Heinäkuun Hellemasut 2012 **TOUKOKUUSSA**

RV 32 POKSPOKSPOKS!!!


Niih,onhan se ihan kiva kun sai tietoonsa sekiopäivän ja sitä kautta vauvan syntymäpäivän :) Tosin nytpä sitä päivää sit osaa pelätä..Vain 6vkoa ja vauva on syntynyt! On vähän sekavat tunteet enkä nyt osaa muuta kirjoittaa.


Tipetsu ja Ykä rv 32+0
 
Hansman Vallan ihanalle kuulostaa tuo sinun synnytyspaikka! Tulee mieleen yksi synnytysohjelma jossa juuri seurattiin tuollaisen paikan arkea. Oih miten ihana vaihtoehto.

Mistä tää väsymys tulee Yöt valvottaa ja päivät nukuttaa (toiv. ei kerro vauvan tulevasta rytmistä). Ja vaikka nukkus 12h/vrk niin nukuttaa nukuttaa ja nukuttaa. Ärsyttävää.

Lääkärineuvolasta Meillä ei esikoista odottaessa ollut yhtään lääkäriä, kunnes jouduin kyssiin jossain vaiheessa RD.n seuraukseen ja kyssissä olivat ihan ihmeissään ettei lääkäri ollut kerran kertaa vilkaissut, selitys oli kuitenkin hyvä: KUN EI OLE KUNNASSA LÄÄKÄRIÄ neuvolapuolella.
Kakkosta odottaessa on lääkärineuvoloita ollut minulla yksi, lähinnä neuvolatäti halusi, että käyn juttelemassa siellä, koska minua yhdessä vaiheessa ahdisti ihan älyttömästi. Ja sain samalla lentolupalapun sinne Unkariin. Kyssissä ovat kaksi kertaa vilkaiseet paikat kun sydän seurannoissa ollaan käyty. Seuraava äitipolo Kysissä onkin 14.6 viikolla 36+ :O Viimeksi kun menin viikolla 37+ sinne jäinkin samalle matkalle. Voi hyvät hykkyrät. Nyt kyllä toivoisin, että sanoisivat, että mäne kotias kypsymään, ja tule sitten kun synnytät. Miehelle tuossa tuskailin, että JOS meneekin yliaikaiseksi ja ei ole tulossa superisoa vauvaa (että pääse alateitse koittaa) niin huonolla tuurilla mies ehtii olla ehkä viikon meidän kanssa kotona ennen kun kesäloma loppuu. Jep, täytyy varmaan äitiä pyytää sitten apuihin.

Mulla alkoi 30.4 kesäloma aika tylsäähän tämä on, nytkin sataa vettä kaatamalla niin ei edes ulkohommiin pääse. Remonttikin seisoo, kun sellainen vaihe mitä minä en osaa tehdä ja mies ei nyt ole ehtinyt.

Tipetsu Pysy täällä meidän kanssa, tänne joukkoon kuulut ja olet sitten ensimäisten joukossa meille vauvaantumisia kertomassa :heart:
 
SEE
annales mulla takana 2 sektioita 2.5kk edellisestä ja mulla kyllä välillä vihloo/särkee/kiristää vanha sektiohaava. Asiaa kyselin kun viimeksi kävin lääkärin ultraamana ja sanoi sen mulla johtuvan vanhoista arpikudoksista jotka nyt antavat periksi, mutta kyllä siitä asiasta on hyvä neuvollassa puhua, Mulla mittasivat ultralla tuota kohdun seinämän paksuutta siitä vanhasta arven kohdalta ja mitta oli normaali (ei sanonut kuinka paljon) Sanoi ettei kipu kuulu asiaan mutta mulla selittyi siis tolla runsaalla arpikudosmäärällä.

Mä en vaan jaksa ymmärtää miten joku ajattelee ettei sektio ole oikea synnytys tai olisin vähemmän nainen kun en ole synnyttänyt alakautta, höpöhöpö!

T:SEE rv 29+6
 
Mä oon ollut sairaslomalla varmaan maaliskuusta. Aika tuntui alkuun matelevan, varsinkin kun oli kovin kipeä alkuun. Sitten keksin kaikkea pikkupuuhastelua niin en ole kaivannut töihin. Nyt maanantaina alkaakin kesäloma ja mammalomalle siirryn 29.5.12<3

Täällä ollaan vanhempien hoivissa. Mä oon jotenkin aivan äärettömän väsynyt ja nyt sitten kouluttanut itseni sokeriin:( Mulla on AINA ollut tää ongelma. Ja nyt pitäs taas päästä eroon koska tiedän että sokerin puputtaminen vaan pahentaa väsymystä.

