Hei te, joilla on pieniä lapsia ja jonkinlainen järjestys kotona... Voisitteko kertoa, miten teette esim. aamutoimet...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Siistiksi opetteleva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oli hyvä vastaus, kiitos:) Meillä on vähän eri tilanne kun on neljä alle kouluikäistä... Mutta sinullakin oli varteenotettavia vinkkejä, kuten laittaa tiskit kaappiin sillaikaa kun puuro jäähtyy. Minulle oli jokin aika sitten Suuri Oivallus että monta asiaa voi tehdä yhtaikaa... Kun otin tavakseni aina ripustaa pyykit samalla kun lapset ovat nukahtamassa (enkä vain tönöttänyt sängyn laidalla odottamassa), ei sen jälkeen ole ollut voi-ei-taas-pyykit-laittamatta-tuskaa. Ja se, että lapset mukaan töihin, on sekä yhteistä tekemistä, että kotitöiden edistämistä, ja vielä tulevaisuudekin kannalta tärkeää.

:D heh. Niin se asioiden yhtäaikaa teko vaan nostaa päätään kun saa lapsia. Pitäis keritä joka paikkaan nanosekunnissa ja yhtenä päivänä huomaat hallitsevasi kotisi kaaoksen, siinä missä kerkeä katsoa neljän lapsen peräänkin. :)

Ja on kyllä aivan eri tilanne 1 lapsi tai 4. :D apua. :D

Oiva tapa kylppärinpesuun on myös se, että riisuu lapsilta sukat ja housut. Antaa kaikille jotain pesuvermeitä. Pienimmille tyyliin pesuharja tai lasta, kuhan on joku millä huitoa. Isommat saa suihkun ja sulla on pesuaine ja rätti. Lapset rakastaa vesileikkejä ja meillä ainakin kivoja hetkiä on ne, kun 2vee pääsee pesee vessaa suihkulla. Välillä leikkii laivallaan märällä lattialla kun minä hinkkaan pyttyä ja sitten taas suihkuun paineet täysille ja koko kylppäri on pesty lattiasta kattoon. Saa tunnin kulutettua päivästä ja saa puhtaan kylppärin. :D Sama pätee saunaan!

Tsemppiä, kyllä sä onnistut.

En kaikkia vastauksia lukenut, mutta kerron meidän tavan hoitaa kotihommia. Meillä on neljä lasta.

Aamulla herätään klo 8.30-9.15. Mies laittaa aina kasiin menijät kouluun, niin nuorimmaisen ei tarvitse herätä niin aikaisin (herää aina samaan aikaan, kun minä, vaikka olisin kuinka hiljaa). Mä usein köllöttelen sängyssä, kunnes nuorin herää. En tietty aina. Sitten koululaisille aamupalat, aamulääkkeet ym. Edellisenä iltana katotaan vaatteet koululaisille, ettei aamulla tartte, kun pukea päällensä. Nuorimmaisen kanssa sitten siivoillaan aamupala jäljet ja syödään hänen kanssaan aamupalaa.

Aamupalan jälkeen sitten pedataan sängyt (jos pedataan, tästä mä välillä luistan..), laitetaan pyykinpesukone päälle (lataan sen yleensä jo illalla valmiiksi), lähdetään ulos tai asioille tai ystäville tai siivoilen tai käydään kirjastossa ym. Päiväruualla me syödään lähes aina edellisen päivän ruokaa, niin ei tartte, kun lämmittää (tämä mahdollistaa aamu ulkoilut ym.).

Päiväruuan jälkeen rupee sitten koululaisia tulemaan koulusta. Siinä sitten koululaisten auttamista läksyissä, välipalaa ym. Välipala jäljet koululaiset siivoaa aina itse, ettei jää pöydälle mitään sotkuja. Ite pyyhin pöydän. Iltaruokaa valmistellaan tässä välissä ja koko aika siivoan jälkiä, ettei kertyis kauheesti sotkua. Iltaruuan jälkeen yleensä laitetaan astianpesukone päälle. Sen tyhjääminen on meidän kahden vanhimman lapsen homma.

