Heipä hei hellemasut!
Tulin kertomaan oman synnytystarinani:
Synnytys meni hyvin. Tiistaiaamulla 17.7.12 klo 5.20 kuului sängyssä masustani NAPS, jota seurasi yksi kivulias supistus. Vedet alkoi mennä klo 05.40. Siitä sitten soittelin Taysiin ja sanoivat, että parin tunnin päästä voisi alkaa tulemaan. Vesi kotona oli keltaista, mutta kun päästiin synnytysvastaanotolle, väri oli jo vihreää. Siitä sitten mentiin käyrille ja lääkärille tarkastukseen. Lääkäri päätti, että koska mulla raskausdiabetes vaivana ja vesi mennyt vihreäksi, mennään suoraan synnytyssaliin ja laitetaan oksitosiinitippa vauhdittamaan supistuksia. Sinne sitten mentiin ja saatiin hommaan vauhtia. Pärjäsin aika pitkään ilman mitään kivunlievityksiä, ilokaasua kokeilin mutta ei ollut mun juttu. Puolessa välissä synnytystä olin tosi tuskainen eli noin klo 16. Pyysin saada jotain lievitystä ja päädytiin epiduraaliin. Ja se vasta oli aivan ihana juttu! Vei kivut pois kolmeksi tunniksi ja sain levätä. Seitsemältä kivut olivat palanneet, tosin hieman erilaisina. Tällöin paine oli takapuolessa ja vatsalla, kun aiemmin kivut oli selässä ja vatsalla. Pyysin epiduraalin uudestaan ja se vei kivut vatsalta jälleen pois, mutta paine alapäähän jäi. Se paine oli ihan järkyttävä ja ei ihme, lapsi oli tullut hyvin nopeasti alaspäin ja olin jo 8 cm auki, vihdoin. Painetta jatkui sitten loppuun asti, mutta sen kesti paremmin kuin ne kivut vatsalla ja selässä. Viimeisen tunnin jouduin pidättämään ponnistamisen tarvetta, ja vihdoin klo 20 jälkeen olin auki 10 cm ja sain alkaa ponnistamaan. Se menikin todella nopeasti, vain 6 minuuttia ja meidän Hippu rääkäisi ensimmäisen kerran, poika sieltä tuli. <3 Mittoja miehellä oli 3080 g ja 50,5 cm. <3 Muutama tikki jouduttiin laittamaan limakalvoille, mutta repeämiltä vältyttiin.
Kun synnytys oli hoidettu, olimme vielä hetken salissa. Sain imettää, lapsi pestiin, saimme vähän välipalaa itsekin ja kävin pesulla. Siitä sitten lähdettiin osastolle. Osastolla en niin nauttinut olostani, en saanut nukuttua lähes ollenkaan ja Hipun verensokerit heitteli. Hippu oli myös lämpöpatjalla, kun ruuminlämpö laski yllättäen alas. Verensokereiden takia jouduttiin antamaan lisämaitoa kun omat varastot eivät olleet vielä täyttyneet. Hippu huusi nälkää välillä kuin syötävä ja itse menin aina ihan paniikkiin, että mikä sillä on hätänä ja ne hoitajat siellä ei osanneet oikein tukea kertoa siinä mitään. No onneksi saatiin verensokerit kuntoon ja päästiin
kotiin jo torstaina 19.7.12 päivällä.
Kotona ensimmäiset yöt meni valvoen, Hippu reagoi tosi helposti siihen mitä mä syön ja masu menee sekaisin. Nyt viime yö oli jo vähän parempi. Saa nähdä kuinka seuraava yö menee...
Mutta on se vaan niin ihanaa tämä vauvaelämä! Vaikka ensin siellä synnytyssalissa kun sain vauvan rinnalle, niin olin aivan sekaisin. Päässä meni ajatuksia että "Ei tämä ole meidän vauva, viekää tämä sen äidille, meidän vauva on vielä tuolla mun masussa..." ja sain myös itkukohtauksen siellä osastolla yöllä kun Hippu ei heti tuntunut omalta. No se tunne onneksi katosi tosi nopeasti ja se tunne meni kyllä hormonien ja väsymyksen piikkiin täysin.
Nyt rakkauden tunne tuota pientä kohtaan on niin valtava, että sitä ei voi sanoin kuvata. <3
MiNi87 ja Hippu 6 vrk