Pikku ukkeli on ottanut varsinkin oikean puolen kylkiluut iskujen kohteeksi. Tekee ihan pirun kipeää ja tuo kylki onkin ihan kosketusarka. Mutta kaipa sekin kuuluu asiaan. Muutenkin tuntuu että kohdun pohja on ihan rintalastan alapuolella! Ja liikkeet tuntuu nyt jatkuvalla syötöllä, nukkuukohan suuri rakkaus ollenkaan?!

Täällä oon pessyt jo vauvapyykkiä<3 Ja silittänyt harsot, pyyhkeet ja ne vaatteet jotka kuivatin ulkona. Eilen sain kantoliinan postissa ja on se niin kiva! Ajattelin testata sitä mun vanhempien ylikiltillä pikkukoiralla:D Joka nytkin nukkuu tuossa mun jalkojen välissä. Ei enää paljon oo hankittavaa ennen vauvan tuloa. Ootan vaan kovasti että pääsen omaan kotiin täältä.

Nyt koirille ruokaa ja lenkille!

Kati ja Den Lille Prinsen 31+3
 
Tipetsu: hyvin sektio varmaan menee ja saatte nyytin turvallisesti syliin<3 Mä ymmärrän että jännittää ja pelottaa!

Ja mä oon niin samaa mieltä että sektio tai alatiesynnytys ei tee naisesta sen parempaa kun huonompaakaan äitiä! Sama on inetyksen tai ei imetyksen kanssa! Eiköhän ne oo ihan muut kriteerit et onko hyvä äiti lapselleen, rakkaus on se mikä merkitsee<3
 
ludmilla: Älä sure niitä piikkejä, äkkiä niihin tottuu ja niistä tulee ihan arkea. Itse oon pistellyt nyt kerta päivässä 15 viikkoa ja vielä 16 viikkoa olisi edessä. Mulla siis raskauden aikainen estohoito muutama vuosi sitten saadun veritulpan takia. Kallistahan tuo on, mutta tosissaan vaivan arvoista!

Maha on valtava ja en edelleenkään oo varma miten päin vauva on. Seuraava neuvola vasta 16.5. Työpäiviä olis jäljellä 15 ja mie en millään haluaisi jäädä vielä kotiin =) Onneksi sentään tulee kesä. Esikoisesta jäin äitiyslomalle marraskuun räntäkeliin, onneksi tietty oli joulu mitä valmistella silloin.

Ullis ja Juniori 31+1
 
Pitipäs tulla poksumaan.. kirjottelen enemmän taas paremmalla ajalla!

POKSPOKSPOKS 28+0 (vasta)

Ruususuu

ps. täällä alkaa monet oleen jo reippaasti yli 30 viikon, ja minä laahustan täällä perässä. Plääh!
 
Heips,

uni ei tule...oiskohan suuri täysikuu...en tiedä
Trean2012kirjotti tuolla unestaan ni pakko kirjottaa kans omasta kun niin outoja on ollut jo useaan kertaa.

Mul on maanantaina ensimmäinen neuvola lääkäri ja toissa yönä näin unta et lääkäri oli Hilkka Ahde. Ja se sano kun menin et mun tarvii vaan olla sen mukana juonessa et ne kuvaa uutta elokuvaa et hän toimii käsikirjotusten mukaan. Sit se siinä mittaili ja minä ihan kauhuissani kun se kertoili jotain ihan outoja numeroita ja tuloksia. Kysyin vielä sitten hoitajalta et koska pääsen oikealle lääkärille niin hoitaja sanoi että sellasta ei nyt espoossa oo et se on nyt toi elokuva minkä mukana mennään...hmmm, hyvin outoa.
Sit lopuks Hilkka Ahde teki ultran ja sano et kyllä ihan selkee poika on tulossa ja näytti ultrakuvaa missä oli ihan kunnon pippeli pojalla(oikeesti 4D:ssä tyttölupaus) .

