piti ennen klo 8 herätä? Miekin olen aina tykännyt nukkua pitkään aamulla ja poju aikasemmin nukkuikin tuonne 9.30 asti, mutta nyt ruetaan jo 6 aikoihin aamusella kitisemään ja ylös noustaa melko usein 7.30, nyt jos saan nukkua yli 8 ni se on LUKSUSTA:LOL:

Rae ja rokotettu V
 
Autoistamies on sanonut, että ei auta hankkia nii paljon lapsia et ois enemmän kuin kaks kättä tai et joutuis ajaan tila-autolla!!:D no vitsit vitsinä, mutta tosiaa, varmasti tosi kätevä ison perheen käytössä... :)
 
Viimeksi muokattu:
Täällä taas!

Flunssa selätetty niin äitillä kuin pojallakin. Tänään siis vihdoin pääsimme piikille. Itkuhan siinä Juspelle tuli ( ja äiti itki myös sisäisesti, kun lapsi parka oli niiiin ressukan näköinen). Tuloksena kuume. Tuossa kehdossa poju nyt uneksii ja äippä käytti tilaisuuden päästä nettiin. Toivotaan, että menee kuume ohi eikä sen kummempaa ilmene.

Täällä me ollaan kaks päivää periaatteessa kahdestaan oltu aamusta iltaan. Mies lähtenyt aamulla töihun klo 7 ja tulee illalla klo 22. Aamun raksalla ja illaks konetta ajamaan. Näitä yrittäjän ihanuuksia :/ No onneks huomenna pitäs tulla ihmisten aikoihin kotiin!

Istumisesta Meillä kans junnataan väkisin istumaan eikä viihdytä selällä kauaa. Itkuhan siinä aina aluks meinaa lentää, kun ilkeä äiti laittaa lapsen selälleen.

SMSM Voi mä muistan kans sen pienen Paavo-pojan, jonka tsunami vei!! Itkin ihan hirveästi, kun näin sen pienen söpöliinin kuvan silloin...
Mulle on kans tullut ihan kamala menettämisen pelko. Aina mä tosin sellanen oon ollu, mut nyt se vielä entisestään on korostunut. Mua on alkanut viime aikoina jopa hirvittämään se, että meiän rakas koirakin tulee joskus kuolemaan ja poistumaan meiän elämästä... Ja tosiaan koira täyttää 2-vee lauantaina, että ajoissa ollaan siis liikkeellä, kun tuollasia kamalia ajatuksia jo aattelee?!

Jaahas kehto keinuu eli herätty ollaan! Ensi kertaan siis :)
 
Iltoja kaikille =) Meillä oli tänään eka vauvauinti kerta, pikkasen jänskätti tuo aikainen ajankohta (klo 8.00) mutta hyvin selvittiin! Ja kivaa oli kyllä se pulikointitouhu, pojalla tosin oli välistä pikkasen tylsistyny ilme päällä... ois pitäny ilmeisesti olla hurjempaa menoa, nyt kun vasta tutustuttiin veteen. Mutta ensi kertaa odotellessa :p ja suosittelen lämpimästi tuota vauvauintia kaikille, jos vain on mahdollisuus osallistua niin eikun sekaan vaan =)

Istuminen . Meillä poika on ängenny pystyyn ja istumaan jo pitkän aikaa. Ja ei todellakaan viihdy kuin vain istuma-asennossa sylissä, eli ollaan annettu ihan istuskella, tuettuna tietty.

Rae , kiva ylläripylläri mieheltäsi tulla mukaan neukkuun. Meillä on tuo isukki ollu aina mukana, kotona kun ollaan molemmat. Ja kiva onkin ollu, kun on päässy osallistuu mukaan.

Huomenna mennään aamulla hakemaan rokotukset...

Ja tuolla tuo rakas parivaljakko vetelee tansseja... :heart:
 
Meillä opittiin tosiaan reilu viikko sitten pyörähtään selältä massulleen ja nyt jo kovasti koitetaan työntää jalkoja vatsan alle ja päästä eteenpäin. Ja jokunen viikko sitten hoksattiin tosiaan miten käsiä oikein käytetään. Mahtavaa katsella kuinka aika nyt kuluu leikkimatolla, kun pystyy omin käsin siellä tohottamaan. Kauheen nopeesti tapahtuu nykyisin kehitystä, tuntuu että joka päivä tulee jotain uutta! Missä mun oma pikkunen vauva on?!
huoh, musta tuntuu just päinvastaselta... tuntuu että mitään ei tapahdu nyt, kun nauraminen ja muu on jo tuttua. kyljelleen käännytään, mutta ei siitä sitten enää mahalleen. nyrkit kiinnostaa enemmän! :LOL: en tajuu miten tuosta nyrkin lutkuttamisesta pääsis eroon!!!

