kirjottelen synnytyskertomuksen jos joku haluisi vaikka lukea
sunnuntaina 5.7. heräsin seittemältä aamulla vessahätään. käänsin kylkee ja jotaki lorahti housuun. aattelin et se on kummiski vaa jotaki valkovuotoa vaan ja kävin vessas sit. noh sitä nestettä sit lorahteli koko aika semmonen teelusikallinen kerrallaan ja rupesin miettiin et voiko oikeesti olla lapsivettä. kävelin ympyrää ja odottelin et alkais vaik supistella. ei tapahtunu mitään ja menin takas sänkyyn. en kerenny kun viis minuuttia pötkötellä ni alko supistella. odottelin vähän ja aloin ottaa aikaa. niitä tuli 4 minuutin välein. nousin ylös ja pakkasin viimeiset tavarat sairaalakassiin ja söin vähän aamupalaa.
yheksän aikaan rupes jo sattuu sen verran et koitin soittaa äitipolille et kannattaako lähteä. siellä ei vastattu, koska soittoaika viikonloppuisin alkaisi vasta klo 11. päätin etten tosiaankaan odota kahta tuntia kipeänä kotona. päätin herättää äidin ja lähdimme puoli kymmenen ajamaan sairaalaan.
kymmeneltä oltiin perillä ja kätilö vei mut käyrään puoleksi tunniksi. supistukset alko oleen jo aika kovia ja kipeitä. tämän jälkee vaihoin sairaalavaatteet ja sain piikin reiteen ja mut vietiin huoneeseen. siellä odottelin äitini kans telkkaria katsellen että alkais paikat aueta. kivut oli jo tosi kovia ja menin suihkuun istuu pallon päälle. tän jälkeen huomasin et olo muuttu tosi omituiseks ja sekavaks. tuli tosi huono olo ja tuntu et oisin ollu hirvees humalas. tää lihaspiikki jonka sain oli niin vahvaa et päätin mennä sänkyyn makaa. silmät hädin tuskin pysyi auki. supistusten väli oli jo 2 min.
vähän ennen kolmea lääkäri tuli tutkimaan. sydänääniä kuunneltiin tosi kauan, koska niitä ei meinattu millään löytää ja olivat kovin epäsäännölliset kun vauva ns. "karkaili" koko ajan et äänet hävis eikä kunnon käyrän lukua saatu. otettiin ultra ja tarkistettiin tarjonta, raivotarjonnassa oli. supistukset olivat jo niin kovia et piti kunnolla puuskuttaa ja keskittyä hengitykseen. lääkäri tutki paikat ja olin kolmelta 5 cm auki, mut siirrettiin synnytyssaliin.
tässä vaiheessa kivut sai mulle vedet silmiin ja itketti iha kauheesti. supistuksia tuli niin tiheesti, et tuntui ettei taukoa niiden välillä ollu ollenkaan. salissa mulle laitettiin spinaali ja se helpotti heti. tuntui ihan taivaallisen ihanalta. kätilö tutki vauvaa ja anturia laittaessaan huomasi jonkin olevan vähän hassusti. hän tunsi vauvan nenän ja pyysi lääkäriä tarkistamaan. hän tunsi saman eli vauva oli kasvotarjonnassa joka olisi ollut vaaraksi sille. päätettiin leikata. olin neljän maissa 8 cm auki ja mun kalvot oli puhkastu siis tätä ennen kun kaikki vedet eivät olleet menneet vielä. katetri laitettiin ja siirrettiin leikkaussaliin. siellä sain lisää spinaalia ja meni hetki kun kuulin vauvan itkun ja kyyneleet valui silmistäni.
heräämössä sain vauvan syliin ja oli siinä ihmettelemistä. leikkaushaava oli todella kipeä pari ekaa päivää enkä pystynyt kävelemään. vietin sairaalassa 4 päivää ja nyt haava on jo parantunut tosi hyvin, vieläkin vähän kirpasee ja yskiessä ja nauraessa sattuu.
synnytyksestä ei jääny traumoja, en päässyt kokemaan alatiesynnytystä mutta kivuliaat supistukset kylläkin. ei tee mieli ihan heti tehä toista
jedvenna ja dani 6 vrk