Et tämmösiä unia täällä...et mielenkiinnolla odotan maanantain lääkäriä =D

Handed ja asukki 28+6
 
  • Tykkää
Reactions: Jenssi ja SiinaS
huhhuijjakkaa...valvottu ja pyöritty taas viime yö. Eilen illalla alkoi yks kaks vasemmalla ylävatsakipua ja aaltomaisina supparin tyyppisinä tuli aika nopeeseen tahtiin...pandolia heitin naamaan nukkumaan mennessä mutta koko yö ihan pee:stä. Kivut jatkuu ja muutenkin tuntuu et joka koloa särkee ja kolottaa. Mulla tuo istukka tuolla takavasemmalla joten se hiukan hirvittää et ei vaan meinaa jotain raskausmyrkytystä lykätä....seurailen siis. nytkin jomotus taas tuossa vasemman kylkiluu/mahan yläosan tienoolla...ja sit se häviää ja hetken päästä taas tulee...outoo.

pukamat voi ei. nekin taas riesana :(

lomalle jään 30.5 siis kesälomalle ja sitten siitä mammalomalle..ei oo kauaa enää.

nyt pakko mennä ottaa taas panadolia... ja jos vaikka heittä rautavarannotkin tasasiks samalla :)

mukavaa päivää mammat!!!

onona ja nelkku 28+5
 
Ruususuu: Täällä myös yksi joka rv. 28 menossa. :) Tarkalleen tänään 28+4 eli et siä yksin siellä "häntäpäässä" ole.

Sitten vähän omanapailua..
Eilen iski ihan kamala kevät lenssu päälle. Päätä särkee ja jomottaa, lihaksia ja niveliä jomottaa, nenä on vuoroin kuiva kun erämaa ja hengitys koskee, välistä taas räkää tulee kuin vesihanasta. Kuumetta ei onneksi ole, vähän oli lämmön rajoilla tänään, 36,93 kun mittasin, eli onhan tuo tietty normaalia korkeampi (normaali lämpö mulla n. 36,4). Tässä nyt sitten koittanut hunajavettä juoda ja nenäsumutteita käyttää että jotenkin sais oloa miellyttävämmäksi.

Onneksi "Nape" potkii kovasti ja myllää joten siellä päässä tuntuis olevan kaikki ok. :D Eilen tuli taas kivulias supistus joten ehkä se on ihan hyvä koittaa välistä ottaa vähän renommin.

Mutta hyvää ja rentouttavaa sunnuntaita hellemasut!

Omena ja Pikku N 28+4
 
Onona Yritin näköjään silmät ristissä vähän etuilla, hih.
Et oo laskenut väärin, eilen siis 27+6 eli tänään siis poksuu 28...tai no olihan se jo aamun pikku tunneillakin jo 28 =D

Mutta siis tänään 28+0 poks poks
 
Huoh, onpa rauhallinen sunnuntai meillä. Ulos en ole saanut tänään itseäni motivoitua, pitäisi kyllä, kun auto ainakin kaipaa siivoamista ja koirakin olisi syytä ulkoiluttaa. Tuulee vain niin kovasti, että ei houkuta. Yllättäin en enää saa itseäni mahtumaan ulkoiluvaatteisiin. Saisi kesän lämpimät kelit tulla jo.

Työpäiviä on vielä jäljellä 23, ei sillä että kovasti odottaisin äitiysloman alkamista... :) Eilen kyllä yhdelle kaverille valittelin, että olisi ihanaa, kun ei tarvitsisi mennä töihin. Hän sitten kysyi olenko kenties unohtanut jotain ja niin, onnistun kyllä unohtamaan hyvin usein sen, että kohta on edessä pidempi poissaolo työelämästä.

Maha tuntuu kovettuvan monta kertaa päivässä nykyään. Onneksi eivät ole kipeitä nuo harjoitussupistukset, tuntuvat vain kiristyksenä. Mutta yllättävän pitkään ne kestävät. Sukkapuikkokipuja ei ole vähään aikaan tuntunut ja hyvä niin.

Valmiiksi laittamisessa olen edennyt sen verran, että kannoin äitiysvaatelaatikon jo kodinhoitohuoneeseen odottamaan pyykkäämistä. Se joutaa olla siellä kesäkuulle, ei meillä ole pinnistäkään vielä.
 
Ihanaa, kävin äsken pitkästä aikaa uimassa. Tuntuu niin hyvältä olla vedessä kun vatsa ei paina ja koko kroppa on kevyt. Mutta kun edelliset lapset ovat aina nukkuneet tyytyväisinä mahassa uinnin aikana, tämä potki innoisaan koko ajan! Melkein niin että uiminen oli hankalaa ...
 
