Heinäkuun Hellemasut 2012 **HUHTIKUU**

Meillä on pienokaisella sen verran rytmiä, että iltaisin kun rauhoitun nukkumaan, alkaa pienokainen jumppaamaan ja jumppailee sellaisen puolisen tuntia kunnes rauhoittuu. Lisäksi yöllä kun herään vessaan, niin pienokainen herää melskaamaan ja melskaa taas sellaiset puoli tuntia ennenkun rauhoittuu :D

Onko kenelläkään muulla ollut välillä alavatsassa sellaista jomottelua, vähän kuin juuri alkaneista kuukautisista kuukautiskivut? Mulla on ollut toisinaan, taas tänään aamulla kun heräsin niin jomottelee ja nipistelee :| Mietin vain että mitähän se voisi olla?
 
Istun tällä hetkellä sokerirasituksessa. Viimeinen puolituntinen menossa ja tähän mennessä arvot olleet kohdillaan. Ihan ok olo, hieman alkaa olla nälkä ja tyttökin hieman taitaa jo odotella aamupalaa, sen verran melske käy mahassa koko ajan. Onneksi otin Ipadin mukaan niin saa ajan kulumaan ihan hyvin. Täällä tosin on muitakin odottaviä äitejä. Lisäksi tarvitsee sanoa, että oli super helppoa, kun ajan sai varattua netistä! Ei tarvinnut soitella ja yrittää sopia aikatauluja.

Itse rasvaan ihan Apobasella kuten normaalistikin, atoopikkona en liiemmin noihin kaupan rasvoihin koske, vaan ostan aina apteekista. Reseptillä kilo sinistä apobasea maksaa muistaakseni noin 17€.


/Pepi & pikkune 27 + 4
 
Viimeksi muokattu:
U2
Heippa!

Neuvolalääkäristä terveisiä rv 29+2! Suluissa rv 24+1.
Pissa puhdas
Rr 124/62(133/80)jee, ei ainakaan nousussa..
Paino 69,7kg(67,4kg)+550g/vko
Sf-mitta 29cm(20cm) HUI
Rt
Syke, en kysynyt, mutta nopea oli sen hetken kun kandi sen löysi. Kova melskaus juuri menossa :D
Kohdunsuu kiinni, 3cm ja kiinteän/pehmeän väliltä.

Kaikki siis hyvin, ihanaa!! Ja saikkarille laittoi issiaksen/selän vuoksi. (JEEEE, tuonne ne enää töihin palaa!!)

Voikaa pulleasti ja nauttikaa tulevasta keväästä!

U2&Köpiel rv 29+2
 
  • Tykkää
Reactions: Minityyppi
vauvan rytmistä en ole kyllä huomannut mitn.enkä laittanut merkille,koska ja missä tilanteissa melskaa.

juu en aio ottaa mitn.ressiä noista mittauksista,ja hyväksihänne vaan onkin,opinpahan samalla syömään kunnolla:D
Nytkin aamun arvot oli ihan hyvät.

Viikon päästä olisi sit neuvolalääkäri,kiva kuulla et mitä tuonne sisälle kuuluu,ja missä asennossa kaveri majailee.
millä viikoilla vauva yleensä on jäädäkseen asentoon kun asentoon?
tämäkin varmaan yksilöllistä on,joillakin voi vielä vaihtaa asentoa kun toisilla on jäädäkseen.

Esikoisen neuvolakortista katsoin,niin oli jo rv 28 vai oliko 30 niin perätila,ja siitä loppuunasti oli perätilassa. eli ei vaihtanut enää asentoa.
PTT 26+1
 
Rytmistä Meijän vauva nukkuu kiltisti silloin kun mäkin nukun, viime yönäkin 12h putkeen. Edes yöllisillä vessareissuilla, joita on paljon, ei herää. Se jumppaa aamulla kun herään ja juon aamukahvin, välillä töissä ja sitten illalla telkkaria katsoessa. Jos menen sänkyyn lukemaan illalla saattaa olla jumppatuokio, mutta se rauhoittuu kyllä.

^Kuulostaa aika aikaselta jos vauva jo rv 28-30 asettuisi jonhonkin vakiasentoon? eikös sillä ole vielä vaikka kuinka paljon tilaa liikkua siellä?

