Heinäkuun Hellemasut 2012 **HUHTIKUU**

imetyksestä en aio imettää,pelkkä ajatuskin puistattaa. en osaa sanoa miksi,esikoisen kanssa ei sujunut,voi olla osuutta asiaan. mutta nyt en aio edes kokeille.

miehen juominen eipä ole menoja tarvinnut rajotella,yhdessä käytiin niin paljon ettei tuo nyt oikeen oo missään käyny. ei harrasta myöskään joka iltaista tissuttelua,joskus ruuan kans lasi viiniä tai viikonloppuna muutama kalja. tähänkin kyllä syy ettei juo nyt sen enempää. mutta kiva se mulle,ei yhtään kiinnosta kattella/haistella viinaa just nyt :)

mulla oli perjantaina neuvola lääkäri ja sielä se kummissaan mittas kahteen kertaan sf mitan 4 viikossa 19->27cm,ja mulla aiempi lapsi tosiaan se 5kg et nyt seurantaa vaan. osaako kukaan sanoa et jos tää vauvan kasvu jatkuu yläkäyrällä niin saanko mä mahdollisesti sen leikkauksen aiemmin? vai antaako ne vaan sen kasvaa kun tosiaan on jo tuo yksi iso takana. sokerirasitukset mulla 2* ok mut en sit tiä miks mulla noi vauvat kasvaa kauheesti :D

huomena 28!!! vika 10 kun kuitenkin sektio tehään ennen la:ta,jes!
 
  • Tykkää
Reactions: Omena85 ja TanjaSii
saako liittyä joukkoon?

nyt tuntuu että on aikaa, kun tuli työkiireiden keskelle stoppi. alkoi ennenaikaset supistelut. ja Tayssissa viivyin muutaman päivän.
nyt ois rv28 :) pitäisi pikkuinen pysyä sisällä vielä tovin. ja esikoinen 2v 6kk odottaa jo kovasti että veli syntyy eli poikalupaus annettiin.

yritän jatkossa päästä mukaan teijän juttuihin. kuulostelen ensin vähän mitä täällä puhellaan. nyt kun määrättiin lepoa niin on niin kovin tylsää vain.
 
tässä ilmoittautuu mukaan 28+2rvk:lla neljättä odottava mamma. ennestään pojat 12v ja 7v, tyttö 11v. Poikaa meillekin lupailtiin, rakenneultrassa täti sanoi, että ihme jos tuo tytöks tuosta muuttuisi. laskettu aika on 14.7(olis ikimuistoinen synttärilahaja isälleen) ja TAYS:ssa olis tarkoitus synnyttää. Ikävä kyllä, kolmas syntyi suunnitellulla sektiolla siellä, ja kohtelu osastolla henkilökunnan taholta oli aivan törkeää. Onneksi sain ajan pelkopolille, jossa voin kätilön kanssa käydä asioita läpi=). Uskon siis että se auttaa.. Isommat sisarukset ovat aivan täpinöissään vauvasta. Ja tuleva isukki sitä vasta onkin=)))
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Kääntyminen nukkuessa vaatii kyllä tuota mahan tukemista aina välillä, ne kiristykset on inhottavia. Olen vähän alkanut haikailemaan jotain ohutta tyynyä mahan alle, jotta saisin sen paremmin tuettua, mutta vielä en ainakaan ole sellaista muistanut illalla sängyn viereen hankkia.

Miehen biletys ei ole meillä aiheuta mitään, paitsi viskipaukku lauantai-iltaisin tyttären mentyä nukkumaan haisee pahalle mun nenässä. Tosin niin se haisee normaalistikin, joten ei ole kovin suuri muutos tuo. Siippa harrastaa kestävyyslajeja ja hänellä on tuo alkoholin käyttö aika vähäistä, saunaoluetkin ovat harvinaisia. Ja meiltä kun sairaalaan tulee matkaa melkein tunnin ajomatka, niin ajokuntoa on oltava.