RV 29+2 meneillään.
En ole vähään aikaan käynytkään kirjoittelemassa, mutta arki on ollut vähän harmaan puoleista. Pojulla on neuvolalääkärin mukaan kaikki niinkuin pitääkin, mutta itse olen saanut riesakseni elämäni ensimmäisen peräpukaman. Kaksikertaa joutunut käydä sitä leikkauttamassa ja voi pirulainen ku teki kipeetä. Toinen kerta tuli siitä, kun omassa arvauskeskuksessa kaksi kpl lääkäreitä onnistui tekemään tyhjennyksen väärin ja tilanne paheni. Vietin vappuni Marian sairaalan päivystyksessä ja lopulta vanhempi naislääkäri sai homman hoidettua kunnolla. Takalisto tihkuttelee verta vieläkin...
Toivon että te muut hellemasut säästytte tältä vaivalta! : /

Ja sitten iloisempiin aiheisiin: sain vihdoin hankittua kaipaamani valkoisen hoitopöydän laatikoilla käytettynä ja edullisesti 20e! Nuorena äitinä kun en ole oikein pääomaa ehtinyt hankkia.. :) Äitiyspakkauskin tuli ja nyt vaan pesukonetta pyörimään, pieniä vaatehankintoja täytyy toki vielä tehdä. Vaunut on tuleva vaari luvannut sponsoroida, päädyin emmaljunngan nitro city malliin, sopii hyvin kaupunkioloihin ja silmääkin ulkomuoto miellyttää kovasti (kiitos isi!) :) Ajattelin hankkia pinnasängyn IKEAsta hintalaatu on siellä kuuleman mukaan kohdillaan. Mies oli ostanut pojallemme oman vauvojen suomen pelipaidan ollessaan töissä Hartwallilla kisatunnelmissa.=) Hänen ensimmäinen itse tekemänsä hankinta :heart:

Itselläni kylkiluut tuntuvat olevan kovilla, alimmat luut ovat jatkuvasti kipeinä. Onko muilla tätä vaivaa? Joissakin asennoissa tuntuu että pikkuisen pikkuset jalat potkivat jo melkein kylkiin asti ja muutenkin koko rintakehän, kylkien ja vatsan seudulla on ahdas tunnelma. Linea Negra näkyy haaleana mutta näkyy kuitenkin, poika tulossa joten johtuneeko sitten siitä. Takalistooni on ilmestynyt ensimmäiset raskausarvet, maha on toistaiseksi säästynyt, olin ennen raskautta niin kovin laiha että eipä tuo ole ihmekkään. Paino noussut tähän mennessä 12 kg :D

Iloista odotusta kaikille masuille!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: TanjaSii
Pukamat vaivaa täälläkin, esikkoa odottaessa sain tuon vaivan. Lähinnä kutiava ja joskus tihkutteleva vaiva, ei siis vielä yhtä suurtaluokkaa kuin Jenssillä (voi sinua ne on isona vaivana kamalat).

Unista Minä karkasin yksi yö vankilasta ostamaan salaattia itselleni, ja olin aivan paniikissa kun en päässyt vankilaan livahtamaan takaisin, koska vankilassa oli avointen ovien päivä ja vieraita ja vartioita joka puolella. Kun lopulta olin maanalaisia käytäviä pitkin (väistelen metrin pitkiä rottia) päässyt vankilaan sisälle, löysin itseni miesten osastolta jossa kaikki vangit olivat western-tyyppisiä cowboy-miehiä ja mietiskelin, että tuokin ukko se on 10vuotta istunut ja ei ole vaatteitaan kertaakaan vaihtanut/pessyt.. Ja suurin suututus oli se, kun livahdin aulaan josta pääsi naisvankien osastolle, niin pillottelin viikuksen takana vartijoita niin joku avoimien ovien päivän vieras otti ja söi minun salaattini.. Että semmosia unia :D

Tanja ja masukki 30+6
 
  • Tykkää
Reactions: SiinaS
Pitkästä aikaa kirjoittelen, olen kyllä lukenut joka päivä kuulumisia. On ollut tosi kiireistä arki ja nyt sunnuntai-illan kunniaksi sitten stressiä. Holahti äsken housuun melkoinen verinen vuoto, meni ihan alushousuista läpi:O Ollaan muuttamassa ensi viikonloppuna, joten olen touhunnut ihan tosi paljon, pakkaillut jne. Heti tuli huono omatunto, että oonko ite aiheuttanut tämän vuodon... Soitin Naistenklinikalle ja ei kuulema tartte huolestua, jos ei vuoto jatku/tule kipuja...eli vielä saan kotona seurata ja pitää kuulema ottaa rennosti.