Iltaruuan jälkeen kuljetetaan harrastuksiin tai oleillaan koko perheen kesken kotona ym. Iltapalan jälkeen siivotaan keittiö niin, että sinne ei jäisi mitään sotkuja. Kattilat ym. on tiskattu aina käytön jälkeen, niitä harvemmin jätän lojumaan tiskipöydälle. Joka ilta imuroidaan keittiö ja eteinen sekä tuulikaappi. Hiekat ei sitten kulkeudu niin kauheesti joka puolelle. Toki pahimpaan kura-aikaan pitää imuroida joka sisälle tulon jälkeen ja usein kesällä. Illalla lapset siivoaa omat huoneensa, että aamulla saa aloittaa uudet leikit. Meillä ei koskaan kuitenkaan jatketa niitä edellisen päivän leikkejä, niin on ihan turha niitä sinne jättää. Nukutuksen ja iltapesut sekä iltasadun lukemisen tekee toinen vanhemmista ja toinen siivoilee loput. Näin saa alottaa aamun siistissä kodissa. Toki joskus saattaa olla, että astianpesukone jää tyhjäämättä, niin sitten seuraava aamu pitää alottaa siitä. Mutta useimmiten kuitenkin kaikki hommat on illalla tehtynä.

Pitkin päivää mä vien tavaroita mennessäni oikeille paikoille, mihin kuljenkin. Päivän postin katon samantien ja laitan heti ne paperinkeräykseen, mitä ei tarvita. Paperinkeräykselle ja pahvinkeräykselle on oma laatikko ja kun se täynnä, niin tyhjennetään. Sillain ei kerry kauheita epämääräisiä paperikasoja. Ja muutenkin niin, että kaikilla tavaroilla on oma paikkansa. Se helpottaa siivoamista tosi paljon!

Kerran viikossa viedään matot pihalle ja pyyhitään pölyt, imuroidaan ja mopataan. Tehdään suurempi siivous. Joka päivä imurointi, vessat pestään useamman kerran viikossa. Aina tarpeen mukaan muuten. Meillä yläkerta, niin aina laitan portaille niitä tavaroita, mitkä menossa ylös ja sinne kun menee, niin voi samalla viedä mennessään.

Tulipahan pitkä selostus, mutta näillä meillä pysyy yleensä aina koti sellaisessa kohtuullisessa kunnossa. Eihän se lasten kanssa koskaan ole ihan täydellinen, mutta eipä ole tarpeenkaan! :) Kunhan ei likaa ole, niin hyvä on!

Meillä lapsia on kolme mutta kotihoidossa vain yksi. Päivät myös vaihtelee miehen työvuorojen mukaan ( tekee päiviä, iltoja ja viikonloppuja, välillä tulee arkivapaita). Mutta siis normiaamu miehen ollessa aamuvuorossa on suurinpiirtein tällainen:

Kl 6 mies herää, syö ja lähtee töihin. Itse herään hänen lähtöönsä.

6.30 nousen ylös ja laitan lasten aamupalat valmiiksi ja syön itse. Lasten vaatteet, reput yms on laitettu jo illalla valmiiksi.

7.00 alan herättämään lapsia aamupalalle, muut aamutoimet ja pukemiset. Likaiset astiat suoraan tiskikoneeseen ja mahdollisesti pyykkikone päälle.

8.00 ulos. Esikoisen eskari alkaa 8.15 ja kakkonen viedään päiväkodille sen jälkeen.
n. 8.40 ollaan taas kotona kuopuksen kanssa. Haetaan koira mukaan ja suoritetaan sillä porukalla aamu-ulkoilu, tarpeen mukaan käydään kaupassa. Voi olla että kuopus nukahtaa rattaisiin lyhyille päikkäreille.

9.30 paikkeilla ollaan kotona. Hoitelen pyykkejä ja tiskejä tarpeen mukaan ja muuten siivoilen jos nuo aamun aikana kerkesivät sotkea.

Sitten voidaan tehdä mitä huvittaa. Jäädä kotiin touhuilemaan, lähteä avoimeen päiväkotiin tai kapungille tms. Hoidellaan pakollisia asioiden järjestelyjä.

15.00 päättyy esikoisen eskari. Miehen työvuorosta riippuen joko haetaan kakkonen päiväkodista ennen sitä tai sitten mies hakee tämän töistä palatessaan.

Illat menee sitten miten menee.

Kl 19 aletaan laittaa iltapalaa ja siinä ennen kahdeksaa mies voi alkaa nukuttamaan isompia lapsia. Joskus sujuu helpommin ja joskus vie aikaa ja hermoja. Itse siivoan paikat ja laitan vaatteet yms tavarat valmiiksi aamua varten.

Meillä tosissaan vaihtelee missä kunnossa paikat ovat. Isommat lapset ovat erityislapsia kumpikin. Eskarilainen monilta osin samaa kehitystasoa kuin 1v kuopus, siis täysin autettava ja valvottava vaahteramäen eemeli. Kakkonen taas autisti ja lapsista ylivoimaisesti haastavin vaikka onkin kehitystasoltaan huomattavasti esikoista edellä. Painopiste arjessa on siis jossain muussa kuin siinä että paikat on aina tip-top. Toki tietty kuopuksen kanssa "vapaapäivää" viettäessäni nautin siitä että on siistiä ja siksi pyrinkin heti aamusta saamaan kämpän kuntoon.

