Hei te, joilla on pieniä lapsia ja jonkinlainen järjestys kotona... Voisitteko kertoa, miten teette esim. aamutoimet...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Siistiksi opetteleva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Siistiksi opetteleva

Vieras
Missä järjestyksessä esim. syötte ja puette... Miten kauan niihin menee... Missä välissä ehditte pedata ja laittaa tiskit... Ja kun olette hoitaneet aamun, onko jo lounasaika lähestymässä ja koko ajan menette tehtävästä toiseen? Ehdittekö ulkoilla aamupäivisin? Ehdittekö yleensäkin tehdä paljon muuta kuin kotitöitä? Niin ja minkä ikäisiä lapsia, mitä kaikkea ne tekevät itse ja onko ehkä joku jolla on vauva kainalossa koko ajan kuten meillä?

Olen päättänyt opetella rivakkuutta ja järjestelykykyä, ja saada jotain tolkkua tähän sotkuun ja kaaokseen! Tuntuu vain ettei koskaan ehdi tehdä lähellekään kaikkea, ja vinkkejä kaipaan...

meillä soi kello 7:45, herätän koululaisen ja menee aamupalalle. ite syön samalla ja syötän 7kk ikäisen vauvelin. laitan pyykkikoneen päälle. tasaisena virtana heräilee 5v, 4v ja 3v. oon jo valmiiks siinä aamul laittanu joko kuppiin murot, voidellu leivät tms. joten pienet pääsee heti syömään.

syönnin jälkeen korjaan pöydät ja imuroin(+pesen) keittiö lattian ja ripustan pyykit. puetaan lasten kans ja käyn petaa sängyn. sit lähtee koululainen. sen jälkeen joko meki lähdetään ulos/asioille taialetaan sisäleikit. sillo kello on n. 9 :)

mulla kulkee nuorin joko kainalossa tai ryömiskelee mun perässä minne millonki meen.,

mä teen esim. näin:
ma:koko talon imurointi
ti: vessan pesu
ke: ikkunoiden+ peilin pesu
to:keittiön alasokkelin pesu
pe: siivouspäivä (matot ulos, imurointi + lattioiden pesu)
la:jos on jotai jäänyt viikolta tekemättä ja lakanoiden mankelointi
su:"vapaapäivä"

joka ruokailun jälkjeen ku imuroi keittiön ja joka ilta siivoon lelut lastenhuoneista, ym mihin on kuylkeutunut niin kaaos ei pääse yllättään :)

Meillä on aamupala, leikkiaika, ruoka-aika, päikkärit, välipala, leikkiaika, ruoka-aika, leikkiaika, päikkärit, leikkiaika, ilta-aika. Poika on 8kk ja hyvin ehtii kotitöitä tehdä lapsen touhutessa tai nukkuessa. Lapsi on kyllä tyytyväinen vaikka istuis vaan omassa syöttötuolissaan tai sitterissä katselemassa mitä äiti touhuaa :) Aikaa tekemiseen kyllä löytyy, viitseliäisyyttä vaan aina ei.

Missä järjestyksessä esim. syötte ja puette... Miten kauan niihin menee... Missä välissä ehditte pedata ja laittaa tiskit... Ja kun olette hoitaneet aamun, onko jo lounasaika lähestymässä ja koko ajan menette tehtävästä toiseen? Ehdittekö ulkoilla aamupäivisin? Ehdittekö yleensäkin tehdä paljon muuta kuin kotitöitä? Niin ja minkä ikäisiä lapsia, mitä kaikkea ne tekevät itse ja onko ehkä joku jolla on vauva kainalossa koko ajan kuten meillä?

Olen päättänyt opetella rivakkuutta ja järjestelykykyä, ja saada jotain tolkkua tähän sotkuun ja kaaokseen! Tuntuu vain ettei koskaan ehdi tehdä lähellekään kaikkea, ja vinkkejä kaipaan...