Toivottavasti ei tartte olla huolissaan, vaan oli ihan vaan yksittäinen holahdus..Mukavaa sunnuntaita kaikille.

S-S ja poitsu 28+1
 
ssc70, oisko joku pintasuoni puhjennut :) Mun ystävällä raskausaikana tuli noita vuotoja ja se selvisi, että oli sellä kohdunsuulla/kaulalla jossain joku hematooma mikä aina purskahteli. Eikun reilusti vaan lepoa ja omanvoinnin seurausta :heart:
 
Heips,

Luomet painaa viikonlopun reissusta, mutta koitan jotakin kirjoitella mitä muistan :).
Mä piikittelen kanssa 2 x päivässä, pohkeessa olevan veritulpan takia, piikkikammoisena oli jotain ihan kauheaa tuo aloittaminen, eikä se edelleenkään mene "kuin vettä vaan", mutta koitan olla ajattelematta sitä. Siedän sen, mutten pidä siitä.
Tipetsu: Sulla on tosi aikaisin sektio, täällä kaikki suunnitellut sektiot tehdään + 39 vkoilla, koitin itsekkin kysyä tuosta, kun mulla melko suuret riskit jos synnytys käynnistyy itsekseen, mutta tuolloin kuulemma vasta. Ja sektiopäivän saan tietoon rv36 synnytystapa arviossa, eli vielä olisi 5 vkoa tuohon ultraan. Lyhyt-pitkä aika. Toki pystyn laskea suunnilleen päivän :).
Mun pitäis jaksaa huomenna alkaa järjestelemään isompien lasten huoneita hetkellisesti yhteen, että saadaan vauvan ja kuopuksen tavarat ja kuopuksen sänky pois meidän vanhempien makkarista, ja sitten se huone taas pitäisi maalata piakkoin, ja sen jälkeen tehdä vähän lisää huonejärjestylyä. Tällä hetkellä tuntuu, että viikonlopun reissaamisen jäljiltä kiristää, ahdistaa ja sattuukin sen verran joka paikkaan, että saattaa olla, et huominen menee levätessä :D.
Mutta nyt pakko mennä laittamaan pää tyynyyn hetkeksi :).

JA & x 30+3
 
Pitkästä aikaa taas jaksaa kirjotella kuulumisia :)

Viime viikolla oli äitipolilla (taas) istukkakontrolli, ei ollut noussut pois kohdunsuulta. Ei kyllä edes enää yllättänyt, oon valmistautunut jo siihen sektioon vaikka se leikkaaminen pelottaakin. Vauvan painoarvio oli 1797g ja kovin oli virkeä tapaus, tila alkaa mahassa loppumaan ja liikkeet onkin suurimmaksi osaksi epämääräistä muljuamista.
Vielä on yks kontrolli äitipolille (21.5.) ja siellä sit sovitaan sektiopäivä, mulle sanottiin et mut leikataan jo rv36. Eli meidän pulla syntyy kesäkuun ekalla viikolla... Mutta saa nähdä joudunko jo pari vk ennen sektiota osastolle valmiiksi kun tuntui olevan tuo lääkäri aika huolissaan ku mulla on ollu niin reilua verenvuotoa pari kertaa. Mieluummin oisin kyllä kotona loppuun asti...
En kyllä koe olevani naisena/äitinä millään tavalla huonompi kun joudun sektioon, vaikkakin alatiesynnytyksen toki oisin mieluummin halunnut mutta tässä tilanteessa se ei vaan onnistu.
Mua ei pelota ne kivut sektion jälkeen, luotan siihen että sairaalassa antavat tarpeeksi kipulääkkeitä ;) Mullekin on kaks laparoskopiaa tehty ja nopeasti niistäkin oon toipunut.

Meillä jää perhevalmennuksetkin sitten käymättä, se alkas toukokuun lopussa ja kaikki mielenkiintoisimmat asiat ois vasta kesäkuussa. Mut meillähän on jo vauva silloin syntynyt ni turha sinne sit on enää mennä. En tajua miks terkkari ei voinu laittaa meitä siihen aiempaan ryhmään kun kerta tiedossa on ollut jo pari kk että heinäkuuhun asti en yhdessä koossa ole :mad:

Viime viikolla sain pestyä ja silitettyä kaikki vauvanvaatteet. Jos tällä viikolla mies kasais ton pinnasängyn ja sit pitäs varmaan sovittaa turvakaukaloa autoon. Jotain pikkusälää pitäs vielä hankkia mut aikalailla kaikki alkaa oleen valmista.