Annales 28+0
 
Huomenta ja POKS 29! Jee, kohat 30 raja rikkoutuu!! :)

Kotiin jäämisestä Mua ei kauheesti kiinnosta miten muut tekee, itse ajattelin jäädä 2 vuodeksi kotiin, koska luulen että taloudellisesti ei ole mahdollista kahta vuotta kärvsitellä kodinhoidontuelle. Lisäksi kun on esikoinen tulossa niin eihän sitä vielä tiedä suuntaan tai toiseen että miltä se kotona oleminen sitten tuntuukaan. Itse olen perusluonteeltani kotona erittäin hyvin viihtyvää tyyppiä, mutta voihan olla että tämäkin muuttuu :)

Miehen menot ja juominen En ole lähtynyt "rajoittamaan", koska niin harvoin käy. Yleensä minäkin olen ollut tervetullut mukaan, mutta olen ilmoittanut että en jaksa. Toki vähän täytyy "mököttää" että yhyy mä jään tänne yksin :D Muutoin mies ei juo kotona kuin jonkun hassun saunakaljan, mutta hyvä pointti kyllä tuo ajokunnossa olo sitten kun LA lähestyy, ikävä toisaalta alkaa rajoittamaan oluita kun kesällä on kuitenkin kiva ottaa. Pääseehän sitä taksillakin jos nyt juuri sattuu synnytys käynnistymään kun olutta on ottanu :)

Sängyssä kääntyminen Heh, juu vaikeutuu koko ajan. :) Pitää oikein tehdä töitä että saa ruhon käännettyä kyljeltä toiselle. Mä niin ootan että posti toisi mun tilaaman raskaustyynyn!! Se on sellanen pitkä tyyny joka tekee kyjellään nukkumisesta mukavaa, tukee vatsaa ja sen saa polvien väliin. :p
 
Nukkumisesta Nukun siis yleensä kyljelläni ja tuosta kääntyilystä kirjottelinkin eilen. Toisinaan selkä kipeytyy kun kyljellään nukkuu ja kun selälleen kääntyy,se helpottaa selkää. Tänä aamuna heräsin selältäni aivan suorana. Nyt mulle sit hiipi mieleen että entä jos napanuora onkin kietoutunut vauvan kaulan ympäri?! Luin jostain ettei selällään nukkuminen ole hyväksi vauvalle ja että voi kuolla hapenpuutteeseen :O
On liikuskellut kyllä ihan normaalisti niinkuin yleensä aamuisin,eli melko vähän..Heräsi möyrimään tavalliseen 6:30 aikaan ja lopetti ehkä 7:30 ja sit on melko hissuksiin kun mä nousen sängystä. Mutta nyt en saa mielestäni tuota napanuora-juttua!!!



Tipetsu ja Ykä rv 30+2
 
Viimeksi muokattu:
Poksunpa minäki välillä, 27 on viikkoja viikonlopun jäljiltä kasassa. Lukenut olen kuulumisianne, mutta itse en oo ehtiny päivittämään. Samaa suht varovaista eloa täällä on ollu, masu kasvaa valtavaa vauhtia ja niin vatsatauti sairastettiin viime viikolla ja vatsa tuliki sit tositosi kipeäksi. Kävin äp:llä mutkan, mutta vaavilla kaikki on hyvin, siltä saralta ei mitään huolta!!=)

Nyt uus viikko ja toivottavasti masu alkaa olla pian normi kunnossa. Tää oli siis sellanen mulle ei niin normi vatsatauti.. Yöllä heräsin polttavaan vatsakipuun ja oksensin kaks kertaa, sit ei ollukkaa muutaku vatsakipu. Normaalisti tyhjennän vähintään sen puol vuorokautta molemmista päistä.

