Heinäkuun Hellemasut 2012 **KESÄKUUSSA**

Mulla oli viime viikolla se neuvolalääkäri joka ei kertonut että mitenkä päin vauva majailee (edellinen neuvolatäti oli kyllä sitä mieltä että olis pää alaspäin), huomenna olis sitten neuvola jossa sitten toivottavasti selviää mitenkä tuo pikkuinen tuolla majailee. Itsellä tosiaan huoli siitä että olis isokokoinen, varsinkin ku lääkärikin niin mainitsi, vaikkakin sanoi heti perään ettei ole huolissaan. No eipä hän sitä joudu punnertamaan pihalle vaan minä ite. No turha kai sitä enempää on jännittää.

Remontista tavallaan remontti hieman kesken ja samalla kyllä on viel nuo himputin osa muuttotavaroista laittamatta paikalleen. Lisäks tässä hoksasin et pakko alkaa katsoa tuohon yhteen lipastoon pikkuiselle noita vaatteita valmiiks jos mä meinaan niitä vielä ennen pestä (kaikkia en kylläkään pese ku ei oo niin kauhea ikäero) Lisäks tarvis katsoa neutraalit, poikamaiset sekä tyttömäiset eri pinoihin, neutraalit tietysti suoraan lipastoon ja noi muut odottamaan sitä kumpi syntyy.

Maijamehi ja katkarapu rv 36+5
 
Äsken käyty neuvolassa ja nyt ajatukset vähän sekaisin. :/
Rv 34+1 (32+3)
Paino: -58 (+600) eli tähän mennes tullut 7,1kg kaiken kaikkiaan.
Turvotus: - (-)
Verenpaine: 112/69 (114/70)
Pissa: puhdas (puhdas)
Sf: 30,5 (27)
Tarjonta: Pt (poikki tila)
Syke: + (+)
Liikkeet: ++ (++)

Elikkäs poitsu tyytyväisesti istuu masussa. Tämän vuoksi lääkäri aika onkin jo ens viikolla (rv35). Kaikki oli muuten oikein hyvin mutta nyt mielessä ei liiku muu kuin vauvan asento.:/ Täytyy toivoa et poika viel kääntyis ennen maanantaita eikä sit tarvis mennä ä.polille kääntö yritykseen.

Siiseli ja Rontti 34+1
 
Maanu: Koirat otti hyvin uuden tulokkaan vastaan. Ovat haukkuherkkiä, muttei ole tästäkään huolimatta haukkuneet vauvaa vielä kertaakaan, ei edes sen kiljuessa, hyvä näin :) Keskimmäinen koiristamme on selvästi ottanut vauvasta "vahdittavan", vaikka on ihan seurakoirasta kyse. Se saattaa jäädä yksin makaamaan makkariin sängylle, jos jätämme vauvan sängylle nukkumaan. Ja tänä aamuna jätin vauvan sohvalle ja sanoin tälle koiralle, että kato, ettei se putoo. Tultuani vessasta koira makasi vauvan ja reunan välissä! :O :D

Me ei tuotu koirille mitään nuuskuteltavaa, mutta mies antoi koirien haistella itseään ja vaatteitaan käytyään sairaalassa :) Ollaan annettu koirien aina halutessaan nuuskia vauvaa, joten toivottavasti meillä jatkuisi rauha :)

Jebbis ja mini 6vrk
 
Mini87 Kiitos kiitos :) Olipas hyvä, että jollain oli kokemusta. Soittelin neuvolaankin, ja siellä sanottiin vähän nihkeesti että "omalla vastuulla voi ottaa". Mutta ei ole tutkimuksissa ainakaan todettu mitään haittaa sikiölle, vaikkakin tutkimusta on tehty tosi vähän. Mutta aion kyllä sen kuurin nyt syödä. Kiitos kaikille tsemppauksista! Ne on vaan niin korvaamattomia ja saa väkisellä hymyn huulille :) Siivousrumba todella hirvittää, mutta ei se oikein auta. Mieluummin kokeilen siivota kuin kärsiä niistä iljettävistä madoista. Eikä mulla supistuksia tule, eli pelkoa ei varmaan ole, että vaavi vielä syntyis. Mutta huono olo ja karmea väsymys muuten.