[QUOTE="eee";25514067]Siis säkö peset joka viikko ikkunat, keittiön alasokkelit ja lattiat?![/QUOTE]

joo, meil on uus talo niin haluan alusta lähtien pitää sen puhtaana.

ja noista ikkunoista, suihkutan tolua sille korkeudelle mihin lapset on näpeillä yltäneet ja pyyhin talouspaperilla. nopeempaa hommaahan tuo on ku esim. vessan pesu :D

Meillä näin:
Kun tyttö 1v 8kk herää (7-9 välillä), eka vaipan vaihto + pyllypesut, puuro tulille, syömään yöpaidassa yleensä, aamupalan jälkeen kasvo ja käsipesut ja pukeminen. sit mä laitan tiskit ja aamupalavehkeet pois pöydästä. Tyttö leikkii sillä välin. Sit mä petaan sängyn ellen oo pedannut jo ennen tytön heräämistä. Tässä vaiheessa kello on yleensä n. 10. tai vähemmän. Aamupäivisin ulkoillaan tai sit iltapäivällä. Yleensä aamupäivällä. Imuroinnin, pyykinpesun ym. yritän hoitaa päiväunien aikaan jos tyttö nukkuu ulkona. Jos nukkuu sisällä, niin ainakin pyykkejä yms. hiljaista voi hoitaa sillä välin. Joskus otan itekki päikkärit. Joskus jätän imuroinnin tms. välistä ja mies saattaa imuroida kun tulee töistä. (meillä imuroidaan 1-3 kertaa viikossa eikä pyykkiäkään pestä joka päivä)

Kohta muuttuu varmaan kun meille tulee toinen lapsi vajaan parin kuukauden päästä.

kaksoset 3v poikia, tyttö 1v10kk
6.00 herätys
Aamupala, tiskit sillävälin
Aamupesut, siinä samalla yön aikana pyörineet pyykit kuivumaan ja uudet koneeseen
Klo 7 lapsille vaatteet
Vapaata leikkiä, pyykkien taittelu, sänkyjen petaus, ruuan esivalmistelut, tavaroita paikoilleen, lasten kanssa oloa, miljoonat pissatukset ja riitojen selvittelyt.

N. Klo 9
Aletaan pukemaan pihalle.
Samalla ruoka kypsymään hiljaisella lämmöllä, paljon uuni- ja sopparuokia.
N.9.30 ollaan ulkona

11.15 sisälle ja syömään
Samalla tiskit ja pyykit jos on. Tavaroita paikoilleen. Lasten kanssa oloa. Oma ruokailu.

12.15 viim. Päiväunille.

14.30-15.30 alkaa väki heräilemään.
Välipala, kauppa/pihalle yms. Tavaroita paikoilleen.

17.15 ruokailu
Tiskit, pyykit, imurointi , tavaroita paikoilleen.

18.30 lelujen keräys, lasten kanssa oloa.

19.00 iltapala, iltapesut, sadut yms.
20.00 viimeistään sängyssä

20.30 -06.00 prime time
Koiran lenkitystä, huomisen ruuan esivalmistelu yms.

voi helkkarin helkkari kun te ootte kaikki niin touhukkaita. missä välissä te ehditte palstailla? meillä ei oo kovin siistiä, mutta jonkinlainen järjestys silti vallitsee, joten kerron meidän päivästä. mun laiskuuteen vaikuttaa osin sekin että lapset on sen verra pieniä että tarviivat jonkinverran päältäkatsomista etteivät mukiloi toisiaan kun riitaa tulee leluista ja pienempi kulkee hajottamassa isompien leikkejä. leikkii ne silti nätisti itsekseenkin.

mä oon siis nyt töissä ja mies kotona, mutta voin kertoa miten päivät noin suunnilleen mun ollessa kotona menee, lapset 2.5v ja 13kk.

aamulla noustaan n 7:30. mies on tässä vaiheessa jo lähteny töihin. lapset leikkii ja minä makoilen sohvalla ja koitan pysyä hereillä. vähän ennen kahdeksaa meen laitaan puurot ja kahvin. syödään ja ruoan jälkeen siivoan pienemmän jäljiltä puurot lattialta, pöydältä ja seinältä. kerään astiat tiskialtaaseen. sitten pesuille, pyllyt, kädet, hampaat jne. sitten puen pienemmän ja petaan sängyn isomman juostessa ympäri kämppää levitellen vaatteitaan ympäriinsä. jossain vaiheessa sekin suostuu pukemaan päälleen. sitten leikin hetken lasten kanssa ja kahtelen ulkovaatteet valmiiksi pinoihin, ulos lähdetään 930-10.

