Heinäkuun Hellemasut 2012 **TOUKOKUUSSA**

Heipä hei hellemasut.

Täällä on pyritty peräpukamia välttämään kovasti :D Ei oo koskaan sitä vaivaa ollut ja toivon ettei tule. Neuvolatäti sanoi että juomisella ja tarvittaessa ummetuslääkkeillä on aika iso vaikutus, toistaiseksi täällä siis selvitty ilman pukamia.

Närästys on myös helpottanut, huomasin että itsellä paha närästyksen tekijä oli limsa ja ilmeisesti myös ruisleipä. Ne kun jätin pois niin olo on ollut tosi hyvä. Öisin silti kaksi tyynyä pään alla ihan kaiken varalta.

Ja jos sitä nyt minäkin postittaisin kuvan tuosta masustani. Kuva otettu eilen eli rv. 28+4.
Aijaa.com - Raskausviikko 28+4

Omena ja Pikku N 28+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: kattiina
POKSUA täytyy 31+1 :)

Siis kuinka voi ihminen olla näin väsyny ja työhönsä kyllästyny!! Siis mä sanon, että tää on jo ihan tappoa raahautua tänne töihin!! Kyllähän täällä töitä olisi, mutta kun ei kiinnosta tehdä niitä! oon täällä jo siivonnu pöytää, heittäny turhia papereita roskiin jne. Äitiyslomaan olisi vielä 4 täyttä viikkoa ja rapiat! Tämän viikon ajattelin kärvistellä ja ensi viikko on 3 päiväinen viikko, mutta sitten varaan kyllä lääkärin ja menen uikuttamaan ihan mitä vaan jotta pääsen pois :)

Täällä ei ihme kyllä närästä vielä... satunnaisia pahanolonkohtauksia tulee ja lauantaina oli taas migreenikohtaus. Päivittäin näen sellasia "harmaita palloja" näkökentässä...
 
Omena85 ihana masu! :) Onko teillä tietoa kumpi tulossa?
Itse veikkaisin tyttöä, on niin pyöreä kumpu. :heart:

NuttyKitty En tiedä liittyykö noi "pallurat" tuohon migreeniin mut tuleeko niitä sulle muulloinkin näkyviin? Kun jostain lueskelin et noi näköhäiriöt vois olla joillain yks oire raskausmyrkytykseen..? : / Ja ei, en haluu siis pelotella.
Tuli vaan mieleen.

Johanna26
 
Hip hei,

Neuvolalääkäri takana:

Nyt 28+1 ( Viimeksi:22+2)
RR:128/70 (123/70)
Paino:+427g (+488g) ( yhteensä 7.2kg eli olen tyytyväinen)
Hemppa:140 (145)
Vauvan syke 140-160..kuulemma hyvä kun on vaihteleva
Sf: 24 (20) (Oli hieman keskiviivan alapuolella)
Sokerirasituksessa kaikki ihanne arvossa ja kohtu kiinteä ja reilu 3cm

Lääkäri sanoi että nyt saat vain nauttia raskaudesta =)

Koputetaan puuta ja toivotaan kaiken myös jatkuvan hyvällä malilla =))

Ihanaa päivää kaikille
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli viime neuvolakäynnillä sf-mitta 28cm (rv29+2), ja mua jotenkin "nolottaa" kävellä tuolla ihmisten ilmoilla masuni kanssa. Tänäänkin menin esikoisen kanssa leikkikentälle, niin toinen odottava tokaisi "nähdään varmaan laitoksella?" ja hänellä on kuulemma tässä kuussa LA :). Kiva kiva, olen jättiläinen. Mutta loppujen lopuksi sf-mitta ei tosiaan ole "normaalia suurempi", mutta toisaalta olen itsekin isompi tapaus, että voisin odottaa takalistossani myös - ja kaksosia :D.
Mä oon kyllä syöny nyt niin paljon herkkuja, että ihme on jollei ole taas tullut paria kiloa lisää :ashamed:. Tämmöset lomailut on pahasta :).