Niin, ja sieltä päiväkodistahan tämä kihomatojuttu todennäköisesti meillekin tuli :( Onneksi tänään viimeinen päivä pitkään aikaan, meillä alkaa loma!

Voimia ja tsemppejä (niin remontoijille, koiraperheille, paineiden kans taisteleville, väärässä tarjonnassa oleville vaaveille ja niiden äideille, sekä kaikille muillekin :))!
 
  • Tykkää
Reactions: Safir2012 ja MiNi87
Meillä ollaan tulevaisuudessa vaikeiden valintojen edessä. Mun koira on tosi kiltti, mutta ollut pennusta pitäen tietyissä tilanteissa aika ärhäkkä. Näitä tilanteita ovat sellaiset, jossa sillä on esim. luu tai jokin lelu..Ja jos sattuu katsomaankin liian pitkään, kun on luuta syömässä, alkaa murina. Silmät kiiluu ja hampaita näyttelee. Pari kertaa on mennyt makoilemaan jonkin kylpytakin ym. päälle, jos on lattialle tippunut. Kahdesti on minuakin puraissut kun olen sitten mennyt ottamaan sitä pois siitä takin päältä. Olen jo aikoja sitten ajatellut, että koirasta on varmasti luovuttava jos/kun joskus saan lapsen. Nythän se tilanne on sitten tässä. Vaan on tämä vaikeaa...Koira on 10-vuotias ja ollut mulla ihan sieltä luovutusiästä lähtien. Joten on todellakin perheenjäsen. Ja ihana koira on..ainoa on nuo tuollaiset tilanteet, vaikka ei koskaan ole muuten vihainen.
Tämä koira on ihan pikkuinen kääpiökoira. Ikää kun sillä on jo, niin se varmaan olisi sitten lopetus edessä. Kuitenkaan en ole vielä ainakaan vienyt piikille, vauvahan ei liiku vielä moneen kuukauteen, joten ei se ole koiran leluja tms. menossa ottamaan..Mutta kyllä nämä vaikeat päätökset ovat lähitulevaisuudessa edessä. Ja vauva on tässä tietenkin tärkeintä. Ei se silti helpolta asialta tunnu, kun koirakin on minulle kovin rakas. Nyttenki silmät tässä kostuu ajatuksestakin, että...

Kävin eilen lääkärissä neuvolassa. Sanottiin, että tehdään synnytystapa-arvio. No ei se kyllä tehnyt mitään muuta ku vilkas tuonne "alakertaan". Kysyin, että mikäs se synnytystapa-arvio on, niin sanoi vaan, että minulla sellainen ruumiinrakenne, että synnyttämiselle ei ole estettä ja että oikein pienet naiset esim. kiinalaiset jne, eivät välttämättä voi synnyttää alateitse. Ottaa nyt tuostakin selvän. Miten se arvio on teillä tehty?
Mulla oli kohdunsuu vielä kiinni, mutta pehmeä ja kaula oli lyhentynyt sentillä. Liitoskivut on välillä ihan kamalat, eniten tällä hetkellä tuntuu tuossa häpyluussa. Ja pissarakkoa polttelee ja sinne sattuu, vaikka olisi tyhjäkin. Tulehduksia ei ole ollut. Oivoi. Harmittaa, kun rakastan kesää ja tekisi mieli ulkoilla ja lenkkeillä, eikä pysty! Onneksi on loppukesä sitten aikaa..Vaunujen kanssa mennä vipeltää tuolla menemään :D. Kunhan toipuu synnytyksestä ensin. Se vähän jänskättää (kaiken muun lisäksi), että onko sitä kovin kipeänä sen jälkeen.

BiiQ ja Pikku-höppänä 36+3 (Voi miten rakastan tätä lasta jo nyt :heart:)
 
Aika on pysähtynyt. Vielä hirveän kauan pitää odottaa vauvan syntymää. Kaikki olis jo valmiina paitsi vaipat.

BiiQ: Olen pahoillani tilasteestasi, meillä myös vaikea päätös edessä kun joudumme pian nukuttamaan 5,5 vuotiaan marsuvanhuksemme joka alusta lähtien meillä ollut. Sillä on kasvain pahassa paikassa ja leikkaaminen ei ole järkevä operaatio. Voimia tulevaisuuteen, mihin ratkaisuun sitten päädyttekin :hug:

Mulla on synnytystapa-arvio vk 36 ja siinä kuulemma ultrataan, tunnustellaan lantiota ja kokeillaan emättimen ulkopuolelta nyrkillä (ei siis nyrkkiä työnnetä mihinkään :D) ja mitä kaikkea nyt sitten tekeekään siinä.