sisälle 1130, jolloin lämmitetään jotain ruokaa, syödään, siivoan taaperon paikan ja laitan tiskit altaaseen.. sitten yleensä luetaan muutamia kirjoja tai piirrellään hetki ja sitten nukkumaan.. päiväunien ajan oon koneella ja juon kahvia..

heräävät n 1430, jolloin välipala, kun syövät niin tyhjennän tiskikoneen ja laitan tiskit, siivoan keittiön, menevät sitten ruoalta leikkimään ja siivoilen tarvittaessa vielä lisää, aloittelen ruoanvalmistusta jos tarvis. jos jää aikaa niinn leikitään jotain yhteisiä juttuja, palapelejä, muovailua tms. miehen tultua kotiin teen ruoan.

illalla puhaillaan perusjuttuja, ehkä kauppaa, ulkoilua, siivousta jne. leluja ei joka ilta kerätä, siihen on tosin nyt yritetty panostaa että ne tulis kerättyä ennenkuin leviävät kaikkiin huoneisiin. iltapuuron aikaan siivotaan keittiö toiseen kertaan, puuron jälkeen tiskikone päälle, iltapesut, sadut ja nukkumaan.

meillä tehdään ns viikkosiivous viikonloppuna koko perheen voimin. pyykkiä pestään kerran kahdessa viikossa yhtenä päivänä, yleensä n 8 koneellista päivän aikana. lisäksi yksittäisiä koneellisia jos tulee pissa/kakkapyykkiä.

Kauhean hyvin ihmiset osaa kertoilla mitä mihinkin kellonaikoihin tekee. Mä siivoan kans joka päivä vähän väliä jotain, mut en missään järjestyksessä, ihan sillon millon ehin, muistan ja jaksan. Nukkumaan en voi mennä jos on kämppä kauheessa kaaoksessa. Yritän täs takoa kans jotenkin vajaa 3-veen päähän ettei tavaroita tarvi viskellä mihin sattuu ja et laittais lelun takas laatikkoon, kynät penaaliin yms. jos on lopettanu niillä puuhailun.

• Tykkää
Reactions: Tara74
Nousen kuopuksen kanssa kuuden aikaan ja yritetään olla hissukseen että esikoinen ei herää ennen aikojaan. Esikoinen herää ennen kasia ja sitten het molemmille päivävaatteet päälle ja aamupalalle. Siistin aina keittiön heti ruuan jälkeen, siinä ei mene kuin hetki eikä kaaosta ehdi syntyä. Laitan likaiset astiat koneeseen, pyyhin tasot ja koirat hoitaa lattioiden putsauksen. Heti aamupalan jälkeen koneellinen pyykkiä pyörimään ja ulkoilemaan.

Palataan sisälle yhdentoista aikaan, syödään eilisen jämiä ja siivoan taas heti keittiön ja laitan pyykit kuivumaan. Kuopus unille ja esikoinen katselee piirrettyjä. Mä teen tällä aikaa jonkun homman (joka päivälle omansa; imurointi, lakanoiden vaihto, vessan pesu, pölyt yms.) eikä aikaa mene kuin maks. puoli tuntia ja kuopus nukkuu ainakin vielä toisen mokoman niin saa rentoutuakin hetken :D

Päikkyjen jälkeen välipalaa ja iltapäiväruuan valmistelua ja ulos jos on hyvä sää. Neljän-viiden välillä ruoka ja sisällä oloa, pääasiassa keskityn lapsiin mutta aina välillä järjestelen jotain pientä. Iltapala seiskalta ja kasiin mennessä nukkuvat molemmat. Ennen nukkumaanmenoa keräämme lelut. Tuolloin viikkaan vielä pyykit kaappeihin. Näin pysyy koti aivan tarpeeksi siistinä vaikka ei meillä mitään superpuhdasta ole, todellakaan.

Mutta ihan niinkuin edellisilläkin vastaajilla, kun tekee koko ajan jotain pientä, niin siivo pysyy huomaamatta, mulla on ainakin kauheen vaikea aloittaa sitä siivoamista jos on jo ihan kauhea kaaos.

Paljon hyviä aikatauluja jo tässä, niin en sellaista laita. Halusin vain kommentoida tuota lasten kanssa siivoamista: kannattaa ehdottomasti! Meillä ainakin pysyvät poissa pahanteosta, eivätkä pieksä toisiaan kun otan lähes joka hommaan mukaan. Lapsille on varattu harjoja kylppärin siivoukseen, saavat lattialle saippuaa ja jynssäävät tyytyväisinä niin kauan, että itse olen pessyt kaiken muun (sen lattian pesen itse illalla kun käyn suihkussa, en halua lannistaa pikku apulaisia :D).