Neuvolan lääkäri maanantaina ja eka sisätutkimus! Miten musta kuulostaa että teillä muilla on ollut sisätutkimuksia ihan perusneuvolakäynneillä?? Meillä se pitää olla lääkäri eikä neuvolatäti.. ja ilmeiseti vain yksi sisätutkimus sitten ennen synnytystä.. tuntuu kauhean vähältä??
 
Meillä vauva kyllä peuhaa pitkin yötä. Mies tulee aina paljon myöhemmin nukkumaan kuin minä ja sano, että kun laittaa läden mahan päälle, on siellä kunnon tanssit menossa. Tämä mamma vaan nukkuu niin sikeästi ettei herää moiseen..Muutenkin on siunattu hyvillä unenlahjoilla, tosin jos esim. koira on levoton yöllä ja taahaa, niin siihen kyllä herään...:p
 
Heippa,
Nopea piipahdus täälläkin... Olen ihmeissäni ollut nimittäin tässä mahavaivojen takia :|... Kirjoittelinkin jo aiemmin tuonne fb-ketjuun ja kyselin, olisiko muilla kokemusta Obsidan-valmiteen aiheuttamista reaktioista. Otin raudan käyttöön siis viime neuvolan jälkeen 24.3. Apteekista farmaseutti suositteli nimenomaan Obsidania vastoin neuvolan vinkkejä, jos on herkkä maha. Mahavaivoista olen nimittäin saanut kärsiä koko pienen ikäni ja ärtynyt paksusuoli myös diagnosoitu :p...
No nyt olen toistamiseen s-lomalla tällä viikolla tuon vatsan takia. Maha ripulilla oli taas jo aamusta. Noustua oli hyvä olo ja rohkenin ottamaan Obsidanin - sunnuntai-aamuna viimeksi otin edellisen. Kerkesin 15 minuuttia aamuaskareita touhuilla, kun mahassa alkoi taasen vääntämään :( Aamupalan aloitin kuitenkin normaalisti - tosin kahvin sijaan vihreän teen kera. En kerennyt aamupalaa pitkään syödäkään, kun jo toista sämpyläpalaa haukatessani alon yökkäilemään ja olo oli kylmänhikinen ja maha edelleen möyrysi. Loppu sämpylä jäikin syömättä, mutta viilin sain jollakin tapaa alas nopeasti mustikoiden kera - ja sitten äkkiä vessaan... Maha jälleen kuralla, mutta ei rauta läpi ollut vielä kerinnyt mennä - ei ajallisestikaan mahdollista.
No soittelin aamulla ensin esimiehelle ja sitten työterveysasemalla käynti... :whistle: Sain saikkua kaksi päivää... Ja mahaoireet osin edelleen jääneet mystiseksi. Mustikkakeittoa ja jaffaa otin myös kehiin, mutta nyt en sitten olekaan taas ripuloinut aamun jälkeen. Maha ei normi, mutta onko tämä nyt sitten "rautaripulia" vai jokin tarttuva suolistotulehdus - joita meillä kyllä töissä terveyskeskuksen vuodeoastolla on ollut runsaasti liikkeellä viime aikoina... :p
Onko kellä vastaavia kokemuksia täällä raudan syönnin aloituksen jälkeen. Olen itse aloiottanut annostuksen vain joka toinen päivä, aamulla ennen aamupalaa (1/2 tuntia)... En uskalla näillä näkymin kohta syödä mitään rautaa, vaikka neuvolaan tiistaina soitettuani neuvoi terveydenhoitaja varovaisesti kokeilemaan, kun mahaoireet helpottavat. Eilisen kerkesin vain olla normipäivän töissä - tällä viikolla :|...

Haave 2010 rv24+2
 
haave2010: samanlaiset kokemukset myös minulla (itsella keliakia, joka tekee todella herkkävatsaiseksi). Obsidan ei toimi ollenkaan, mutta Maltofer-tipat ovat olleet hyviä. Ne ovat aika kalliita, mutta hintansa arvoiset eikä edes maistu pahalle.
 