SiinaS 30+6
 
Varoitus, luvassa avautumista:

Että pitikin lähteä mukaan kylään mieheni mummon luo. Oon häntä ihan tarkoituksella vältellyt taas raskausajan, koska sen vanhan ihmisen kommentit on kaikkea muuta kuin mukavaa kuultavaa... Siinähän se sitten taas vierähti aika kauhistellessa mun mahan kokoa ja miettiessä onkohan siellä nyt kuitenkin useampi kun noin pulska mamma olet jne. Voi vittu sanon minä ihan suoraan. Eipä tarvii taas hetkeen sinne mennä.

Tuo on vaan mulle (ja varmaan monelle muullekin) tosi henk koht asia, eihän ketään ihmisiä tollalailla mennä arvostelemaan oli ne kuinka pieniä tai isoja tahansa. Jotenkin tuntuu, että kun oot raskaana niin ihmiset saa sanoa sun ulkonäöstä ja ulkomuodosta ihan miten vaan ääneen.

Juu, herkällä tuulellakin ehkä, mutta silti vituttaa tollanen.

Piste.


Noniin ja sitten muihin juttuihin: mulla on leikattu aikanaan sappirakko tähystyksessä eli just se 3 pientä reikää vatsaan. Ja olin TOSI kipeä aika kauan, mutta se johtui hyvin pitkälti just siitä kaasusta, mitä pumpattiin leikkauksen alla mahaan.

Ullis ja Juniori 31+3
 
Johanna26 kävin ihan lääkärissäkin silloin kun ekan kohtauksen sain ja migreeniksi todettiin. Nyt lauantain kohtauksessa tuli sellainen klassinen aura ja sen jälkeen päänsärkyä. Noitten valopisteiden veikkaan liittyvän ihan väsymykseen, mittasin juuri verenpaineenkin ja se oli taas hyvä 126/68. Viikon päästä on sitten neuvola jossa näkee taas pissan :)
 
  • Tykkää
Reactions: Johanna26
Mulla viimeviikolla (rv 30) Sf 30cm :) Mutta jotenkin ei yllättänyt, mä olin esikoisestakin isomahainen miina-alus xD

Muiden kommentit: mä en jaksa välittää, esikoisesta kyseltiin jo 16viikolla joko kohta poksahdan, tästä kakkosesta kaikki vaan pyörittää päätään.. Pyöritelkööt, raskausmaha tää on, ei sen kummempaa.

Ullis82: mun mummo on aika samantyyppinen, se kysyy ihan ilman raskauttakin että oonko lihonut vai laihtunut ja kehuu sukulaiset jotka on niiin närrejä ja laihoja jne.. Jep, lähden aina korvat punaisena pois sieltä.
 
sf mitasta mulla oli 30+2 (30cm),et juu yläkäyrillä mennään täälläkin....
Ja moneen kertaan ihmiset on kauhistelleet et La on vasta heinäkuussa!
Juu kauhistelkoot mun puolesta...en jaksa ärsyyntyä:|

Tänne ei oikein kummia kuulu..jotenkin eilen ja tnä vaavi ollut taas hiljaisemman puoleinen,täytyy illasta istahtua ja rauhoittua ja kuullostella.

kesää ootellaan jo kovasti..koskahan mahtaa ilmat lämmetä|O
lehdessä oli lukenut et kesäkuussa muutama viikko hyvää,heinäkuu on sateinen,ja elokuussa alkaa helteet sit..et siinähän se kesä sit jo menikin...
Mulla ainakin tuntuu et väliin on tooosi kylmä,ja sit välillä puskee hikee...eli jtn.vaihdevuosi oloja:LOL:

kauheesti tekisi mieli jo laittaa vaatteita hoitopöytään,mut pitää kaikki silitellä viä,ja sitä rumpaa en oo alottanu.
Sit kaukalo on hankittava,ja vaunut on pestävä kunnolla,nekin vielä varastossa likaisina.
Ja maidot ostaa varuix,sekä vaipat:D
Mitäs muuta? kertokaa jos tulee mieleen..musta tuntuu et oon hattarapääksi tullut nyt tämän raskauden myötä.
PTT 30+5
 