Tiskikoneesta nappaan salamana terävät veitset ja herkästi särkyvät pois, ja sen jälkeen taaperot ojentelevat minulle astioita koneesta. 3-vuotias osaa jo laittaa ruokailuvälineet paikoilleen. Kun täytän konetta, laitan ruokailuvälineet luukun päälle ja lapset laittavat siitä koriin ne. Sillä välin saan laitettua sinne muuta ilman, että nuo repivät ne heti pois...

Olen järjestänyt lasten vaatteet niin, että nuo pienetkin voivat itse viedä sukat ja alushousut omiin koreihinsa. Loput viikkaan ja vien itse sillä aikaa kun touhuavat sukkineen. Pyykkikoneen täyttö hoituu täysin pikku apulaisten voimin kunhan äiti on kasannut sopivan väriset ensin kekoon lattialle. Samoin laittavat koneesta kuivuriin.

Jne..melkein kaikkeen voi ja kannattaa ottaa lapset mukaan, muuten joutuu tekemään älyttömästi illalla eikä sitä jaksa millään!

Kahvi tippumaan, sillä aikaa vaipanvaihdot ja pukemiset.

Lapsille jotain sormisyötävää ja itse juon koneella kahvit 30-45 min. Vauva häärii ympärillä ja isompi katsoo piirettyjä.

Sitten puuroa yms. astiat likoamaan ja vauva ensimäisille päikyille. Itse lisää kahvia koneella :D

vauva herää, pieni välipala ja ulos. Ulos lhtemiseen menee se 30min-1h.

Ulkona 1h, ehköä kauppa reissu. Sisälle ja ruokaa. Sitten molemmat lapset päiväunille. Minä katson telkkaria/olen koneella/nukun myös. Menee 30min-2h.

Sitten herääminen ja alkaa kotihommat. Tiskit,imurointi, ulkovaatteet paikalleen, pyykkiä koneeseen pikapesulle. Sitten pyykit koriin ja uutta koneeseen. Lapset leikkii keskenään tai vauva konttaa perässä.

Ruoan tekoa.

Mies tulee töistä ja vien roskat ja laitan pyykit kuivumaaan ja ehkä vielä yksi koneellinen pyörimään.

Tiskaan taas. Sitten oleskelua.

Ja sitten lapset sänkyihin, jos mies laittaa, niin minä sillä aikaa tiskaan ja kerään lelut pikaista yms.

Illan saa olla miehen kanssa rauhassa kaksin tekemättä mitään.

siivous on välineurheilua parhaimmillaan, kunnon välineillä homma sujuu todella helposti ja nopeasti.

meillä kyllä on päivisin kotia sotkemassa teini ja kuudesluokkalainen joten ei se nyt kaikilla niin ole että kun lähtee töihin, saa palata siistiin kotiin :)

Meillä on lapset 5v, 4v ja 10kk.

7:00 soi kello, esikoinen on saattanut herätä jo ja katselee tvtä alakerrassa aamupalat laitan valmiiksi, etsin ulkovaatteet kasoihin lattialle
7:15 herätä loput nukkuvat, vauvalle maitopullo ja päivävaatteiden etsintä
8:00 on laitettu aamupalat pois, puettu, pesty hampaat, puettu ulkokamat ja pysäkille suunnataan
9:00 oon viennyt lapset päiväkotiin ja käynyt samalla kaupassa. ruokin kissat ja itseni, imuroin (paristi päivässä ettei vauva syö muruja, allergia)
pyykkiä pesen päivän mittaan koneellisen, ja kuivausrumpu <3
vauva nukkuu yhdet pitkät 3-4h unet sillävälin kun iso on päiväkodissa, joskus ollaan kaupungilla, joskus siivoilen, luen, kerran tai pari kuussa nukutaan päikkärit yhdessä. isot on pari päivää viikossa päiväkodissa.

mutta kertokaas kuinka usein OIKEASTI pesette esim ikkunat, sokkelit keititöstä, pyyhitte peilit, keittiön kaapit..
pitäisi löytää jokin toimiva ruutiini noihin tylsiin hommiin :D

[QUOTE="Sssalla";25518336]mutta kertokaas kuinka usein OIKEASTI pesette esim ikkunat, sokkelit keititöstä, pyyhitte peilit, keittiön kaapit..
pitäisi löytää jokin toimiva ruutiini noihin tylsiin hommiin :D[/QUOTE]