  • Tykkää
Reactions: haave2010
Moikka. Mulla kokemusta obsidanista. Teini-iästä asti oon kärsiny huonoista rauta-arvoista ja aloitin raudan syömisen obsidanilla. Maha oli aivan kuralla, joten olen ettiny itelle sopivaa valmistetta. Ja sellatteen oon löytänytkin. Tulostuksen esikatselu
Tuota siis käytän. Rautapurutabletteja siis. Mun mahalle ainaki tosi ystävällinen. Ootko muistanu Haave ettet ota rautaa laktoosituotteiden yhteydessä. Väliä pitää pitää parisen tuntia ku laktoosi estää raudan imeytymistä. Sitä en oikeestaan tiedä mistä noita rautapurkkeja saa, koska äidiltäni haen aina uuden purkin ku vanha lopussa :LOL: ja hän tilaa niitä tuolta Amwaylta.. Tsemppiä! Toivottavasti mahavaivat vähenis!

Maisa & Vintiö 27+6
 
  • Tykkää
Reactions: haave2010
Kiitos vinkeistä... Tuota Maltoferia neuvolassa suosittelivat, mutta apteekissa olikin farmaseutti toista mieltä...:p Ja tuo Maisan linkki tuntui mielenkiintoiselta, mutta en tunne muuten tuotetta, enkä jälleenmyyjistä meidän alueellamma ole kuullut kuuna päivänä. Taitaa olla ns. verkostomarkkinoinnissa myytävä tuote..? Vähän niin kuin Tupperware-tuotteet yms...
Ostin kaupasta ainakin ensi hätään maksamkkarapötkön... Sitähän saa kohtuudella syödä - eikä maksanut kuin 1 eur./pötkö K-kaupasta - tarjouksessa kun oli ;)
Mutta vinkkejä edelleen otetaan vastaan! :)
 
Mulle kans tuo rautatabletti tuntuu nyt aiheuttavan mahavaivoja, joten ensiviikolla kun saan rahaa, niin käyn hakemassa nestemäistä rautavalmistetta, sen ei pitäisi aiheuttaa mahavaivoja.

Maijamehi ja katkarapu rv 27+0 (poks poks poksuu:))
 
Heippa!

Täällä vaan masua kasvatellaan eikä juuri sen ihmeempiä ole olossa taphtunut. Toki itsekkin oon joutunut ähisee ja puhisee housujen, sukkien ja kenkien laiton kassa jo pari viikkoo. Että odotankin kesää kun saa kengätkin vaan työntää jalkaan! :)

Tietynlaista rytmiä on pupusella masussa havaittu, mutta mistään kellon ajoista ne ei ole kiinni! Just enne nukkumaan menoa on kaikista kivoin myllätä! :)

Me meinataan mennä 31.5. naimisiin pikasesti maistraatissa ettei tarttis sitten muuten byrokratian ja isyydentunnustuksien kanssa tapella kun vauva syntyy, joten sukunimi tulee meillä molemmilla, vauvalla ja minulla, olemaan miehen!

Meidän neuvolatäti on ihan kiva, oikeen reipas ja hyvätuulinen ja muistaa kaikki tärkeät, mutta jää jotenkin aika etäiseksi. Ei ihan kaikkea halua itsekkään kertoa kun en saa sellasta tiettyä yhteyttä häneen! Mutta muuten on sujunut hyvin ja oonkin kyllä ollut tyytyväinen häneen.. :)

Mä oon pessyt vauvan vaatteet sitä mukaan pois kaappiin, kun niitä on tullut!

Onkos kukaan muuten miettinyt/kokenut/suunnitellut luonnomukaista tai ainakin kivunlievityksetöntä synnytystä? Mua jotenkin kiinnostaisi, mutten halua olla liian naiivi, kun kuitenkin kyse on mun ekasta lapsesta eikä kivuista tai siitä miten mä ne koen, ole mitään hajua! Ainakin mun lähtökohtana on se että yritän pärjät niitten kipujen kanssa mahd. pitkään omilla voimavaroilla ja yritän olla panikoimatta sekä rentoutua! :) Mikäs on muitten mielipide tästä?