Mä oon ollu nyt toka lapsen jäljiltä hoitovapaalla näihin päiviin. Esikoinen meni vuoden iässä päiväkotiin ja ehti olla siellä puolisentoista vuotta. Aika meni hyvin lukuunottamatta ihan jatkuvia sairasteluja. Joka viikko lähestulkoon oltiin jossakin taudissa. Oli aina pientä pähkäilyä et kumman on nyt mahdollista jäädä lapsen kanssa kotiin. Nyt siis on tämä aika ollut antoisaa ilman noita murheita. Tulevan kanssa en varmaan enää ihan kolmea vuotta ole kotona, aika näyttää?? Mut me tosiaan saadaan aika ihan loistavasti kulumaan kotona. Käydään kerhoissa, puistoissa jne. Päivät menee tosi nopeeta ja koen et tää on ollu mulle ja toivottavasti lapsillekkin ihan parasta aikaa.

Alkoholia meillä ei kulu juuri ollenkaa ja harvemminpa miehellä on noita omia iltamenojakaan. Ne on vaan jääny lapsien myötä. Joskus mies käy kavereiden/työkavereiden kanssa kaupungilla, mut ääreistä harvoin. Sillon ei kyllä voi vastaan pistää.. Ollaan aikalailla perheenkesken viihtyviä, siis sillai et lapset on matkassa meidän jutuissa.

Nyt miettimään päivän menuuta lapsille.. Mitä siis tänään syötäisiin???
Hauskaa viikkoa kaikille!!!
Tiisu 27+2
 
Bilettämisestä: Me ei olla kumpikaan mitään "bilettäjiä", enemmänkin keikoilla käydään katselemassa ja nytkin ollaan viikonloppuna menossa isolla porukalla kattelemaan vähän hevi-musiikkia :). Mies on ollut jo monta vuotta absolutisti ja lopetti tupakoinninkin esikoista odottaessani. On kyllä hienoa, ettei tarve kilahdella toisen juomisesta lainkaan - riittää niitä muitakin aiheita kuitenkin :).

Viettelen täällä ensimmäistä lomapäivääni. Hienoa aikaa, vaikkei vielä tätä oloa sisäistäkään. Siivoillut olen ja kaupassakin pitäis käydä. Ihan normaalia arkea siis.

SiinaS 28+6
 
Neuvola lääkärillä käyty.

Paino: 200g tullut neljässä viikossa. Elikkäs tähän mennes tullut 4,4kg.
Turvotus: -
RR: 120/78
Pissa: -/-
Sf: 25 eli yläkäyrän tuntumassa menee.
Sydämen syke: 160

Kohdunsuu pehmeä, ulkosuu auki ja sisäsuu kiinni. Kaikki siis hyvin.:) Poikahan ei yhtään tykännyt kun masua tunnesteli vaan monotti hurjasti koko ajan takaisin. :D

Bilettämisestä ollut puhetta. Ennen raskautta tykkäsin välillä käydä vähän tuulettumassa. Yleensä jossain keikoilla tuli käytyä. Mies ollut kova ottaa kuppia ennen kuin tutustui muhun. Nykyään käy kerran kuussa kaverien kanssa istuu iltaa ja ottaa sen muutaman. Kotona joskus saunan jälkeen saattaa ottaa pari muttei sen enempää.

Siiseli84 ja Nuppu 26+0 POKS!!!
 
Tipetsu Minulle lääkäri sanoi, ettei veren kierto toimi selällään nukkuessa. Joten myös äiti kärsii ja aamulla on paha olo. Neuvoi nukkumaan kyljellään. Olin erittäin järkyttynyt kuulemastani. Mutta kauheasti on asioita mitä ei saisi tehdä, mitä ei saisi syödä, jne. Että tiedä mikä on oikein.
 
Mua ei oo kukaan kieltäny nukkumasta selällään. Oman vaikean olo alkaa huomaamaan nyt ku paketti niin iso, että painaa keuhkoja jo huolella kasaan joten selällään olo on mulle epämiellyttävää. Se miten selällään olo vaikuttaa napanuoran kietoutumiseen on aika moista hakuammuntaa. Miten sitä edes on voitu tutkia? Tosta vauvan vereenkierrosta vielä niin sehän hoituu kuitenkin istukan kautta ja en tajua sitäkään miten äidin asento voi vaikuttaa istukan toimintaan. Istukka voi olla missä tahansa kohtua ja lapsen painon pitäisi jotenkin haitata sitä riippuen aina siitä mitä äiti tekee ja miten lapsi on joten jokaisella naisella pitäisi olla sitten joku asento mikä haittaisi. Nää on vaan nopeita ajatuksia asiasta..