Ai niin, unohdin mainita että yöllä kolmelta heräsin vessaan ja huomasin yöpaidassani olevan vasemmalla puolella rinnan kohdassa märkä läntti! Tähän asti on pienen pieniä tahroja saattanut olla mutta nyt oli kunnolla vuotanut :D

RauRau ja pörriäinen 34+1
 
Viimeksi muokattu:
Piitkän loman jälkeen voisin mäkin välilä vähän kertoa miten täällä mennään. Ensimmäiseksi onnittelut kaikille jotka ovat saaneet vauvan. Tuntuu ittestä että mun vauva syntyy vasta vuoden päästä :)

Tänää kävin neuvolassa.
Rv 36+5
Paino: 1kg/viikko (noin paljon ei saa olla seuraavan kerran!)
Turvotus: -
Verenpaine: 122/86
Pissa: puhdas
Sf: 30
Tarjonta: RT
Syke: +
Liikkeet: ++

Viimeyönä huomasin että mulla on peräpukama ja sain sitte kivasti valvoa ku sattu. Toivottavasti tommosia ei tuu enää ja että toi parantuu nopeasti.

Onko kenelläkään ollut hirveetä väsymystä nyt lopussa? Syön rautalääkkeitä ja vitamiineja ja nukun yössä ainakin 9 tuntia mutta herään 2-3 kertaa vessan. Mutta siltikin on pakko nukkua päiväunet. jos en nuku nii on sitte aivan poikki illalla.

Mun miehelle on tullut koirakuume. Haluais koiran pennun, mutta onko järkeä ottaa nyt sitä pentua ku vauvakin on tulossa. Mitä muut aattelee tästä?
Itse oon kasvanu kodissa jossa on ollu monenlaisia koiria ja tottunu koiran hoitoon ja muuta. Mutta nyt arvelluttaa se että onko järkevä hankinta koiranpentu juuri tähän aikaan. Että milloin ois hyvä aika semmoselle?

Minä & Amor (36+5) JIPII! <3
 
Kiitos RauRau :). Ja voimia sinne myös.

Joo, ei mulle tehty mitään tuollaista tunnustelua tai mitään. Ja ultriahan täällä ei tehdä kuin se eka np-ultra ja rakenneultra. Jospa se katsoi, että on niin leveälantioinen nainen, että kyllä tuo synnyttämään pystyy :D. Mutta kun eihän sitä näe päällepäin, että miten ne luut tuolla on jne. Oon kyllä vähän ihmeissäni tästä, kun terkka sanoo, että vkolla 36+ on synnytystapa-arvio ja sitten ku sinne menin, niin ei sitä tehtykään...
 
Viimeksi muokattu:
Kotona!!

Pääsin 3 tuntia sitten kotiin, nyt lähinnä makoilua ei raskaita kotitöitä ym.. Lapset ovat onneksi siellä mummin ja ukin luona, niin ei ole sitä ongelmaa.
Mies oli imuroinut ja vaihtanut petivaatteet:heart: oli ihana tulla siivottuun taloon, nyt olen ollut koko päivän yksin, mikä ei sinänsä haittaa ja mieskin tulee tunnin kuluttua..
Harmi kun itse ei nyt voi tehdä mitään järjestelyjä tai muuta, mutta kiitän onneani että tytöt ei vielä tule ulos.. Vaikka välillä sitä kivuiltaan haluaisi.. Nyt sitten toivotaan että pysyy pari viikkoa niin sitte saavat tulla ulos.


Janssu ja Tytyt 35+2??
 
Noniin, tosi kiva mennä tässä pian tuonne Satakunnan keskussairaalaan. Eilen siellä piipahdinkin.. Onneksi nyt kuitenkin taitavat seurata asiaa, joten siinä mielessä olen luottavaisella mielellä.
Ja tuo Pomarkun tapaus on jälleen ihan hirveä :(, niin kamalia juttuja.

