Heii auttakaas nopeesti mitäköhän tää on? Palstalääkärit

• Viestiketjun aloittaja TODELLA HUOLESTUNUT NUORI
  • Ensimmäinen viesti
TODELLA HUOLESTUNUT NUORI
Oon 14,9vuotias poika ja minua huolestuttaa se, että Olen näin lyhyt . Olen vain 152cm pitkä ja painan 40kg. Viime elokuussa oli kasiluokan terveyden tarkastus ja sielä lääkäri sanoi että murrosikä on alkanut ja karvoitusta on tullut Jo vähän. Muuta merkkejä ei ole tullut paitsi ääni vähän madaltunut pikkupoika äänestä ja hartiat leveytyneet. Isäni oli kanssa lyhyt ja hidaskasvuinen. Koululääkäri sanoi että murrosikä on alkanut ja kohta pitäisi tulla kasvupyrähdys ja terveydenhoitaja katsoo keväällä vielä että kasvu on käynistynyt. NYT minua huolettaa kun Olen kasvanut vain viim elokuusta 2cm (kotona mitattiin). Pelkään että kasvu ei ole kevään tarkastuksessa ole käynistynyt ja joudun johonkin tutkimuksiin ja pelkään minulla todetaan jokin vakava sairaus syöpä tms. Mitä luulette joudunkohan keväälla johonkin lisätutkimuksiin. Ja karvoitusta oli viime elokuussa vain vähän ja se oli ihan vaalea, mutta NYT se on muuttunut Jo mustaksi ja sitä on ehkä vähän tullut lisää. En kestä tätä epätietoisuutta.

mun kaveri kasvoi pojasta nuoreksi mieheksi vasta 17vuotiaana. yhdes kesassa pituutta tuli yli 10cm. aani madaltu. karvoista en tieda. mut han kavi kaikenmaailman tutkimuksissa ja kokeissa ylaasteella. kova urheilu oli pysayttaa sen vahankin kasvun. eli ala hataile. moni miehistyy vasta siel armeijan kynnyksella.

"Miäs"
Ole huoleti! Kasvat vielä n. 4 vuotta ja henkisesti ehkä koko elämäsi. Mikä on ennustepituutesi: äidin ja isän pituus yhteenlaskettuna kasvukäyrältä näkee. Miten pitkiä vanhempasi on? Varmaan menet heidän murrosiän tahtiin.

Karvojen kasvu vasta alussa. Kiroat vielä kun joudut leukaasi päivittäin ajaa.

"vieraana"
Mikä on vanhempiesi pituus? Sanoit, että isäsi oli hidaskavuinen, mutta kuinka pitkä on nyt?
Minun mieheni kasvoi nuorena hitaasti, muistan , että oli 14v 160cm (seurusteltiin jo tuolloin ja olin häntä vähän pidempi). Kasvu aloin kasin keväällä ja kasvoi vielä lukiossakin ja vipa sentti taisi tulla armeijassa. Nyt siis 183cm.
Meillä kaikki lapset kasvaneet suht hitaasti, vanhin poika nyt 18v 177cm ja pian 17v poika 180cm. Varsinkin vanhempi kasvoi hitaasti, mutta varmasti. 15v tyttö tuntuu kasvavan vieläkin hitaammin.

Yhteistyössä