Sandrastiia ja Mini rv31
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: SEE ja Juuli-Luuli
Heipä hei hellemasut ja tervetuloa uudet!

Täällä on mahassa jytätty kovasti koko päivä. :heart: Ihanaa. Pari päivää olikin vähän hiljaiseloa niin ehdin jo huolestua vaikka liikkeitä siis joka päivä tuntuikin mutta ei niin paljoa. Liekkö ois toinen ollut niin päin että on muksinut minua sisuskaluihin päin. :)

Nukkuma asennon vaihtaminen on kieltämättä nykyään haasteellista. Mulle tulee välillä yöllä tosi polttava/repivä tunne alavatsaan, yleensä vinoihin vatsalihaksiin jos unissaan alkaa kääntää kylkeä eikä tajua käsillä avittaa. Satuu hetken ihan pirusti. Mahaa mun ei tartte tukea mutta käsillä pitää itseään nostaa ja kääntää kun vatsa"lihaksia" ei tosiaan voi käyttää (jos niitä nyt vielä on jossain... :D ).

Mitä selällään nukkumiseen tulee niin olen jostain lukenut että voisi haitata äidin verenkiertoa ja aiheuttaa pahaaoloa mutta mulle ei tällaisia oireita ole tullut joten olen nukkunut selällään, itse asiassa olen nukkunut pari yötä sitten vielä jopa mahallaan, heräsin siis mahaltani. Jossain vaiheesa näin päin kääntynyt. Mietin kyllä että onkohan se pahaksi vauvalle mutta luulisi kehon aika äkkiä ilmoittavan jos näin on.

Mies vaan väittää että olen alkanut kuorsaamaan... :D En usko.

( . )
Vauvan huoneen remontti edistyy. Työpäivätkin käy vähiin, enää 3 päivää ja sitten voipi alkaa odotella vaavin syntymää eli pyykätä kovasti, laittaa vauvan huonetta kun remppa valmistuu jne. Viikonloppuna pääsen viimein sinne Ikeaan shoppailemaan.

Mutta kohta vähän pizzaa ja leffaa maanantai illan ratoksi.

Mukavaa alkanutta viikkoa hellemasut!!

Omena ja Pikku N 26+5
 
Ilmeisesti tuo napanuorankin kiertyminen kaulan ympäri on yleistä. Siihenhän ei voi vaikuttaa sitten millään jos näin olisi..Ja kaippa se suuremmalla todennäköisyydellä menee kaulan ympäri silloin kun vauva itse pyörii ja hyörii sen solmuun..Ei siitä sen enempää,mutta selälläni en halua nukkua enää..

Tilasin just oz.babysta imetysliivejä. Saumattomat ensi alkuun ja myöhemmälle sitten kaarituelliset. Tässä mietin jo kotiutumisvaatteita vauvalle kun kesäkuisten pinossa näitä jo mietiskellään. Pesin myös koneellisen tänään vauvan vaatteita ja peittoja,saapahan nekin sitten puhtaina lipastoon pois muovipusseista.
Elloksella ois ihana neulehaalari jos sattuu keli olemaan jotain muuta kuin hellettä kesäkuussa. Semmonen nallehaalari löytyy kyllä lipastosta,joka siis melko paksu ja ihanan pehmeä karva siis päällinen. Korvatkin löytyy :) Mutta ehtiihän näitä vielä funtsia,toivottavasti..:)



Tipetsu ja Ykä rv 30+2
 
Tipetsu,tuskin se napanuora on vauvan kaulan ympärillä,miksi ajttelet että olisi? Mutta tosiaan ei ole hyvä nukkua selällään,mutta tuskin se lapsi sentään ihan helposti sen takia kuolee hapenpuutteeseen..selällä nukkuessa kohtu painaa mahalaskimoa ja aiheuttaa happivajetta.Itsekin olen huomannut että välillä selällä maatessa tulee huono olo.Mutta jos lapsi kuolisi hapenpuutteeseen selällä nukkumisen takia,niin johan siinä jo äitikin olisi tukehtunut..tännepäs on tullut monta uutta odottajaa vielä tässä vaiheessa,tervetuloa teillekin! :wave: Mulla on huomenna neuvola.. MB rv 31+2
 
  • Tykkää
Reactions: Jenssi ja Omena85
Tervetuloa kaikille uusille!

Nukkumisasennoista oli juttua. Mä nukun nykyään pitkälti kyljellään, mutta välillä vanhasta tottumuksesta pyörähdän unissani selälleen. Pitkiä aikoja en selällään nuku, mutta en oo huomannut että tulis paha olo. Mies vaan on niin tarkka selällään nukkumisesta, että jos se herätessään näkee mun nukkuvan selällään alkaa heti tökkiä mua hereille ja käskee kyljelleen :LOL:

Sitten oli nimistä puhetta. Meillä on jo pari vuotta ollut tytölle ja pojalle nimet valmiina, tulevasta pojasta tulee Onni :heart:

Kävin tänään neuvolassa tarkistamassa hemoglobiinin, kun sitä ei viime käynnillä tarkistettu. Oon ollut päälle viikon joka päivä törkeen väsynyt, joten ajattelin käydä tsekkaan. Viimeks kun hg tarkistettiin joskus maaliskuussa, oli se 135. Nyt se oli tippunut ja oli 115. Terkka sano että toi on periaatteessa usealla ihmisellä normaali arvo, mutta kun mulla on ollu noin "vahva" arvo aiemmin niin toikin tiputus saattaa hyvinkin vaikuttaa väsymyksenä. Pitää huomenna käydä hakemassa nestemäistä rautaa, kokeillaan sillä näin alkuun kun on vatsaystävällisempää. Lisäks tarvii ostaa jotain raskausajan monivitamiinia ja korvata sillä pelkkä D-vitamiini mitä nyt syön.

Huomenna olis sokerirasitus, jännittää ihan pirusti..
 
nukkuma asennosta siis ite nukun molemmilla kyljillä,ja herään aina ennenkun vaihdan kylkeä..outoa muuten,nyt vasta tajusin.. ja sit kuolaatteko muut nukkuessanne? kun mä oon huomannut et öisin ja aamusinkin kun herään,on tyyniliina märkä suun kohalta,ja suusta tuntuu tippuvan jtn..!

Kattelin tuossa muutes tyttöjen neuvolakortteja,ja aikas pienempiä sf mittoja on ollut kuin mitä mulla oli esim.nyt viime käynnillä 27+..ja muistin et kun kävin silloin 4d ultrassa,niin vauvan painoarvio oli tuolloin hyvä rv22,mutta sanoi et syntyessään voi olla jopa 5kg!:O en oo viä sanonut terkalle mut ens vk on perjantaina aika ja aion mainita.

tuntuuko muilla et aika menee liian hitaasti?? kun miettii et heinäkuuhun on viel aikaa,3kk:tta...mut silti se alkaa olemaan jo lähellä...
Viikot kuluu kokoajan,mut tuntuu et ne kuluu hitaaaasti!!!

ja nyt kun multa on alkanut ihmiset kysymään et koska synnytät,ja sanon niin vastaus on yleensä ollut et "ai heinäkuussa vasta"
 
Sandrastiina,tavallaan joo,mutta tarkoituksella se on 27.6.Oikeastaan mun l.a. on virallisesti jo 23.6.,mutta hiukan normaalia pidemmän kuukautiskiertoni takia (ovis myöhemmin) olen lisännyt tuohon viralliseen l.a.:aan 4 päivää -se on ehkä lähempänä todellisuutta.Vaikka en sitä varsinaisesti tiedäkään milloin se ovis oli.Viikot sit kuitenkin lasken kuukautisten alusta asti -luonnollisesti. :rolleyes: PTT,musta taas tuntuu että aika on ruvennut menemään nopeammin! Rakenneultran jälkeen,ja varsinkin viimeviikkoisen kontrolliultran jälkeen on siltä tuntunut.No,mä olenkin täällä hellemasuista lähes pisimmällä..enää 2 kk jäljellä! Lähes kaikki tarvikkeetkin olen jo hankkinut.Enää puuttuu vaipat,harsot ja tuttipullot..riittääkö muuten 1-2?? =)
 