SiinaS 37 (poks)
 
täällä päivät taas matelee neljän seinän sisällä..onneks huomenna saa mennä kahvittelemaan kaverille ja hengailemaan kummipoitsun kanssa. viime yönä supisti pari kertaa ja muuten sain nukkua ihan rauhassa mutta noi supistukset oli jotenkin outoja..kesti n.minuutin ja sattui kylkeen sitten taas pari tuntia taukoa ja uudestaan.en edes ollut varma oliko supistus vai kramppi. mutta epäilen ekaa.
kurjia noi pomarkun uutiset..mikä saa ihmiset noin sekoamaan?? tuntuupa tosi turvalliselta synnyttää tähän maailmaan lisää väkeä kun aseistettuja kahjokkaita pyörii joka kulmalla
 
Onnittelut kaikille vauvan jo saanneille! :flower:

Itellä oli viime viikolla neuvola ja kaikki ok, jopa hemppa alkanu nouseen. Kuitenki pitää vielä lisä rautaa popsia. Mulla ei ole paino noussut yhtään tän raskauden aikana, vaan tippunut kilon eikä mulla ole hajuakaan, et kuin iso vauva on tulossa. :confused: Epäilisin et lähemmäs 4kg, mut voi olla enemmänkin. :rolleyes:

Mulla ei neuvolassa ole terkkari kertaakaan osannut sanoa, että miten päin vauveli köllöttelee masussa. Sydänäänet kuuluvat ylhäältä, joten epäilee et on perätarjonnassa. Siksipä minulla on huomenna aika lääkärille, joka varmistaa asian ja sen jälkeen vasta tiedän jatkosta. Pistää pikkasen jännittämään. Onko täällä muita joilla on yritetty kääntää vauva tarjonnan vuoksi? :confused:

Meilläkin on koiria eikä kumpikaan ole ollut vauvojen kanssa tekemisissä. Vanhempi (6v) on tosi rento ja pötköttelee enimmäkseen päivät. Nuorempi (1,5v) on ihan vastakohta, oikea adhd eikä varo mitään. Toki kumpikin koirista on ollut hieman isompien lasten (3v-> ) tekemisissä. Nuorempi voi näykkässä, jos sen unia häirittee. Luista ja leluista tms ei onneksi kumpikaan ärise. Lenkillä kumpikin vetää (vaikka kääpiörotuisia ovat) ja vauhti ois kova, jos ite vain pystyisin, mut joutuvat meneen mun lyllertämisen tahdissa :D Masua ei kumpikaan varo ja lenkillä ärisevät jokaiselle koiralle ja vastaan tulijalle, joka erehtyykin poriseen mun kanssa. Nuorempi on nyt useamman viikon ajan tehnyt sitä, että on merkkaillut mun tavaroita (mm. imuri, keinutuoli ja jumppapallo) mun poissa ollessa tai ollessani keskittyneenä muuhun. :mad: Ennen ei ikinä ole tehnyt tuollaista.

Tänään muuten poksuu rv 36!!! :D

Nyt ruokaa laittaan, ku mies kohta kotiutuu töistä.
 
Streptokokki A, eikös se ole ns. "angiinabakteeri"?

poucodeamor, mun mielipiteeni on ainakin se, ettei missään nimessä koiranpentua ja vastasyntynyttä (varsinkin kun teilläkin on ensimmäinen lapsi) yhtä aikaa, jos ja kun koiranpennustakin pitäisi kasvattaa yhteiskuntakelpoinen otus. Meillekin oli tulossa alkuvuodesta pentu, mutta oli pakko perua se. Ehkä ensi kesänä voisin ajatella pentua. Jospa tuleva vauva auttaisi miehesi pentukuumeeseen?

BiiQ, älä tee hätiköityjä päätöksiä vielä, katso ensin miten koirasi ottaa tulokkaan vastaan. Voihan olla, että kaikki menee vallan mainiosti! Koirista kun ei koskaan tiedä :) Vauvan tulo voi muuttaa niitä suuntaan tai toiseen.