Hei semmoinen juttu tuli mulla mieleen, että:

Te, joilla jo ennestään muksuja niin, nukuitteko te imetysliivit päällä ainakin alkuun vai millä piditte maidontulon yöllä aisoissa (muuten kuin vauvaa syöttämällä =) ? Siis kun itselläni on muistikuva, että silloin kun imetystä aloiteltiin ja maito tosissaan nousi niin joka ikinen yö kastelin nukkuessani lakanat ja vaatteet kun maitoa tuli niin paljon. Liivit päällä oli kuitenkin muistaakseni tosi epämiellyttävää nukkua... pitänee vissiin vaan satsata tosissaan rahaa noihin liiveihin.
 
Johanna26: Kiitos kiitos. :) Ei olla haluttu ottaa selville kumpi tulossa. Tosin mahani perusteella on kyllä moni sitä tyttöä juurikin povannut... :D

Tänne ei ihmeitä, eilen oli sitten ihan kuumetta 38 astetta illalla mutta yöllä laski pois. Tänään ollut vaan tosi räkäinen ja tukkoinen olo. Rintakehää vaan koskee välillä ihan pirusti. Pitänee seurailla ja soitella lekuriin jos ei ala asettua...

Omena ja Pikku N 28+5
 
  • Tykkää
Reactions: Johanna26
Tuo mahan ja ulkomuodon kommentointi on todella raivostuttavaa! Meillä töissä koulun keittäjä on katsonut oikeudekseen tulla avautumaan minun pyöristyneestä olomuodostani, että miten "tämä rouva vaan päivä päivältä pyöristyy ja kasvoissakin näkyy". Kuka haluaa kuulla, että kasvot on turvonnu?!??!?! Kysynpähän vain. :kieh:

Täällä ollaan eletty aika hurjia aikoja. Olen kärsinyt jomottavasta kylkikivusta jo pidemmän aikaa ja eilen kipu iski täysiä päälle. Aivan kuin joku olisi iskenyt puukon oikeasta kyljestä läpi. Sitten lähdettiinkin vauhdilla synnärille päivystykseen. Siellä tutkittiin ja käyrälle otettiin lapsi, jolla onneksi kaikki hyvin. Minulla ultrassa paljastui laajentunut munuaisallas oikealla puolella. Kohtu painaa munuaista niin, että virtsa ei pääse kulkemaan ja munuaisallas laajenee ja tää tukos sitten aiheuttaa tuon silmittömän kivun. Hirmu vähän antoi lääkäri tietoa ja muutenkin oli jotenkin se lääkärin olemus todella töykeä. Mies ei ensinnäkään saanut tulla sinne huoneeseen mukaan Jouduin sitten oleen sairaalassa tarkkailtava yön yli. Tänään lääkäri kotiuttu näkemättä minua ja nyt olen hieman pihalla. Netistä löysin aika vähän tietoa ja siellä kaikilla, joilla on ko. tauti todettu tilannetta on seurailtu säännöllisin verikokein ja vaiva on parantunut synnytyksen jälkeen. Joillakin on tilanne mennyt niin pahaksi, että on pitänyt putkittaa. Tämä ei kuitenkaan ole kovin suositeltava operaatio raskauden aikana. Neukkutädiltä tänään kyselin asiasta ja hän vain sanoi, että todella matalalla kynnyksellä sairaalaan. Huolestuttaa nyt, tuleeko tuosta jokin jatkuva kipuhelvetti. Melkein toivoisi, että tulis rv 37 täyteen ilman ongelmia ja jos sitten alkaa kipuilla liikaa, haluaisin, että synnytys yritettäisiin käynnistää, jotta vaiva menisi ohi itsestään ja kohtu pääsisi palautumaan painamasta.