Petaan pedit ennen kuin mennään aamupalalle, esikoinen katsoo sen aikaa lastenohjelmia ja vauva leikkii tai konttaa minun perässä. Sitten mennään alakertaan aamupalalle, teen puurot tai mitä nyt syötävksi teenkään, syödään ja laitan astiat tiskikoneeseen. Sitten teen joko kotijuttuja ja mennään ulos tai jos kotijuttuja ei ole, leikin lasten kanssa ja mennään ulos.

Ulkoa tullaan noin 11:30, syödään joko eilistä ruokaa tai teen pikaruokaa (esim. broilerinsuikaleita ja kasviksia pannulla, nuudeleita) ja syödään. Astiat tiskikoneeseen, jälkien siivous.

Päivän mittaan teen kaikkea pientä niin, ettei mihinkään kerry isoa kasaa tavaraa tai isoa siivoa. Lapset on 3v ja 8kk. Ja aika paljon saa tehtyä yhdellä kädellä, vauva kainalossa, jos vain viitsii.

Viimeksi muokattu:
Jotenkin paistaa heti sellainen negatiivinen enakkoasenne tekstistäsi ap.

Ei tähän tee mieli edes kunnolla vastata. Meillä on aika siistiä. Teen kaiken sitä mukaa kuin tulee eteen; kun nousen sängystä, pölläytän peiton suoraksi. Aamupalan valmistuessa (puuron kiehuessa, kahvin tippuessa) pyyhkäsen lattioita. Tiskit jokainen laittaa suoraan koneeseen, myös lapset. Kotityöt hoituu pitkälti huomaamatta, sekä nyt 2v:n ja 3,5v:n kanssa että silloin kun nuorempi oli ihan vauva. Meillä on myös koiria ja kissoja hoidettavana.

Meillä lapset 4.v ja 2.v kolmas vielä mahassa. Koti on yleensä tosi siisti, kun on pitkin päivää aikaa siivoilla ja järjestellä yms.tehdä kaikkia pikkuhommia. Päivittäin teen ainakin pikaimuroinnin, vessojen siivouksen, keittiön siivousta ja pyykinpesua. Viikkosiivouksessa pesen tarkemmin lattiat, peilit yms. Lapset osaa aika hyvin pitää lelunsa ja leikkinsä omassa huoneessaan, joten koko talo ei ole legojen vallassa. Mutta..hatunnosto työssäkäyville äideille, joilla pysyy kodit kunnossa. Itse teen keikkaluonteisesti töitä, välillä viikon tai muutaman päivän kerrallaan, ja olen työpäivien jälkeen niin poikki, ettei millään jaksa pitää siisteystasoa samanlaisena kuin kotona ollessa. Enkä mä koko aikaa siivoa, vaan ulkoillaan kerran tai kaksi päivässä, ja yritän päivittäin lukea lapsille tai pelata/leikkiä jotain ilman kiirettä. Aamupäivästä kun hoitaa enimmät siivous ja pyykkihommat, saa illalla omaakin aikaa tai "laatuaikaa" töistä tulevan isukin kanssa.

Tarviiko aina olla niin siistiä?

Meil siis 3 lasta jotka tällä hetkellä pian 4v, 2v ja 1v

Aamulla herään yleensä ensimäisenä tuon 2v:n ja 1v:n kanssa n. klo 7:30. Laitan kahvin tippumaan, vaihdan niille vaipat + päivävaatteet ja menemme aamupalalle. 2v syö itse, 1v:n syötän ja samalla syön itse + juon kupin kahvia päälle. Nostan samantien likaiset astiat tiskipöydällä (yleensä yöllä on kone ollu pyörimässä). Kun 4v herää oikasemme sängyistä peitot (yleensä en laita päiväpeitteitä). Laitan ruuan alulle ja samalla tyhjennän astianpesukoneen + laitan aamupalan jäljet pois. Syömme n. klo 10-10:30. Ruuan jälkeen touhuamme millon mitäkin.. jos lapset leikkii tyynesti laitan pyykit kaappeihin ja märät narulle. Laitan nuorimman nukkumaan ulos noin klo 12-12:30 ja samalla menemme isompien kanssa ulkoilemaan. Tulemme sisälle viimeistään klo 14, syömme välipalaa ja keskimäinen päiväunille. Iltaruuan teen siten et syömme n.klo 18. Sen jälkeen yleensä laitan pyykkejä ja teen muita kotitöitä ku isä on lasten kans. Iltapala on n. klo 20 ja lapset on nukkumassa viimestään 21:30. Sen jälkeen ku lapset on menneet nukkumaan en yleensä tee enään kotitöitä.