istumisesta se taitaa olla joku tän hetken juttu, koska kaikilla väännetään itteensä istuma-asentoon. :D niin meilläkin, ja oon tosiaan antanu istua pieniä hetkiä, josko tuo keskivartalon kannatus vähän paranisi, kun tää meidän yksilö on vielä aika löysä makaroni! ;)

soseista me alettiin maistelemaan perunaa viime viikon perjantaina. hyvin menee kaupaksi. =) mutta tuntuu aika pitkältä ajalta tuo 3 vko mitä on sanottu että yhtä makua pitäisi maistella. johan se 6kk tulee jo muutaman maun jälkeen vastaan! :O

meillä myös 4kk neuvolan yhteydessä lääkärikäynti.

meillä ei ollut maitoallergiaa, osoittautui lieväksi atooppiseksi ihottumaksi. en kyllä tiiä, voi olla että maitotuotteet jotain aiheuttaa kun paukut haisevat aivan tajuttoman pahoilta!!! ja mun siskolle on sanottu (hänellä tosi allerginen 1,5v) että vauvan ilmavaivojen ei periaatteessa pitäisi haista, ainakaan noin pahalle mitä meillä. siis ihan oikeesti taju meinaa lähtee! tokihan ne nyt vähän lemuaa mutta...siis...joo.

meillä herättiin tänään 6.30. eli mä pidän myös noita klo 8 heräämisiä aika taivaallisina. en oo koskaan ajatellukaan että lapsiperheissä paljon ton pidempään nukuttais. ;)

meillä vauvauintia nyt takana..öö.. neljä (?) kertaa. =) on kyllä ollut aivan mahtavaa ja ekat sukelluksetkin koettu!! voi sitä hölmistynyttä ilmettä!!! :heart: :LOL:

mä oon varmaan ollu nyt vähän masentunu... :ashamed: oon ollu niin kiinni kotona kun mies on painanu tontilla enkä oo päässy mihinkään yksin. sit vielä tämä pimeys ja päivisin tuo yksinäisyys niin vähän on koetellut. nyt vähän helpottaa kun saatiin tontilla työt siihen vaiheeseen että saa nyt olla talviunilla pari kk:tta. ehkä nyt miehestäkin on apua täällä ja mä pääsen vähän treenaamaan ja tuulettumaan.

mutta ens kuussa käännytään taas kesää kohti!!!! :D :cool:

b & poikanen, ens viikolla 4kk!!! :heart:
 
Heips!
Meilläkin jo pidemmän aikaa on haluttu istumaan, ja tukea vasten (mun mahaa) istutaanki aika paljon. Seisominen on myös huippu kivaa, oikein leveä hymy tulee aina kun herra pääsee ylös katselemaan vähän eri perspektiivistä. Kyllä mä ainakin esim. ton istumisen kanssa uskon, että vauva itse ilmoittaa milloin on valmis/tekee pahaa.

Meilläkin on 4kk lääkärineuvola. On toi kyl aika epätasa-arvoista, ettei joka kunnassa ole asiat samalla tavalla. Oon onnellinen kun täällä asiat niin hyvin, neuvolasta tosiaan saa tukea ja käyntejä on riittävästi. Raskausaikanakin pääsin aina kun halusin (kerran kävin kuuntelemassa alkuraskaudesta sydänääniä, kun paniikki iski).

Poitsu on nyt jo reillun viikon nauranut ääneen, mutta hiton vaikea aina keksiä mikä häntä naurattais. Yksi ilta hän hekotteli iskän yskimiselle, iskä yskiskin sitten puolisen tuntia :) Mutta seuraavana päivänä ei yskiminen enää naurattanu, vanha juttu :D

Meillekin on tullut hammas :O "Tenho" on nyt 3,5kk vanha ja alaikenessä näkyy jo pienni valkoinen poskihammas. Yhden illan Tenho sitä itki, ei muuta. Täytyy ruveta sitä "peesemään". Saatiin hammasharja vauvalle hänen kummeilta jo ennen kuin olin edes raskaana :D

Millanen :hug: Kyllä teitä koirarintamalla koetellaan!
 
Ainiin, mekin ollaan käyty nyt kaksi kertaa vauvauinnissa. Tenho ei ole aivan vakuuttunut siitä, että se on niin kivaa, mitä isä ja äiti väittää. Hän katselee epäilevästi ympärilleen ja pitää kädet tiukasti nyrkissä. Mutta kyllä se siitä, ei ainakaan mitään itkukonserttiakaan uiminen saa aikaan :p Vauvatanssissa ollaan kans käyty nyt jo reilu kuukausi, äiti tykkää :D
 
Heipä hei!
Nukkumisesta; meilläkin pyritään nukkumaan ainakin 8, mielummin 9 asti, mut toi vauveli on nyt pimeiden päivien kunniaksi aatellu heräillä jo siinä 7 aikaan.. Juu ei. Sit on hereillä tunnin ja menee muka päikkäreille jo kasilta.

Auto; me ostettiin tila-auto jo siinä vaiheessa, kun aloimme uskoa, että lähimmän 5 vuoden sisään edes yksi lapsi tulisi. :) Eli aivan mahtava, niinkuin SMSM sanoi, ettei tarvi turvakaukaloa kovin matalalle kykkiä, eikä myöhemmin siihen turvaistuimeenkaan. :)

Istumista; Joku siinä asennossa noita pieniä vaan viehättää! Ja se, kun saa vähän korkeammalta maailmaa katsella. :) Muuten onkin sellanen vauhti nyt päällä, että sätkii joka suuntaan silloinkin, kun pitäisi syödä tai nukkua! Ei mitään rajaa..