Mahtavaa kevään alkua kaikille
LaraT ja puputupuna 28+3 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: haave2010 ja Jebbis
moikka moi :wave:
sektio oonkin odotellu jo koska päästään tähän aiheeseen,nyt se rupee ajankohtanen oleen. ällistyttävää et kohta enää 10 viikkoo jäljellä!

itse siis aion vaatia suunnitellun sektion,saa nähdä paljonko tayssia vastaan saa tapella :) ihan vaan siks et luotto kaikkeen on mennyt kun eka lapsi painoin 4920kg! kukaan ei osannu ajatellakkaan et semmonen olis tulossa,nyt mua kyllä syynätään ja sokerirasituksetkin oli puhtaat mut silti...

oon ite sitä mieltä et synnytystä et voi koskaan suunnitella etukäteen. mulla meni litra verta ja jouduin viikon sit kulkeen pyörätuolilla,kun taas mun kaveri joka oli sektiossa ei käyttäny kipupumppuaan loppuu,oli hyvässä kunnossa heti seuraavana päivänä..niin se vaan menee.

nyt on alkanu kauhee pelko iskeen! ensin meen taas sinne pelkopolille ja sit siitä jotenkin ilmeisesti eteenpäin,mikäli jollain on tuoreita kokemuksia ja nimenomaan tayssin toiminnasta niin kuulen mielelläni. toivoisin kans et leikkais mahd pian,mut pelottaa ja mietin sitäki et jos saan jonku paniikki kohtauksen siinä leikkurin pöydällä,saakohan mitään rauhottavaa esilääkitykseks??

täälä on kyllä liikkuvainen tyttö masussa,välillä venyttelee raajojansa niin et tuntuu :D
 
pitkästä aikaa kirjottelen. Lueskellu oon kyllä :) pinnasänky on nyt kasattuna makkarin nurkkaan :) Kun ei meinaa oikein tajuta että vauva on tulossa niin nyt on jotain rekvisiittaa jo esillä :D me nyt sitten kuitenkin päätettiin jäädä tähän kaksioon vaikka vauva syntyykin :) eiköhän me mahduta ja kun on kämppä niin kivas paikas lapsien kannalta kun noin puoli kilometria keskustaan ja kaks leikkipuistoa ihan vieressä. Hankintalistalla ois viä leikkimatto, sitteri, harsoja, tuttipullot ja tutit sun muut :) meillä on turvassa kaikki vakuutukset ja sieltä nyt vauvavakuutustakin kysyttiin mutta rupesin nyt kans tuumaamaan että onkahan se nyt ihan turha. Tytöllä 3v otettiin silloin 2kk iässä se vakuutus ja kertaakaan(kop kop koputetaan puuta) ei oo sitä tarvittu. Ja ihan hurjan kallis oli ainakin turvalla se vakuutus. joku 400e vuodessa.
synnytyksestä Toiveena ois mahdollisimman luonnonmukainen synnytys :) esikoisen synnytyksessä olin ammees lillumas ja kaurapusseja lämmitettiin ja ilokaasua vedin. Toivotaan että tälläkin kertaa selviän noilla. Mä vihaan piikkejä joten mitään selkäydinpuudutusta en aika todennäköisesti ota. Monelta oon kyllä kuullu että se helpottaa valtavasti oloa mutta pelkään että se saattaa pidentää synnytystä.
Omaan oloon nyt ei juuri kummempia. Liitoskivut on välillä tosi kovat ja nyt kun on ilmat lämmenny niin mieli tekisi kovasti lenkille mutta eilinen lenkkiyriyts tuotti niin tuskaa että parempi kun nyt en hetkeen mene :/ kilometrin kävelin ja sitten alkas aivan kamalat kivut liitoksissa ja myös koko vatta oli ihan kova ja melkein kumarassa piti kotia takasin kävelle ja nyt onkin sitten paikat ollu todella kipeät :/
mutta ihanaa kun ilmat lämpenee niin kesä on lähempänä :) töitä mulla on viä 9vkoa että toivotaan että pysyn kunnossa ja jaksan loppuunasti ja jos en jaksa niin haen saikkua :D

Ludmilla ja muru 24+2
 
  • Tykkää
Reactions: haave2010 ja LaraT
JenniAa Mulla on ollu välillä juurikin tuollaista jomottelua/polttelua. En tiedä mistä johtuu, mutta synnytyksen supistukset tuntu samalta, vaan 100 x voimakkaampina. Neuvolatätini ei ottanut kantaa asiaan mitenkään. Hänen mielestä se on kohdunkannattimien kipua. pöh, kai mä tiedän miltä ne tuntuu. Olen vaan sitten ottanut iisimmin. Nyt ei oo pariin viikkoon tuntunut polttelua.