Tää loppuraskaus meneekin sit pikakelauksella, ihan hirvittää että ei oo ku 4vk jäljellä :O
Neuvolalääkärilläkään en oo käyny ku kerran, sillon joskus rv 12. Täällä ois normaalisti käynnit ainakin ensisynnyttäjille myös viikoilla 28 ja 36. Muutenkin mulla on nyt neuvolakäynnit ollu 3vk välein ku käyn tuolla äitipolillaki kontrolleissa.

nipsu83 & pulla 32+1
 
Töttöröö! :)

Enpäs olekaan vissiin tässä kuussa kirjoitellut kuulumisia... :ashamed: Teidän jutut oon yrittänyt käydä lukemassa..
nipsulle ja pullalle tsempit loppurutistukseen! Tuntuu varmaan hurjalta kun tietää jo ettei oo enää kauaa kun saat pikkusen sylkkyyn! :heart:
Ja tosiaan, 4 viikkoa menee äkkiä!

Täällä ei juurikaan kummempia uutisia, torstaina ois neuvola jonka jälkeen siellä saakin käydä sitten parin viikon välein.. Harjoitussuppareita tuntuu tulevan kun käyn tuon koiran kanssa lenkillä, loppuvat kuitenkin kun vähän hiljentää ja puhisee kovempaa. :D En oo muuten huomannut että niitä edes tulisi.
Eivät oo kivuliaita, tunne on lähinnä epämiellyttävä.
Meidän "Patu" tuolla masussa jo mylläilee kovasti, lauantaina oli ekaa kertaa hikkakin! Tai ainakin luulen niin, ei tuntunut yhtä vahvasti kun potkut ja oli semmosta säännöllistä nikottelua, hih.
Sokereita pitäs taas tällä viikolla mitata eli syömisten suhteen otetaan itseä niskasta kiinni taas.. Laitan vaikka neuvolakäynnin jälkeen kuulumisia.

Poksutaans tällä kertaa ihan kuvan kanssa, eli RV 30+0!



Johanna26 & Patu :heart:
 
JA82 No en tiiä onko se mun sektio niin tosi aikaseen..Mulla se istukka siellä estää synnyttämisen jos itsekseen käynnistyy,että ihan kiva että ottavat varman päälle ja onhan mun raskaus sillon kirjojen mukaan ns. täysiaikainen kun rv 37 on täynnä. Seuraavana päivänä ois poksunu rv 38. Toivottavasti nyt edes tän 5vkoa vielä pysyy matkassa..


Nipsu Harmi homma sullakin se istukka mutta onneksi olet sinut sektion kanssa. Mä oisin halunnu alatiesynnytyksen varsinkin nyt kokea kun esikoinen tulossa..
Mua pelottaa ihan sikana ja kun toipuminen kestää niin kauan,ainakin laparoskopian jälkeen olin ihan raato :( Kauanko sä viivyit sairaalassa sillon?
Mutta eipä auta itkut markkinoilla!


Voi jessus mikä yö taas!! Nukahdin taas ihan ongelmitta 23 jälkeen,mutta heräsin veskiin 01 maissa,niinkun joka ikinen yö tässä viimesen 2 vkon aikana! Sen jälkeen sit pyörin ja hyörin,vaihdoin kyljeltä toiselle jne. Mies lähti 6:30 töihin ja sen jälkeen valvoin. Nukahdin jossain välissä,mutta taas 8 maissa katoin kelloa ja sit taas 9:30. Hieman ennen 10 nousin. Mä en tajua mikä mua valvottaa!?! :headwall: Päiväunia en nuku vaikka aina väsyttäskin päivällä. Mainitsin viime neuvolareissulla tuosta,mutta kun terkkari kysyi että tunnenko sitten päivällä kamalaa väsymystä ja kun vastasin etten,niin tokaisi vaan siihen ettei se ole sitten vakavaa..?:confused: No ihan fantsu ois saada jotain vinkkiä että sais yöt nukuttua ennenkuin Ykä tulee maailmaan. Vai sitä yö valvomistako tässä nyt harjoitellaan..?