Tuttiin on meillä syntymässä viharakkaussuhde; on hyvä, kun sen turvin rauhoittuu ja nukahtaa, mutta tää on alkanut heräämään aina, kun se putoaa suusta! :kieh: Eli vaikka yössä nukuttaisiin jo 9-03, niin siihen väliin mahtuu ihan liian monta tutin takaisinlaittoa. Not good.

Mutta joo, näillä mennään...
 
Onpas syksyinen ilma! Ulkona niin harmaata ja sateista, että vetää täällä sisälläkin ihan saamattomaksi...

Monkki Minkälaisessa vauvatanssissa oot käynyt? Me ollaan menossa huomenna kokeileen Mama & Baby Bailatinoa - se ei voi olla muuta kuin älyttömän hauskaa. :D Pääsee salsaamaan muksun kanssa!

bambinalle tsempit syysmasiksen selättämiseen! Siinä helposti menee mieli matalaksi kun istuskelee päivät kotona. Äkkiä keksimään jotain äksöniä. :)

Onnittelut 4kk Sulolle ja kardemummma -mammalle! Mitäpäs sitä turhaan korviketta antamaan, jos vauva on täysin tyytyväinen rintaruokailun jälkeen. Kummallista, että jotkut terkkarit tuijottaa niin tarkkaan noita käyriä. Eiköhän ole tärkeempää, että vauva kasvaa tasaisesti ja saa massunsa täyteen.

Löydettiin muuten mummolasta mun lapsuusajan neuvolakortit. Olin 3kk neuvolassa melkeinpä tasan saman painoinen kuin neidän pikkuneiti ja peräti 2,5cm pidempi. Ja 4kk neuvolassa olin ollut jo 7300g ja 66cm. Mielenkiintoista nähdä ensi viikolla tytön 4kk mitat.

Kauheesti tekis mieli käydä kaupasta hakeen Aino lakritsijätskiä ja mutka Alkossa, että sais lasin valkkaria illalla. Olis hienoa nautiskella Greyn Anatomia aikana. ;) Mutta enpä kyllä taida jaksaa raahautua minnekään... Jos saisin itseni edes jumppaileen tänään, niin olisin jo supertyytyväinen.

No niih... Huspois netistä ja tekeen jotain yleishyödyllistä!
 
Kauankohan tollasta ite tehtyä sosetta voi säilyttää jääkaapissa ?
Jos siis soeutan perunan ja lisään korvikkeen sekaan, niin uskaltaako sitä antaa vielä seuraavanakin päivänä ?
Mä ootan jo ihan innoissani et voi ruveta kunnolla antaa kiinteitä ruokia pojalle. Meinaan kyl yrittää tehdä ite suurimmanosan, ainakin vihannekset ja lihan. Hedelmäsoseet eriasia sitten.
 
Tänään käytiin hakemassa rokotukset, tosi reippaasti meni pojalla piikitykset. Ei kauaa itkeskelly, nyt on tuossa iltanokosilla eikä onneksi ainakaan vielä ole ollu ylimääräisiä kitinöitä tai muuta... Ja seuraava neuvola on myös täällä lääkärineuvola ja silloin poika on sen 4 kk.

Pai , täällä odotellaan kans innolla milloin voipi aloittaa kiinteiden maistattelut :p Tosi kiinnostunu on poika kyllä ollu meidän syömisistä ja suu aukee hyvin lusikalle jne...

Bambina , eiköhän se mieli ala taas siitä virkistyy kun pääset vähän kotoa pois tuulettuu. Ite päässy nyt käymään jumppailemassa, niin yllätyin ihan miten hyvää se tekee mielelle ja keholle =) Mutta en siis ihmettele yhtään, jos vetää mieltä matalalle, kaikki tää harmaus ja pimeys lisänä... i don't like!
 
arvon mamat,

nopea kysymys vain: onko muiden heinävauvoilla ollut yskää? siis pelkkää kuivahkoa yskää, joka tulee puuskittain. johannes on yskinyt eilen ja tänään. onneksi suhteellisen harvoin, mutta kuitenkin. lämpöä ei ole, eikä nuhaa ja ruoka maistuu. aika väsynyt on poika tänään kyllä ollut - nukkunut normaalia enemmän. liekö joku flunssa tekemässä tuloaan.. käytiin kylppärissä hengittelemässä höyryä ja nyt johannes nukkuu. henki tuntuisi kulkevan ihan hyvin. onneksi meillä on huomenna 4 kk neuvola. josko sieltä saisi jotain ohjeita. rupesi pelottamaan, että voisiko olla korvatulehdus, kun siinä voi ilmeisen usein olla oireena yskä. itse olen ollut korvatulehduskierrelapsi. toivottavasti pikkumies säästyisi siltä.

solnushka & johannes (huomena 4 kk)
 

Yhteistyössä