Jebbis, upeaa kuulla, miten hienosti kaikki on mennyt koiruleiden kanssa :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: BiiQ
Toi streptokokki-juttu on nyt kyllä ihan perseestä. Täällä Porissa sitä ei ainakaan automaattisesti seulota. Mulla on huomenna neuvola ja aion pakottaa th:n antaa mulle lähetteen seulontaan. Rupes tosi paljon kyllä asia ahdistamaan :(


Noola ja Pikku-H 37+2
 
Hei kaikille! Todella kurjaa lukea taas noita perhesurmauutisia :(

poucodeamor: Itse en ottaisi koiranpentua samaan aikaan kun vauva tulee, vaan kasvattaisin vauvelia ainakin sen vuoden. Sitten ottaisin pennun. Pentukin oppisi heti liikkuvaan lapseen ja silloin todennäköisesti itselläkin enemmän aikaa opettaa pentua, kun lapsellekin on kehittynyt jo jonkinlainen uni- ja päivärytmi. Koiranpennun kasvattaminen kunnon koirakansalaiseksi on kuitenkin rankkaa työtä. Mutta muuten kyllä suosittelen koiran hankkimista lapsiperheeseen kunhan vaan rotua on mietitty huolella. Lapset oppivat kunnioittamaan eläimiä ja vastuuntuntoa. :)

Hienoa, Janssu, että olet päässyt kotiin ja tytöt malttavat vielä hetken sisällä :)

Omaa napaa: Tänään neuvolalääkäri ja synnytystapa-arvio, mikä minulla lähinnä oli nyrkin kokeilua alapään ulkopuolella. Kuulemma mahtuu tulemaan :D Ei mulla mitään luita tutkittu tai ultrattu tai mitään. Noh, lapsonen on jo kiinnittynyt, hui! Ja on raivotarjonnassa niin kuin pitääkin. Kohdunsuu ulkoapäin auki ja pehmeä ja kohdunkaulaa jäljellä enää vajaa 1cm. Osaavatko kokeneemmat konkarit sanoa, voiko tuossa vajaan sentin tilanteessa olla vielä monta viikkoa vai "ennustaako" synnytystä? Viime viikon torstaina kaulaa oli jäljellä vielä 2,5cm, joten aika nopsaa on kyllä hävinny. Torstaina pääkään ei ollut vielä kiinnittynyt.

Tänään käytiin myös synnytysvalmennuksessa, joten nyt on homma hanskassa ;) Katsotaan sitten tosipaikan tullen, miten pahasti hanskat on hukassa.

sopaka & seelis 36+6 (Huomenna pikkuinen on täysiaikainen :heart: )

Ai niin, joku mainitsi väsymyksestä. Minä nukun myös kuin tukki nousten välillä vain vessaan. Mutta vessareissun jälkeen sammun kuin saunalyhty takaisin ja voisin nukkua vaan koko ajan. Ihan käsittämätöntä :O
 
Kyllä minäkin olen sitä mieltä poucodeamor, että ei taida kannattaa samaan aikaan ottaa koiranpentua, kun on vauvakin tulossa. Liikaa hommaa taitaisi olla yhtaikaa. Koiranpennutkin kun vaativat ihmeen paljon. Malttaisitteko odottaa vaikka vuoden :)?
 
Täälläkin on neuvola ja lääkärinkäynti takana. Olo on nyt hyvin helpottunut kun vauva oli vihdoin kääntynyt pää alaspäin (viikkoja siis nyt 36+3)! Hän on myös kasvanut valtavasti kahden viime viikon aikana, joten ei taida mahtua enää kääntymään takaisin viistoon. Ihanaa! Painoakin oli tullut lisää, ja lääkäri totesi että tästä voi hyvin tullaa meidän perheemme ennätys koossa (tytöt olivat 3450 ja 3110). Hyvä niin, kunhan ei liian isoksi kasva!

Nyt pitäisi sitten vaan löytää jostain kärsivällisyyttä, että jaksais odottaa nää viimeiset viikot. Luulen, että tämä vauva tulee aika lähellä laskettua aikaa, eli vielä 3-4 viikkoa odottamista jäljellä. Tsemppiä kaikille teille joilla on vakavammat huolet kun nää mun yleinen väsymys, paha olo ja kärsimättömyys!
 
  • Tykkää
Reactions: Juuli-Luuli ja U2
Moimoi mammeliinit!