Kerran viikossa pyyhin peilit, keittiön kaapin ovet ja sokkelit, samalla viikkosiivouksen kanssa. Mutta jos joku ihmettelee, miten kaiken saa tehtyä ja jää aikaa olla lasten kanssa ja palstailla, niin avainsanat on sitten varmaan ennakointi, järjestelmällisyys ja hyvä puoliso :D

[QUOTE="Sssalla";25518336]mutta kertokaas kuinka usein OIKEASTI pesette esim ikkunat, sokkelit keititöstä, pyyhitte peilit, keittiön kaapit..
pitäisi löytää jokin toimiva ruutiini noihin tylsiin hommiin :D[/QUOTE]

Ikkunat pestään perusteellisesti kahdesti vuodessa ja sen tekee aina vävy.
Sormenjälkiä pyyhkäsen sitten pois silloin kun niitä huomaan ja pyyhkiä viitsin eli ehkä kerran viikossa.

Keittiön sokkelit pestään ehkä kerran kuussa.
Ja keittiön kaappeja siivotaan vähän päivittäin...
(Kaapit muutenkin ongelmakohta meillä siinä mielessä, että olen salasiisti. Se, miltä näyttää päälle on minulle vähemmän tärkeää, mutta ahdistun jos kaapit ja hyllyt on melskassa)

Alakerran peilit (eteisessä ja vessoissa) pesen päivittäin veskin siivouksen yhteydessä. Yläkerran makuuhuoneissa olevat peilit pestään noin kerran viikossa.

En osaa sanoa aikatauluja miten siivoan. Teen kun jotain eteen tulee tai olen tekemättä jos ei huvita. En halua tehdä kotitöistä isompaa ongelmaa tai numeroa. Minulla on taipumusta hössöttämiseen, mutta koitan opetella positiivista asennetta kotitöihin eli että "teen töitä laulaen" ja sillä asenteella että ne hoituvat kuin itsestään. En voi sanoa että olisin kovin tehokas siivoaja. Pyykit pyykkään ja tiskit tiskaan kun tarvetta on, mutta pyykit saattavat unohtua märkinä koneeseen puoleksikin päivää kun keskityn johonkin muuhun hommaan. Ehkä kokonaisuuksien hallinta vaatii itsellä hiomista, mutta mielestäni meillä on kuitenkin kohtuusiistiä.

Olen käyttänyt tätä eräänlaisena kannustusmottona arjessa: "Pidä koti sellaisessa kunnossa että sinne voisi joka päivä tulla vieras kylään"

Hei, kiitos teille kaikille jotka annoitte hyviä vinkkejä ja esimerkkejä päivistänne. Jos joku teistä nyt sattuu tätä enää huomaamaan, onhan aloituksesta jo 3 kk. Tämän jälkeen olen yrittänyt olla siisti, tehokas ja järjestelmällinen, laittaa paikat järjestykseen ennen kuin ehtii kaaosta syntyäkään.

Tulos: Näyttää vähän paremmalta... mutta vieläkin on aina jotain sotkua. Ikinä ei ole kaikki tehtynä niin että joka huone olisi siisti, puhdas ja järjestyksessä.

Keittiöstäni saan olla ylpeäkin silloin tällöin, olen oppinut tehokkaasti saamaan tiskit ja ruokatarvikkeet pois heti aterian jälkeen. Iltaisin puhdistan tiskipöydän aina kiiltäväksi, ellei väsytä aivan poikkeuksellisesti. Tämä ja monta muuta hyvää neuvoa oli siellä flylady.comissa. Kiitos siitäkin vinkistä.

Mutta miten siis teidän vauvanne konttailevat itsekseen ja viihdyttävät itseään, kun teette kotitöitä? Onkohan meidän vauva tavallista vaativampi, kun ei se ikinä pitkiä aikoja leiki itsekseen? Konttailee kyllä tutkimusmatkoillaan, mutta vähän väliä käy sylissä, ja jos yritän tehdä jotain enkä heti ota syliin, parkuu jaloissa. On nyt 9 kk ja ollut kyllä koko ikänsä hyvin sylissä viihtyvä. Kantoliina on kyllä hyödyllinen, mutta ei senkään kanssa kaikkea voi tehdä.

Ainainen kompastuskiveni on ollut ruokapöydän pyyhkiminen heti aterian jälkeen. Ennen se jäi monesti pyyhkimättä seuraavaan ateriaan tai seuraavaan aamuun asti: nopeasti vauva kainalossa huiskin tavarat kaappeihin ja sitten imettämään, nukuttamaan jne... Tätä nykyä siistiksiopetteluprojektissani, pyyhin sen pöydän vaikka väkisin, vauvan jo hermostuessa ja itkiessä siinä kainalossa, eikä sekään kivaa ole.