  • Tykkää
Reactions: Sandrastiina
nimiä: tytöstä tulee (ehkä) Ellen Anni Lyydia/Adeliina ja jos poika niin tulee Julius Lenni Johannes :) En oo kyllä mitenkään rajoittanu miehen menoja kun kerran kahdes kukaudes käy jossain :D exä oli sellanen joka ilta tissuttelija ja sitä mun hermoni ei kestäisi enää :D aina ei ees vloppuisin saunakaljaa juo. Viimeksikin taisivat tytön kanssa juoda molemmat saunas pillimehua :D paljastakaa nyt muutkin noita nimiä kun ois kiva nähdä minkälaisia muut on miettinyt :D

ludmilla ja muru ja huomenna poksuu 26+0 :)
 
PieniTytönTylleröinen olen kanssasi samoissa fiiliksissä, aika kuluu madellen. En malta odottaa pienokaiseni ensinäkemistä ja heinäkuuhun tuntuu olevan vielä aivan liian pitkä aika, mutta samalla jänskään synnytystä aikalailla, ensimmäiseni kun hän on.
Omassa tapauksessa laskettuaika osuu suht lähelle omia syntymäpäiviä 20.7 ja itse olen aikanani tullut maailmaan 11.7. Voi olla että kakskymmpiset juhlitaan kättärillä:p
Pari kertaa olen kyllä havainnut kuolaavani.. jota siis normaalisti en mielestäni tee:cool: johtuneeko sitten hengityksen vaikenemisesta nukkuessa vai mistä. Mieheni on ollut kovin kiitollinen kun olen rauhoittunut nukkuessani, aikaisemmin olin kuullemma aikamoinen tuulimylly nukkuessani, mutta liikkumisen vaikeutuessa 360 asteen käännökset ei vaan oikein suju:D
Pikku poju myllertää hirmuisesti niin että masu vaan heilahtelee, mutta hiljaisempiakin päiviä on, jolloin olen tietysti huolesta soikeena onko hänellä kaikki hyvin, mutta en ilmeisti ole ainoa=)
Olen itse suht pienikokoinen, ennen raskauttani oikea laiheliini, mutta nyt olen lihonnut jo 9 kiloa ja voi tätä lihoamisen iloa:D Toivottavasti ainakin osa nousseesta painosta säilyy. Muutokset kehossani saa minut tuntemaan aivan uudenlaista naisellisuutta mitä en ole ennen tuntenut:heart: Pyöreys on naisellisuutta!
Kysymys: tuleeko teidän rinnoista sitä maidon "esiastetta"? (kovin vitsikäs mieheni sitä spyrmaksi nimittää... -.-) itselläni tihkunut jo viikolta 20 asti ja sotkee kaikki rintaliivit ja yöpaidat. Suojuksia ostin mutta täytyy sanoa ettei näiden muotoilu ole mikään riemuvoitto...
 
Mulla on tullut muutaman kerran jotain maidon esiastetta, oli kyllä ihan kirkasta mutta tuli kun tissiä puristi :D

Sokerirasitus käynnissä, 7.40 sain litkun ja hyi kamala kun alkaa olla tosi huono olo!
Sokerirasitus tosin alkoi lupaavasti, neuvolantäti ei ollut tehnyt labraan ollenkaan lähetettä! No, labra sanoi että otetaan riski ja alotetaan niin hän sit kasilta soittelee neuvolasta lähetettä. Voihan piru!
Mulla se sokerilitku oli appelssiinilla makeutettua, mutta tiukkaa teki silti saada se alas, loppua kohden alkoi suuta kuivaa ja tökkiä hirveesti..

Tulokset jännittää vieläkin hirveesti..
 

Yhteistyössä