Nyt tuli kohtuullisen omanapaista tekstiä. Nukuin viime yönä ehkä 2h yhteensä. Jaoin huoneen avautumisvaiheessa olevan ensisynnyttäjän kanssa ja hän oli kyllä hyvin tuskainen. Kätilöä ramppasi koko ajan huoneessa. Tuntitolkulla kuuntelin toisen vauvan sydänkäyrää ja hikisen tuskaista ähellystä eikä omakaan lapsi nukkunu ollenkaan. Nyt olemme molemmat aikalailla väsyneitä. Eli nukkumaan.

sopaka & seelis 30+5
 
Ihmisten pitäisi ihan tosissaan miettii ennenkuin laukoo niitä mielipiteitä menemään etenkin raskaana olevista naisista jotka on herkillä varsinkin kun raskaushormonit hyrrää. Minulle taas on useampaan kertaan todettu että voi ootpa sä jo pitkällä eihän sun mahas ole edes kasvanu. Tai taitaa olla pieni lapsi tulossa, tai tuleekohan sieltä normaali vauva ulos. Musta tuntuu tosi pahalta ihmisten kommentit. Olkoon ylipainoa tai alipainoa niin ei sekään ratkaise se mahan koko vaan kohdun malli ym. Kaikki ihmiset on yksilöitä eikä se kenestäkään äidistä saatikka vauvasta huonompaa!!
 
Plaah! Voi apua,että oliko ehkä hieman pitkäveteinen imetys-iltama! Kolme naista selosti imetyksestä jne. Yksi heistä oli kätilö,muut vain huvikseen aikoinaan alkaneet siihen hommaan. Okei,jotakin semmosta tuli esille mitä en oo ite tajunnu tai hoksannu.
Mutta voi elämä kun sen piti kestää 18-19:30 niin vielä 20:05 kateltiin kelloo ja mulla alko olla olo jo tosi tuskanen. Selkään koski ja tuonne vasemmalle alas alko vihloa tosissaan ja oli jo itku lähellä siinä vaiheessa kun autolle käveltiin.
Nyt onneksi jo helpottaa,mutta jos oisin tienny mitä siellä oli,niin eipä oltas lähdetty Nimittäin aiemmin päivällä lueskelin imetystukiryhmän sivuja ja juurikin niitä asioita käsiteltiin siellä nyt illallakin..Ke ois sit neuvolalla joku iltama ja sit ne on lusittu. Synnytysvalmennukseen me ei lähetä la.


Tuosta kommentoinnista. Mä en voi sietää ihmisiä jotka tulevat selittäämään yhtään mitään mun mahasta saati siitä että vertaavat sitä omaansa kun aikoinaan ollu raskaana jne.. Vanhoja ihmisiä en kestä yhtään. Ikäviä kokemuksia tämän aiheen tiimoilta ollu teillä Ullis ja sopaka.


Sf-mitta oli mulla viimeks rv29+4 28cm ja oli kasvanu vaan 1cm edellisestä mittasta joskus rv 28+ jotain viikolla. Jossain keskikäyrällä tai olla ja terkkakin sanoi että "kyllä se sun mahas näköjään kasvaa vaikka näyttää niin pieneltä.." :stick:


Nyt pizzaa naamariin! :p


Tipetsu ja Ykä rv 32+2 edelleen :)
 
Tipetsu, mä olin yhden yön sairaalassa molempien laparoskopioiden jälkeen ja sairaslomalla n. viikon. Toivoa sopii että sektiostakin toipuis nopeasti...

Nukkuminen on kyllä hankalaa kun herää monta kertaa yössä, pitää ravata juomassa ja vessassa. Suu kuivuu ihan järkyttävästi öisin, ärsyttävää :mad: En pahemmin enää näköjään asentoa vaihda öisin, nukun kyljellään ja mulla on sellanen 160cm pitkä pötkötyyny unikaverina :) Tuo tyyny vähän helpottaa kun sen saa polvien väliin kunnolla ja se tukee myös mahaa.

Sf-mitta oli viimeksi neuvolassa käydessä 30,5cm ja viikkoja oli sillon 29+2. Nätisti yläkäyrän yläpuolella on menty alusta asti :D

Imetysliivit tilasin englannista, sieltä sai melkein puolet halvemmalla ku mitä suomesta ostettuna. Pitäs vielä parit liivit tilata lisää kun nuo on niin hyvät, mä oon pitäny niitä jo pari kk kun ne ei paina mistään. Mitään kaarituellisia liivejä en voi kuvitellakaan pitäväni enää kun ne painaa niin ikävästi. Noilla imetysliiveillä (bravado) voi nukkuakin, tuli silloin osastolla maatessa nukuttua noiden kans.
 