Synnyttää Tahtoisin kanssa mieluiten ilman mitään piikkijuttuja :/ Olen kaksi synnyttänyt luomuna ja kolmannen kanssa kokeilin sitä minispinaalia ja voi mikä vikatikki, kätilöopiskelija ei hoksannut katetroida ja joka supistus kun piti työntää oli kuin puukolla lyöty alavatsaan. Ei siis sellaista normaalia työntöpolttoa. Tosin olen kuullut siitä paljon hyvää. Amme, suihku, kuuma vesi, kävely, ne auttaa mulle tai ovat auttaneet :D Kaikki kolme ovat syntyneet alle 4h, joten ei sitä kauaa tarvitse olla kipeä.
Voi miten mä toivon että se istukka siirtyy ja saan synnyttää alakautta. Mä en taho sektioon

Astral
 
  • Tykkää
Reactions: haave2010
neuvola kehoitti ottamaan raudan (nimenomaan obsidanin) yötä vasten jos pahoinvointia. Jos luette haittavaikutukset pakkausselosteesta niitä on liuta. Nestemäinen rauta nostaa heikommin hb, mikäli se on tosi matala. Itellä obsidan kovettaa vatsan..

kätilöitä työkavereina ja varoittelivat liikaa haaveilemasta tietynlaisesta synnytyksestä. Sitä ei voi suunnitella etukäteen tai tietää miten jaksaa/kestää koko homman, riippuu hirmuisesti miten synnytys eteenee. Avoimin mielin tämä mama siihen mennossa mikäli sektiolta vältyn ainakin lähtökohtaisesti

vaatimalla vaadittu sektio voi olla haasteellinen saada vaikka iso lapsi viimeksi olisollu.. Sektiosta aika paljon enemmän haittoja jos niikseen osuu kohdalle ja lapsi voi myös siinä vahingoittua. Itse en uskaltaisi sellaista ratkaisua tehdä ja kantaa kaunaa mikäli tmp jotain haittaa vauvalle tulisi.

vauva voi kääntyä väärään tarjontaan hyvin lähellä synnytystä vielä, oma veli ollu nurinperin vaikka käännettiin pari kertaa. Viimeisen kerran käännettiin synnytyksen alkuvaiheessa ja sillon asettu heti paikoilleen, tai jäi jumiin lantioon :D

(.) vauva rt ja todella ilkeästi alkanu ojentelemaan itseään kohduunsuuta vasten. Olo sellanen, että tarttis jalkoja pitää ristissä :) ettei tipu kyydistä. Tosi vaihtelevat ajat millon jytää, riippuu pitkälti mitä teen töissä ja vapaa-aikana. Mitä altiivisempi olen sen hiljasempi kaveri ja toisinpäin. Turvotukset iltaa kohden jaloissa lisääntynyt viime viikon aikana ja paino nousee +1,5kg aamusta iltaan ja tasoittuu yön aikana.

Sandrastiina ja Mini 29+3
 
Olen samoilla linjoilla tuon "synnytystoiveen" kanssa... Kolme syntyneet "lähes luomusti" - ilokaasua on jonkin verran mennyt... Kun keskimmäisen kohdalla hät´hätää hätäsektiolta vältyttiin, niin tähän asti menneet synnytykset odotusten mukaisesti kuitenkin,... mutta ammetta en ole päässyt vielä kokeilemaan - haaveena olisi... Juuri eilen mainitsin asiasta muuten puolisolleni, kun AVA:lta "Pieniä ihmeitä" katseltiin... :heart:
Tosiasiassahan ei etukäteen voi hyvin tarkkaan tehdä suunnitelmia, että miten synnytys menee... Kaikki on kuitenkin niin tapauskohtaista - toivoa ja rukoilla toki saa, että mahdollisimman hyvin kaikin puolin menee omalta ja lapsen kannalta :)...
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: LaraT
Taalla myos haaveena luomusynnytys...mutta menen avoimin mielin, ts. jos tuntuu etta esim. epiduraalia tarvitsee ehdottomasti niin sen otan. Mutta koetan mahd. pitkalle ilman laakkeita. Sektiota en missaan nimessa haluaisi ellei ole pakko.

Vauvan rytmista... en ole sen kummempaa rytmia huomannut kun etta harvoin tunnen liikkeita jos olen itse liikkeella, istuessa tietokoneella tai sohvalla ja illalla sankyynmennnessa alkaa jytailla... Yolla tuntuu nukkuvan ja aamulla heti kun heraan ja alan jutella koirille, alkaa vauva potkia... Hauska valilla seurata kun maha tarahtelee potkujen voimasta:). Tuntuu etta maha on ihan nyt viikon sisalla taas kasvanut selvasti!

Onko muita 3D/4D-ultraan menijoita? Meilla on tarkoituksena menna lahiakoina, varasin jo ajan ensi perjantaiksi mutta nayttaa silta ettei miehen tyokuvioiden takia paasta...koetan saada ajan ensi viikolle kuitenkin. Halvin 4D-paketti taisi olla jotain 85 dollaria (n. 60e), kallein 205 dollaria. Kalleimmassa tulee kuvien mukana CD jossa 4D-livekuvaa musiikin tahtiin:heart: Taidetaan ottaa joku tuosta valilta, riittaa etta nahdaan livekuvaa vauvasta ja mukaan jokunen valokuva. En malta millaan odottaa!

Hauskaa viikonloppua Hellemasuille :flower:
 
  • Tykkää
Reactions: haave2010
Sektiosta, esikoinen syntyi kiireelisellä, 37h vesien menon jälkeen. Olin niin poikki 37h + 6päivän käynnityksestä, että supistukset kestivät kerrallaan lopussa 6-8minuuttia ja tämä äiti hyytyi. Itse sektio meni hyvin ja suht nopeasti. Minut leikattiin illalla, yöllä oli valtavat ns. ilmakivut jotka heijastuivat olkapäähän ja lapojen väliin, se oli sietämätöntä, ja aamulla se ensimäinen nousu! Voi jestas. Kyllähän siitä selviää, mutta ei se mukavata ja luonnillisen tuntuista ollut. Maito nousi kyllä hyvin ja muita ongelmia ei ollut. Ainut itseä vaivaavaa seikka lähinnä on, että osasta vatsanaliuetta katosi tunto ja samoista kohdin myös vatsanpeitteet roikkuvat kovin. ihan kun olisi kokoajan mukana oma kengurupussi :/
Luonnollisen tavan synnyttää tahoitin kokea, toivossa on hyvä elää. Voisinpa sitten vertailla kokemuksia keskenään.

Vauvanrytmistä, selkeä rytmi, nukkuu paljon, mutta mekastaa myös paljon. Ilta/alkuyön virkku vauva. Ja öisin siinä klo 3 tietämillä herättelee myös :) Pyörii vielä tuntuvasti mahassa suuntaaViihtyi siis raivotarjonnassa hyvin. Tämä tuntuu istuvan usein massussa.

Omanapa Ei kummempia, nivuset paukkuu ja selkää jomottaa, mutta huomenna me lennetään koko perhe Budapestiin ensi torstaihin asti hiukan nauttimaan kylpylöistä ja perheen yhteisestä ajasta:heart: Ei ole nyt varaa valittaa kun mies päätti, että nyt meitin perhe lähtee reissuun, josko mammakin olisi paremmassa kunnossa kun on vieraassa ympäristössä. Ihana ukkeli!

Kelanpäätöksistä muuten, mulla ollut yli kuukauden vetämässä, ei päätöksiä. Mitä lie junnaavat. Aivoon vähän ottaa, olisi kiva saada äitiysavustus jo(otin rahana en pakettia)
 
Viimeksi muokattu:
just tätä mä en ymmärrä
sektiosta on suurella osalla niiiin kielteinen kuva?? ulkomailla se synnytystapana on lähes yhtä tavallinen kun alatie synnytys.
olis kiva kuulla perusteluja et miten lapsi voi vahingoittua "enemmän" sektiossa kun alatie synnytyksessä?

itsellä oli ainakin niin riski synnytys kun olla ja voi,lapseni olisi voinut vammautua vakavasti tai jopa kuolla jos olisin ollut yhtään väsyneempi,koska niin tämä nykyaikainen teknologia/lääkäri itse ei tajunnut kuinka isosta vauvasta oikein oli kyse.
pelottaa ajatellakkin sitä mimmoiseen riskiin mut asettivat tietämättään.

sektionhan saa kun sitä osaa pyytää,itse olin ensimmäisestäkin lapsesta pelkopolilla mutta kun näkivät epäröintini sitä käytettiin heti hyväkseen. alatie synnytys on suomessa semmonen pakkomielle mitä en ymmärrä,oli hienoa kokea se ja nytkin kieltämättä mietin sitä mutta sitä en voi kenellekkään kertoa koska heti meneteän valinnan vapauteni.

oma kantani on se,että ikinä et tiedä mitä tapahtuu,synnytit sitten vaikka korvasta. ja kuten aiemmin sanoin,oli mun turha haaveille suihkusta synnytyksen jälkeen,mut puettiiin ja nostettiin sänkyyn koska en itse kyennyt tekemään mitään,edes vessaan en yksin saanut mennä,tai sängystä nousta. muut samalla osastolla olijat tulivat ihan kysymään et mikä mua vaivaa :D ja siinä sektio äidit meni omin jaloin.
oon valmis kestään kovaa kipua sen hetken (toivottavasti hetken) kun ottaan taas sen riskin että olen toiminta kyvytyön viikon.

mutta kukin tyylillään ja kaikille toivon todellakin sujuvaa synnytystä tapahtui se miten vain :)
 
Raudasta, mä oon ainakin kuullu hyvää siitä nestemäisestä raudasta just sen takia et se imeytyy paremmin kuin tabletit. Totuutta en tietysti tiedä, mut ite aattelin ainakin koittaa, ku alkaa olo vähän olemaan sellainen ettei mitään oikeestaan taas jaksais tehdä.

Synnytyksestä, ajattelin mennä avoimin mielin. Tosin kohdunkaulapuudutetta en varmaankaan enää suostu helposti ottaamaan. Mulla siis kaks synnytystä takana, ekasta sain/otin pelkkää ilokaasua ja tokasta otin ekaks ilokaasua ja sit sain tuon kohdunkaulapuudutteen noin pari minuttia ennenkuin pikkuinen syntyi. Suihkuun mennessä naureskelin kätilölle, että teillä näyttää olevan jumppapallojakin johon kätilö vaan että etpä sä niitä olis kyllä kerinnyt käyttämään, olin pari tuntia sairaalasaa kun pikkuinen syntyi. En kylläkään luota siihen että tämä seuraava niin nopsaan syntyis ku edellinen.
Mun oma suurin pelko on just se että joudun sektioon, en tiedä miks mut joka tapauksessa itse ajattelen että se on se viimeinen vaihtoehto. Ja onhan leikkaus aina leikkaus, jossa on omat riskinsä.

Maijamehi ja katkis rv 27+1
 
Ihmeen monella tosiaan on luomusynnytys toiveena ja ilmeisesti se luomu tarkottaa nimen omaan ilman suurempia kivunlievityksiä? Mä ainakin haluan kaikki lääkkeet mitä talo tarjoaa ja rahalla saa! Ja ihan sama myös mitä reittiä se vauva sieltä tulee ulos kunhan tulee. Mua ei haittaisi siis sektio yhtään, mutta mun "tuurilla" en sellasta kuitenkaan saa, joten valmistaudun synnyttämään alateitse. Sen kummemmin en synnytkseen meinaa valmistautua, koska ei siihen voi valmistautua, menee niinkuin menee. Ainoastaan niistä kivunlievityksistä haluan vielä tietoa, että mitä kannataa missäkin vaiheessa pyytää.
 
  • Tykkää
Reactions: SEE ja SiinaS

Yhteistyössä