Täällä ollaan kotiuduttu sunnuntaina Prinsessa Ykän kanssa. Yllättävän nopsaan toivuin sektiosta,eikä onneks ollu mitään sellasia kauhu-juttuja mitä lueskellu. Kun multa kysyttiin millanen maku jäi sektiosta vastasin etten toiste kyllä pysty siihen.
Se kamala pelko on syynä tähän. Siis vaikka sektio meni sitten hyvin ja nopeasti kun puudutteiden laitosta oltiin selvitty,niin se alun pelko on jotain ihan kauheeta..
Kivut jälkeenpäin melkoset muttei nekään ollu sitä mitä pelkäsin. Nyt kotona menee ihan kivasti tytön kanssa,mutta tuo haava on kipeä ja yskiminen tuskaa. Mullehan iski se joku ihme flunssa sunnuntaina kun sektio oli sitten torstaina,niin sitäpä tässä nyt vielä yskitään pois :(

Tytteli on oikeen ihana mussukka. Paino tippui sairaalassa syntymästä 230g ja huolissaan olivat hänen syömisistä. Painon tippumisen sallittu raja on 10% ja meidän neidolla se oli 8,7%. Kun imetin,luulin että vauvan ote on ok. Toisinaan hoitsuja ja lastenhoitajia juoksi huoneessa katsomassa imetystä todeten sen olevan ok. Lisämaitoa tarvitsin joka kerta hakea. Sunnuntaina kotiinlähtö tarkistusta aloitellessa vastuuhoitajana toiminut kätilö huomasi ettei vauva ime oikein! Meinasi jäädä kotiin pääsy siitä kiinni. Vauvan kieli oli kitalaessa kiinni ja imi ikäänkuin omaa kieltään! Eipä se ihme ole jos paino tippuu ja se äidinmaito sairaalassa ei ehkä ole kaikista ravintorikkainta verrattuna omaan maitoon.
Vauva sitten rintakumin kanssa hoksasi imemisen,muttei jaksa kovin pitkään ylläpitää sitä. Reppana on niin pienikin että miten jaksaiskaan..Käskivät sitten toimia niin että imetän häntä joka ruokailulla sen minkä imee ja irti saa ja sitten jatkan omalla pumpatulla maidolla pullosta. Maitoa onneks on vaikka muille jakaa :) Tyttö sai kuitenkin sillä väärällä imuotteellaan maidonnousun aikaan kun tuskailin kätilölle kahdden päivän menneen hukkaan imetyksen kannalta : /
Nyt tyttöä sitten herätelläänn 3h välein syömään,rankaahan se on ja ollaan miehen kanssa ihan puhki koko ajan mutta tärkeintä on saada tyttö kasvamaan.
Huomenna tuleekin neuvolan terkka poistamaan haavan hakaset,tarkistamaan imetyksen,punnitsemaan tytön ja painamaan mun kohtua.
Kohtu supistui nopeesti sektiopäivän iltana jo,mutta nyt on jälkivuoto loppunut. Soitin tuosta eilen osastolle ja sanoin niukan vuodon olevan normaalia, koska kohtu pyyhitään kuivaksi sektion jälkeen, mutta käski seurata sitä ettei nosta kuumetta ja kovia kipuja. Sillon kyseessä tulehdus ja veri kertynyt kohtuonteloon.

Nyt pitäs vaan lapselle alkaa nimeä keksiä,eikä tyttö näytä miltään nimeltä jonka ehkä hälle haluaisin.. :rolleyes:


Voikaahan paksusti! Palailen toisinaan linjoille mutta varmasti harvakseltaan ja kai siirryn tuonne syntyneiden-palstalle. Ja mukavat jussit ellen sitä ennen käy lueskelemassa! :)


Tipetsu ja Prinsessa Ykä 5pv :heart:
 
poucodeamor: En mikään koira expertti ole mutta mitä omilla vanhemmilla on neljä koiraa ollut ja sisaruksilla/tutuilla niin en kyllä ottaisi pentua samaan aikaan kun on vastasyntynyt talossa. Pentukoira vaatii hirmuisen paljon työtä ja huomiota ja kouluttamista ja siinä kun on vielä vauva mukana niin huh huh... Jospa se mies malttaisi tosiaan odotella vaikka ensi kesään niin kerkeätte sitten kesittyä siihen koiraan myös täysillä ja nyt tällä erää keskittyä ihan vauvaan. :)

Äsken hoksasin että mullahan on tänään äitiysloman virallinen ensimmäinen päivä. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Mirella_36

Yhteistyössä