Imetykseen menee tuhottomasti aikaa. Ei se muuten haittaa, ihanaahan se on vauvan kanssa rauhassa viettää aikaa, mutta kotitöistä se on pois.

Samoin kaikki muu: lasten kanssa leikkiminen, pelaaminen, lukeminen, kavereitten kanssa kylättely ja kahvittelu, ulkoilu... Miksi minusta aina tuntuu, että pitää valita, menenkö lasten kanssa ulos vai jäädäänkö sisään siivoamaan? Yleensä valitsen ulkoilun, lasten kanssa olemisen ja ystävät, mikä kai nyt kenen hyvänsä mielestä onkin tärkeämpää. Mutta sitten jää taas kerran siivoamatta. Miksi ne tuntuvat olevan kaksi vastakkaista asiaa, niin että varmasti on aina huono omatunto jostakin mikä on jäänyt tekemättä?

Ja mistähän johtuu, että meillä edelleen vie koko aamupäivän, että selvitään ulos? Herätään 8:n aikoihin, ja 11.30 on tyypillinen aika kun selvitään pihalle asti. Joskus ei sittenkään ehditä, ja pitää jo alkaa laittaa lounasta, ja ulkoilu jää iltapäivään. Aamuun kuuluu siis eskarilaisen valmistelu ja vienti, aamupalat, pukemiset, vessahommat, vaipanvaihtoa, petaus, aamupalan siivous, yöllä peseytyneet puhtaat tiskit pois, vähän tavaroitten järjestelyä (kun illalla jäi siivoamatta sitä ja tätä ja tota ja...), sähköpostien luku, Hesarin verkkosivujen pintapuolinen silmäily, imetystä. En ole vielä saanut selville, miten nämä kaikki voivat viedä niin kauan. Ja silti ulos lähtiessä vilkaisen taakseni ja huokailen, millainen leluräjäytys taas jäi lattioille....

Noh, pitäishän päivässä riittää aikaa sekä kotitöille että muulle. Olen tarkkaillut ja tutkistellut itseäni ja huomannut, että kyllä ehtisin paljon enemmän, mutten jaksa. Osaksi olen oikeasti väsynyt, osaksi vain laiska ja asioita lykkäävä.

Päivisin lykkään asíoita ja organisoin huonosti: esimerkiksi kun vauva on (lyhyillä) päiväunillaan, ajattelen usein että nyt ehdinkin imuroida, mutta ensin nyt tarkistan sähköpostit ja juon kupposen kuumaa ja teen tämän tilauksen ja luen tämän pikku kirjan ääneen lapsille ja vien nyt vielä roskat - ja sitten vauva jo ehtiikin herätä, ja se taas siitäkin imuroinnista.

Illalla, kun lapset ovat käyneet nukkumaan, olenkin jo oikeasti väsynyt enkä jaksa enää mitään isompaa. Istun puoli tuntia vain tuskailemassa, että pitäisi tehdä sitä ja sitä. Vähän aikaa luen, tai tehdään miehen kanssa jotain, kuitenkin mielessä kummittelee tekemättömät asiat. Sitten hoipertelen laittamaan tiskit ja siistimään keittiön pöydät ja raahaudun nukkumaan. (Joku teki hyvän kysymyksen, että miksi se pitää jättää viimeiseksi illalla, mutta näin se meillä toimii: lasten syötyä iltapalaa alkaa heti nukkumaanlaitto, joka on iso ja pitkällinen homma, ja pitkittyisi liikaa jos ensin kiillottaisi keittiön. Mieluummin ensin lapset "pois tieltä" etteivät hillu siinä väsyneinä.)

Mitähän tällekin tekisi? "Itseä niskasta kiinni" vaan? Vai onko toimivia vinkkejä, mistä saisi oikeasti lisää virtaa, että jaksaisi enemmän?

Mieskin kyllä tekee kotitöitä, mutta hänellä on työssään paljon huolehdittavaa ja pitkät päivät, en haluaisikaan vaatia häneltä enempää. Jotain pientä tekee päivittäin, viikonloppuna esim. imuroi.

Olen tässä nyt kirjoitellut kokemuksiani sillä ajatuksella, että jos jollakulla olisi näihin jotain sanottavaa, vielä lisää hyviä vinkkejä ja oppeja. Opittavaa on vielä. Mutta edistystäkin havaittavissa. Ehkä vähitellen opin aikaansaavaksi kotihengettäreksi. Ehkä sekin helpottaa asioita, kun vauva kasvaa.

Herätys mulla ja 9veellä klo 7.15
Kuopus ylös 7.40
Aamupalat huiviin, mä käyn suihkussa, tuuletus, petaus, roskien + biojätteen vienti.

Esikoinen lähtee kouluun klo 8.00 sekä mä + kuopus päiväkodille klo 8.20.

Mä töihin klo 9.00 ja oon duunissa 6-8 tuntia.

Töiden jälkeen kaupassa käyntiä, ruuanlaittoa, pyykinpesua, siivousta, ulkoilua, lasten harrastuksia jne.

Hyvin ehtii!

Herään kun lapsi herää, n 7.30 ja nostan omaan sänkyyn -> silitellään ja lauleskellaan sängyssä ja noustaan n 8.00

jos vaippa märkä, vaihdetaan kuiviin. Jos ei, mennään aamumaidolle.

Lapsi juo maidon mun kainalossa sohvalla ja minä kahvin

Jos lapsi ei jo pukeissa, nyt aamupesut, pisut ja vaatteet.

9.00 lapsen aamupuuro

Minä menen suihkuun, lapsi leikkii.

9.30 - 10 Lähdetään ulos

11.30 kotiin lounaalle. Usein kokataan se yhdessä lapsen kanssa tai sitten on jotain valmista edelliseltä päivältä.

12 lapsi menee nukkumaan

Lapsen nukkuessa minä siivoilen järjestelen paikkoja, pesen pyykkiä, teen ruokaa, luen lehteä ja nautiskelen hetken levosta. Joskus siivoilen tuossa enemmän, joinain päivina en laisinkaan.

Lapsi herää ja syö välipalan, olen sen laittanut valmiiksi.

14.30 lähdetään ulos/kauppaan/kavereille

17.00 päivällinen, kotona tai muualla.

18.00 maissa kotiin. Leikkimistä, rauhoittumista, minä laittelen kotia ja lapsi auttaa tai sitten leikkii.

19.00 iltapuuro

20.00 nukkumaan

Lapsen mentyä nukkumaan tehdään miehen kanssa ruokaa, usein olen tehnyt sen valmiiksi. Katsellaan telkkaria, tehdään kotihommia. Tai sitten toinen on menoillaan ja toinen vastaa kodista.

En petää sänkyjä, mutta siistiä meillä on aina. Eläminen saa toki näykyä, joten tavaroitten ei tarvitse olla koko aikaa paikoillaan ja pyykkivuorikin kuuluu perheeseen ;)

Olen tässä nyt kirjoitellut kokemuksiani sillä ajatuksella, että jos jollakulla olisi näihin jotain sanottavaa, vielä lisää hyviä vinkkejä ja oppeja. Opittavaa on vielä. Mutta edistystäkin havaittavissa. Ehkä vähitellen opin aikaansaavaksi kotihengettäreksi. Ehkä sekin helpottaa asioita, kun vauva kasvaa.

Anna vähän armoa itsellesi. Imetys on nyt tärkein kotityösi, muut tulee sen jälkeen. Itse en ikinä itkettäisi lasta vain että saan pöydän pyyhityksi, aamullakin ehtii ihan hyvin.

Ja illat kannattaa rauhoittaa omaksi ajaksi, silloin ei tarvi yrittää "varastaa" sitä aikaa muulloin.

Sullahan oli neljä alle kouluikäistä, joten minusta on normaalia ettei teillä ole paikat ihan tip top.

Lapsetkin ovat erilaisia. Meillä on sellaisia patisteltavia tapauksia. Syöminen kestää, pukeminen kestää, kaikki kestää. Jumittavat kirjoihin, leluihin, pelilin ääreen, hammaspyykillä.. Armeija kuria en halua, joten meillä mennään vähän rennommalla tyylillä. Viikkosiivous su, pikku siivous joskus alkuviikosta, muuten juoksevia hommia kuten tiskit jne. Eikä hukuta likaan.

Mulla on yks sellainen tapa, jonka opeteltuani musta on tuntunut, että arjen pyykirumba on helpottunut kummasti. Mä lataan iltaisin pyykkikoneen valmiiksi samalla kun pesen hampaita ja rasvailen yms. Pyykit ja aineet koneeseen ja ohjelma valituksi. Aamulla ei tarvii kuin painaa päälle masiina (enää ei sitäkään kun koneessa on ajastin). Sit aamutoimien aikana onkin itsestään ilmaantunut koneellinen puhdasta pyykkiä. Sen ehtii jossain välissä nakata rumpuun tai telineelle. Siinä ei mene kauaa, musta aikaa vievin on se pyykin lajittelu.
Olen myös alkanut pesemään sellaisia koneellisia, jotka menee kaikki rumpuun tai kaikki tellineeseen. Ei tarvii märkää pyykkiä lajitella "toistamiseen".

Yhteistyössä