Hei te, joilla on pieniä lapsia ja jonkinlainen järjestys kotona... Voisitteko kertoa, miten teette esim. aamutoimet...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Siistiksi opetteleva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla ei itsellä ole lapsia, mutta au pairina olin 4-lapsisessa perheessä.

Aamulla heräsin 7 jälkeen jolloin vanhemmat oli herättänyt isommat lapset (8v, 4v ja 3v) koulua varten ja lapset olivat syömässä aamupalaa. Vanhemmat lähti töihin puoli 8. Kun lapset oli syöneet lähetin heidät aamupesuille ja pukemaan, 3-vuotiasta toki autoin. Nuorin lapsista (2v) heräsi yleensä näihin aikoihin, joten samalla hänet puin ja annoin aamupalan. 8.10 saatoin 3 vanhinta koulubussille ja sen jälkeen palasin kotiin nuorimmaisen kanssa. Tyttö katsoi TVtä sen aikaa että sain tiskit, yövaatteet ja pöydät siivottua ja ruokittua hevoset. Sit lähdettiin ulkoileen, joko omaan pihaan tai kävelylle. Samalla vein hevoset tarhaan (talli siis omassa pihassa).

11 aikoihin aloin valmisteleen lounasta ja hain pojat koulubussilta klo 12. Syömisen jälkeen lapset leikki/katsoi TVtä ja mä siivosin tiskit+pöydän. Pojat lähti takaisin kouluun klo 13 ja pienin meni päiväunille. Silloin mä pistin tiski- ja pyykkikoneen päälle, imuroin+pesin lattiat alakerrassa, käytin koirat pissalla (1 karkaili joten ei voinut pihaan päästää) ja tarvittaessa vein hevosille heinää. Tyttö heräsi 3-4 aikaan ja pojat tuli koulusta neljältä, tein heille välipalaa ja katsoin että pojat alkaa tekeen läksyjään. Vanhemmat tuli kotiin 16.30 ja siihen loppu mun urakka :P Tosin usein autoin päivällisen laitossa, ilta-askareissa jne.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Sssalla";25518336]mutta kertokaas kuinka usein OIKEASTI pesette esim ikkunat, sokkelit keititöstä, pyyhitte peilit, keittiön kaapit..
pitäisi löytää jokin toimiva ruutiini noihin tylsiin hommiin :D[/QUOTE]

on tullut jo paljon hyviä aikatauluja joten en enempiä moiseen laita,
meillä myös perus siisti koti :)
meillä ikkunat pestään harvakseltaan kun asutaan 7krs. ja minua etoo kiivetä ikkunalle ollenkaan, lapsen tahmat toki pyyhin. keittiön kaapin ovet,sokkelit,välitilan laatat yms hoidan itse joka päivä ruoanlaiton ja tiskien jälkeen, myös muut ovet asunnosta päivittäin. jääkaapin sisustan ja kaappien sisustat silloin kun on tarvetta. imurointi kerran päivässä paikoittain ja yleensä joka toinen päivä sitten kunnolla, lattiat pesen parin päivän välein paitsi keittiöstä useammin. vessanpöntön ja lavuaarin pesen kerran päivässä (mua ahdistaa pöly tai jäljet niis :D ) mutta seinät ja lattian harvemmin.

Meillä pedataan pedit vain jos vieraita tulossa :D

Mattoja ei ole kuin eteisessä oven edessä-> vähemmän siivottavaa.

Vaatteet 1-vuotiaalle heti herätyksen ja vaipan vaohdon jälkeeen, 5v. saattaa olla koko päivän yökkärissä jos ei lähdetä minnekään. Itse puen kunhan olen tuniin juonut kahvia koneella ;)

Tärkeintä on se, että kaikelle on oma paikkansa. Silloin tavaroita tulee vietyä paikoilleen aina ohi kulkiessa, kun tiedät heti mihin paikkaan se kuuluu. Jos vaatekaapit ja ruokakaapit ovat aina sotkussa, kannattaa yrittää miettiä järjestys toimivaksi, niin että tavarat on loogisesti jaoteltu ja ne ovat lähimpänä, joita käytät useimmiten. Kun tää järjestysasia on klaari, jää enemmän aikaa ja energiaa ihan puhdistamiseen ja varsinaiseen siivoamiseen. Suosittelen myös tuota että jaat siivoamista pieniin paloihin ja aikataulutat sellaiset asiat, jotka ottaa silmään sinulla/et koskaan ehdi tehdä. Esim. jos suihkutila jääpesemättä ja se ottaa sua kupoliin, niin kirjoita se kalenteriin vaikka kerran kuukaudessa, lakanoiden vaihto kerran pariin viikkoon tai mikä nyt tuntuu sopivalta. Ja tosiaan viikkosiivouksenkin voi jakaa useammalle päivälle. Pyykit kannattaa hoitaa niin, ettet joudu sen takia istumaan passissa kotona vahtimassa päällä olevaa konetta. Esim. päiväunien aikaan, tai heti herättyä aamulla. Oman jaksamisen vuoksi hommat kannattaisi yrittää tehdä niin, että lapsien nukahdettua saisit levätä/lukea/katsoa elokuvaa/harrastaa. Ja mahdollisimman paljon heti, esim. samalla kun lapsien ruoka.annokset jäähtyy, niin peset jo paistinpannun jota käytit jne. Ja apk kone kannattaa tyhjentää "heti" niin tiskit eivät kasaannu tiskipöydälle.

Meillä on aamupala, leikkiaika, ruoka-aika, päikkärit, välipala, leikkiaika, ruoka-aika, leikkiaika, päikkärit, leikkiaika, ilta-aika. Poika on 8kk ja hyvin ehtii kotitöitä tehdä lapsen touhutessa tai nukkuessa. Lapsi on kyllä tyytyväinen vaikka istuis vaan omassa syöttötuolissaan tai sitterissä katselemassa mitä äiti touhuaa :) Aikaa tekemiseen kyllä löytyy, viitseliäisyyttä vaan aina ei.

Meidän 8kk ei todellakaan katsele tyytyväisenä, hän roikkuu lahkeessa tai kiipeää jonnekin minne ei saisi. tämä tekee töistä paljon hitaampaa..

No kun on vauva kainalossa ja varsinkin jos se on tissitakiainen niin siisteyden ylläpitäminen voi olla haasteellisempaa ja mielestäni kannattais olla vauva-aikana vähä armollisempi itselleen sen asian suhteen.

Mulla on aamusta tapana petata, laittaa pyykkiä, tiskit koneeseen jos niitä on jääny lojumaan iltapalalta altaaseen. Imuroin/lakaisen lattian ja pesen jos tarvii. Sitte onkin yleensä jo taas ns perussiistiä ja ehditään myös uloskin aamupäivällä. Iltaisin taas järkätään lelut pois lattioilta tms niin aamusta sen puoleen on siistiä vielä. Muita hommia teen päivän mittaan oman jaksamisen/ehtimsen/huvittamisen puitteissa. Ei meillä tiptopsiistiä aina ole mutta perussiistiä on lähes aina, poikkeuksena jos sairastetaan niin että mä ja mieskin olllaan sairaita eikä jaksa siivota tms. Sillon voi väliaikaisesti repsahtaa mutta kun pitää yllä perussiisteyttä niin ei s repsahdus pahaksi kasva muutamassa päivässä.

Niin ja lapsia siis on 3, 7v, 4v ja 1v.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä