* Heinäkuiset 2016 *

Hjälp! Kävin eilen neuvolassa ja kuunneltiin sydänäänet..Noh,niitä ei saatu kuuluviin:/ Mulla nyt siis 10+4..Terkka kyllä sanoi,että ei välttämättä kuulu ja mullahan myös taaksepäin kallistunut kohtu..Olevinaan sai näytölle välillä sykkeen (146),mutta ääniä ei saatu kuuluviin..Arvatkaa pelottaako nyt,että onko se pieni nyt kuollut:(

No,onhan se tietysti niin,että ei varmasti kaikilla vielä kuulu näillä viikoilla..Esikoisesta kuunneltiin vasta jotain 14+. Onko kellään kuunneltu nuita sydänääniä viikolla 10+????
 
Tervetuloa uusille! Ja jese88lle voimia hankalaan parisuhdetilanteeseen.

Miii82, eiks se oo ihan normaalia että noilla viikoilla ei vielä syke kuulu? Ainakin mulle neuvola-aikaa varatessa puhelimessa sanoivat, että eivät koskaan edes yritä kuunnella sydänääniä ensimmäisellä käynnillä, kun monesti sitä ei kuitenkaan saada kuuluviin ennen rv 12:sta. Ja kun sulla on vielä lisäksi taaksepäin kallistunut kohtu, niin olisin huoleti asian suhteen.

Mulle tuli tänään itselleni joululahjaksi tilaamani kotidoppleri, oli sattumalta sama malli kuin Linapilla. Näillä viikoilla ei pitäis vielä edes yrittää, mutta harjoittelinpa nyt vähän. En kyllä saanut mitään muuta kuin oman sykkeen kuulumaan. Välillä näytöllä vilahti jotain lukuja myös 140-170 välillä, mutta mitään ei kuulunut. Täytyy pistää ostos nyt vaan kaappiin ja odotella suosiolla kolmisen viikkoa. :)

Kerroin jo äidille raskaudesta, kun se olis muuten paljastunut kuitenkin jouluna. Se oli kovin iloinen uutisesta, mutta lupasi ottaa rauhallisesti siihen asti kunnes eka kolmannes on ohi ja seulonnat tehty. :) Sillä kuulemma raskauspahoinvointi oli kestänyt vaan ekan kolmanneksen, ja sen jälkeen oli ollut koko loppuraskauden elämänsä kunnossa. Toivon niin paljon, että mulla olis sama juttu!

Ai niin, ja alan vihdoin oppia oksentelemaan! Huono juttu on se, ettei se tuo mitään helpotusta... :sick:

rv 9+2

PS. Tiikeriankalle onnittelut iloisesta ultrakäynnistä!
 
Hei!

Niin ja itsekkin kävin todella ekassa neuvolassa viikko sitten, lueskelin että on ollut väsymystä ja minä olisin kanssa voinut nukkua vaan. Rauta mitattiin ja sehän olikin laskenut niin että nyt kun on viikon syönyt rautalisää niin helpottaa ainakin.

Joulunaika se on täynnä hulinaa ja kerhojen loppumista, lasten harrastusten pikkujouluja, koulun joulujuhla jne. Hauskoja ja hienoja juhlija ja tietenkin tärkeitä lapsilla ja äitille, mutta nyt meinaa vähän viedä mehut =D . No lauantain jälkeen helpottaa ja pääsee rauhottumaan joululoman ja joulun viettoon

Lapsia on siis 4 nyt :) .

Miettinyt myös tuon dopplerin ostamista, mutta katsoo nyt.

Muurmeli rv 8+4
 
Miii82, mä olen nyt viimeaikoina sattuneesta syystä lueskellut raskauskeskusteluja ja useissa on mainittu että vasta joskus viikolla 12 aletaan yleensä kuunnella noita sydänääniä kun pienemmillä viikoilla niitä ei meinaa kuulla. Vähän niin kuin noi varhaisultratkin joissa on hankalaa nähdä sydämenlyöntejä esim. viikolla viisi, mutta sit kahden viikon päästä näkyy jo hyvin. Ens kerralla sitten! :)

Kiitti eppula. Ihan mieluusti maksoin mielenrauhasta. :LOL: Plus että munasarjoissa oli kuin olikin ihan kunnon kystia ja minä olin polleana kun olen ne itselleni jo monta vuotta sitten diagnosoinut. Tohtori Tiikeriankka palveluksessanne!

Tänään muuten väsytti ja oksetti ja kyllä sitä Norjaa myös puhuttiin. Että tervetuloa takaisin oireet!

8+4
 
Musta tuntuu että mun työkavereiden on kans pakko arvata, etenki ku ostettiin just isompi asuntokin! :D ihanaa, kohta meillä on kolmen makuuhuonetta sisältävä paritalon puolikas <3

Tänään tuli muuten 12 viikkoa täyteen :) maanantaina mennään nt-ultraan ja jos siellä on kaikki hyvin, uskaltaa raskaudesta puhua jo avoimesti.

veronika 12+0
 
veronika90, kuulostaa mahtavalta teidän uusi koti! Onnea hurjasti!:)

Asunnoista puheenollen, onko teillä esikoista odottavilla jo valmiiksi sellaiset asunnot, että uusi perheenjäsen sinne helposti mahtuu? Itseäni vähän jännittää, että jos vauva saadaan, niin mitenköhän tullaan mahtumaan meidän kotiin. Meillä on pieni kaksio. Vessa on niin pieni, että wc ja suihku on käytännössä yhtä pientä koppia. Sinne ei mahdu pyykkitelineitä, joten kaikki kestovaipat ym. pitää kuivattaa olkkarissa. Mihinkään ei oikein mahtuisi mitään vauvanhoitopöytää. Makuuhuoneeseen ei mahdu pinnasänkyä, mutta sängyn viereen saisi ehkä just ja just rakennettua jonkun "lisäosan" vauvalle, jos joku sukulainen osaisi sellaisen nikkaroida. Vauvan vaatteille ja tavaroille ei ole tällä hetkellä oikein mitään säilytyspaikkaa, enkä oikein edes keksi minne saisimme mahtumaan ylimääräisen kaapin. Toisaalta tuo on meidän oma asunto, ja sellainen unelmiemme asunto idyllisellä asuinalueella, joten emme ole ajatelleet sitä vielä ainakaan pariin vuoteen myydä. Yritän ajatella, että asuuhan sitä vanhempia pienten lastensa kanssa jopa yksiöissä, pitää tehdä vain valintoja mitä siellä kämpässä tarvitsee / haluaa pitää. Täytyy tehdä suurinventaario ennen mahdollista vauvan tuloa, ja viedä kaikki ylimääräinen kierrätykseen. :)

Tsemppiä kaikille vointeihin, täälläkin elämä edelleen epätoivoista sinnittelyä yökkäilyjen kanssa... Tuntuu että aika matelee tällä hetkellä tosi hitaasti, vielä ikuisuus nt-ultraan ja turvallisille viikoille...

rv 9+4
 
Tänään on ollut ensimmäinen vähän helpompi päivä, vain yksi oksennuskerta tähän asti(y) En kumminkaan uskalla innostua vielä.

Mä teen osa-aikatyötä ja oon kertonut vaan yhdelle työkaverille. Yritän pitkittää kertomista mahdollisimman pitkälle, mutta saa nähdä. Huomenna ois töitä ekaa kertaa viime viikon saikun jälkeen, pikkasen jännittää, että mitäköhän siitäkin tulee. Meillä on töissä aika nuorta porukkaa ja aina jos jollain on paha olo, niin vitsaillaan, että varmasti vauva mahassa. En usko että kukaan kumminkaan osaa oikeasti odottaa tällasia uutisia :D

Tänään sain ekaa kertaa kuulumaan pikkusen sykkeen dopplerilla. Löytyi aika alhaalta, aikalailla siitä kohtaa mistä karvoitus alkaa. Oli kyllä ihan selvä syke, ettei epäilystäkään :D Tuo mun laite ei kumminkaan heittänyt sitä sykkeen lukua ruudulle, mutta musta tuntuu että tuo näyttö on muutenkin vähän turhake.

Asumisesta, Mekin asutaan kaksiossa, tällasessa vähän tilavammassa. Ajattelen, että tultaisiin pärjäämään täällä vielä muutama vuosi, kun on ihan unelmakämppä. Oon jo suunnitellut kuinka meidän parvekkeelle mahtuu niin hyvin vaunut :D Muutenkin tämä asunto on musta tehty kuin vauvaperheelle (siksi onkin pakko hankkia vauva :D)!
Kyllähän sitä loppupeleissä vauvan kanssa mahtuu vaikka mihin, asennekysymys sanoisin :)

11+1
 
Kyllä sitä vauvan kanssa mahtuu pieneenkin asuntoon. Leikki-ikäinen alkaa kaivata jo tilaa. Esikon kanssa asuttiin tilavahkossa kaksiossa kolmeen ikävuoteen asti. Sen jälkeen hieman isommassa kolmiossa, kunnes toinen alkoi tulla leikki-ikään ja rakennettiin iso omakotitalo. Nyt kolmosen tullessa tilaa riittää ja tuntuu kyllä kivalta, ettei tilasta tarvitse murehtia.
 
Vauvan kanssa varmasti mahtuu pienempäänkin asuntoon. Muuttaa sitten isompaan, kun alkaa pienempi ahdistaa. Me ajattelimme, että olisimme nykyisessä kaksiossa asuneet vielä pari vuotta, mutta sitten täydellinen asunto tuli vastaan :) Ollaan kahdesta lapsesta puhuttu, niin tuohon mahtuu juuri sopivasti nelihenkisenä perheenä.
 
Meillä on omakotitalo, jossa kolme makkaria niin hyvin mahtuu! Ostettiin jo nuorena talo, että ollaan sitte nelikymppisinä viimestään velattomia =) Meillä ainaki tilaa kyllä riittää, saa valita ihan että missä huoneessa vauva asustaa, mutta luultavasti meijän sängyn vieressä saa kölliä niin pitkään että raaskin omaan huoneeseen laittaa :)

Täällä ei muuta pahoinvointia, ainoastaan hampaiden pesu tekee tosi pahaa, ei siis se itse pesu, mutta se sylkeminen oksettaa :D

8+3
 
Täältä huikkailen vaan sen verran että onko kaikki muut jo kertoneet perheille? Meillä odotellaan joulua jotta sitten kerrotaan jos np ultrassa kaikki on hyvin.
Tällä hetkellä ei tiedä kun mun paras kaveri ja sen mies. Ei niillekään olis kerrottu mutta kun kysyivät. :)
Niitä seulatuloksia odottelen kun kuuta nousevaa. Ei ole kuulunut mitään, lupasivat soittaa kun valmiita. Huomenna mennyt 10pv ja 5-10pv lupasivat. :/
Pelottaa.
Onneks se ultra keskiviikkona ensi viikolla. :)
 
Ollaan kerrottu perheille, en kyllä mitenkään olis pystynyt pitämään salassa. Toisaalta heiltä saisin varmasti myös tukea, jos raskaus päättyisi keskenmenoon. Lähimmille kavereille on myös kerrottu. Nt-ultran jälkeen aion sitten kertoa esim. mummolleni :)
 
Ensinnäkin iso kiitos rauhoiteluista koskien nuita sydänääniä:) Eiköhän siellä ole kaikki hyvin,pitää vaan luottaa! Ja tosiaan aika aikaisin niitä alettiin kuuntelemaan...

Tänään iski kamala pahanolonaalto töissä ja piti juosta vessaan kiireen vilkkaa,örrhhh! Tuntuu,että pahat olot ovat vaan lisääntyneet nyt tällä viikolla,mut en valita oireista;D

Meillä on jo yksi lapsi ja kolmiossa asutaan. Uusi tulokas muuttaa sitten vanhempien huoneeseen ja sitten myöhemmin varmaan esikoisen huoneseen. Uutta asuntoa kyllä aletaan kattelemaan pikku hiljaa,kunhan nyt varmistuu,että uutta elävää perheenjäsentä varmasti odotellaan saapuvaksi heinäkuussa:) Mutta ei ole kyllä kiire,mahtuuhan tässä asumaan,kun neliöitäkin melkein 90. Itse olen asunut kuusivuotiaaksi asti kaksiossa kera pikkusisaruksen ja vanhempien!

Ihanaa,kohta pääsee joulunviettoon:)
 
Me ollaan nyt sittenkin hirveällä paniikilla ostamassa ensimmäistä omaa asuntoa kun ei vaan aikaisemmin ole ollut varaa. En tiedä onnistuuko kaupat ajoissa ennen kuin meidän pitää lähteä nykyisestä asunnosta, mutta yritys on kova! Se paritalon tyyppinen mitä me ollaan katseltu on tosi ihana, mutta kakkosmakkari eli mahdollinen lapsen huone on aika pieni. Järkeiltiin tässä että tuskin se muksu parina ekana vuotena ihan hirveästi tilasin tarvitse jos tietty leikkitilaa löytyy sitten muualta asunnosta? Me ollaan mietitty Suomeen muuttoa muutenkin mahdollisesti ennen kuin mahdollinen tuleva lapsi olisi viisivuotias (koulut alkaa täällä viiden ikävuoden iässä ja tämä hirvittää), joten pienempikin kämppä kelpaisi noin aluksi... Olispa omakotitalo jossain metsässä! :love:

Se on muuten taas täällä se pahoinvointi. Oon taas tehnyt etänä hommia ja toisinaan käynyt siellä vessassa miettimässä. Ja samalla hirveä nälkä koko ajan! En kuitenkaan tunne että olisin kohtuuttomasti mässännyt, mutta mulla on yhtäkkiä kunnon pallomaha. o_O Varmaan aika kivasti turvotusta!

Mukavaa viikonloppua kaikille!

9+0
 
Mä kävin tänään ekassa neuvolassa. Just niin rasittavan turha ku muistinkin. Ja mikä rasittavinta... se sama hoitsu jonka kanssa en viimekskään ollu ihan samalla aaltopituudella.. no menee se ku ei tarvi useesti käydä. Mut mikä turhamaisuudessa rasittavinta.. Mun vaaka näytti aamulla 5kg vähemmä ku mitä neuvolan vaaka. Toisin olin just vetäny tukevan lounaan ennen sitä punnitusta ja tää perhanan istuminen aiheuttaa "lievää" turvotusta. Päästä otti silti. Meinasin sille jo sanoo, et toi ei voi pitää paikkaansa. Sit ku siellä oli harjoittelija niin se ei ees vähentäny mitään vaatteiden painoa pois. Mulla oli kunnon neule ja farkut jalassa. Mä en vaan kuolemaksenikaan usko painavani niin paljoa. Toi mun oma vaaka on ollu aina yks yhteen esim. sairaalan vaan kanssa. Ja just mittasin neuvolan vaalla (toisella ku nyt) ja sekin oli yks yhteen oman vaan kanssa... Pitäis tehä reklamaatio. :D Kaikesta sitä hormonipäissään hermostuukin. :D Niin joo.. ja sit taas sama tappeleminen LAn kanssa. Mulle on lääkäri lapsettomuuspolilla laskenu LAn niin eiköhän tän terkan ollu pakko sitä saada muuttaa... ARGH! Meinasin sille sanoo, et viimekskin teillä paikallisilla meni v*tuiks toi laskeminen. Klinikan laskun mukaan lapsi synty kellolleen laskettuna aikana...

AaVee
 
Onpa kurjaa, ettei synkkaa terkan kans. Oisko sulla aavee mahista vaihtaa toiseen?

Nt ultrassa käyty ja siellä tyyppi jumppas ahkerasti :love: kaikki hyvin ja la pysyi samana. Nyt täytyy vaan relata ja luottaa et kaikki on jatkossaki hyvin, vaikkei oireita enää paljoa ole.

Mun sisaruksille, äitille ja parille kaverille ollaan kerrottu, lopuille sitten aattona.

Onneksi joulufiilis löysi sittenkin tänne! Toivottavasti myös teille muillekki, joilla se oli/on vielä hakusessa!

11+5
 
Taimis, onnea nt-ultrakuulumisten johdosta! :)

AaVee, osaan niin samaistua suhun ton punnituksen kanssa! Mäkin sain neuvolan vaa'asta jonkun ihan järkyttävän lukeman, kun mitään vaatteita ei tarvinnut poistaa, eikä niitä vähennetty painosta. Muutenkaan en luota ihan kauheasti noihin neuvolan painolukuihin, kun sehän riippuu ihan siitäkin mihin aikaan päivästä siellä käy ja paljonko on jo ehtinyt syödä. Itse seuraan mieluummin painon kehitystä kotilukemien perusteella, tulee aina mitattua samaan aikaan aamulla herättyä, ja ilman vaatteita. Kotilukemien mukaan olen lihonnut n. 1,5 kg, joka johtunee puhtaasti siitä, että pahoinvoinnin takia tarvii koko ajan napostella jotain ja kaloreita kertyy normaalia enemmän vaikka kuinka yrittäis syödä terveellisesti. Liikkumaankaan ei ole oikein viime aikoina olojen vuoksi päässyt, pyöräily on ainoa mikä onnistuu.

Sain eilen postissa kutsun nt-ultraan ja rakenneultraan! Nt-ultra onkin jo uudenvuodenaattona, rv 11+4. Siihen on alle kaksi viikkoa, jännää! Olin jotenkin ajatellut että se olisi vasta loppiaisviikolla. Rakenneultra onkin sitten vasta helmikuun lopulla, rv 19+jotain. Kiva kun nyt on ainakin aikataulut tiedossa noiden osalta!

Mä yritän kohta lähteä kaupungille jouluostoksille, vähän jännittää mitä siitä tulee tän pahoinvoinnin kanssa...

rv 9+6 (huomenna poksutaan!)
 
Hei kaikille!:)

Meillä oli tällä viikolla neuvola ja onneksi meillä sama UPEA neuvolatäti kuin edellisessäkin raskaudessa. Siis ihan huippu! Täyteltiin lippuja ja lappuja ja kummasti on systeemit ehtineet muuttua viidessä vuodessa. Meillä siis ennestään lapset 9v ja 5v.

Krapula oloa on 24/7. Pitää olla melkein koko ajan syömässä jotain jotta olo ei mene ihan älyttömän huonoksi.....kiitos siitä painoa on kertynyt......siis ihan perus ruokaa tekee oikeastaa koko ajan mieli...perunoita....leipää...voi nyt kunnon lihakastik olis ihanaa:whistle:. Esikoisesta oli samoja oireita. Muistan että töissä pystyin syömään viisikin perunaa ja hetken päästä lisää.....töistä tullessa oli pakko hakea kaupasta lauantai makkara paketti ja vetää se parkkipaikalla. Koskaan en muuten syö kyseistä makkaraa. Esikoinen on tyttö....josko sillä jotain vaikutusta oli asiaan....tiedä sitten. Kuopus on poika ja en muista että ruuan himo olisi näin valtava ollut.

Sydän hakkaa välillä hirmuisesti kuten muissakin raskauksissa. Voin herää kesken päiväunien siihen että syke huitelee 100.....Neuvolatäti ehdotti että nt ultrassa voi lääkäri laittaa lähetteen pitkäkestoiseen ekg:n seurantaan. Jommassa kummassa raskaudessa multa otettiin ekg, mutta lyhyt ja ei siinä mitään poikkeavaa silloin ollut.

Väsymys kun iskee niin se ei katso aikaa eikä paikkaa vaan silmät menee yksinkertaisesti kiinni.....:sleep:

Me ei olla kerrottu vielä oikeastaan kenellekään, koska keväällä oli tuo tuulimunaraskaus. Mennään hissukseen sinne viikolle 12 ja katsotaan mikä tilanne on silloin.

Tämä oli nyt melkolailla tällainen oma-napa kirjoitus, mutta kirjoitus kuitenkin.....:D

Rauhallista joulun aikaa kaikille:)

Ninnananna (viikolla 9)
 
Moi.
Pitkästä aikaa kuulumisia. Kauhee väsy ollu, oon vaan lukenu teidän juttuja...
Pahoinvointia on iltaisin.. oksentaa ei tarvii mut yökkäilyä ja ällötystä paljon! Onneks töissä on ok olla, kun muistaa napostella. Pahimmat olot alkaa kun kotiin pääsee. Tunnin päikkärit joka päivä... onneks on pikkukakkonen keksitty niin saan sen ajan nukkua!
Neuvola oli viime viikolla ja sai sydänäänet kuuluviin pitkän yrittämisen jälkeen, ihan häpyluun päältä. Normaalia jos ei oliskaan kuulunut mut helpotti epävarmuutta. Kerrottiin lapsille ja isovanhemmille.
Nt-ultra on 4.1.
Me asutaan omakotitalossa joten tilaa riittää, joku isommista joutuu sitten myöhemmin jakamaan huoneensa..mut siihen on aikaa.

Hyvää joulun odotusta!
 
Heip kaikki!

Minulla on ollut taukoa kirjoittamisesta kun jossain vaiheessa alkoi verista vuotoa ja saikahdin kovasti - jotenkin sitten siihen liittyen paatin etten taallakaan kay ennen kuin ultra on ohi. Taikauskoa, vaikka eihan taalla palstalla kirjoittelu tietankaan oikeasti olisi mitaan muuttanut suuntaan tai toiseen!

Tana aamuna siis oli ultra ja kaikki naytti olevan kunnosa. Pikkuinen liikkui tosi paljon, en muista aiemmista lapsista tuollaista sentaan. Ja sitten kun niita liikkeita ei viela tunne, niin hassulta naytti kun toinen moyri lakkaamatta.

Milloin alkaa tuntemaan vauvan liikeet (minulla nyt 3. raskaus)? Muistaako joku?

Taalla pitaisi isompaa asuntoa etsia, mutta kalliita meinaavat olla... Me siis olemme vuokralla ainakin toistaiseksi viela ja hinta pompsahtaa muutamilla satasilla kun yksi huone tulee enemman. Katsotaan nyt mita tehdaan. Vauva ei tietenkaan tarvitse heti omaa huonetta, mutta johonkin ne vauvan vaatteet ja tavarat olisi kuitenkin mahdutettavat...

Minulla koetettiin kuunnella sydanaania viikolla 10 - tuloksetta. Nla-tati piti sita taysin normaalina. Viikkolla 11 saatiin kuulumaan pitkan etsimisen jalkeen, ja tati sanoi ettei silloinkaan viela olisi ollut ollenkaan epanormaalia ettei aania kuulunut.

Hattara ja pikku 13+0
 
Viimeksi muokattu:
Ai niin, unohtui kommentoida etta taallakin isovanhemmille haluttaisiin kertoa vasta jouluna, mutta vietamme heidan kanssaan muutaman paivan jo ennen joulua ja olen aika varma etta arvaavat kylla kun en ota ruokajuomaksi viinia tai muuta... Jos tahan olisi jollakulla jokin hyva salailuvinkki niin otetaan vastaan!!!!! :LOL:(y)
 
Viimeksi muokattu:
Mina nyt kirjoitan taas :) - pitka tauko kun oli niin nyt pitaa jutella senkin edesta! :LOL:

Mutta, osaako joku sanoa juuta tai jaata menthol/piparminttu/anisoljyn kayttoon raskausaikana? Mina voisin vaikka paivittain syoda pussillisen euca menthol pastilleja. Voiko se olla ihan OK vauvalle... Arveluttaa. Voin siis oikeasti syoda puolikkaan pussin tuosta vaan, hups, ja hetken paasta lisaa. Ja tuo pussi on niin isokin... o_O Enpas ennen ole noista nameista niin hirveasti valittanyt.
 
Tänään oli se kauan odotettu alkuraskauden ultra! Kyllä jännitti ennen sitä.Siellä se sydän sykki ja pikkuinen jo liikuskeli ja heilutti raajojen alkuja. Päiviin tuli pari päivää takapakkia,mutta muutama sinne tai tänne, ei ole merkitystä Se on siinä ja tässä ollaanko sitä heinäkuisia vai elokuisia :)
Katotaan sit mitä np-ultra sanoo viikoista.

Krapulaolo on 24/7, mutta pahoinvointi ei ole yhtään sitä luokkaa kuin edellisten kanssa.

Kovasti mietityttää, pitäisikö kertoa raskaudesta läheisille jo jouluna, mutta toisaalta se tuntuu niin aikaiselta. Kukaan ei varmaan osaa odottaa sellaista uutista, kun meillä on jo ne "kaksi lasta, tyttö ja poika" ja ovat molemmat jo vähän isompia. Pelkään siis sitä, että ehkä se ei aiheutakaan riemunkiljahduksia, vaan päinvastaisia kommentteja...

Joie rv 9
 
  • Tykkää
Reactions: eppula

Yhteistyössä