No mulla on selkeä järjestys kaikessa,eikä kaaosta pääse syntymään. Aamulla heätys klo 6 tai 7 riippuen koululaisen kouluun menosta.
-haen kaikille vaatteet ja puetaan meidän sängyssä,puen itse
-petaan lasten sängyt ja sitte lapset menee ylös kaattoon pikkukakkosta,petaan sillä välin meidän sängyn
-ylhäällä aamupala ja jos ehtii hetken katsoa lastenohjelmia
-hammaspesu,alakertaan ja ulos,ekaluokkalainen kouluun ja ulkoilua ja asioilla käyntiä
-kotiin ja lounas+leikkiä ja samalla tyhjennän/täytän astianpesukoneen tai pyykit laitan
-päiväunet kaksosilla ja 5v:llä aikaa vaikka pelata tai tehdä jotain rauhassa
-leikkiä,oleilua ja päiväruoka n.klo 16
-ulkoilua ja olemista
-iltapala,hammaspesu ja unille,pikasiistiminen ja omaa aikaa :)

+ vähän väliä vien kamoja paikolleen,jos ne ei oo muka ja lapset osaa siivota leikkinsä aina ku lähetään jonnekki jne.helpottaa kovasti ja kerran viikkoon teen sit isomman siivouksen ja ylhäällä imuroin yleensä jokapäivä ainaki keittiön :)

Kiitos kaikille vastauksista!

Jotenkin paistaa heti sellainen negatiivinen enakkoasenne tekstistäsi ap.

Ei ole tarkoitus olla negatiivinen, mutta tuntuu oikeasti siltä etten vain osaa... Mutta aion tosissani innostua ja opetella! Tunnustan: On kyse myös siitä etten aina viitsi, siitäkin tahdon nyt opetella eroon. Siisteys tuntuu kuitenkin mukavammalta kuin laiskottelu.

Teillä kaikilla taitaa olla aamuisin aina puhdas keittiö vastassa?:) Eikö koskaan illalla väsytä niin että jää tiskit laittamatta ja lattiat lakaisematta?:)

mä teen esim. näin:
ma:koko talon imurointi
ti: vessan pesu
ke: ikkunoiden+ peilin pesu
to:keittiön alasokkelin pesu
pe: siivouspäivä (matot ulos, imurointi + lattioiden pesu)
la:jos on jotai jäänyt viikolta tekemättä ja lakanoiden mankelointi
su:"vapaapäivä"

joka ruokailun jälkjeen ku imuroi keittiön ja joka ilta siivoon lelut lastenhuoneista, ym mihin on kuylkeutunut niin kaaos ei pääse yllättään :)

Siis säkö peset joka viikko ikkunat, keittiön alasokkelit ja lattiat?!

Teillä kaikilla taitaa olla aamuisin aina puhdas keittiö vastassa?:) Eikö koskaan illalla väsytä niin että jää tiskit laittamatta ja lattiat lakaisematta?:)

Miksi se keittiön siistiminen pitää jättää viimeiseksi illalla? Meillä syödään iltapala, siis lapset syö, seitsemän jälkeen. Minä ja mies harvemmin enää sen jälkeen syödään. Iltapalan jälkeen astiat pesukoneeseen ja kone päälle, tasot pyyhitään ja tavarat laitetaan paikoilleen.