Sf-mitta Itselläni tuo mitattiin viimeksi viikolla 30 ja silloin se taisi olla 29cm. Yläkäyrillä se on koko ajan kasvanut. Jännä juttu siinä mielessä, että ulospäin vatsa ei ole laisinkaan suuri, kaikki eivät heti edes huomaa että olen raskaana.

Imetysliivit Muistelen kuopuksen aikoihin pitäneeni jotain halvempia imetysliivejä myös yöllä. Minulla on edelleen kolmet liivit säästössä ja mielestäni ne ovat sen verran hyvässä kunnossa, että menevät vielä tämänkin vauvelin kanssa. Täytyy kuitenkin varmaan testata ne ettei tule sitten paniikkia synnytyksen jälkeen :)

Nandel, 31+5
 
nipsu83: Mistä tilasit liivit? Löytyiskö nettisivu osoite? Paljonko oli postikulut? Itse olen nykyään niiiiin huono shoppailemaan missään kaupoissa ihan paikanpäällä, aina pitäis saada kaikki netistä kotiin. :D Liivit kyllä on sellaiset mitä en yleensä osta sovittamatta mutta mutta...
 
katso liitettä 16093

tänään oli neuvolakeikka ja tässä vähän tuloksia :)
Viikot: 31+4
RR:130/80
Paino:+500g kahdessa viikossa eli raskauden alusta tullut 2,6kg (kyllä!!!! mua melkein nolottaa..)
Hb: 107(rautakuurille siis kun meinaa huimata)
Vauvan syke 131
Sf: 30
neiti oli jo raivotarjonnassa ja pyllistelee kovasti oikealla kyljellä ja potkii vasempaan kylkeen.
omaa napaa: mua oikeesti melkein nolottaa kun mun raskaus on ollut niin helppo(tietty kostautuu sit jollain koliikkivauvalla tms) ei raskausarpia,ei suonenvetoa,ei peräpukamia,ei turvotusta, mielialat ei pahasti heittele, kaikki ruoka maistunut kokoajan, varsinkin piimä ja jugurtti, vähän närästäny, painoa tullut tosiaan se vajaa 3kg ja sekin vasta nyt muutaman viikon sisään, aamupahoinvointia kokonaisuudessaan 4 päivää, pieni masu jonka kanssa pystyy edelleen tekemään kaikkea (mm.toissa päivänä olin katolla ja vintillä tekemässä antenniasennusta miehen kanssa :whistle:) pari päivää sitten alkoi kaupassa huimaamaan joka johtui ilmeisesti tungoksesta ja matalasta Hb:stä ja sokerirasituksessa jäin kiinni mut siitä selvittiin kun kotiseurannassa oli ihan loistavat arvot.muutaman viikon päästä sitten kokoarvioultraan. mun yks kaveri ei tajunnu 3 viikkoa sit et oon raskaana..tosin menin naimisiin viikoilla 21+3 ja ei näkynyt vauvamahaa puvussa ollenkaan :D
ostoksista:saatiin tilattua saksasta vaunut viime viikolla ja niitä joudutaan odottelemaan 6-8 viikkoa mutta ei kai niillä ole kiire kun heinäkuun alussa LA vasta. oli edulliset hartanit 604€ kotiovelle tuotuna ja varsinkin kun sain sellaset mitkä halusinkin niin voin odottaa vähän vaikka. mies lupas ostaa turvakaukalon:heart:
mun pitäs kans tilata noita liivejä.yhdet kaarituelliset finnwearit ostin kärkkäiseltä 14 eurolla. kaikki muu alkaa olemaankin valmiina.verhot ja matot ja pinniksen ja muiden kalusteiden kasaus ja that's it!

handed: muunna tolla punnat: RatesFX - Valuuttamuunnin
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä