Heinäkuun Hellemasut 2012 **HUHTIKUU**

Tervehdys,

Täällä on äitiysavustuksesta ja lapsilisästä tullut päätös, mutta vanhempainpäivärahapäätöstä joudunkin sitten odottelemaan kesäkuulle asti! Ilmoitin lisätiedoissa, että paras vaihtoehto on minulle edellisten päivärahojen mukaan. Palkanlaskija oli esittänyt minulle työtulot puolelta vuodelta (1.12.2011-31.5.2012) ja kun vuorolisiä tulee, niin työnantajaa on pyydetty toimittamaan sitten uusi selvitys palkoista, kunhan toukokuun tili tulee. Minä saan sitten ilmoitella matkakulut ja ay-maksut kelalle, kun on sitten nuo puolen vuoden palkkatulot esitetty. JA minä en siis edes hakenut puolen vuoden tulojen mukaan, kun ne on alhaisemmat osittaisen hoitovapaan takia. No ei kai siinä. Kivahan se on, että kela vertaa ja etsii parhaimman vaihtoehdon, mutta kun tämä nyt on turhaa työtä. Olivat eilen yrittäneet soittaa, mutten päässyt vastaamaan, kun olin töissä. Mutta ei siinä. Palkkaa saan 6.9. asti, joten eipä tuo vaikka päätös viipyykin. Ensi viikolla napsahtaa tilille sitten äitiysavustus.

Muuten ei mitään ihmeempiä. Mulla on tällä viikolla vielä 2 työvuoroa ja ensi viikolla 2 työvuoroa ja sitten olisi loma. Sen jälkeen on 3 viikon rutistus ja alkaa kesäloma. Toivottavasti vointi pysyy yhtä hyvänä kuin tähän asti. Työkaveri eilen sanoi, ettei minun vatsa edes ole kauhean iso, varsinkaan kun toista odotan. Ja ei kyllä itsestäkään siltä tunnu. Painoa on tullut kolmisen kiloa ja nyt mennään rv 24+6. Toki ylipainoa on reippaasti ennestään, niin ei painoa tarvitse tullakaan.

Hyvin seesteistä aikaa vietän, ei ole kremppoja ja vaivoja. Toivottavasi jatkuu tällaisenä. Viime raskaudessa alkoi olla jo raskasta tähän aikaan ja rv 27 jäinkin saikulle supistelujen vuoksi. Jospa nyt kaikki menisi vain hyvin ja saisi sitten kotona puuhattuakin ennen kuin vauva syntyy.

Kattiina ja pirpana 24+6
 
Närästykseen mulle lääkäri suositteli cavisgonia, on tosi pahaa, mutta on jelpannut kyllä, ja jos oikein pahaksi äityy, niin lääkäriltä reseptiä pyytämään vain omeprazoliin tms.

Täällä eilen ensimmäinen neuvolalääkäri takana, eipä mitään uutta tietoa, paikat kiinni , rr nousussa, ja kontrolliuä olisi n. 2,5 vkon kuluttua.

Hankintoja ei juurikaan ole tehty, kuopukselta jää suurin osa tavaroista, vaunut(tuplat) pitää vielä ostaa, pinnis, pienet käyttötavarat jne. Imetystyynyn kävin eilen ostamassa, kun sellaista ei ennestään ollut. En osaa stressata vielä noista, mulle tyypilliseen tapaan hankin tavarat sitten varmaan viikkoa ennen la:ta :D

JA & 26+0 (poks)
 
Moi! mäkin taidan nyt uskaltautua vihdoin kirjoittelemaan tänne. Sain kerran aikaiseksi rekisteröityäkin tänne :) Oon kans välillä käyny seurailee teidän oloja ja mietteitä, kiva lukea mitä muille samassa tilassa oleville kuuluu:)

mulle vois päivitää seuraavat tiedot:
La 1.7/heinämasu/25v/kolmas/ksks/poikalupaus

Miten toi sokerinrasituskoe oikein menee? tehdäänkö se nykyään kaikille vai ei? Mulle ei oo neuvolasta puhuttu mitään eikä varailtu aikaa sellaiseen...
aika jännää mennä pohjoismaitten ensimmäiseen moduulisairaalaan synnyttämään :D tänään tuli just uutisissa asiaa jyväskylän sairaalasta...apua!

Hankintoja:mä olen hommannut muutamia tutti-söpöyksiä, saas nähdä huoliiko pieni mies.
Sänky on tarvikkeineen jo laitettuna ja päiväuni-kehto pitäisi maalata :)
Vaunuista ollaan kahden vaiheilla emmaljungat vai abc:vaunut mallia viime vuosi, ne on niin ihanan väriset vaalensiniset/ruskeat että tekis mieli ostaa pojalle :) emmaljungat tosin saataisiin tutulta.
turvakaukalo,hoitopöytä/lipasto,amme sun muut on hommaamatta...kunhan ei tulisi kiire ;)

Täällä voidaan ihan hyvin lukuunottamatta nivuskipuja ja kamalaa närästystä...rennietä oon joutunu jo ostaa kaks isoo laatikkoo tän raskauden aikana ja painoo on kertynyt kiitettävästi jo 13kg :O oon yrittäny seurailla oisko kellää muulla samantapaista painonnousua, mut ei oo vielä osunu silmään...onko kohtalotovereita? Toisaalta kakkoseltakin tuli loppuun mennessä 20kg ja ne lähti kyllä nopsaan pois.

ihanaa kun aurinko paistaa, mukavaa pääsiäistä kaikille masulaisille :)

heinämasu 27+4 & pikku-Romppu





 
Tervetuloa kaikki uudet Hellemasut :wave::flower:

Täällä meillä päin sokerirasitukseen joutuu kaikki yli 25-vuotiaat odottajat. Ilmeisesti käytännöt vaihtelee kunnittain.

Huoh, vielä pari tuntia ja sitten pääsiäisen viettoon, kyllä todellakin tulee vapaat tarpeeseen :attn:. Tää viikko on ollu jotenkin tosi rankka. Ärsyttää, kun ei haluis masukille ylimääräistä stressiä tuottaa. No, jospa saisi suunnan muutettua, kun pääsee lepäilemään =).

Niin ja iloitsin kyllä liian aikaisin raivotarjonnasta.. Siellä se tuntuu olevan milloin mitenkin päin. Ilmeisesti on vielä paljon tilaa pyöriä, kun sf menee hieman keskikäyrän yläpuolella ja vauvan koko on hieman keskimääräistä pienempi. Ohan tässä aikaa asettua..

Rentouttavaa pääsiäistä kaikille!! =)

Maanu ja KarateKepa 27+1
 
Jebbis, kyselinkin sulta tuolla maaliskuun puolella, mutta et varmaan huomannut, että vieläkö oot agikisoja pystyny juoksemaan? Itse oisin virallisiin menossa vielä lauantaina.. Epiksiä ois nuoremmalle katottuna vielä monet, jos ei aloita juoksuaan..:x Ehkä vielä tää huhtikuu yritetään!
 
Maanu: Juu, maaliskuussa oli itsellä vähän taukoa keskusteluista, kun olin lomalla, niin mennyt ohi :) 24.3. juoksin vielä 4 starttia ja varmaan olisin tässä alkukuusta käynyt mielelläni kisaamassa, mutta kun Vaasan KV menee kisojen kanssa päällekäin, niin seuraavat menee sen verran myöhään, että päätin jättää kisailut maaliskuulle päättyväksi :) Kivasti kuitenkin jaksoi loppuun asti, kun 10.3. mini2-koirani nousi 3.luokkaan ja 24.3. medi1-koirani nousi kakkosluokkaan ja mini1-koirani sai ensimmäisen luvan :) Niin pystyi hyvillä mielin jättää koirat treenitauolle (hinkataan kontakteja ja keppejä nopeammiksi mammalomalla ja viimeistään syyskuussa jatketaan! :D)
 
  • Tykkää
Reactions: Maanu
Maanu: täällä ainakin pyöritään karateKepan tyylin millon mitenkin. Voisin kuvitella että kilpikonnekellunta kohdun pohjalla on lempiasento iltaisin, sen verran tukala on olo nukkumaan mennessä;) Mut pääsääntöisesti potkut tuntuu aika ylhäällä.

Mä kävin tänään terveyskeskuksen kautta fysioterapeutilla. Uusi sopivampi si-tukivyö pitäs hankkia, askelkyykyt lopettaa, imuroida ei saa (voi harmi;D)...plaah. Samalla kuulin et on mahdollista saada synnytyksen jälkeen akuuttiaika fysioterapeutille terkkarin lähetteellä. Ja ainii, syviä vatsalihaksia KEHOITETTIIN harjoittamaan kokoajan.
Meillä on remontti menossa, ja jos näkisitte niin mustahan sen huomaa;) Mies tekee työt ja mä makaan ja teen pikkuhommia, sekä pysyn pois jaloista:D Ens kuussa alkaa kylppäriremppa, eilen anopin kanssa valittiin kaakelit. Sain myytyä oman mielipiteeni hänelle;) Me lähdetään Poriin remontin alta pois...pitää pitää jalat tiukasti ristissä ettei poika synny ennenaikaisesti siellä:D
Mulla on tänään taas pistänyt tosi paljon tuohon navan viereen ja siitä nivuseen. Varsinkin kävellessä. Viime yönä taas kramppas, sen takia ja pitkin hampain jätin salitreenin tänään pois.
Vaaka näytti tänä aamuna +11kg:/ Mä keräsin alussa melko nopeaan sen 7kg ja nyt on vähän rauhoittunut. Mutta mulla näkyy edelleen kyljissä vyötärö, et selvästi on maha lähtenyt eteenpäin kasvamaan:) Ja nyt on alkanut jo aamuisinkin oleen kädet turvoksissa. Kävin mittaamassa verenpaineen ta:lla ja varmuudeksi stiksasin pissan, kaikki ok.

Oikein suklaista ja mämmikästä pääsiäistä kaikille :heart:
(mä en syö kumpaakaan; suklaalle allerginen ja rukiin jätin phvnnin takia pois...)

Kati ja Den Lille Prinsen 27+1 (?)
 
  • Tykkää
Reactions: Maanu
sokerirasituksesta aamulla tuli käytyä,ja ei se juoma ollut lainkaan pahaa,meni ihan hyvin alas. oli vain puuduttavaa istua sen 2h|O eikä nälkäkään ollut ennenkuin sit sen ekan verikokeen jälk.alkoi kurnimaan:p
ja huonoa oloa ei esiintynyt lainkaan. onneksi se on nyt pois alta! nyt vain jäädään sit "odotteleen" et tuleeko neuvolasta soittoa(tulee jos on ollut häikkää)

ja sit tuli käytyä vakuutusyhtiössä hakemassa vakuutusta,ja sitäkin odotellessa.

MunaRikasta Ja MämmiRikasta pääsiäistä kaikille!!!!! herkkuja tulee taas syötyä,jos vähän kontrollois ettei ihan liikoja vedä!

maanu luulen että sillä on vielä tilaa kieppua vaikka kuinka,eikös ne yleensä asetu päälle 30 viikoilla asentoon?

Itelläni potkut tuntuu alhaalla ja sivuilla,ja ihan kuin olisin tuntenut moneen otteeseen vauvan pään tuolla oikealla puolen lähellä kylkeä...et olisko poikittain?
Mihin suuntaan siitä sit...
PTT 25+1
 
Meilläkin ennen kakkosen syntymää edessä vielä makuuhuoneiden remontit ja ulkoeteisen uusiminen. huh huh. Makuuhuoneista on jo tapettia revitty, tarkoitus olisi tässä pyhien aikaan jatkaa. Piha on viime kesäisen/syksyisen maalämpö ja patolevy urakan jälkeen ihan hurjan näköinen, esikoinen kyllä kuraleikeistä nauttii, äiti ei niinkään.

Vakuutuksista: Me ei saatu kakkoselle raskausajan vakuutusta, esikoisesta saatiin ,mutta tästä eväsivät. Kyllä pahoitin mieleni :/ Mutta saapi sen sitten 2kk iässä edes.

Tuteista:
Meillä ei esikko oikein koskaan syönyt tuttia, yritettiin kyllä kovasti ihan opettaa, kun välillä olisi helpompi ollut tuttia tarjota eikä tissiä.. Ei oppinut, katsoi vaan kieroon ja sylki suustaan. Nyt sitten kyllä maistuisi tutti ;) löysi sen enemisäisen tuttinsa ja leikkii nyt vauvaa välillä..

Mä en vielä ole kelan päätöksiä saanut, kokoajan olen netissä kytännyt, mutta ei... Ihan hyvät äitipäivärahat pitäisi tulla, kun kuitenkin vakituisessa työssä olen. Mutta mutta, kyllähän se silti tulojen aleneminen ahdistelee, talossa kun remonttia koko kylälle jakaa. Mies painaa nyt jo kahta työtä.

Äitiyspakkausta en ottanut, esikoisesta jäi niin vähälle käytölle siinä olleet vaatteet. Äitini on kova kirppistelijä (itse myös) ja on aina esikollekin tuonut niin paljon vaatetta että kaapit pursuaa.

Sairaslomalla olen minä ollut jo helmikuun alusta asti, välillä käynyt töissä koittamassa, mutta konttaus kuntoon mennyt. Iskias ja nivusvaivat on olleet kovia. Välillä hyvin luuserimainen olo, kun ei pysty työtään edes hoitamaan. Olen siis lähihoitaja ammatiltani ja työskentelen kotihoidossa. Tosin eilen miehelle naureskelin, etten edes enää osien asiakkiden vessoihin mahtuisi :whistle: sen verran on kokoa minun massulla..
 
TanjaSii, harmi kun ette vakuutusta saaneet :| Kerrottiinko siinä syytä, oliko se tuo edellisen raskauden diabetes? Eikös ne sen kanssa ole aikas tarkkoja.

Niinhän se taitaa olla, että ne heittää tuolla vielä volttia monta kertaa =) Mäkin tunnen potkut yleensä ihan alhaalla tai sitten se muksii juurikin kylkeen. :heart:

Niin ja Jebbis onnea luokkanousuista! Mullakin nousi tuo vanhempi 3.luokkaan viikko plussatestistä :D Ilmeisesti rentoutti tekemistä. Nyt toi junnu tulisi kisaikään 3 viikkoa lasketusta ajasta.. Eli ei haittais jos ihan pikkuisen etuajassa syntyisi :whistle:.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jebbis
Maanu: Kakat! BMI tuli vastaan, vuonna -09 oli erirajat.. nyt on laskenut ja siksi en saanut. Mulla on edelliseen (09) neuvolakorttiin merkitty eka paino ennen raskautta (neukku teki niin), nyt mulla nousi paino heti raskauden alussa ja on laitettu ekan neuvolan (kävinköhän 11viikolla) paino.. Tiedän kyllä olevani reippaasti ylipainoinen, tuli silti sellainen harmitus olo, että oman painon takia ei saa vauva vakuutusta! Kyllä ketutti.

Mutta, se siitä. Otetaan sitten vauvan synnyttyä!

Tässäpä minun viime viikkoinen masu (kuva poistettu),IMG], masun kasvua kun seurailee niin tulee edes hyvä mieli. Esikko huutelee mahalle päivittäin: "pikkuveikkaa tuleee jo ulooos" ja kyselee kovasti, että joko on kesä x)
 
Viimeksi muokattu:
TanjaSii oooo, ihana massu! :) Millä viikoilla meet?
Pitäs varmaan omastakin masukista päivittää kuva tänne.
Meillä kans evättiin Tapiolasta vakuutus "korkean bmi:n ja raskauden/synnytyksen aikaisiin komplikaatioihin" vedoten..
Nyt on hakemukset Pohjolassa et katotaan mitä sieltä vastataan, sit en kohta varmaan muualta ehi hakeakaan.. :/

Täälläkin kieputaan vielä vaikka mitenpäin. :D Välillä tuntuu potkutuksia enemmän oikealla, välillä taas vasemmalla puolella. Eiköhän hän sitten jossain vaiheessa asetu aloilleen. :)
Yks päivä ihmettelin kun moni on kirjoittanut että napa on kipeä?? Tälläistä en ole itse huomannut. :confused: Onko teillä ollut sitten ns. "ulkoneva napa" jo ennen raskautta?
Itselläni on vaan tuommoinen monttu. :D
Täälläkin on välillä ollut ilmeisesti tuo häpyluu kipeänä.. On niinkun tuolta "sisältä" hellänä paikat.

16.4 ois seuraava neuvola ja samalla eka lääkärikäynti... Jos meidän (tai neuvolan..) vaaka ei paljoa huijaa niin täällä ollaan painon kanssa vielä miinuksen puolella, 4kg. :D Eli painan n.4kg vähemmän kun ennen raskautta.
Kun noita sokereita joutuu mittaamaan niin pitää sit syödä säännöllisesti ja oikein.. Ni on vissiin nuo herkut karsiutunu pois. :)
Ei huono, tässä ehtii vielä painoakin tulla vielä loppuraskaudesta. :p

Hyvvää pääsiäistä kaikille!!!

Johanna26& Patu 25+3
 
sokerirasituksesta: hienoa kuulla, ettei se ollutkaan niin kamala PieniTytönTylleröinen, toivottavasti minäkin selviän siitä yhtä hienosti kun sinä.

sairaslomasta kysyisin: kuinka moni teistä on jo syystä tai toisesta sairaslomalla? Itse jouduin viime kerralla sairaslomalle v. 26 iskiaksen takia, ja myös tällä kerralla selkä on todella huonossa kunnossa (nyt 25+5). Olisin kuitenkin halunnut olla töissä niin pitkään kun mahdollista tällä kertaa, ja puhuimme jo esimiehen kanssa siitä, että voin tehdä lyhyempiä päiviä ja etätöitä.

Mutta tänä yönä sain sitten myös todella kovat supistukset jotka painoivat kohtua alaspäin sillä tavalla, jota en ole kokenut edellisissä raskauksissa kun vasta synnytyksen yhteydessä. Soitin sitten aamulla neuvolaan, ja sieltä kehoitettiin viettämään pääsiäistä lepoasennossa, ja heti synnytysosastolle jos samanlaiset supistukset toistuvat. Säikähdin pahasti, ja ymmärrän myös, että paluu töihin pääsiäisen jälkeen taitaa olla mahdotonta. Täytyy vain hyväksyä että kroppa ei jaksa nyt, ja että lapsen terveyden kannalta ainoa vaihtoehto on täydellinen lepo. Jotenkin se on vain niin vaikeaa hyväksyä. Miten te muut jaksatte kaiken tämän kanssa, ja monilla teistähän on paljon hankalampi tilanne ja vakavammat vaivat kuin minulla?
 
Vauvavakuutuksesta: meillä ei ainakaan evätty korkean bmi:n takia pohjolalta (ja bmi on korkea). Nyt oli vielä painoa enemmän kuin esikoista odottaessa. Pelkäsin kanssa, että käykö näin, että epäävät, mutta netissä jo näin, että on tullut myönteinen päätös ja, mikä parasta, menee vielä ilman varausmaksua.
 
Mikähän se korkea BMI Tapiolassa mahtaa olla? Fenniasta me saatiin ilman ongelmia, mun 169/78 mitoilla.
Mulle tuli tänään ihan hirveä stressi tästä sairaslomailusta kun olin appiukon kanssa :( Muistutti mua siitä et Kelan sairauspäivärahoille jos joutuu niin tulot pienenee paljon:/ Ja taas tuli hirveä ahdistus kun ei voi olla töissä ja tunnen itseni niin huonoksi ja luovuttajaksi. Vtu. Jo muutenkin on tänään vatsaan sattunut koko päivän. Mies jo kielsi multa vaikka mitä, huomenna en saa tehdä mitään. Onneks mulla alkaa kesäloma 7.5.12 niin se katkaisee tän sairasloman ennen mammalomaa:heart:
Muutenkin mies on taputellut ja silitellyt masua nyt muutamana päivänä paljon useammin kun ennen. Ehkä kun se on alkanut nyt näyttääkin vauvamasulta:heart: Anoppikin sanoi eilen et nyt mulla on oikein vauvamasu. Kiva kun sekin on jostain asiasta joskus innoissaan(aika negatiivinen ihminen...)
Mut nyt mä lopetan taas tän rutisemisen. Uskotaan että se aurinko paistaa tähänkin kasaan taas huomenna.

Kati ja Den Lille Prinsen 27+1
 
Sairauslomasta joku kyseli, täällä vielä sinnitellään töissä. Ei ois kun tämä kuukaus jäljellä. Tukivyö piti hakea että kestää istua koneen ääressä. :) Muuten ei ole ollut ongelmaa töissä olla mutta tosiaan selkä ei oikein enää tykkää. Onneksi ei ois kuin 3vkoa.

Tänään tuli haettua muovikassillinen vauvan vaatteita sukulaisilta sekä itkuhälytin. Huomenna tulis sitten lisää vaatetta ja sitteri toiselta sukulaiselta. :) Pikku hiljaa alkaa siis meillekin tavaraa kertyä, minäkin haksahdin H&M:ltä vähän vaatetta vaaville tilaamaan vaikka miehelle uhosin että itse en mitään osta kun mummot ostaa ja sukulaisilta saa.. :D

Hyvää pääsiäistä hellemasut!

Omena ja Pikku N 24+1
 
Vakuutuksista: Myöskään meille ei myönnetty vauvavakuutusta Tapiolasta korkean BMI:n vuoksi. Harmittaa kyllä, kun olemme kaikki vakuutuspalvelut sinne keskittäneet.. Mutta haetaan sitten, kun vauva on 2kk. Onko Pohjolassa vakuutuksen ehtona se, että myös kotivakuutus on siellä? Meistä tuo Tapiolan vakuutus on toiminut niin hyvin kahden ekan lapsen kohdalla ja siksi toivon, että vielä sieltä vakuutuksen saamme.

Nandel, 27+1
 
Nandel, Pohjolasta saa vakuutuksen myös ilman kotivakuutusta, mutta hinta pompsahtaa sitten saman tien eli ei kyllä kannata ilman kotivakuutusta ottaa. Ja rv 27 mennessä oli muistaakseni haettava (3 kk ennen laskettua aikaa)

Minuakin kiinnostaa, missähän tapiolalla menee raja bmi:n suhteen, kun pohjolassa saa olla tosi korkea, eikä ole ongelmia sen suhteen.
 

Alkuun masukuvaa 24+4 :) Ja kiitokset uudesta pinosta!

Kelan paperit laitoin viime viikon lopulla vetämään, mutta enpä muistanut sitten raskaustodistusta vielä tällä lyhyellä viikolla sinne viskata. Noh, josko alkuviikosta muistaisi ;) Otetaan meinaan rahana äitiysavustus, ja pääsee sitte shoppailemaan vauvalle petivaatteita, patjan, kylpyammeen yms.

Olisin noista Oran vaunuista kysellyt niitä ostaneilta/livenä nähneiltä, että saako niistä työntöaisan käännettyä ylös/alas, ns. pois tilaa viemästä. Tarpeellinen ominaisuus busseilla liikkuessa meinaan. Näyttävät mielestäni muuten tosi kivoilta, eivätkä ole missään järjettömissä hinnoissakaan, mutta tuon ominaisuuden puutos on kyllä miinusta, jos näin on.

Närästystä on alkanut viime viikosta asti tännekin ilmaantumaan, ja yleensä se ilmaantuu aamusta bussissa (1 h) istuessa. Pitäisi varmaan lopettaa kokonaan tuoremehujen litkimiset aamulla. Siirryin jo appelsiinimehusta omenamehuun, mutta ei tunnu auttavan.

Tutteja ollaan pari ostettu, ja katsotaan tilanteen mukaan käytetäänkö vaiko eikö. Kestovaippoja meinataan alkaa kotioloissa käyttämään, mutta öisin ja reissussa käytössä todennäköisesti kertikset. Kestoja olen jo aika kasan ostellutkin. :)

(.) Maha on kasvanut parissa viikossa aika lailla, ja nyt uskalsivat koulun keittäjätkin alkaa onnittelemaan. ;D Myös tissit ovat ottaneet uuden kasvupyrähdyksen, ja ensimmäiset raskausarvet ovatkin niihin jo ilmaantuneet ahkerasta rasvauksesta huolimatta. Sokerirasitukseen pitäisi mennä 19.päivä, ja seuraava neuvola onkin ensimmäinen neuvolalääkäri.

Aika varmaa on myös, että meidän perheeseen tulee enempikin vauvoja lähiaikoina. Norjalainen metsäkissatyttöni Mimo saa todennäköisesti vauvoja puolessa välissä toukokuuta. :) Laitanpa teidän iloksenne pääsiäiskuvan Mimosta, ja sen hiukan jo kasvaneesta masusta!



Tulipahan iso postaus taas, harvoin mutta paljon on mun motto täällä. :D

-A & pikku-A 24+4
 

Yhteistyössä