• Tykkää
Reactions: Matkaroskis
Teet just sen verran kun pystyt, et enempää. Pääasia, että lapset ja äiti voi hyvin. Jos ainainen kaaos ottaa otsalohkoon olet järjestelmällisempi, jos se on mahdollista. Riippuu niin siitäkin montako lasta, minkä ikäisiä ja kuinka vaativia.

Mulla vaan yksi lapsi. Poika 2v. Vaativa ainokainen kylläkin. :)

Aamulla noustaan. Katsotaan joku piirretty jos tulee. Laitan kahvin tippuu, poika osallistuu puuronsa tekoon. Aamupala yövaatteissa. Sitten tiskit koneeseen. Kone päälle, jos täynnä. Jos yöllä pessyt, niin astiat kaappiin sillä aikaa kun puuro jäähtyy. Poika pistää haarukat ja veitset laatikkoon ja on kovin ylpeä kun osaa laittaa oikeille paikoille. Katso äiti, katso, minä osaan!! Aikaa mennyt varmaan 1h-2h heräämisestä...riippuu miten laiskoja ollaan. :D Menen petaamaan sängyt. Poika hyppii sängyssä ja leikkii "ei saa pedata"-leikkiä, mulla menee hermo ja puren hammasta. Sängyt pedattu.
Pestään hampaat yhdessä. Sitten huudan iloisesti "missä on nakupelle?" Poika riisuu vaatteensa ja on niin ylpeä alastomasta itsestään. Puetaan päivävaatteet, joskus vikuroiden, joskus kuin naps vaan.
Minä sanon meneväni aamupesulle ja poika kiukkuaa kun "kukaan ei leiki mun kanssa". Minä sanon leikkiväni heti kun olen valmis. Jos on tarve suihkuun, otan pojan mukaan tai menee kylpyyn. Joskus katsoo esim.muumeja itsekseen sen aikaa.

Sitten siivotaan aamun aikana levitetyt lelut ja mennään ulos. Jos kovin kurja sää (pakkasta paljon) ollaan sisällä ja levitellään lisää leluja yhdessä. Ulos mennään yleensä klo 10....ja kotona menee aamulla 1-2h.

Tullaan ulkoa ja lämmitetään eilisen jämiä(poika auttaa) tai tehdään jotain ruokaa. Aika sujuvasti menee esim. nakit palasiksi tuolta pikkuiselta jo omalla tylsällä veitsellä. Ja suuriosa tietty suoraan suuhun. :D Ja ei kun syömään! Sitten laitetaan pyykkikone pyörimään ja taas on herra ahkera mukana menossa. Raahaa likaisia olohuoneeseen kiusaksi tai tunkee koneeseen apuna.

Päiväunia ei nukuta, joten lueskellaan sängyssä muutama kirja ja pötkätellään tai ollaan vaan, yleensä menee riehumiseksi eikä malta. klo yleensä 12-13 tässä vaiheessa. Sitten kahvia. Poika pistää purut keittimeen, minä veden. Itse ottaa välipalansa jääkaapista. Milloin hedelmää, milloin hapankorppua, jogurttia tai muuta...

Pyykit on valmiit. Poika pistää ranttaliksi kun menen ottamaan kuivat pois narulta. Joskus (harvoin) leikkii kiltisti itekseen, yleensä viskoo lelujaan, heittelee mitä käteen saa ja protestoi kun ei osaa muka olla yksin. Tulee sitten ottamaan märät pyykit koneesta ja on intona mukana. Joskus taas ei innosta ollenkaan. Pyykkien jälkeen sanon, että kerää lelunsa ja viskelemänsä vermeet ja sitten voidaan tehdä palapeliä esim. Poika siivoaa itse, autan joskus kun ei pääse millään alkuun. Sitten pelaillaan pallolla, tehdään palapeliä ja ollaan yhdessä. Jos on pk-päivä aletaan pukemaan sinne välipalan jälkeen, jos ei niin yritetään keksiä kotona puuhaa.

Ennen iltaruokaa mennään ulos vielä. Tullaan kotiin klo 17.00 suunnilleen, syömään. Taas kokkaillaan yhdessä tai poika katsoo pikkukakkosta, jos malttaa. Sitten syödään. Syönnin jälkeen imuroidaan (pojalla oma imuri) tai jos ei tarvii niin ollaan vaan ja touhutaan. Leikitään, piirretään, kylvetään, tehdään lettuja.. mitä nyt keksitään. Välillä poika on itsekseenkin pienen painostuksen alaisena kylläkin, mutta tekee hyvää kun oppii keksimään omaa tekemistä. Yleensä levittelee autonsa ympäri huonettaan. Joskus muuallekin, mutta aika kivasti osaa pitää huoneessaan kun on asiasta neuvoteltu.

Ennen iltapalaa siivotaan pojan lelut hyllyille. 19.30 iltapala. Sen jälkeen yöpuku päälle ja hampipesu. Poika valitsee 2 kirjaa ja ne luetaan. Yövalo päälle, ovi raolleen, äiti kaatuu sohvalle ja avaa television ja tietokoneen. Mies kömpii kotiin klo 21.30.

Vaihtelee tietty tekemisen perusteella päivät, mutta tuossa perus kotipäivä. Ollaan aika paljon keskenään yleensä. Ollaan aika kiva tiimi, halitaan paljon ja sellaista. Jäähyilläänkin joskus, mutta aika harvoin on tarvetta...kai.

Olen paljon poikani saatavilla, mutta hän puolestaan osallistuu paljon kodin arkeen ja kotitöihin omasta halustaan ja niin saamme kaikki hommat aika kivasti tehtyä. Paljon helpommin pääsee kun otta lapset/lapsen mukaan touhuamaan ja kehuu paljon. On itse läsnä sitten taas lapselle tärkeissä asioissa ja leikeissä. Monilapsiperheissä tilanne on tietty toinen kun aina ei kerkeä kaikkien kanssa olemaan. Ja ollaan me ihmisetkin erilaisia. Mun mies esimerkiksi ei voi olla avaamatta telkkaria kun on kotona. Pötköttää sohvalla tai on netissä hetken. Lapsi riehuu ja käy kierroksilla. Illan mies siivoaa lapsen sotkuja ja kinaa lapsen kanssa siitä kun lapsi riehuu. Minä en taas avaa telkkaria (mun mielestä sieltä ei tule päivällä ylipäätään mitään katsottavaa), netissä käyn joskus päivisin tsekkaamassa facebookin päivitykset. ;) Mun päivät on siis just niitä "touhutaan nonstoppina", mutta se on mun valinta ja mä luulen pääseväni näin paljon helpommalla ja saan aika kivasti laatuaikaa naperon kanssa. :)

Ps. meilläkin on välillä aika järkyttävä kaaos kun on ollut känkkäränkkää ilmassa tai ollaan oltu paljon pois kotoa. Mua ei muiden romut haittaa, mutta oman kodin pidän viihtyisänä ihan siitä syystä, että lisää niin paljon mukavuutta olla täällä.

Meidän kotia ei voi tällä hetkellä siistiksi kehua,mutta aivan kamalalta kaaokselta vältytään pitämällä siivouspäivä kerran viikossa jolloin imuroidaan,pestään vessat,pyyhitään lattiat+pölyt tarvittaessa(nämä hävettävän usein jää) ja vaihdetaan lakanat.Tästä siivouspäivästä pidetään kiinni,tehdään vaikka vaan pikasiivous jos ei muuta ehdi.Päivittäin järjestellään hieman ja huolehditaan että keittiö suunnilleen kunnossa.

[QUOTE="RIIKKA";25514127]Oliks tarpeeks perusteellinen vastaus? :D :D :D[/QUOTE]

Oli hyvä vastaus, kiitos:) Meillä on vähän eri tilanne kun on neljä alle kouluikäistä... Mutta sinullakin oli varteenotettavia vinkkejä, kuten laittaa tiskit kaappiin sillaikaa kun puuro jäähtyy. Minulle oli jokin aika sitten Suuri Oivallus että monta asiaa voi tehdä yhtaikaa... Kun otin tavakseni aina ripustaa pyykit samalla kun lapset ovat nukahtamassa (enkä vain tönöttänyt sängyn laidalla odottamassa), ei sen jälkeen ole ollut voi-ei-taas-pyykit-laittamatta-tuskaa. Ja se, että lapset mukaan töihin, on sekä yhteistä tekemistä, että kotitöiden edistämistä, ja vielä tulevaisuudekin kannalta tärkeää.

Mun salaisuus on varmaan se, et olen tehokkaimmillani aamulla, ennen aamupalaa. Silloin teen turbovauhdilla hommia samalla kun huolehdin koululaiset ja eskarilaisen taipaleelle. Sit onkin kiva itse istua aamupalalle lehden kera. Pienet (1v ja 4v) leikkivät yleensä siinä vaiheessa jotain.

Loppupäivästä ehtii hyvin vaikka nukkua päikkärit itsekin, jos on tarpeen. Isommat myös auttavat kotihommissa. Pienet lähinnä kerää lelujaan yms.

Meillä näin:

Herätään,kylppäriin vaipan vaihtoon ja päivävaatteet päälle.

Sit aamupala,puuron jälkeen annan pojalle leivän tai porkkanan tms. ja sillä aikaa täytän/tyhjennän tiskikoneen jos tarvetta on.

Petaan sängyn ja laitan pyykit koneeseen,viikkaan entiset kaappiin.

Sit me lähdetäänkin ulos. Ei meillä tuon enempää päivässä oo kotihommia ja poika pyörii mukana. Välillä nyhtää mun kanssa päiväpeiton kulmaa ja lappaa vaatteita koneeseen,ojentaa mulle pyykkiä kun laitan kuivumaan ja semmosta. Ainoa mihin en ota mukaan on tuo tiskikoneen täyttö tai tyhjennys,ymmärrys ei ihan vielä riitä siihen että veitset on teräviä ja astiat särkyviä.

[QUOTE="vieras";25514237]Meillä näin:

Herätään,kylppäriin vaipan vaihtoon ja päivävaatteet päälle.

Sit aamupala,puuron jälkeen annan pojalle leivän tai porkkanan tms. ja sillä aikaa täytän/tyhjennän tiskikoneen jos tarvetta on.

Petaan sängyn ja laitan pyykit koneeseen,viikkaan entiset kaappiin.

Sit me lähdetäänkin ulos. Ei meillä tuon enempää päivässä oo kotihommia ja poika pyörii mukana. Välillä nyhtää mun kanssa päiväpeiton kulmaa ja lappaa vaatteita koneeseen,ojentaa mulle pyykkiä kun laitan kuivumaan ja semmosta. Ainoa mihin en ota mukaan on tuo tiskikoneen täyttö tai tyhjennys,ymmärrys ei ihan vielä riitä siihen että veitset on teräviä ja astiat särkyviä.[/QUOTE]

Jatkan vielä että lounas on edellisen päivän päivällinen,eli lämmittämistä vaille. Ulkoa kun tulee niin ruoka mikroon ja syömään :)

Oli hyvä vastaus, kiitos:) Meillä on vähän eri tilanne kun on neljä alle kouluikäistä... Mutta sinullakin oli varteenotettavia vinkkejä, kuten laittaa tiskit kaappiin sillaikaa kun puuro jäähtyy. Minulle oli jokin aika sitten Suuri Oivallus että monta asiaa voi tehdä yhtaikaa... Kun otin tavakseni aina ripustaa pyykit samalla kun lapset ovat nukahtamassa (enkä vain tönöttänyt sängyn laidalla odottamassa), ei sen jälkeen ole ollut voi-ei-taas-pyykit-laittamatta-tuskaa. Ja se, että lapset mukaan töihin, on sekä yhteistä tekemistä, että kotitöiden edistämistä, ja vielä tulevaisuudekin kannalta tärkeää.

Joo, montaa hommaa kannattaa opetella tekemään kerralla. Ja tehä mahollisuuksien mukaan pieniä ylimääräisiä juttuja aina kun niitä hoksaa. Esim jos joku ovenkarmi on likainen, niin pyyhkäisee sen heti puhtaaksi. Ei tämä aina onnistu, mut pieniä juttuja tekee päivänmittaan, eikä päästä älytöntä kaaosta syntymään.

[QUOTE="vieras";25513931]Mutta..hatunnosto työssäkäyville äideille, joilla pysyy kodit kunnossa.

TOTTA, mutta ei siellä kotona ole kukaan sotkemassa päivällä kun ollaan töissä. :)[/QUOTE]

Jaaaa näääää on niin näitä ikuisuuskysymyksiä. Meillä oli siistimpää kun olin kotona, nytkin on, mutta aika tiukkaa tekee välillä ottaa imuri kaapista kun tietää painavansa parin tunnin päästä niska hiessä töitä ja totisesti se niska hiessä. Laiskuutta se siis on kun koti ei ole yhtä siisti kun joskus oli, mutta mä en vaan kertakaikkiaaan aina jaksa. :)

Työssäkäynnissä on se hyvä puoli, että ketään ei ole sotkemassa. (tai niin sitä luulis, mutta kun molemmat vanhemmat on vuorotyössä, toinen saattaa hiihdellä sotkemassa kotia päivällä). Ongelma on meillä ainakin siinä, että kun kotona ei olla, ei siellä keritä pestä pyykkiä saati ripustella kuivumaan. Kaikki kasaantuu vapaapäiville ja ainakin pyykkihuolto on kaaoksessa. Yleensä mies käy töidensä välissä vaan vaihtamassa vaatteensa puhtaisiin tai hätäseen syömässä. Tiskiä tulee, pyykkiä tulee ja ennen päiväkotia on kiva olla myös vain ja ainoastaan lapsen kanssa.

Työssäkäyvän on vaan pakko joskus sulkea silmänsä kotitöille, jotta ei laiminlöisi lapsiensa kanssa vietettävää aikaa. :)

Tuo vähän vaihtelee sen mukaan millaisia päiviä itsellä on.
Nyt sairaslomalla ja järjestys aamuisin suunnilleen tällainen:

Ylös 5.30
Sämpylätaikina kohoamaan, jotain rytkyjä niskaan ja ulos.
Noin 6.00 takaisin sisään, sämppärit pellille ja uuniin, itse suihkuun
Noin 6.15 sämpylät uunista ja itsellä lumput niskassa
Kahvi keihumaan, appeet pöytään
6.30 alkaa ekat nousta; poika, miniä, teinineiti, varastettu teini.
Nuoret sytyttävät takan, tupakoijat kantavat päivän polttopuut sisään ja sitä mukaa kun kuin nousevat, nostelevat omat petivaatteensa tuulettumaan
7 jälkeen menen herättelemään pieniä ja ukkoa, nostan petivaatteet parisängystä pyykkiin ja tuulettumaan ne joita ei pestä
Aamiainen, laiskottelua, pukemista
Ennen kasia petaan sängyt ja laitan ekan pyykkikoneen kiertään (yön aikana kiertäneet kuivausrumpuun).
Niihin aikoihin tulevat myös lapsenlapset 1 ja 2 v hoitoon.
Mies vetäytyy töihinsä kahdeksalta. Niihin aikoihin lähtevät poika ja miniäkokelas.
8.30 lähtevät teinineidit ja 8.45 noutaa taksi eskarilaisen.

1,2 ja 5 v auttavat köökin siivoamisessa ja päivä pyörähtää käyntiin...
Ysiin mennessä on jotakuinkin aina jo imuroitukin.

Yhteistyössä