Täälläkin kamat alkaa olla valmiina. Pinnis pitäs vaan hakee ja kasata ja ne vaunut kunhan vaan tulevat niin sitten ollaan "valmiita" vauvan tuloon :) Toki nämä vaipat ja muut vielä pitää ostella mutta ehkäpä ne ehtii vielä.

Tänään ois perhevalmennus-juttuja taas. Odottajien ilta. Sinne pitänee mennä,keskiviikkona neuvolan tiloissa taas. Perjantaina ois sit neuvola,pitää kysyä kannattaako/hyödyttääkö meidän mennä KYS:ille synnytysvalmennukseen lauantaina kun enhän voi synnyttääkään..Varmaan jos toinen lapsonen joskus itsestään ilmoittaa ja istukka ei ois kohdun suulla,vois sit mennä valmennukseen?


Ihanaa aurinkoista päivää mammat ja masut!



Tipetsu ja Ykä rv 32+2
 
Kyllä nuo etiset istukat omaavat vauvat sectoidaan heti kun viikot on täynnä. Riski vuotoihin on niin suuri ettei niitä kannata odottaa ja kasvattaa vauvaa sen takia kohdussa. Kriittinen tila äidillä ja vauvalla ei ole suotavaa. Mulla oli marginaalinen etisistukka ja sen kanssa mun ei pitäisi päästä sectioon ennen rv 39 ihme on jos haluavat aikasemmin sectoida. (ei kyllä haittaisi jos minin aikasemmin käsiin saisi). Ihan eksaktia ei ole sis aina sectointi tietyllä viikoilla kun siihen vaikuttaa syy miksi se täytyy tehdä.

Tipetsun kipukokemuksiin niin laparoscooppinen tmp on hieman erilainen tmp kuin sectio. Toimenpituuden kestosta ja siitä mitä silloin on tehty riippuu pitkälti myös se miten kipeä on. Toki sectio haava on kipeä, mutta scooppisen tmp onnistumiseksi joudutaan mahan sisällä mylläämään ihan eritavalla ja kohtua käänellään myös, vatsaontelo täytetään myös kaasulla joka aiheuttaa venymiskipua ym. vaikka siitä on pienet haavat muistona se ei tarkoita, pieniä kipuja. Mä uskon siihen, kun saat Ykän käsiisi saat semmosen kipulääkerakkauspaketin ettei oo mielessä ekana kivut alavatsalla. Pelko on luonnollista tietysti ja kuuluu asiaan. Keskitä energia Ykän tapaamiseen ja odottamiseen, kaikki muu on toissijaista :)

Neuvola oli 32+2 ja kaikki ok, paino tippunu -250g/vko, sf alakäyrällä 27cm (+2cm), vyötärönympärys 94 (+2) ja raivotarjonta, pää ei kiinnittyneenä. Hyvä asento muutoin (jos vaan saa synnyttää), mini viihtyny näin ekan kääntymisen jälkeen.

Vointi tasainen, iltaisin väsyttää ajoissa ja päivät touhuan kun lomailla jo saa ja päikkärit otan joka päivä, wc käyn x3/yö, mut unet jatkuu. Fyysisiä vaivoja ei oo, turvotuksia ja suonenvetoja harvakseltaan viikolla. Kohdun venymiskipua joo, mut swkään ei liikoja häiritse kun saa levätä. Töissä jos kävisin varmaan oisinki ihan hermot kiinni ja loppu.

Sandrastiina ja Mini poks 33
 
Viimeksi muokattu:
Jahas, neuvolalääkäri takana :)

Hb oli noussut, 131 oli nyt, kun sillon pari vkoa sitten oli 115. Ja kyllä sen olossakin huomaa, ei oo hirvee kooma päällä koko ajan.
Proteiini oli +-, sanoi että voi johtua valkovuodosta esim. Glukoosi oli -.
Verenpaine 141/73 (viimeks 140/72)
Paino noussut +350g/vko, nyt on tullut yhteensä 6,6kg, ei paha :)
Sf menee vieläkin yläkäyrän yläpuolella, oli nyt 29! (viimeks 25)
Sykkeet oli prinssillä 135 :heart:

Kohdun suu puolikiinteä, 3cm ja kiinni.

Eli hyvillä mielin odotellaan seuraavaa neuvolakäyntiä, joka on 2 viikon päästä :)
 

Yhteistyössä